handdator

Visa fullständig version : Optimal tillskottstillfälle


Spangeln
2011-03-21, 13:22
Jag har kört med Proteintillskott i snart en vecka, och känner av vad jag antar är Placebo effekt. Det känns lite som man är piggare efter träningen och det finns lite mer kvar i magen dagen efter träningen. Det får mig att undra lite. Eftersom jag försöker ligga lite på kaloriunderskott så tar jag proteinet, så jag kan äta aningen mindre i matmängd. Jag måste självklart räkna in kolhydraterna ifrån proteinet med det jag får i maten, Men när är det bästa att ta tillskott dom dagar man inte tränar?

Borde jag fokusera på att få i mig dagsbehovet? Exempelvis smälla i mig en shake till frukosten, och sedan äta lite mer noggrannt som mer kolhydrater för energi under dagen eller ska jag t.ex. fylla ett glas med mjölk och prottepulver och dricka två gånger+ under dagens gång?

Denniss
2011-03-21, 13:47
Jag har kört med Proteintillskott i snart en vecka, och känner av vad jag antar är Placebo effekt. Det känns lite som man är piggare efter träningen och det finns lite mer kvar i magen dagen efter träningen. Det får mig att undra lite. Eftersom jag försöker ligga lite på kaloriunderskott så tar jag proteinet, så jag kan äta aningen mindre i matmängd. Jag måste självklart räkna in kolhydraterna ifrån proteinet med det jag får i maten, Men när är det bästa att ta tillskott dom dagar man inte tränar?

Borde jag fokusera på att få i mig dagsbehovet? Exempelvis smälla i mig en shake till frukosten, och sedan äta lite mer noggrannt som mer kolhydrater för energi under dagen eller ska jag t.ex. fylla ett glas med mjölk och prottepulver och dricka två gånger+ under dagens gång?

Undvik att tänka på för mycket kring näringstiming och klockslag. Det skapar bara förvirring och en ständig kamp för att uppnå "opti-nojja".

Som svar på dina frågor: Ja, fokusera på att få i dig dagsbehovet. Ta proteindrinken före/under/efter träningen, om du känner att du behöver det. På vilodagar kan du ta proteintillskott när du känner att du har fått i dig för lite protein, eller att en måltid är för proteinsnål.

Försök bara att hålla proteinintaget högt. Om du har råd med det ta gärna som vana att dricka 2 shakes om dagen och i övrigt käka mycket proteinrika råvaror (Kött, ägg, fisk, kvarg etc) så kan du vara lugn.

Experimentera lite. Sänk kolhydratsintaget under en vecka. Blir du slö, seg och ofokuserad som jag blir så höj intaget till en nivå som känns rimlig. Kolhydrater under diet är ganska viktigt iallafall för mig för att jag ska kunna arbeta fysiskt varje dag utöver träningen.