handdator

Visa fullständig version : Utåtstående skulderblad, video...


skrotniklas
2011-03-20, 16:27
Hej,

Efter ett antal års tränande av och till så tänkte jag göra något åt min hållning, bland annat så har jag utåtstående skulderblad som jag vill åtgärda.

Jag gjorde en kort video av några armhävningar med fokus på just skulderbladen. Det ser ut som att jag inte kan hålla in skulderbladen ordentligt i slutet av rörelsen trots att jag försöker, blir värre dessto tröttare jag blir.

Jag gör även några rep med en övning som jag förstår ska hjälpa mig med mitt problem sist på filmen.

Filmen finns här. (http://91.205.63.194/video/tempp/temp.wmv)

Finns det fler övningar som ni tycker att jag ska göra? Gör jag övningarna rätt?

Victuhh
2011-03-20, 16:31
Tycker den där sista övningen såg lite creepy ut :p
iaf, så ser jag inget konstigt med dina skulderblad

dyxeldoff
2011-03-24, 03:48
det är ju super nyttigt att vara sådär rörlig!

Popliteus
2011-03-24, 10:46
Du behöver träna upp dina Serratus anterior. Det kan du göra genom att tex endast utföra armhävningar i dess slutskede dvs vid sträckta armar. Du kan även träna serratus genom att bänkpressa men även där endast träna i slutsträckningen. Du kan ju söka på övningar för serratus anterior så hittar du massor.

CaveThang
2011-03-24, 11:12
Jag har samma problem och haft det i många år, varit för lat att ordentligt åtgärda det.
Rekommenderar att gå till en sjukgymnast och få ett mer genomgående rehab program.
Jag tänkte att det skulle lätt kunna åtgärdas av att träna bla serratus anterior men det gjorde det inte. Även om styrkan i vissa rörelser ökade fick jag ingen god funktion i skulderbladet, musklerna ville lixom inte samarbeta. :)

Förra veckan gick jag till en sjukgymnast och fick ett ordentligt rehab program som jag kör i 20 minuter efter varje styrketräningspass. (3ggr / vecka)
Han sa att det var samma program som svenska landslaget i simning använde för att bihålla en god axelhälsa.
Jag skulle nog inte kunna återskapa övningarna i text för det är säkert 15st och ska göra olika dagar, men även om jag kunde så är det ändå bättre att du går och får det undersökt. :)