handdator

Visa fullständig version : Hantelpress hur långt ner


bazez
2011-03-18, 21:10
När man kör hantelpress (bröst) , hur långt ner ska då man gå med hantlarna?

Innan körde jag riktigt djupt, sen testade jag ungefär så som på denna videon

http://www.youtube.com/watch?v=sqfpTkJ8Qgs

det var mycket jobbigare och det känndes i brösten som fan.

henrikl
2011-03-18, 21:49
Det djupet är väl ganska lagom.

ToniiR
2011-03-18, 21:53
Ju längre ner du går desto mer känner du, ja. Du vill få så mycket kraft som möjligt och det får du där nere. Om du stannar högre upp, så förkortar du M.pectoralis major, som gör att den inte kan ta ut sin maximala styrka.
Så försöa vänd rörelsen i det nedre läget när hantlarna är ca: 1 decimeter utanför axlarna och i höjd med bröstet.

bazez
2011-03-18, 21:57
Ju längre ner du går desto mer känner du, ja. Du vill få så mycket kraft som möjligt och det får du där nere. Om du stannar högre upp, så förkortar du M.pectoralis major, som gör att den inte kan ta ut sin maximala styrka.
Så försöa vänd rörelsen i det nedre läget när hantlarna är ca: 1 decimeter utanför axlarna och i höjd med bröstet.

ja exakt, det känns som man får mer styrka när man har gått djupt och skall precis pusha upp den.. men det känndes mer i bröstet när jag körde lite så som i video, kanske för att det var jobbigare och jag är ovan att köra på det sättet?

men skadar inte det axlarna mer om man går djupare?

ToniiR
2011-03-18, 22:07
ja exakt, det känns som man får mer styrka när man har gått djupt och skall precis pusha upp den.. men det känndes mer i bröstet när jag körde lite så som i video, kanske för att det var jobbigare och jag är ovan att köra på det sättet?

men skadar inte det axlarna mer om man går djupare?

När du kör hantelpress, tränar du bara inte pectoralis major, utan också deltoideus främre del, och sen är det flera assisterande muskler som hjälper till.
Men att du ska skada deltoideus, ska du inte vara rädd för, för den finns med under hela utförandet.