handdator

Visa fullständig version : Reportage på rapport 19:30 om kosttillskott


Seriouscat
2011-03-20, 18:45
Fick nyss höra att det skulle sändas ett reportage om kosttilskott i rapport 19:30 idag. Kanske kan vara något intressant att diskutera efteråt. Handlar om farliga tillskott som kan ge leverskador.

Här är en artikel: http://svt.se/2.33782/1.2366511/kosttillskott_kan_ge_leverskador&queryArt527895=kosttillskott&sortOrder527895=0&doneSearch=true&sd=47225&from=siteSearch&pageArt527895=0

Crocker
2011-03-20, 18:48
Lär bli intressant, men många kan nog övertolka det som sägs. Mao föräldrar.

Seriouscat
2011-03-20, 18:52
Ska bli mycket intressant och se vad som sägs och jag väntar mig protester från morsan efteråt :P Undrar om dem tar upp jack3d, precis beställt en burk.

JJOHANSSON
2011-03-20, 18:53
ser fram emot en underhållande kväll :)

JimmyFlessa
2011-03-20, 19:08
Fyfan för vad alla föräldrar kommer att propagera för att deras barn kommer att dö om de använder protein/kreatin etc sedan då. Knasigt värre bara att de själv knaprar omega-3 tabbar och tycker att det skulle vara mindre farligt än proteinpulver.

Aja, ska inte dra igång någon diskussion innan jag vet exakt vad det kommer att handla om. :D

kettlebellGuden
2011-03-20, 19:17
Det vettikattsingen. Jag tittade precis på 19:30 rapport på svtplay och där var inga kosttillskott.

Eddie Vedder
2011-03-20, 19:20
Är det inte det här reportaget?

http://svtplay.se/v/2366529/livsmedelsverket_varnar_for_populara_produkter

Hursomhelst handlar det ju om samma sak och reportaget var bra.

Grotesk
2011-03-20, 19:25
Rejäl smygreklam där när man såg Gymgr*ssisten-loggan klart och tydligt. :D

Joe Hardgainer
2011-03-20, 19:41
Nu går reportaget !!

Sverker
2011-03-20, 19:49
Riktigt bra och tydligt reportage:thumbup:

Budskapet var tydligt. Undvik synefrin och undvik växtextrakt. Undvik GABA och undvik stora doser koffein.
Kanske dax för tillverkare och importörer att självransaka sig.

CrazyJoeDavola
2011-03-20, 19:54
hmm såg detta och beställde en produkt med grönt te extrakt tidigare idag, såg i reportaget att det skulle man undvika. Vad är det farliga? Givetvis en "kom i form produkt" inför sommaren :naughty:

Kischen
2011-03-20, 19:55
Länken Eddie la upp sa just ingenting? Lite piller som öppnades och innehållet las ut, saknades bara ett kreditkort. Ingen slump.

Vad ville dom säga med klippet? Vi som har koll lärde oss inget nytt, folk som inte har koll lärde sig inget nytt?

Synd att jag missade det längre reportaget.

holmstrom92
2011-03-20, 19:56
Någon som råkade höra om Whey 80 var dåligt? ( http://www.gymkollen.se/wp-content/uploads/2010/06/whey80.jpg ) såg bara en snutt av repotaget :(

Fredron
2011-03-20, 19:56
Det var intressant.
Såg ut som att de var inne i Budo & Fitness på Sveavägen.

Här är mer information;
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=2365500
http://www.slv.se/upload/dokument/rapporter/markning/2011_livsmedelsverket_2_kosttillskott_som_saljs_vi a_internet.pdf

CrazyJoeDavola
2011-03-20, 19:56
Riktigt bra och tydligt reportage:thumbup:

Budskapet var tydligt. Undvik synefrin och undvik växtextrakt. Undvik GABA och undvik stora doser koffein.
Kanske dax för tillverkare och importörer att självransaka sig.

Lär ju aldrig hända så länge de tjänar pengar på det. Det vet ju mycket väl vad de säljer och om det är skadligt eller ej. Dum som man är köper man det endå :)

Larsson
2011-03-20, 19:57
Någon som råkade höra om Whey 80 var dåligt? ( http://www.gymkollen.se/wp-content/uploads/2010/06/whey80.jpg ) såg bara en snutt av repotaget :(

Nej Whey 80 ska inte vara farligt. Reportaget handlade inte om kontaminerade proteinpulver.

holmstrom92
2011-03-20, 20:00
Nej Whey 80 ska inte vara farligt. Reportaget handlade inte om kontaminerade proteinpulver.

Okej bra, tack för svaret ;) då kan man lungt fortsätta med det då.

smalis
2011-03-20, 20:03
Någon som råkade höra om Whey 80 var dåligt? ( http://www.gymkollen.se/wp-content/uploads/2010/06/whey80.jpg ) såg bara en snutt av repotaget :(

Om man inte räknar smaken, så nej. ( :D )

JimmyFlessa
2011-03-20, 20:03
Såhär i efterhand så får jag nog ta tillbaka mitt inlägg jag skrev innan reportaget gått, haha. Kan ju säga som så att jag tycker den kritiken som gavs faktiskt var helt befogat och för första gången ever så måste jag nog säga att det vart ett bra reportage om kosttillskott på en nyhetssändning. :)

Tolkia
2011-03-20, 20:15
Jag tycker att det är bra att det trycks lite på att växtextrakt kan vara i princip vad fan som helst. "Naturligt" har fått vara synonym för "bra" alldeles för länge i kosttillskottssvängen.

maRRtin
2011-03-20, 20:19
Ääääh jag var sen såg jag nu.

Eddie Vedder
2011-03-20, 20:21
Såhär i efterhand så får jag nog ta tillbaka mitt inlägg jag skrev innan reportaget gått, haha. Kan ju säga som så att jag tycker den kritiken som gavs faktiskt var helt befogat och för första gången ever så måste jag nog säga att det vart ett bra reportage om kosttillskott på en nyhetssändning. :)

Har du något bra exempel? Jag tycker i regel att nyhetssändningarna är bra när det gäller sånt här. Jag kan inte erinra mig någon gång när de informerat felaktigt.

Kvällspressen är ju kass men nyhetssändningar kan jag inte komma på.

kettlebellGuden
2011-03-20, 20:45
Jag väntar på bananextrakt.

Pepz
2011-03-20, 21:03
[QUOTE]30 av de 43 granskade produkterna innehåller substanser som kan vara hälsofarliga..

Enligt VOLM så är många örter "hälsofarliga"
Bland annat Echinacea purpurea. vilket får säljas som naturläkemedel.
andra exempel på VOLM-växter
Horny goat weed, Johannesört, Muira puama, Tobak, Tribulus terrestris etc

kettlebellGuden
2011-03-20, 21:06
Jag tyckte "vi testar själv" var lite lustigt. Bra reportage iaf. hejja svt!

Eddie Vedder
2011-03-20, 21:15
Jag väntar på bananextrakt.

Att bli hög på banansträngar i ugn är väl inget nytt? :D

Pepz
2011-03-20, 21:21
Att bli hög på banansträngar i ugn är väl inget nytt? :D

jAn3aSY54KY

eller?

holmstrom92
2011-03-20, 21:56
Om man inte räknar smaken, så nej. ( :D )


haha så sant, är ju inte så gott men det får man ju ta ;) hellre att det smakar skit än att man blir sjuk av det iaf.

Danieel
2011-03-20, 22:00
För er som vill se studien.

http://www.slv.se/upload/dokument/rapporter/markning/2011_livsmedelsverket_2_kosttillskott_som_saljs_vi a_internet.pdf

noob76
2011-03-20, 22:27
Jag skulle vilja se testar på innehållet i vanligt förekommande produkter som kreatin från samtliga större webshopar samt också tester på proteinpulver från alla större webshopar.

De där gamla labrapporterna som cirkulerar som .pdf och som några fysiska butiker har under disken att visa för kunder är ju dels inte testade av någon pålitlig källa och dessutom säger det ju inget om de preparat som säljs i dag eftersom labrapporterna ofta är flera år gamla, det vore bäst om preparaten testades av någon som INTE har ett vinstintresse.

kettlebellGuden
2011-03-20, 22:43
J det vore bäst om preparaten testades av någon som INTE har ett vinstintresse.

alla har någon form av vinstintresse. SLV inkluderat.

exevision
2011-03-20, 22:45
Vad är det för fel på grönt te då? Eller menar dom höga doser?

noob76
2011-03-20, 22:52
Sitter precis och läser rapporten och det är ganska komisk läsning, sjukast är nog "Glutathione Plus" som skall "Denna produkt är en kraftig antioxidant som motverkar åldersförändringar, förebygger cancer, dämpar herpesinfektioner, och avgiftar kroppen och lever. Skyddar kroppen mot föroreningar som cigarettrök och toxiner. Denna produkt har en stark anti-inflammatorisk verkan och påverkar autoimmuna sjukdomar positivt. Glutathione finns naturligt i kroppen men minskar med åldern. Innehåller: Vit C, Glutathione" men det visar sig att preparatet innehåller Acetylcystein som är ett ämne som inom medicinen framför allt används som slemlösande vid behandling av lungsjukdomar med ökad slemutsöndring, exempelvis vid hosta eller när slemmet har ovanligt hög viskositet (seghet). Biverkningar som har rapporterats är bronkospasm, illamående, tinnitus, huvudvärk, feber m.fl. (http://www.fass.se Fass, 2011; http://www.lakemedelsverket.se, Martindale, 1996; The Merck Index 13th ed, 2001.

Jättemysigt.

noob76
2011-03-20, 22:56
alla har någon form av vinstintresse. SLV inkluderat.

Jaha, och vad är avsikten med det inlägget? Att du på fullaste allvar tror att Svenska myndigheter har ett vinstintresse i att avslöja de kostillskott som innehåller hälsofarliga kemikalier? Men.... var det inte du som nyligen skrev att du ville SÄNKA UTBILDNINGSNIVÅN i hela SVerige ;)

kettlebellGuden
2011-03-20, 23:58
Jaha, och vad är avsikten med det inlägget? Att du på fullaste allvar tror att Svenska myndigheter har ett vinstintresse i att avslöja de kostillskott som innehåller hälsofarliga kemikalier? Men.... var det inte du som nyligen skrev att du ville SÄNKA UTBILDNINGSNIVÅN i hela SVerige ;)

Inläggets avsikt var att påpeka att det du ville ha inte går att åstakomma.

Du ville ha prover gjorda av någon som inte har vinstintresse. Jag säger att det är omöjligt.

Veiron
2011-03-21, 00:22
Jag skulle vilja se testar på innehållet i vanligt förekommande produkter som kreatin från samtliga större webshopar samt också tester på proteinpulver från alla större webshopar.

De där gamla labrapporterna som cirkulerar som .pdf och som några fysiska butiker har under disken att visa för kunder är ju dels inte testade av någon pålitlig källa och dessutom säger det ju inget om de preparat som säljs i dag eftersom labrapporterna ofta är flera år gamla, det vore bäst om preparaten testades av någon som INTE har ett vinstintresse.

För att inte tala om s.k "gold samples"

Eddie Vedder
2011-03-21, 08:59
Vad är det för fel på grönt te då? Eller menar dom höga doser?

Det finns en dle som tyder på levertoxicitet från grönt te ja. Det gäler framför allt extrakten men det finns bland annat en fallrapport från Danmark om en kvinna som fick akuta leverskador efter att ha druckit mycket grönt te under en period.

EFSA gjorde nyligen en genomgång av vetenskapligt underlag för flera påståenden om effekten av katekiner från grönt te som du kan läsa här:

http://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/doc/1791.pdf

Eddie Vedder
2011-03-21, 09:25
Sedan har jag för egen del mycket svårt att förstå hur man INTE kan få sig en liten funderare med namn som BrainCalm, CUUR (är det namnet bara en slump?) och Cheaters Relief som exempel.

Har slökollat lite i rapporten nu och om jag var positiv av nyhetsinslaget så är jag än mer positiv nu.

Fartman
2011-03-21, 10:03
Tittar man igenom vilka kosttillskott dom granskat så blev iaf jag rätt så lugn. Mer eller mindre alla är ju typ fettförbrännare/prestationshöjare.. dvs små kasplar proppade med lite allt möjligt hokuspokus + koffein.
Och de flesta har djäääävligt coola namn *rolleyes*
Precis sånna kosttillskott som jag aldrig köper :)
Dom har alltså inte testat ett enda "bastillskott" typ proteinpulver, gainers, kreatin mm så man kan lugnt fortsätta efter den gamla regeln att man kan nog vara rätt lugn när man köper kosttillskott där man faktiskt förstår innehållsförteckningen :D

Eddie Vedder
2011-03-21, 10:13
när man köper kosttillskott där man faktiskt förstår innehållsförteckningen :D

Den regeln kan med fördel appliceras även på mat. Allt man inte fattar är naturligtvis inte kasst men det är en ganska enkel regel för den som inte orkar sätta sig in i sakfrågor. Man förlorar ju inget på det i alla fall. Ingen människa kommer ju någonsin blir sjuk av att skippa aspartam (jag utgår från att det inte ersätts med samma mängd sockerläsk exempelvis) oavsett om det nu skulle vara helt ofarligt inom ADI.

Samma sak med till exempel mononatriumglutamat. Skit samma om det faktiskt ÄR negativt för hälsan, den som väljer att ta det säkra före det osäkra kommer ju i alla fall inte bli sjuk av att INTE äta det.

Den stora risken är väl när det går så långt så att människor går på kvacksalveri om "naturlighet" och då väljer bort evidensbaserad vård, typ skippar läkaren och går till homeopaten. Eller undviker cancerbehandling och ger sig på någon vitaminkur med hästdoser.

Leifallan
2011-03-21, 10:18
alla har någon form av vinstintresse. SLV inkluderat.

Och vad skulle en svensk myndighet ha för vinstintresse?

Leifallan
2011-03-21, 10:20
Livsmedelsverket och Läkemedelsverket har fokuserat sin granskning på bantningsmedel och prestationshöjande preparat men även andra typer av kosttillskott ingår, så även produkter säljs ute i butik. Och resultatet är oroande.

-Det är fel på märkningen så det går inte att välja produkt. Det är ämnen som inte borde finnas där som kan vara hälsofarliga. Det är ämnen som är läkemedelsklassade och det görs påståenden som är tagna ur luften, säger toxikologen Ulla Beckman-Sundh på Livsmedelsverket.

30 av de 43 kosttillskotten innehöll växter eller växtextrakt som kan innehålla giftiga och beroendeframkallande substanser. Och i 8 av produkterna hittade man läkemedelssubstanser som inte alls borde finnas i den här typen av kosttillskott.

Skador på lever och nervsystem
-En del av de här produkterna ger ju leverskador, andra kan påverka nervsystemet. Man kan bli sjuk om man tar de här produkterna, säger Zofia Kurowska, statsinspektör på Livsmedelsverket.

Ett exempel är läkemedelssubstansen GABA som har en blodtryckssänkande effekt och som påverkar hjärnan.

Livsmedelsverket vill även särskilt varna för preparat som innehåller Synefrin. Det liknar kroppens stresshormon och kan påverka hjärtrytm och ge allvarliga biverkningar. Synefrin finns i många av de kosttillskott som påstår sig öka förbränningen.

Man ser även allvarligt på de produkter som innehåller grönt te-extrakt, forskolin, vitpilsbark och produkter med extremt höga koffeinhalter.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=2365500

ThisIsTheOne
2011-03-21, 10:52
Intensivt viftande varningsflagg för synefrin alltså. Innehåller inte var och varannan PWO det?

Langster
2011-03-21, 11:29
Sitter precis och läser rapporten och det är ganska komisk läsning, sjukast är nog "Glutathione Plus" som skall "Denna produkt är en kraftig antioxidant som motverkar åldersförändringar, förebygger cancer, dämpar herpesinfektioner, och avgiftar kroppen och lever. Skyddar kroppen mot föroreningar som cigarettrök och toxiner. Denna produkt har en stark anti-inflammatorisk verkan och påverkar autoimmuna sjukdomar positivt. Glutathione finns naturligt i kroppen men minskar med åldern. Innehåller: Vit C, Glutathione" men det visar sig att preparatet innehåller Acetylcystein som är ett ämne som inom medicinen framför allt används som slemlösande vid behandling av lungsjukdomar med ökad slemutsöndring, exempelvis vid hosta eller när slemmet har ovanligt hög viskositet (seghet). Biverkningar som har rapporterats är bronkospasm, illamående, tinnitus, huvudvärk, feber m.fl. (http://www.fass.se Fass, 2011; http://www.lakemedelsverket.se, Martindale, 1996; The Merck Index 13th ed, 2001.
Jättemysigt.

Acetylcystein höjer nivåerna av just glutation i kroppen. Så helt fel är det ju inte. Det är väl problemet med dessa reportage, att man väljer att bara visa ena sidan av myntet. Precis som Pepz skrev så finns det en massa örter som kan ha bieffekter men ändå används i hälsokost, eftersom de faktiskt har positiva effekter också. Man kan välja att bara se det negativa, eller forska vidare lite och inse att det kanske finns positiva sidor också.

Prozzaholic
2011-03-21, 12:10
Chili, Dill, Grönt te, Ingefära, Kanel, Linfrö, Oliv, Persilja, Timjan ses som olämpligt? Dags att se över den övriga kosten

noob76
2011-03-21, 12:54
Tittar man igenom vilka kosttillskott dom granskat så blev iaf jag rätt så lugn. Mer eller mindre alla är ju typ fettförbrännare/prestationshöjare.. dvs små kasplar proppade med lite allt möjligt hokuspokus + koffein.
Och de flesta har djäääävligt coola namn *rolleyes*
Precis sånna kosttillskott som jag aldrig köper :)
Dom har alltså inte testat ett enda "bastillskott" typ proteinpulver, gainers, kreatin mm så man kan lugnt fortsätta efter den gamla regeln att man kan nog vara rätt lugn när man köper kosttillskott där man faktiskt förstår innehållsförteckningen :D

Fast min tanke är snarare: vad skulle de hitta OM de testade sk. "bastillskott" ?

Langster : Det går alltid att vrida och vända på allt in absurdum, fast jag tycker att det är just _helt fel_ att ett tillskott innehåller ett ämne det inte skall göra och som dessutom inte står på förpackningen.

exevision
2011-03-21, 14:22
Undrar vad de har att säga om DMAA ;)

Langster
2011-03-21, 14:31
Langster : Det går alltid att vrida och vända på allt in absurdum, fast jag tycker att det är just _helt fel_ att ett tillskott innehåller ett ämne det inte skall göra och som dessutom inte står på förpackningen.

Det håller jag med om. Hade varit intressant att se innehållsförteckningen dock, känns som det kan handla om en "proprietary" mix som heter Gluthathione.

Eddie Vedder
2011-03-21, 19:50
Såg nyss på Rapport och det verkar som att branschen nu kommer granskas ännu hårdare efter dess avslöjanden. Jag är verkligen jättepositiv till det, kanske kommer snart en typ av forskning som vi alla väntat på. Det vill säga mer undersökningar om typiska träningstillskott på tränande personer.

Min förhoppning är att det leder till en större allmän förståelse av skillnaden på proteinpulver och alla fettförbrännarcocktails och "naturpreparat".

Larsson85
2011-03-21, 22:06
Det enda preparatet jag kände igen var rosenrot som jag har ätit någon gång, men vad jag lyckades snappa upp när jag skummade igenom dokumentet så verkar det inte som att de hittade något där?

vicarious
2011-03-21, 22:45
Det var en liten notis om det här reportaget i dagens Metro. Minns inte exakt vad det stod men det lät iallafall som att man hade hittat olagliga (eller var det "farliga"?) ämnen i en stor del av tillskotten som säljs på vissa svenska webshoppar.

Nu kommer det bli ännu mer "tar du proteinpulver? såna dära anabola eller"

Crocker
2011-03-21, 22:47
Det var en liten notis om det här reportaget i dagens Metro. Minns inte exakt vad det stod men det lät iallafall som att man hade hittat olagliga (eller var det "farliga"?) ämnen i en stor del av tillskotten som säljs på vissa svenska webshoppar.
Såg du vilka produkter?

StampChamp
2011-03-21, 22:50
Bra att det kommer upp och att det kommer bli hårdare tag. Dock vill ju alltid media att försöka få det att se ut som värsta knarket.. dom väljer att visa en massa kapslar och brukar som jag inte ens känner till!

Detta får ju allt att låta som farligt och dåligt.

Eddie Vedder
2011-03-21, 22:51
Såg du vilka produkter?

Det står ju i rapporten.

vicarious
2011-03-21, 22:53
Såg du vilka produkter?

Framgick ej i Metro men bara kolla på Rapport antar jag.

Zaden 93
2011-03-21, 23:34
Såg att Xplode var med i listan som Läkemedelsverket anåg borde "läkemedelsklassas". Är det No-xplode som dom syftar på? För de måste ju ändå räknas som ett ganska vanligt förekommande kostillskott...

Hur ska man definiera "farligt"? Det skulle vara intressant mer lite mer specifika och djupgående granskningar.
Bra att sånt här uppmärksammas iaf! Innehåller produkterna olämpliga och skadliga preparat så är det väl ganska självklart att de inte borde få säljas?

exevision
2011-03-21, 23:43
No-xplode: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19755457

Crocker
2011-03-21, 23:43
Det står ju i rapporten.
Jag har ingen metro?

vicarious
2011-03-21, 23:45
Jag har ingen metro?

Det var ingen rapport i Metro. Blädda till tidigare i tråden.

Crocker
2011-03-21, 23:54
Det var ingen rapport i Metro. Blädda till tidigare i tråden.
Aah, uppfattade det som det var två egna spår. You know what I mean?

JusupWillkosz
2011-03-22, 02:54
Jusup ser med positiva ögon på denna granskning och hoppas förstås att den utökas till att även kretsa kring proteinpulver och kreatin. Det känns med stor säkerhet att det ligger en hund begraven här.

Sverker
2011-03-22, 06:58
Hunden är snarare att importören bryter mot märkningsreglerna och inte kan översätta korrekt.

Blir inte bättre av att de inte kan använda korrekt namn på växterna som extraheras. Linné gav grunden till ett fungerande system. Importörerna borde fortsätta där, och använda ett accepterat system.


Senast i trådarna om DMAA fick vi fram att återförsäljarna inte kan ge en korrekt kemisk benämning på sin substans.

Hoppas att de är bra försäkrade när någon misstagsdopad stjärna stämmer dem på mångmiljonbelopp för felaktig märkning. Att stjärnan åker i dopningstestet är stjärnans ensak. Men jag tror inte att stjärnan skulle tveka att håva in ersättning för en förlorad tävlingskarriär.

Tanner
2011-03-22, 09:19
Såg att Xplode var med i listan som Läkemedelsverket anåg borde "läkemedelsklassas". Är det No-xplode som dom syftar på? För de måste ju ändå räknas som ett ganska vanligt förekommande kostillskott...

Hur ska man definiera "farligt"? Det skulle vara intressant mer lite mer specifika och djupgående granskningar.
Bra att sånt här uppmärksammas iaf! Innehåller produkterna olämpliga och skadliga preparat så är det väl ganska självklart att de inte borde få säljas?

För att de skall ge en läkemedelsklassning är det inte bara innehållet som avgör. Vilken formulering som tillverkaren har på burken är direkt avgörande.

Om en tillverkare tex skulle ange att kreatinet man säljer botar cancer så blir det läkemedelsklassning på produkten, även om kreatin inte är ett läkemedel.

Malo
2011-03-22, 11:18
För att de skall ge en läkemedelsklassning är det inte bara innehållet som avgör. Vilken formulering som tillverkaren har på burken är direkt avgörande.

Om en tillverkare tex skulle ange att kreatinet man säljer botar cancer så blir det läkemedelsklassning på produkten, även om kreatin inte är ett läkemedel.

Är det inte snarare så att det är olagligt att göra läkemedelspåståenden på förpackningen om produkten inte är ett läkemedel? Produkten är vad den är. Som ex är produkter som Celsius olaglig bla pga. texter som Burn Calories etc som anses vara läkemedelspåståenden. Oavsett om innehåller är ok el ej (vilket jag inte kan uttala mig om).

Alltidxx
2011-03-22, 16:59
Varför tycker folk det var ett bra reportage? Jag blev bara irriterad över vilket skitreportage det var. Vifta stora varningsflaggan för ospecificerade produkter är Aftonbladsaktigt. Om dom återkommer med ett reportage där de säger vad som är problem med vilken produkt så ska jag se på det.

Bra att det kommer upp och att det kommer bli hårdare tag. Dock vill ju alltid media att försöka få det att se ut som värsta knarket.. dom väljer att visa en massa kapslar och brukar som jag inte ens känner till!

Detta får ju allt att låta som farligt och dåligt.

Man får nog ha förståelse för det. Kolla upp Gymgrossistens "Crack".

Nitrometan
2011-03-22, 17:05
Varför tycker folk det var ett bra reportage? Jag blev bara irriterad över vilket skitreportage det var. Vifta stora varningsflaggan för ospecificerade produkter är Aftonbladsaktigt. Om dom återkommer med ett reportage där de säger vad som är problem med vilken produkt så ska jag se på det.
Livsmedelsverket rapporterar:

Livsmedelsverket har genomfört en studie av 43 kosttillskott inköpta från åtta svenskspråkiga webbsidor, för att se dels hur väl kosttillskotten uppfyller märkningskraven för livsmedel och dels hur vanligt det är att ämnen med kända biverkningar ingår. Undersökningen inriktades på ett urval av kosttillskott med påståenden om viktminskning eller prestationshöjande egenskaper samt enstaka produkter med förväntat smärtlindrande eller potenshöjande verkan.

• Bara 2 av 43 förpackningstexter uppfyllde de granskade märkningskraven
• I 30 av de 43 granskade produkterna ingick växter eller växtextrakt som kan innehålla hälsofarliga substanser
• Substanser som kan ge biverkningar påvisades i 28 produkter
• 19 av de 43 granskade produkterna saknade svensk märkning
• Hälsopåståenden förekom på 18 av de 24 produktförpackningarna med svensk märkning. Många av påståendena saknar vetenskaplig grund
• 8 av produkterna skulle vid en prövning kunna klassificeras som läkemedel

Här finns rapporten (pdf): http://www.slv.se/upload/dokument/rapporter/markning/2011_livsmedelsverket_2_kosttillskott_som_saljs_vi a_internet.pdf

Säkert länkad tidigare i tråden.

Veiron
2011-03-22, 17:25
Samtidigt hos skräptidningen expressen.

Crocker
2011-03-22, 19:33
Koffein kan ge de biverkningarna, vad är det med det?

Veiron
2011-03-22, 20:33
Koffein kan ge de biverkningarna, vad är det med det?

Kolla i den röda rutan igen.. Till höger. ;)

eiri
2011-03-22, 20:38
kuligt =)

Eddie Vedder
2011-03-22, 20:45
Om dom återkommer med ett reportage där de säger vad som är problem med vilken produkt så ska jag se på det.

Men du kan väl inte kräva att man ska rabbla hela listan? "Idag utgår alla rapporteringar från Libyen och Japan så vi istället kan lägga hela sändningen på att gå igenom alla Livsmedelsverkets granskade kosttillskott". ;)

Jag tycker det var bra just för att det var objektivt, plockade fram de viktigaste aspekterna och inte allmän skrämselpropaganda.

entropy
2011-03-22, 23:01
Men du kan väl inte kräva att man ska rabbla hela listan? "Idag utgår alla rapporteringar från Libyen och Japan så vi istället kan lägga hela sändningen på att gå igenom alla Livsmedelsverkets granskade kosttillskott". ;)

Jag tycker det var bra just för att det var objektivt, plockade fram de viktigaste aspekterna och inte allmän skrämselpropaganda.

Det är bra att det uppmärksammas, men tyvärr tror jag att den här typen av reportage ändå kommer leda till att bruk av vassle eller kreatin ifrågasätts/dumförklaras av mindre insatta. Många tränande ungdomar lär få förklara för mor och far ytterligare en gång att det bara är mjölkprotein de stoppar i sig. Det är kanske svårt att göra något åt, då problemet ligger hos dessa mottagare och SVT kan knappast tillägga att "proteinpulver är fortfarande säkert" i reportaget.

Sverker
2011-03-23, 07:07
Meningen med inslaget var att uppmärksamma allt kring bantningspreparat och annat tjaffs som säljs. Fanns inte ett ord om proteinpulver eller kreatin någonstans.


Tycker det är rätt bra faktiskt. Ifall vi får en ny inriktning på debatten med angrepp på allt kosttillskott.
Nu måste ungdomarna både förklara varför de äter proteinpulver och varför mammas mat inte duger längre. Här måste de nog ha rejält på fötterna innan man tar den diskussionen:D.

Nitrometan
2011-03-23, 08:17
Igår följde de upp med ett reportage (eller inslag kanske) om "bantningstéer".

http://svt.se/2.22620/1.2369110/bantningste_kan_vara_halsofarligt?lid=puff_2369110&lpos=rubrik

SVT har tidigare rapporterat om hälsoskadliga kosttillskott som riskerar att ge leverskador. Nu varnar Läkemedelsverket för att det finns ett ännu farligare ämne, sibutramin, i så kallade bantningsteer. De köps oftast av unga tjejer via sajter på internet.

Sibutramin fanns tidigare i receptbelagda tabletter mot övervikt men förbjöds förra året av EU-kommissionen eftersom biverkningarna var för allvarliga. Ämnet kan vara extra farligt för personer med övervikt, som har högre risk att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar.

-Vi tycker inte att man ska experimentera med den här typen av produkter, säger Monika Johansson
apotekare på Läkemedelsverket till SVT.

Hon säger att den information som finns på förpackningen har stora brister.

-Det är kinesiska tecken och sedan finns det en liten beskrivning på engelska hur man ska tillreda det här teet. Men det står ingenting om att det skulle innehålla sibutramin, säger Monika Johansson.

Bra att det uppmärksammas.

Alltidxx
2011-03-23, 09:17
Jag tycker det var bra just för att det var objektivt, plockade fram de viktigaste aspekterna och inte allmän skrämselpropaganda.Den skrivna rapporten ser objektiv och fin ut. Reportaget (som tråden handlar om) var dock en kort "folk äter konstiga piller och tror att de blir bättre av det och mycket är farligt och odeklarerat". Om inte det är subjektiv skrämselpropaganda så vet jag inte vad som är det.

Eddie Vedder
2011-03-23, 11:38
Den skrivna rapporten ser objektiv och fin ut. Reportaget (som tråden handlar om) var dock en kort "folk äter konstiga piller och tror att de blir bättre av det och mycket är farligt och odeklarerat". Om inte det är subjektiv skrämselpropaganda så vet jag inte vad som är det.

Det fetstilta är ju helt sant. Kolla trådarna på Kolo exempelvis.

Enda skillnaden på Kolozzeums medlemmar och damerna som tror på alla kvällspressartiklar är ju att Kolozzeummedlemmarna hånar damerna trots att de inte är bättre själva.

hurril
2011-03-23, 11:42
det fetstilta är ju helt sant. Kolla trådarna på kolo exempelvis.

Enda skillnaden på kolozzeums medlemmar och damerna som tror på alla kvällspressartiklar är ju att kolozzeummedlemmarna hånar damerna trots att de inte är bättre själva.

+1

EDIT: Och jag är naturligtvis en av de som äter/ ätit kosttillskott utan att egentligen veta särskilt mycket om dem.

carl0
2011-03-23, 12:59
Det fetstilta är ju helt sant. Kolla trådarna på Kolo exempelvis.

Enda skillnaden på Kolozzeums medlemmar och damerna som tror på alla kvällspressartiklar är ju att Kolozzeummedlemmarna hånar damerna trots att de inte är bättre själva.

Årets citat?

/bow

exevision
2011-03-23, 13:59
Det lustiga är ju att folk kastar i sig ämnen utan att fundera om de har negativa följder på kroppen eller muskeluppbyggnaden på sikt.

Crocker
2011-03-23, 14:25
Kolla i den röda rutan igen.. Till höger. ;)

I lold. :D

Owe
2011-03-23, 14:25
Det fetstilta är ju helt sant. Kolla trådarna på Kolo exempelvis.

Enda skillnaden på Kolozzeums medlemmar och damerna som tror på alla kvällspressartiklar är ju att Kolozzeummedlemmarna hånar damerna trots att de inte är bättre själva.

1+

Sen undrar jag om det är bara jag som har läst igenom rapporten och hittat flera faktafel ?

Sen tycker jag kretiken i sig är befogad när det gäller innehåll o beskrivning av produkter, och på den punkten är ju deras rapport bra!

Men när det gäller hur hälsofarligt något är och vilka efekter vissa ämnen har, så gick det nog lite väl snabbt när dom drog sina slutsatter och inte alls så vetenskapligt underbyggt som dom vill göra gällade.

Typ:

TT skulle höja testonivå
7-keto skulle vara en steorid som höjer testo (inget om kortisolsänkning eller andra hälsoefekter)

För att nämna några.

MVH
Owe

Nitrometan
2011-03-23, 15:22
Typ:

TT skulle höja testonivå
7-keto skulle vara en steorid som höjer testo

Är inte det de påståenden som producenten gör?

Owe
2011-03-23, 15:28
Är inte det de påståenden som producenten gör?

Nej, står med i rapporten, som jag vill minnas även du länkade till ;)

MVH
Owe

EiseltUK
2011-03-23, 15:46
Är inte det de påståenden som producenten gör?

Ja det stämmer. I rapporten står det att TT kan ha hormonell effekt. Det jag har sett är en ökning av östrogener.

Nitrometan
2011-03-23, 15:52
Nej, står med i rapporten, som jag vill minnas även du länkade till ;)
Som Eiselt säger.

I rapporten hittade jag om Tribulus Terrestris:
Växten har sannolikt hormonell aktivitet. Den påstådda effekten är ökning av endogent testosteron.

Om 7-keto hittar jag:
Steroiden 7-keto-DHEA (7-keto-dehydroepiandrosteron) påvisades i en produkt.
Samma prov innehöll en förening som misstänks vara en annan oidentifierad steroid.
7-Keto-DHEA är ett ämne som säljs med avsikt att öka den kroppsegna produktionen av testosteron (Lardy et al., Martindale, 1996; The Merck Index 13th
ed, 2001).

7-keto är väl en steroid? De säger att avsikten är att öka egenproduktionen av testo inte att den verkligen ökar.

Owe
2011-03-23, 16:10
Ja det stämmer. I rapporten står det att TT kan ha hormonell effekt. Det jag har sett är en ökning av östrogener.

Nej, om man läser tabell 5a så finns det kommentarer från dom som skrivet rapporten.

Om TT står det: "Växten har sannolikt hormonell aktivitet. Den påstådda
effekten är ökning av endogent testosteron."

Och det är just kommentaren om testosteron, som jag vill mena är inkorekt eftersom flera rapporter har visat att TT inte påverkar Testo, utan precis som Eiselt skriver mer en ökning av östrogener.

Om 7-keto skriver man:

7-keto-DHEA
Steroiden 7-keto-DHEA (7-keto-dehydroepiandrosteron) påvisades i en produkt.
Samma prov innehöll en förening som misstänks vara en annan oidentifierad steroid.
7-Keto-DHEA är ett ämne som säljs med avsikt att öka den kroppsegna produktionen
av testosteron (Lardy et al., Martindale, 1996; The Merck Index 13th
ed, 2001).


Det är nytt för mig att 7-keto skulle vara en steorid? Om nu det per klassefiering skulle hamna i den "gruppen" så är den ju inte en anabol steorid.
Och påståndet omatt den säljs med avsikt för öka den kroppsegna produktionen av testosteron, har jag aldrig sett någon haft som påstånde.


MVH
Owe

Nitrometan
2011-03-23, 16:17
Det är nytt för mig att 7-keto skulle vara en steorid? Om nu det per klassefiering skulle hamna i den "gruppen" så är den ju inte en anabol steorid.
Från wiki:
Steroider är en typ av lipider som kännetecknas av fyra sammankopplade kolväteringar. De har många funktioner i levande organismer. Steroidhormoner är en viktig grupp hormoner, och kolesterol är också en steroid.


Ex:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/df/Trimethyl_steroid-nomenclature.png

Lanosterol

Owe
2011-03-23, 16:18
Som Eiselt säger.

I rapporten hittade jag om Tribulus Terrestris:


Om 7-keto hittar jag:


7-keto är väl en steroid? De säger att avsikten är att öka egenproduktionen av testo inte att den verkligen ökar.


Jag förstår hur du läser o tolkar, men just tabell 5a handlar inte kommentarerna om vad produsenterna säger utan kommentarer som går under:

"Växter som förekom i de 43 inköpta produkterna och som kan vara olämpliga i livsmedel"

Och kommentarer till varför dom skulle vara just olämpliga.


MVH
Owe

Nu blev det fel i qoutningen, men hoppas du förstog endån

Nitrometan
2011-03-23, 16:24
Fast i kommentaren står "den påstådda effekten" - där syftar de på att tillverkaren påstår att den har den effekten.

Sundqvist
2011-03-23, 16:25
jag har 7-keto-dhea hemma, är detta alltså en steroid då alltså ?:)

Owe
2011-03-23, 16:31
Från wiki:

Steroider är en typ av lipider som kännetecknas av fyra sammankopplade kolväteringar. De har många funktioner i levande organismer. Steroidhormoner är en viktig grupp hormoner, och kolesterol är också en steroid.

Lanosterol

Jo men gäller det för 7-keto?

Jag är inte kemist även om jag är intresserad av ämnet.

7-Keto är ju inte en anabol steorid och ingen pro-hormon som DHEA är och därför förbjöds.

Henrik du kan säkert ge en förklaring, eller någon annan.

MVH
Owe

Owe
2011-03-23, 16:54
Fast i kommentaren står "den påstådda effekten" - där syftar de på att tillverkaren påstår att den har den effekten.

Jo, jag förstår hur du tolkar det, MEN eftersom tabell 5a belyser olämpliga i livsmedel och övriga kommentarer i 5a handlar just om olämplighet så villa mena att man ska tolka deras: Växten har sannolikt hormonell aktivitet.
som deras kommentar, som dom senare backar upp med tillverkaren påstår.

Och att man skriver så luddigt om TT, jämförelse med alla andra kommentarer i i tabell 5a, är ju tråkigt.

Jag har för övrigt varit i kontakt med livsmedelsverket och det kommer mest troligt bli en omskrivning på vissa punkter.

MVH
Owe

Owe
2011-03-23, 17:42
Jo men gäller det för 7-keto?

Jag är inte kemist även om jag är intresserad av ämnet.

7-Keto är ju inte en anabol steorid och ingen pro-hormon som DHEA är och därför förbjöds.

Henrik du kan säkert ge en förklaring, eller någon annan.

MVH
Owe

Får svara mig själv då jag fann en förklaring rent benämningsmässigt på denna sidan:
http://www.kroppsnytt.se/7keto.htm

Sverker
2011-03-23, 18:46
Bra Nitrometan. Tack för att du plockade fram bilden på steroiden med nummer på alla kolatomer:thumbup:

När det gäller könshormonerna så sitter det olika kemiska grupper på kol nr 3. De som tillverkar läkemedel brukar trixa med kol nr 17 och sätter på lite olika grupper för att påverka leverns nedbrytning.

När det gäller 7 -keto sitter ketogruppen just på kol nr 7. Det borde betyda att föreningen inte fäster på könshormonernas receptorer just pga ketogruppen gör ämnet kemiskt helt annorlunda.

EiseltUK
2011-03-23, 19:22
jag har 7-keto-dhea hemma, är detta alltså en steroid då alltså ?:)

Ja det är en steroid men den har vare sig en direkt eller indirekt anabol/androgen verkan.

Nedan är dess struktur:

http://pubchem.ncbi.nlm.nih.gov/image/imgsrv.fcgi?t=l&deposited=t&sid=770664

Sheogorath
2011-03-23, 19:32
jag har 7-keto-dhea hemma, är detta alltså en steroid då alltså ?:)

Du har förmodligen ännu fler steroider hemma, t.ex. kolesterolet du finner i ägg.

EiseltUK
2011-03-23, 19:58
Du har förmodligen ännu fler steroider hemma, t.ex. kolesterolet du finner i ägg.

Bara en tidsfråga innan det stoppas. :naughty:

Alltidxx
2011-03-25, 15:27
Det fetstilta är ju helt sant. Kolla trådarna på Kolo exempelvis.

Enda skillnaden på Kolozzeums medlemmar och damerna som tror på alla kvällspressartiklar är ju att Kolozzeummedlemmarna hånar damerna trots att de inte är bättre själva.

Reportaget är odugligt till att informera och hjälpa.
Reportaget passar utmärkt till att skrämma.

*bs*

Det får inte min respekt iallafall.

JiZZiE
2011-03-25, 17:28
Ska bli mycket intressant och se vad som sägs och jag väntar mig protester från morsan efteråt :P Undrar om dem tar upp jack3d, precis beställt en burk.

Vad är detta jack3d alla snackar om? Vad gör det? :p

Eddie Vedder
2011-03-25, 17:33
Reportaget är odugligt till att informera och hjälpa.
Reportaget passar utmärkt till att skrämma.

*bs*

Det får inte min respekt iallafall.

Nej jag förstår det och du har rätt till din åsikt. Jag tycker att informationen var viktig, bra och objektiv. Du håller inte med. :)

Tollesson
2011-03-26, 15:01
Repotaget och artiklar lägger jag inte så mycket tid på.. Dessa är vinklade som få.
När jag läste rapporten gillade jag det mesta då det(det mesta) var i klart informativt syfte. I och med det tycker jag det är tråkigt att de inte visar rapporten i artiklarna så den som vill kan läsa akn göra det lätt och smidigt utan att behöva leta upp den. Om den redan är det har jag helt enkelt missat det.

En grej jag hakade upp mig på var där de skrev om att det fanns hälsopåståenden i produkternas namn. Ordet "Hardcore" var tydligen ett sådant då det betyder "hårdnackad" och kan tolkas som att man bli hårdnackad av den. "Flame", "Burn" var andra och sist men inte minst det absurda "fuel". Då går det väll för fan över gränsen?

Sedan att 30 Days var ett ottillåtet namn då det tolkades som att man blir smal på 30 dagar och att det var mot lagen att uppge hur snabbt man skulle nå sina mål med viknedgången.

Jag menar, ska man döpa produkterna till något som inte på något sätt är relaterat till produkten för att inte få det till ett hälsopåstående?

//En glad prick med en droppe surt i.

macsacre
2011-03-26, 16:02
Bättre de stänger ner alla gym så får det vara slut med denna häxjakt på folk som vill träna seriöst.

Eddie Vedder
2011-03-26, 16:19
Bättre de stänger ner alla gym så får det vara slut med denna häxjakt på folk som vill träna seriöst.

Så att man uppmanar till försiktighet med tokhöga doser kanelextrakt är ett led i en häxjakt mot "seriöst tränande"? Vad nu det är. Ingår jag där? Trots att ingen jagar mig?

Jag menar, ska man döpa produkterna till något som inte på något sätt är relaterat till produkten för att inte få det till ett hälsopåstående?

Förstår hur du tänker. Men då ska ju påståendet ha en grund också. Det är skillnad på att utlova något tveksamt och uttala sig om syftet med preparatet. En svår balansgång. :)

eiri
2011-03-27, 16:29
kommer inte ihåg vad ämnet heter (sibutramin?) som dom varnade om i svt angående grönt te, men ser att koloz nya koffein tabletter innehåller grönt te nu, ingår det ämnet som varnades för i dom nya tabletterna?, står inget om det på ingredienser iaf.

Saknar de 200mg tabletterna för övrigt :).

Tollesson
2011-03-27, 16:37
kommer inte ihåg vad ämnet heter (sibutramin?) som dom varnade om i svt angående grönt te, men ser att koloz nya koffein tabletter innehåller grönt te nu, ingår det ämnet som varnades för i dom nya tabletterna?, står inget om det på ingredienser iaf.

Saknar de 200mg tabletterna för övrigt :).

Grejen är väll den att de skriver ut typ.. "Grönt te extrakt(blad)" eller liknande. De skriver ju inte ut de ämnen som finns i det gröna teet och det är väll någon av de som skulle vara skadliga?