handdator

Visa fullständig version : Hur HÅRT kan jag träna?


KalleTeodor
2011-03-20, 19:09
Okej för att detta ska bli så bra som möjligt tänkte jag först ge lite bakgrunds info!

Jag är en kille på 18 år som just nu väger 77kg morgonvikt och är 190 cm lång.
Jag har idrottat hela mitt liv och sedan 14 års ålder har jag spelat bandy 4-7 gånger i veckan beorende på vart man är i säsongen. Har fystränat 8 månader per år med endast kroppen som vikt och även mycket löpning. Löpning i form av intervaller, trappor, upp för skidbackar, milen ja allt möjligt. Sedan också olika former av styrkeövningar för hela kroppen.

Vid fysträning har det varit 3-5 gånger i veckan och själva i huvudsäsongen 5 ispass per vecka ibland mer inklusive matcher.

Sen jag var 16 år har jag gymmat i 6månaders omgångar. Första omgången när jag var 16 körde jag dock bara maskiner och det var endast på låga vikter och i 3 månader. Året därpå började jag med fria vikter och körde en 6månaders period.

Nu har en ny försäsongsperiod börjat och det är nu jag behöver er hjälp

Jag vet att man måste vila för att musklerna ska ha en chans att byggas upp. Men sedan hör man hur kändisar tränar svin hårt i intensivare perioder och får snygga och starka kroppar. (myt?)

Så därför är jag lite kornfundersam. Hur hårt kan jag träna för uppnå så bra resultat som möjligt?

Jag har bra kunskaper om mat redan och jag äter ca 150 gram protein per dag. Brukar bli 5-6 mål om dagen.

Jag kan träna hur mycket som helst bara jag vet att det inte ger motsatt effekt så att säga.

Så hur hårt kan jag köra? Jag har motivationen och disciplinen det är bara det här med att kroppen också ska vila som gör att jag inte kör mer än 4 pass i veckan som jag gör just nu!

Jockefoten
2011-03-20, 19:31
Vi kan inte svara på det, allt handlar om vad just din kropp klara av. Elitidrottare ökar sin träning stegvis med noggranna utvärderingar. Det väldigt svårt att hitta en bra balans, men testa att öka din träning lite försiktigt och se själv hur det känns.

KalleTeodor
2011-03-20, 20:06
happ, ta bort tråden då

emi23j
2011-03-20, 20:15
Går inte att svara på som jockefoten säger.

Men du kan räkna med att alla förutom, i princip, skidåkarna ljuger (mörkar) uta helvete när det gäller träningstimmar. säger man att man tränar 2 gånger om dagen menar man oftast 2 gånger 5 dagar i veckan och 2 vila. tränar man varje dag menar man oftast 5-6 dagar i veckan.