handdator

Visa fullständig version : Högreps för definition, inte bara bull?!


Pintan
2011-03-18, 22:14
Hittade denna video på jakt efter lite bålstabilisering.

Han snackar om att högreps bygger kapilärer som i sin tur ger mer plats för blod (ådror), så att man i det långa loppet blir ser mer definierad ut.

http://www.youtube.com/watch?v=8RmKLop0Wg4&feature=player_embedded#at=102
Precis i början av videon

Så, stämmer det han säger?

Spridis
2011-03-18, 22:42
Yes!

Pintan
2011-03-18, 22:44
Yes!

Ok najs!

Masterpan
2011-03-18, 23:11
Ok najs!

De ådrorna man ser så man ser rippad/hård ut är vener och artärer.. kapilärer är blodådror som är så små så att blodkropparna måste åka på rad

Tror du man ser dom?

Pintan
2011-03-18, 23:38
De ådrorna man ser så man ser rippad/hård ut är vener och artärer.. kapilärer är blodådror som är så små så att blodkropparna måste åka på rad

Tror du man ser dom?

Jag har ingen aning. Är inte så kunnig inom detta område, därav trådstarten.
Så det han säger stämmer inte?

emi23j
2011-03-19, 09:16
Om man ser ökad kapillarisering som svar på hög repetitiv styrketräning kan jag inte svara på. denna adaption sker dock som svar på aerob träning. Om 25 reps (som jag tror han pratade om) kan anses vara tillräckligt mycket så är det möjligt att högrepetitiv träning också ger den adaptionen.

Man ser dock inte biffigare ut för att man har fler eller förbättrade kapillärer.

ispåse
2011-03-19, 09:38
Även om allt han säger kanske inte stämmer ordagrant så skulle jag ändå ta det han säger som rätt för vad man vill uppnå.

Känns som han vet vad han pratar om. :D

Pintan
2011-03-19, 09:50
Om man ser ökad kapillarisering som svar på hög repetitiv styrketräning kan jag inte svara på. denna adaption sker dock som svar på aerob träning. Om 25 reps (som jag tror han pratade om) kan anses vara tillräckligt mycket så är det möjligt att högrepetitiv träning också ger den adaptionen.

Man ser dock inte biffigare ut för att man har fler eller förbättrade kapillärer.

Nej biffigare kanske man inte blir. Skulle ju vara coolt dock med massa ådror på hela kroppen:)

Ganymedes
2011-03-19, 10:00
Även om allt han säger kanske inte stämmer ordagrant så skulle jag ändå ta det han säger som rätt för vad man vill uppnå.

Känns som han vet vad han pratar om. :D

Argument from authority?

This is a fallacy because the truth or falsity of a claim is not related to the authority of the claimant, and because the premises can be true, and the conclusion false (an authoritative claim can turn out to be false).

http://en.wikipedia.org/wiki/Argument_from_authority

Guddi
2011-03-19, 16:38
När det gäller högreps så är det ju under deff som det inte är rekommenderat. Annars kan det ha sina syfte under en träningsperiod. I videon verkar han ju tala om högrepsträning i mer allmänna drag och då är det ju inte fel.

ispåse
2011-03-19, 20:20
Argument from authority?

This is a fallacy because the truth or falsity of a claim is not related to the authority of the claimant, and because the premises can be true, and the conclusion false (an authoritative claim can turn out to be false).

http://en.wikipedia.org/wiki/Argument_from_authority

Skulle välja en olympiadeltagare som kunskapskälla till träning framför en högre utbildad och på pappret mer kunnig person vilken dag som helst i veckan om så det han säger skrider mot allt som är bevisat. Jag drömmer ibland att kevrone ringer upp mig och säger att han vill träna mig under ett år och laga min mat.

Har ju dock ingen aning om det han säger faktiskt stämmer och det var väl det ämnet handlade om egentligen, jag mumlar. :D

mn8eii
2011-03-19, 20:30
Skulle välja en olympiadeltagare som kunskapskälla till träning framför en högre utbildad och på pappret mer kunnig person vilken dag som helst i veckan om så det han säger skrider mot allt som är bevisat. Jag drömmer ibland att kevrone ringer upp mig och säger att han vill träna mig under ett år och laga min mat.

Har ju dock ingen aning om det han säger faktiskt stämmer och det var väl det ämnet handlade om egentligen, jag mumlar. :D

Personens bakgrund är i mina ögon mindre viktigt så länge påståendet är evidensbaserat eller bygger på teorier som är evidensbaserade. Skulle du lyssna på Ronnie Coleman om han påstod att det mest gynnsamma repetitionsintervallet för hypertrofi är 33-36 repetitioner trots att all evidens säger annorlunda? Jag skulle inte göra det.

Gasp
2011-03-19, 20:52
mår så dåligt när jag ser honom.....inte levrone :|

ispåse
2011-03-19, 21:13
Personens bakgrund är i mina ögon mindre viktigt så länge påståendet är evidensbaserat eller bygger på teorier som är evidensbaserade. Skulle du lyssna på Ronnie Coleman om han påstod att det mest gynnsamma repetitionsintervallet för hypertrofi är 33-36 repetitioner trots att all evidens säger annorlunda? Jag skulle inte göra det.

Så jag tränar just nu typ. :D

Är ju inte bara svart eller vitt, även herr coleman gör ju annat än drar iväg dunderreppare men allt som allt skulle jag absolut lyssna på han, vem annars liksom?

Intelligenta och kunniga sjukgymnasten "Måns" som lär andra men själv ser ut som en halvdöd sparris, nej nej nej...

ispåse
2011-03-19, 21:14
mår så dåligt när jag ser honom.....inte levrone :|

Snyggaste axlarna som någonsin funnits! gaaaah

Langster
2011-03-19, 21:27
Nej biffigare kanske man inte blir. Skulle ju vara coolt dock med massa ådror på hela kroppen:)

En bra deff, sen var det fixat, oavsett hur man tränat.

ispåse
2011-03-19, 21:37
mår så dåligt när jag ser honom.....inte levrone :|

8BDiLBc95Ns
*drool*

Pintan
2011-03-19, 21:42
En bra deff, sen var det fixat, oavsett hur man tränat.

Jarå helt klart. Har en hel del ådror redan då mitt kroppsfett är lågt. Dock menade jag liksom riktigt enorma på hela kroppen, typ som att gå runt med ständig pump:D

emi23j
2011-03-19, 22:44
Nej biffigare kanske man inte blir. Skulle ju vara coolt dock med massa ådror på hela kroppen:)

:smash: missade du masterpans inlägg?
http://en.wikipedia.org/wiki/Capillary

Gasp
2011-04-29, 15:54
8BDiLBc95Ns
*drool*

vad jag menade var givetvis att detta är levrone, inte levrone som nerdeffad.

skager
2011-04-29, 16:39
...Intelligenta och kunniga sjukgymnasten "Måns" som lär andra men själv ser ut som en halvdöd sparris, nej nej nej...

Det där är analogt med resonemanget att en onkolog själv skulle behöva ha cancer för att vara en kompetent och förtroendeingivande läkare.

Zoidy
2011-04-29, 19:03
Så jag tränar just nu typ. :D

Är ju inte bara svart eller vitt, även herr coleman gör ju annat än drar iväg dunderreppare men allt som allt skulle jag absolut lyssna på han, vem annars liksom?

Intelligenta och kunniga sjukgymnasten "Måns" som lär andra men själv ser ut som en halvdöd sparris, nej nej nej...

Jag hade absolut inte lyssnat blint på Coleman. Jag tycker alltid att han låter fruktansvärt dum så fort han öppnar munnen. Snubben kan ju knappt prata ordentligt