handdator

Visa fullständig version : Är det rotatorcuffen?


andreaz
2011-03-19, 10:12
Hej,

Har sen en tid tillbaka haft en smärtande vänsteraxel som jag självt försökt kurera med olika övningar och googlande. Tyvärr verkar ingenting fungera så jag hoppades att någon av er skulle kunna hjälpa mig.

Smärtan i axeln förekommer endast när jag rör den som i ett sidolyft med tummen helt vinklad inåt kroppen. Denna smärta är ganska stark och det behövs inga vikter eller motstånd för att uppkomma, bara att jag rör armen utåt från kroppen med tummen vinklad inåt. Lyfter jag armen med tummen pekande framåt, eller pressar med armen uppåt, så går allt ok.

Det jag undrar är om någon kan med ganska stor säkerhet säga vilken/vilka muskler som har farit illa, och om det finns några övningar jag kan göra för att få rätt på det?

Om jag bör be någon kolla på det får ni gärna hjälpa mig vad det är för människa jag ska vända mig till (naprapat, sjukgymnast, massör el liknande). Jag bor sen några år på Cypern, så den engelska titeln helst :)

Tack på förhand!

eequal
2011-03-19, 12:42
Så som du beskriver det så har vi exakt samma smärtor vid exakt samma tillfällen, just när man lyfter upp armen. Dock har jag även vissa problem vid bröstövningar ibland då axeln liksom kan "klicka" till lite ibland.

Jag googlade och letade en del på forumet när jag fick detta problem och såg ett post från Axon där han rekommenderade just Stående axelrotation (http://www.exrx.net/WeightExercises/Infraspinatus/DBUprightExternalRotation.html) och detta har verkligen hjälp mig. Kör ungefär 10-15 reps x max 5kg bara för att värma upp inför axlar och bröst pass. Det har fungerat utmärkt och jag brukar inte alls ha samma problem som förr. Dock är det ingen lösning som fungerar långvarigt för mig. Skulle jag hoppa över rotatorcuffarna en träning så skiter det sig totalt. Men du kan ju alltid testa och se hur det fungerar för dig ;)

Zorban
2011-03-20, 21:36
Du kan ju kolla upp det med en ortoped, brukar vara lättare att komma till en bra läkare utomlands. Sjukgymnast heter väl physical therapist.

Det är vad jag vet inte så många länder där man kan få naprapat-legitimation, så det kanske inte är så bra att prova utomlands, om det är så att i princip vem som helst kan kalla sig naprapat där. Har dock ingen aning om hur det är på cypern.