handdator

Visa fullständig version : B6-berikat


Nate
2003-11-26, 05:12
Varför berikas allting med B6 som om det vore något man vanligtvis har brist på? Jag ligger konstant över på B6 stapeln enligt hälsovakten.... inte ovanligt kommer jag upp till 300%. Har man vanligtvis brist på B6 eller skriver de bara ut "B6 berikat" för att det ser bra ut?

Arwen
2003-11-26, 07:52
Skulle tro att det är en marknadsföringsgrej, man kissar väl ändå ut överskottet? (vattenlösligt vitamin).

Den här typen av problem ska ställas i relation till dagens huvudnyhet på "ekot", antalet svältande har ökat rejält, idag uppskattas ca 1 miljard (1000 000 000) människor vara undernärda.

Nate, menade inget illa, men visst har vi det väldigt bra!

Tomten
2003-11-26, 08:04
300% = normalt om du använder typ hälsovakten. Det är svårt att INTE hamna på flera 100% av dagsbehovet med det där programmet... Äter du bara normalt så är det ju inget problem... Vitaminer och mineraler är ju inte så fruktansvärt lätt att överdosera, kroppen har ju en tendes att göra sig av med överskottet...

sen om du nu prompt ska ligga kring 100% av dagsbehovet på alla näringsämnen, då får du ju ett helvete att lägga upp det. Om du äter några frukter på dan, så hamnar du ju lätt över 200% på dagsbehovet av C-vitamin...

det där är deffinitivt inget att hänga upp sig på.. o sen är det snarare bra att du får i dig för mycket B6 än för lite...

shirunai
2003-11-26, 08:58
hon vill inte ligga med avsikt på 100% det var inet hennes avsikt med frågan.

Mindek
2003-11-26, 09:00
Man behöver mer B-vitaminer när man har ett högt proteinintag. Du äter väl antagligen nyttigare än medel-Svensson, som dessa tillsatser främst riktar sig mot.

aliquis
2003-11-26, 09:59
Alla b-vitaminer behövs ju för ämnesomsättningen, men raffinerad mat tappar väl en del utav vitaminerna så det är väl därför man tillsätter mer i exempelvis vit pasta.

rdi är ju inte "det här är rätta dagsintaget", det är det minsta intaget du bör äta för att må bra (utan att det är skadligt, en del saker skall man ju inte få i sig för mycket utav heller).

B-vitaminerna är som sagt vattenlösliga och ett ganska högt överskott kommer inte leda till något negativt eftersom det bara följer med urinen ut isf.

Av samma anledning kan ju ett överskott BEHÖVAS eftersom om du får i dig säg 80% av dagsbehovet till en måltid kanske inte allt så mycket finns kvar i slutet av det följande dygnet.

abbe
2003-11-26, 10:48
Om jag inte missminner mig tillsätts B-vitaminer för att det blir ett underskott för många som äter raffinerad mat annars. Har för mig att det blev stora problem i bland annat Japan när man polerade riset. Flera 100 000-tals människor blev sjuka och man kom på att man fick tillsätta speciellt B6 för att detta inte skulle inträffa.

Tar vi Sverige är det många, främst yngre, som till stor del lever på pasta. Pastan i sig själv är inte speciellt rik på vitaminer och samma problem som uppstod i Japan hade troligvis kunna inträffa om inte B-vitamin tillsats.

Problemet med hälsovakten är att beräkningsformeln för näringsintaget är i min mening för lågt, vilket även påverkar mängderna vitamin. Du har kanske lyckats få rätt på inställningarna i HV men för min del är rekommenderat intag iaf 30-40% för lågt och därmed måste även mängden vitaminer ökas med det samma.

Frågan är dessutom vilka riktlinjer som följs inom HV där kanske vissa delar är för lågt ställda och jag tror inte man ska tro för hårt på gränserna. Jag har testat HV en gång och det var många värden som var långt över rekommenderat... fast jag åt ovanligt lite just denna dag (men det blev ett litet glas vin, hehe):
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/attachment.php?s=&postid=269412

aliquis
2003-11-26, 13:29
Originally posted by abbe

Problemet med hälsovakten är att beräkningsformeln för näringsintaget är i min mening för lågt, vilket även påverkar mängderna vitamin. Du har kanske lyckats få rätt på inställningarna i HV men för min del är rekommenderat intag iaf 30-40% för lågt och därmed måste även mängden vitaminer ökas med det samma.


Precis, jag tycker också dom är väldigt låga, dvs precis likadana som dom på uppladdningen.nu. Och när jag tyckte jag var "tjock" och såg till att ligga på ett balanserat näringsintag enligt den gick jag ner i vikt som fasiken, så den stämmer inte.

Det som man får via exhales sätt att räkna är dock mycket högre, och det känns som det stämmer bättre.

Kan det inte bero på att uppladdningen.nu/hv tar kcal ungefär som en roddmaskin, dvs "30kcal på 2minuter", och sedan inte bryr sig om att man kanske förbränner 50kcal extra 5minuter efteråt för att man har ansträngt sig.. (värdena är ju säkert helt åt h-e men ni förstår vad jag menar)

En timmes styrketräning tar väl kanske typ 300kcal enligt uppladdningen/hv, men man behöver ju peta i sig en bra bit mer än 300kcal utöver vad man hade gjort om man inte tränade...

King Grub
2003-11-26, 14:10
Originally posted by aliquis
Kan det inte bero på att uppladdningen.nu/hv tar kcal ungefär som en roddmaskin, dvs "30kcal på 2minuter", och sedan inte bryr sig om att man kanske förbränner 50kcal extra 5minuter efteråt för att man har ansträngt sig.. (värdena är ju säkert helt åt h-e men ni förstår vad jag menar)

Det blir nog inte mer än cirka 15 extra kcal, och då om man rott i vansinnestempo i en kvart eller så. :)