handdator

Visa fullständig version : Hur viktigt är marklyft?....


alex111
2011-03-18, 17:33
tjena.... jag undrar hur viktigt marklyft är? förut när jag körde det kommer jag ihåg att tekniken var svår att få till och därför valde jag att skippa den övningen eftersom det inte lönade sig att köra den om man inte kunde tekniken bra, är de sant?

hur viktig är övningen? jag vill bygga massa och väga lite mer framförallt :)

tack !

Crocker
2011-03-18, 17:35
Marklyft är bra, men inget måste. Att lära sig tekniken tycker jag dock är steg 1 innan man säger nej, men gör som du vill. Det är inte livsavgörande.

alex111
2011-03-18, 17:42
Marklyft är bra, men inget måste. Att lära sig tekniken tycker jag dock är steg 1 innan man säger nej, men gör som du vill. Det är inte livsavgörande.

men är det en övning som gör att man blir starkare totalt? tex finns det chans att jag bänkar mer om jag kör mer mark? :D

Ponitus
2011-03-18, 17:44
men är det en övning som gör att man blir starkare totalt? tex finns det chans att jag bänkar mer om jag kör mer mark? :D

en bra all-round-styrka är väl bra. är du stark i bänk tycker jag även du ska vara stark i mark.

mn8eii
2011-03-18, 17:45
men är det en övning som gör att man blir starkare totalt? tex finns det chans att jag bänkar mer om jag kör mer mark? :D

Ja, det skulle jag vilja påstå. Både bänkpress och marklyft är stora komplexa övningar och jag ser helt klart en viss korrelation i styrka mellan de båda.

Mitosis
2011-03-18, 17:46
men är det en övning som gör att man blir starkare totalt? tex finns det chans att jag bänkar mer om jag kör mer mark? :D

Bygger du mer massa på ryggen så får du lite kortare lyftväg och kan tjäna lite grann på det sättet.
Sen vet jag inte ifall det är någon direkt styrka som förs över.

Timme
2011-03-18, 17:47
vill du ha bra och köttig rydd blir detta mindre svårt att uppnå om du även tränar marklyft. För tjocklek på ryggen finns ingen bättre övning.

alex111
2011-03-18, 17:59
vill du ha bra och köttig rydd blir detta mindre svårt att uppnå om du även tränar marklyft. För tjocklek på ryggen finns ingen bättre övning.

okej najs, tycker ni det är svårt med att lyckas i marklyft och få resultat av det? jag menar tänk er i min situation inte ni som markat länge. Jag har inte kört marklyft mycket alls men har hört "bananrygg" och sånt så vet vad det innebär :) Men man känner ju att det tar på kroppen hur som helst!

gunhamn
2011-03-18, 18:01
Tror inte det finns ngn övning som ger bättre fileér än marklyft.

Dessutom är det gutt att vara man också

lind3r
2011-03-18, 18:01
tjena.... jag undrar hur viktigt marklyft är? förut när jag körde det kommer jag ihåg att tekniken var svår att få till och därför valde jag att skippa den övningen eftersom det inte lönade sig att köra den om man inte kunde tekniken bra, är de sant?

hur viktig är övningen? jag vill bygga massa och väga lite mer framförallt :)

tack !
Det finns en anledning varför det kallas en "basövning", tillsammans med knäböj och bänkpress. För mig en självklarhet, men inget måste.

eJohansson
2011-03-18, 19:18
Håller med de andra. Marklyft är en skitbra övning, dock inget måste.

Crocker
2011-03-18, 19:19
okej najs, tycker ni det är svårt med att lyckas i marklyft och få resultat av det? jag menar tänk er i min situation inte ni som markat länge. Jag har inte kört marklyft mycket alls men har hört "bananrygg" och sånt så vet vad det innebär :) Men man känner ju att det tar på kroppen hur som helst!
Upp sök PT/Atletklubb/Posta video eller liknande?

BonkyBo
2011-03-18, 19:54
Marklyftet lyfter dig.

cero
2011-03-18, 21:12
Som svar på din fråga: Ja, det är sant.

Marklyft är en väldigt bra övning, MEN tekniken är väldigt viktig. Har man inte tid/lust att lära sig tekniken ordentligt är det lika bra att byta ut övningen, om du inte vill dra på dig riktigt besvärliga ryggskador. Men jag tycker inte tekniken är särskilt svår att få in om man har rörligheten.

Kolla lite klipp med Mark:

http://www.youtube.com/results?search_query=mark+rippetoe+deadlift&aq=f

Långsmal
2011-03-18, 21:30
Vilka övningar kan man byta ut marklyftet mot? Tex för oss som pga problem med ryggen helst undviker marklyft.

cero
2011-03-18, 21:35
Vilka övningar kan man byta ut marklyftet mot? Tex för oss som pga problem med ryggen helst undviker marklyft.

Titta till tekniken. Kör på lätta vikter om det går. Annars finns det väl inte jättemånga alternativ jag kan komma på. Ryggresningar kanske?

Sen kan man ju alltid köra mycket roddar/latsdrag/chins osv för att få en bred och fin rygg, men just för ländryggen tycker jag inte det finns så mycket att välja mellan.

Långsmal
2011-03-18, 21:45
Ok, det var ungefär det jag misstänkte. Kör Rodd och chins iaf. Knäböj stärker väl ländryggen också va?

Pinky
2011-03-18, 21:52
okej najs, tycker ni det är svårt med att lyckas i marklyft och få resultat av det? jag menar tänk er i min situation inte ni som markat länge. Jag har inte kört marklyft mycket alls men har hört "bananrygg" och sånt så vet vad det innebär :) Men man känner ju att det tar på kroppen hur som helst!

Bananryggen beror såklart på tekniken, men framförallt kör du på för tunga vikter för att ge tekniken någon chans.

Testa att halvera vikten (nej, det är inte töntigt att köra med låga vikter), var rak i ryggen och utför övningen långsamt så ska du se att du blir trött ändå. Du kommer även märka att viktökningen kommer snabbare än du tror.
:thumbup:

eJohansson
2011-03-18, 21:52
Ok, det var ungefär det jag misstänkte. Kör Rodd och chins iaf. Knäböj stärker väl ländryggen också va?

Raka marklyft stärker definitivt ländryggen, så om du kör raka mark när du tränar ben så får du automatiskt lite ländryggs-träning.

cero
2011-03-18, 22:29
Raka marklyft stärker definitivt ländryggen, så om du kör raka mark när du tränar ben så får du automatiskt lite ländryggs-träning.

Han ville ju undvika marklyft? Om man kan köra raka ser jag ingen anledning till varför man inte kan köra vanliga?

Och ja, knäböj stärker ländryggen.

Timme
2011-03-18, 22:32
Dessutom är det gutt att vara man också

hahah du är så skön Erik! :D
Självklart har du helt rätt!

eJohansson
2011-03-19, 00:53
Han ville ju undvika marklyft? Om man kan köra raka ser jag ingen anledning till varför man inte kan köra vanliga?

Och ja, knäböj stärker ländryggen.

Jo det har du rätt i. Fel av mig :thumbup:

Control_61
2011-03-19, 08:29
Bygger du mer massa på ryggen så får du lite kortare lyftväg och kan tjäna lite grann på det sättet.
Sen vet jag inte ifall det är någon direkt styrka som förs över.


Varför skulle lyftvägen i bänkpress bli kortare på grund av en muskulösare rygg?

Krogbyggaren
2011-03-19, 11:25
När jag lärde mig marklyft så förstod jag grunden i alla andra övningar, hur man håller ryggen rak, hur man använder ryggen, hur man skapar ett båltryck, hur man ska andas osv.

Jag rekommenderar verkligen att du lär dig marklyft, fast det kan ta ett tag.

alex111
2011-03-19, 11:41
När jag lärde mig marklyft så förstod jag grunden i alla andra övningar, hur man håller ryggen rak, hur man använder ryggen, hur man skapar ett båltryck, hur man ska andas osv.

Jag rekommenderar verkligen att du lär dig marklyft, fast det kan ta ett tag.

jag har bra rörelse osv , kan gå ner väldigt djupt i knäböj. Då borde det väl bli enklare med marklyften? :)

Krogbyggaren
2011-03-19, 12:03
jag har bra rörelse osv , kan gå ner väldigt djupt i knäböj. Då borde det väl bli enklare med marklyften? :)

Svårt att säga rakt av, hitta en stans som passar dig och öva öva öva.

Jag slösade tid på en smal stans och fick ont i ryggen. Såg sedan en film om att långa atleter bör pröva en bredare stans, resten är historia.

svag74
2011-08-16, 15:24
vill du ha bra och köttig rydd blir detta mindre svårt att uppnå om du även tränar marklyft. För tjocklek på ryggen finns ingen bättre övning.

Men det är väl en övning som de flesta kör max en gång per vecka?
Och dessutom lågreppar rejält.
Dessutom ger det ju mest statisk träning för ryggen.

Hänger inte riktigt med hur det kan bygga mycket massa under dessa förutsättningar?

Ingen ironi, jag är bara nyfiken om det stämmer, och hur.

Zorban
2011-08-16, 15:33
Men det är väl en övning som de flesta kör max en gång per vecka?
Och dessutom lågreppar rejält.
Dessutom ger det ju mest statisk träning för ryggen.

Hänger inte riktigt med hur det kan bygga mycket massa under dessa förutsättningar?

Ingen ironi, jag är bara nyfiken om det stämmer, och hur.
Nej, beroende på upplägg kan du köra marklyft fler gånger i veckan.

Finns iaf många jag vet som kör iaf 6 reps på marklyft (3x6 t.ex). Kör själv 4-5 reps, varierar lite beroende på hur sliten jag är. Bara för att man inte kör högreps så betyder det inte att man inte bygger muskler, det finns väldigt många människor som är väldigt stora utan att någonsin ha kört 12 eller fler reps. Sen är ju marklyft en övning där väldigt många muskler än inkopplade, så det är lite fel övning att "leta kontakt i och köra högreps". Dessutom kan det vara svårt att hålla tekniken osv i för många reps.

Sen ger inte marklyft mest statisk träning för ryggen, vad har du fått det ifrån? Vilka muskler tror du det är som lyfter stången?

Eddie Vedder
2011-08-16, 15:36
Sen ger inte marklyft mest statisk träning för ryggen, vad har du fått det ifrån? Vilka muskler tror du det är som lyfter stången?

Jag är också lite nyfiken på vad som är statisk träning i marklyft. Det är ju inte som att man pausar halvvägs i lyftet och står still så länge man orkar.

svag74
2011-08-16, 15:44
Sen ger inte marklyft mest statisk träning för ryggen, vad har du fått det ifrån? Vilka muskler tror du det är som lyfter stången?

Tack för svar.

exrx kanske har fel, men jag tror mig sett detta på fler sidor - alltså att ryggsträckarna jobbar stabiliserande. Och andra muskler med som rhomboider och trapz.
Det är väl mer i höfterna som rörelse utförs.
Det är ju inte så att man står som en banan i starten och kör som en ryggresning ...

http://www.exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/BBDeadlift.html

Hemi
2011-08-16, 15:53
Jag är ingen lyftare men tycker ändå att det nästan borde stå i lagen att alla lär sig teknisk marklyft i skolan, speciellt viktigt om man skall börja styrketräna och hantera vikter som liger på golvet osv. Bhöver inte vara snortungt. Sen om man "kör" övningen i sitt träningsprogram eller inte är kanske inte lika viktigt. Även nån slags vettig styrkevändning eller liknande borde alla pröva på, tycker jag. Med vissa undantag för skadade individer.

Om man tänker sig att man ändå kör knäböj och tycker det verkar helt ok att kliva in under en stång och lasta på så mycket tokvikt det bara går på axlarna, utan att kunna utföra ett korrekt lyft från golvet om jag uttrycker mig rätt...

Fugly
2011-08-16, 16:19
Någon frågade om andra övningar man kan köra, alla slags rodd och chins/latsdrag.

Talus
2011-08-16, 20:33
N
Sen ger inte marklyft mest statisk träning för ryggen, vad har du fått det ifrån? Vilka muskler tror du det är som lyfter stången?

Den rörelse som sker är ju en extension i höften, det är gluteus- hamstringsmuskulaturen som kommer arbeta dynamisk, m. erector spinae kommer arbeta statiskt med att hålla ryggen upprätt.

Någon får gärna rätta mig om jag har fel dock.

Lord Humungus
2011-08-17, 06:30
Varför skulle lyftvägen i bänkpress bli kortare på grund av en muskulösare rygg?

Tjocklek på nedre trapezius borde ju korta lyftvägen i bänkpress något då bröstet trycks upp mer, samma som om man har en kudde mellan skulderbladen

inter
2011-08-17, 08:10
Tack för svar.

exrx kanske har fel, men jag tror mig sett detta på fler sidor - alltså att ryggsträckarna jobbar stabiliserande. Och andra muskler med som rhomboider och trapz.
Det är väl mer i höfterna som rörelse utförs.
Det är ju inte så att man står som en banan i starten och kör som en ryggresning ...

http://www.exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/BBDeadlift.html

Det är för att marklyft är en "tvådelad" övning. I bottenläget arbetar ryggen stabiliserande, men i andra fasen av övningen flyttas fokus från röv till rygg.

Talus
2011-08-17, 09:41
Det är för att marklyft är en "tvådelad" övning. I bottenläget arbetar ryggen stabiliserande, men i andra fasen av övningen flyttas fokus från röv till rygg.

Hmm, jag ser fortfarande inte hur varken de ytliga eller djupa ryggmusklerna jobbar dynamiskt?

Iceman84
2011-08-20, 19:18
vill du ha bra och köttig rydd blir detta mindre svårt att uppnå om du även tränar marklyft. För tjocklek på ryggen finns ingen bättre övning.

Word