handdator

Visa fullständig version : Periodisk fasta schema


Aimar
2011-03-18, 17:18
Vi har en allmän periodisk fasta tråd och en för måltider. Tänkte att vi kunde även göra en tråd för schema också, hur folk lägger upp sitt schema så att andra som vill börja(som mig själv) med PF kan vi lite inspiration. Tror de blir enklare när man får se alla olika variationer som finns.

Kan t.ex. se ut nå liknande:

22-12 = Fastar
12 = Lunch, mellanmål, eaa, vad som helst.
14-15 = Träning
16 = Största måltiden
19 = Näst största måltiden
21 = mellanmål, eaa, eller vad som helst.
22-12 = fastar

Sen om ni kör med samma schema varje dag eller om ni ändrar pga skola eller jobb.


Tack på förhand.

kalllee
2011-03-18, 17:27
Om jag inte minns fel ska man enligt det vanliga upplägget ha 16 timmars fasta, och inte 14... spelar kanske inte så stor roll

Aimar
2011-03-18, 17:30
De där var bara ett exempel som sagt, men jag tror det varierar rätt så mycket. Vissa fastar 14 timmar andra 20.

BonkyBo
2011-03-18, 19:56
Om jag minns rätt så är det vid runt 14 timmar som metabolismen snurrar igång ordentligt. Men jag är lite rostig. Spana in Leangains.com och/eller boken Eat-Stop-Eat.

Dessutom så finns det en GIGANTISK periodiskfasta tråd i Diet-delen av forumet.

Kbr
2011-03-25, 22:55
Mitt "grundschema" är:

* 2 fastor ā 32-35 timmar / vecka (Lördag kväll till Måndag frukost, samt Tisdag kväll till Torsdag frukost)

* Träningsdagar: Tisdag, Torsdag, Lördag, (+ Söndag som "bonusdag" när jag har tid och känner för det).

* Kost: Havregrynsgröt m. ägg och smör till frukost, frukt och proteinshake till mellanmål för- och eftermiddag, någon kombo av kött/fågel/fisk + broccoli/brysselkål/blomkål/quinoa + sallad/grönsaker och tillsätter olivolja/linfröolja/kokosfett/smör där det passar. Dricker mycket vatten och grönt/rooibos-te (särskillt på fastedagarna) samt en del svart te och kaffe, och emellanåt cola zero. Räknar inga kalorier.

(Detta upplägg är baserat på Eat-Stop-Eat, inte LeanGains...)

Har bara kört det i 3 veckor än så länge, men trivs bra med det (ca. -2kg och -4cm i midja hittills...vikten i sig är tämligen irrelevant för mig, måtten mer intressanta, och spegelbilden intressantast), upplever inga problem med fastorna alls (lite kall om fötter, näsa och händer runt 24-timmars-strecket och emellanåt lite tråkigt med avsaknaden av smak, men det är bara en vanesak och inget att gnälla över).

Detta är som sagt "grundschemat", och det är just det som är något av det fina jag gillar med PF enl ESE...det är väldigt flexibelt anpassningsbart.

collieweed
2011-03-26, 01:10
Vet inte om det jag håller på med kan benämnas som periodisk fasta men va fan jag kör ändå....
så här ser en ganska typisk träningsdag ut
1.Brejkfääst runt 8-9 en halv kvarg
2.ett par kaffe
3. Middag efter träning ofta runt 19-20 då äter jag en en stooor middag en proteindrink + en kvarg sen natti nattti drömma sött

hejhopp79
2011-03-26, 01:17
Kör ofta typ såhär arbetsdagar:

16.30 träning (vassle 30 g innan och efter)

18.00 Mat

20.00 Mat

Fasta till 16.30 följande dag.

Alternativt:

13.00 mat

16.30 träning

18.00 mat

20.00 mat

Vilodagar blir det lite friare:

13.00 träning (vassle innan och efter)

15.00 Mat

18.00 Mat/vassle

20.00 Mat

Sedan fasta till 13.00 typ dagen efter

Mina fastor blir alltså ofta längre än 16.00 timmar, men sällan kortare. Jag höftar det med vad som känns bra.