handdator

Visa fullständig version : Funderingar på Nautilusmetoden.


gamleaggan
2011-03-21, 02:40
Hejsan.

Jag är tämligen otränad, och har precis tagit itu med saken och köpt gymkort på ett Nautilusgym. Detta gjorde jag främst för att det även gav tillgång till en simhall, och jag tycker om att simma. Efter all läsning så har jag dock blivit lite skeptisk till Nautilusmetoden, då jag inte BARA vill tappa fett utan även bygga lite muskler.

De övningar jag kör just nu är benpress, bröstpress, preacher curl, crunchmaskin, en maskin där man sitter med magen mot en platta och drar vikterna bakåt om ni fattar, en ryggmaskin (typ http://www.yourfitstore.com/images/b...ne%20small.jpg) och en axel/ryggmaskin som jag inte vet vad den heter. Inleder träningen med ett par kilometers cykling. Kör som sagt enligt Nautilusmetoden och kör så många sets jag orkar på varje, och klarar jag över 12 så höjer jag vikterna till nästa gång.

Nu funderar jag dock på om man ska klämma in ett par dagar i veckan med "vanlig" träning också. Ni fattar säkert vad jag menar. Det enda kruxet är ju att detta ska gå att genomföra på maskiner, då tillgången till fria vikter är mycket dålig. Finns det någon här som har koll på Nautilusmaskinerna som skulle kunna hjälpa mig med ett vanligt träningsschema som funkar på dem? Gärna om det är någon som har sådan koll att de kan skriva vilka beteckningar maskinerna har också ("3F" eller dylikt), men jag är medveten om att det är väldigt mycket begärt. Jag är 183 cm lång och väger runt 125 kilo, så det är mycket att jobba på. Det känns som att Nautilusprogrammet funkar just nu, men det känns ändå trevligt att bryta av lite och att tidigt bygga grunden för träning med lite fler moment.

Tacksam för svar.

mikaelj
2011-03-21, 06:17
Hej där!

Efter all läsning så har jag dock blivit lite skeptisk till Nautilusmetoden, då jag inte BARA vill tappa fett utan även bygga lite muskler.

Tappa fett gör du genom att se över kosten.

De övningar jag kör just nu är benpress, bröstpress, preacher curl, crunchmaskin, en maskin där man sitter med magen mot en platta och drar vikterna bakåt om ni fattar, en ryggmaskin (typ http://www.yourfitstore.com/images/b...ne%20small.jpg) och en axel/ryggmaskin som jag inte vet vad den heter. Inleder träningen med ett par kilometers cykling. Kör som sagt enligt Nautilusmetoden och kör så många sets jag orkar på varje, och klarar jag över 12 så höjer jag vikterna till nästa gång.

Repetitioner menar du.

Nu funderar jag dock på om man ska klämma in ett par dagar i veckan med "vanlig" träning också. Ni fattar säkert vad jag menar. Det enda kruxet är ju att detta ska gå att genomföra på maskiner, då tillgången till fria vikter är mycket dålig. Finns det någon här som har koll på Nautilusmaskinerna som skulle kunna hjälpa mig med ett vanligt träningsschema som funkar på dem?

Nej, vi förstår inte. Vad menar du med vanligt träningsschema?

Jag är 183 cm lång och väger runt 125 kilo, så det är mycket att jobba på.

Återigen, se över din kost. Styrketräning är viktigt för att du skall bli av med fett istället för muskler när du går ned i vikt, men det viktigaste är just att du ser över vad du äter, för att gå ned i vikt.

Jag tycker att följande är bra råd: http://kostdoktorn.se/mat eller något i stil med http://paleonu.com/get-started

Det känns som att Nautilusprogrammet funkar just nu, men det känns ändå trevligt att bryta av lite och att tidigt bygga grunden för träning med lite fler moment.

I så fall har du kanske hamnat på fel gym. Fria vikter är mer flexibla i vad du kan göra. Du kan dock komma åt hela kroppen på ett Nautilusgym (Arctic?) ändå, förmodar jag.

Mrholmiz
2011-03-21, 11:37
Säg till någon tränare att du vill ha ett 3-split program eller något, tränar sj på Nautilus och dem är väldigt hjälpsamma på mitt gym ialf. Sj körde jag deras metod i nån månad och tyckte om det, var även ett bra sätt för mig att lära mig massvis med övningar genom att byta schemma ofta.
Kör dock ett eget schemma nu efter massvis med läsande här på forumet och lite hjälp från en instruktör på gymmet.

kettlebellGuden
2011-03-21, 12:33
Arthurs HIT (Nautilus.. om de inte har ändrat?) metod har fungerat finfint för t.ex. Mike Mentzer och Dorian Yates. Kolla upp Mike Mentzers "heavy duty" training. Många får utmärkta resultat på den här metoden. Det krävs dock att du kör väldigt intensivt, förmodligen mycket tyngre än vad du kör nu. Tanka Yates film "Blood & Guts" för lite perspektiv hur du ska ta i för att få resultat på HIT.



SQUUUEEEEEEEZEEEEE



:tillägg: OBS! något som ofta missas är marklyften. Mentzer, t.ex., påstod imellanåt att HIT var hyfsat meningslöst utan marklyft. Se till att få med marklyftet.

entropy
2011-03-21, 17:00
Jag kör själv på ett Nautilusgym och kan utifrån min erfarenhet bara råda dig att överge deras metod.

Generellt är väl också fria vikter att föredra, så ett schema som fokuserar på övningar som bänkpress, knäböj, marklyft, militärpress och roddar, där maskiner eventuellt agerar komplement, är antagligen att föredra. Det finns antagligen ingen anledning för dig att inte ta efter ett schema här: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Nautilusmetoden går väl också ut på att du ska gå tills du inte klarar en enda repetition till och sedan pressa dig förbi detta i varenda set, vilket jag vågar påstå är ren idioti *screwy*