handdator

Visa fullständig version : Rodd övn = ont?


dared
2002-03-20, 17:58
När jag kör sittande cabelrodd och stående skivstångs rodd får jag ett tryck i nedre ryggen, det gör inte direkt ont men känns inte som tränat där heller...

Skall jag ta det säkra före det osäkra eller skita i trycket?

Mattias_G
2002-03-20, 19:58
Jag känner igen det... Fick ont i korsryggen efter 1 timmes rodd i roddmaskin.

Jag har två råd till dig:

* Ta på dig bälte

* Sluta dra med ryggen

HenkeGr
2002-03-20, 20:09
Jag har två bättre råd:

* Ta inte på dig bälte, bälte är till för maxlyft only!

* Dra med ryggen, roddövningar är väl ryggövningar?!?

Jag känner också en liknande känsla i korsryggen efter marklyft och knäböj, det känns nästan som man får "pump" i korsryggen. Blir lite stelt, man "känner" musklerna i nedre/mittre delen av ryggen, det liksom trycker lite. Så länge det inte gör ont, dvs riktig smärta, så är det ingen fara.

Du kan prova att köra hantelrodd med 3-punktsstöd, dvs båda fötterna i golvet. Det avlastar korsryggen ganska bra.
Viktigt är även att du kör basövningar som stärker korsryggen, t.ex. knäböj, marklyft eller stelbenta marklyft. Dessa övningar skall utföras med fri stång.
Något som är skönt efter passet är att "hänga ut" ryggen lite, t.ex. hänga upp-och-ner i chinsräcke eller liknande. Rejäl stretching eftåt är också att rekommendera.

/Henke

Mattias_G
2002-03-20, 20:15
* Ta inte på dig bälte, bälte är till för maxlyft only!

Jaså du? Så jag som markar på 230kg skall alltså inte ha bälte som avlastar ländryggen?

* Dra med ryggen, roddövningar är väl ryggövningar?!?

Det var ju knappast länd/korsryggsövningar han gav exempel på inte sant?


Om du får "pump" i korsryggen när du kört knäböj är du den sista att ge denna grabben råd. Då utför du den helt jävla fel eftersom knäböj inte alls skall belasta korsryggen. Men det är förmodligen avsaknaden av bälte som gör detta jobbet åt dig. Grattis...

dared
2002-03-20, 21:56
hymm... när jag tex kör cabelrodd kan ajg inte göra på gnt annat sätt, jag kan itne tänka mig att jag har fel teknik, bara att det känns lite i nedreryggen, aja jag får c:>

Kafut
2002-03-20, 22:03
<Jaså du? Så jag som markar på 230kg skall alltså inte ha bälte som avlastar ländryggen?>

Nej eftersom det är den du ska träna. Orkar du inte utan bälte kör du för tungt.

<Då utför du den helt jävla fel eftersom knäböj inte alls skall belasta korsryggen.>

Skulle vilja se dig köra knäböj med stången på ryggen/axlarna utan att belasta ryggen eller inte tippa baklänges. Står du med helt rak rygg kommer tyngdpunkten alldeles för långt bak och du kommer att tippa. Obs! jag menar inte att man behöver luta sig så mycket fram att man får pump i ryggen utav belastningen.

HenkeGr
2002-03-20, 22:34
Mattias_G: Om du nu markar 230 kg, är det inte dags att träna upp korsrygg och stödjande magmuskler för risken finns att att någon skulle be dig hjälpa till att lyfta något tungt utanför gymet. Vore ju pinsamt att behöva svara: "Näe, min kropp är så klen så jag kan inte lyfta utan bälte." Snacka om skaderisk.
Skulle förresten vilja se någon göra hyfsat djupa knäböj utan att koppla in delar av ryggen. Går kanske om man står och småjuckar, man går man djupt så finns det inte en chans att inte koppla in ryggen.

Förresten lite roligt när du svarar att han ska sluta dra med ryggen i kabelrodd :-D

Dared: Kör på, och kom ihåg att korsryggen utsätts för en en del belastning även i rodd. Tänk lite skolmekanik med krafter och moment och du inser att korsryggen måste jobba en del för att hålla överkroppen upprätt när du drar. Kroppen är byggd för att arbeta, nog tror jag att 50000 år av stenkastande och stocklyftande har gjort att kroppen är nog utvecklad för att klara av denna belastning. Kroppen har ett inbyggt bälte, och det räcker.

/Henke

Mattias_G
2002-03-20, 23:48
"Nej eftersom det är den du ska träna. Orkar du inte utan bälte kör du för tungt."

Har du varit på ett gym där man markar över 200kg överhuvudtaget? Det verkar inte så eftersom du då torde ha uppfattat att folk har bälte på sig. Det handlar inte om att man kör för tungt eller fel utan för att avlasta andra muskelgrupper från att kopplas in; så det är snarare så att man verkligen drar med rätt muskelgrupp.

"Skulle vilja se dig köra knäböj med stången på ryggen/axlarna utan att belasta ryggen eller inte tippa baklänges. Står du med helt rak rygg kommer tyngdpunkten alldeles för långt bak och du kommer att tippa. Obs! jag menar inte att man behöver luta sig så mycket fram att man får pump i ryggen utav belastningen."

Vem har sagt att man måste köra knäböj med fri stång? Det har jag aldrig påstått inte sant? Så nu antog du att jag skrev och pratade om fri stång fastän jag kanske inte gjorde det. Sedan om jag kör knäböj med fri stång eller inte behöver inte bekomma dig överhuvudtaget men du måste inse att du utesluter vissa aspekter som kan spela viktig roll i denna diskussion.

Henrik: Jag började med bälte efter 150kg dessutom har jag omfattande mag och ryggpass så du behöver inte oroa dig över några kontroversiella svar. Dessutom vet de flesta om att jag alltid hjälper till med tunga lyft vare sig om det är inuti eller utanför gymmet.

Sedan kan du läsa vad jag skrev till herren ovan om knäböj så klarnar kanske allt för dig.

Du verkar verkligen ha placerat hjärnan i en presarvatorisk liten behållare eftersom du konstant blandar ihop vad jag skrivit med någon liten inre fantasi som återspeglas i skrift. Jag skrev knappast att han skulle sluta dra med ryggen utan and i quote:

"Det var ju knappast länd/korsryggsövningar han gav exempel på inte sant?"

Kör du på efter din egen teori där Henrik så får vi alla se hur länge du klarar av att gå upprätt. Hoppas verkligen att du inte p.g.a. din påvisade okunskap sitter i rullstol eller är sjukpensionär vid din 50 års födelsedag.

Fultjack
2002-03-21, 08:13
nog fan är väl cabelrodd en korsryggsövning?
iaf om man böjer sig så långt fram det går så man sträcker ut hela ryggen.
har då jag fått för mig iaf

Fritz
2002-03-21, 08:37
Mattias_G: Jag har två råd till dig:

* Ta på dig bälte

* Sluta dra med ryggen



:)

[ 21 Mars 2002: Inlägget har ändrats av: Fritz ]

Mattias_G
2002-03-21, 09:02
Ursprungligen skickat av Fultjack:
<STRONG>nog fan är väl cabelrodd en korsryggsövning?
iaf om man böjer sig så långt fram det går så man sträcker ut hela ryggen.
har då jag fått för mig iaf</STRONG>

Nej det är den ju knappast. Det kan kännas i korsryggen men då drar du med korsryggen istället för med Latissimus Dorsi och Biceps.

Henrik: Kom på en annan sak jag skulle vilja påpeka...

Om man bara skall använda bälte när man maxar, för annars är man liten klen enligt dig. Då var väl Arnold Schwarzenegger, Franco Columbo, Louis Ferrigno, "Big" Mike Katz alla klena fjantar enligt dig eftersom alla använde bälte vid knäböj och marklyft. Tänka sig att Franco Columbo även använde bälte vid bänkpress! Shit vilken tönt alltså...

Speciellt Arnold Schwarzenegger var ju en klen liten jävel. Speciellt då han knäböjde med bälte! Aj aj aj... Illa illa... Han kunde nog inte ens flytta en bokhylla i verkligheten utan sitt bälte...

Jag tycker du bör ha i åtanke att normalt folk som inte jättegärna vill överbelasta länd/korsryggen kör med bälte.

Vad tror du händer om man tappar balansen och tippar bakåt när man kör med 70kg i skivstångscurl utan bälte? Tänk på den...

dared
2002-03-21, 09:42
Stående skivstångs rodd, gör "ondare" än cabelrodd, så jag kör på cabelrodden, på maskinen är korsryggen markerad som muskel man andvänder, den bicep och latsen, jag vet inte riktigt men kör jag den någolunda lungt är det iaf att ta det säkra före det osäkra, tack för hjälpen...

dared
2002-03-21, 09:46
Muscles Worked:

The primary muscles worked during seated cable rows are the back (latissimus). Secondarily are the biceps, forearms, shoulders, lower back, quads and hamstrings.

står likadant på både cabel och skivstångsrodd... från *******.com

nina
2002-03-21, 09:56
pojkar - sluta bråka :)

Mycket tjafs liten verkstad

HenkeGr
2002-03-21, 11:04
http://www.testosterone.net/html/body_121back.html http://www.testosterone.net/html/body_122back.html http://www.testosterone.net/html/body_123back.html

Några artiklar med lite fakta. Läs igenom så kanske du inser vad som är bra/dåligt med bälte.

Jag skulle gärna se någon väl motiverat artikel om att man måste använda bälte, klarar du av att fixa det?
Arnold och grabbarna körde säkert med bälte, det ser ju tufft ut, styrkelyftare använder bälte, eftersom de lyfter mer då. En del strongman använder bälte medans andra lyfter både stenar och stockar med böjd rygg - utan bälte. Men tyngdlyftare då? De flesta använder inte bälte men ändå hanterar monstervikter, varför då? Brottare lyfter varandra från marken med böjd rygg - inget bälte!

Ja, jag tränar i ett gym där man markar över 200, eftersom jag gör det själv. En del lyfter runt 300 - utan bälte. Andra (styrkelyftare) drar på sig bältet innan de ens gått igenom receptionen. Många byggare glider också runt med Valeo tygbälte runt midjan och ser väldigt häftiga ut. Samma byggare som använder handskar, pads, dragremmar och flashiga handledslindor. Behöver jag skriva att träningsbyxorna kommer från Better Bodies?

Om du nu avser knäböj i Smith så är det nog bäst att du skriver det, för normen här är att skriva "knäböj" när man menar knäböj med fri stång, och "knäböj i Smith" när man avser detta. Var tyudligen fler än jag som "hade hjärnan i en behållare".

"Dessutom vet de flesta om att jag alltid hjälper till med tunga lyft vare sig om det är inuti eller utanför gymmet."

Så i gymet är det livsfarligt att lyfta utan bälte, men utanför går det bra? Eller cyklar du hem efter bältet så fort någon behöver hjälp?

Jag har föresten tränat upp min onda och svaga rygg med hjälp av tunga basövningar (utan bälte), så att jag skulle sitta i rullstol p.g.a. dålig rygg håller jag inte för troligt.

Personangrepp är inte min stil eftersom det är tecken på att man börjar tveka på sina argument.

Näe nu ska jag gå till gymet och köra fulla knäböj, klarade Ivan Chakarov av att göra en 3a på 270 utan vare sig bälte eller pass så borde jag klara det med 100 kg mindre. Hoppas ryggen håller ;-D

Lycka till med artikelsökandet

/Henke

Sve
2002-03-21, 11:24
"Vad tror du händer om man tappar balansen och tippar bakåt när man kör med 70kg i skivstångscurl utan bälte? Tänk på den..."

där har du ju ett lysande exempel. om du byggt upp alla sabiliserande muskler riktigt hade du aldrig tippat bakåt. Fast du kanske kör grymma cheatcurls. tänkte inte på det...

:D

Mattias_G
2002-03-21, 16:49
"Några artiklar med lite fakta. Läs igenom så kanske du inser vad som är bra/dåligt med bälte."

Tror du på allt som står på testosterone-magazines hemsida? Lite mer objektiv och faktakritisk måste man ändå vara. Tyvärr det håller inte.

"Jag skulle gärna se någon väl motiverat artikel om att man måste använda bälte, klarar du av att fixa det?
Arnold och grabbarna körde säkert med bälte, det ser ju tufft ut, styrkelyftare använder bälte, eftersom de lyfter mer då. En del strongman använder bälte medans andra lyfter både stenar och stockar med böjd rygg - utan bälte. Men tyngdlyftare då? De flesta använder inte bälte men ändå hanterar monstervikter, varför då? Brottare lyfter varandra från marken med böjd rygg - inget bälte!"

Det är bara att gå och rådfråga en träningsläkare eller dylikt så ska du få höra att bälte rekommenderas. JA JUST DET! Fan att jag inte tänkte på att Arnold och oerhört många andra har bälte för att det ser tufft ut! Hur dum får man vara? Dumma mig...

Utan att peka på folk så är man bra mycket dummare om man tror att folk har bälte för att se häftiga och "inne" ut.

Ja, jag tränar i ett gym där man markar över 200, eftersom jag gör det själv. En del lyfter runt 300 - utan bälte. Andra (styrkelyftare) drar på sig bältet innan de ens gått igenom receptionen. Många byggare glider också runt med Valeo tygbälte runt midjan och ser väldigt häftiga ut. Samma byggare som använder handskar, pads, dragremmar och flashiga handledslindor. Behöver jag skriva att träningsbyxorna kommer från Better Bodies?

Detta var inte riktat till dig hulken utan till personen bakom aliaset Kafut. Wow vilka tuffingar du har på ditt gym som markar 300kg utan bälte... Jättekul att dom kan marka 300kg utan bälte. Grattis!

"Om du nu avser knäböj i Smith så är det nog bäst att du skriver det, för normen här är att skriva "knäböj" när man menar knäböj med fri stång, och "knäböj i Smith" när man avser detta. Var tyudligen fler än jag som "hade hjärnan i en behållare"."

Ok...

"Så i gymet är det livsfarligt att lyfta utan bälte, men utanför går det bra? Eller cyklar du hem efter bältet så fort någon behöver hjälp?"

Vem har sagt att det är livsfarligt att lyfta utan bälte i gymmet? Du kan svara på en sak hur ofta brukar du lyfta över 200kg utanför gymmet? Varför tror du folk som arbetar på flyttfirmor har bälte? Finns det något jag skrev som du inte missuppfattat egentligen?

"Jag har föresten tränat upp min onda och svaga rygg med hjälp av tunga basövningar (utan bälte), så att jag skulle sitta i rullstol p.g.a. dålig rygg håller jag inte för troligt."

Vad hade du för fel på ryggen?

Grattis till din åstadkommelse förresten!

Åter igen missuppfattar du vad jag skrivit. Vad vet du om hur framtiden kommer att te sig för din rygg när du tränar utan bälte? Du inte den blekaste aning om det. Så uttala dig om detta om 20-30 år istället.

Sluta nu missuppfatta det jag skrivit så slipper vi onödiga diskussioner om åsiktsskillnader vilket detta verkar vara då du anser att folk har bälte för att vara häftiga, inne eller liknande.

Mattias_G
2002-03-21, 16:52
"där har du ju ett lysande exempel. om du byggt upp alla sabiliserande muskler riktigt hade du aldrig tippat bakåt. Fast du kanske kör grymma cheatcurls. tänkte inte på det... :D"

Knappast... Vem som helst kan tappa balansen. Men kör man inte med så tunga vikter så vet man inget om det heller.

Vem har skrivit att jag tippat baklänges?

Läs igenom vad jag skriver istället för att uttala dig om helt missuppfattade scenarion och händelser.

Kafut
2002-03-21, 23:45
"Varför tror du folk som arbetar på flyttfirmor har bälte?"

Svaret är ganska självskrivet: för att undvika skador. När man flyttar möbler som är ganska otympliga att bära kan man inte alltid lyfta på ett ergonomiskt riktigt sätt. Bältet hjälper då till och stabiliserar.
Dessa flyttarbetares mål med lyftet är ju inte att bli starkare, utan att bara flytta möbeln från A till B. När du är i gymet är det samma sak: är ditt mål att bara flytta stången, visst ta på dig bälte så undviker du skador. Är ditt mål att bygga upp en stark rygg, skippa bältet eftersom som du själv sa att det hindrar andra muskler från att kopplas in. Dessa andra muskler du syftar på sitter väl i ryggen skulle jag tro.

I övrigt vill jag bara säga att jag håller med Henke i allt han skrivit här ovan. :p

Naprapat-Byggare
2002-03-22, 11:44
Ja detta med bälte.

Jag tycker det är lite synd att ni inte tillåter varandra att ha oloka åsikter utan att ta det personligt. Ni är som terriers på varandra.

Mitt råd är att ni använder Er av bälte så ofta ni kan på icke specifika övninga. Dvs på alla övningar där ni behöver bålstabilitet så skall bältet på. Detta kommer att se till att Era ryggar klarar att träna effetktivt och tungt i 15 år till utan att ni får problem. Om ni räknar på vilken vikt ni belastar Era ländryggar med med tanke på det momentet ni har så inser ni att det är tokigt att inte skydda ländryggen.

Vill ni sedan träna upp Er länrygg ( glöm ej mag muskulaturen )för att få en bättre bålstabilitet vilket jag håller med om är mycket viktigt om Ni vill förbli skadefria så gör detta med specifika övningar där dessa muskler och ändast dessa muskler tränas. På detta sätta har ni bättre koll på beöastningar och skade risken kommer att sjunka drastiskt.

Mao använd bälte så mycket ni kan det är inte värt att riskera Er ryggar.

Hoppas någon uppskattar mitt synsätt.

Ha det

Jeppe :)

z_bumbi
2002-03-22, 13:02
Napr. Byggaren: Lär man inte kroppen fel stabilitetsteknik om man använder bälte hela tiden ? Jag menar om man blåser ut magen för att få stöd mot bältet så funkar den tekniken inte så bra när man lyfter utan bälte.
Sen förstår jag inte varför man måste använda bälte vid pushdown eller bicepscurl, båda är övningar där bålen bör vara stabil.

Vilka övningar rekomenderar du för att bygga upp korsryggen ? Gick till en naprapat för ett tag sen och han gillade varken rakbensmark eller rumänska marklyft.

Allan
2002-03-23, 19:51
Nu är det ju så att vissa gillar bälte, andra inte. Precis som med allt annat i den här branschen handlar det om individualitet. Det är naturligtvis jättebra att använda bälte på maxlyft - om man tycker det känns bekvämt. Känns det konstruerat - ja, ta av det då. Det finns - för femtielfte gången - inga absoluta sanningar när det gäller muskelutvecklingen, därför att träningen är så mycket mer humörstyrd än man tror. Känns det inte bra, om det inte är kul - så blir det inga resultat.
Själv har jag använt bälte vid maxlyft i marklyft, men aldrig i tyngdlyftningsgrenarna - trots att det verkligen handlade om maxlyft där. För att styra tillbaka till grundfrågan - dvs ont i ryggen av rodden - skulle jag vilja påstå att det antagligen handlar om för tunga vikter, taskig stretch och nån annan skada som börjar kännas just i det momentet.
De där utbildade kan det här bättre än jag, men normalt sett är det ju så att det är snedbelastning (åt sidan) som får det att halka till i ryggen, inte att böja sig rakt fram, vilket borde vara naturligt.
Du kanske också använder dragremmar vilket gör att du klarar av att fuska upp vikter du inte är riktigt mogen för än...


allan