handdator

Visa fullständig version : De som är uppväxta med rika föräldrar


Potatiskillen
2011-03-18, 16:14
Jag satt och funderade på ett par saker gällande detta, första och främst så lär ju dessa barn som har rika föräldrar ett j*vla självförtroende iochmed att de kan få allt, tjejer lär ju föredra dessa typer av killar.

Vad har ni för uppfattning av skolkamraten som hade rika föräldrar? Hur lever han/hon nu idag tex?

Det vore intressant att höra, för ibland verkar det ju som att de krökar en hel del.

Zhang
2011-03-18, 16:16
Jag tror du ska lägga de amerikanska ungdomsfilmerna på hyllan ett tag

Crocker
2011-03-18, 16:16
Nej det är inte som du skriver.

shut teh face
2011-03-18, 16:22
Du kan inte generalisera sådär. Rika ungar kanske tenderar att oftare vara bortskämda, men det handlar inte om pengar, det handlar om hur föräldrarna uppfostrar sina barn, värdet av pengar, göra sig förtjänt av dem.

Jag har haft ett par bekanta genom livet med "rika föräldrar" och dessa har inte varit annorlunda jämfört med andra barn. Snarare är det större chans att rika föräldrar uppfostrar vettiga barn.

von huff
2011-03-18, 16:22
Två av dem är väl helt okej men skryter endå indirekt med sina pengar.En annan som hade en riktigt rik förälder var riktigt jordnära och körde med en gammal peugeot 207 när jag såg henne sist fastän hon är mångmiljonär.

Jockefoten
2011-03-18, 16:25
Allt handlar om uppfostran.

RandomC
2011-03-18, 16:27
Vart går gränsen för att ha rika föräldrar?

cero
2011-03-18, 16:32
En annan som hade en riktigt rik förälder var riktigt jordnära och körde med en gammal peugeot 207 när jag såg henne sist fastän hon är mångmiljonär.

Haha, fan vad skön!

victor_n
2011-03-18, 16:34
Den största skillnaden är nog folk med nyrika föräldrar och folk som varit det en längre period eller gått i generation.

Eddie Vedder
2011-03-18, 16:37
Min uppfattning är att Potatiskillens påståenden inte stämmer överens med mina erfarenheter. De med rika föräldrar från min barn- och ungdomstid gör idag ganska vitt skilda saker. Jag tycker att det är större skillnader mellan de som kommer från de lägsta socioekonomiska grupperna och de från "mellangrupper" än skillnaden mellan mellangruppen och de som kommer från rika hem.

Stoltz
2011-03-18, 16:55
min uppfattning är att potatiskillens påståenden inte stämmer överens med mina erfarenheter. De med rika föräldrar från min barn- och ungdomstid gör idag ganska vitt skilda saker. Jag tycker att det är större skillnader mellan de som kommer från de lägsta socioekonomiska grupperna och de från "mellangrupper" än skillnaden mellan mellangruppen och de som kommer från rika hem.

+1000

Everest
2011-03-18, 17:09
Min uppfattning är att Potatiskillens påståenden inte stämmer överens med mina erfarenheter. De med rika föräldrar från min barn- och ungdomstid gör idag ganska vitt skilda saker. Jag tycker att det är större skillnader mellan de som kommer från de lägsta socioekonomiska grupperna och de från "mellangrupper" än skillnaden mellan mellangruppen och de som kommer från rika hem.

Helt klart, två totalt olika världar

victor_n
2011-03-18, 17:15
Min uppfattning är att Potatiskillens påståenden inte stämmer överens med mina erfarenheter. De med rika föräldrar från min barn- och ungdomstid gör idag ganska vitt skilda saker. Jag tycker att det är större skillnader mellan de som kommer från de lägsta socioekonomiska grupperna och de från "mellangrupper" än skillnaden mellan mellangruppen och de som kommer från rika hem.

får +1 på det med gruppskillnaderna.

Yes
2011-03-18, 17:16
Den största skillnaden är nog folk med nyrika föräldrar och folk som varit det en längre period eller gått i generation.
Begreppet "nyrik" är bara ett äckligt jantelagspåfund.

ryss
2011-03-18, 17:21
Potatiskillen du är helt ute och cyklar i mina ögon :)

victor_n
2011-03-18, 17:23
Begreppet "nyrik" är bara ett äckligt jantelagspåfund.

Tycker det är ett rätt bra begrepp på folk som antingen vunnit en enorm summa på lotto alt blivit rik snabbt via karriär och in vet hur man ska hantera allt va det medför.

Åsberg
2011-03-18, 17:26
Tycker det är ett rätt bra begrepp på folk som antingen vunnit en enorm summa på lotto alt blivit rik snabbt via karriär och in vet hur man ska hantera allt va det medför.

Är det verkligen så vanligt att folk vinner stort, slösar allt och ligger i rännstenen efter 6 månader?

Yes
2011-03-18, 17:29
Tycker det är ett rätt bra begrepp på folk som antingen vunnit en enorm summa på lotto alt blivit rik snabbt via karriär och in vet hur man ska hantera allt va det medför.
Hela begreppet är en nidbild av folk som inte lever på gamla meriter utan skapar ny rikedom.

victor_n
2011-03-18, 17:31
Är det verkligen så vanligt att folk vinner stort, slösar allt och ligger i rännstenen efter 6 månader?

Inte detta jag syftar på. Syftar på skillnaden i hur dom beter sig. Nyrika = ofta mycket flasiga och vill oftare visa att dom just är mycket rikare än svenssons runt om dom.
Den andra delen är mycket mer down to earth och inte måste visa andra att dom är rika genom att flasha/styla med saker.

victor_n
2011-03-18, 17:32
Hela begreppet är en nidbild av folk som inte lever på gamla meriter utan skapar ny rikedom.

man kan ändå klassa in rikt folk i två skaror. Och i den mer "titta på mig jag är rik!!11One!!" så är det vanligare att dessa är just nyrika.

Yes
2011-03-18, 17:34
man kan ändå klassa in rikt folk i två skaror. Och i den mer "titta på mig jag är rik!!11One!!" så är det vanligare att dessa är just nyrika.
Nej, det är nog vanligare att dessa har ärvt sina pengar. De som lyckas bygga upp stora förmögenheter är i regel upptagna med att tjäna mer pengar.

victor_n
2011-03-18, 17:35
Nej, det är nog vanligare att dessa har ärvt sina pengar. De som lyckas bygga upp stora förmögenheter är i regel upptagna med att tjäna mer pengar.

Antar att vi helt enkelt har upplevt olika saker då jag inte kan hålla med dig.

hultman
2011-03-18, 17:36
man kan ändå klassa in rikt folk i två skaror. Och i den mer "titta på mig jag är rik!!11One!!" så är det vanligare att dessa är just nyrika.

Trams. Folk som har mycket pengar gillar oftast att bränna mycket pengar. Höjden av meningslöshet torde ju vara att jobba röven av sig för pengar man inte planerar att spendera.

victor_n
2011-03-18, 17:38
Trams.

if you say so, det är din åsikt! Jag får tydligen inte ha min egen utan måste bli uppäten av alla som inte tycker som en själv....

Yes
2011-03-18, 17:43
Antar att vi helt enkelt har upplevt olika saker då jag inte kan hålla med dig.
Sträcker sig dina upplevelser längre än bilden du fått av Stureplan?

Rumsren
2011-03-18, 17:44
Som någon sa tidigare; det handlar om uppfostran. Det som TS skriver stämmer inte alls överens med min uppfattning. Snarare att barn till låginkomsttagare gnäller mer om att livet hade varit så mycket enklare och bättre om familjen hade haft mer pengar.

victor_n
2011-03-18, 17:45
Sträcker sig dina upplevelser längre än bilden du fått av Stureplan?

Nej jag ser mer till bekanta och vänner.

Jishuku
2011-03-18, 17:58
Känner några med hyfsat rika föräldrar. I detta fall kvinnliga sådana, och de är väldigt välresta och har stor kunskap om världen. En har studerat social economic responsibility utomlands (storföretags sociala ansvar). Båda är mogna och har fått lära sig arbeta för pengarna.

De har såklart haft större möjligheter att semestra och se sig om i världen än gemene man, men det har bara gjort de till bättre människor.

Som andra sagt; uppfostran!

ispåse
2011-03-18, 17:59
Jag kommer från en rik släkt men min uppväxt har varit allt annan än glamourös, har fått gå igenom allt som andra om inte mer, känner mig som vem som helst men har nu lite för tidigt fått ta över pengarna vilket känns lite skumt. Vet inte riktigt vad jag ska ha dem till faktiskt. :Virro

hultman
2011-03-18, 18:01
Nej jag ser mer till bekanta och vänner.

Om du inte redan märkt det så snackar folk jävligt mycket om pengar. Väldigt sällan är det sant.

von huff
2011-03-18, 18:03
Jag tror att folk endast tänker på det materiella när vi talar om bortskämdhet.Jag anser nästan att det är värre att inte lära barnen ordna saker själv,jobba,hemsysslor osv.Själv anser jag mig vara bortskämd, inte för att jag fick mer saker än mina bekanta som barn men för att jag alltid har fått mycket hjälp med allt hemifrån.

victor_n
2011-03-18, 18:04
Om du inte redan märkt det så snackar folk jävligt mycket om pengar. Väldigt sällan är det sant.

mmm, och jag är inte dum i huvet tack.
Jag vet om deras yreken/familjer osv.

hultman
2011-03-18, 18:25
mmm, och jag är inte dum i huvet tack.
Jag vet om deras yreken/familjer osv.

Möjligt. Men det är inte ofta folk talar sanning om deras ekonomi. De flesta i Sverige har det ganska knapert, och det finns inte så många "multimiljonärer". Tvärtom vad man kan föreställa sig efter att ha lyssnat på random person i sin närhet.

shut teh face
2011-03-18, 18:26
Kanske för det är så svårt att bli rik i ett sosseland som detta. Hade skatten inte varit som den är så hade man levt gott.

victor_n
2011-03-18, 18:29
Kanske för det är så svårt att bli rik i ett sosseland som detta. Hade skatten inte varit som den är så hade man levt gott.

Är väl bara Danmark som har högre skatter i norden?

hultman
2011-03-18, 18:30
Är väl bara Danmark som har högre skatter i norden?

I världen.

jontet
2011-03-18, 18:53
fanns inga rikemansbarn i mitt plugg såvitt jag vet. bilden av dem är att de har sjukt mycket att leva upp till. det finns ju inte på kartan att de skall gå fordon på gymnasiet och bli bilmeck precis

SiSenior
2011-03-18, 18:55
Den enda snorrika människa jag någonsin känt, och följt, i min uppväxt är idag arbetslös och lever på pappas pengar. Han har ingen motivation att verken avsluta gymnasiet eller söka jobb. Han pratar hela tiden om att när hans föräldrar någon gång framöver pensionerar sig, ska han sälja företagen och kommer inte lyfta ett finger resten av livet.

daks
2011-03-18, 19:05
Jag tror du ska lägga de amerikanska ungdomsfilmerna på hyllan ett tag

Eller "Vinterviken".

IMDB (http://www.imdb.com/title/tt0118083/)

Solros
2011-03-18, 19:12
Hade jag varit född rik så hade jag självklart gått runt och bitchslappat alla fattigjon och legat med supermodeller dagarna i ändå.

Minimjölk
2011-03-18, 19:54
Möjligt. Men det är inte ofta folk talar sanning om deras ekonomi. De flesta i Sverige har det ganska knapert, och det finns inte så många "multimiljonärer". Tvärtom vad man kan föreställa sig efter att ha lyssnat på random person i sin närhet.


Jag håller med om första stycket men upplever andra delen mer åt andra hållet. Att folk som sitter med hyffsade tillgångar ändå beklagar sig över hur dyrt vissa saker är och att de inte har råd till tex att gå på konsert när de veckan efter köper en splitter ny BMW för 600.000kr utan att blinka...

ceejay
2011-03-18, 20:22
Jag håller med om första stycket men upplever andra delen mer åt andra hållet. Att folk som sitter med hyffsade tillgångar ändå beklagar sig över hur dyrt vissa saker är och att de inte har råd till tex att gå på konsert när de veckan efter köper en splitter ny BMW för 600.000kr utan att blinka...

Det är bankens bil :thumbup::D

hultman
2011-03-18, 20:40
Jag håller med om första stycket men upplever andra delen mer åt andra hållet. Att folk som sitter med hyffsade tillgångar ändå beklagar sig över hur dyrt vissa saker är och att de inte har råd till tex att gå på konsert när de veckan efter köper en splitter ny BMW för 600.000kr utan att blinka...

Det sistnämnda föregår ofta det förstnämnda ;) Det är inte lätt att bli rik när man spenderar mer än man har råd med. Som många gör.

Minimjölk
2011-03-18, 20:41
Det är bankens bil :thumbup::D

Inte alltid. Jag personligen skulle inte ta lån för att köpa bil

Minimjölk
2011-03-18, 20:42
Det sistnämnda föregår ofta det förstnämnda ;) Det är inte lätt att bli rik när man spenderar mer än man har råd med. Som många gör.

Ha ha, ja, det är iofs ofta sant.

stevebc
2011-03-18, 20:51
Det beror kanske på var man är. Jämför Stureplan med Kommuniststudent-Lund. Jag hade nog klarat mig sämre med överklass/adelsbakgrund än med det proletära ditot jag kommer från.

I övrigt är skryt/snack om ens härkomst bland det tråkigaste och mest intetsägande som finns, anser jag.

Jag har vänner som har revolterat bara för att de har skämts över sitt adliga påbrå, för att på senare dagar till slut falla för morsans snack om att de faktiskt är lite finare än alla andra. Som jag hörde häromdagen: "lyssna inte på honom, han kommer från en nyrik familj". Det var inte om mig då, utan om en kompis som nu pluggar till läkare. Han skulle inte tro att han var något bara för att han pluggade till läkare, för han kom inte från en familj med långa anor av rikedom och ära, och var således av en annan klass.

Folk som går runt och tror sig för att deras namn slutar med "-meister", eller inleds med "Von", eller vänsterhycklare för den delen, är så jävla tröttsamma och tråkiga.

salmiak
2011-03-18, 20:52
Det är större skillnad mellan de som gillar att spendera och de som snålar.
Kanske är det för att jag kommer från en medelstor stad som jag inte känt av fenomenet, ber så om ursäkt.
Vare sig man har rika eller fattiga föräldrar känns det som att om viljan finns att leva "rikt" så går det från en ganska ung ålder. Gällande självförtroende handlar det väl om en herrans massa grejor, nästan så man borde starta en separat tråd inom ämnet.

Gällande de som kommit längst i arbetslivet och tjänat mest pengar/legat med flest tjejer(osv) handlar det om två saker: Ångest och intresse.

Potatiskillen
2011-03-18, 21:11
Vi säg alla föräldrar som har mer än 700 000 kr i årslön, då pratar vi om bra inkomster.

von huff
2011-03-18, 21:13
Tillsammans eller båda föräldrarna?

shut teh face
2011-03-18, 21:41
Vi säg alla föräldrar som har mer än 700 000 kr i årslön, då pratar vi om bra inkomster.
Min pappa tjänar 840,000 om året och jag vet inte om det räknas som bra inkomst i dina ögon. Men jag har aldrig fått något jag inte förtjänat, fått jobba för saker och ting. Och i mina ögon så har jag en väldigt sund syn på pengar och tjänar själv egna pengar och har egna mål med dem.

Jag hade kompisar som växte upp där deras föräldrar hade 30% av min pappas lön, men de fick massor av saker; cyklar, tv-spel, datorer, förmodligen la föräldrarna ned mycket av sin inkomst på prylar till barnen. Min pappa köpte roliga saker åt sig själv istället. Jag tror det var nyttigt för mig att inte få något serverat, om jag jämför med hur mina barndomsvänner är gällande ekonomiskt tänk, men framförallt motivation att göra något själv och inte "glida".

Hade jag vunnit 100 miljoner eller dylikt så hade jag inte slängt pengar eller materiella saker på mina barn, de ska förstå värdet av pengarna.

coolboynesko
2011-03-18, 22:00
Alla som är bortskämda brukar trycka ner andra som är fattigare än dem.
Bla "Hon brukade köpa sina kläder på marknaden"
"Kolla han har en LIDL-kasse, jävla fattiglapp"
"Kan inte han köpa han köpa nya kläder han har ju samma på sig hela tiden"
osv

McLR
2011-03-18, 22:03
Alla som är bortskämda brukar trycka ner andra som är fattigare än dem.
Bla "Hon brukade köpa sina kläder på marknaden"
"Kolla han har en LIDL-kasse, jävla fattiglapp"
"Kan inte han köpa han köpa nya kläder han har ju samma på sig hela tiden"
osv

Ah fast danne? Så är det ju knappast :)

Solros
2011-03-18, 22:06
Alla som är bortskämda brukar trycka ner andra som är fattigare än dem.
Bla "Hon brukade köpa sina kläder på marknaden"
"Kolla han har en LIDL-kasse, jävla fattiglapp"
"Kan inte han köpa han köpa nya kläder han har ju samma på sig hela tiden"
osv

Såklart!
Ser jag ngn med LIDL-kasse så smäller det bara!

JJOHANSSON
2011-03-18, 22:08
såklart!
Ser jag ngn med lidl-kasse så smäller det bara!

:d

emi23j
2011-03-18, 23:24
Alla som är bortskämda brukar trycka ner andra som är fattigare än dem.
Bla "Hon brukade köpa sina kläder på marknaden"
"Kolla han har en LIDL-kasse, jävla fattiglapp"
"Kan inte han köpa han köpa nya kläder han har ju samma på sig hela tiden"
osv

Vi vet ju alla att det inte stämmer. Även de rika behöver sitt kvarg*flex*

O.W.
2011-03-19, 00:29
begreppet "nyrik" är bara ett äckligt jantelagspåfund.

+1

stevebc
2011-03-19, 00:51
Begreppet "nyrik" är bara ett äckligt jantelagspåfund.Folk som kopplar människovärde till pengar måste väl hitta något sätt att distansera sig från varandra.

Bullen!
2011-03-19, 08:54
Alla som är bortskämda brukar trycka ner andra som är fattigare än dem.
Bla "Hon brukade köpa sina kläder på marknaden"
"Kolla han har en LIDL-kasse, jävla fattiglapp"
"Kan inte han köpa han köpa nya kläder han har ju samma på sig hela tiden"
osv

de som säger så har fått pengar av någon annan. ingen högutbildad person som jobbat sig upp till en bra position som betalar dem väl skulle ta de meningarna i munnen.

det låter som en snorig son till ovan nämnda man.

mini
2011-03-19, 09:48
Den enda jag vet har växt upp i ett rikt hem har inte varit bortskämd, men han hade heller inte lärt sig hantera pengar eftersom det inte var något de pratade om hemma. Han fick inget gratis men slösade sina egna pengar pga obetänksamhet.
Att man som uppvuxen i ett rikt hem skulle ha lättare med mänskliga relationer är ju bara så knasigt tänk att ingen verkar ens orkat bemöta det.