handdator

Visa fullständig version : För snabb viktnedgång?


Robinha
2011-03-20, 10:20
Hej! Jag är för tillfället under deff, och har vart det de senaste 7 veckorna. Det är första gången som jag deffar, och har därför en fråga (som många lär tycka är rätt så dum, men jag behöver svar).

Min startvikt var 94,5 kg, och imorse när jag vägde mig stod vågen på 88 kg, vilket innebär en minskning på 6,5 kg. Under de senaste 10 dagarna har jag använt mig utav Ripped Fuel 5x, en sorts "metabolismbooster", och då har jag tappat 2 kg.
Eftersom jag är nybörjare inom detta så vänder jag mig till er kunniga och undrar: är min viktminskning under dessa 7 veckor (speciellt de 2 senaste veckorna) för stor? Mitt främsta mål med deffen är att tappa fettvikt.

MVH Morendo

Doggeh
2011-03-20, 12:14
Har du varit överviktig med dina förra 94.5 kg? Tänkte om du var fet alltså. Om du nu har varit det så är det en helt normal viktnedgång då fetare personer kan lägga på sig ett större kcal - än smalare personer utan att det påverkar en negativt.

I längden kanske det blir jobbigt att gå ner ca 1 kg i veckan men du får köra som du vill, jag själv skulle kanske sakta ned efter vecka 10 och försöka gå ned 0.5kg i veckan och FÖRSÖKA bygga extra muskler.

Robinha
2011-03-20, 12:57
Har du varit överviktig med dina förra 94.5 kg? Tänkte om du var fet alltså. Om du nu har varit det så är det en helt normal viktnedgång då fetare personer kan lägga på sig ett större kcal - än smalare personer utan att det påverkar en negativt.

I längden kanske det blir jobbigt att gå ner ca 1 kg i veckan men du får köra som du vill, jag själv skulle kanske sakta ned efter vecka 10 och försöka gå ned 0.5kg i veckan och FÖRSÖKA bygga extra muskler.


Jag skulle vilja påstå att jag är överviktig (med tanke på att jag är 180 cm lång och har hög fettprocent). Mitt kostschema ser ungefär ut såhär:

Frukost: Havre- och råggrynsgröt med linfrön (1,5 portion)
Proteindryck med mjölk (1,5 skopa Whey 80 + 3 dl mellanmjölk)

Mellanmål 1: Frukt + Starbar (går i skolan)

Lunch: Skollunch. Försöker ta mycket grönsaker och kött, samt väldigt lite kolhydrater.

Mellanmål 2: Frukt + 50 g nötblandning (naturella mandlar/cashew/hasselnöt/jordnötter osv)

Middag: Det som finns hemma. Samma sak gäller här: mycket kött, lite kolhydrater.

Kvällsmål: En burk Kesella



Hur kan man bygga muskler under deff? Måste man inte ligga på kaloriöverskott för att kunna göra det?

Fredron
2011-03-20, 15:56
Jag skulle vilja påstå att jag är överviktig (med tanke på att jag är 180 cm lång och har hög fettprocent). Mitt kostschema ser ungefär ut såhär:

Frukost: Havre- och råggrynsgröt med linfrön (1,5 portion)
Proteindryck med mjölk (1,5 skopa Whey 80 + 3 dl mellanmjölk)

Mellanmål 1: Frukt + Starbar (går i skolan)

Lunch: Skollunch. Försöker ta mycket grönsaker och kött, samt väldigt lite kolhydrater.

Mellanmål 2: Frukt + 50 g nötblandning (naturella mandlar/cashew/hasselnöt/jordnötter osv)

Middag: Det som finns hemma. Samma sak gäller här: mycket kött, lite kolhydrater.

Kvällsmål: En burk Kesella



Hur kan man bygga muskler under deff? Måste man inte ligga på kaloriöverskott för att kunna göra det?

Om du är otränad så går det att bygga viss mängd muskler även vid deff.
Det är svårt att dra några säkra slutsatser angående din viktminskning eftersom det finns så många osäkra faktorer. Man kan inte riktigt lita på enskilda mätningar på vågen. Det är bättre att väga ofta så du får större underlag.
Men om det känns bra så ska det nog inte vara några problem, det ser bra ut med ditt kostschema tycker jag.

Robinha
2011-03-20, 16:20
Om du är otränad så går det att bygga viss mängd muskler även vid deff.
Det är svårt att dra några säkra slutsatser angående din viktminskning eftersom det finns så många osäkra faktorer. Man kan inte riktigt lita på enskilda mätningar på vågen. Det är bättre att väga ofta så du får större underlag.
Men om det känns bra så ska det nog inte vara några problem, det ser bra ut med ditt kostschema tycker jag.


Jag har styrketränat regelbundet sen i september, och jag har alltid hållt på med olika lagsporter, så helt otränad var jag inte när jag började med styrketräningen. Får väl helt enkelt köra på som jag gör, kanske försöka få i mig ytterligare lite protein, och se vad som händer helt enkelt :-)

mysassygirl
2011-03-25, 22:21
Hej, från en erfaren tjej till en annan vill jag säga följande. Tänk långsiktigt. Låt vanorna sätta sig och du kommer ha en superkropp hela livet oavsett. Först o främst, ät ren mat. Med ren menar jag oprocessad. Mat som kommer ur jord, från träd eller från djur inte mat tillverkad i en fabrik. Kolhydrater ska komma från grönsaker i första hand. Ät dem råa. Pasta, ris o dyl kan du äta efter träning i små mängder, tänk vad du kan ha på din handflata. Fett är otroligt viktigt för att bränna fett. Fett fördriver fett men inte vilket fett som helst, utan fet fisk makrill, lax, tonfisk (helst inte på burk men det kan gå). Tänk nötter främst valnötter, paranötter, pumpafrön, mandlar o till sist jordnötter o cashewnötter men håll dem naturella. Proteiner får du genom den feta fisken men för variation ät vitt kött, tänk handflata när du mäter upp din portion. Du bör vara försiktig med frukt eftersom du har lite övervikt, det kan indikera insulinkänslighet o därför bör du inteäta mer än en frukt om dagen o då ska du kombinera den med nötter dvs. fett. Ät en näve nötter om dagen, inte mer. Nötterna ger dig mineraler o spårämnen som gör din hy superfräsch kan tilläggas. Ät bär, frysta eller färska som smågodis istf snask. Tillåt dig en godsak i veckan men överät inte vissa dagar. Överätning blir till en ond cirkel. Bestäm dig istf ngt som du verklcien vill ha o ät den utan ångest. Lär dig styrketräna, det kommer att gagna dig hela livet. Träna kardio men kör intervaller. Var inte i gymmet länger än en timme per gång o svettas hela den timmen (om du inte är där av andra orsaker än träning). Ta bara tillskott efter träning o var noga med vad du tar. Ripped o andra kosttillskott innehåller mkt skit o du kan hamna i en ond cirkel med tillskott eftersom man börjar förlita sig på dem o tror att de har ngn effekt. Välj ett bra proteinpulver med bra egenskaper lättupptagliga för kroppen exv holistics protein. Lite dyrare men mkt bättre.

Ta en sak i taget. Känn efter hur din kropp reagerar på vad du stoppar i dig o hur den reagerar på träning. Glöm inte att planera återhämtning. Framförallt tänk långsiktigt. Man kan få kroppen dit man vill men man måste ge den bra förutsättningar.

MVH Sassy

mysassygirl
2011-03-26, 12:07
Vill göra en liten självrättning. Det ska vara "insulinresistens" inte "insulinkänslighet".

MVH Sassy

minsky
2011-03-26, 17:55
När tränar du? Skulle ta frukost-proteindrinken efter träning istället.