handdator

Visa fullständig version : Högsta proteinintaget


Lawgivah
2011-03-21, 22:28
Har en vild diskussion med en träningskompis.

Han intar ca 4-5dl whey-100, vassleprotein vid ett o samma tillfälle. Jag förklarar för honom att ett så högt intag av vassle på samma tillfälle är onödigt, eftersom kroppen inte kommer ta upp allt och resterande vassle kommer åka ut i toaletten och att det blir en massa onödiga kalorier.

Då säger han att om kroppen ändå inte tar upp vasslet så blir det ju ändå inga onödiga kalorier... (För om den inte tar upp proteinet så blir det ju inga extra kalorier)...

Är det någon som kan skriva en enkel förklaring till varför han ändå kommer få i sig onödiga kalorier även om kroppen inte tar upp allt.

(Går inte att motsäga det får då höjer han rösten och överröstar mig och påstår att jag aldrig kan ha fel...) typisk p12.

Vunnis
2011-03-21, 22:32
Hur funkar det att han "får i sig onödiga kalorier" om han skiter ut dom..?

Proxy
2011-03-21, 22:33
Om kroppen inte tar upp det så är det ju inte kalorier. Det är helt enkelt så att pulvret passerar genom tarmen utan att tas upp, d.v.s. inga kalorier, inget protein, inget alls.

Så onödiga kalorier är det inte, men det är ju väldigt onödigt att äta saker som ändå inte tas upp.

Lawgivah
2011-03-21, 22:39
Om kroppen inte tar upp det så är det ju inte kalorier. Det är helt enkelt så att pulvret passerar genom tarmen utan att tas upp, d.v.s. inga kalorier, inget protein, inget alls.

Så onödiga kalorier är det inte, men det är ju väldigt onödigt att äta saker som ändå inte tas upp.


Vi säger att vi häller i oss 5 dl whey-100 som motsvarar 100kcal per 1 dl.

Så det är 500kcal. Om vi ändå bara har nytta av 30-40g av de proteiner som vi dricker och resten hinner vi inte ta upp.

Har jag då inte fått i mig 500kcal?

Vunnis
2011-03-21, 22:41
Vi säger att vi häller i oss 5 dl whey-100 som motsvarar 100kcal per 1 dl.

Så det är 500kcal. Om vi ändå bara har nytta av 30-40g av de proteiner som vi dricker och resten hinner vi inte ta upp.

Har jag då inte fått i mig 500kcal?

Nej. Du har bajsat ut det du inte har tagit upp och därmed inte fått i dig någon energi från det heller.

Crocker
2011-03-21, 22:41
Helt riktigt.

vicarious
2011-03-21, 22:43
Vi säger att vi häller i oss 5 dl whey-100 som motsvarar 100kcal per 1 dl.

Så det är 500kcal. Om vi ändå bara har nytta av 30-40g av de proteiner som vi dricker och resten hinner vi inte ta upp.

Har jag då inte fått i mig 500kcal?

Nej, det som inte hinner tas upp och åker ut med avföringen blir ju ingen energi.

Du kan ju fråga din kompis om han gillar att köpa protein och kasta bort 4/5 av det han betalat för.

Med andra ord kan man säga att han vaskar protein :laugh:

Proxy
2011-03-21, 22:44
Vi säger att vi häller i oss 5 dl whey-100 som motsvarar 100kcal per 1 dl.

Så det är 500kcal. Om vi ändå bara har nytta av 30-40g av de proteiner som vi dricker och resten hinner vi inte ta upp.

Har jag då inte fått i mig 500kcal?

Tekniskt sett så har du ju fått i dig 500kcal, i.o.m. att dom har varit inne i din mage. ;)
Däremot tas nog inte allt upp. Om bara 40g protein tas upp så blir det snarare 160kcal.
Mat innehåller inte kolhydrat, fett, protein, och kalorier. Kolhydrat, fett, och protein används som energi. Energi mäts i kalorier. (Eller Joule.) :)

Lawgivah
2011-03-21, 22:46
Nej. Du har bajsat ut det du inte har tagit upp och därmed inte fått i dig någon energi från det heller.

Helt riktigt.

Nej, det som inte hinner tas upp och åker ut med avföringen blir ju ingen energi.

Du kan ju fråga din kompis om han gillar att köpa protein och kasta bort 4/5 av det han betalat för.

Med andra ord kan man säga att han vaskar protein :laugh:


Då har man lärt sig något nytt :) Tack!

Fredron
2011-03-21, 22:50
Varför skulle han skita ut 80% av intaget?
Kroppen kan inte ta upp hur mycket protein som helst per timma, men det tar väl lite lägre tid än så innan det har passerat igenom kroppen.

Crocker
2011-03-21, 22:51
Varför skulle han skita ut 80% av intaget?
Kroppen kan inte ta upp hur mycket protein som helst per timma, men det tar väl lite lägre tid än så innan det har passerat igenom kroppen.

Inte när det gäller vassle i ensam form, läs?

Lawgivah
2011-03-21, 22:57
Varför skulle han skita ut 80% av intaget?
Kroppen kan inte ta upp hur mycket protein som helst per timma, men det tar väl lite lägre tid än så innan det har passerat igenom kroppen.

Tror inte det är så med vassle, tydligen åker det igenom ganska fort.

Fredron
2011-03-21, 22:59
Inte när det gäller vassle i ensam form, läs?

Hade ingen aning om att så var fallet med vassle, intressant.

vicarious
2011-03-21, 23:00
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3644106&postcount=8

RobbanColeman
2011-03-22, 07:47
Jag måste ha världens sämsta förbränning. Jag menar jag bajsar ut säkert 800kcal per dag från min kost. Det ger mig kvar ca 1600kcal. På det går jag upp några hg inom 3 dagar dessutom. Jag tränar minst 6 dgr i veckan på gymmet, ca 1,5h per pass samt att jag går 1-2h om dagen. Jag väger 92 kg dessutom...
Jag cyklar kolhydrater under min deff.

Man ska inte tro allt man läser!

qqq111
2011-03-22, 14:27
Att bara en viss mängd vassle kan tas upp gäller väl bara när man tar det på tom mage?

Dvs om man kombinerar vasslet med något annat så tas allt upp. Eller?

Och vad är förresten skillnaden på att ta vassle på tom eller icke-tom mage?

King Grub
2011-03-22, 15:36
Att bara en viss mängd vassle kan tas upp gäller väl bara när man tar det på tom mage

Ja. Som en del av en komplett måltid blir upptaget långsammare och proteinet mer likt vilket protein som helst. Samtidigt minskar eller försvinner då vasslets muskeluppbyggande effekt.

qqq111
2011-03-22, 19:10
Ja. Som en del av en komplett måltid blir upptaget långsammare och proteinet mer likt vilket protein som helst. Samtidigt minskar eller försvinner då vasslets muskeluppbyggande effekt.
Tack för svar.

Men med detta:
Samtidigt minskar eller försvinner då vasslets muskeluppbyggande effekt.
så menar du väl att vasslets "extra" muskeluppbyggande effekt försvinner? Det är väl ändå muskelbyggande som vanligt protein?

Sen vore det kul att veta hur stor denna extra effekt är, om man nu vet det.

King Grub
2011-03-22, 19:15
Långsamt protein stimulerar inte muskeluppbyggnaden. Det används i muskeluppbyggnaden som vanligt, men bara snabbt protein ökar den.

http://jn.nutrition.org/content/132/10/3228S.long

SirOrigami
2011-03-22, 20:07
Mycket läsning där. Stimuleras denna funktion så fort whey intas på tom mage eller måste det vara i kombination tex pre / post workout.

vicarious
2011-03-22, 20:21
Mycket läsning där. Stimuleras denna funktion så fort whey intas på tom mage eller måste det vara i kombination tex pre / post workout.

Så fort det tas på tom mage.

King Grub
2011-03-22, 20:30
Även som en del av en måltid, bara att effekten inte blir lika stor då. Skillnaderna mellan vassleproteinet och långsamt födoprotein minskar, men utjämnas inte helt, som en del av en måltid. "Blir mer likt" som ovan nämnt.

Giljotinen
2011-03-22, 20:37
Det är skumt att många får så pass bra resultat ändå genom monsterportioner av vassle + något stort mål mat om dagen, om en massa protein vaskas.

Kischen
2011-03-22, 20:49
Det är skumt att många får så pass bra resultat ändå genom monsterportioner av vassle + något stort mål mat om dagen, om en massa protein vaskas.

Ja vasslet är ju det som gör skillnaden mellan att lyckas och att inte göra det ;)

Sundqvist
2011-03-22, 21:21
Man pissar inte ut någon protein man äter, kroppen tar upp allt protein, men hur mycket som går åt till muskeluppbyggnaden är en annan femma!

Lawgivah
2011-03-23, 17:45
Man pissar inte ut någon protein man äter, kroppen tar upp allt protein, men hur mycket som går åt till muskeluppbyggnaden är en annan femma!

Pissar du protein så borde du uppsöka läkare..

vicarious
2011-03-23, 19:34
Man pissar inte ut någon protein man äter, kroppen tar upp allt protein, men hur mycket som går åt till muskeluppbyggnaden är en annan femma!

Nej, men man kan bajsa ut det. Läs hela tråden så förstår du det.

Sportfiskaren
2011-03-23, 19:34
Slutsatsen är m.a.o att det inte är försumbart, utan bara onödigt om man räknar med att hela mängden vassle ska stimulera muskeluppbyggnaden.

Har man fortfarande ett högt proteinintag som mål varje dag är det väl bara bra om man får i sig mer.

Mala
2011-03-23, 23:41
Men det spelar ingen roll tror jag? Studien som visade att kroppen inte kan ta upp mer än cirka 25g protein EFTER träning sa inte att allt annat går ut eller oxideras på en gång. Proteinet kan stanna kvar i kroppen tills läggdags? För det är ju trots allt den dagliga kcal/protein intaget som räknas?

RobbanColeman
2011-03-24, 07:38
Om jag hade trott på allt jag läst hade jag sedan länge börjat med någon annan sport än detta. Jag menar allt tyder hela tiden på att man inte kan få några muskler ju. Jag har förståelse för ungdomar som dopar sig idag, jag menar varför träna utan resultat. Tror man på den vetenskapliga synen på allt med träning då är AAS den enda vägen, mitt tips är återigen, tro inte på allt ni läser, GE FAN I DET och iom det ger ni också fan i AAS.

Scratch89
2011-03-24, 08:34
Om jag hade trott på allt jag läst hade jag sedan länge börjat med någon annan sport än detta. Jag menar allt tyder hela tiden på att man inte kan få några muskler ju. Jag har förståelse för ungdomar som dopar sig idag, jag menar varför träna utan resultat. Tror man på den vetenskapliga synen på allt med träning då är AAS den enda vägen, mitt tips är återigen, tro inte på allt ni läser, GE FAN I DET och iom det ger ni också fan i AAS.

Du och Grub måste ha roliga diskussioner på gymet, eller undviker ni det för att behålla er vänskap? :D

Eddie Vedder
2011-03-24, 09:22
Om jag hade trott på allt jag läst hade jag sedan länge börjat med någon annan sport än detta. Jag menar allt tyder hela tiden på att man inte kan få några muskler ju. Jag har förståelse för ungdomar som dopar sig idag, jag menar varför träna utan resultat. Tror man på den vetenskapliga synen på allt med träning då är AAS den enda vägen, mitt tips är återigen, tro inte på allt ni läser, GE FAN I DET och iom det ger ni också fan i AAS.

Jag undrar lite vad du egentligen gör som är så teoretiskt fel. Du skriver i tråd efter tråd om hur värdelösa resultat du borde få enligt teorin men jag har aldrig förstått vad du menar.

Du kör högvolymsträning och käkar massor av protein. Så vitt jag vet är det väl just enligt teorin, det bästa sättet att bygga muskler på? Att du aldrig kommer bli världsmästare i varken bänkpress eller maraton är ju självklart men det satsar du ju inte på. Eller vill du mest retas med "titta-på-abstracts-och-få-panik-grabbarna" ;).

Nitrometan
2011-03-24, 09:30
tro inte på allt ni läser, GE FAN I DET

Gäller det dina inlägg också? :D

Skönt att nån är motvalls och ifrågasätter allt.

RobbanColeman
2011-03-24, 12:41
Du och Grub måste ha roliga diskussioner på gymet, eller undviker ni det för att behålla er vänskap? :D

Jag tror Grub är road av att se hur det jag gör fungerar i verkligheten gentemot studierna.

Han är desutom road av detta med träning, precis som jag, han är ingen robot heller.

Tänk på att hänvisa, redogöra för en studie inte är detsamma som en personlig åsikt heller för den delen. Han håller sig till "fakta" och jag håller mig också till "fakta" som han dessutom får ta del av via mina resultat, irl.

Vi pratar om orsak verkan, inte studier, jag menar det är ju vad som faktiskt händer som betyder ngt. Nu senast har vi en effekt i min deff som vi inte kan förklara, inte någon av oss...

Klart vi inte blir osams, jag blir aldrig osams. :)

RobbanColeman
2011-03-24, 12:44
Jag undrar lite vad du egentligen gör som är så teoretiskt fel. Du skriver i tråd efter tråd om hur värdelösa resultat du borde få enligt teorin men jag har aldrig förstått vad du menar.

Du kör högvolymsträning och käkar massor av protein. Så vitt jag vet är det väl just enligt teorin, det bästa sättet att bygga muskler på? Att du aldrig kommer bli världsmästare i varken bänkpress eller maraton är ju självklart men det satsar du ju inte på. Eller vill du mest retas med "titta-på-abstracts-och-få-panik-grabbarna" ;).

Jag är helt på det klara med att just du inte har problem att förstå vad jag gör.
Jag vill inte retas, mitt mål är som alltid att väcka en tanke, alltför många som läser sig blinda...
Mvh

RobbanColeman
2011-03-24, 12:45
Gäller det dina inlägg också? :D

Skönt att nån är motvalls och ifrågasätter allt.

Exakt! Så är det. Man ska tänka själv, prova själv, känna själv osv. Huvudet på spiken, exakt så vill jag att det ska vara.

;)

Lepras
2011-03-24, 12:48
Exakt! Så är det. Man ska tänka själv, prova själv, känna själv osv. Huvudet på spiken, exakt så vill jag att det ska vara.

;)

Tumme upp på den:thumbup:
Får roidrage på alla fjunisar som undrar vad som är optimalt ned i minsta gram bcaa :D

rooz
2011-03-24, 13:12
Exakt! Så är det. Man ska tänka själv, prova själv, känna själv osv. Huvudet på spiken, exakt så vill jag att det ska vara.

;)
+1

Testa själva. Funkar det inte?, Bra, då vet ni:thumbup:

vicarious
2011-03-24, 13:39
+1

Testa själva. Funkar det inte?, Bra, då vet ni:thumbup:

Bör väl understrykas att man bör testa längre än en vecka, eller en månad osv ;) Bygga muskler tar tid!

Scratch89
2011-03-24, 16:24
Jag tror Grub är road av att se hur det jag gör fungerar i verkligheten gentemot studierna.

Han är desutom road av detta med träning, precis som jag, han är ingen robot heller.

Tänk på att hänvisa, redogöra för en studie inte är detsamma som en personlig åsikt heller för den delen. Han håller sig till "fakta" och jag håller mig också till "fakta" som han dessutom får ta del av via mina resultat, irl.

Vi pratar om orsak verkan, inte studier, jag menar det är ju vad som faktiskt händer som betyder ngt. Nu senast har vi en effekt i min deff som vi inte kan förklara, inte någon av oss...

Klart vi inte blir osams, jag blir aldrig osams. :)

Kul att höra!
Vad är det ni inte kan förklara?

AronP
2011-03-24, 20:24
Om jag hade trott på allt jag läst hade jag sedan länge börjat med någon annan sport än detta. Jag menar allt tyder hela tiden på att man inte kan få några muskler ju. Jag har förståelse för ungdomar som dopar sig idag, jag menar varför träna utan resultat. Tror man på den vetenskapliga synen på allt med träning då är AAS den enda vägen, mitt tips är återigen, tro inte på allt ni läser, GE FAN I DET och iom det ger ni också fan i AAS.
Rejält +1 på detta, även fast jag tränar nästan på motsatt sätt mot Robban så verkar vi dela samma grundtänk.