handdator

Visa fullständig version : Styrkelyft Raw vs med utrustning?


Sidor : [1] 2

Boston77
2011-03-19, 22:12
Tjena jag undrar vad ni föredrar Styrkelyft Raw/klassiskt eller med utrustning. Jag har bara gjort en tävling och det var serieomgång 1 då körde jag med utrustning men just nu ser jag mycket fram emot raw dm och hoppas på att kvala till raw sm i Lund.

Jag föredrar just nu Raw inte för att jag får ut dåligt av min utrustning tror jag inte i alla fall men jag tycker där handlar det bara om vem är starkast och kan göra det på en tävling inte vilken dräkt man har lindor mm. Det jag tycker är synd är att Raw verkar vara en så liten sport och jag hoppas den växer, positivt nu att det blir ett riktigt Sm men jag hoppas också på en raw serie vilket vore jävligt kul.

hurril
2011-03-19, 22:17
Om jag har haft en dålig träningsperiod: raw. Överlägset lättast och bekvämt.
Om formen är på topp och jag är stark: Hela faderullan.

Boston77
2011-03-19, 22:19
Ok så du tävlar i båda hurril?

Mapa
2011-03-19, 22:22
jag gillar båda, raw är kul och lätt. men man (läs jag) vill ändå göra 1000-1100 med utrustning en dag. Det är något speciellt med +400kg i böj imho

hurril
2011-03-19, 22:25
Ok så du tävlar i båda hurril?

Ja.

sweetkarolina
2011-03-19, 22:26
Föredrar med utrustning. Det är roligare.

Hasse-B
2011-03-19, 22:32
Hade aldrig haft tanken på att börja tävla men efter att jag hörde talas om RM i klassisk styrkelyft 2010 började funderingarna komma. Nu har man nyligen gjort sin första tävling och det kommer bli många fler.

Som det känns nu kommer jag aldrig dra på mig utrustning och hoppas det kommer klassiska serier, jämförbara poäng eller något annat smart.

Boston77
2011-03-19, 22:33
Jag tänker köra båda detta året i alla fall och ge det en chans sen får jag se om jag väljer den ena eller den andra eller båda. Det är som du säger alltid roligt att hantera större vikter och det sporten med utrustning är så fruktansvärt mycket större och ju större en sport är ju roligare är det

Boston77
2011-03-19, 22:35
Fan smart Ide Hasse-B jämförbara poäng hade ju varit sjukt kul om någon fixade ett sådant system

mini
2011-03-19, 22:36
Utrustningen ger en till dimension och utmaning, så jag föredrar att tävla med utrustning. Har nog inte gjort en helt naken tävling sedan 2007.

hurril
2011-03-19, 22:37
Föredrar med utrustning. Det är roligare.

På ett sätt: ja. På ett annat: nej. Det är mentalt mycket tuffare med utrustningen och det är verkligen orgasmiskt (ja!) när man är i form; men är man lite trumpen men ändå gillar att tävla så kan en raw-tävling utan krav verkligen rädda en och ta en tillbaka till en bra plats.

göteborg
2011-03-19, 22:40
Båda är kul men utrustningslyftning känns lite hårdare, krävs lite mer skalle.

sweetkarolina
2011-03-19, 22:45
På ett sätt: ja. På ett annat: nej. Det är mentalt mycket tuffare med utrustningen och det är verkligen orgasmiskt (ja!) när man är i form; men är man lite trumpen men ändå gillar att tävla så kan en raw-tävling utan krav verkligen rädda en och ta en tillbaka till en bra plats.

ppppfffffft raw är bara för små bittra morsgrisar som inte vågar dötsböja på riktigt!11½!!½
knappt ens värt som pausunderhållning.




:)

Boston77
2011-03-19, 22:50
hahaha sweetkarolina sjukt rolig komentar vad maxar du raw i jämförelse med utrustning i alla grenarna

hurril
2011-03-19, 22:55
ppppfffffft raw är bara för små bittra morsgrisar som inte vågar dötsböja på riktigt!11½!!½
knappt ens värt som pausunderhållning.




:)

HAhah jag föredrar en 400-böj i full utrustning över en gaphals som böjer 200 no no no vilken dag som helst jag med.

sweetkarolina
2011-03-19, 22:55
Hehe, tacksamt nog har jag nyligen maxat i allt så kan bidra med aktuella värden.

Böj: 120 - 172,5 (tävling) o 185 (träning)
Bänk: 107,5 (dock utan stopp, 105 har jag gjort "godkänt") - 150,5 (tävling)
Mark: 147,5 - 172,5 (träning, idag :))

sweetkarolina
2011-03-19, 22:57
HAhah jag föredrar en 400-böj i full utrustning över en gaphals som böjer 200 no no no vilken dag som helst jag med.

ahhh, jak också vill böja 400 om det så tar mig fyra dräkter och 8 par knälindor :smash:

hurril
2011-03-19, 22:57
ahhh, jak också vill böja 400 om det så tar mig fyra dräkter och 8 par knälindor :smash:

Gört! Vill du ha pass? :)

sweetkarolina
2011-03-19, 22:59
Gört! Vill du ha pass? :)

Pfft, bara morsgrisar etc...

hurril
2011-03-19, 23:01
Pfft, bara morsgrisar etc...

Så... vill du ha pass?

Boston77
2011-03-19, 23:06
Kul att veta vad folk tycker däremot föredrar jag en som böjer 300 raw före en som böjer 400 med dräkt för då vet jag hur stark personen är en 400 med dräkt vet jag inte vad som är dräkt lindor och vad som är styrka visserligen tycker jag det är kul att böja med dräkt

sweetkarolina
2011-03-19, 23:07
En som böjer 400 böjer 400. Allt som räknas.

hurril
2011-03-19, 23:09
Kul att veta vad folk tycker däremot föredrar jag en som böjer 300 raw före en som böjer 400 med dräkt för då vet jag hur stark personen är en 400 med dräkt vet jag inte vad som är dräkt lindor och vad som är styrka visserligen tycker jag det är kul att böja med dräkt

De av oss som har böjt några gånger i dräkt vet hur tungt 400 är. Precis som du som bara böjt raw vet hur tungt 300 raw är. (Eller kan föreställa dig.) Ingen tror väl (eller?) att det är lätt att jazza runt med 400 pistoler i nacken?

Mapa
2011-03-19, 23:10
Kul att veta vad folk tycker däremot föredrar jag en som böjer 300 raw före en som böjer 400 med dräkt för då vet jag hur stark personen är en 400 med dräkt vet jag inte vad som är dräkt lindor och vad som är styrka visserligen tycker jag det är kul att böja med dräkt

varför välja en bara ^^ jag har klarat en iaf.. hoppas på andra i höst/vinter

Boston77
2011-03-19, 23:11
Fan Sweetkarolina du plockade ut bra av matrialet

Boston77
2011-03-19, 23:13
helt rätt tanke där mappa att göra både och vore så klart det bästa

sweetkarolina
2011-03-19, 23:23
Alltså, om jag ska vara seriös för ett ögonblick, så blir jag lite lessen i ögat delvis av tanken på att ha en "koeff-omvanlingstabell" för att jämföra raw med utrustat, det enda det skulle ge är en massa onödiga komflikter om vem som tjänar mer på vad. Det är svårt nog att klassa den som rättvis idag, vem säger att det är mer värt att göra 700 i 56:an mot att göra 1100 i plussen, eller vad som nu får anses okej, på samma sätt ska vi alltså börja tjafsa om huruvida 425 med utrustning är bättre än 300 raw. Öh nu menar jag inte att dra igång en debatt om vad som är bättre, utan konstaterar bara att risken är överhängande att det blir just det, debatt.
Att böja 400 är en enorm prestation. Det kräver en jävla massa styrka, och är få som någonsin gör. Man behöver inte fundera hur mycket utrustningen ger, det är irrelevant när syftet är att böja med utrustning.

Boston77
2011-03-19, 23:36
Helt sant Sweetkarolina bra sagt, är nog tur att det är två olika sporter och 300 raw är grymt bra likaså är 400 med böjdräkt grymt bra jag hoppas bara på att det kan komma lite mer för alla som vill köra raw som en serie

hurril
2011-03-19, 23:40
Det finns ingen vettig jämförelse mellan utrustad böj och råböj som inte kan förlängas vidare med samma tillförlitlighet till marklyft. Alla tre är övningar som belastar samma uppsättning muskler men som har vitt skilda svårigheter.

sweetkarolina
2011-03-19, 23:49
Ja precis, och jag kanske får äckligt bra utdelning av tröja i bänken, men tycker själv jag får sådär i böjen och bra i marken. Men samtidigt så finns det dom som får mer än mig i bänken, mindre än mig i böjen och ännu bättre i marken, osv osv. Och i olika skeden av sin karriär är det olika viktigt med olika resultat. Det är inte nödvändigtvis så att man gör sina bästa lyft med utrustning och raw "samtidigt" (alltså inom samma tidsperiod). Eller får sina bästa resultat i alla grenarna samtidigt.

LadyInsane
2011-03-19, 23:57
Föredrar utrustningen eftersom den är mer smärtfri än raw just nu. Kan inte maxböja raw pga min höft men det funkar med utrustning.

Deceiver85
2011-03-20, 00:44
Som jag ser det:

Raw:
+ Mindre krångel
- Mindre vikt på stången

Utrustning:
+ Mer vikt på stången
- Mer krångel

Föredrar just nu raw, men det är hugget som stucket. Är för dålig med utrustning ändå, så då är det skönt att kunna tävla raw tills man har blivit tillräckligt stark.

stevebc
2011-03-20, 00:54
Som jag ser det:

Raw:
+ Mindre krångel
- Mindre vikt på stången

Utrustning:
+ Mer vikt på stången
- Mer krångel

Föredrar just nu raw, men det är hugget som stucket. Är för dålig med utrustning ändå, så då är det skönt att kunna tävla raw tills man har blivit tillräckligt stark.Exakt min hållning.

spoon
2011-03-20, 01:32
Testade att böja med dräkt för första gången i fredags. Tidigare har jag nog tänkt att man bara tar på sig en dräkt och plockar ut +100kg men det verkar inte vara så enkelt. Har kört två tävlingar raw men nästa blir med utrustning. Raw känns som att jag kan träna lite på halvfart men om jag ska köra med utrustning så gäller det att sikta lite högre för att det ska vara värt slitet och tiden.

Keyser Söze
2011-03-20, 07:29
Jag har tävlat på båda sätten och tycker båda är roliga.

Kul att veta vad folk tycker däremot föredrar jag en som böjer 300 raw före en som böjer 400 med dräkt för då vet jag hur stark personen är en 400 med dräkt vet jag inte vad som är dräkt lindor och vad som är styrka visserligen tycker jag det är kul att böja med dräkt

Böjer man 400 med två tvåmeters-lindor och en trikå i förstärkt polyester som hjälpmedel är man stark. Och jag vågar nog säga att de flesta som gör 400 böjer 300 raw.

toymonster
2011-03-20, 10:52
varför skulle en som kör med utrustning "igentligen" va svagare än en utan?
och jag tror inte häller att man "får" ut olika mycket. den som tränar mest med material och teknik med material får ut mest. ingen får väl något gratis? en viss skillnad finns så klart men det gäller ju raw också, alla har ju inte samma vinklar, och lika långa/korta lemmar. jag gillar utrustning och anser att den som kör med utrustning är starkast, det kräver mer av lyftaren.

jokem
2011-03-20, 14:05
Jag gillar både och men skulle hellre se fler raw-tävlingar som nu håller på att komma, även en ny koefficient för raw lyftning hade varit fint.

Med utrustning känns det som att lyftningen blir mer ojämn, den som har tightast dräkt för att klara lyftet och hårdast lindade knän vinner i stort sett känns det som. Ska fler lyftare rekryteras behövs det nog mer raw grejer då utrustningen skrämmer många och ibland får man höra "styrkelyftare har ju ändå massa utrustning" osv.

Jag väljer hellre raw lyftning (bälte + magnesium) före fullt artilleri men det är helt klart underhållande att se 400+ böjar och excentriska böjar på typ 430 eller så.

Carolinew
2011-03-20, 14:20
Föredrar raw alla gånger i veckan. Nu har jag förvisso aldrig testat utrustning men bara allt krångel på träning och tävling, ökad skaderisk + att det kostar en jädrans massa pengar avskräcker mig tillräckligt. Dessutom har jag en förkärlek till ren styrka och inte materialsporter.

mini
2011-03-20, 15:45
Med utrustning känns det som att lyftningen blir mer ojämn, den som har tightast dräkt för att klara lyftet och hårdast lindade knän vinner i stort sett känns det som.
Fast det är ju inte helt sant.

345.5 i bänk
2011-03-20, 20:21
Utrustning 9 gånger av 10. Grymt mycket roligare. Skulle bli långtråkigt om man bara nötte på RAW. Så mycket roligare och mer utmanande med utrustning. Grymt fränt och vara i storform och bänka 350kg då tycker jag inte en 250kg RAW bänk är så mycket att kåta upp sig över om man jämför.

Sedan är ju självklart tunga RAW lyft fränt men om man måste välja...........

Big Lou
2011-03-20, 22:02
Föredrar rawlyftande även om jag tycker att det är roligt att tävla med utrustning också.
Är väldigt glad att det finns möjlighet att tävla både med och utan utrustningen.

the_PL_man
2011-03-20, 22:11
Föredrar rawlyftande även om jag tycker att det är roligt att tävla med utrustning också.
Är väldigt glad att det finns möjlighet att tävla både med och utan utrustningen.

Föredrar utrustningslyftandet men jag vill ge en stor :thumbup: åt:
"Är väldigt glad att det finns möjlighet att tävla både med och utan utrustningen." eftersom jag tycker likadant.

99% av vår klubbs lyftare börjar utan utrustning, men efter ett tag så börjar nyfikenheten vakna och förr eller senare går merparten vidare och kör med utrustning.

Men det är bra att det nu finns en klassisk ranking, då det underlättar för de som kör utan att jämföra sig med andra som valt att köra på samma sätt. En stor motivationshöjare!

mvh
the_PL_man

Petter__Jonsson
2011-03-20, 23:03
Jag tycker att båda tävlingsformerna är roliga. Utrustningen är svår (för mig som är nybörjare) men å andra sidan känns det som att man gör framsteg för varje träningspass med utrustning (dock inte i bänken för tröjbänk försöker jag fortfarande förstå hur jag ska göra :)).

Nackdelen med utrusningen är ju såklart allt krångel och att man blir beroende av omgivningen under träningen på ett helt annat sätt än man blir raw.

Fördelen med utrusningen är att det blir lite extra utmanande, man får mer gemenskap i träningen (i och med att man blir mer involverade i varandras träning) och så gillar mina höfter böj i dräkt och mina axlar mår bäst av bänk i tröja (inte mina armbågar dock). Jag skulle nog säga att min kropp blir mindre trasig efter en period med mycket utrustningsträning än den oftast är.

Jag håller med ovanstående om att det är tur att man slipper välja och kan köra båda :)

W.J
2011-03-21, 11:22
Själv så började jag träna för att jag ville bli stark, på riktigt alltså.
Jag böjer hellre 250kg raw och böjer 300 med utrustning.
Än att jag böjer 200 raw och 300 med utrustning.

Det skulle inte spela mej någon roll om mina motståndare böjer mer än mej med utrustning då jag vet att jag ändå är starkare än dom ändå.
Det jag menar är att rawstyrkan är det som avgör vem som är den starkaste, och det gör inte utrustningen. Vissa får 100kg+ av utrustningen medan andra knappt får 50kg? känns bra? Nej. :Virro

Sporten började väl med att man skulle vara starkast, och lyfta mest för att vinna, nu är det nästan så att man måste vara bäst med utrustningen för att kunna vinna. Det går åt fel håll *rolleyes*

(personliga åsikter)

gunhamn
2011-03-21, 11:25
Själv så började jag träna för att jag ville bli stark, på riktigt alltså.
Jag böjer hellre 250kg raw och böjer 300 med utrustning.
Än att jag böjer 200 raw och 300 med utrustning.

Det skulle inte spela mej någon roll om mina motståndare böjer mer än mej med utrustning då jag vet att jag ändå är starkare än dom ändå.
Det jag menar är att rawstyrkan är det som avgör vem som är den starkaste, och det gör inte utrustningen. Vissa får 100kg+ av utrustningen medan andra knappt får 50kg? känns bra? Nej. :Virro

Sporten började väl med att man skulle vara starkast, och lyfta mest för att vinna, nu är det nästan så att man måste vara bäst med utrustningen för att kunna vinna. Det går åt fel håll *rolleyes*

(personliga åsikter)

Det tror jag alla håller med dig om Jonas.

Kanske hade varit bättre om du säger "Jag böjer hellre 250kg raw och böjer 300 med utrustning.
Än att jag böjer 200 raw och 320 med utrustning"

bragd
2011-03-21, 12:27
Själv så började jag träna för att jag ville bli stark, på riktigt alltså.
Jag böjer hellre 250kg raw och böjer 300 med utrustning.
Än att jag böjer 200 raw och 300 med utrustning.

Det skulle inte spela mej någon roll om mina motståndare böjer mer än mej med utrustning då jag vet att jag ändå är starkare än dom ändå.
Det jag menar är att rawstyrkan är det som avgör vem som är den starkaste, och det gör inte utrustningen. Vissa får 100kg+ av utrustningen medan andra knappt får 50kg? känns bra? Nej. :Virro

Sporten började väl med att man skulle vara starkast, och lyfta mest för att vinna, nu är det nästan så att man måste vara bäst med utrustningen för att kunna vinna. Det går åt fel håll *rolleyes*

(personliga åsikter)

Håller med dig på samtliga punkter även om det är viktigt att poängtera följande; Jag nedvärderar inte resultat gjorda av en utrustningslyftare MEN jag värdesätter raw resultat högre. Brukar ofta sluta i en hätsk dispyt när man diskuterar sådana här saker och bara för att klargöra..

Timme
2011-03-21, 12:40
HAhah jag föredrar en 400-böj i full utrustning över en gaphals som böjer 200 no no no vilken dag som helst jag med.

400 utrustningsböj är ganska så rejält mycket bättre än en 200 no no no böj :D

Men typ 300 no no no böj är mer jämförbart. Det är äckligt imponerande (precis som 400 också är).

hurril
2011-03-21, 15:04
Själv så började jag träna för att jag ville bli stark, på riktigt alltså.
Jag böjer hellre 250kg raw och böjer 300 med utrustning.
Än att jag böjer 200 raw och 300 med utrustning.

Det skulle inte spela mej någon roll om mina motståndare böjer mer än mej med utrustning då jag vet att jag ändå är starkare än dom ändå.
Det jag menar är att rawstyrkan är det som avgör vem som är den starkaste, och det gör inte utrustningen. Vissa får 100kg+ av utrustningen medan andra knappt får 50kg? känns bra? Nej. :Virro

Sporten började väl med att man skulle vara starkast, och lyfta mest för att vinna, nu är det nästan så att man måste vara bäst med utrustningen för att kunna vinna. Det går åt fel håll *rolleyes*

(personliga åsikter)

Jag delar inte den åsikten. Fullkomligt godtyckligt gör du raw-SL-böj till den första mätaren för riktig styrka. Varför inte benpress? Eller ryck? Den mest effektiva stilen för böj är inte den mest effektiva komplementövningen för utrustad SL-böj för de flesta av oss; det för med sig att träningen utan utrustning kommer att ha en annan inriktning.

"Den som är den starkaste" <-- den meningen behöver kvalificeras med vilka omständigheter och regler som gäller. Annars är den meningslös och inkluderar allt. Inklusive lerbrottning och armbrytning.

Jag håller med dig om sportens utveckling. Den kommer att bita oss i arslet och sannolikt mer förr än senare. Men det är helt klart så att den som vinner, är skickligast på att använda alla de medel som står till hands. Det finns ingen ära i att inbilla sig att man är lite bättre än andra på flaket för att man kan råböja mer än dem på gymmet. Det blir som att godtyckligt bestämma att jag är bättre än Stefan Holm i höjdhopp eftersom jag råböjer mer än han gör...

Därför blir det är helt fel att resonera om hur mycket man får ut av utrustningen. Ett sådant resonemang visar att man grundar sin träning på helt fel principer och sannolikt kommer att få ett sämre resultat än man skulle kunna få.

Den här ära-debatten är dessutom ett sluttande plan av rang. Någon som får ut 100+ i av tröjan blir dissad av någon som bara får ut 40. Någon som bryggar sig till fina kilon kommer att få däng av någon som ligger som utspilld långfil över bänken. Denne kommer få däng av bonden för att han lyfter skrot istället för att göra ett vettigt dagsverke. Det är bara trams.

345.5 i bänk
2011-03-23, 07:31
Jag tycker 400kg utrustningsböj är mer imponerande än 300kg RAW böj. 400kg ner i djupet är grymt mycket vikt. Jag har som mest på träning böjt 302.5kg RAW och 390kg med utrustning. 400kg+ nån gång till bänk och det är TUNGT.

Fidde_Mannen
2011-03-23, 09:25
Tycker raw är coolare att titta på. 300 i raw böj är häftigare att se än en som gör 400 med utrustning. Men visst båda är ju imponerande som fan.

Mourten
2011-03-25, 08:55
Nu är de kanske inte givet att alla vill ha mer folk till sporten men för sportenstillväxt tror jag på RAW utförande. För vanliga killar å tjejer på gymmet är ju tävlandet med utrustning helt oförståligt men kör man raw är de klart jämförbart och mer lockande.
Lite som racing, om steget till racingförare vore att börja köra F1 hade de nog vart lurigt ist som nu där man typ börjar med lådbilar.
En mer naturlig utveckling att gå "vanligt gym" -> "raw sl" -> "ev utr sl"

Dock passar raw mig bättre som tycker de är viktigare att se bra ut än att lyfta mkt men fortfarande vill lyfta så mkt som möjligt!

hurril
2011-03-25, 10:05
Vore kul att se ett par lyftare berätta om hur de kom in i sporten. Det lär åtminstone ge en indikation på vad det är som driver in folk till sporten.

spoon
2011-03-25, 10:56
Vore kul att se ett par lyftare berätta om hur de kom in i sporten. Det lär åtminstone ge en indikation på vad det är som driver in folk till sporten.

För mig började det med att jag surfade kolo och började träna. Detta som 24-25 åring. Efter ett par år så insåg jag det jag tyckte var roligt med träningen var att jaga pb. Började läsa mer i SL-delen av forumet. När jag såg filmerna från RM så blev jag väldigt motiverad. När jag sedan såg att deltagande var möjligt med lite träning så bestämde jag mig för att börja. Tog kontakt med klubben i Oslo och började träna där. Nu har jag lyft två tävlingar RAW men också börjat lite smått med utrustning.

Hade inte startat om inte RM hade startat.

Lillgrabben
2011-03-25, 13:12
I min värld är det utrustad tävlan som är roligast, det ger helt enkelt ett till moment att bemästra! Jag har provat båda varianterna & de har sin egen tjusning, men utrustad tävlan ligger mig onekligen varmast om hjärtat.

Nu är jag iofs pensionerad från tävlingmomentet, så det spelar ingen större roll vad jag skriver.;)

stevebc
2011-03-25, 13:42
Vore kul att se ett par lyftare berätta om hur de kom in i sporten. Det lär åtminstone ge en indikation på vad det är som driver in folk till sporten.Jag tränade från och till i gymnasiet utan någon vettig plan, utförande eller mål. Resultaten började komma först när jag testade Max-OT och mer styrkeinriktad träning. Utförandemässigt var SL-momenten enkla, och gav mycket. Som den smygautist jag är ville jag veta allt och läsa allt för att kunna vara Optimal (tm). Började läsa T-nation, EFS, Westside osv och föll för styrkelyft. Sedan började jag på LTK sommaren 2007 och resten är historia. Utrustning använde jag mest 2008-2009 och har nu gått tillbaka till raw i och med att det finns SM i det nu.

Så utrustningens vara- eller icke-vara har inte påverkat att jag blev styrkelyftare. Jag hade nog brunnit lika mycket för SL om jag fortfarande hade tränat och tävlat med utrustning, och det är långt ifrån otänkbart att köra med utrustning i framtiden. Men jag behöver mer grundstyrka först, typ 670+ med bälte i min nuvarande viktklass.

Pernam
2011-03-25, 13:51
Ok, nu tävlar jag ju inte och har aldrig gjort. Det skulle vara kul, men jag är för "gammal" och trasig för dylika satsningar även om det skulle vara kul. Så jag borde väl tiga still. Men jag tar risken att yttra mig i frågan ändå.
Två skäl till att utrustning kan motverka nyrekrytering inom SL skulle kunna vara:
1: Det verkar krångligt och besvärligt, ett ytterligare moment att bemästra för att nå resultat. Nästan en "sport inom sporten".
2: Det gör att vikterna är ännu mer uppe i det blå, jämfört med den glade men okunniga motionären. Detta kan verka avskräckande för den hugade spekulanten att pröva på, "fan jag har inte en chans, ingen ide att ens testa..." Ta mig som exempel, jag kan väl klassas som gröngöling efter ett uppehåll på ca tio år, jag maxar kanske runt 160kg i knäböj och väger väl kanske 93kg. Det räcker inte långt RAW och ska man jämföra sig med nån som lyfter med utrustning och behärskar konsten räcker det ännu mindre.

hurril
2011-03-25, 14:03
Hur mycket gör du i höjdhopp och är det det som påverkar suget efter att testa på den sporten? Hur hade du tänkt om du var 12 och haft en hel kropp?

Pernam
2011-03-25, 14:10
Hur mycket gör du i höjdhopp och är det det som påverkar suget efter att testa på den sporten? Hur hade du tänkt om du var 12 och haft en hel kropp?

Hade jag haft förutsättningar för sporten hade jag nog varit intresserad, men om dom aktiva hade haft fjädrar i skorna och jag inte fattat vilken effekt det ger hade jag kanske tappat sugen när jag inte ens var i närheten av ens amatörtävlande när jag hoppar i lekparken med mina sockeplast.

elo_
2011-03-25, 14:15
Själv har jag så länge jag tränat på gym (ca 7-8 år), rört mig runt omkring styrkelyftare. Hade ingen aning vad det gick ut på de första tre-fyra åren sisådär och tyckte det var lite skumt att folk kunde lyfta så pass mycket mer med utrustning än utan. Vilket man kanske då främst tyckte var lite skämmigt.. Egna träningen var grymt dålig.

Blev mer inkommen i SL efter jag började föra bok på Kolo och började småningom träna mer SL-orienterat, eftersom styrka, inte byggning intresserade mig mest. Gjorde debut på tävlingsflaket ca 1-1½ år senare och var sedan fast. Gjorde mitt första framträdande på nationellt mästerskap 2010 och placerade mig trea i min viktklass.

Två tävlingar med full utrustning och fyra bänktävlingar med tröja senare så var jag trött på den. Tyckte inte det passade in på min bild av sporten när jag insåg i vilken stor utsträckning det påverkade slutresultatet. Kalla mig medioker, lat eller vad som helst, men jag tror att gemene troligtvis skulle ha större förståelse för oss utan utrustningen. Jag vill också träna så själv, eftersom jag vill bli så stark som möjligt utan några nämnvärda hjälpmedel.

Själv vet jag hur svårt det är att bli bra med utrustningen, så jag nedvärderar inte andras resultat. Fastän min utgångspunkt är att för att få sporten att växa, så är utrustningslösa den väg man borde gå. Differentiera sig helt från monsterförbunden som mer och mer liknar en cirkus än en sport.

hurril
2011-03-25, 14:16
Hade jag haft förutsättningar för sporten hade jag nog varit intresserad, men om dom aktiva hade haft fjädrar i skorna och jag inte fattat vilken effekt det ger hade jag kanske tappat sugen när jag inte ens var i närheten av ens amatörtävlande när jag hoppar i lekparken med mina sockeplast.

Jag tycker inte om den här attityden; den nedvärderar sporten och antyder på något vis att det är var mans rättighet att få ha en sportslig chans trots att man aldrig tränat för sporten.

Det faller på sin egen orimlighet att man inte har en sportmössa som random gymtränande gentemot sådana som sysslat med sporten i flera år. För mig är detta ett utspel av överskattning av sin egen förmåga att man tror att man ska kunna glida in som svart häst och piska upp alla i deras egen sport bara för att man vistas i samma lokaler.

(Jag ber om ursäkt för tonfallet. Frågan är lite känslig.)

Pernam
2011-03-25, 14:37
Jag tycker inte om den här attityden; den nedvärderar sporten och antyder på något vis att det är var mans rättighet att få ha en sportslig chans trots att man aldrig tränat för sporten.

Det faller på sin egen orimlighet att man inte har en sportmössa som random gymtränande gentemot sådana som sysslat med sporten i flera år. För mig är detta ett utspel av överskattning av sin egen förmåga att man tror att man ska kunna glida in som svart häst och piska upp alla i deras egen sport bara för att man vistas i samma lokaler.

(Jag ber om ursäkt för tonfallet. Frågan är lite känslig.)

I så fall ber jag ödmjukast om ursäkt för mitt raljerande svar. Jag ville inte förminska de insatser någon som är aktiv gör, utrustning eller inte. Vilket jag egentligen inte heller tycker att jag gjorde, däremot överdrev jag (sockeplast vs fjädrar i skorna) vilket kanske var onödigt i en känslig fråga.
Däremot så håller jag fast vid de två punkter jag skrev tidigare, men det speglar kanske bara min egen okunskap i frågan, och är då inte representativt för den genomsnittlige spekulanten som bär på funderingar på att börja tävla.
Och det är definitivt inte så, att jag lever i villfarelsen att det bara skulle vara att ta av en aktiv lyftare dräkten, så skulle vad som i bästa fall kan beskrivas som medelmåttor (som undertecknad) smiska upp honom/henne.

hurril
2011-03-25, 14:43
Du behöver naturligtvis absolut inte be om ursäkt för att jag blåste en säkring. Men ämnet kommer upp ibland och folk i gemen har helt orimliga förväntningar på hur pass lätt en annan sport bara måste vara. För annars ställer de inte upp! Som om deras närvaro på något vis är nödvändig för att sporten ska existera även i morgon.

Jag har svårt att se hur någon t ex skulle kunna sätta sig och problematisera stavens existens i stavhopp...

spoon
2011-03-25, 14:44
Det blir lättare för en vanlig gymmare att jämföra sig med eliten utan utrustning. När man ser dom resultaten så har man något att sträva efter och bli imponerad av. Kan man få in fler folk i sporten på det viset så är det väl positivt. Sen när man väl är i miljön så kanske man börjar snegla lite på utrustningen och fortsätter därifrån.

Strävar man efter större bredd så bör man få en bättre topp.

hurril
2011-03-25, 14:52
Det blir lättare för en vanlig gymmare att jämföra sig med eliten utan utrustning. När man ser dom resultaten så har man något att sträva efter och bli imponerad av. Kan man få in fler folk i sporten på det viset så är det väl positivt. Sen när man väl är i miljön så kanske man börjar snegla lite på utrustningen och fortsätter därifrån.

Strävar man efter större bredd så bör man få en bättre topp.

Men hur stor är skillnaden mellan 130kg i gymbänk och 190kg i bänk på SM i klassisk styrkelyft?

spoon
2011-03-25, 15:08
Men hur stor är skillnaden mellan 130kg i gymbänk och 190kg i bänk på SM i klassisk styrkelyft?

Kanske är 10-30kg skillnad på gymbänk och tävlingsbänk.

För mig är det stor skillnad nu när jag kan se kvalgränser och rekord. Nu kan jag jämföra mina prestationer mot eliten.

Lillgrabben
2011-03-25, 15:12
För mig är det stor skillnad nu när jag kan se kvalgränser och rekord. Nu kan jag jämföra mina prestationer mot eliten.

Jag förstår det kan kännas så, men, om en individ inte tävlar kan han eller hon ALDRIG få en vettig värdemätare på sin prestation. :)

För en icketävlande individ är rekord & resultat diffusa företeelser, även om det kanske inte verkar så.

filmjölk
2011-03-25, 15:13
Men hur stor är skillnaden mellan 130kg i gymbänk och 190kg i bänk på SM i klassisk styrkelyft?

60kg. Om en gymbänk inte ser ut som totalt skeppsbrott, utan är med kort stopp och stjärten i, så vart ligger skillnaden? Lite fippel med foten kanske? Med lite coach från en som kan (tex du) har jag svårt att tro att en någorlunda stilren 130kgs gymbänk från en amatör skulle bli sådär fasligt mycket mindre än 130 på tävling om lyftaren håller nervositeten på plats etc.

Fast från 130 till 190 är en enorm skillnad.

hurril
2011-03-25, 15:24
60kg. Om en gymbänk inte ser ut som totalt skeppsbrott, utan är med kort stopp och stjärten i, så vart ligger skillnaden? Lite fippel med foten kanske? Med lite coach från en som kan (tex du) har jag svårt att tro att en någorlunda stilren 130kgs gymbänk från en amatör skulle bli sådär fasligt mycket mindre än 130 på tävling om lyftaren håller nervositeten på plats etc.

Fast från 130 till 190 är en enorm skillnad.

Det är en annan sak att göra det på flaket. Men nu var poängen snarare att det inte alls är särskilt lätt att se hur stor skillnaden faktiskt är. En godkänd 190kg-bänk på tävling med domare som inte är polare med lyftarna är en rejäl jävla bedrift. Det är inte lätt att nå dit.

Men 170kg gymbänk (som förvisso också är en mycket stor vikt) är så oerhört mycket lättare att uppnå. 130kg ... det är ganska långt ifrån.

Poängen är då att man inte ska stirra sig blind på vad eliten gör utan istället fundera lite på om man tycker att det verkar roligt. Sedan testa på det, känna på gemenskapen och kunskapen som finns.

spoon
2011-03-25, 15:38
Poängen är då att man inte ska stirra sig blind på vad eliten gör utan istället fundera lite på om man tycker att det verkar roligt. Sedan testa på det, känna på gemenskapen och kunskapen som finns.

Jag tror att det är lättare att få in folk i sporten genom klassisk lyftning då man kan jämföra sina resultat mot andras.

Nu finns ju klassisk lyftning så det är ett icke-argument.

Förstår inte varför man måste klanka ned på dom som tränar på vanliga gym? Pepzadept är ju en sådan som inte har harvat SL hela livet och han är ju ganska stark. Det finns säkert fler såna på gymen runtom i landet.

hurril
2011-03-25, 15:39
Jag har inte klankat åt något håll...

Pernam
2011-03-25, 15:40
Du behöver naturligtvis absolut inte be om ursäkt för att jag blåste en säkring. Men ämnet kommer upp ibland och folk i gemen har helt orimliga förväntningar på hur pass lätt en annan sport bara måste vara. För annars ställer de inte upp! Som om deras närvaro på något vis är nödvändig för att sporten ska existera även i morgon.

Jag har svårt att se hur någon t ex skulle kunna sätta sig och problematisera stavens existens i stavhopp...

Naturligtvis har du en poäng där. Men å andra sidan så är det omöjligt att utöva stavhopp utan stav. Men att göra en knäböj utan dräkt är inga problem, därav uppkommer möjligheten att jämföra sig. Sedan tror jag att rekryteringen till SL sker på andra villkor än för stavhopp, friidrott och fotboll tex. Jag skrev om hur jag, i min enfald och okunskap, tror att nyrekryteringen till SL kan påverkas av utrustning vs RAW, inte om hur orimligt det är att som genomsnittlig skrotlyftare är att jämföra sig med en riktig lyftare. Att sedan utrustning är och förblir en del av sporten är en annan sak.
Däremot huruvida det är klokt att satsa på RAW som en inkörsport (som flera andra skrivit), det tror jag att det skulle vara värt att fundera på.

Pepz
2011-03-25, 15:52
Naturligtvis har du en poäng där. Men å andra sidan så är det omöjligt att utöva stavhopp utan stav. .

nej det kallas höjdhopp
om man vill hoppa högre (och reglerna tillåter det) så tar man till en stav

Pernam
2011-03-25, 15:59
nej det kallas höjdhopp
om man vill hoppa högre (och reglerna tillåter det) så tar man till en stav

*slap* på pernam.... Nu känner jag mig ägd.... :D

Landström
2011-03-25, 16:09
nej det kallas höjdhopp
om man vill hoppa högre (och reglerna tillåter det) så tar man till en stav

Två olika sporter alltså. Jag föredrar höjdhopp.

hurril
2011-03-25, 16:11
Två olika sporter alltså. Jag föredrar höjdhopp.

Alla vet att det är tresteg som är den enda vettiga styrkemätaren!

Landström
2011-03-25, 16:13
Alla vet att det är tresteg som är den enda vettiga styrkemätaren!

Ja, den kräver verkligen sin man. Och kvinna. Och knän. Och hamstrings.

Rikard Jansson
2011-03-25, 17:45
Styrkelyft med utrustning är ett jävla skämt, och självmotsägelsefullt. Styrkelyft med utrustning. Viktlyftning borde det kallas, då utrustning inte har något med styrka att göra. Problemet blir ju då att den engelska översättningen redan är upptagen. Folk undrar varför inte fler börjar tävla i SL, när det är helt uppenbart. För många löjliga regler och för mycket krånglig och dyr utrustning.

Nutid;
Bänkpress, du ska ha fötterna stilla och hälarna i golvet. Varför? Du måste lyfta rakt, och ha ett stopp i botten. Du får inte sänka stången. Du skall vänta på signal. Varför!? Gå dit, lyft av, vidrör bröstet, lyft upp, och lägg ner stången, hela tiden med röven i bänken.

Marklyft, här förstår jag inte ens hur det är möjligt att folk ska kunna få tre röda lampor. Lyft upp skiten till utlåsning - godkänt, gör det inte - icke godkänt. Varför är det inte så!?

Knäböj, ner, upp, sen vem fan bryr sig om dubbelsatsningar och om man snubblar!?

Nu har ju dessa regler inte så mycket att göra med utrustning, men de passar bra i min klagopost.

"Hej, jag heter Pat Mendes och bänkar mest i världen. :)"

"Nej, gör du inte alls det! Jag, Ryan Kennely bänkar mest i världen!"

Det finns absolut ingen anledning till att ha utrustning med i sporten. Det är enbart en ego-boost för tävlande. Kan Mendes bänka så mycket som han har gjort utan tröja, ja då ska nog svenska lyftare kunna lyfta 100 kg mindre än så, utan att deras leder brakar sönder, eller vad nu svepskälet för tröja är. Samma sak med böj och mark - det enda skälet är för att ta mer vikt.

Jag begriper inte hur ni får ihop det till att doping är fusk och utrustning är det inte. Det är exakt samma premiss.

Vad kommer härnäst? Robotarmar? Helkroppslindor? Kanske vi borde fjärrstyra robotar som lyfter åt oss?

Nej tack. Även fast jag väljer att köra utan, så borde allt utom bälte och handledslindor tas bort.

hurril
2011-03-25, 17:50
Rikard Jansson: Nu pratar du goja. Testa att lyfta i utrustning innan du snackar om hur lite det har med styrka att göra.

Explosiven
2011-03-25, 18:36
Styrkelyft med utrustning är ett jävla skämt, och självmotsägelsefullt. Styrkelyft med utrustning. Viktlyftning borde det kallas, då utrustning inte har något med styrka att göra. Problemet blir ju då att den engelska översättningen redan är upptagen. Folk undrar varför inte fler börjar tävla i SL, när det är helt uppenbart. För många löjliga regler och för mycket krånglig och dyr utrustning.

Nutid;
Bänkpress, du ska ha fötterna stilla och hälarna i golvet. Varför? Du måste lyfta rakt, och ha ett stopp i botten. Du får inte sänka stången. Du skall vänta på signal. Varför!? Gå dit, lyft av, vidrör bröstet, lyft upp, och lägg ner stången, hela tiden med röven i bänken.

Marklyft, här förstår jag inte ens hur det är möjligt att folk ska kunna få tre röda lampor. Lyft upp skiten till utlåsning - godkänt, gör det inte - icke godkänt. Varför är det inte så!?

Knäböj, ner, upp, sen vem fan bryr sig om dubbelsatsningar och om man snubblar!?

Nu har ju dessa regler inte så mycket att göra med utrustning, men de passar bra i min klagopost.

"Hej, jag heter Pat Mendes och bänkar mest i världen. :)"

"Nej, gör du inte alls det! Jag, Ryan Kennely bänkar mest i världen!"

Det finns absolut ingen anledning till att ha utrustning med i sporten. Det är enbart en ego-boost för tävlande. Kan Mendes bänka så mycket som han har gjort utan tröja, ja då ska nog svenska lyftare kunna lyfta 100 kg mindre än så, utan att deras leder brakar sönder, eller vad nu svepskälet för tröja är. Samma sak med böj och mark - det enda skälet är för att ta mer vikt.

Jag begriper inte hur ni får ihop det till att doping är fusk och utrustning är det inte. Det är exakt samma premiss.

Vad kommer härnäst? Robotarmar? Helkroppslindor? Kanske vi borde fjärrstyra robotar som lyfter åt oss?

Nej tack. Även fast jag väljer att köra utan, så borde allt utom bälte och handledslindor tas bort.

+1 på denna!

mikaelj
2011-03-25, 18:51
Vore kul att se ett par lyftare berätta om hur de kom in i sporten. Det lär åtminstone ge en indikation på vad det är som driver in folk till sporten.

Om vi för en stund låtsas att jag är lyftare kommer det från mitt tävlingssinne. Dels är det kul att ge kompisar på nöten, dels är det kul att ge mig själv på nöten. Hela tiden sträva efter att optimera ens träning för att bli bättre och bättre. Vikter ger dessutom en väldigt naturlig mätbar progression. Plus ett visst mått av fallenhet för styrka, antar jag. Tidigare tävlat i sportjujutsu, men intresset på klubben svalnade när de duktigase slutade träna där. Vikter började jag lyfta på riktigt för knappt två år sedan, innan dess var del mest plask & lek. Kolo bär naturligtvis en stor skuld i mitt tränande.
Postat via en mobil enhet

Sidén
2011-03-25, 18:57
Fyfan vad tråkigt att det ska vara detta hat och denna respektlösheten mot utrustningslyftare.

Det verkar som att det tagit ännu en högre nivå sedan det klassiska började växa, och förbundet anordnade RM och nu även gett RAW-lyftning svenskt mästerskap.

Fattar inte varför ni inte nöjer er med denna positiva utvecklingen som skett.
Var glada åt det istället. Det är inte direkt någon som klankar ner på dem som väljer att tävla RAW. Så varför ska ni göra det?

mikaelj
2011-03-25, 19:05
Du behöver naturligtvis absolut inte be om ursäkt för att jag blåste en säkring. Men ämnet kommer upp ibland och folk i gemen har helt orimliga förväntningar på hur pass lätt en annan sport bara måste vara. För annars ställer de inte upp! Som om deras närvaro på något vis är nödvändig för att sporten ska existera även i morgon.

Jag har svårt att se hur någon t ex skulle kunna sätta sig och problematisera stavens existens i stavhopp...

Min syn på det är att ett utrustat lyft är så väldigt långt bortom dödligas begreppsvärld att många troligtvis ger upp redan vid entrén. Jämför hur stora stegen är mellan de bästa och de sämsta i andra sporter samt förmågan att (viktigt!) ges chansen att relatera till prestationerna. Om du anses vara avancerad(?) på <40 på milen och du själv tar dig runt på 50 första gången du försöker, så blir det, återigen, greppbart på ett helt annat sätt än att böja 60 första gången men behöva komma upp i 200(?) för att räknas som avancerad i ett utrustat lyft.
Postat via en mobil enhet

Pepz
2011-03-25, 19:13
så kul att folk älskar att störa sig på utrustningen...

Sidén
2011-03-25, 19:15
Min syn på det är att ett utrustat lyft är så väldigt långt bortom dödligas begreppsvärld att många troligtvis ger upp redan vid entrén. Jämför hur stora stegen är mellan de bästa och de sämsta i andra sporter samt förmågan att (viktigt!) ges chansen att relatera till prestationerna. Om du anses vara avancerad(?) på <40 på milen och du själv tar dig runt på 50 första gången du försöker, så blir det, återigen, greppbart på ett helt annat sätt än att böja 60 första gången men behöva komma upp i 200(?) för att räknas som avancerad i ett utrustat lyft.
Postat via en mobil enhet
Men det här resonemanget förstår jag inte. Måste man känna att man inom en snar framtid efter att man börjat med en sport vara lika bra som de i eliten?

Jag började spela hockey två-tre år efter alla andra i mitt lag. Jag var klart sämst i laget. Ingen tvekan. Men blev bättre och bättre. Lärde mig åka, skjuta osv. Men det tog ju sin tid
Efter två säsonger var jag lika bra som de andra.

Precis som i lyftningen. Du grundtränar, lär dig alla grenar, förbättrar teknik och styrka allt eftersom. Man börjar lyfta med utrustning, det strular lite grann. Men allt eftersom blir du bättre och bättre på att hantera materialet.

Carolinew
2011-03-25, 19:18
Fast det ligger ju ändå lite i det Rikard säger. Lyfter man med hjälpmedel så är det ju inte ren styrka det handlar om, utan styrka PLUS hjälpande material. Jag lägger inga värderingar i detta för det finns en väldans massa materialsporter redan och det är väl inget fel på dem. Men skall man mäta ren styrka så har inte hjälpmedel något där att göra. Då kan man ju som sagt lika gärna dra dit en lyftkran.

Jag tycker också det är lite roligt att många IPF-lyftare tycker att vissa förbund i USA med deras dubbla dräkter etc. är löjliga och att de rekorden som slås där inte är "på riktigt" eftersom de har mer utrustning än vad IPF tillåter. So what? Tycker man att utrustning är OK så kan man väl lika gärna dra på ordentligt. Eller så låter man helt enkelt bli det helt och hållet. (Jag vet att synen på doping kan vara smått tragisk i vissa av dessa förbund också men nu är det inte det som det handlar om).

Jag tycker inte heller att det skulle vara fel att ta bort bältet.

mikaelj
2011-03-25, 19:32
Men det här resonemanget förstår jag inte. Måste man känna att man inom en snar framtid efter att man börjat med en sport vara lika bra som de i eliten?

Jag började spela hockey två-tre år efter alla andra i mitt lag. Jag var klart sämst i laget. Ingen tvekan. Men blev bättre och bättre. Lärde mig åka, skjuta osv. Men det tog ju sin tid
Efter två säsonger var jag lika bra som de andra.

Precis som i lyftningen. Du grundtränar, lär dig alla grenar, förbättrar teknik och styrka allt eftersom. Man börjar lyfta med utrustning, det strular lite grann. Men allt eftersom blir du bättre och bättre på att hantera materialet.

Det jag försöker komma åt är att folk blir nedslagna om de tycker att deras mål eller möjligheter verkar ogreppbara. Naturligtvis kommer ingen att vara bäst direkt, men återigen, det skall kännas genomförbart och rimligt med en god träningsinsats. I t ex hockey och kampsport är det mycket mer flytande vad gäller progression - det mesta handlar om teknik. I järnspelet är det teknik /och/ muskelmassa. Du kan inte klara 30% mer i vikt tur/vilja/skicklighet, på samma sätt som i andra sporter. Med utrustning blir hoppet ännu större

(allt skrivet ur ett utifrån-perspektiv, någon som inte är insatt i lyftning)

Jag har en ganska klar bild i huvudet på hur jag menar, desvärre har jag svårt att förmedla den.

stridis
2011-03-25, 19:36
Själv skulle jag nog vilja testa en dräkt någon gång.

Lite kul att kolla på när det lyfts fruktansvärt mycket, mycket mer show när det är mer vikt. Lite därför det finns andra förbund än IPF kan jag gissa.

Fast vill man ha ett hum om hur imponerande det är så är ju raw-lyft ett sätt. Då fattar man verkligen hur starka de är.

Cool show eller klassiskt i mitt tycke... Fast när det gäller styrkeshow så har vi ju strongman...

Rikard Jansson
2011-03-25, 20:01
Rikard Jansson: Nu pratar du goja. Testa att lyfta i utrustning innan du snackar om hur lite det har med styrka att göra.

Om man är lika bra på raw-lyftning och utrustningslyftning, vilka av de kilona utöver rawresultaten har något med styrka att göra?

Vill förtydliga en liten miss i min första post där jag skrev att utrustning var lika mycket fusk som doping och vice versa - givetvis gäller detta förbund vs förbund. Inget av dem är fusk när de jämförs med andra resultat som uppnåtts på exakt samma sätt, dvs dopade mot dopade, eller utrustning mot utrustning, men sen kan ingen av dem jämföras med ren/raw-resultat heller. Givetvis är det en helt annan femma att dopa sig i hemlighet i IPF, men jag tror ni förstod vad jag menade iallafall.

Deceiver85
2011-03-25, 20:07
Gillar inte riktigt den här attityden som menar att utrustningslyft inte skulle vara riktig styrka...dra på er en supertight Velocity och dra 360kg om det är så fusk med utrustning då.

(typ)

mpersson
2011-03-25, 20:08
Har ingen vidare åsikt, aldrig kört med tröja (bara knälindor) men måste säga att jag ser fram emot det när jag blir junior ! Sen får jag se om jag gillar de eller icke. Dock så är ju utrustningen i grunden skadeförebyggande. Och det blir mer och mer materialsport.

Men jag bryr mej inge vidare just idag.

Sidén
2011-03-25, 20:10
Det jag försöker komma åt är att folk blir nedslagna om de tycker att deras mål eller möjligheter verkar ogreppbara. Naturligtvis kommer ingen att vara bäst direkt, men återigen, det skall kännas genomförbart och rimligt med en god träningsinsats. I t ex hockey och kampsport är det mycket mer flytande vad gäller progression - det mesta handlar om teknik. I järnspelet är det teknik /och/ muskelmassa. Du kan inte klara 30% mer i vikt tur/vilja/skicklighet, på samma sätt som i andra sporter. Med utrustning blir hoppet ännu större

(allt skrivet ur ett utifrån-perspektiv, någon som inte är insatt i lyftning)

Jag har en ganska klar bild i huvudet på hur jag menar, desvärre har jag svårt att förmedla den.
Egentligen skrev jag lite missvisande i min förra post. Jag förstår vad du menar, du har rätt. Det finns säkert de som funderat på styrkelyft men blivit rädd och tyckt det skulle vara meningslöst att tävla då de sett bänk & böj resultat på 100-200kg över deras maxvikter i motsvarande viktklass.

Men. Är man intresserad av en sport, då tycker jag att man kan försöka fördjupa sig lite grann inom sporten. Lära sig att man kan tävla utan material. Är man nyfiken på utrustning så är Knäböj/marklyftsdräkt, bänkpresströja, knälindor (bälte, handledslindor) som är tillgängligt, och den hjälper/stödjer dig på följande sätt.

Så det är ju egentligen bara en fråga om vetskap. Tar man sig 30 minuter till att läsa eller besöka en klubb och prata med dem så vet man ju precis hur det ligger till.

stridis
2011-03-25, 20:14
Olika förbund kan köra med olika utrustningsregler och vikterna skiljer sig, inte lätt att sätta sig in som utomstående. Är de andra kassa eller vad är det liksom?

Aj, jaha ett extra lager, öhh ok?

Carolinew
2011-03-25, 20:17
Gillar inte riktigt den här attityden som menar att utrustningslyft inte skulle vara riktig styrka...dra på er en supertight Velocity och dra 360kg om det är så fusk med utrustning då.

(typ)

Det är väl ingen som säger att utrustningslyftning är lätt och att vem som helst kan böja eller dra 360 bara sådär? Poängen är ju bara att om man drar säg 300 utan dräkt och 360 med, så är ju de där 60 extra kilona inte kroppens egna styrka, eftersom kroppen inte klarar mer än 300 på egen hand. Att det behövs en annan typ av styrka för att hantera materialet är det självklart heller inget tvivel om, men det är inte den sortens styrka som folk (bla. jag själv) syftar på.

Utrustningslyftning kan självklart vara imponerande ändå, eftersom det som många säger innehåller ett moment till. Men det där extra momentet är faktiskt en hjälp som som gör att folk kan lyfta mer än vad deras egna kropps styrka tillåter. Och det är den egna styrkan som jag och många andra tycker är det intressanta i en ren styrkesport.

Sidén
2011-03-25, 20:18
Lyfter man med hjälpmedel så är det ju inte ren styrka det handlar om,
Men att säga att styrkelyft skulle till 100% vara en ren styrkemätning, det tycker jag inte stämmer ens utan utrustning.
Det man tävlar i är att lyfta mest vikt. Vilket man uppnår genom givetvis hög muskelmassa på rätt ställen, men sen har ju alla olika kroppsbyggnad.

Skulle det vara rent styrketest, då skulle man se till att den med riktigt långa armar vara tvungen att stå på en pall då han ska dra marklyft. Annars är det ju inte rättvist. Han är svagare, men lyfter mer!! Fusk!

Rätta mig gärna om jag har fel.

Rikard Jansson
2011-03-25, 20:19
Sidén ; det får ju finnas en rimlig gräns någonstans. Man ger inte tunga personer handikapp i höjdhopp för att de är tunga. Förutsättningar är inte samma sak som hjälpmedel

Carolinew
2011-03-25, 20:24
Men att säga att styrkelyft skulle till 100% vara en ren styrkemätning, det tycker jag inte stämmer ens utan utrustning.
Det man tävlar i är att lyfta mest vikt. Vilket man uppnår genom givetvis hög muskelmassa på rätt ställen, men sen har ju alla olika kroppsbyggnad.

Skulle det vara rent styrketest, då skulle man se till att den med riktigt långa armar vara tvungen att stå på en pall då han ska dra marklyft. Annars är det ju inte rättvist. Han är svagare, men lyfter mer!! Fusk!

Rätta mig gärna om jag har fel.

Fast det där är ju en helt annan sak. Alla människor har olika bra gener och förutsättningar för all form av fysisk aktivitet, och det är helt naturligt. Det är ju detta som gör att vissa blir bättre än andra. Om vi nu bara skulle låta de med exakt likadana genuppsättningar tävla mot varandra så skulle ju ingen bli bättre än någon annan under förutsättning att de tränar likadant. Då är det ju totalt meningslöst att tävla eftersom alla är lika bra/dåliga.

Ungefär som att jämföra Usain Bolt med en handikappad löpare som saknar ett ben och påstå att man inte kan säga att Bolt är snabbare eftersom han bara har bättre förutsättningar och därmed blir det fusk *rolleyes*

Pepz
2011-03-25, 20:27
se raw och riktig SL som två olika sporter- problem solved.

höjdhopp stavhopp har nog inte denna diskussion med sura smågrabbar som inte hoppar mer än 1.40 och är skitsura på killen med stav som hoppar 4.40. han fuskar ju....

Sidén
2011-03-25, 20:28
Sidén ; det får ju finnas en rimlig gräns någonstans. Man ger inte tunga personer handikapp i höjdhopp för att de är tunga. Förutsättningar är inte samma sak som hjälpmedel
Du har rätt.
Men jag tycker det är lite konstigt att folk säger att utrustningen tar bort meningen med sporten, att testa styrka. Då det inte ens är det man tävlar i. Man tävlar om vem som lyfter mest. Oavsett om det är med utrustning eller utan.

Carolinew
2011-03-25, 20:29
se raw och riktig SL som två olika sporter- problem solved.

höjdhopp stavhopp har nog inte denna diskussion med sura smågrabbar som inte hoppar mer än 1.40 och är skitsura på killen med stav som hoppar 4.40. han fuskar ju....

Jag tror de flesta av oss redan ser det som två helt olika sporter men jag tror inte att det är det diskussionen handlar om. Det som diskuteras är väl vilken av dessa två olika sporter som mäter människans styrka bäst :)

Lillgrabben
2011-03-25, 20:30
Sidén ; det får ju finnas en rimlig gräns någonstans. Man ger inte tunga personer handikapp i höjdhopp för att de är tunga. Förutsättningar är inte samma sak som hjälpmedel

Nej, men de har annan - lägre - koefficient om man räknar ut poäng på styrkelyften.

Förresten;

Jag förstår inte varför - somliga - vill kasta skit på de som inte valt att göra som de själva tycker är "rätt". Vi har två grenar i styrkelyft numer, klassisk & vanlig SL, räcker inte det - varför fortsätta grina?

Inget blir väl bättre av att det finns de som sitter i sitt hörn & hulkande snyftar fram orden fusk, orättvist, jämföra med gemene man, osv så fort "vanlig SL" kommer på tal?

Var glada över er insats i idrotten, men var även glada över alla andras insatser i idrotten - oavsett om deras val av SL-gren är samma som er egen, eller inte.

Rikard Jansson
2011-03-25, 20:39
Min mening var inte att försöka kasta skit alls. Jag hoppas (no sarcasm) på riktigt, att ni har kul när ni tävlar med utrustning. Det är nog för att jag bara är 18 bast, och att folk omkring fortfarande skryter med hur starka de är, vad de bänkar o.s.v.

Så det kommer nog ur frustration från att folk säger att de bänkar ditt och datt, så har de inte kört tillräckligt långt ner. Samma sak när någon säger "varför bänkar inte du lika mycket som honom?" så pratar de om en utrustningslyftare. Det är ju som sagt nästan två olika sporter. Men det förstår inte alla.

Pepz
2011-03-25, 20:41
Min mening var inte att försöka kasta skit alls. Jag hoppas (no sarcasm) på riktigt, att ni har kul när ni tävlar med utrustning. Det är nog för att jag bara är 18 bast, och att folk omkring fortfarande skryter med hur starka de är, vad de bänkar o.s.v.

Så det kommer nog ur frustration från att folk säger att de bänkar ditt och datt, så har de inte kört tillräckligt långt ner. Samma sak när någon säger "varför bänkar inte du lika mycket som honom?" så pratar de om en utrustningslyftare. Det är ju som sagt nästan två olika sporter. Men det förstår inte alla.

så hela din aversion mot utrustning grundar sig i att du inte kan impa på folk så länge de med bänktröjor tar mer än dig i bänk?

Deceiver85
2011-03-25, 20:43
så hela din aversion mot utrustning grundar sig i att du inte kan impa på folk så länge de med bänktröjor tar mer än dig i bänk?

Fast det förstod du väl från hans tidigare inlägg? ;)

Lillgrabben
2011-03-25, 20:45
Min mening var inte att försöka kasta skit alls. Jag hoppas (no sarcasm) på riktigt, att ni har kul när ni tävlar med utrustning. Det är nog för att jag bara är 18 bast, och att folk omkring fortfarande skryter med hur starka de är, vad de bänkar o.s.v.

Så det kommer nog ur frustration från att folk säger att de bänkar ditt och datt, så har de inte kört tillräckligt långt ner. Samma sak när någon säger "varför bänkar inte du lika mycket som honom?" så pratar de om en utrustningslyftare. Det är ju som sagt nästan två olika sporter. Men det förstår inte alla.

Nu menade jag iofs första raden i inlägget jag skrev sist, till dig. Jag kunde ha gjort 2 inlägg, men gjorde dessvärre det inte.

Det senare kommande, var mer en allmän reflektion från min sida.

PepzAdept
2011-03-25, 20:48
Jag har svårt att se hur någon t ex skulle kunna sätta sig och problematisera stavens existens i stavhopp...
Men vem fan kollar på stavhopp egentligen? ;)


Men hur stor är skillnaden mellan 130kg i gymbänk och 190kg i bänk på SM i klassisk styrkelyft?

Kanske är 10-30kg skillnad på gymbänk och tävlingsbänk.

För mig är det stor skillnad nu när jag kan se kvalgränser och rekord. Nu kan jag jämföra mina prestationer mot eliten.

Det är en annan sak att göra det på flaket.

För mig är den skillnaden 2,5kg ungefär.

Jag håller verkligen med Spoon. Jag förstår inte varför SLare ska glorifiera tävlandet som att det skulle vara helt ojämförbart mot att göra lyften på träning. Personligen tycker jag alltid att det är mycket lättare att lyfta när jag tävlar. Detta av två anledningar.

1) för att utrustningen är JÄVLIGT mycket bättre när man tävlar. Är man exempelvis van vid att marka med gamla OL-stänger som finns runt om på de vanliga gymmen och sen får en SL-stång med grymt grepp så känns det givet att resultaten blir därefter.
2) Jag är aldrig såpass utvilad och fräsch i kroppen som när jag tävlar. För annars kör jag bara på så hårt jag kan vecka ut och vecka in.

Jag har dock jävligt stor respekt för folk som är duktiga med utrustningen för det är VERKLIGEN inte bara att sätta på sig skiten och bli jättestark på en gång. En del vikt får man (jag fick det i alla fall) förvisso ut utan någon träning alls men för att verkligen kunna utnyttja den så krävs det väldigt mycket träning.

Förstår inte heller riktigt detta agg. Nu finns det ju tävlingar med och utan utrustning så det är ju happy days. :thumbup:

stevebc
2011-03-25, 20:58
Fyfan vad tråkigt att det ska vara detta hat och denna respektlösheten mot utrustningslyftare.

Det verkar som att det tagit ännu en högre nivå sedan det klassiska började växa, och förbundet anordnade RM och nu även gett RAW-lyftning svenskt mästerskap.

Fattar inte varför ni inte nöjer er med denna positiva utvecklingen som skett.
Var glada åt det istället. Det är inte direkt någon som klankar ner på dem som väljer att tävla RAW. Så varför ska ni göra det?Jag förstår att du tycker det är drygt.

I Frankrike var stämningen ännu hätskare. En i deras styrelse skrev ett långt raljerande öppet brev med titeln (och då måste det sägas att styrkelyft på franska heter Force Athletique): "Farce Athletique où Force Pathetique?". Brevet avslutades med bilder på Robocop med undertexten "Framtidens utrustning?" samt en bild på en lyftkran.

Vad vill jag säga med det? Egentligen ingenting. Jag tyckte bara det var lustigt när det kom från någon så "högt upp" och var så bisarrt.

Hur som helst. Alla vi som är glada över att kunna tävla mot andra utan utrustning ser inte per automatik ner på utrustningen som sådan. I just den här tråden sympatiserar jag snarare med "utrustningssidan" än rawsidan. Jag imponeras och inspireras av lyft gjorda både med och utan, och även fast jag aldrig har känt på mer än 250 kg i utrustningsböj så inser jag att 400 pantofflor är en jävla massa vikt att hantera oavsett antal polyesterplagg på kroppen.


edit: här är brevet jag tänkte på: http://ebookbrowse.com/force-pathetique-et-farce-athletique-doc-d71207659

Snälla låt oss inte sjunka så lågt :)

Carolinew
2011-03-25, 21:12
Klassisk styrkelyft: Mäter människans egna styrkeförmåga utan hjälpmedel.

Utrustad styrkelyft: Mäter delvis styrka och delvis förmåga att bemästra ett hjälpande material.

Är någon sport bättre eller sämre än den andra? Nej :) De mäter bara olika saker.

Landström
2011-03-25, 21:16
Ser man ner på utrustningslyftare så har man bevisligen inte koll på läget. Att satsa fullt ut med utrustning kräver oerhört mycket av en.

Träning/tävling med utrustning sätter mycket stora krav på mentalt fokus och jävlar anamma. För att inte tala om de fysiska påfrestningar man utsätts för. Det är ett rent helvete helt enkelt.

Vill inte. :em: :D

gunhamn
2011-03-25, 21:20
Ser man ner på utrustningslyftare så har man bevisligen inte koll på läget. Att satsa fullt ut med utrustning kräver oerhört mycket av en.

Träning/tävling med utrustning sätter mycket stora krav på mentalt fokus och jävlar anamma. För att inte tala om de fysiska påfrestningarna man utsätts för. Det är ett rent helvete helt enkelt.

Vill inte. :em: :D

Så är det helt klart, inte för att jag vill vara den som är den men Rawtävlingar är som rena semestern i jämmförelse..

Förövrigt förstår jag inte allas Agg mot utrustningen.

Vad är problemet? vi håller på med en sport och man tränar och tävlar med det matrialet som tilltalar en själv, om man gillar raw så kan man väl vara nöjd med att vi fått ett klassiskt sm och större tävlingar är på g ? vilket skämt denna tråden är

Matsa
2011-03-25, 22:23
Jag tävlar inte, jag har aldrig lyft med utrustning och det är rålyftning som intresserar mig mest eftersom det ligger närmast min egen träning och det är även rålyftning som jag vill börja tävla i (till en början). Dock måste jag ändå säga att jag på sätt och vis finner utrustningslyftning som mer imponerande än rålyftning just på grund av att utrustningen gör att de kan lyfta mer vikter. En maxning i böj utan utrustning kan vara smått obekvämt, det är jobbigt och tungt och så vidare. Lägg till ytterligare 50-100kg utöver det du normalt kan hantera så borde det gränsa till att bli rent obehagligt. En högre vikt frestar nog mer på både kropp och psyke även om utrustningen hjälper till att lyfta. Likaså blir felmarginalerna mindre och konsekvenserna när något går snett större med ökad vikt. Att någon kan hantera 400+ i böj eller 300+ i bänk utan att knäckas som en torr kvist är fan imponerande med eller utan utrustning.

Nej, att fjollförklara utrustningslyftare som vissa verkar vilja göra håller inte och det tycker jag är en tråkig syn på det hela. Bättre att se det som två olika företeelser än att hålla på och jämföra hit och dit och försöka få endera till att vara bättre eller mer "riktig lyftning".

Trots detta tror jag att det är "klassisk lyftning" som har framtiden för sig och kommer att få mer och mer utrymme. Detta är dock min åsikt som en jävla nobody med noll insikt, så ta den med ett par ordentliga nävar salt.

Hirvis
2011-03-25, 22:27
Ser man ner på utrustningslyftare så har man bevisligen inte koll på läget. Att satsa fullt ut med utrustning kräver oerhört mycket av en.

Träning/tävling med utrustning sätter mycket stora krav på mentalt fokus och jävlar anamma. För att inte tala om de fysiska påfrestningar man utsätts för. Det är ett rent helvete helt enkelt.

Vill inte. :em: :D

+ en miljon

Eftersom jag, till skillnad från vissa som väser mest, faktiskt har mycket stor erfarenhet från både tävling/träning med och utan utrustning kan jag ju på ett relativt (observera relativt) objektivt sätt jämföra de båda. Det har ibland talats om dedikation och det är ett passande ord för vad som krävs för att träna och tävla med utrustning.

Med risk för att framstå som en martyrwannabe kan jag ju säga att det finns ingen, och då menar jag verkligen ingen, som har försakat/offrat så mycket som jag har gjort för att nå framgång som en utrustningslyftare. Och nu pratar vi inte bara om nerlagd tid utan blod, svett, tårar, pengar och akademisk karriär. Jag hoppade av en högskoleutbildning enbart för att kunna optimera min satsning på att slå världsrekord.
Apropå blod så är jag sjukskriven efter gårdagens tröjpass och då ska man veta att jag har en jävligt hög arbetsmoral. Det är nog få rawlyftare som inte kunnat arbeta dagen efter att dom maxat i bänk.

PepzAdept
2011-03-25, 22:53
Det där känns ju iofs som ett mycket underligt resonemang Hirvis. De flesta elitidrottare har nog med största sannolikhet uppoffrat det mesta andra till fördel för träning och tävling. Det hör till satsningen och har inget med utrustningen att göra.

Carolinew
2011-03-25, 23:02
Fast att du skadade dig såpass allvarligt Hirvis för att du körde tröjbänk ser väl jag snarare som ett argument för rawlyftning än tvärtom. Att skaderisken är högre i utrustningslyftning gör den inte mer prestigefylld i mina ögon i alla fall, tvärtom. Man skall inte behöva bli sjukskriven av styrkelyft, för då är det något som är fel och då kommer sporten bara få ännu sämre rykte ute bland allmänheten.

gunhamn
2011-03-25, 23:07
Fast att du skadade dig såpass allvarligt Hirvis för att du körde tröjbänk ser väl jag snarare som ett argument för rawlyftning än tvärtom. Att skaderisken är högre i utrustningslyftning gör den inte mer prestigefylld i mina ögon i alla fall, tvärtom. Man skall inte behöva bli sjukskriven av styrkelyft, för då är det något som är fel och då kommer sporten bara få ännu sämre rykte ute bland allmänheten.

Vem säger att skaderisken är högre med utrustning? tror det är ganska personligt om man säger så.

Carolinew
2011-03-25, 23:13
Vem säger att skaderisken är högre med utrustning? tror det är ganska personligt om man säger så.

Det var ju just det som Hirvis ville framhäva, att han skadade sig pga tung tröjträning, och säger sedan att rawlyftare minsann inte skadar sig lika allvarligt. Det var mest den inställningen jag reagerade starkt mot.

Sedan har jag sett och hört en hel del som skadat sig allvarligt pga just tröjträning och fått gå över till rawlyftning istället. Finns säkert exempel på det motsatta också men det är ganska logiskt att det är farligare med tighta tröjor som gör att stången kan flyga och fara lite hur som helst samtidigt som man hanterar tyngre vikter. Rawlyftning är ju lättare att hantera (vilket ju alla utrustningslyftare är noga med att framföra också) och därmed är ju risken för skador också lite mindre.

gunhamn
2011-03-25, 23:16
Det var ju just det som Hirvis ville framhäva, att han skadade sig pga tung tröjträning, och säger sedan att rawlyftare minsann inte skadar sig lika allvarligt. Det var mest den inställningen jag reagerade starkt mot.

Sedan har jag sett och hört en hel del som skadat sig allvarligt pga just tröjträning och fått gå över till rawlyftning istället. Finns säkert exempel på det motsatta också men det är ganska logiskt att det är farligare med tighta tröjor som gör att stången kan flyga och fara lite hur som helst samtidigt som man hanterar tyngre vikter. Rawlyftning är ju lättare att hantera (vilket ju alla utrustningslyftare är noga med att framföra också) och därmed är ju risken för skador också lite mindre.

Man kan nog inte relatera Hirvis bänktröjeträning dock med oss andra, den är utav en anna dimension helt enkelt. Gissar på att killen klossar på 250+ på sin rawbänk.

Jag vet inte vad som är farligast men vet lika många som får mindre känningar i både axlar, höfter och knän av utrustningen. Har hört talas om de som är mer eller mindre tvingade att köra med utrustning för att inte ha allt för ont. :)

hurril
2011-03-25, 23:17
Fast det ligger ju ändå lite i det Rikard säger. Lyfter man med hjälpmedel så är det ju inte ren styrka det handlar om, utan styrka PLUS hjälpande material. Jag lägger inga värderingar i detta för det finns en väldans massa materialsporter redan och det är väl inget fel på dem. Men skall man mäta ren styrka så har inte hjälpmedel något där att göra. Då kan man ju som sagt lika gärna dra dit en lyftkran.

Jag tycker också det är lite roligt att många IPF-lyftare tycker att vissa förbund i USA med deras dubbla dräkter etc. är löjliga och att de rekorden som slås där inte är "på riktigt" eftersom de har mer utrustning än vad IPF tillåter. So what? Tycker man att utrustning är OK så kan man väl lika gärna dra på ordentligt. Eller så låter man helt enkelt bli det helt och hållet. (Jag vet att synen på doping kan vara smått tragisk i vissa av dessa förbund också men nu är det inte det som det handlar om).

Jag tycker inte heller att det skulle vara fel att ta bort bältet.

Men vadå inte bara ren styrka? Jag tar i för kung och fosterland och lägger på all min styrka, gör inte du det?

Matsa
2011-03-25, 23:17
Carro, jag tror inte att det Hirvis skrev var ett argument vare sig för eller emot rawlyftning utan snarare en kommentar till de som verkar tro att utrustningen gör lyftningen lättare.

hurril
2011-03-25, 23:21
Om man är lika bra på raw-lyftning och utrustningslyftning, vilka av de kilona utöver rawresultaten har något med styrka att göra?

Vill förtydliga en liten miss i min första post där jag skrev att utrustning var lika mycket fusk som doping och vice versa - givetvis gäller detta förbund vs förbund. Inget av dem är fusk när de jämförs med andra resultat som uppnåtts på exakt samma sätt, dvs dopade mot dopade, eller utrustning mot utrustning, men sen kan ingen av dem jämföras med ren/raw-resultat heller. Givetvis är det en helt annan femma att dopa sig i hemlighet i IPF, men jag tror ni förstod vad jag menade iallafall.

Det är inte ett linjärt förhållande mellan två olika lyft. Andra saker testas på andra sätt i en utrustad böj; exempelvis att bara kunna inta en bra hållning ("spänna upp") med mycket mer vikt på kroppen; att ha modet att ta ut svängarna och farten; att veta hur man parerar något med så pass mycket större tröghet. Det är tyngre, svårare och kräver mer skicklighet att utföra en perfekt utrustad böj än motsvarande raw. Innan man testat själv så kan man helt enkelt inte veta hur det blir.

Rikard Jansson
2011-03-25, 23:21
Men vadå inte bara ren styrka? Jag tar i för kung och fosterland och lägger på all min styrka, gör inte du det?

Låt oss säga att Charlie Sheen rawböjer 300 kg, och utrustningsböjer 400 kg.

100/400: 25% av vikten kommer från utrustningen, och 75% från rawstyrkan.

Edit; såg att du kommenterade det jag skrev nu. Nej, det är väl t.ex. mycket tyngre att gå ut med 350 kg med dräkt, än 300 raw? Och som du själv säger - vi andra förstår inte detta. Det är det som är en del av problemet - folk förstår inte varför dräkterna finns, eller vad de gör. Sen är det hursom en vikt-boost som kan förlängas i det oändliga, med få hörda argument till varför. Varför inte kleta på sig 4 lager tröjor? Det blir ju ännu mer vikt. "Det är överdrivet" ? Det är det vi anser utrustning ö.h.t. vara

Hirvis
2011-03-25, 23:23
Carro, jag tror inte att det Hirvis skrev var ett argument vare sig för eller emot rawlyftning utan snarare en kommentar till de som verkar tro att utrustningen gör lyftningen lättare.

Åtminstone en person som fattade vad jag skrev.:thumbup:

Carolinew
2011-03-25, 23:24
Men vadå inte bara ren styrka? Jag tar i för kung och fosterland och lägger på all min styrka, gör inte du det?

Har jag påstått något annat? :) Det du lyfter med utrustning får du ju inte upp med hjälp av enbart din styrka. Du måste ha hjälp av utrustningen. Att man dock tar i lika mycket är väl en självklarhet.

Återigen, jag har ingenting emot utrustningslyftning. Alla får hålla på med precis vad de vill :)

Carolinew
2011-03-25, 23:28
Carro, jag tror inte att det Hirvis skrev var ett argument vare sig för eller emot rawlyftning utan snarare en kommentar till de som verkar tro att utrustningen gör lyftningen lättare.

Åtminstone en person som fattade vad jag skrev.:thumbup:

Men, vem har sagt att de tror lyftningen blir lättare av utrustning? Jag måste ha missat detta och jag har i alla fall poängterat att utrustningen istället gör det svårare och farligare (om man nu tycker detta är positivt eller negativt är ju upp till var och en).

Visst, det blir lättare att lyfta mer vikt. Men samtidigt blir det svårare att lyfta överhuvudtaget. Kanske att några har missat att se skillnaden i det.

hurril
2011-03-25, 23:29
Låt oss säga att Charlie Sheen rawböjer 300 kg, och utrustningsböjer 400 kg.

100/400: 25% av vikten kommer från utrustningen, och 75% från rawstyrkan.

Poängen är att du själv kan inte bara riva på dig en dräktjävul och sedan kassera in 33.3% högre vikt. Om jag själv exempelvis är i dålig form träningskapacitetsmässigt så kan jag helt enkelt inte driva fram den kraft och det tryck som krävs för att ens kunna böja godkänt med utrustningen på därför att jag imploderar, bajsar på mig och kvävs av trycket under de vikter som krävs. Typ =) Trots att jag kanske bara är en tia back från ett toppresultat i en råböj.

Hirvis
2011-03-25, 23:30
Det där känns ju iofs som ett mycket underligt resonemang Hirvis. De flesta elitidrottare har nog med största sannolikhet uppoffrat det mesta andra till fördel för träning och tävling. Det hör till satsningen och har inget med utrustningen att göra.

Fast hur tänker du nu? Det går ju inte att jämföra sastning med och utan utrustning. Nu lyser min kolo-orutin igenom, för jag vet inte vem du är eller om du tävlar i SL, men om du gör det så blir ju ditt resonamang ännu mer konstigt.

Att satsa för att tävla med utrustning kräver ju oerhört mycker mer än att satsa utan. Jag har lätt lagt ner över 50 000 kr på utrustning, en rawlyftare behöver skor och bälte. Att träna med utrustning kräver att du har uppbackning av ett antal träningskamrater, det gör inte rawlyftning. Och när det gäller blod och tårar så kan ju varenda styrkelyftare intyga att det gör ont på riktigt att köra med utrustning, åtminstone om man använder optimal utrustning.

Rikard Jansson
2011-03-25, 23:34
Jag tror jag förstår nu. Ni lägger mer värde i antal kilon än uppvisad styrka? Så för att uppnå maximalt antal kilon så försöker man jämna ut de naturliga svagheterna (bottenläget i böj och bänk?), för att mer fokusera på... ja, att flytta maximal vikt helt enkelt, by any means necessary. Jag kan förstå det, jag håller dock bara inte med.

Carolinew
2011-03-25, 23:35
Fast hur tänker du nu? Det går ju inte att jämföra sastning med och utan utrustning. Nu lyser min kolo-orutin igenom, för jag vet inte vem du är eller om du tävlar i SL, men om du gör det så blir ju ditt resonamang ännu mer konstigt.

Att satsa för att tävla med utrustning kräver ju oerhört mycker mer än att satsa utan. Jag har lätt lagt ner över 50 000 kr på utrustning, en rawlyftare behöver skor och bälte. Att träna med utrustning kräver att du har uppbackning av ett antal träningskamrater, det gör inte rawlyftning. Och när det gäller blod och tårar så kan ju varenda styrkelyftare intyga att det gör ont på riktigt att köra med utrustning, åtminstone om man använder optimal utrustning.

Så den som håller på med den dyraste och svåraste sporten satsar mer än den som satsar på en billig och lätt sport?

Ridsport är betydligt dyrare och kräver mer tid och engagemang än SL. Därmed satsar alla ryttare i Sverige mer på sin sport än du satsar på SL?

Jag tycker också det är ett otroligt konstigt resonemang.

Hirvis
2011-03-25, 23:37
Det var ju just det som Hirvis ville framhäva, att han skadade sig pga tung tröjträning, och säger sedan att rawlyftare minsann inte skadar sig lika allvarligt. Det var mest den inställningen jag reagerade starkt mot.

Sedan har jag sett och hört en hel del som skadat sig allvarligt pga just tröjträning och fått gå över till rawlyftning istället. Finns säkert exempel på det motsatta också men det är ganska logiskt att det är farligare med tighta tröjor som gör att stången kan flyga och fara lite hur som helst samtidigt som man hanterar tyngre vikter. Rawlyftning är ju lättare att hantera (vilket ju alla utrustningslyftare är noga med att framföra också) och därmed är ju risken för skador också lite mindre.

Det var ju en något fri tolkning. Men om det klargör något kan jag meddela att av alla mina skador, och det är många, så har den absoluta majoriteten uppkommit när jag tränat utan utrustning. Och för att vara övertydlig, jag har ingenting emot rawlyftning. Men jag blir upprörd när folk säger att utrustning är fusk m.m. Har du förresten själv provat att lyfta med utrustning? Och då menar jag inte detta som en diss utan tycker bara att man kanske ska kunna relatera till saker man pratar om. En åsikt får man ju förstås alltid ha.

Hirvis
2011-03-25, 23:40
Så den som håller på med den dyraste och svåraste sporten satsar mer än den som satsar på en billig och lätt sport?

Ridsport är betydligt dyrare och kräver mer tid och engagemang än SL. Därmed satsar alla ryttare i Sverige mer på sin sport än du satsar på SL?

Jag tycker också det är ett otroligt konstigt resonemang.

Alltså, du vänder ju på saker in absurdum. Tycker du på riktigt att jag har påstått något sådant? Jag har ju aldrig skrivit ett ord om andra idrotter eller vad de kostar, varför påstår du att jag gjort det? Det här handlar ju om styrkelyft. Håll dig till ämnet.

Carolinew
2011-03-25, 23:41
Det var ju en något fri tolkning. Men om det klargör något kan jag meddela att av alla mina skador, och det är många, så har den absoluta majoriteten uppkommit när jag tränat utan utrustning. Och för att vara övertydlig, jag har ingenting emot rawlyftning. Men jag blir upprörd när folk säger att utrustning är fusk m.m. Har du förresten själv provat att lyfta med utrustning? Och då menar jag inte detta som en diss utan tycker bara att man kanske ska kunna relatera till saker man pratar om. En åsikt får man ju förstås alltid ha.

Men, nu missar du att jag aldrig någonsin sagt att jag har något emot utrustningslyftning i sig :) Jag har aldrig sagt att det är enklare (tvärtom).

Dessutom blir det ju dubbelmoral här. Först säger du att en rawlyftare minsann inte skulle skada sig lika mycket som du gjorde efter din tröjträning, och sedan säger du att de flesta skador du fått kommer från rawlyftning.

Carolinew
2011-03-25, 23:44
Alltså, du vänder ju på saker in absurdum. Tycker du på riktigt att jag har påstått något sådant? Jag har ju aldrig skrivit ett ord om andra idrotter eller vad de kostar, varför påstår du att jag gjort det? Det här handlar ju om styrkelyft. Håll dig till ämnet.

Jag ville bara poängtera på ett konkret sätt att engagemang och satsning inte behöver ha något att göra med hur mycket tid eller pengar man lägger ned eller hur svårt det är.

Och det funkar alldeles utmärkt att jämföra med andra sporter.

McLR
2011-03-25, 23:46
Har en allmän fråga bara:em: Varför i helvete klassas bälte, handledslindor och sånt som ''raw''?

Hirvis
2011-03-25, 23:47
Men, nu missar du att jag aldrig någonsin sagt att jag har något emot utrustningslyftning i sig :) Jag har aldrig sagt att det är enklare (tvärtom).

Dessutom blir det ju dubbelmoral här. Först säger du att en rawlyftare minsann inte skulle skada sig lika mycket som du gjorde efter din tröjträning, och sedan säger du att de flesta skador du fått kommer från rawlyftning.

Sannolikheten att skada sig är nog något större när man har 4-500 kilo i händerna än om siffran är 200. Jag whinear inte om det heller utan det är en kalkylerad risk som jag är villig att ta. För att förtydliga så är skadan av den arten att jag har öppna sår och eftersom jag arbetar på ett sjukhus funkar det inte att jobba då.

Hirvis
2011-03-25, 23:51
Jag ville bara poängtera på ett konkret sätt att engagemang och satsning inte behöver ha något att göra med hur mycket tid eller pengar man lägger ned eller hur svårt det är.

Och det funkar alldeles utmärkt att jämföra med andra sporter.

Fast nu heter ju tråden styrkelyft Raw vs med utrustning och då kanske man ska hålla sig till det och inte dra vansinniga liknelser till ridsport. Jag jämförde satsning med och utan utrustning. Nu går jag lägger mig ifall någon undrar varför jag inte skriver något mer.

Carolinew
2011-03-25, 23:52
Sannolikheten att skada sig är nog något större när man har 4-500 kilo i händerna än om siffran är 200. Jag whinear inte om det heller utan det är en kalkylerad risk som jag är villig att ta. För att förtydliga så är skadan av den arten att jag har öppna sår och eftersom jag arbetar på ett sjukhus funkar det inte att jobba då.

Okej ja öppna sår slipper man förhoppningsvis utan tröja :thumbup:

hurril
2011-03-25, 23:53
Jag tror jag förstår nu. Ni lägger mer värde i antal kilon än uppvisad styrka? Så för att uppnå maximalt antal kilon så försöker man jämna ut de naturliga svagheterna (bottenläget i böj och bänk?), för att mer fokusera på... ja, att flytta maximal vikt helt enkelt, by any means necessary. Jag kan förstå det, jag håller dock bara inte med.

Nej. Sporten ser ut på ett visst sätt, vi satsar 100% på att excellera i den efter konstens alla regler.

hurril
2011-03-25, 23:56
Har en allmän fråga bara:em: Varför i helvete klassas bälte, handledslindor och sånt som ''raw''?

Raw har inget (tm) efter sig och inte heller ordets innebörd säger något om tillåten klädsel. Om vi talar om tävlingsgrenen Klassisk styrkelyft så är bälte tillåtet men inte handledslindor.

Carolinew
2011-03-25, 23:58
Fast nu heter ju tråden styrkelyft Raw vs med utrustning och då kanske man ska hålla sig till det och inte dra vansinniga liknelser till ridsport. Jag jämförde satsning med och utan utrustning. Nu går jag lägger mig ifall någon undrar varför jag inte skriver något mer.

För att få perspektiv på saker och ting är det bra om man kan dra paralleller till andra sporter och jag tror faktiskt att du förstår poängen. Pengar och tid behöver som sagt inte ha något att göra med hur mycket man satsar på en sport. Man måste inte välja det svåraste och dyraste alternativet (vare sig man står och väljer mellan rawlyftning och utrustningslyftning eller SL i sin helhet och till exempel rid- eller motorsport) för att kunna säga att man lägger ned hela sin själ i det man råkar hålla på med.

Lind79
2011-03-26, 00:00
Men handledslindor måste väl ändå vara raw. De hjälper ju ingenting. De minskar ju endast skaderisken. Bältet kan man faktiskt få något kilo av.

Jag kan t.ex. inte böja utan handledslindor, för då får jag ont i handlederna.

hurril
2011-03-26, 00:03
Men handledslindor måste väl ändå vara raw. De hjälper ju ingenting. De minskar ju endast skaderisken. Bältet kan man faktiskt få något kilo av.

Jag kan t.ex. inte böja utan handledslindor, för då får jag ont i handlederna.

En kudde under tröjan räknas till raw om du vill. Vem skulle säga att du inte får det?

Handledssmärta i böjen är en fråga om teknik och/eller rörlighet.

Lind79
2011-03-26, 00:03
För att få perspektiv på saker och ting är det bra om man kan dra paralleller till andra sporter och jag tror faktiskt att du förstår poängen. Pengar och tid behöver som sagt inte ha något att göra med hur mycket man satsar på en sport. Man måste inte välja det svåraste och dyraste alternativet (vare sig man står och väljer mellan rawlyftning och utrustningslyftning eller SL i sin helhet och till exempel rid- eller motorsport) för att kunna säga att man lägger ned hela sin själ i det man råkar hålla på med.

Men om man vill vara bäst i världen i den idrotten så krävs nog att man lägger en hel del pengar för att lyckas. Det kan du inte argumentera emot iaf.

Lind79
2011-03-26, 00:07
Raw har inget (tm) efter sig och inte heller ordets innebörd säger något om tillåten klädsel. Om vi talar om tävlingsgrenen Klassisk styrkelyft så är bälte tillåtet men inte handledslindor.

På förbundets hemsida står det

Tillåten övrig utrustning är: Bälte, handledslindor

Carolinew
2011-03-26, 00:07
Men om man vill vara bäst i världen i den idrotten så krävs nog att man lägger en hel del pengar för att lyckas. Det kan du inte argumentera emot iaf.

Haha men hur lyckas du missa budskapet så brutalt? Hirvis påstod att utrustningslyftning kräver mer satsning än rawlyftning då det är svårare och kostar mer. Men om mitt mål är att vinna VM i klassiskt styrkelyft, och en annans är att vinna VM i utrustad styrkelyft, då betyder väl inte det att mitt engagemang och min satsning är lamare än den andres bara för att hans sport är dyrare och krångligare? Vi kan väl brinna precis lika mycket för våra sporter?

(Nu har jag självklart inga sådana planer, bara ett exempel :D)

hurril
2011-03-26, 00:10
På förbundets hemsida står det

Tillåten övrig utrustning är: Bälte, handledslindor

Då minns jag fel helt enkelt. Eller så har det ändrats; minns att det käbblades en hel del om dem (och knävärmarna).

McLR
2011-03-26, 00:12
På förbundets hemsida står det

Tillåten övrig utrustning är: Bälte, handledslindor

Varför är det tillåtet?

hurril
2011-03-26, 00:15
Varför är det tillåtet?

Lyftarskor är också tillåtet. Att böja i pumps vore svårare så det vore egentligen att föredra.

McLR
2011-03-26, 00:19
Lyftarskor är också tillåtet. Att böja i pumps vore svårare så det vore egentligen att föredra.

Svarade det där på varför bälte och handledslindor var tillåtet?

hurril
2011-03-26, 00:21
Svarade det där på varför bälte och handledslindor var tillåtet?

Ok; här är det: Därför.

McLR
2011-03-26, 00:25
Ok; här är det: Därför.

Det måste finnas en anledning.

hurril
2011-03-26, 00:27
Det måste finnas en anledning.

Ser du inte att du fråga är totalt godtycklig? Varför frågar du inte om trikå, lyftarskor, SL-stång, flak och ställning? Varför drog du din gräns just precis där? Det måste finnas en anledning.

McLR
2011-03-26, 00:38
Ser du inte att du fråga är totalt godtycklig? Varför frågar du inte om trikå, lyftarskor, SL-stång, flak och ställning? Varför drog du din gräns just precis där? Det måste finnas en anledning.

För jag vill veta varför just bälte och handledslidor är tillåtet i ''raw'' tävlingar. Om jag ville veta varför tex trikå är tillåtet hade jag ju frågat det?

hurril
2011-03-26, 00:44
För jag vill veta varför just bälte och handledslidor är tillåtet i ''raw'' tävlingar. Om jag ville veta varför tex trikå är tillåtet hade jag ju frågat det?

Jag försökte få dig att tänka lite längre men ok.

Matsa
2011-03-26, 01:49
Det måste finnas en anledning.

Anledningen är att någon någonstans har bestämt att det skall vara så. Man måste dra en gräns någonstans och i det här fallet så valde man att dra gränsen vid bälte och handledslindor. I vissa förbund är knälindor tillåtet i rawlyftning därför att någon bestämde att det ska vara det, men i IPF har man alltså bestämt att det är bälte och handledslindor som är ok.

Du skulle egentligen lika gärna fråga varför en viktskiva är 450mm hög, det är helt enkelt så. Man måste ha en standard så att alla lyfter efter samma förutsättningar och detta var den standarden som man kom överens om att följa.

Sen är ju bälten och handledslindor saker som de flesta har tillgång till, även rena motionärer. Att det är så vanligt och spritt kan ju ha haft en inverkan på beslutet. Det känns logiskt för mig att de resonerade så när de drog den gränsen men det kan jag förstås inte veta, det är ju rena spekulationer.

Explosiven
2011-03-26, 02:28
HAhah jag föredrar en 400-böj i full utrustning över en gaphals som böjer 200 no no no vilken dag som helst jag med.

Jag tycker 400kg utrustningsböj är mer imponerande än 300kg RAW böj. 400kg ner i djupet är grymt mycket vikt. Jag har som mest på träning böjt 302.5kg RAW och 390kg med utrustning. 400kg+ nån gång till bänk och det är TUNGT.

Vill ni som förespråkar utrustningstävlan, för att man kan köra med mer vikt, ha in mer extrema material, i flera lager, som gör att ni kan köra med ännu mer vikt och kräver ännu mer av utövaren, i IPF?

Om svaret är NEJ så motivera gärna varför det är ok med utrustning upp till en viss gräns men inte längre.

Stefan J
2011-03-26, 05:17
Fast hur tänker du nu? Det går ju inte att jämföra sastning med och utan utrustning. Nu lyser min kolo-orutin igenom, för jag vet inte vem du är eller om du tävlar i SL, men om du gör det så blir ju ditt resonamang ännu mer konstigt.

Att satsa för att tävla med utrustning kräver ju oerhört mycker mer än att satsa utan. Jag har lätt lagt ner över 50 000 kr på utrustning, en rawlyftare behöver skor och bälte. Att träna med utrustning kräver att du har uppbackning av ett antal träningskamrater, det gör inte rawlyftning. Och när det gäller blod och tårar så kan ju varenda styrkelyftare intyga att det gör ont på riktigt att köra med utrustning, åtminstone om man använder optimal utrustning.

Jo men så kan du inte heller riktigt säga, att utrustningslyftning kräver mer satsning. För satsningarna blir olika. Medan du köper tröja, syr in ärmarna, köper en tröja till, pysslar lite med den, töjer ut den och ägnar mycket tid åt att tröjan ska sitta perfekt lägger du såklart mycket fokus på det. Både ekonomiskt och tankemässigt. Jag säger inte att du inte lägger något fokus på styrkan, för det gör du också. Och det gör ont att lyfta i utrustning.

Men en rawlyftare kan inte pilla med material då han inte tävlar med det, utan är 100% utlämnad till sin fysiska förmåga och teknik. Därför tror jag att en rawlyftare kommer ägna mer tid åt själva träningsbiten, att bli starkare, mer teknisk, maximera sin muskelmassa i viktklassen, än en tröjbänkare som kanske har 10kg att vinna på optimerad träning men 20-40kg på optimering av tröjan. Grovt förenklat. Och det är där jag tycker du har fel. Du kan inte säga att du arbetsmässigt lägger ner mer tid på din idrott än en raw-lyftare som måste ägna sig åt alla de ovanstående saker jag nämnt, bara att ni lägger arbete och energi på delvis olika saker.

Det krävs i vilket fall stenhård satsning från båda lägren. Jag förringar inte längre någon av atleterna då jag själv insett hur mycket som krävs för att få ut mycket av utrustningen. Men att just mitt hjärta klappar hårdare för rawlyftningen kan jag ju inte förneka.

Hirvis
2011-03-26, 06:12
Jo men så kan du inte heller riktigt säga, att utrustningslyftning kräver mer satsning. För satsningarna blir olika. Medan du köper tröja, syr in ärmarna, köper en tröja till, pysslar lite med den, töjer ut den och ägnar mycket tid åt att tröjan ska sitta perfekt lägger du såklart mycket fokus på det. Både ekonomiskt och tankemässigt. Jag säger inte att du inte lägger något fokus på styrkan, för det gör du också. Och det gör ont att lyfta i utrustning.

Men en rawlyftare kan inte pilla med material då han inte tävlar med det, utan är 100% utlämnad till sin fysiska förmåga och teknik. Därför tror jag att en rawlyftare kommer ägna mer tid åt själva träningsbiten, att bli starkare, mer teknisk, maximera sin muskelmassa i viktklassen, än en tröjbänkare som kanske har 10kg att vinna på optimerad träning men 20-40kg på optimering av tröjan. Grovt förenklat. Och det är där jag tycker du har fel. Du kan inte säga att du arbetsmässigt lägger ner mer tid på din idrott än en raw-lyftare som måste ägna sig åt alla de ovanstående saker jag nämnt, bara att ni lägger arbete och energi på delvis olika saker.

Det krävs i vilket fall stenhård satsning från båda lägren. Jag förringar inte längre någon av atleterna då jag själv insett hur mycket som krävs för att få ut mycket av utrustningen. Men att just mitt hjärta klappar hårdare för rawlyftningen kan jag ju inte förneka.

Fast nu använder du dig av mycket dålig debatteknik när du påstår att jag sagt något som jag inte har sagt. Visa mig när jag har påstått att jag lägger ner mer tid än en rawlyftare. Men om vi säger att jag skulle ha sagt det så skulle det nog stämma ändå eftersom det för de allra flesta tar betydligt längre tid att genomföra ett träningspass med utrustning än utan.

För övrigt tycker jag det är märkligt att du kan påstå att en rawlyftare lägger ner mer tid på att bli teknisk än någon som tränar med utrustning. Ungefär som att det går av sig själv att lyfta med dräkter rent tekniskt, eller? Om det är något som jag och mina träningskamrater verkligen lägger ner tid på så är det just att finslipa tekniken.

345.5 i bänk
2011-03-26, 07:56
Man är måttligt less på alla RAW MUPPAR som vill nedvärdera utrustningslyft så mycket dom kan och vill helst få det att låta att oavsett vad man gör så är det inte värt nåt om utrustning har används men har inte en aning om vad som krävs i styrka teknik m.m.......

345.5 i bänk
2011-03-26, 08:09
Vill ni som förespråkar utrustningstävlan, för att man kan köra med mer vikt, ha in mer extrema material, i flera lager, som gör att ni kan köra med ännu mer vikt och kräver ännu mer av utövaren, i IPF?

Om svaret är NEJ så motivera gärna varför det är ok med utrustning upp till en viss gräns men inte längre.

Jag började med SL 1999 utrustning har alltid funnits med ända från början. Ett roligt extra moment i träningen självklart roligare att lyfta mer vikt det är skadeförebyggande, det krävs än mer teknik och styrka. Jag gillar utrustningen men gillar inte om det blir för extremt pga svårare att träna kan ge upphov till skador. När jag var på World Games 2005 snackades det om utrustningsstopp tyvärr stog dom inte för det då. Hade dom gjort det hade vi sluppit senaste årens hårda tyg i IPF.

Börje H
2011-03-26, 08:19
På förbundets hemsida står det

Tillåten övrig utrustning är: Bälte, handledslindor

Varför är det tillåtet?

Därför att bälte och handledslindor inte ger någon returnerande kraft i lyftbanans riktning som en tröja eller dräkt ger :)

För egen del tycker jag att reglerna för den klassiska lyftningen är helt perfekta. Skor, bälte, trikå och handledslindor, enligt tidigare givet reglemente, och elastiska komponenter borttagna såsom just dräkter och knälindor.

Beträffande tjusningen med de båda tävlingstyperna så håller jag absolut med om att båda har sina speciella fördelar rent utmaningsmässigt. Att värdera resultat mot varandra, grenarna mellan, är oändligt svårt och bör nog undvikas. Personligen hyser jag den största respekt för Hirvis, Svensson, Mackan L och andra tröjlyftningsfenomen likväl som för utrustninglösa lyftkranar.

Karlos
2011-03-26, 08:21
Man är måttligt less på alla RAW MUPPAR som vill nedvärdera utrustningslyft så mycket dom kan och vill helst få det att låta att oavsett vad man gör så är det inte värt nåt om utrustning har används men har inte en aning om vad som krävs i styrka teknik m.m.......

Jag håller med dig om att det förmodligen inte finns tillräcklig utrustningsvana bland kritikerna, men är det nåt som ser "muppigt" ut så är det ju utrustningslyftning :Virro

Jag tycker båda delar är väldigt tilltalande, men på helt olika sätt. Utrustningen kräver mer av lyftaren på det sätt att det finns fler parametrar att förhålla sig till. På tävlingsdagen ska du inte bara se till att kroppsvikten stämmer och sen lyfta. Du ska ha fokus och en "tuffhet" (kalla det vad ni vill) som skiljer sig från raw-lyftningen. Har man inte testat kan man inte veta vad det handlar om, har man testat och insett att "detta var inte för mig" så har man kanske offrat för lite tid och engagemang, alternativt saknat "tuffhet".

Hur som helst välkomnar jag båda tävlingsformerna varmt!

345.5 i bänk
2011-03-26, 08:52
Jag håller med dig om att det förmodligen inte finns tillräcklig utrustningsvana bland kritikerna, men är det nåt som ser "muppigt" ut så är det ju utrustningslyftning :Virro

Jag tycker båda delar är väldigt tilltalande, men på helt olika sätt. Utrustningen kräver mer av lyftaren på det sätt att det finns fler parametrar att förhålla sig till. På tävlingsdagen ska du inte bara se till att kroppsvikten stämmer och sen lyfta. Du ska ha fokus och en "tuffhet" (kalla det vad ni vill) som skiljer sig från raw-lyftningen. Har man inte testat kan man inte veta vad det handlar om, har man testat och insett att "detta var inte för mig" så har man kanske offrat för lite tid och engagemang, alternativt saknat "tuffhet".

Hur som helst välkomnar jag båda tävlingsformerna varmt!

Just folk som väser som inte vet vad dom pratar om.

Ett exempel 200kg I RAW bänk kan låta som jätte imponerande men 300kg i tröjbänk är bara fusk dåligt äckligt blablabla fast det är en större prestation 10dagar i veckan.

Nu har jag absolut inget imot RAW lyftning tvärtom men blir bara så irriterande på dom som försöker nedvärdera häckla utrustningsresultat.....

sweetkarolina
2011-03-26, 11:06
Va hätskt det varit här då!

Tycker alltid det är lika trist att höra folk uttrycka att en lyft vikt inte riktigt är lyft eftersom man har utrustning. Det är inte så enkelt. Om utrustningen lyfte 100 kg eller vad det nu va vi sa så önskar jag se experimentet att ställa en dräkt under stången och se vad som händer. Eller lägga en tröja på bänken.
Det är alltid utövaren inne i utrustningen som lyfter, och det som krävs för att kunna balansera ner en snortajt Katana till bröstet, det är inte lite. Och dessutom så är det ju så att det inte är 100 kg mindre på stången, bara för att tröjan hjälper 100 kg, utan ja det är alla dom hundratals kilo man har klovat. Vissa raw-förespråkare vill ju nästan göra gällande att man inte ska räkna dom kilo man lyfter mer med utrustning än raw.
Alla måste givetvis inte älska att köra med utrustning, eller ens prova, men man kan gärna låta bli att dissa all det engemang/tid/pengar/blod/tårar som det faktiskt krävs att bemästra utrustning ens skapligt.

Det roliga vore ju att svara med samma mynt, dvs attackera raw-lyftningens alla fel och brister. Fy fan vad fånigt det ser ut med så lite vikt på stången. Och vad töntig man ser ut i trikå, haha! Och vilka jävla balettregler man ska hålla sig till, som att det vore nån fördel att sänka stången på uppvägen! En mer sövande tillställning en klassisk-SM i styrkelyft får man nog leta efter eller vänta nu, klassisk-RM i bänk lär ju söva en ännu fortare!


:)

stevebc
2011-03-26, 11:35
Därför att bälte och handledslindor inte ger någon returnerande kraft i lyftbanans riktning som en tröja eller dräkt ger :)

För egen del tycker jag att reglerna för den klassiska lyftningen är helt perfekta. Skor, bälte, trikå och handledslindor, enligt tidigare givet reglemente, och elastiska komponenter borttagna såsom just dräkter och knälindor.

Beträffande tjusningen med de båda tävlingstyperna så håller jag absolut med om att båda har sina speciella fördelar rent utmaningsmässigt. Att värdera resultat mot varandra, grenarna mellan, är oändligt svårt och bör nog undvikas. Personligen hyser jag den största respekt för Hirvis, Svensson, Mackan L och andra tröjlyftningsfenomen likväl som för utrustninglösa lyftkranar.Well put!

hurril
2011-03-26, 11:39
Vill ni som förespråkar utrustningstävlan, för att man kan köra med mer vikt, ha in mer extrema material, i flera lager, som gör att ni kan köra med ännu mer vikt och kräver ännu mer av utövaren, i IPF?

Om svaret är NEJ så motivera gärna varför det är ok med utrustning upp till en viss gräns men inte längre.

Jag kör just nu på gilla läget men tycker att nivån är på tok för hög och har varit det i många år.

Mourten
2011-03-26, 11:39
De roliga i denna debatt är ju grejjen mellan raw lyft och utrustning är som IFP utrustning och andra förbundet over there.
Om man nu ska lyfta max lyft å vill ha in moment med hur svårt de är med 1 tröjja, varför inte då köra 5 tröjjor? Måste vara svårare + mer vikt.

Jag kan stolt säga att mina styrkeresultat skulle jag göra på en öde ö oxå utan speciell utrustning!

hurril
2011-03-26, 11:42
Fast nu använder du dig av mycket dålig debatteknik när du påstår att jag sagt något som jag inte har sagt. Visa mig när jag har påstått att jag lägger ner mer tid än en rawlyftare. Men om vi säger att jag skulle ha sagt det så skulle det nog stämma ändå eftersom det för de allra flesta tar betydligt längre tid att genomföra ett träningspass med utrustning än utan.

För övrigt tycker jag det är märkligt att du kan påstå att en rawlyftare lägger ner mer tid på att bli teknisk än någon som tränar med utrustning. Ungefär som att det går av sig själv att lyfta med dräkter rent tekniskt, eller? Om det är något som jag och mina träningskamrater verkligen lägger ner tid på så är det just att finslipa tekniken.

Men du tränar ett pass i veckan, no?

Rikard Jansson
2011-03-26, 11:52
Nej. Sporten ser ut på ett visst sätt, vi satsar 100% på att excellera i den efter konstens alla regler.

Jag menade på det sättet att på något sätt så bör man ju gilla sporten. Det du skriver här låter mer som "jag vill vinna i något, så jag väljer någon random sport och kör". Vad är det som gör att ni gillar utrustningslyftning?

jokem
2011-03-26, 11:58
Jag menade på det sättet att på något sätt så bör man ju gilla sporten. Det du skriver här låter mer som "jag vill vinna i något, så jag väljer någon random sport och kör". Vad är det som gör att ni gillar utrustningslyftning?

Jag skulle vilja säga att det är rätt roligt att tänja på gränserna med utrustningslyftning fast jag själv förespråkar RAW lyftning. Krävs en hel del för att kunna använda och stå ut med utrustningen innan man blivit van och det skrämmer nog bort många skulle jag tro. Till en början hade jag inga tankar på att tävla med utrustning, det slutar med att jag kör med markdräkt på SM fast jag egentligen inte gillar utrustningslyftning lika mycket som RAW!

hurril
2011-03-26, 12:00
Jag menade på det sättet att på något sätt så bör man ju gilla sporten. Det du skriver här låter mer som "jag vill vinna i något, så jag väljer någon random sport och kör". Vad är det som gör att ni gillar utrustningslyftning?

Jag gillar att mäta och visa upp min styrka. Det blev styrkelyft av en ren slump; det råkade finnas en klubb på det ställe jag tränade på i Helsingborg. Till en början hade jag inte tänkt tävla i utrustning heller men när jag märkte att det började gå bra för mig och när jag såg hur andra presterade och var de låg så ville jag testa på. Det fick fortsatt bra och det visade sig att jag kunde vara duktig på det. Utöver det är det en massa saker som driver mig som passar väldigt bra in i just en sådan här sport.

Jag gillar inte alltid utrustingslyftning; faktum är att jag håller mig för skratt nästan alla utrustningspass fram till sista tiden i toppningen när formen verkligen börjar komma helt enkelt för att det är förbannat tungt, förbannat jobbigt, gör förbannat ont och är förbannat svårt. Men det betyder att lyckan blir tiofalt större när man kliver ut från tävlingsflaket och har bemästrat momentet bättre än alla andra.

hurril
2011-03-26, 12:01
Man förstår inte detta förrän man tänkt på en viss siffra i flera månader (eller år) och går och torrövar momentet mest hela tiden. Och så tillslut lyckas man sätta det på en stor tävling...

filmjölk
2011-03-26, 12:10
Hur mycket ger den ipftillåtna utrustningen som max då? Ge mig ett extremexempel.

Som icke styrkelyftare imponeras jag mer av utrustningslyft, det räcker för mig att testa att racka ut 30kg mer än mitt bänkmax så känns det som om jag ligger under en traktor, handlederna gör ont, axlarna protesterar, hela kroppen ställer in sig på att det här är alldeles för tungt, och att sedan våga sig ner med alldeles för mycket vikt till bröstet även om man kanske vet att tröjan skjutsar på i botten är galet imponerande.

hurril
2011-03-26, 12:17
Hur mycket ger den ipftillåtna utrustningen som max då? Ge mig ett extremexempel.

Som icke styrkelyftare imponeras jag mer av utrustningslyft, det räcker för mig att testa att racka ut 30kg mer än mitt bänkmax så känns det som om jag ligger under en traktor, handlederna gör ont, axlarna protesterar, hela kroppen ställer in sig på att det här är alldeles för tungt, och att sedan våga sig ner med alldeles för mycket vikt till bröstet även om man kanske vet att tröjan skjutsar på i botten är galet imponerande.

Självaste Hirvis himself har stor skillnad mellan råbänk och tröjbänk. Men jag tycker inte själv att man kan resonera om att Få Ut just något.

JAg får själv ut över 100kg av böjutrustningen.

filmjölk
2011-03-26, 12:37
Självaste Hirvis himself har stor skillnad mellan råbänk och tröjbänk. Men jag tycker inte själv att man kan resonera om att Få Ut just något.

JAg får själv ut över 100kg av böjutrustningen.

Näe "få ut" var en dum formulering av mig, för att "få ut" något blir ju förutsättningen att man tränar utan utrustning, för att sedan kasta på sig en tröja och helt plötsligt bänka 50kg extra, det funkar ju inte så.

hurril
2011-03-26, 12:41
Näe "få ut" var en dum formulering av mig, för att "få ut" något blir ju förutsättningen att man tränar utan utrustning, för att sedan kasta på sig en tröja och helt plötsligt bänka 50kg extra, det funkar ju inte så.

Exakt. Hirvis tränar mig veterligen nästan ingen råpress. Jag själv har tränat all böj utan bälte länge nu och har först på sistone börjat köra med ibland; detta för att lära mig böja i rätt vinklar för tunga vikter. Svag bål -> man måste sätta upp kroppen så att bålen behövs som minst vilket jag tror är en bra ide när man väl drar på sig hela faderullan.

Stefan J
2011-03-26, 13:38
Fast nu använder du dig av mycket dålig debatteknik när du påstår att jag sagt något som jag inte har sagt. Visa mig när jag har påstått att jag lägger ner mer tid än en rawlyftare. Men om vi säger att jag skulle ha sagt det så skulle det nog stämma ändå eftersom det för de allra flesta tar betydligt längre tid att genomföra ett träningspass med utrustning än utan.

För övrigt tycker jag det är märkligt att du kan påstå att en rawlyftare lägger ner mer tid på att bli teknisk än någon som tränar med utrustning. Ungefär som att det går av sig själv att lyfta med dräkter rent tekniskt, eller? Om det är något som jag och mina träningskamrater verkligen lägger ner tid på så är det just att finslipa tekniken.

"Fast hur tänker du nu? Det går ju inte att jämföra sastning med och utan utrustning. Nu lyser min kolo-orutin igenom, för jag vet inte vem du är eller om du tävlar i SL, men om du gör det så blir ju ditt resonamang ännu mer konstigt.

Att satsa för att tävla med utrustning kräver ju oerhört mycker mer än att satsa utan. Jag har lätt lagt ner över 50 000 kr på utrustning, en rawlyftare behöver skor och bälte. Att träna med utrustning kräver att du har uppbackning av ett antal träningskamrater, det gör inte rawlyftning. Och när det gäller blod och tårar så kan ju varenda styrkelyftare intyga att det gör ont på riktigt att köra med utrustning, åtminstone om man använder optimal utrustning."

Så uselt tycker jag inte att jag debatterar. Här tycker jag att du säger att det krävs mer av en människa att satsa med utrustning än utan. Ok, du kanske inte sa exakt att man lägger ner just mera tid, men jag tolkar det som att du menar att det krävs mer av en människa att satsa på utrustning är rålyftning. Och där vill jag inte hålla med dig. För medan jag sitter med min tröja och drar den 4 grader, justerar en ärm osv så kör min klubbkamrat Henrik Franzén en 10:a på 200kg i raw-knäböj och ligger på marken och är nära och spy efteråt. Då tycker inte jag i alla fall att jag med gott samvete kan säga att jag satsat hårdare med honom. Jag har möjligtvis lagt ner mer pengar i och med att tröjan kostar skjortan ;)

Jag menar att man satsar precis lika mycket, men på olika saker (givetvis under förutsättning att man har samma höga ambition, jag jämför dig inte med en vanlig gymmare utan en rålyftare i världsklass). Och därför tycker inte jag att det krävs mer av den ene eller andre totalt sätt, bara att man spenderar krutet på delvis olika grejer.

Sedan drog jag bara upp parametrar sådär (klockan var 5 på natten och ögonen gick i kors), självklart är det minst lika viktigt att vara teknisk i utrustning, annars fungerar den inte alls.

Avslutningsvis, för att säga som fröknarna sade i lågstadiet: man är lika duktig fast på olika sätt :)

Deceiver85
2011-03-26, 13:45
Näe "få ut" var en dum formulering av mig, för att "få ut" något blir ju förutsättningen att man tränar utan utrustning, för att sedan kasta på sig en tröja och helt plötsligt bänka 50kg extra, det funkar ju inte så.

Många, inklusive jag själv, bänkar typ 5-10kg mindre första gången de prövar tröja, så visst är det något man måste lära sig.

Saft und Kraft
2011-03-26, 14:28
...För medan jag sitter med min tröja och drar den 4 grader, justerar en ärm osv så kör min klubbkamrat Henrik Franzén en 10:a på 200kg i raw-knäböj och ligger på marken och är nära och spy efteråt. Då tycker inte jag i alla fall att jag med gott samvete kan säga att jag satsat hårdare med honom. Jag har möjligtvis lagt ner mer pengar i och med att tröjan kostar skjortan ;)...

Men alltså detta stämmer ju inte. Det är ju jag som drar tröjsatan så om det är något jag spyr av så är det just det. :) Dessutom ska vi inte överdriva det jobbiga i lite böjeri men för ordnings skull vill jag påpeka att det snarare var efter sju set till, på blandade äpplen och fikon, som jag den gången blev lite småtrött. Precis som sig bör i träningslokalen, m.a.o.

Hirvis
2011-03-26, 15:23
Men du tränar ett pass i veckan, no?

No

Exakt. Hirvis tränar mig veterligen nästan ingen råpress. Jag själv har tränat all böj utan bälte länge nu och har först på sistone börjat köra med ibland; detta för att lära mig böja i rätt vinklar för tunga vikter. Svag bål -> man måste sätta upp kroppen så att bålen behövs som minst vilket jag tror är en bra ide när man väl drar på sig hela faderullan.

Jo, det gör jag. Men inte på maxvikter.

Landström
2011-03-26, 15:25
För medan jag sitter med min tröja och drar den 4 grader, justerar en ärm osv så kör min klubbkamrat Henrik Franzén en 10:a på 200kg i raw-knäböj och ligger på marken och är nära och spy efteråt. Då tycker inte jag i alla fall att jag med gott samvete kan säga att jag satsat hårdare med honom. Jag har möjligtvis lagt ner mer pengar i och med att tröjan kostar skjortan ;)



Men där jämför du äpplen med päron. Visst kan du sitta på bänken och dra i tröjan medans kompisen reppar i böjen men den "slöheten" kan du inte skylla på utrustningen.

Bara för att man satsar på utrustning finns ingen ursäkt att minska på mängden blod, svett och tårar. Tvärtom. Då får man betala ett högt pris för att konkurrera.

Ta Mackan i klubben t ex, som på de flesta böjpass böjer flera set utrustningsböj på 320-400 kg för att sedan reppa loss raw på vikter kring 250. Sjukt jobbigt.

Hirvis
2011-03-26, 15:30
"Fast hur tänker du nu? Det går ju inte att jämföra sastning med och utan utrustning. Nu lyser min kolo-orutin igenom, för jag vet inte vem du är eller om du tävlar i SL, men om du gör det så blir ju ditt resonamang ännu mer konstigt.

Att satsa för att tävla med utrustning kräver ju oerhört mycker mer än att satsa utan. Jag har lätt lagt ner över 50 000 kr på utrustning, en rawlyftare behöver skor och bälte. Att träna med utrustning kräver att du har uppbackning av ett antal träningskamrater, det gör inte rawlyftning. Och när det gäller blod och tårar så kan ju varenda styrkelyftare intyga att det gör ont på riktigt att köra med utrustning, åtminstone om man använder optimal utrustning."

Så uselt tycker jag inte att jag debatterar. Här tycker jag att du säger att det krävs mer av en människa att satsa med utrustning än utan. Ok, du kanske inte sa exakt att man lägger ner just mera tid, men jag tolkar det som att du menar att det krävs mer av en människa att satsa på utrustning är rålyftning. Och där vill jag inte hålla med dig. För medan jag sitter med min tröja och drar den 4 grader, justerar en ärm osv så kör min klubbkamrat Henrik Franzén en 10:a på 200kg i raw-knäböj och ligger på marken och är nära och spy efteråt. Då tycker inte jag i alla fall att jag med gott samvete kan säga att jag satsat hårdare med honom. Jag har möjligtvis lagt ner mer pengar i och med att tröjan kostar skjortan ;)

Jag menar att man satsar precis lika mycket, men på olika saker (givetvis under förutsättning att man har samma höga ambition, jag jämför dig inte med en vanlig gymmare utan en rålyftare i världsklass). Och därför tycker inte jag att det krävs mer av den ene eller andre totalt sätt, bara att man spenderar krutet på delvis olika grejer.

Sedan drog jag bara upp parametrar sådär (klockan var 5 på natten och ögonen gick i kors), självklart är det minst lika viktigt att vara teknisk i utrustning, annars fungerar den inte alls.

Avslutningsvis, för att säga som fröknarna sade i lågstadiet: man är lika duktig fast på olika sätt :)

Nej, det var ju just det jag inte sa alls, för då hade jag uttryckt det annorlunda. Du kanske anser dig ha tolkningsföreträde, men hur mycket du än vill så har du fel. Du kanske skulle låta bli att skriva inlägg kl 5 på natten om du inte menar vad du skriver.

Stefan J
2011-03-26, 15:31
Men där jämför du äpplen med päron. Visst kan du sitta på bänken och dra i tröjan medans kompisen reppar i böjen men den "slöheten" kan du inte skylla på utrustningen.

Bara för att man satsar på utrustning finns ingen ursäkt att minska på mängden blod, svett och tårar. Tvärtom. Då får man betala ett högt pris för att konkurrera.

Ta Mackan i klubben t ex, som på de flesta böjpass böjer flera set utrustningsböj på 320-400 kg för att sedan reppa loss raw på vikter kring 250. Sjukt jobbigt.

Du verkar inte ha förstått mig alls.

Hirvis
2011-03-26, 15:32
Jag håller med dig om att det förmodligen inte finns tillräcklig utrustningsvana bland kritikerna, men är det nåt som ser "muppigt" ut så är det ju utrustningslyftning :Virro

Jag tycker båda delar är väldigt tilltalande, men på helt olika sätt. Utrustningen kräver mer av lyftaren på det sätt att det finns fler parametrar att förhålla sig till. På tävlingsdagen ska du inte bara se till att kroppsvikten stämmer och sen lyfta. Du ska ha fokus och en "tuffhet" (kalla det vad ni vill) som skiljer sig från raw-lyftningen. Har man inte testat kan man inte veta vad det handlar om, har man testat och insett att "detta var inte för mig" så har man kanske offrat för lite tid och engagemang, alternativt saknat "tuffhet".

Hur som helst välkomnar jag båda tävlingsformerna varmt!

Så jävla bra skrivet.:thumbup:

Hirvis
2011-03-26, 15:35
Men där jämför du äpplen med päron. Visst kan du sitta på bänken och dra i tröjan medans kompisen reppar i böjen men den "slöheten" kan du inte skylla på utrustningen.

Bara för att man satsar på utrustning finns ingen ursäkt att minska på mängden blod, svett och tårar. Tvärtom. Då får man betala ett högt pris för att konkurrera.

Ta Mackan i klubben t ex, som på de flesta böjpass böjer flera set utrustningsböj på 320-400 kg för att sedan reppa loss raw på vikter kring 250. Sjukt jobbigt.

Alltså du är fan min idol Landström. Jag vill bli lika smart som dig när jag blir stor!

Rikard Jansson
2011-03-26, 15:38
Att behöva skära av sig armarna för att sätta dit robotarmar är också bevis på ganska stort engagemang.

Stefan J
2011-03-26, 15:42
Haha, "men hur mycket du än vill så har du fel!" O nu blir jag vred! :)

Jag har inte fel! Om du skriver "Att satsa för att tävla med utrustning kräver ju oerhört mycker mer än att satsa utan" så kan man inte tolka det annat än att du menar att det är svårare. Vad du menar är kanske "Att satsa för att tävla med utrustning kräver mer än att bara lyfta, och att det finns fler faktorer man måste behärska". Men det är ju en helt annan sak, och det var inte det du skrev.

Hirvis
2011-03-26, 15:48
Haha, "men hur mycket du än vill så har du fel!" O nu blir jag vred! :)

Jag har inte fel! Om du skriver "Att satsa för att tävla med utrustning kräver ju oerhört mycker mer än att satsa utan" så kan man inte tolka det annat än att du menar att det är svårare. Vad du menar är kanske "Att satsa för att tävla med utrustning kräver mer än att bara lyfta, och att det finns fler faktorer man måste behärska". Men det är ju en helt annan sak, och det var inte det du skrev.

Du har ju fel i att jag har sagt att det krävs mer tid. Du väljer att tolka in något som jag aldrig påstått och sedan göra en efterhandskonstruktion.
Då har man fel. Sluta jiddra och dra på dig tröjan istället så det blir åka av på VM istället för att tangentbordskriga.:D

Stefan J
2011-03-26, 15:51
Du har ju fel i att jag har sagt att det krävs mer tid. Du väljer att tolka in något som jag aldrig påstått och sedan göra en efterhandskonstruktion.
Då har man fel. Sluta jiddra och dra på dig tröjan istället så det blir åka av på VM istället för att tangentbordskriga.:D

Men häng inte upp dig på just ordet tid.

Erkänn nu istället att du tycker att utrustningslyftning är en högre konstform än vanlig primitiv lyftning och att jag alltid har rätt så är diskussionen klar.

Ja tröjan ska på nu, dags att trappa upp!

Landström
2011-03-26, 16:00
Du verkar inte ha förstått mig alls.

Ok, men isf hoppas jag att nån annan kan känna sig träffad.

Alltså du är fan min idol Landström. Jag vill bli lika smart som dig när jag blir stor!

Stora ord från en stor man. :) Men vi gick ju samma skola så vi har ju åtminstone delvis samma utbildning. ;)

Hirvis
2011-03-26, 16:06
Ok, men isf hoppas jag att nån annan kan känna sig träffad.



Stora ord från en stor man. :) Men vi gick ju samma skola så vi har ju åtminstone delvis samma utbildning. ;)

Ja, fast min intelligens dalade uppenbarligen efter utbildningen, medan du verkar ha blivit både smartare och starkare.:bow:

Landström
2011-03-26, 16:16
Ja, fast min intelligens dalade uppenbarligen efter utbildningen, medan du verkar ha blivit både smartare och starkare.:bow:

Haha! Smartare? -Ja! Starkare? -Inga kommentarer. ;)

bragd
2011-03-26, 16:45
Gulligt litet flamewar av brädans giganter :)

Det blir väldigt lätt att man absolut måste välja en av de två sidorna i en sådan här diskussion och båda sidorna tar lätt illa upp av den andres åsikt. Vissa föredrar raw (me,me,me) och andra gillar utrustning, en sådan här debatt kommer aldrig sluta i enighet och det får man lov att acceptera. Vissa är ju dock onödigt provocerande i sina inlägg och det är inte ett dugg konstigt att dem får mothugg.

hurril
2011-03-26, 17:14
No



Jo, det gör jag. Men inte på maxvikter.

Ok, jag står korrigerad. Det fanns en period tidigare där du bara tränade torsdagarna dock.

Hirvis
2011-03-26, 17:26
Ok, jag står korrigerad. Det fanns en period tidigare där du bara tränade torsdagarna dock.

Fast det var bara när jag inte kunde träna mer än så pga inflammerade armbågar.

hurril
2011-03-26, 18:01
Fast det var bara när jag inte kunde träna mer än så pga inflammerade armbågar.

Ah, kan så vara. Vore kul att se lite mer om hur du tränar även om ditt ego säkerligen föreskriver stort mörkande och träning i lönndom =)

PepzAdept
2011-03-26, 18:15
Fast hur tänker du nu? Det går ju inte att jämföra sastning med och utan utrustning. Nu lyser min kolo-orutin igenom, för jag vet inte vem du är eller om du tävlar i SL, men om du gör det så blir ju ditt resonamang ännu mer konstigt.

Att satsa för att tävla med utrustning kräver ju oerhört mycker mer än att satsa utan. Jag har lätt lagt ner över 50 000 kr på utrustning, en rawlyftare behöver skor och bälte. Att träna med utrustning kräver att du har uppbackning av ett antal träningskamrater, det gör inte rawlyftning. Och när det gäller blod och tårar så kan ju varenda styrkelyftare intyga att det gör ont på riktigt att köra med utrustning, åtminstone om man använder optimal utrustning.
Jag syftade ju iofs mest på elitidrott i allmänhet. Jag visste inte att det var speciella regler som gällde där man absolut inte fick ta upp andra exempel. Men pengar känns fortfarande som ett väldigt löjligt resonemang för att det skulle krävas mer av en idrott?

Jag har provat att använda utrustning så har absolut en uppfattning om hur det känns och vad det innebär. Dock är det i mina ögon absolut inte jobbigare att träna med utrustning än vad det är att träna utan. Du kan väl ta det med en näve salt eftersom jag absolut inte är upp på dina vikter och härjar. Däremot gör det jävligt mycket mer ont än att träna utan, det håller jag verkligen med om. Men volymen på ett pass utan utrustning är ju BETYDLIGT högre än ett med även om vikterna är lättare. Och ja då tränar jag ca 2-3 timmar kanske 5-6 pass i veckan.


Det krävs i vilket fall stenhård satsning från båda lägren. Jag förringar inte längre någon av atleterna då jag själv insett hur mycket som krävs för att få ut mycket av utrustningen. Men att just mitt hjärta klappar hårdare för rawlyftningen kan jag ju inte förneka.


Så uselt tycker jag inte att jag debatterar. Här tycker jag att du säger att det krävs mer av en människa att satsa med utrustning än utan. Ok, du kanske inte sa exakt att man lägger ner just mera tid, men jag tolkar det som att du menar att det krävs mer av en människa att satsa på utrustning är rålyftning. Och där vill jag inte hålla med dig. För medan jag sitter med min tröja och drar den 4 grader, justerar en ärm osv så kör min klubbkamrat Henrik Franzén en 10:a på 200kg i raw-knäböj och ligger på marken och är nära och spy efteråt. Då tycker inte jag i alla fall att jag med gott samvete kan säga att jag satsat hårdare med honom. Jag har möjligtvis lagt ner mer pengar i och med att tröjan kostar skjortan ;)

Jag menar att man satsar precis lika mycket, men på olika saker (givetvis under förutsättning att man har samma höga ambition, jag jämför dig inte med en vanlig gymmare utan en rålyftare i världsklass). Och därför tycker inte jag att det krävs mer av den ene eller andre totalt sätt, bara att man spenderar krutet på delvis olika grejer.

Håller fullständing med dig stefan och tycker att du formulderar det väldigt väl som vanligt. Det är lite same same but different helt enkelt. :)


Många, inklusive jag själv, bänkar typ 5-10kg mindre första gången de prövar tröja, så visst är det något man måste lära sig.
Jaså? Det låter underligt kan jag tycka. Jag bänkade 20kg mer och böjde 30kg mer med utrustning första gångerna jag provade. Har flera bekanta som också gjort detsamma. Så måste vara väldigt individuellt i så fall. Att ta sig vidare därifrån däremot... det kräver tid och engagemang är i alla fall min erfarenhet.

Landström
2011-03-26, 18:22
Många, inklusive jag själv, bänkar typ 5-10kg mindre första gången de prövar tröja, så visst är det något man måste lära sig.


Jaså? Det låter underligt kan jag tycka. Jag bänkade 20kg mer och böjde 30kg mer med utrustning första gångerna jag provade. Har flera bekanta som också gjort detsamma. Så måste vara väldigt individuellt i så fall.

Det första, och viktigaste, steget är att INTE ha tröjan bak-och-fram. ;)

göteborg
2011-03-26, 18:30
Själv tyckte jag utrustning var jävla spännande innan jag ens börjat tänka på att tävla. Första gången jag skulle ha knälindor satte jag på dem inne i omklädningsrummet för att sen gå in och tänkte riva av ett pass med dem, förstod ganska snart att det inte funkar så riktigt.

göteborg
2011-03-26, 18:32
Har personligen svårt för folk som är för fjantiga för att våga pröva saker. Det är mesproppar enligt mig. Principfasta muppar. Har man gett utrustning en chans och märkt att det inte är roligt/bra kan man snacka sen.

Petter__Jonsson
2011-03-26, 18:42
Hela denna debatten är ganska märklig. Det är trots allt två grenar innom samma sport. Det är upp till var och en vilket man föredrar men att nedvärdera den andra tävlingsformen gynnar ingen. Att det kommit ett klassiskt SM är ju jättebra för nyrekryteringen i båda tävlingsformerna. Tror att antalet aktiva kommer att växa mycket. Jag själv är ett exempel på en nybörjare som fick en måttstock att jämföra singa egna prestationer mot (tex så hade jag inte tävlat vare sig med eller utan utrustning idag om det inte vore för att Pepzadept lurade med mig på RM förra året).

Jag tycker att Pepz jämförelse stavhopp och höjdhopp var bra :)

Jag tycker att båda formerna är riktigt rolig på olika sätt. Perfekt för mig som har problem med både axlar och höfter (känner inte av de problemen med utrustningen på). En maxprestation kan ju aldrig bli mer än en maxprestation oavsett om man har utrusning på eller ej däremot blir ju allt runt omkring tyngre med utrustningen (gå ut med stången i böj, hålla stången i händerna i bänken och trycket i huvudet när man ska lyfta).

z_bumbi
2011-03-26, 18:47
Jaså? Det låter underligt kan jag tycka. Jag bänkade 20kg mer och böjde 30kg mer med utrustning första gångerna jag provade. Har flera bekanta som också gjort detsamma. Så måste vara väldigt individuellt i så fall. Att ta sig vidare därifrån däremot... det kräver tid och engagemang är i alla fall min erfarenhet.

Gratttis till att ha hittat utrustning som passat just dig men jag skulle säga att det är mer ovanligt än vanligt t ex brukar väldigt få komma ner i djupet första böjpasset.

Spartansk
2011-03-26, 18:51
Mina två oinsatta cent:

Under RAW-lyft anstränger man alla inblandade kroppsdelar så hårt man kan.

Under utrustningslyft anstränger man samma kroppsdelar lika hårt, samtidigt som kroppsdelar som inte är omgärdade av utrustning slits ännu hårdare. T ex händerna i bänkpress och fötterna i knäböj.

Ergo: Utrustningslyft är "jobbigare".

filmjölk
2011-03-26, 19:04
Det är mycket böj och bänk i tråden. Men mark då? Är det så hemskans stor skillnad att marka med dräkt och utan? Enlighten me please.

stevebc
2011-03-26, 19:05
Det är mycket böj och bänk i tråden. Men mark då? Är det så hemskans stor skillnad att marka med dräkt och utan? Enlighten me please.Jag fick ut 20-25 kg utan att behöva träna med den särskilt mycket. Men så är jag extremt "bottensvag", eller "utlåsningsstark" om du vill kalla det så.

Stefan J
2011-03-26, 19:06
Det är mycket böj och bänk i tråden. Men mark då? Är det så hemskans stor skillnad att marka med dräkt och utan? Enlighten me please.

Med vissa undantag så brukar marklyft vara den gren där utrustning gör minst skillnad.
Det är inte ovanligt att erfarna lyftare kan få ut 80-100kg i böj av utrustning och liknande i bänkpress, i marklyft är det kanske 20-50kg? Grovt generaliserat.

Nu är detta siffror jag trollade ur min imaginära hatt, men de är nog inte helt åt helsefyr.

jmkdavid
2011-03-26, 21:01
Men volymen på ett pass utan utrustning är ju BETYDLIGT högre än ett med även om vikterna är lättare. Och ja då tränar jag ca 2-3 timmar kanske 5-6 pass i veckan.


Jasså? Du menar att dom få gånger du testade utrustning så körde du mindre volym? Eller menar du att "alla" som kör utrustning får ihop mindre volym? Hänger inte riktigt med och vet inte heller vad poängen var.

dupper
2011-03-26, 21:05
Utrustning skapar ju en ny "nivå" så att säga, det blir mer att förbättra än bara råstyrka/teknik utan utrustning. Därför tycker jag att det är bra.

Hirvis
2011-03-26, 22:26
Jag syftade ju iofs mest på elitidrott i allmänhet. Jag visste inte att det var speciella regler som gällde där man absolut inte fick ta upp andra exempel. Men pengar känns fortfarande som ett väldigt löjligt resonemang för att det skulle krävas mer av en idrott?

Jag har provat att använda utrustning så har absolut en uppfattning om hur det känns och vad det innebär. Dock är det i mina ögon absolut inte jobbigare att träna med utrustning än vad det är att träna utan. Du kan väl ta det med en näve salt eftersom jag absolut inte är upp på dina vikter och härjar. Däremot gör det jävligt mycket mer ont än att träna utan, det håller jag verkligen med om. Men volymen på ett pass utan utrustning är ju BETYDLIGT högre än ett med även om vikterna är lättare. Och ja då tränar jag ca 2-3 timmar kanske 5-6 pass i veckan.



I mitt första inlägg som du syftade på skrev jag att jag hade offrat/försakat mycket för att nå framgång som en utrustningslyftare. Sedan förklarade jag vad jag menade i bl a form av pengar. Om jag inte hade använt utrustning hade jag ju uppenbarligen inte behövt satsa den ganska stora summa pengar som jag gjort. Många rawförespråkare använder ju just pengarna som ett argument för att inte hålla på med utrustning. Hur kan det då inte anses vara en satsning när man betalar 50 000 kr ur egen ficka för att nå framgång? Och i ärlighetens namn är nog summan närmare 100 000.

Visst, ingen stor summa relaterat till andra idrotter, men själva grejen är ju att det inte är andra idrotter som jämförs med utan styrkelyft med vs utan utrustning. Då blir det ju bara fånigt att prata om att det minsann är dyrare med hockey eller vad det nu var. Nu var det iofs inte du som skrev det, men du tycker ju att pengar är ett väldigt löjligt resonemang medan jag inte tycker det. Det är inte heller relaterat till hur hårt eller länge eller mycket man tränar utan det är bara ett faktum att jag betalat en massa pengar som en rawlyftare inte behöver satsa. Att satsa på något behöver ju inte bara betyda att man tex tränar hårdare än de flesta.

Exakt hur mycket har du tränat med utrustning och hur har den träningen sett ut? Brukar du tex köra klossbänk med tröja på 20% över ditt max med tröja? Eller negativa böj med full utrustning på vikter som är en bit över dina maxvikter? Många styrkelyftare tränar ju på detta sätt. Jag undrar eftersom du tycker att det absolut inte är jobbigare att träna med utrustning än utan och det är nog rätt få lyftare som skulle hålla med dig i den frågan. Möjligen om du använder "bekväm" utrustning. Att volymen på ett pass med utrustning är lägre än på ett pass utan beror ju i huvudsak på att man nästan bara kör singlar eller tvåor med utrustning. Om någon kör 5x5 på 100 kilo i bänk så kommer ju den personen upp i högre volym än vad jag gör om jag gör 8 singlar på 300, men vilket verkar jobbigare liksom?

Tränar du 2-3 timmar 5-6 gånger i veckan? Är det enbart lyftning vi pratar om då? I så fall tränar du nog mest av alla lyftare i Sverige.

Rikard Jansson
2011-03-26, 22:34
Skrev en post som jag råkade ta bort ... @Hirvis, jag tränar så mycket jag med allt som oftast, och jag behöver inte ens bry mig värst mycket om böj och mark. Sen är det inte alls ovanligt med +20% av 1RM med kloss. Beroende på hur stor klossen är då förstås. 190% 1RM rackpressar har också tränats ibland, och negativa på 120%... Inte för att vara vrång

Dessa grejer raw då, och då jag inte har testat utrustning så ska jag väl enbart hålla käft enligt er, så ska hålla mig utanför fr.o.m. nu :)

Hirvis
2011-03-26, 22:41
Ah, kan så vara. Vore kul att se lite mer om hur du tränar även om ditt ego säkerligen föreskriver stort mörkande och träning i lönndom =)

Fast jag tränar ju i stort sett på samma vis som jag sa att jag gjorde när jag var och föreläste hos er. Men det är iofs några år sedan. Det är inte så mycket mitt ego som föreskriver mörkande utan mer att jag är ointresserad av att dela med mig av min träning. Inte för att jag missunnar någon den informationen (förutom mina konkurrenter möjligen), men jag orkar bara inte svara på alla frågor/kommentarer som jag antar skulle dyka upp.
Jag gjorde nämligen det misstaget på ett annat forum en gång och jag är inte killen som är online 24/7 direkt. Sedan vill jag inte heller att någon nybörjare ska få för sig att börja träna efter mitt koncept fullt ut då det skulle kunna sluta ganska dåligt.

Dessutom är kolo spärrat på mitt jobb så vissa dagar kan jag inte ens komma in på sidan. Så mycket som jag skrivit på kolo denna helg kommer jag normalt inte upp i på en månad. Men vi säger så här, om jag vinner VM så lovar jag att starta en träningsjournal här på kolo.
Känns som ett rätt säkert bet från min sida.:D

Hirvis
2011-03-26, 22:44
Skrev en post som jag råkade ta bort ... @Hirvis, jag tränar så mycket jag med allt som oftast, och jag behöver inte ens bry mig värst mycket om böj och mark. Sen är det inte alls ovanligt med +20% av 1RM med kloss. Beroende på hur stor klossen är då förstås. 190% 1RM rackpressar har också tränats ibland, och negativa på 120%... Inte för att vara vrång

Dessa grejer raw då, och då jag inte har testat utrustning så ska jag väl enbart hålla käft enligt er, så ska hålla mig utanför fr.o.m. nu :)

Nu var det iofs inte till dig jag skrev frågorna utan till PepzAdept. Men det är ju bra att du tränar på dom procenten och vikterna.
Jag har då aldrig sagt att du eller någon annan rawförespråkare ska hålla käft så jag förstår inte varför du påstår det?

Rikard Jansson
2011-03-26, 22:49
Nu var det iofs inte till dig jag skrev frågorna utan till PepzAdept. Men det är ju bra att du tränar på dom procenten och vikterna.
Jag har då aldrig sagt att du eller någon annan rawförespråkare ska hålla käft så jag förstår inte varför du påstår det?

Ja, jo, jag kände mig dock tvungen att inflika att 15+ timmar i veckan inte är så ovanligt, sen råkade resten följa med. Kanske inte du, men andra! "sätt på er en dräkt själva och böj 50 kg mer" o.s.v. ... Fast de missar ju poängen, faktumet försvinner inte att utrustningslyftare själva tar mer med utrustning än raw, och det är väl där kardemumman ligger - om man anser att gränsen går för "vad man tar" vid raw, så "tar inte" utrustningslyftare det de säger att de gör. Jag skulle vilja att alla i hela världen därför, när tillfrågade vad de tar i mark, böj eller bänk, lägger till antingen "raw" eller "med tröja/dräkt" efter :D

EkarN
2011-03-26, 23:20
Men du Rikard förstår ju inte vad det krävs. Du är naturligtvis i din fulla rätt att anse att utrustningen ska bort(vilket jag håller med dig om). Men det sticker något sjukt i ögonen hur du nedvärderar prestationerna som görs utrustade.

Vidare är det ju en tankevurpa många gör att styrkelyft skulle handla om vem som är starkast:). Visst det låter lite konstigt, men det som räknas är kilon, och inget annat. För det behöver vi inte ha utrustning, men lille Pelle som gör 75 i totalen kan vinna om alla giganter bommar ut sig.

Jag tycker inte att utrustningen ska bort för att styrkelyft ska bli ett bättre test av styrka. Det är för att sporten ska få lättare att växa.

Rikard Jansson
2011-03-26, 23:23
Men du Rikard förstår ju inte vad det krävs. Du är naturligtvis i din fulla rätt att anse att utrustningen ska bort(vilket jag håller med dig om). Men det sticker något sjukt i ögonen hur du nedvärderar prestationerna som görs utrustade.

Vidare är det ju en tankevurpa många gör att styrkelyft skulle handla om vem som är starkast:). Visst det låter lite konstigt, men det som räknas är kilon, och inget annat. För det behöver man inte utrustning, men lille pelle som gör 75 i totalen kan vinna om alla giganter bommar ut sig.

Tankevurpan är att det inte längre handlar om vem som är starkast tycker jag. Däri är väl skillnaden. Edit; och jag tycker fortfarande, att efter era premisser, att jag kan lyfta ut 200 kg ur racket, få det ner och upplyft med hjälp av en robot, och sen säga att jag tar 200 kg. Jag känner ju fortfarande vikten helt när jag lyfter ut den, men på något mystiskt vis tar jag mer än jag gör raw. :O

EkarN
2011-03-26, 23:27
Tankevurpan är att det inte längre handlar om vem som är starkast tycker jag. Däri är väl skillnaden.

Det handlade om kilon back in the days när man lyfte i kalsonger och strumpor också :)

Men nej du har rätt, jag själv vann min klass på SM förra året utan att vara starkast. Men jag var bäst på det vi var där för att göra, dvs lyfta med utrustning. Lite annorlunda i år dock:D

Men nej Rikard foer faen. Det hade varit enkelt med en robot. Du verkar ju på något mystiskt vis tro det är enkelt att lyfta med utrustning. Rawträning, även de mest mördande reppningar är rena myspyset jämfört med utrustning tycker jag.

sweetkarolina
2011-03-26, 23:29
Ja, jo, jag kände mig dock tvungen att inflika att 15+ timmar i veckan inte är så ovanligt, sen råkade resten följa med. Kanske inte du, men andra! "sätt på er en dräkt själva och böj 50 kg mer" o.s.v. ... Fast de missar ju poängen, faktumet försvinner inte att utrustningslyftare själva tar mer med utrustning än raw, och det är väl där kardemumman ligger - om man anser att gränsen går för "vad man tar" vid raw, så "tar inte" utrustningslyftare det de säger att de gör. Jag skulle vilja att alla i hela världen därför, när tillfrågade vad de tar i mark, böj eller bänk, lägger till antingen "raw" eller "med tröja/dräkt" efter :D

Nu håller du på och försöker "räkna bort" vikt igen. Det funkar inte så. Om man gör 150 kg raw och 200 kg med dräkt så är det fortfarande 200 kg på stången när man böjer 200 kg. Inte 150 kg. 200 kg är mer än 150 kg. Och det är faktiskt bara vikten på stången som räknas i den här sporten, inte vem som är starkast. Jag skulle vilja att alla i hela världen när tillfrågade vad de tar i mark, böj eller bänk svarade sina tävlingspers. Träningspers är ändå fullständigt irrelevanta.

Rikard Jansson
2011-03-26, 23:33
Nu håller du på och försöker "räkna bort" vikt igen. Det funkar inte så. Om man gör 150 kg raw och 200 kg med dräkt så är det fortfarande 200 kg på stången när man böjer 200 kg. Inte 150 kg. 200 kg är mer än 150 kg. Och det är faktiskt bara vikten på stången som räknas i den här sporten, inte vem som är starkast. Jag skulle vilja att alla i hela världen när tillfrågade vad de tar i mark, böj eller bänk svarade sina tävlingspers. Träningspers är ändå fullständigt irrelevanta.

Jag tycker inte de är irrelevanta, då jag finner stoppregeln i bänkpress konstig. Hursomhelst, så förminskas den krävda kraftutvecklingen vid 200 kg böj om man har dräkt gentemot att köra raw. Att det gör mer ont i nacken än 150 raw, betyder inte att det är starkare gjort. Men, eftersom jag tydligen är själv om att tycka styrka är viktigare än lyft vikt så får jag väl erkänna mig besegrad.

EkarN
2011-03-26, 23:33
nu håller du på och försöker "räkna bort" vikt igen. Det funkar inte så. Om man gör 150 kg raw och 200 kg med dräkt så är det fortfarande 200 kg på stången när man böjer 200 kg. Inte 150 kg. 200 kg är mer än 150 kg. Och det är faktiskt bara vikten på stången som räknas i den här sporten, inte vem som är starkast. Jag skulle vilja att alla i hela världen när tillfrågade vad de tar i mark, böj eller bänk svarade sina tävlingspers. Träningspers är ändå fullständigt irrelevanta.

+1

sweetkarolina
2011-03-26, 23:52
Jag tycker inte de är irrelevanta, då jag finner stoppregeln i bänkpress konstig. Hursomhelst, så förminskas den krävda kraftutvecklingen vid 200 kg böj om man har dräkt gentemot att köra raw. Att det gör mer ont i nacken än 150 raw, betyder inte att det är starkare gjort. Men, eftersom jag tydligen är själv om att tycka styrka är viktigare än lyft vikt så får jag väl erkänna mig besegrad.

Oj oj, nu försöker du även argumentera bort fysikens lagar ser jag. Jag kan nog garantera att tyngdkraften verkar lika tungt oavsett vilken utrustning som ska uträtta ett arbete (förflytta en vikt). "Gör mer ont i nacken". Stången må ligga på nacken men den påverkar givetvis hela kroppen under sig. Belastningen är högre på både rygg, höft, knän och fötter samt allt däremellan. Alla dina liknelser med robotarmar och andra hydraliska hjälpmedel avslöjar liksom vad du tror, dvs att det är utrustningen som självständigt lyfter. Riktigt så är det inte, även om givetvis mina muskler i sig inte blir starkare för att jag drar på mig en dräkt. Men det är ändock mina muskler som måste utföra arbetet att hålla kroppen upprät, sätta sig ner och återgå till upprät.
Att argumentera om styrka är egentligen rätt irrelevant. Styrkelyftsporten har valt tre mycket precisa övningar för att definiera styrka (vilket bla inkluderar att bänkpress utförs med stopp på bröstet, vilket gör att bänkpress utan stopp på bröstet är en helt irrelevant övning att jämföra styrka med), och även med vilken utrustning det är tillåtet att lyfta. Det finns andra sporter som definierar styrka på andra sätt. Vi som väljer att tävla och numera även kan välja med eller utan utrustning tränar för att prestera i exakt det vi behöver. Om du väljer att tävla utan så fine, grattis till det men det finns ingen anledning att klanka ner på andra som väljer att tävla med utrustning.

Rikard Jansson
2011-03-27, 00:08
Menade givetvis att kroppen får stå för en mindre del av kraftutvecklingen, vid 200 kg utrustat än 200 kg raw. "Ont i nacken", var en samlingsterm, kan säkert tänka mig att det också gör mer ont i fötter, höfter och allt vad det är. Förstår inte riktigt varför det skulle vara positivt dock. Är det ballt? Sen förstår jag inte ert "det handlar inte om styrka, det handlar om lyft vikt"-argument. För med samma premiss så kan man ändå, utan hydrauliska hjälpmedel, komma upp i bra mycket mer vikt. Dubbla dräkter och tröjor är ju det mest uppenbara, men lite väl uttjatat. Dock har jag redan sagt detta, och helt enkelt antagit att svaret skulle bli "det är överdrivet", till vilket motsvaret skulle bli "det är dräkter ö.h.t.". Men eftersom det tros att jag på något sätt klankar ner på utrustningslyftare så vill jag be om förlåtelse, för så är det inte. Jag säger ju bara att ni inte är lika starka som oss rawlyftare. :) Ni må vara hårdare, med kapacitet att flytta mer vikt, och utan rädsla, men inte starkare!

hurril
2011-03-27, 00:09
För andra gången, Rikard: man tar fortfarande i allt man har. All styrka.

Rikard Jansson
2011-03-27, 00:15
För andra gången, Rikard: man tar fortfarande i allt man har. All styrka.

Jaja. Om två tvillingar lever identiskt, förutom att den ena tränar raw och den andra med utrustning, vem tar mest raw?

hurril
2011-03-27, 00:16
Den som tränar raw naturligtvis...

Knäböj, raw är en helt annan övning än knäböj med utrustning. Man blir bra på det man tränar på.

Rikard Jansson
2011-03-27, 00:17
Den som tränar raw naturligtvis...

Och raw är mer överförbart till "verkligheten". Ergo, rawlyftaren är starkare. ;)

hurril
2011-03-27, 00:19
Och raw är mer överförbart till "verkligheten". Ergo, rawlyftaren är starkare. ;)

Nu blev det så där roligt fel igen Rikard ;)

Rikard Jansson
2011-03-27, 00:24
Nu blev det så där roligt fel igen Rikard ;)

Det är din åsikt! Jag kan dock bestrida den med obestridbara fakta.

Låt oss säga att vi har en person som heter Kalle. Han har på något sätt blivit superstark. Bra gener, etc. etc. Han kan välta en Volvo 740 på sidan själv! Han har aldrig varit i gymmet.

Världsrekordet i tröjbänk med dubbla tröjor och hälarna i luften och kort stopp är 486 kg, right? Och raw, med samma regler, är det typ 330?

Superstarka Kalle går in i gymmet, prövar rawbänk, tar 200. Kletar på sig dubbla tröjor och tar 230. 200/330>230/486!

Mer överförbart!

hurril
2011-03-27, 00:26
Det är din åsikt! Jag kan dock bestrida den med obestridbara fakta.

Låt oss säga att vi har en person som heter Kalle. Han har på något sätt blivit superstark. Bra gener, etc. etc. Han kan välta en Volvo 740 på sidan själv! Han har aldrig varit i gymmet.

Världsrekordet i tröjbänk med dubbla tröjor och hälarna i luften och kort stopp är 486 kg, right? Och raw, med samma regler, är det typ 330?

Superstarka Kalle går in i gymmet, prövar rawbänk, tar 200. Kletar på sig dubbla tröjor och tar 230. 200/330>230/486!

Mer överförbart!

HAhahahahahahah nu roar du mig på riktigt.

PepzAdept
2011-03-27, 00:26
Gratttis till att ha hittat utrustning som passat just dig men jag skulle säga att det är mer ovanligt än vanligt t ex brukar väldigt få komma ner i djupet första böjpasset.
Jag började väl helt enkelt med större dräkter. Att komma ner i djupet handlade mest om att uthärda smärtan. Det var ju knappast skönt med lindorna. Men gratulationer är inte på sin plats, jag lämnade utrustningen ganska omgående. Jag insåg att det skulle ta upp allt för lång tid att bemästra den och den tiden har jag inte eftersom det inte går att kombinera med mina andra tävlingsgrenar. Så har som sagt bara en inblick i lyftandet med utrustning.

Jasså? Du menar att dom få gånger du testade utrustning så körde du mindre volym? Eller menar du att "alla" som kör utrustning får ihop mindre volym? Hänger inte riktigt med och vet inte heller vad poängen var.
Jag menar absolut att huvuddelen av alla som jag sett på SL-gym tränar mindre volym med utrustningen på. Ja det är i alla fall min uppfattning. Med tanke på att jag tränade med flertalet lyftare. Några av de främsta i Sverige och då tyckte att vi höll ett högt tempo trots att jag tyckte att vi lyfte vldigt lite så är det vad jag grundat min uppfattning på. Stämmer säkert inte in på allt och alla men en hel del sanning tror jag det ligger bakom det.

...pengar...

Exakt hur mycket har du tränat med utrustning och hur har den träningen sett ut? Brukar du tex köra klossbänk med tröja på 20% över ditt max med tröja? Eller negativa böj med full utrustning på vikter som är en bit över dina maxvikter? Många styrkelyftare tränar ju på detta sätt. Jag undrar eftersom du tycker att det absolut inte är jobbigare att träna med utrustning än utan och det är nog rätt få lyftare som skulle hålla med dig i den frågan. Möjligen om du använder "bekväm" utrustning. Att volymen på ett pass med utrustning är lägre än på ett pass utan beror ju i huvudsak på att man nästan bara kör singlar eller tvåor med utrustning. Om någon kör 5x5 på 100 kilo i bänk så kommer ju den personen upp i högre volym än vad jag gör om jag gör 8 singlar på 300, men vilket verkar jobbigare liksom?

Tränar du 2-3 timmar 5-6 gånger i veckan? Är det enbart lyftning vi pratar om då? I så fall tränar du nog mest av alla lyftare i Sverige.

Ja jag tycker fortfarande att det är ett löjligt argument. Det tillhör ju sporten du har valt och du har gjort det du behövt göra för att bli bäst. Precis som alla andra som vill bli bäst i sina sporter gör. Att det är dyrt med SL är nu uppfattat :thumbup: Hade du valt att bli bäst i golf hade du lagt 100 000kr på golfklubbor istället. Så är det bara.

Återigen, jag har begränsad erfarenhet av utrustning. Men de sakerna du pratar om har jag alla gjort på raw-träningar. Har kört negativa raw-böj på 60kg över mitt max exempelvis. Lockouts med paus i toppläget på 70kg över mitt max i bänk och korta böj på 80kg över mitt max senast den här veckan.
Man behöver inte utrustning för att överbelasta. Även om man givetvis kan överbelasta ÄNNU mer med den.

Vad innebär enbart lyftning? Jag är ju fitnessfjolla också så det är klart att lite sånt måste hinnas med också ;)

Återigen, jag hyser stor respekt till de som håller på med utrustning. Jag satt klistrad framför SM för ett par veckor sen och var på plats på bänk-SM. Tycker bara att det är en mycket underlig diskussion som förs och många "fördomar" som kastas fram och tillbaka.

Tycker att Petters inlägg är mycket bra, sammanfattar det mesta.

Rikard Jansson
2011-03-27, 00:29
HAhahahahahahah nu roar du mig på riktigt.

Jag tyckte också det inlägget var lite lustigt. :) Dock börjar den här debatten bli smått meningslös. Peace out!

Hirvis
2011-03-27, 01:05
Ja jag tycker fortfarande att det är ett löjligt argument. Det tillhör ju sporten du har valt och du har gjort det du behövt göra för att bli bäst. Precis som alla andra som vill bli bäst i sina sporter gör. Att det är dyrt med SL är nu uppfattat :thumbup: Hade du valt att bli bäst i golf hade du lagt 100 000kr på golfklubbor istället. Så är det bara.

Återigen, jag har begränsad erfarenhet av utrustning. Men de sakerna du pratar om har jag alla gjort på raw-träningar. Har kört negativa raw-böj på 60kg över mitt max exempelvis. Lockouts med paus i toppläget på 70kg över mitt max i bänk och korta böj på 80kg över mitt max senast den här veckan.
Man behöver inte utrustning för att överbelasta. Även om man givetvis kan överbelasta ÄNNU mer med den.

Vad innebär enbart lyftning? Jag är ju fitnessfjolla också så det är klart att lite sånt måste hinnas med också ;)

Återigen, jag hyser stor respekt till de som håller på med utrustning. Jag satt klistrad framför SM för ett par veckor sen och var på plats på bänk-SM. Tycker bara att det är en mycket underlig diskussion som förs och många "fördomar" som kastas fram och tillbaka.

Tycker att Petters inlägg är mycket bra, sammanfattar det mesta.

Det är nog det som är själva grejen, du har inte den erfarenheten. Inte en diss utan bara ett konstaterande. Det var dock du själv som valde att göra uttalandet att det absolut inte var jobbigare att träna med utrustning. Nu visar det sig att du inte tränat på det sätt jag menar. När eller om du tränat på det sätt jag angav och det en längre tid kanske du skulle ha en annan uppfattning. Men det är ju svårt att övertyga fundamentalister.

Men för att dra en parallell till "din" idrott. Om jag skulle börja träna fitness (ja, jag vet att det är omöjligt, men lek med tanken) och jag skulle påstå att det är jättelätt och inte alls påfrestande. Sedan visar det sig att det jag kallar att träna fitness visar sig vara en helt annan sak och betydligt lättare än vad du tycker att "riktig" fitnessträning är. Förstår du vart jag vill komma?

När det gäller pengarna så inser jag att du inte förstår/väljer att inte förstå vad jag menar så det är ingen mening att fortsätta.
Jag håller dock med om att det är en konstig diskussion som förs och vissa uttrycker sig hellre än väl om man säger så.

Matsa
2011-03-27, 01:50
Och raw är mer överförbart till "verkligheten". Ergo, rawlyftaren är starkare. ;)

Verkligheten? Jag tycker gott att sporter kan få vara lite verklighetsfrämmande. Verkligheten ser ut som så att det är högst onaturligt att lägga sig på en bänk och lyfta en stång som låg bra där den låg från första början.

Om man behöver flytta på något i verkligheten är det oftast betydligt mer otympligt än en skivstång, alltså är killen som lyfter möbler starkast eftersom det är mest överförbart till verkligheten? (Helst naken och i snöstorm. Och uppförsbacke.)

;)

Deceiver85
2011-03-27, 01:53
Hittills har vi bara jämfört rawlyftning och utrustningslyftning inom IPF, men det finns ju fler förbund? På det internationella lyftarflaket har vi multiply-förbund och rawförbund (som lustigt nog ibland tillåter knälindor i böjen), hur ska man förhålla sig till dessa? Personligen tycker jag att WPC, WPO, APF och allt vad proffsförbunden heter är lustiga med sina monolifts, paraböjar och material, men man måste fortfarande respektera dem för vad dem är.

Ta Ryan Kennelly som bänkat 1075lbs (489kg) - visst, det är med multiply (och Kenelly blev nyligen anhållen för dopinginnehav), men det är fortfarande 489kg som tagits ner till bröstet för att sedan "låsts" ut, nära 130kg över tyngsta IPF-bänken. Blir Kenellys lyft sämre för att han tävlar i en annan federation? NEJ! Lyfter Kenelly mindre än IPFs starkaste bänkare eftersom han har tuffare utrustning? NEJ! Går Kenellys bänk att jämföra med IPF-bänk? NEJ!

Min poäng är, och det är samma sak mellan raw och utrustning inom IPF, att man kan inte och ska inte jämföra lyft där förutsättningarna i hjälpmedel är så olika. Med det sagt, den här diskussionen borde ha dött ut för länge sedan.

Morin
2011-03-27, 02:00
Jaja. Om två tvillingar lever identiskt, förutom att den ena tränar raw och den andra med utrustning, vem tar mest raw?

Vänd på det istället. Båda samma kroppsform och rawkillen lånar brosans dräkt och lindor, vem böjer då mest med utrustning? Killen som tränat med den såklart trots att utrustningen ger samma krafttillskott över lederna, alltså utvecklar killen som tränat med utrustning större kraft utöver utrustningen och är då starkare.

Och då man sällan böjer benen lika djupt i vardagslivet som i en djup rawböj så är utrustningsböj bättre överförbart till verkligheten pga av det krävs större styrka i toppläget och därför är utrustningskillen starkare.:Virro

Det funkar båda hållen och båda jämförelserna är idiotiska så sluta häng upp hela ditt ego på nått så löjligt som styrka och acceptera att det är en idrott vi håller på med. Precis som i alla andra idrotter har vi ett regelverk och målet är att prestera så bra som möjligt inom detta regelverk. En idrott håller man på med för att man tycker det är kul, man gillar att prestera, att utvecklas och pressa sig själv. Skulle personligen mycket hellre få höra att jag är en bra idrottsman än att jag är stark.

Så gör det du tycker är roligast och sluta värdera det olika prestationerna mot varandra för i verkliga livet är SL både med och utan utrustning totalt irrelevant och bara nummer på en skivstång. Styrka är grymt subjektivt om man inte specificerar mer exakta omständigheter och därför är det omöjligt att säga vem av en rawlyftare och utrustningslyftare som skulle vara bäst på något random vardagskraftprov. Styrka är totalt värdelöst om om man inte använder den till nåt specifikt, det man tycker är roligt eller alternativt det som krävs för att klara vardagen.

Om man vill ha en ännu mer exakt sätt att mäta styrka så är ju det optimala att sitta och sparka i nån maskin men gud så tråkigt det är. Kan ju i och för sig bara tala för mig själv men jag vill utsätta mig själv för och känna påfrestningar och se hur mycket jag klarar av och där tycker då jag utrustningslyftning överträffar allt annat men är mycket glad åt den klassiska lyftningen och kommer nyttja båda.

Så kort och gott sluta var ett svin och nedvärdera utrustade prestationer genom att klassa viss styrka som riktig och annan oriktig bara för att du (och tyvärr större delen av allmänheten) inte har nån förståelse för dom. Den enda tröst jag kan ge dig är att den icke tränande allmänheten har i princip lika liten förståelse för de klassiska resultaten.

Nåja, nu har jag varit irriterad nog och drar mig tillbaka till journaldelen och väntar på nästa mentala härdsmälta (to soon Japan?) innan jag ger mig ut i övriga forumet igen.

stevebc
2011-03-27, 03:25
och Kenelly blev nyligen anhållen för dopinginnehavVad nu? Det här känns väldigt viktigt.

FyllSkalle
2011-03-27, 03:48
Har inte läst hela tråden så kanske har det tagits upp tidigare men...

Ni som skriver att utrustningen ger en till "dimension" SL hoppas jag tänker på att vi som aldrig lyft/aldrig kommer att lyfta med utrustning inte förstår oss på den här "dimensionen"

Om man vill försöka sprida intresset kring SL/Bänk så kanske det inte är en dum idé att försöka göra momenten Bänk, Mark, Böj så lika som möjligt för den allmänne "gymmaren" att föhålla sig till.

Att skapa en "dimension" som ingen förutom som de som tävlar förstår sig på känns inte som en solklar väg att gå om man vill försöka att få "vanligt" folk att förstå sig på SL/Bänk

Därmed inte sagt att SL/Bänk tävlingar skulle överhopas med åskådare om man helt slopade utrustningen men tycker att sannolikheten för ökat intresse inte borde bli mindre.

Nu har ju mästerskap i Klassisk/RAW kommit till om jag förstår det rätt. Hoppas det får ett rejält genomslag.

Matsa
2011-03-27, 04:07
Har inte läst hela tråden så kanske har det tagits upp tidigare men...

Ni som skriver att utrustningen ger en till "dimension" SL hoppas jag tänker på att vi som aldrig lyft/aldrig kommer att lyfta med utrustning inte förstår oss på den här "dimensionen"

Om man vill försöka sprida intresset kring SL/Bänk så kanske det inte är en dum idé att försöka göra momenten Bänk, Mark, Böj så lika som möjligt för den allmänne "gymmaren" att föhålla sig till.

Att skapa en "dimension" som ingen förutom som de som tävlar förstår sig på känns inte som en solklar väg att gå om man vill försöka att få "vanligt" folk att förstå sig på SL/Bänk

Därmed inte sagt att SL/Bänk tävlingar skulle överhopas med åskådare om man helt slopade utrustningen men tycker att sannolikheten för ökat intresse inte borde bli mindre.

Nu har ju mästerskap i Klassisk/RAW kommit till om jag förstår det rätt. Hoppas det får ett rejält genomslag.

Du har en poäng men ändå inte helt och hållet, tycker jag. Det är möjligt att intresset skulle vara större om utrustningen inte fanns, det kan vi inte veta men det känns kanske inte helt orimligt. Å andra sidan, hur många idrotter förstår man utan att sätta sig in i dem? De allra mest välkända såsom fotboll och hockey förstår nog de flesta men det beror ju endast på att det är populära sporter som nästan alla har någon erfarenhet av. För någon som inte har stött på hockey tidigare så skulle nog reglerna kännas långt ifrån solklara eller logiska. Hur många svenskar förstår sig på amerikansk fotboll eller baseboll?

Rikard Jansson
2011-03-27, 10:37
Vänd på det istället. Båda samma kroppsform och rawkillen lånar brosans dräkt och lindor, vem böjer då mest med utrustning? Killen som tränat med den såklart trots att utrustningen ger samma krafttillskott över lederna, alltså utvecklar killen som tränat med utrustning större kraft utöver utrustningen och är då starkare.

Och då man sällan böjer benen lika djupt i vardagslivet som i en djup rawböj så är utrustningsböj bättre överförbart till verkligheten pga av det krävs större styrka i toppläget och därför är utrustningskillen starkare.:Virro

Det funkar båda hållen och båda jämförelserna är idiotiska så sluta häng upp hela ditt ego på nått så löjligt som styrka och acceptera att det är en idrott vi håller på med. Precis som i alla andra idrotter har vi ett regelverk och målet är att prestera så bra som möjligt inom detta regelverk. En idrott håller man på med för att man tycker det är kul, man gillar att prestera, att utvecklas och pressa sig själv. Skulle personligen mycket hellre få höra att jag är en bra idrottsman än att jag är stark.

Så gör det du tycker är roligast och sluta värdera det olika prestationerna mot varandra för i verkliga livet är SL både med och utan utrustning totalt irrelevant och bara nummer på en skivstång. Styrka är grymt subjektivt om man inte specificerar mer exakta omständigheter och därför är det omöjligt att säga vem av en rawlyftare och utrustningslyftare som skulle vara bäst på något random vardagskraftprov. Styrka är totalt värdelöst om om man inte använder den till nåt specifikt, det man tycker är roligt eller alternativt det som krävs för att klara vardagen.

Om man vill ha en ännu mer exakt sätt att mäta styrka så är ju det optimala att sitta och sparka i nån maskin men gud så tråkigt det är. Kan ju i och för sig bara tala för mig själv men jag vill utsätta mig själv för och känna påfrestningar och se hur mycket jag klarar av och där tycker då jag utrustningslyftning överträffar allt annat men är mycket glad åt den klassiska lyftningen och kommer nyttja båda.

Så kort och gott sluta var ett svin och nedvärdera utrustade prestationer genom att klassa viss styrka som riktig och annan oriktig bara för att du (och tyvärr större delen av allmänheten) inte har nån förståelse för dom. Den enda tröst jag kan ge dig är att den icke tränande allmänheten har i princip lika liten förståelse för de klassiska resultaten.

Nåja, nu har jag varit irriterad nog och drar mig tillbaka till journaldelen och väntar på nästa mentala härdsmälta (to soon Japan?) innan jag ger mig ut i övriga forumet igen.

Alltså, vad fan är det med dig? Du är ett jävla uppkäftigt troll och jag tänker inte ens besvara dina löjliga påhopp. Jag har nog sagt 55 gånger nu att jag inte alls nedvärderar utrustningslyftare.

Stefan J
2011-03-27, 10:41
Nu är här heta känslor i omlopp. Sånt gillar vi!

tjockholmen
2011-03-27, 11:14
Styrkelyft med utrustning är ett jävla skämt, och självmotsägelsefullt. Styrkelyft med utrustning. Viktlyftning borde det kallas, då utrustning inte har något med styrka att göra. Problemet blir ju då att den engelska översättningen redan är upptagen. Folk undrar varför inte fler börjar tävla i SL, när det är helt uppenbart. För många löjliga regler och för mycket krånglig och dyr utrustning.

Nutid;
Bänkpress, du ska ha fötterna stilla och hälarna i golvet. Varför? Du måste lyfta rakt, och ha ett stopp i botten. Du får inte sänka stången. Du skall vänta på signal. Varför!? Gå dit, lyft av, vidrör bröstet, lyft upp, och lägg ner stången, hela tiden med röven i bänken.

Marklyft, här förstår jag inte ens hur det är möjligt att folk ska kunna få tre röda lampor. Lyft upp skiten till utlåsning - godkänt, gör det inte - icke godkänt. Varför är det inte så!?

Knäböj, ner, upp, sen vem fan bryr sig om dubbelsatsningar och om man snubblar!?

Nu har ju dessa regler inte så mycket att göra med utrustning, men de passar bra i min klagopost.

"Hej, jag heter Pat Mendes och bänkar mest i världen. :)"

"Nej, gör du inte alls det! Jag, Ryan Kennely bänkar mest i världen!"

Det finns absolut ingen anledning till att ha utrustning med i sporten. Det är enbart en ego-boost för tävlande. Kan Mendes bänka så mycket som han har gjort utan tröja, ja då ska nog svenska lyftare kunna lyfta 100 kg mindre än så, utan att deras leder brakar sönder, eller vad nu svepskälet för tröja är. Samma sak med böj och mark - det enda skälet är för att ta mer vikt.

Jag begriper inte hur ni får ihop det till att doping är fusk och utrustning är det inte. Det är exakt samma premiss.

Vad kommer härnäst? Robotarmar? Helkroppslindor? Kanske vi borde fjärrstyra robotar som lyfter åt oss?

Nej tack. Även fast jag väljer att köra utan, så borde allt utom bälte och handledslindor tas bort.

:confused:

Rikard Jansson
2011-03-27, 11:17
:confused:

Jag kan ha nedvärderat sporten i sig. Men bara för att jag tycker fotboll är tråkigt betyder inte det att jag på något sätt anser att andra är dumma i huvudet om de väljer att spela fotboll.

Deceiver85
2011-03-27, 11:51
Rickard Jansson,

Du vill inte ha några vänner utanför Klassisk Bänkpress-kretsarna va?

Rikard Jansson
2011-03-27, 11:53
Ni är lite känsliga tycker jag. Så jag ska låta det vara.

Deceiver85
2011-03-27, 11:55
Ni är lite känsliga tycker jag. Så jag ska låta det vara.
Fast du häver ju bara ur dig en massa skit?

Rikard Jansson
2011-03-27, 11:57
Fast du häver ju bara ur dig en massa skit?

Klart att du tycker det, du är ju en utrustningslyftare. Men igen - jag låter det vara nu. "Last post in this thread"

Stefan J
2011-03-27, 11:58
Bah, bara för att folk tycker att man är en tröjclown behöver inte det utesluta en god vänskap! Vi har ett gäng A-lagare som brukar gå efter mig och spela cirkusmusik (ungefär som länken nedan) när jag går förbi i stan, det är bara festligt.

Deceiver85
2011-03-27, 12:01
Klart att du tycker det, du är ju en utrustningslyftare. Men igen - jag låter det vara nu. "Last post in this thread"

Haha, jag har inte kört med utrustning i SL sen 2009, och senast jag hade på mig en bänktröja var i oktober 2010. Målen för i år är att kvala till Raw-SM och RM i Klassisk bänk.

Återigen, du häver ur dig bara en massa skit.

tntballe
2011-03-27, 12:07
Bah, bara för att folk tycker att man är en tröjclown behöver inte det utesluta en god vänskap! Vi har ett gäng A-lagare som brukar gå efter mig och spela cirkusmusik (ungefär som länken nedan) när jag går förbi i stan, det är bara festligt.

När man ser någon i bänktröja så förväntar man sig att personen ska låta som i din länk :D

z_bumbi
2011-03-27, 12:47
Ni som skriver att utrustningen ger en till "dimension" SL hoppas jag tänker på att vi som aldrig lyft/aldrig kommer att lyfta med utrustning inte förstår oss på den här "dimensionen"

En bra synpunkt och det är något som borde förklaras oftare, i den här tråden verkar iofs några som t o m tävlar i samma förbund ha lite svårt för att förstå så frågan är hur man når fram. Jag har inget direkt svar.

Om man vill försöka sprida intresset kring SL/Bänk så kanske det inte är en dum idé att försöka göra momenten Bänk, Mark, Böj så lika som möjligt för den allmänne "gymmaren" att föhålla sig till.

Fast att ligga och sprattla med benen, studsa skivstången i bröstbenet och låta kompisen lyfta halva vikten eller att köra kvartsböjar med dålig teknik är inte så intressant att se på tävlingarna. (Jag var tvungen då det var öppet mål)

Mer om den punkten nedan.

Att skapa en "dimension" som ingen förutom som de som tävlar förstår sig på känns inte som en solklar väg att gå om man vill försöka att få "vanligt" folk att förstå sig på SL/Bänk


Jag har tränat eller vistas på ett antal gym de senaste 13 åren (den tid jag haft en aning om vad styrkelyft är) och t o m på de gym som är medlemmar i något av styrkeförbundet så är den generella kunskapen om träning för styrka ganska så låg och steget till styrkelyft är då också långt.
Problemet är alltså som jag ser det snarare att styrkelyft inte får kontakt med de som redan tränar på gym och/eller att de inte får lära sig träna för styrka. Här finns det massor att göra men det handlar om tid och ork för även om det finns väldigt enkla handlingsplaner för att genomföra det så krävs det att någon gör det.

Därmed inte sagt att SL/Bänk tävlingar skulle överhopas med åskådare om man helt slopade utrustningen men tycker att sannolikheten för ökat intresse inte borde bli mindre.


De gånger jag sett folk som inte haft någon tidigare anknytning dyka upp är: A) När det ska lyftas riktigt tunga vikter och problemet blir då helt enkelt att när man har vant sig vid att se bänkar på 300 kg (ännu mer i andra förbund) så blir steget ganska långt ner till att köra utan tröja, böj på 400 kg är mer spännande än 300 kg osv. Kollar du med folk runtomkring dig på gymmet så pratar de också antagligen mer om någon amerikan som bänkar 400 kg än namn som Hirvonen, Sandvik eller Svensson (som iofs alla lyfter med tröja men "mindre" än folk gör i andra förbund)
B) när tävlingarna sker i samband med något helt annat. Vid ett tillfälle var det synkat med ett mopedrally och maken till förvirrad publik har jag inte sett men de var trots det helt på det klara med att det som skedde på scen var något imponerade.

Landström
2011-03-27, 13:09
De gånger jag sett folk som inte haft någon tidigare anknytning dyka upp är: A) När det ska lyftas riktigt tunga vikter och problemet blir då helt enkelt att när man har vant sig vid att se bänkar på 300 kg (ännu mer i andra förbund) så blir steget ganska långt ner till att köra utan tröja, böj på 400 kg är mer spännande än 300 kg osv. Kollar du med folk runtomkring dig på gymmet så pratar de också antagligen mer om någon amerikan som bänkar 400 kg än namn som Hirvonen, Sandvik eller Svensson (som iofs alla lyfter med tröja men "mindre" än folk gör i andra förbund)
B) när tävlingarna sker i samband med något helt annat. Vid ett tillfälle var det synkat med ett mopedrally och maken till förvirrad publik har jag inte sett men de var trots det helt på det klara med att det som skedde på scen var något imponerade.

Men ett stort "problem" är att gemene man inte har koll på hur mycket ett antal kilogram är egentligen. Oavsett om det är raw-vikter eller inte.

Folk reagerar när stången är ordentligt lastad. Vilket i de allra flesta fall förutsätter gummivikter på stången. Frugan min har sett många filmer på mig när jag lyfter vikter långt över 200 kg men inte reagerat eftersom det med blotta ögat inte sett så himla märkvärdigt ut. Samtidigt kan hon gå upp i taket och bli orolig för min hälsa pga de stora vikterna jag lyfter när hon sett filmer där jag har haft turklastning.

Jag är övertygad om att jag idag lätt hade kunnat säga till min bror att jag bänkat 320 kg. Han hade säkert tyckt att det lät mycket men han hade köpt det. Och då är han en välmeriterad idrottare och allmänbildad på sport.

Mart|n
2011-03-27, 13:16
Alltså, vad fan är det med dig? Du är ett jävla uppkäftigt troll och jag tänker inte ens besvara dina löjliga påhopp. Jag har nog sagt 55 gånger nu att jag inte alls nedvärderar utrustningslyftare.

Rikard Jansson: Är det verkligen du själv som har skrivit ovanstående inlägg?

Rikard Jansson
2011-03-27, 13:18
Rikard Jansson: Är det verkligen du själv som har skrivit ovanstående inlägg?

Jag var nyvaken och morgongrinig :) Jag håller dock fast vid det inlägget, fast i en trevligare ton. T.ex. "Du är ett munljudligt troll och jag väljer att inte bemöta dina påståenden." Dock skulle jag inte skriva mer i den här tråden!