handdator

Visa fullständig version : Hur lyckas man lura hjärnan att känna sig mätt fast man vill käka mer?


alphadog
2011-03-21, 11:55
Hur påverkas kroppen av för stora portioner mat? tränar hårt 4-5 ggr i veckan och äter ingen skräpmat eller godis eller nåt sånt.
Skulle vilja äta mindre portioner, men har svårt att hitta disciplinen att sluta käka. sen blir det en ond cirkel att man behöver mer och mer för att känna sig mätt. Slutade röka helt för 9 mån sen och kom då igång med träningen, men gick ändå upp 7 kg pga av för mycket mat. har gått nere ett par kilo men har problem. Har svårt att känna mej mätt och nöjd med bara en liten portion. Hur lurar man hjärnan att bli nöjd av lite mat igen? Hur får man disciplinen?

Nån som har tips?

koffein_beroende
2011-03-21, 12:02
Måste du äta lite då? Jag menar, vad äter du nu? Jag var överviktig förut och åt hur mycket som helst. (både skit och hushållsmat) och jag har inte ändrat på mängden mat, ändå gått ner 34kg.

Jag bytte och feta livsmedel mot fettsnåla livsmedel helt enkelt. Istället för 500g köttfärs 10% så äter jag 500g fläskfilé, mättar kanske inte exakt lika bra men i stort sett så, istället för 100-200g pasta så lägger jag till 200-300g fläskfile ytterligare, kolhydrater mättar noll för mig.

Nykropp
2011-03-21, 12:04
Vad äter du då? Du kanske inte äter så nyttigt som du tror? Om det handlar om att bara fylla ut magen kanske du får ändra vad du äter. Så vad äter du nu?

14K
2011-03-21, 13:08
Jag hade samma problem förr, men nu äter jag fett rik diet och håller mig mätt dygnet runt, utan att 1 dag klaga å att man vill äta mer.

Gunfire
2011-03-22, 12:56
Cola Zero. Alla typer av light dricka, borsta tänderna brukar hjälpa på mig :D, drick mkt i samband med maten...

DGARD
2011-03-22, 13:09
Käkar jag mycket protein i form av kött så håller jag mig mätt sjukt bra. Inte snåla för mycket på fettet heller.

Om det är ren bukfyllnad så brukar jag få lida lite ett tag tills den krympt lite ifrån stora okynnes ätar portioner.

stefand
2011-03-22, 14:15
Jag började med att räkna kalorier så att jag med ögonen fick ett lite hum om hur mycket som egentligen låg på tallriken och hur mycket jag behövde äta. Sedan började jag äta med ögonen och inte med magen. Det är inte farligt att vara lite hungrig. Mat är väl som vilket beroende som helst. Det är inte lätt men man får öva.

collieweed
2011-03-22, 15:18
Ät vid färre tillfällen under dagen men större portioner....
Någon slags variant av periodisk fasta

cero
2011-03-22, 22:42
Gillar man sallad är ju det en enkel väg.

Sportfiskaren
2011-03-23, 06:14
Proteinrik mat mättar i regel ganska bra. Drick mycket vatten, ät några ägg för att fylla på(ett hett tips är även coops kalorisnåla multivitaminjuice).. det funkar väldigt bra på mig i alla fall.

Äter när jag är hungrig och håller givetvis koll på hur mycket kalorier jag får i mig, någorlunda bra åtminstone, och jag går aldrig hungrig.

Crocker
2011-03-23, 15:23
Tänk på att du äter mat så blir du inte lika sugen.
http://illvet.se/psykologi-beteende/tanken-pa-att-aeta-goer-oss-maetta
Mailar man kan man säkert få referenser.

ades
2011-03-31, 13:25
Drick några glas vatten innan du börjar äta, och sluta äta när du är 80% mätt.

alphadog
2011-03-31, 21:31
jag äter havregrynsgröt till frukost + ett kokt ägg på en knäckemacka, sen äter jag matlådor som jag gör själv, typ pasta och egen köttfärssås med mycket tomatsås och extra bönor i som utfyllnad sen till middag äter jag yogurt med knäckemackor + massor av grönsaker och ett par äpplen. Funderar på att skära ner lite på kolhydraterna eftersom jag lätt käkar för mycket pasta och ris.
Däremot törs jag inte skära ner på kolhydraterna för mycket eftersom jag springer 1 mil ett par ggr i veckan, har som mål att springa midnattsloppet under 50 minuter i sommar. nu springer jag på 55 min. Lyfter vikter 2 dagar i veckan också.
Tror ni man deffar bättre om man äter mer kolhydrater till frukost och lunch och färre kalorier och kolhydrater på kvällen?

vill ändå inte köra extrem diet utan satsa mer på en hållbar kost som man kan hålla i flera år. Annars får jag bara käka som jag gör nu fast träna hårdare och ha mer tålamod helt enkelt. Drygt bara om man går på restaurang och inte känner sig mätt för att man behöver större portioner. Har hört att LCHF inte är bra att köra i längden, särskilt inte om man konditionstränar mycket.

Tack för tipsen ska testa några och se vad som händer!

jontet
2011-04-01, 00:19
bort med kolisarna, de är helt tomma kalorier ur ett mättnadsperspektiv

Denniss
2011-04-01, 04:07
bort med kolisarna, de är helt tomma kalorier ur ett mättnadsperspektiv

Du har fel.

pclillen
2011-04-01, 07:17
ät mindre portioner och drick mer kaffe :D