handdator

Visa fullständig version : Trends in carbohydrate, fat, and protein intake 1971-2006


Apos78
2011-03-21, 10:10
Lite rolig sammanställning. Får väl se om det krockar med de olika uppfattningarna som kanske råder här.

Background: The prevalence of obesity in the United States has increased dramatically.

Objective: The aim of this study was to determine trends in carbohydrate, fat, and protein intakes in adults and their association with energy intake by using data from the National Health and Nutrition Examination Survey (NHANES)—a representative sample of the US population.

Design: Data on adults aged 20–74 y from the first NHANES (NHANES I, 1971–1975; n = 13,106) were compared with data from NHANES 2005–2006 (n = 4381). Normal weight was defined as a body mass index (BMI; in kg/m2) of 19 to <25, overweight as a BMI of 25 to <30, and obese as a BMI of ≥30. Carbohydrate, fat, and protein intakes were obtained by dietary recall. Regression analyses were adjusted for potential confounders.

Results: The prevalence of obesity increased from 11.9% to 33.4% in men and from 16.6% to 36.5% in women. The percentage of energy from carbohydrates increased from 44.0% to 48.7%, the percentage of energy from fat decreased from 36.6% to 33.7%, and the percentage of energy from protein decreased from 16.5% to 15.7%. Trends were identical across normal-weight, overweight, and obese groups. Energy intake increased substantially in all 3 BMI groups. In NHANES 2005–2006, a 1% increase in the percentage of energy from protein was associated with a decrease in energy intake of 32 kcal (substituted for carbohydrates) or 51 kcal (substituted for fat). Similar findings were seen across all BMI categories, in men and women, and in NHANES I.

Conclusions: Energy intake and the prevalence of obesity have increased dramatically. Dietary interventions should focus on decreasing energy intake and potentially by substituting protein for fat or carbohydrates.



http://www.ajcn.org/content/93/4/836.abstract?etoc

entropy
2011-03-21, 16:07
Är min engelska fruktansvärt bristfällig eller föreslås det i slutsatsen att det ska ätas mindre protein, till fördel för fett och kolhydrater?

maRRtin
2011-03-21, 16:11
Är min engelska fruktansvärt bristfällig eller föreslås det i slutsatsen att det ska ätas mindre protein, till fördel för fett och kolhydrater?
Du får vända på det.

Eddie Vedder
2011-03-21, 16:16
Är min engelska fruktansvärt bristfällig eller föreslås det i slutsatsen att det ska ätas mindre protein, till fördel för fett och kolhydrater?

Känn ingen skam för det, de har faktiskt uttryckt sig lite konstigt där i slutsatsen. ;)

entropy
2011-03-21, 16:29
Känn ingen skam för det, de har faktiskt uttryckt sig lite konstigt där i slutsatsen. ;)

Tack! Jag får nämligen inte ihop det, även när jag läser det igen :smash:
Däremot framgår det väl i resultaten.

William
2011-03-21, 17:15
Tack! Jag får nämligen inte ihop det, även när jag läser det igen :smash:
Däremot framgår det väl i resultaten.

Av ngn konstig anledning skriver man tydligen alltid så på engelska, och för mig är det också bakvänt. Varje gång :-)

A.Steinbach
2011-03-21, 17:49
Har också sett det skrivsättet i en del studier t ex följande.

Human fatty acid synthesis is reduced after the substitution of
dietary starch for sugar

hejhopp79
2011-03-21, 22:51
Haha, läste också att de rekommenderade kolhydrater och fett istället för protein, först.

mikaelj
2011-03-21, 22:53
*pekar på elefanten i rummet*

stevebc
2011-03-21, 23:32
*pekar på elefanten i rummet*Ja, nu blev du allt glad va?

maRRtin
2011-03-22, 19:37
*pekar på elefanten i rummet*
Ja du menar att man ska äta mer protein istället för fett för att effektivt sänka energiintaget? :D

mikaelj
2011-03-22, 19:40
Ja du menar att man ska äta mer protein istället för fett för att effektivt sänka energiintaget? :D

Du menar att fetma korrelaterar positivt med kolhydratintag och negativt med fettintag? Ja, precis.

hurril
2011-03-22, 19:43
Du menar att fetma korrelaterar positivt med kolhydratintag och negativt med fettintag? Ja, precis.

Korrelerar det inte även med ett ökat antal pirater utanför Somalias kust?

Stoltz
2011-03-22, 19:44
När jag läste den sista biten så hade jag ett pokerface utan dess like.

Sedan fick jag rätt på det och då blev det lite roligare :)

Sheogorath
2011-03-22, 19:46
Korrelerar det inte även med ett ökat antal pirater utanför Somalias kust?

*kadaputjtuch-pich!*
(le trumvirvél)

hurril
2011-03-22, 19:53
Jag är lite halvseriös faktiskt. Man ska inte blanda ihop summeringar av beteenden med påståenden om enskilda makronutrienter eller dieter. Mikaelj och många andra som nyttjar en snarlik diet har säkerligen funnit något som fungerar bättre för dem än de alternativ de testat i övrigt. På samma vis finns andra dieter som är lika giltiga för andra människor.

Dietens idehistoria vore något att bedriva forskning i tror jag.

Sheogorath
2011-03-22, 19:54
Jag är lite halvseriös faktiskt. Man ska inte blanda ihop summeringar av beteenden med påståenden om enskilda makronutrienter eller dieter. Mikaelj och många andra som nyttjar en snarlik diet har säkerligen funnit något som fungerar bättre för dem än de alternativ de testat i övrigt. På samma vis finns andra dieter som är lika giltiga för andra människor.

Dietens idehistoria vore något att bedriva forskning i tror jag.

Klart du var seriös. "Correlation, not causation" är helt centralt inom forskningen och måste alltid tas i beaktande. Piraterna kan alltid dras fram. Ena trostjänare är vad de är. :thumbup:

Eddie Vedder
2011-03-22, 20:01
Dietens idehistoria vore något att bedriva forskning i tror jag.

Där finns mer forskat än du tror. :) Kostsociologi är mitt favoritämne så säg bara till om du vill ha en två timmar lång flummig föreläsning. :D

mikaelj
2011-03-22, 20:14
Korrelerar det inte även med ett ökat antal pirater utanför Somalias kust?

Det var mer som en respons till den rådande åsikten att det är en ökning i fett och minskning i kolhydrater som är orsaken till övervikten.

Övervikt i sig är naturligtvis multifaktoriellt.

Miniräzer
2011-03-22, 21:46
Det var mer som en respons till den rådande åsikten att det är en ökning i fett och minskning i kolhydrater som är orsaken till övervikten.

Övervikt i sig är naturligtvis multifaktoriellt.

Slutsatsen i den här studien är att fettman har ökat på grund av ökat energi intag :)

Jag undrar om de blev förvånad över slutsatsen ;)

Eddie Vedder
2011-03-22, 21:50
Jag undrar om de blev förvånad över slutsatsen ;)

Faktum är att det kan vara ett mer värdefullt resultat än man kan tro. Det finns väldigt starka ekonomiska krafter som gör allt för att påverka kostråd i USA, säkerligen även i Sverige men inte i den enorma omfattningen, och de har historiskt sett lobbat för att retoriken hela tiden ska lyda "ät mer av..." och lägga skulden på att det inte alls är en fråga om att man äter för mycket eller fel utan att man rör sig för lite.

Den fysiska inaktiviteten spelar naturligtvis en stor roll men att det finns konkreta siffror på att folk äter mer och mer kan vara bra att ha om man vill försvara råd om att till exempel minska sockerintaget.

Miniräzer
2011-03-22, 22:47
Den fysiska inaktiviteten spelar naturligtvis en stor roll men att det finns konkreta siffror på att folk äter mer och mer kan vara bra att ha om man vill försvara råd om att till exempel minska sockerintaget.

Fast just i den här studien så indikerar man en starkare samband med ett ökat energi intag av protein framför fett sammanfaller med större minskat energi intag totalt sett :) men jag förstår vad du menar.

hurril
2011-03-22, 22:59
Där finns mer forskat än du tror. :) Kostsociologi är mitt favoritämne så säg bara till om du vill ha en två timmar lång flummig föreläsning. :D

Människors beteende - särskilt sådant som handlar om när enskilda individer handlar som om det gjordes i grupp - intresserar mig svårt. Så varför inte? :)

Sverker
2011-03-23, 06:56
Det finns väldigt starka ekonomiska krafter som gör allt för att påverka kostråd i USA, säkerligen även i Sverige men inte i den enorma omfattningen


Hur det är i USA vet jag inte. Men i Sverige har vi en offentlighetsprincip och medelandefrihet. Jag tror nog att vår fria journalistkår snabbt skulle upptäcka ifall Närkes sockerbetsodlare försåg tjänstemännen på Livsmedelsverket med pengar och förmåner.

Eddie Vedder
2011-03-23, 10:31
Människors beteende - särskilt sådant som handlar om när enskilda individer handlar som om det gjordes i grupp - intresserar mig svårt. Så varför inte? :)

Den mesta forskningen är på vegetarianer än så länge. Men det finns även mycket om etniska kosthållningar. Tanken med min masteruppsats är en intervjustudie med LCHF:are faktiskt. Inget om den sjukt uttjatade "nyttighetsdebatten" utan en sociologisk studie, hur påverkas det sociala livet, uteätande, fester etc. i en matkultur som den svenska.

Fast just i den här studien så indikerar man en starkare samband med ett ökat energi intag av protein framför fett sammanfaller med större minskat energi intag totalt sett :) men jag förstår vad du menar.

Ja och det är faktiskt lite intressant för normalt brukar man se på befolkningsnivå att mängden protein korrelerar positivt med ökad vikt. Inte så att proteinrik kost gör folk feta utan snarare som en markör för att när folk får råd till kött får de råd att bli feta.

Hur det är i USA vet jag inte. Men i Sverige har vi en offentlighetsprincip och medelandefrihet. Jag tror nog att vår fria journalistkår snabbt skulle upptäcka ifall Närkes sockerbetsodlare försåg tjänstemännen på Livsmedelsverket med pengar och förmåner.

Det handlar inte om direkta mutor. Det handlar om att livsmedelsföretagen är extremt måna om att få in personer i styrelser och att knyta till sig sakkunniga experter som är med och beslutar i frågorna.

Det är snarare en fråga om etik i så fall, antingen tror man att amerikaner är mer ohederliga eller så tror man inte det. För att folk sitter på flera stolar även i Sverige är ju inte direkt en hemlighet. Den stora frågan är ju om man ska se det som något negativt eller ej.

Sverker
2011-03-23, 18:19
Är inte en undersökning av källorna till kostråden ett bra uppslag till uppsats ?

Gå igenom all dokumentation som leder fram till dagens kostråd. Värdera underlaget. Koppla slutsatserna till personerna och vilka åtagande de har.
Plocka fram alla slutsatser som går emot vetenskap och allmänt erkända metoder.
Varför inte göra arbetet tillsammans med en samhällsvetare med djupare kunskap om förvaltningslagarna

Eddie Vedder
2011-03-23, 19:41
Varför inte göra arbetet tillsammans med en samhällsvetare med djupare kunskap om förvaltningslagarna

Jag är en samhällsvetare, jag går ju masterprogrammet i samhällsvetenskap. :) Men nej jag har redan andra planer för uppsatsen. Jävsförhållanden finns ju redan uppgivna så vitt jag vet. Precis som jag skrev innan är det ju inte en fråga OM det är så utan om det spelar roll i slutänden.

Tolkia
2011-03-23, 20:18
Jävsförhållanden finns ju redan uppgivna så vitt jag vet. Precis som jag skrev innan är det ju inte en fråga OM det är så utan om det spelar roll i slutänden.
Jag tror att man gör det lite enkelt för sig om man gör jävsgrejen till en fråga om huruvida det ena landet är ohederligare än det andra. Om kulturerna, och i viss mån även lagarna, skiljer sig kan ju två personer båda uppleva sig, och av andra upplevas som, hederliga fast de har olika förhållningssätt.

Min erfarenhet är att det finns viss skillnad mellan svenska och amerikanska forskare vad gäller förhållandet till industrin, och även när det gäller forskare knutna till industrin och hur industrin samarbetar med forskare som INTE är industrianknutna. Å andra sidan har amerikanerna en helt annat stämningskultur att förhålla sig till, och en helt annan flora av rätt så engagerade aktivistgrupper i olika riktningar. Sedan finns det även inom Sverige skillnader när det gäller möjligheten till insyn för "mannen på gatan"; min erfarenhet är att det är enklare att få insyn i forskningen vid universitet och vid statliga myndigheter än i industriforskningen - knappast förvånande. Det skall tilläggas att det förstås skiljer mellan branscher; min var rätt polariserad och hade väldigt lite med livsmedel att göra.

Edit: Sedan är det ju by far inte så att alla forskare är något slags homogen massa; spridningen bland enskilda forskares inställning är typ enorm.

Eddie Vedder
2011-03-23, 20:25
Jag tror att man gör det lite enkelt för sig om man gör jävsgrejen till en fråga om huruvida det ena landet är ohederligare än det andra. Om kulturerna, och i viss mån även lagarna, skiljer sig kan ju två personer båda uppleva sig, och av andra upplevas som, hederliga fast de har olika förhållningssätt.

Min erfarenhet är att det finns viss skillnad mellan svenska och amerikanska forskare vad gäller förhållandet till industrin, och även när det gäller forskare knutna till industrin och hur industrin samarbetar med forskare som INTE är industrianknutna. Å andra sidan har amerikanerna en helt annat stämningskultur att förhålla sig till, och en helt annan flora av rätt så engagerade aktivistgrupper i olika riktningar. Sedan finns det även inom Sverige skillnader när det gäller möjligheten till insyn för "mannen på gatan"; min erfarenhet är att det är enklare att få insyn i forskningen vid universitet och vid statliga myndigheter än i industriforskningen - knappast förvånande. Det skall tilläggas att det förstås skiljer mellan branscher; min var rätt polariserad och hade väldigt lite med livsmedel att göra.

Edit: Sedan är det ju by far inte så att alla forskare är något slags homogen massa; spridningen bland enskilda forskares inställning är typ enorm.

Jag tror du har rätt. För den intresserade så kan ju boken 'Food Politics' av professor Marion Nestle rekommenderas.

En annan sak som är intressant är ju även att om nu industrin har mer att säga till om i USA så påverkar det ju oavsett Sverige per automatik eftersom skillnaderna blir minimala. men just angående retoriken verkar svenska myndigheter "våga" mer. Anser de att x är onyttigt så säger de ju, "ät mindre av x" och inte "ät MER av x men välj helst..." som i de amerikanska råden. Den där retoriken har ändrats från version till version på grund av att oavsett hur man uttrycker sig protesterar alltid nån lobbygrupp högljutt. :)