handdator

Visa fullständig version : Stor mage av stora måltider?


Ristretto
2011-03-20, 14:36
För att inte gå off topic i Leangains-måltider-tråden lägger jag denna fråga här.

Finns det någon sanning i dessa påståenden? Att magsäcken har en enorm förmåga att anpassa sin storlek är ju relativt välkänt, men att det skulle få konsekvenser för hur magen ser ut utan att ha mat i sig har jag aldrig hört förut.

http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4937259&postcount=385
http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4937694&postcount=396

Ni som äter väldigt mycket mat under ett fåtal timmar riskerar att få sk gastrointestinal hypertrophy. Kan vara bra att tänka på om ni inte vill ha en sk GH mage att ståta med.


Att magen och tarmarna anpassar sig till de stora måltiderna genom att växa till. Men så länge man äter normala måltider under fönstret bör det inte vara så stor fara med det.

JimmyFlessa
2011-03-20, 14:42
Det jag kan ge som personliga preferenser är ju att magen kan både kännas och se ut som en ballong efter en redigt stor måltid. Sett över hur magen ser ut efter att man är "tom" igen så ser den väl normal ut om man kan säga så. Jag antar att det inte finns någon som kör på PF eller liknande som har någon slags megamage året samt dagarna runt. Om så hade vart fallet så hade det nog fått jävligt mycket uppmärksamhet.

Kolla bara på Andy, Martin med flera. Ingen av de har ju knappast någon gigantisk mage.

Ristretto
2011-03-20, 14:45
Jo, det är ju självklart, men Anders verkar ju prata om att organen i sig blir större. Det är det jag undrar om det stämmer.

JimmyFlessa
2011-03-20, 14:49
Att organen skulle bli större känns ju tveksamt. Att man kan töja ut magsäcken och "träna" den till större måltider är ju verkligen inte särskilt orimligt men att andra organ skulle kunna bli kroniskt större ställer jag mig tveksam till.

Jag kan dock inte gen ågot korrekt uppbackat svar så vi får väl invänta att Nicklas eller Ndreas kommer med något frälsande svar i vanlig ordning. :)

King Grub
2011-03-20, 14:51
Det gäller generellt för däggdjur (dit människan hör), att gastrointestinaltraktens volym och vikt ökar med födointaget.

Liver and gastrointestinal tract weights (ingesta- and adipose-free) appear to increase or decrease in direct proportion to dietary intake within and across physiological stages of maintenance, growth, fattening or lactation.

http://jn.nutrition.org/content/120/6/649.full.pdf

Att det skulle påverkas väldigt mycket av måltidsfrekvens vet jag inte, mer av överätning i sig. Även om man sett "gastrointestinal hypertrophy" hos kalvar som ätit en gång om dagen jämfört med kalvar som fått två mål.

Eddie Vedder
2011-03-20, 15:02
Kolla bara på Andy, Martin med flera. Ingen av de har ju knappast någon gigantisk mage.

Jag förstår inte varför alla jämt tar upp Baboom och Grandmaster. Jag kritiserar inte dig nu men så fort någon kommer med åsikter som talar emot folks IF-vanor så kommer man med deras resultat för att legitimera sitt eget. Även om vederbörande inte på något vis lever som de två herrarna.

Jag har då aldrig läst att varken Grandmaster eller Baboom äter, lever, eller tänker på samma sätt som de mest extrema IF-fanatikerna.

JimmyFlessa
2011-03-20, 15:04
Jag förstår inte varför alla jämt tar upp Baboom och Grandmaster. Jag kritiserar inte dig nu men så fort någon kommer med åsikter som talar emot folks IF-vanor så kommer man med deras resultat för att legitimera sitt eget. Även om vederbörande inte på något vis lever som de två herrarna.

Jag har då aldrig läst att varken Grandmaster eller Baboom äter, lever, eller tänker på samma sätt som de mest extrema IF-fanatikerna.

Jag förstår precis ditt resonemang. När jag tänker efter lite så är det kanske rent av lite "dumt" att ta upp Andreas och Martin i detta sammanhang då de som du säger inte varken lever eller äter som de mest absolut extremaste PF/IF-fanatikerna.

Att man helt enkelt gör det är nog för att trots allt så ger dessa två herrars profilerande en otroligt god bild utav PF och lätt något som man tror är magiskt.

Ristretto
2011-03-20, 15:05
Jag har då aldrig läst att varken Grandmaster eller Baboom äter, lever, eller tänker på samma sätt som de mest extrema IF-fanatikerna.

+1

Du har inget att tillägga om själva frågan?

Pintan
2011-03-20, 16:25
Tror knappast att det påverkar utseendet på det yttre. Kolla in bilder på
Takeru Kobayashi!:D

Evilkitty
2011-03-20, 18:19
Det gäller generellt för däggdjur (dit människan hör), att gastrointestinaltraktens volym och vikt ökar med födointaget.



http://jn.nutrition.org/content/120/6/649.full.pdf

Att det skulle påverkas väldigt mycket av måltidsfrekvens vet jag inte, mer av överätning i sig. Även om man sett "gastrointestinal hypertrophy" hos kalvar som ätit en gång om dagen jämfört med kalvar som fått två mål.

Och om man slutar överäta så sker gastrointestinal hypotrophy - dvs organen minskar i storlek igen?

Anders The Peak
2011-03-20, 18:27
Och om man slutar överäta så sker gastrointestinal hypotrophy - dvs organen minskar i storlek igen?
Kroppen anpassar sig. Men frågan är om man äter över tid måltider som vida överskrider vad som är normallast för mage och tarm hur det påverkar. Om vi tar Andy och Grandmasters måltider så är de relativt normala jämfört med extremerna som tävlar om vem som får in mest mat per måltid. Jag själv får i mig mitt energiintag på 8 timmar utan att behöva knäppa upp byxorna och känner mig smal som alltid kring midjan.

JimmyFlessa
2011-03-20, 19:03
Kroppen anpassar sig. Men frågan är om man äter över tid måltider som vida överskrider vad som är normallast för mage och tarm hur det påverkar. Om vi tar Andy och Grandmasters måltider så är de relativt normala jämfört med extremerna som tävlar om vem som får in mest mat per måltid. Jag själv får i mig mitt energiintag på 8 timmar utan att behöva knäppa upp byxorna och känner mig smal som alltid kring midjan.

Indeed. Ibland känns det som om att det är någon slags tävling om vem som äter störst volym på sina måltider. Att kunna klämma in sitt näringsbehov på 8 timmar ska ju inte vara några problem. Så länge man väljer "rätt" livsmedel så slipper man ju att se ut som en ballong.

Inge Enveten
2011-03-20, 20:22
@ Anders


Martin kan ju bevisligen äta mycket i en sittning och har gjort så flera gånger. Samma gäller för min del. Varken han eller jag verkar vara påverkade av "tillståndet". Menar du att mönstret måste upprepas dagligen under en viss period för att "tillståndet" ska inträda?

Pansartax
2011-03-20, 21:03
Tror att jag är lite påverkad, men ytterst lite, portionerna ligger runt 1,5 kg.

Sen tror jag man måste hålla på med det rätt länge också för att det ska börja ge effekt.

Bendermannen
2011-03-20, 21:38
Hur är det med det motsatta förhållandet, hör det till det normala att kroppen anpassar sig till mindre måltider också? (personligen har jag inte upplevt detta då jag under längre perioder ätit mindre måltider än vanligt, däremot har jag alltid haft extremt lätt för att äta bautaportioner hela mitt liv så jag kanske har GH:at mig själv någon gång i min uppväxt)

Fredhdastar
2011-03-21, 16:01
För att inte gå off topic i Leangains-måltider-tråden lägger jag denna fråga här.

Finns det någon sanning i dessa påståenden? Att magsäcken har en enorm förmåga att anpassa sin storlek är ju relativt välkänt, men att det skulle få konsekvenser för hur magen ser ut utan att ha mat i sig har jag aldrig hört förut.

http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4937259&postcount=385
http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4937694&postcount=396

Låter som broscience, magsäcken töjs ju ut eftersom att man har mycket mat i den om man äter en stor mängd mat i en sittning - men att kringliggande organ skulle bli större av mycket föda under en kort tidsperiod låter osannolikt. HGH leder ju förutom ökning i muskelmassa även till ökad storlek i övriga organ, och doserar man HGH högt så finns det ju en överhängande risk att man får en stor kagge (vilket många proffs får).

Det gäller generellt för däggdjur (dit människan hör), att gastrointestinaltraktens volym och vikt ökar med födointaget.



http://jn.nutrition.org/content/120/6/649.full.pdf

Att det skulle påverkas väldigt mycket av måltidsfrekvens vet jag inte, mer av överätning i sig. Även om man sett "gastrointestinal hypertrophy" hos kalvar som ätit en gång om dagen jämfört med kalvar som fått två mål.

Exakt, och jag tror precis som dig att GI hypertrofin beror på överätningen i sig och inte på måltidsfrekvensen. Skulle vara kul att se en liknande studie där man kollade på hur stor GI hypertrofin blev om överätningen skedde med olika måltidsfrekvenser mellan de olika försöksgrupperna.

NoPainNoGain
2011-03-21, 20:15
Så här skriver Martin Berkhan om ett mål om dagen:
We know that we need proper pre-workout nutrition in order to maximize protein synthesis, in conjunction with weight training, and research supports the benefits of ingesting carbohydrates and protein prior to the workout. Not really doable with one meal per day. There’s also the issue of diet adherence – limiting the calorie intake to one big meal, once a day might not really be conductive to staying on track in the long term, and may even cause some gastrointestinal problems due to ingesting a day’s worth of calories in such a short time.

Pansartax
2011-03-22, 03:44
Vad räknas som en "stor måltid" då? Hur många kcal eller, vad för vikt talar vi om? Är 500g kyckling "en stor måltid"?

Lite småluddigt i stil med "Hur långt är ett snöre".

Ristretto
2011-03-22, 17:48
Vad räknas som en "stor måltid" då? Hur många kcal eller, vad för vikt talar vi om? Är 500g kyckling "en stor måltid"?

Lite småluddigt i stil med "Hur långt är ett snöre".

Sant, när jag startade tråden tänkte jag väl minst 1500 Kcal utan överdrivet energitäta livsmedel.

Eddie Vedder
2011-03-22, 20:13
Lite småluddigt i stil med "Hur långt är ett snöre".

Det är ju som "tung träning". Att varje dag under lång tid äta mängder av mat som får magen att bli stor som efter en buffé kommer kanske göra magen och tarmarna kroniskt större helt enkelt. En dosrelaterad fråga. Och det behöver ju inte vara en fråga om märkbar skillnad heller.

johanhej
2012-07-19, 20:21
Bumpar denna tråd en aning. Är detta tillstånd reversibelt? Såg att Anders skrev att "Kroppen anpassar sig", men tycker hans svar var lite kryptiskt*screwy*

EDIT: Detta är inget jag drabbats av, såvitt jag vet, men när man känner att magen är nära sprängfärdig så väcks funderingar.

Fishtank
2012-07-19, 22:15
Hmm inget jag märkt av iaf och jag käkar periodvis hela mitt dagsintag i en sittning.
Gjort så periodvis i cirka ett år och ser ingen skillnad.
Dock är man ju rätt svullen tills det passerat magsäcken.