handdator

Visa fullständig version : Dålig hållning


LinusM
2011-03-20, 16:47
Hej!
Vet att det finns trådar om ämnet, men det är vissa svar jag inte hittat. Det är så att jag har framåtroterade axlar och "svankande ländrygg" (ländryggen går inåt så att magen putar).
För att åtgärda framåtroterade axlar har jag hört att man ska stretcha bröst och träna baksida axlar. Hur ofta ska jag stretcha bröst och hur ska jag träna baksida axlar? Ska jag träna för styrka eller volym? Hur ofta?
För att åtgärda svankande ländrygg har jag hört att man ska stretcha höftböjaren och träna mage/ländrygg. Samma frågor här, hur ofta ska jag stretcha och ska jag träna för styrka eller volym i core-musklerna? Hur ofta?
Vet ni andra sätt att förbättra hållningen så är de också välkomna.

LinusM
2011-03-20, 16:49
Kanske skulle legat i träningsskador och rehab, mod får gärna flytta på den isåfall. :)

ToniiR
2011-03-20, 18:07
När du ska träna den bakre delen av deltoideus, så ska du köra "liggande omvända flyes i dragmaskin" och även om du står framåtlutande o kör omvända flyes i dragmaskin.

Och för att få en bättre svank i ländryggen, måste du köra mer med bålen, och även höftböjaren. Plankan, sit ups, för där får du med höftböjaren iliopsoas. Och kanske den bästa, marklyft.

Flonkz
2011-03-20, 18:39
Dags att börja träna marklyft Linus!

LinusM
2011-03-20, 20:58
När du ska träna den bakre delen av deltoideus, så ska du köra "liggande omvända flyes i dragmaskin" och även om du står framåtlutande o kör omvända flyes i dragmaskin.

Och för att få en bättre svank i ländryggen, måste du köra mer med bålen, och även höftböjaren. Plankan, sit ups, för där får du med höftböjaren iliopsoas. Och kanske den bästa, marklyft.
Tack för tipsen!
Dags att börja träna marklyft Linus!
Ja, jag antar det. :) ska köra rygg imorgon så får se om det blir något då.

---

Till stretchingen, hur ofta ska jag stretcha bröst och höftböjaren?

TurningTorso
2011-03-21, 06:48
Orkar du så läs "Neanderthal no more" i fem delar på t-nation av Cressey och Robertson. Där står det mesta och det är filmer på alla övningar.

Fis
2011-03-21, 11:15
http://scoobysworkshop.com/posture.htm Har iallafall hjälpt mig lite.

Det enda jag har problem med, är att jag blir fruktansvärt trött i övre rygg när jag håller en bra hållning för en längre tid.
Och jag svankar alldeles för mycket, men vet inte hur jag ska rätta till den utan att skjuta tillbaka axlarna.

Dessutom sticker min bröstkorg ut ganska mycket, så det blir ingen smickrande syn när jag håller god hållning och står mer rakryggat (=bröstkorgen sticker ut mer)