handdator

Visa fullständig version : Träningsvärk?


Mimmla
2011-03-18, 21:56
Jag har funderat på en sak. Man får ju träningsvärk när man bygger muskler, eller ja för att musklerna går sönder och bygger upp sig själva.
Men om man inte får träningsvärk efter ett hårt pass, vad beror det på?
Beror det på att man kört för lätta vikter eller att man bryter ner sina muskler?

Eller när man får lite träningsvärk betyder det att man tränat precis rätt då och man får lättare återhämtning än om man tränar så hårt att man inte kan röra sig dagarna efter.

Vad är bäst??

sandberg93
2011-03-18, 22:03
man får träningsvärk om man gör något musklerna inte är van vid, om du tex har kört 10 reps under en period och sedan byter till 5, så kommer du att få träningsvärk. sedan om du kör riktigt hårt kommer man få träningsvärk vilket fall som helst. och träningsvärk har inget med tex återhämtningen att göra.

Mimmla
2011-03-18, 22:05
man får träningsvärk om man gör något musklerna inte är van vid, om du tex har kört 10 reps under en period och sedan byter till 5, så kommer du att få träningsvärk. sedan om du kör riktigt hårt kommer man få träningsvärk vilket fall som helst. och träningsvärk har inget med tex återhämtningen att göra.

Vadå vänta lite här nu, menar du att man får träningsvärk av att träna mindre??
Nähä och vad är återhämtningen då???

eJohansson
2011-03-18, 22:06
Träningsvärk är inget som bevisar att du tränat hårt.

Pjotor
2011-03-18, 22:06
Personligen får jag oftare träningsvärk av högrepsträning än lågrepsträning. Dock är förekomsten av träningsvärk inte någon som helst indikation på träningens effektivitet.

Mimmla
2011-03-18, 22:07
Träningsvärk är inget som bevisar att du tränat hårt.

Vad är det bevis på då?

sandberg93
2011-03-18, 22:10
Vadå vänta lite här nu, menar du att man får träningsvärk av att träna mindre??
Nähä och vad är återhämtningen då???

Vadå vänta lite här nu, menar du att man får träningsvärk av att träna mindre??
beror på vad du menar med mindre, om du tränar mindre på gymmet men lika ofta kommer du inte få någon träningsvärk (och mindre resultat) medans om du tränar mindre ofta, dvs 3 ggr i veckan ist för 6, så kommer du att få träningsvärk endå.

vad är återhämtningen då???

google is your friend.

eJohansson
2011-03-18, 22:13
Vad är det bevis på då?

Att man gjort något som chockat kroppen. Du har alltså tränat på ett annat vis/andra vikter än vad kroppen är van vid.

jonjoo
2011-03-18, 22:13
Vad är det bevis på då?

Egentligen inget, om du utför övningar som din kropp inte är van vid eller om det var länge sedan du utförde övningen så kommer du förmodligen få träningsvärk. Om du skulle vara borta från gymmet en månad skulle du med stor sannolikhet få träningsvärk. Men om du tränar regelbundet och med iprincip samma övningar så kommer du förmodligen inte känna lika mycket träningsvärk då kroppen är van. :)

kettlebellGuden
2011-03-18, 22:16
Man får ju träningsvärk när man bygger muskler, eller ja för att musklerna går sönder och bygger upp sig själva.


Du kan bygga utan att få träningsvärk.

Sheogorath
2011-03-18, 22:19
Ett jävligt effektivt sätt att få grymt med träningsvärk är att köra 50-reppare till fail och skita i att äta alls påföljande dygn. Måste ju vara grymt bra med tanke på hur ont i kroppen man får!

Mimmla
2011-03-18, 22:24
Du kan bygga utan att få träningsvärk.

Ah okej good, var lite skraj att det inte händer ett skit bara för att jag inte får träningsvärk nån gång :P

Sheogorath
2011-03-18, 22:28
Ah okej good, var lite skraj att det inte händer ett skit bara för att jag inte får träningsvärk nån gång :P

Som sagt: att inte äta är jätteeffektivt för att få mer träningsvärk. Att få feber brukar också vara kanon för att få mer ont. Detta talar emot att träningsvärk är en bra måttstock på effektiv muskelbyggnad, eller hur?

stolpskott
2011-03-18, 22:28
Ett jävligt effektivt sätt att få grymt med träningsvärk är att köra 50-reppare till fail och skita i att äta alls påföljande dygn. Måste ju vara grymt bra med tanke på hur ont i kroppen man får!

:laugh:

Nej men seriöst nu, var lite schyssta mot Mimmla, hon är ny (läs: hon är snygg).
Träningsverk beror som sagt på att kroppen chockas av att du anstränger den på ett sätt som den inte är van vid, om du slänger in en ny övning som du inte brukar köra kommer det garanterat kännas dagen efter. Om du kör det tioende tunga passet på raken kommer det nog inte göra det, om du kört liknande övningar.

Mimmla
2011-03-18, 22:29
Som sagt: att inte äta är jätteeffektivt för att få mer träningsvärk. Att få feber brukar också vara kanon för att få mer ont. Detta talar emot att träningsvärk är en bra måttstock på effektiv muskelbyggnad, eller hur?

Haha jo det verkar som det :P
Men bra då kan inte folk gnälla på att jag äter för lite då, eftersom jag inte får träningsvärk ^^

Sheogorath
2011-03-18, 22:30
:laugh:

Nej men seriöst nu, var lite schyssta mot Mimmla, hon är ny (läs: hon är snygg).
Träningsverk beror som sagt på att kroppen chockas av att du anstränger den på ett sätt som den inte är van vid, om du slänger in en ny övning som du inte brukar köra kommer det garanterat kännas dagen efter. Om du kör det tioende tunga passet på raken kommer det nog inte göra det, om du kört liknande övningar.

Nej nej, ingen är taskig mot Mimmla. Att få saker ställda på sin spets brukar vara effektivt för att komma till insikter om saker och ting. Kan jag argumentera så brukar jag göra det. ;)

Mimmla
2011-03-18, 22:31
:laugh:

Nej men seriöst nu, var lite schyssta mot Mimmla, hon är ny (läs: hon är snygg).
Träningsverk beror som sagt på att kroppen chockas av att du anstränger den på ett sätt som den inte är van vid, om du slänger in en ny övning som du inte brukar köra kommer det garanterat kännas dagen efter. Om du kör det tioende tunga passet på raken kommer det nog inte göra det, om du kört liknande övningar.

Och tänk då hur jag ser ut om några månader om alla här är snälla och lär mig saker ;)
Ah okej.
Men en annan sak då, min PT sa åt mig att jag inte fick vara där varje dag :P
Så hur mycket kan jag träna egentligen??

Mimmla
2011-03-18, 22:32
Nej nej, ingen är taskig mot Mimmla. Att få saker ställda på sin spets brukar vara effektivt för att komma till insikter om saker och ting. Kan jag argumentera så brukar jag göra det. ;)

Jag tar inte åt mig av sånt där heller så var det med det :P

Sheogorath
2011-03-18, 22:32
Haha jo det verkar som det :P
Men bra då kan inte folk gnälla på att jag äter för lite då, eftersom jag inte får träningsvärk ^^

Då får vi la gnälla på att du tränar som en fjant och därför inte får ont ;) Något måste vi ju gnälla på! Nej, men det är kul att se att du börjat äta lite Mimmla. Kör hårt nu och skit i om du får träningsvärk eller inte.

Sheogorath
2011-03-18, 22:35
Och tänk då hur jag ser ut om några månader om alla här är snälla och lär mig saker ;)
Ah okej.
Men en annan sak då, min PT sa åt mig att jag inte fick vara där varje dag :P
Så hur mycket kan jag träna egentligen??

Styrketräning 3-4 dagar i veckan är lagom för de flesta. Inte mer än tre om du kör stora tunga övningar till muscle failure skulle jag säga. Lättare träning och du kan vara mer frikostig med dagarna. Du får utvärdera och se hur mycket träning som är bäst för att du ska utvecklas maximalt. Mer än fyra är för de flesta onödigt och ger bara sämre resultat eftersom man blir sliten fysisk och psykiskt och därför inte kan prestera ordentligt.

cero
2011-03-18, 22:35
Så hur mycket kan jag träna egentligen??

Hur tränar du just nu? Mål med träningen?

Crocker
2011-03-18, 22:38
Man får träningsvärk om man gör något musklerna inte är van vid, om du tex har kört 10 reps under en period och sedan byter till 5, så kommer du att få träningsvärk.
Felaktigt.

Sedan om du kör riktigt hårt kommer man få träningsvärk vilket fall som helst.
Felaktigt.

och träningsvärk har inget med tex återhämtningen att göra.
Sant, men tycker det är dumt att he det så kategoristiskt.

Mimmla
2011-03-18, 22:39
Då får vi la gnälla på att du tränar som en fjant och därför inte får ont ;) Något måste vi ju gnälla på! Nej, men det är kul att se att du börjat äta lite Mimmla. Kör hårt nu och skit i om du får träningsvärk eller inte.

Haha ja det verkar som det :P
Man får väl lyssna på vad gorillorna kan :P
Jaa men man vill ju liksom ha träningsvärk också, då känns det som man gjort något :D

Mimmla
2011-03-18, 22:41
Styrketräning 3-4 dagar i veckan är lagom för de flesta. Inte mer än tre om du kör stora tunga övningar till muscle failure skulle jag säga. Lättare träning och du kan vara mer frikostig med dagarna. Du får utvärdera och se hur mycket träning som är bäst för att du ska utvecklas maximalt. Mer än fyra är för de flesta onödigt och ger bara sämre resultat eftersom man blir sliten fysisk och psykiskt och därför inte kan prestera ordentligt.

Jag kör tungt 3-4 ggr i veckan. Sen rider jag de andra. Men jag vill börja simma och ev springa på dagarna jag rider också. Är det vettigt?

Mimmla
2011-03-18, 22:43
Hur tränar du just nu? Mål med träningen?

Just nu tränar jag 3-4 dagar i veckan styrka, med ordentlig uppvärmning.
Rider resten av dagarna och ev en dag vila.
Jag vill simma eller springa på dagarna jag rider också.

Jag vill se ut som Natalia Muntean till sommaren :hbang:
*hoppas kan man iaf ^^

sandberg93
2011-03-18, 22:45
Felaktigt.


Felaktigt.


Sant, men tycker det är dumt att he det så kategoristiskt.

första är inte felaktigt...

stolpskott
2011-03-18, 22:48
Jag kör tungt 3-4 ggr i veckan. Sen rider jag de andra. Men jag vill börja simma och ev springa på dagarna jag rider också. Är det vettigt?

Det är vettigt, se till att du fördelar träningen jämt bara. Musklerna behöver vila 48 timmar (har jag för mig) innan du ska anstränga samma muskelgrupp igen. Så kör inte rumpa dagen innan du ska rida, för att sedan köra rumpa dagen efter det.

Crocker
2011-03-18, 22:49
första är inte felaktigt...
Men du säger inte att andra är sann, varför skrev du då den?
Det är inte så kategoristiskt, jag får nästan aldrig träningsvärk. Händer 3-4 gånger/år och jag tränar ca 300 pass/år.

Mimmla
2011-03-18, 22:51
Det är vettigt, se till att du fördelar träningen jämt bara. Musklerna behöver vila 48 timmar (har jag för mig) innan du ska anstränga samma muskelgrupp igen. Så kör inte rumpa dagen innan du ska rida, för att sedan köra rumpa dagen efter det.

Men åh då kommer jag ju aldrig kunna träna rumpa på gym??
Och när man springer och simmar anstränger man väl allt??

Crocker
2011-03-18, 22:54
Men åh då kommer jag ju aldrig kunna träna rumpa på gym??
Och när man springer och simmar anstränger man väl allt??
Det stämmer inte fullt ut, beror väl på vad dina mål är. Är du styrkelyftare kan du ju träna samma muskler 5 gånger i veckan, lätt.(Ja, jag har provat.).
Men du kan nog träna rumpa 2-3 gånger om du vill det. Gäller bara att vara smart.

stolpskott
2011-03-18, 22:57
Men åh då kommer jag ju aldrig kunna träna rumpa på gym??
Och när man springer och simmar anstränger man väl allt??

Jo, du kan ju köra typ såhär:
Måndag: Rumpa på gym
Tisdag: Annat på gym
Onsdag: Rida, simma
Torsdag: Annat på gym
Fredag: Rumpa på gym
Lördag: Rida, simma
Söndag: Vilodag eller något.

Sen är jag inte helt hemma på sånt här, någon annan får gärna rätta mig.
Glöm inte bort att vila någon dag i veckan, det är skönt att kunna släppa allt vad träning heter ibland och bara slappna av ;)

Mimmla
2011-03-18, 22:57
Det stämmer inte fullt ut, beror väl på vad dina mål är. Är du styrkelyftare kan du ju träna samma muskler 5 gånger i veckan, lätt.(Ja, jag har provat.).
Men du kan nog träna rumpa 2-3 gånger om du vill det. Gäller bara att vara smart.

Men alltså vadå styrkelyftare, är ni någon särart eller?
Fast det blir ju varje dag ifall jag gör som jag vill.

Crocker
2011-03-18, 22:59
Men alltså vadå styrkelyftare, är ni någon särart eller?
Fast det blir ju varje dag ifall jag gör som jag vill.
Nej, det jag menar är ju att styrkelyftare ofta kör böj,bänk,mark mycket för att bli bra i det. Det är ju svårare för byggare, men funkar för viss del. Min rumpa ansträngs väl av träning i princip 6ggr/vecka för tillfället. Men jag tycker du kan prova dig fram, börja med kanske 1-2/3 och öka om det känns bra. Och vila när det blir för mycket. Förstår du vart jag vill komma? ;)

stolpskott
2011-03-18, 23:00
Men alltså vadå styrkelyftare, är ni någon särart eller?
Fast det blir ju varje dag ifall jag gör som jag vill.

Varje dag funkar ju inte, då blir det kaoz i musklerna eftersom de inte får vila något. De måste ha tid att återhämta sig efter nedbrytningen som skett.

Mimmla
2011-03-18, 23:01
Jo, du kan ju köra typ såhär:
Måndag: Rumpa på gym
Tisdag: Annat på gym
Onsdag: Rida, simma
Torsdag: Annat på gym
Fredag: Rumpa på gym
Lördag: Rida, simma
Söndag: Vilodag eller något.

Sen är jag inte helt hemma på sånt här, någon annan får gärna rätta mig.
Glöm inte bort att vila någon dag i veckan, det är skönt att kunna släppa allt vad träning heter ibland och bara slappna av ;)

Jag tänkte såhär :)

Måndag; Rida/simma
Tisdag; Gym
Onsdag; Rida/springa
Torsdag; Gym
Fredag; ev vilodag eller gym om jag har tråkigt
Lördag; Ridning
Söndag; Gym och simma eller springa

När jag går på gym har jag fått ett träningsschema från min PT som arbetar igenom hela kroppen, dock minimalt med rumpa så den är stor redan, utan mest musklerna på utsida höft och arm och mage.
Slappna av kan man göra när man dör :P

cero
2011-03-18, 23:01
Just nu tränar jag 3-4 dagar i veckan styrka, med ordentlig uppvärmning.
Rider resten av dagarna och ev en dag vila.
Jag vill simma eller springa på dagarna jag rider också.

Jag vill se ut som Natalia Muntean till sommaren :hbang:
*hoppas kan man iaf ^^

Hur mycket man kan träna är olika från person till person, och det beror givetvis på vad du gör på samtliga styrke-pass (övningar, antal set/reps osv)

Det är en hel del träning med 3-4 dagar styrka och 2 dagar kondition (+ ridning), men om du känner att du kan klara det så tycker jag du kan fortsätta.

Det är vettigt, se till att du fördelar träningen jämt bara. Musklerna behöver vila 48 timmar (har jag för mig) innan du ska anstränga samma muskelgrupp igen. Så kör inte rumpa dagen innan du ska rida, för att sedan köra rumpa dagen efter det.

Nej.

48-timmars regeln är bara en enkel tumregel. Återhämtningstid beror på hur mycket man har tränat, och hur bra återhämtningsförmåga man har.

Exempel: kör man ett set biceps-curls behöver man inte vänta 48 timmar tills man kan anstränga biceps igen.

Varje dag funkar ju inte, då blir det kaoz i musklerna eftersom de inte får vila något. De måste ha tid att återhämta sig efter nedbrytningen som skett.

Se ovan.

stolpskott
2011-03-18, 23:04
Jag tänkte såhär :)

Måndag; Rida/simma
Tisdag; Gym
Onsdag; Rida/springa
Torsdag; Gym
Fredag; ev vilodag eller gym om jag har tråkigt
Lördag; Ridning
Söndag; Gym och simma eller springa

När jag går på gym har jag fått ett träningsschema från min PT som arbetar igenom hela kroppen, dock minimalt med rumpa så den är stor redan, utan mest musklerna på utsida höft och arm och mage.
Slappna av kan man göra när man dör :P

Din PT borde ha koll på hur du ska träna, så lyssna på honom. Se bara till att håla igång en dialog angående schemat, det är viktigt att du får vara med och bestämma vad du vill fokusera på, samtidigt som det är viktigt att du lyssnar på honom (Det vet du väl redan men det skadar inte att säga det utifall att).
Nej.

48-timmars regeln är bara en enkel tumregel. Återhämtningstid beror på hur mycket man har tränat, och hur bra återhämtningsförmåga man har.

Exempel: kör man ett set biceps-curls behöver man inte vänta 48 timmar tills man kan anstränga biceps igen.

Där ser man :)

Mimmla
2011-03-18, 23:04
Varje dag funkar ju inte, då blir det kaoz i musklerna eftersom de inte får vila något. De måste ha tid att återhämta sig efter nedbrytningen som skett.

Men viss träning är ju inte så jobbig, som att lunka runt på en häst i skogen.
Man kan ha hårdare pass med hästen också men det blir mest lugnt.
Jag brukade dansa 6 dagar i veckan och det var inte dåligt alls för rumpan :P

Crocker
2011-03-18, 23:05
Jag tänkte såhär :)

Måndag; Rida/simma
Tisdag; Gym
Onsdag; Rida/springa
Torsdag; Gym
Fredag; ev vilodag eller gym om jag har tråkigt
Lördag; Ridning
Söndag; Gym och simma eller springa

När jag går på gym har jag fått ett träningsschema från min PT som arbetar igenom hela kroppen, dock minimalt med rumpa så den är stor redan, utan mest musklerna på utsida höft och arm och mage.
Slappna av kan man göra när man dör :P
Ser väl OK ut, om du är van. Ser inte OK ut, om du är ovan.

Mimmla
2011-03-18, 23:07
Hur mycket man kan träna är olika från person till person, och det beror givetvis på vad du gör på samtliga styrke-pass (övningar, antal set/reps osv)

Det är en hel del träning med 3-4 dagar styrka och 2 dagar kondition (+ ridning), men om du känner att du kan klara det så tycker jag du kan fortsätta.



Nej.

48-timmars regeln är bara en enkel tumregel. Återhämtningstid beror på hur mycket man har tränat, och hur bra återhämtningsförmåga man har.

Exempel: kör man ett set biceps-curls behöver man inte vänta 48 timmar tills man kan anstränga biceps igen.



Se ovan.

Jag tror jag kan klara det, tycker jag borde märka om något bör ändras dock.
Vad jag har förstått så är det väl längre återhämtningstid på större muskler??

Rikard Jansson
2011-03-18, 23:07
Ett annat sätt att få träningsvärk är att köra en 100reppare på 5kg i bicepscurl när man är snorfull. Det måste ju vara opti!? :)

Crocker
2011-03-18, 23:08
Jag tror jag kan klara det, tycker jag borde märka om något bör ändras dock.
Vad jag har förstått så är det väl längre återhämtningstid på större muskler??
Japp, mina ben tar en vecka att bli helt återhämtade.

stolpskott
2011-03-18, 23:09
Men viss träning är ju inte så jobbig, som att lunka runt på en häst i skogen.
Man kan ha hårdare pass med hästen också men det blir mest lugnt.
Jag brukade dansa 6 dagar i veckan och det var inte dåligt alls för rumpan :P

Jo, men det jag menade var att det är viktigt att inte anstränga en viss muskel för mycket utan vila när du pressat denna muskel hårt. Även om dans ger bra träning så pressar du inte musklerna hårt om du är van, det är mest kondition (varierar iofs på vilken dans du dansade). Men Cero påpekade att jag pratade i nattmössan. Så träna på du, se till att PT godkänner bara.

Mimmla
2011-03-18, 23:09
Din PT borde ha koll på hur du ska träna, så lyssna på honom. Se bara till att håla igång en dialog angående schemat, det är viktigt att du får vara med och bestämma vad du vill fokusera på, samtidigt som det är viktigt att du lyssnar på honom (Det vet du väl redan men det skadar inte att säga det utifall att).


Det är en hon för det första :P
Hon skakar bara på huvudet när jag säger hur mycket jag tränar, men säger inte att det är dåligt :P
Men jag fick inte gå på gym 6 dar i veckan för musklerna behövde åtminstone återhämta sig från det sa hon.
Fokus just nu är mage, armar och yttersida höft ^^

Mimmla
2011-03-18, 23:10
Ett annat sätt att få träningsvärk är att köra en 100reppare på 5kg i bicepscurl när man är snorfull. Det måste ju vara opti!? :)

Och varför har du gjort detta??? :smash:

stolpskott
2011-03-18, 23:11
Det är en hon för det första :P
Hon skakar bara på huvudet när jag säger hur mycket jag tränar, men säger inte att det är dåligt :P
Men jag fick inte gå på gym 6 dar i veckan för musklerna behövde åtminstone återhämta sig från det sa hon.
Fokus just nu är mage, armar och yttersida höft ^^

Haha, oj då.
Men om hon inte säger emot (och hon kan nog det här bättre än jag) så kör på som sagt.

Rikard Jansson
2011-03-18, 23:12
Och varför har du gjort detta??? :smash:

En utmaning. Jag krävde att vi skulle maxa i militärpress, men ingen antog det, de ville ha något jag var dålig i. Ergo - 100reppare på 5 kg. Kunde inte prata i telefon/stoppa in snus med högerarmen förrän på torsdagen (presterat på en lördag)

Mimmla
2011-03-18, 23:15
En utmaning. Jag krävde att vi skulle maxa i militärpress, men ingen antog det, de ville ha något jag var dålig i. Ergo - 100reppare på 5 kg. Kunde inte prata i telefon/stoppa in snus med högerarmen förrän på torsdagen (presterat på en lördag)

Hahahahahahaha fy fan vad jag hade hånat dig :laugh:

cero
2011-03-18, 23:15
Mer träning behöver inte alltid vara bättre.

3/pass veckor är mer än nog om man är på nybörjar-nivå tycker jag. Men det beror som sagt på hur mycket man tränar på varje enskilt pass samt hur snabbt man kan återhämta sig.

Vad kör du för övningar för att få fokus på "yttersida höft" förresten?

Rikard Jansson
2011-03-18, 23:17
Hahahahahahaha fy fan vad jag hade hånat dig :laugh:

Kan jag tänka mig. Hur som helst - träningsvärk är, såvitt jag vet, irrelevant för muskeluppbyggnad. Men visst är det trevligt att få ibland!

Mimmla
2011-03-18, 23:18
Mer träning behöver inte alltid vara bättre.

3/pass veckor är mer än nog om man är på nybörjar-nivå tycker jag. Men det beror som sagt på hur mycket man tränar på varje enskilt pass samt hur snabbt man kan återhämta sig.

Vad kör du för övningar för att få fokus på "yttersida höft" förresten?

Näe det är sant.

Men jag är ju inte riktigt nybörjare, bara på gym :P

Ptja fråga mig inte vad den heter men man sitter som i en stol och pressar bägge benen utåt :P

Mimmla
2011-03-18, 23:19
Kan jag tänka mig. Hur som helst - träningsvärk är, såvitt jag vet, irrelevant för muskeluppbyggnad. Men visst är det trevligt att få ibland!

Undrar hur sexuellt frustrerad du var efter den veckan :laugh:

Rikard Jansson
2011-03-18, 23:21
Undrar hur sexuellt frustrerad du var efter den veckan :laugh:

Jag är inte riktigt säker på vad du menar ^^ 5 dar ska man allt kunna härda ut ;p

Crocker
2011-03-18, 23:22
Jag är inte riktigt säker på vad du menar ^^ 5 dar ska man allt kunna härda ut ;p
Haha, ska man? ;)

mn8eii
2011-03-18, 23:22
Nu ska jag inte vara sån som sådan men sättet som ni beskriver träningsvärk, eller delayed onset muscle soreness, är antingen på tok för simplifierat eller stämmer helt enkelt inte med hur synen på fenomenet är idag bland de som forskar på området.

Även fast det har bedrivits en hel del forskning så har ingen kunnat kartlägga mekanismerna bakom DOMS fullt ut. Även anpassningen som gör att vi får mindre träningsvärk desto mer vältränade vi blir är omtvistad och långt ifrån klarlagd.

Vad man har kommit fram till är iaf att det framförallt, om inte endast, är den excentriska fasen i vår träning som producerar den klassiska DOMS som peakar ungefär 48h efter slutförd träning.

De två ledande teorierna för mekanismen bakom DOMS i nuläget är 1. "Failure within the excitation-contraction coupling process" samt 2. "Disruption at the level of the sarcomeres". Även om det bedrivs mest forskning kring dessa i nuläget så är de långt ifrån allmänt accepterade i forskarvärlden och relativt omtvistade.

Varför vi kan träna hur hårt som helst utan att få träningsvärk när vi är vältränade men blir halvt förlamade av muskelont efter ett hårt pass efter ett par veckors uppehåll är också omdebatterat. Den ledande teorin där handlar om att excentrisk träning gör att vi utvecklar fler sarkomerer i våra muskelfibrer vilket hör dem mindre känsliga för uttöjning. Detta är även det långt ifrån konsensus.

Är någon intresserad så kan jag rekommendera er att läsa denna review där de tar upp de ledande teorierna på området. Den har några år på nacken och det har hänt en del saker sedan dess men den är ändå väldigt informativ och läsvärd.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1469-7793.2001.00333.x/full

Rikard Jansson
2011-03-18, 23:23
Haha, ska man? ;)

Ja! Lite mental disciplin får man väl ha, for optiness sake!

Mimmla
2011-03-18, 23:23
Jag är inte riktigt säker på vad du menar ^^ 5 dar ska man allt kunna härda ut ;p

Haha yeah right :Virro

Mimmla
2011-03-18, 23:26
Nu ska jag inte vara sån som sådan men sättet som ni beskriver träningsvärk, eller delayed onset muscle soreness, är antingen på tok för simplifierat eller stämmer helt enkelt inte med hur synen på fenomenet är idag bland de som forskar på området.

Även fast det har bedrivits en hel del forskning så har ingen kunnat kartlägga mekanismerna bakom DOMS fullt ut. Även anpassningen som gör att vi får mindre träningsvärk desto mer vältränade vi blir är omtvistad och långt ifrån klarlagd.

Vad man har kommit fram till är iaf att det framförallt, om inte endast, är den excentriska fasen i vår träning som producerar den klassiska DOMS som peakar ungefär 48h efter slutförd träning.

De två ledande teorierna för mekanismen bakom DOMS i nuläget är 1. "Failure within the excitation-contraction coupling process" samt 2. "Disruption at the level of the sarcomeres". Även om det bedrivs mest forskning kring dessa i nuläget så är de långt ifrån allmänt accepterade i forskarvärlden och relativt omtvistade.

Varför vi kan träna hur hårt som helst utan att få träningsvärk när vi är vältränade men blir halvt förlamade av muskelont efter ett hårt pass efter ett par veckors uppehåll är också omdebatterat. Den ledande teorin där handlar om att excentrisk träning gör att vi utvecklar fler sarkomerer i våra muskelfibrer vilket hör dem mindre känsliga för uttöjning. Detta är även det långt ifrån konsensus.

Är någon intresserad så kan jag rekommendera er att läsa denna review där de tar upp de ledande teorierna på området. Den har några år på nacken och det har hänt en del saker sedan dess men den är ändå väldigt informativ och läsvärd.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1469-7793.2001.00333.x/full

Oh spännande, äntligen någon som kan spotta ut lite fakta ^^

ceejay
2011-03-18, 23:27
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1469-7793.2001.00333.x/full


Jag har precis gjort det där med att träna hårt igen efter ett tags uppehåll pga saker jag måste göra samt efter 1 veckas sjukdom.

Jag kan inte gå just nu :( Värker i varenda muskel. I hate it!

Mimmla
2011-03-18, 23:28
Jag har precis gjort det där med att träna hårt igen efter ett tags uppehåll pga saker jag måste göra samt efter 1 veckas sjukdom.

Jag kan inte gå just nu :( Värker i varenda muskel. I hate it!

Det är ju så himla skönt ju!
Blir typ glad om jag har ont när jag vaknar dagen efter :P

ceejay
2011-03-18, 23:30
I bröstet kan det vara rätt skönt att ha det i. Men inte i rumpa, lår och vader. Det måste se rätt kul ut att gå fram som om man fått upp något i anus och sedan tar 10 sekunder på sig för att sätta sig ned någonstans.

Mimmla
2011-03-18, 23:30
I brösten kan det vara rätt skönt att ha det i. Men inte i rumpa, lår och vader. Det måste se rätt kul ut att gå fram som om man fått upp något i anus och sedan tar 10 sekunder på sig för att sätta sig ned någonstans.

Hahaha folk kanske tror du har hemorrojder :laugh:

ceejay
2011-03-18, 23:33
Varför tror du det? Av egen erfarenhet? :P

Mimmla
2011-03-18, 23:37
Varför tror du det? Av egen erfarenhet? :P

Haha nej jag är inte en gammal kvinna :P
Och jag har inte fött barn heller :P

Rikard Jansson
2011-03-18, 23:39
Haha nej jag är inte en gammal kvinna :P
Och jag har inte fött barn heller :P

Äldre än mig och ceejay... gamling!

Mimmla
2011-03-18, 23:40
Äldre än mig och ceejay... gamling!

Wtf får ni ens vara uppe vid den här tiden då? ;)

Rikard Jansson
2011-03-18, 23:41
Wtf får ni ens vara uppe vid den här tiden då? ;)

Tänkte fråga detsamma, pensionatvårdarna bör ju redan ha släckt avdelningen? ;)

ceejay
2011-03-18, 23:42
Jag stannar alltid uppe länge. Feels good to be a gangsta.

Mimmla
2011-03-18, 23:43
Tänkte fråga detsamma, pensionatvårdarna bör ju redan ha släckt avdelningen? ;)

Alltså det är illa att du kallar en 23 årig tjej för pensionär :P

Mimmla
2011-03-18, 23:43
Jag stannar alltid uppe länge. Feels good to be a gangsta.

Mamma går inte och drar ut internet för dig då :D

Rikard Jansson
2011-03-18, 23:45
Alltså det är illa att du kallar en 23 årig tjej för pensionär :P

Man får faktiskt vara uppe hur länge man vill när man är 18 respektive 20(?)!

ceejay
2011-03-18, 23:45
Du är rolig :)
Inge mer offtopic för mig i denna tråd nu iaf.

Mimmla
2011-03-18, 23:48
Du är rolig :)
Inge mer offtopic för mig i denna tråd nu iaf.

Klart jag är rolig :P
Nej mina trådar har en tendens att bli ett jävla massa lull lull :P

spoon
2011-03-18, 23:50
Ett jävligt effektivt sätt att få grymt med träningsvärk är att köra 50-reppare till fail och skita i att äta alls påföljande dygn. Måste ju vara grymt bra med tanke på hur ont i kroppen man får!

Ett annat beprövat alternativ är att köra ett hårt pass på fredagskvällen och sedan kröka hela natten och vakna med en fin bakfylla och grotesk träningsvärk. Try it, its fun!

Mimmla
2011-03-18, 23:53
Ett annat beprövat alternativ är att köra ett hårt pass på fredagskvällen och sedan kröka hela natten och vakna med en fin bakfylla och grotesk träningsvärk. Try it, its fun!

Jag har bara blivit bakis en gång ^^
Men det var inte roligt :P

Sheogorath
2011-03-19, 08:14
Ett annat beprövat alternativ är att köra ett hårt pass på fredagskvällen och sedan kröka hela natten och vakna med en fin bakfylla och grotesk träningsvärk. Try it, its fun!

:thumbup: (tried it more than once; donut want)

Mimmla
2011-03-19, 08:59
Nu har tjocka Mimmla lagt upp en träningsjournal ><

Mimmla
2011-03-21, 10:30
Okej konstigheterna fortsätter. Jag drack på lördagen, visst bara tre glas vin men ändå.
Sen tränade jag i söndags.
Cyklade och gymmade och simmade.
Och fortfarande ingen träningsvärk??

Jag har gjort rörelser som jag inte är van vid, jag har inte simmat på flera år.
Och det var ju ingen liten vända, simmade 900 m.

Det kan ju inte vara såhär???

Ego
2011-03-21, 10:35
Simning har ingen excentrisk belastning, musklerna jobbar aldrig under "förlängning" så detta kan delvis förklara brist på träningsvärk. Sedan är träningsvärken inte något linjärt koncept. Ibland kommer den om sätter sig på toan någon gång extra om dagen, ibland har man inget efter 30 set av böj. Haka inte upp dig på sånt.

Mimmla
2011-03-21, 10:38
Simning har ingen excentrisk belastning, musklerna jobbar aldrig under "förlängning" så detta kan delvis förklara brist på träningsvärk. Sedan är träningsvärken inte något linjärt koncept. Ibland kommer den om sätter sig på toan någon gång extra om dagen, ibland har man inget efter 30 set av böj. Haka inte upp dig på sånt.

Men jag får ju aldrig träningsvärk, och när jag har tänkt på det har jag i stort sett aldrig fått ordentlig träningsvärk sån som folk klagar på att de inte kan gå.
Men det var ju bra att simningen inte är så belastande.
Känns ju som om jag inte bygger ett skit. Men det sitter väl i skallen.

Galningen
2011-03-21, 10:40
Men jag får ju aldrig träningsvärk, och när jag har tänkt på det har jag i stort sett aldrig fått ordentlig träningsvärk sån som folk klagar på att de inte kan gå.
Men det var ju bra att simningen inte är så belastande.
Känns ju som om jag inte bygger ett skit. Men det sitter väl i skallen.

Träningsvärk är inte något kvitto på att du tränat bra, det sitter i skallen.

Sheogorath
2011-03-21, 10:42
Men jag får ju aldrig träningsvärk, och när jag har tänkt på det har jag i stort sett aldrig fått ordentlig träningsvärk sån som folk klagar på att de inte kan gå.
Men det var ju bra att simningen inte är så belastande.
Känns ju som om jag inte bygger ett skit. Men det sitter väl i skallen.

Men Mimmla, det här är ju precis lika löjligt som när folk klagar på att de inte får stickningar i huden av sin PWO. Varför vill du ha något besvärande att dras med när det inte är värdefullt för prestation och utveckling? Var tacksam att du inte får träningsvärk. Som jag skrev kan träningsvärk lika gärna bero på dålig återhämtning eller sänkt smärttröskel pga en infektion. Använd annat för att mäta effekt, förslagsvis mer vikt på stången, ökad/minskad kroppsvikt (beroende på ditt mål för tillfället), bättre tid i löpspåret mm.

Mimmla
2011-03-21, 10:53
Men Mimmla, det här är ju precis lika löjligt som när folk klagar på att de inte får stickningar i huden av sin PWO. Varför vill du ha något besvärande att dras med när det inte är värdefullt för prestation och utveckling? Var tacksam att du inte får träningsvärk. Som jag skrev kan träningsvärk lika gärna bero på dålig återhämtning eller sänkt smärttröskel pga en infektion. Använd annat för att mäta effekt, förslagsvis mer vikt på stången, ökad/minskad kroppsvikt (beroende på ditt mål för tillfället), bättre tid i löpspåret mm.

Jo men det är så svårt att släppa det bara.
Man får ju alltid höra "haha du kommer ha så jävla ont imorgon".
Och hur vet man om man har bra återhämtning??
Jag har ökat på nästan alla vikter nu, och det är bara efter tre pass.

mikaelj
2011-03-21, 10:55
Jo men det är så svårt att släppa det bara.

Lär dig.

Man får ju alltid höra "haha du kommer ha så jävla ont imorgon".

Deras problem.

Och hur vet man om man har bra återhämtning??

Det där är en icke-fråga.

Jag har ökat på nästan alla vikter nu, och det är bara efter tre pass.

Utmärkt. Fortsätt så.

Sheogorath
2011-03-21, 10:56
Jo men det är så svårt att släppa det bara.
Man får ju alltid höra "haha du kommer ha så jävla ont imorgon".
Och hur vet man om man har bra återhämtning??
Jag har ökat på nästan alla vikter nu, och det är bara efter tre pass.

Ökar du i nästan alla vikter och inte har träningsvärk har du haft jättebra återhämtning :) Min sambo har nästan aldrig träningsvärk under normala omständigheter, men nu när hon ligger lågt i energi under vår deff har hon ont i muskler hon inte visste fanns. Hon kör samma övningar, samma intensitet och har samma frekvens på passen som innan. Tränar hon helt plötsligt effektivare nu? Nej. Har hennes kropp svårare för att återhämta sig maximalt på energiunderskottet? Ja.

Mimmla
2011-03-21, 11:01
Ökar du i nästan alla vikter och inte har träningsvärk har du haft jättebra återhämtning :) Min sambo har nästan aldrig träningsvärk under normala omständigheter, men nu när hon ligger lågt i energi under vår deff har hon ont i muskler hon inte visste fanns. Hon kör samma övningar, samma intensitet och har samma frekvens på passen som innan. Tränar hon helt plötsligt effektivare nu? Nej. Har hennes kropp svårare för att återhämta sig maximalt på energiunderskottet? Ja.

Aha intressant.
Jag bantar ju nu också, äter runt 1500 kcal om dagen. Ser faktiskt resultat på bara en vecka, väldigt trevligt ^^
Jag förstår fortfarande inte riktigt återhämtningen men det får jag väl lära mig till slut också.