handdator

Visa fullständig version : Protein intag efter deffen


gothik
2011-03-21, 11:41
Hej!

Jag är ny som registrerad medlem men har dock kikat runt här på forumet en längre tid, finns otroligt mycket intressant och lärorikt att läsa men en sak har jag inte sett något om, protein intag vid kaloribalans.

Just nu ligger jag i deff och enligt vad jag ser i spegeln så borde jag nog vara klar om ca 3-4 veckor. Detta leder till min fråga. Under deffen har jag legat på ca 2g protein per kg kroppsvikt för att bibehålla muskelmassan. Efter deffen har jag inga planer på att bulka, är inte ute efter att bli jättestor utan ligga på kaloribalans och vara relativt fit året om. Hur gör jag då med protein intaget? Antar att det inte borde behöva vara jätte högt då jag inte kommer att gå ner i vikt eller försöker öka nämnvärt i muskelmassa? Vad skulle vara rimliga siffror?

Tacksam på förhand för svaren!

hejhopp79
2011-03-21, 12:11
Kring 1,3-1,8 räcker säkert gott och väl för underhåll

gothik
2011-03-21, 14:22
Tack för det snabba svaret! :)

Det var ungefär vad jag trodde, "bäst" vore väll att ha högt proteinintag och lite lägre kolhydrat intag på vilodagarna och tvärt om på träningsdagarna?

BTW jag är medveten om den katastrofala särskrivningen i rubriken... :em:

limenka
2011-03-21, 15:52
Tack för det snabba svaret! :)

Det var ungefär vad jag trodde, "bäst" vore väll att ha högt proteinintag och lite lägre kolhydrat intag på vilodagarna och tvärt om på träningsdagarna?

BTW jag är medveten om den katastrofala särskrivningen i rubriken... :em:

Nä. Jag gillar mer fett på vilodagar, förutom dygnet innan träning sen mer kollisar på träningsdagar - alltid högt proteinintag:)

gothik
2011-03-21, 16:11
Okej så jag får försöka estimera vilken nivå min träning ligger på, applicera matchande proteinintag och hålla det konstant sen skifta mellan mer kolhydrat /mindre fett och vise versa beroende på om jag skall träna eller inte, korrekt?

:)

Eddie Vedder
2011-03-21, 16:20
sen skifta mellan mer kolhydrat /mindre fett och vise versa beroende på om jag skall träna eller inte, korrekt?

:)

Så väljer en del att göra men det behöver inte vara bättre. Men visst är det så att kroppens förmåga att hantera kolhydrater är bättre i direkt samband med träning.

gothik
2011-03-21, 16:31
En gång för alla då,

Protein: ca 1,3 - 1,8g x kg kroppsvikt beroende på hur mycket man tränar.
Kolhydrat: Så mycket eller så lite som jag trivs med.
Fett: Så mycket eller så lite som jag trivs med (dock i detta fall förutsatt att jag får i mig minst de essentiella mängderna fett som kroppen behöver per dag, inget problem eftersom att jag älskar oljor, smör och feta ostar *drool*).

Fair enough?

eXit
2011-03-21, 17:56
Vad än studier säger.. det bästa jag någonsin gjort under mina träningsår var att öka proteinintaget till ca 3-4g/kg kroppsvikt.. mitt tips :)