handdator

Visa fullständig version : P-stav + bänktröja ?


Tunroth
2011-03-21, 19:41
Någon som vet om man kan ha p-stav om man använder bänktröja?

Fick höra av en klubbkompis att när hon var aktiv i bänk så blev hennes arm infekterad pga p-staven.
Vet inte om det har någon betydelse om vart på armen den sitter? :confused:

sweetkarolina
2011-03-21, 22:34
Någon som vet om man kan ha p-stav om man använder bänktröja?

Fick höra av en klubbkompis att när hon var aktiv i bänk så blev hennes arm infekterad pga p-staven.
Vet inte om det har någon betydelse om vart på armen den sitter? :confused:

Vore jag du skulle jag lyssna väl på Inta, hennes inflammation/infektion var inte att leka med.

Nu beroende på vad som egentligen frågas, är det så att du funderar på att sätta in en så skulle jag varmt rekommendera att överväga något annat alternativ, eftersom det finns en risk att det inte går så bra ihop. Om du däremot redan har en så skulle jag inte springa iväg till barnmorskan och ta ut den för det kan mycket väl fungera, ja vänta och se då. Dock skulle jag vara uppmärksam på tex domningar i underarmen.

Ska berätta hur det var för mig höhö... Hade p-stav i 4-5 år tror jag och mycket sällan några som helst problem. Det som kunde ske var om tröjan hamnade lite för högt att underarmen domnade ovanligt fort och ovanligt mycket. Märk då väl att jag i regel alltid hade mer eller mindre domnade underarmar i tröjan, men ibland kändes det ändå liksom mer extremt i armen med p-staven. Dessutom så återvände känseln normalt sett rätt fort efter att tröjan kom av och vid ett fåtal tillfällen tog det några timmar. Denna bortdomningseffekt kan man förresten uppnå bara genom att trycka hårt på p-staven ett par sekunder för det sitter både nerver och stora blodkärl under p-staven (möjligen kan det variera på anatomi och inte säkert alla barnmorskor lägger staven på exakt samma ställe, men risken att det går blodkärl och nerver under staven är avsevärd.)
När jag väl blev tvungen att ta ut den hade jag en period då det rätt ofta domnade sådär obegahagligt mycket och till slut efter ett pass inte kom tillbaka någon känsel. Jag menar inte att jag var helförlamad eller nåt men det var som en jobbig variant av somnad underarm, vissa fingrar kände jag knappt alls etc. Efter 3 dagar bokade jag tid att plocka ut staven och fick en veckas väntetid. Inte så roligt. Försökte tom skära ut den själv men lyckades inte få grepp om den. Sådär halvsvårt att utföra egenoperationer med en arm märkte jag, men nog om det :D

Nåväl, jag försökte göra lite utforskningar men vad jag kunde läsa mig till så sätter man inte p-staven på några andra ställen än vid biceps. Du kan ju fråga vid din vårdcentral/barnmorskemottagning om de kan tänka sig att sätta staven på något annat ställe men jag skulle tro att det kan vara svårt att få igenom. Blir ju lite försökskanin över det isåfall och då vet man ju inte vad som kan vara problemen där.

Annars kan jag rekommendera hormonspiral, ungefär lika dyrt, sitter 5 år och innehåller ungefär samma hormoner har jag för mig.

Tunroth
2011-03-22, 18:46
Tusen tack försvaret! Får höra lite med dem på UM. Jag hade tänkt stav, men så fick jag höra historien om Inta, och blev tveksam.