handdator

Visa fullständig version : Styrketräning- överskattat?


Minimjölk
2011-03-18, 08:43
Om du skall vara helt ärlig, exakt vad har du fått ut av din styrketräning på gym? Du har troligtvis plöjt ner ett stort antal timmar och lagt ner mängder av pengar på kosttillskott, medlemskap eller flashiga kläder men vad har du egentligen uppnått för resultat och hur påverkar detta din livssituation? Visst kanske du har blivit av med lite fett och visst kanske du har fått mer muskler men i ärlighetens namn, vilket behov uppfyller det? Det är mer hälsosamt att hålla en normal/lägre vikt med normal mängd fett. För hälsans skull är det bättre att gå promenader och hålla igång med armhävningar och andra aktiviteter.
Styrketränar du för att det är din hobby och du finner det roligt/avkopplande? Du kan säkert hitta andra hobbies som inte är lika krävande och dessutom ger dig mer utan att du behöver riskera att spränga ett blodkärl i hjärnan under en benböj eller sabba ryggraden i marklyft.

De flesta som sysslar med seriös styrketräning har mer krämpor jämfört med om de suttit stilla i soffan 24/7. Måttlig motion är däremot bäst för hälsan och din kroppsfunktion. Det är inte hälsosamt att så gott som dagligen pressa sin kropp till det yttersta-

Tränar du för att du vill uppnå ett visst kroppsligt ideal, vad beror det på? Du duger som du är och har du en vaneföreställning om att du skulle må bättre eller bättre passa in med mer muskler är det bättre att du lägger energi på att höja din självkänsla.

Det finns så mycket annat roligt man kan göra än spendera sina dagar i någon svettig källarlokal och ha ångest över ens uteblivna resultat.

Ut i friska luften och cykla med dig!

J.V
2011-03-18, 08:46
Jag tränar, framför allt bänkpress, för att kunna slå hårt.

Hank
2011-03-18, 08:47
Jag tränar styrketräning för att jag blir aggressiv och bred så jag kan spänna upp mig ordentligt och se ner på folk på krogen!

von huff
2011-03-18, 08:47
Personligen skulle jag nog ha måt bättre av att endast träna cardio och kanske lite armhävningar.Resultaten har varit dåliga jämfört med all tid och pengar som använts.Axlarna och armbågen har tagit stryk.Roligt har det varit att träna men sett till resultaten har det inte vait värt det

Petoria
2011-03-18, 08:50
Jag kan göra en grym latsspread

Sen så kan jag slåss bättre också!

Minimjölk
2011-03-18, 08:51
Jag tränar styrketräning för att jag blir aggressiv och bred så jag kan spänna upp mig ordentligt och se ner på folk på krogen!


Jag tror du skulle må bättre om du hade någon att prata av dig hos. Just styrkträning leder till ökad testosteronnivå vilket leder till ökad aggresivitet. För ditt eget välmående råder jag dig omedelbart att sluta lyfta vikter och iställer ringa en jourhavande vän. Istället för att se ned på folk, acceptera dem som de är och se dem som dina vänner!

Spridis
2011-03-18, 08:51
Jag tränar för att jag vill!
Redan kvällen innan får jag en euforisk känsla över att det bara är några timma innan klockan är 6:00 och man får stiga in i gymmet och greppa stången. Under mina 37 levnadsår så har jag ännu inte hittat något annat som ger mej samma sköna känsla före, under och efter styrketräning.
Och ja Mjölkis, ja har testat det mesta, cykling, joggning, promenader, simning etc etc. Inget av dom sakerna gav mej ett skvatt när det gäller välbefinnande, bara skavsår och annat skit.
Gör man styrketräning på rätt sätt så håller man skaderisken nere och dom skador man får står man ut med.

http://1.bp.blogspot.com/_rqH4fUbko2U/TS3fflBSfGI/AAAAAAAASvw/DGYxNzhwMkM/s1600/troll.jpg

Minimjölk
2011-03-18, 08:54
Personligen skulle jag nog ha måt bättre av att endast träna cardio och kanske lite armhävningar.Resultaten har varit dåliga jämfört med all tid och pengar som använts.Axlarna och armbågen har tagit stryk. Roligt har det varit att träna men sett till resultaten har det inte vait värt det


Precis den uppfattningen har de flesta som tränat ett antal år. Det är viktigt att vi inte vilseleder unga brinnande själar som tror att styrketräningen kommer öppna en värld av möjligheter för dem. Att hänga på träningsforum likt Kolozzeum är lite som sektverksamhet där man känner att man måste prestera på ett visst plan för att vara värdig att deltaga. Tänkvärt är att desto mer muskler en person byggt desto mer slitage har den personen utsatt sin kropp för och många går omkring med mer eller mindre permanenta skador och smärtor lite varstans.

Minimjölk
2011-03-18, 08:59
Jag tränar för att jag vill!
Redan kvällen innan får jag en euforisk känsla över att det bara är några timma innan klockan är 6:00 och man får stiga in i gymmet och greppa stången.

Jag kan finna det en smula olustigt när man finner eufori över att greppa en stång. Är det verkligen detta som är höjdpunkten i ditt liv. De allra flesta som inbitna gymanhängare tapapr verklighetsförankringen och upplever det som att träningen är det viktigaste i deras liv och att inget annat är något värt. Ända tills den dag då de av någon anledning måste ta ett uppehåll från träningen och då inser att att träningen absolut inte bidrar med någonting. Den känslan man får kan man lätt framkalla på annan väg som inte är lika slitsam för kroppen.

Lellan
2011-03-18, 09:16
Styrketräning har gett mig MASSOR! Ingen annan mamma i lekparken leker som pappor, barn gillar föräldrar som leker som pappor - lyfter, klättrar, tål lite. Tom när jag födde barn tänkte jag för mig själv att det var en tillgång att ha styrketränat; där har jag lärt mig att "jobbigt, ont" inte är farligt om det är bra smärta, att man orkar mer än man tror.

I vardagen gör det att jag inte reflekterar över att gå km med tunga matkassar, skulle det hända ngt extraordinärt så litar jag på min kropp och är mer medveten om dess resurser än om jag enbart hade gett mig ut på cykelturer (hatar att cykla, då springer jag hellre isf).

Vilket leder in på att jag ÄLSKAR styrketräning, och det är nyttigt och bra att avsätta tid, energi etc - investera i ngt man älskar att göra. Det gör dels att man sätter värde på sig själv, visar andra att ens tid är betydelsefull - är något viktigt för en blir det naturligt att protestera om ngn pissar på det. Man hävdar sin rätt men självklart finns det en poäng i att inte ha övertro till styrketräning, el vilket intresse som helst. Men tycker inte alls det är fel på något sätt att ha ngt man ger energi, som ger energi tillbaks.

Styrketräning har gett mig massor, och blivit en del av livet jag aldrig tänker vara utan frivilligt. Det skänker lycka, är jag lycklig kan jag sprida den känslan vidare, ser inget problem öht med det.

Sen är jag iofs inget muskelmonster, men om jag jämför med genomsnittskompisen så investerar jag mer i styrketräning än dem, men upplever inte negativt och tror ingen annan gör det heller, tvärt om. Blir harmonisk av det! :)

Rent fysiskt tycks jag av naturen vara tjock och svag, och min erfarenhet säger att jag blir ännu tjockare och svagare utan styrketräning, andra genetiska freaks må kanske inte ha lika stor behållning så som någon som mig som verkligen behöver det för att bli lite mer normal än utan.

Lellan
2011-03-18, 09:21
Jag kan finna det en smula olustigt när man finner eufori över att greppa en stång. Är det verkligen detta som är höjdpunkten i ditt liv. De allra flesta som inbitna gymanhängare tapapr verklighetsförankringen och upplever det som att träningen är det viktigaste i deras liv och att inget annat är något värt. Ända tills den dag då de av någon anledning måste ta ett uppehåll från träningen och då inser att att träningen absolut inte bidrar med någonting. Den känslan man får kan man lätt framkalla på annan väg som inte är lika slitsam för kroppen.

Nu finns det ju grader i helvetet.. Har precis ofrivilligt varit ifrån träningen i 6 veckor, och det har varit pissjobbigt. Men jag upplever mitt normaltillstånd överlag som lyckligare än andra människors, mkt tillskriver jag styrketräningen som ger struktur, mål och lycka i tillvaron. En lyx att få ägna sig åt det regelbundet!

Styrketräning har för mig visat sig det bästa sättet att få den lyckan, upplever inte den sortens styrketräning jag ägnar mig åt som slitsam för kroppen utan tvärt om uppbyggande. Så det är nog lite fel att dra alla över en kam, och sätta ngn generell term där.. Jag har liksom testat annan träning; skidor, gympa osv och visst är det kul. Men inte alls lika passande för mig. För dig är kanske det det bästa, så då är det väl bra att du hittat din grej.

Men att generellt säga att styrketräning skulle vara sämre, ja det är nog i dina ögon. För mig är det näst efter sonen det bästa som hänt mig, det har gett massor med bra ringar på vattnet. :)

Sen tror jag att när man blir äldre, så märker man fördelarna av just styrketräning än mer.. äh, kan ju iaf försöka skylla på att jag är tant, därför jag gillart! :D

Lellan
2011-03-18, 09:25
Precis den uppfattningen har de flesta som tränat ett antal år. Det är viktigt att vi inte vilseleder unga brinnande själar som tror att styrketräningen kommer öppna en värld av möjligheter för dem. Att hänga på träningsforum likt Kolozzeum är lite som sektverksamhet där man känner att man måste prestera på ett visst plan för att vara värdig att deltaga. Tänkvärt är att desto mer muskler en person byggt desto mer slitage har den personen utsatt sin kropp för och många går omkring med mer eller mindre permanenta skador och smärtor lite varstans.

Förstår din poäng, men den är inte nyanserad alls.. Därför faller det lite platt. Självklart ska man vara medveten om att storsatsningar ger större risker, men det finns väl sjukt mkt mer destruktiva saker att ägna sig åt.. Och alla som styrketränar är inte hetsade unga grabbar. Bra med din motvikt i frågan om det är som du upplever det, ngn slags stress, men samtidigt så kan du ju inte förringa en hel träningsform som är väldigt bra att ägna sig åt - jämför du styrketräning med cykling så får du ju jämföra nivårerna.. dvs profesionell, elitsatsande styrketräning med cyklings dito och då är det inte länger så hälsosamt att cykla eller hur?

Om träningen är uppbyggande el tärande beror ju på mängd, intensitet och personen. Högst individuellt.

von huff
2011-03-18, 09:35
Precis den uppfattningen har de flesta som tränat ett antal år. Det är viktigt att vi inte vilseleder unga brinnande själar som tror att styrketräningen kommer öppna en värld av möjligheter för dem. Att hänga på träningsforum likt Kolozzeum är lite som sektverksamhet där man känner att man måste prestera på ett visst plan för att vara värdig att deltaga. Tänkvärt är att desto mer muskler en person byggt desto mer slitage har den personen utsatt sin kropp för och många går omkring med mer eller mindre permanenta skador och smärtor lite varstans.

Nån form av skada har nästan alla som styrketränat en längre tid råkat ut för ja.Jag tycker inte att folk blir vilseledda,tålamod är viktigt när det gäller styrketräning.Jag fattar dock inte dom som slutar efter ett halvår då man ökar som bäst då, vad har folk egentligen förväntat sig undrar man då.Det som håller mig kvar till styrketräning är att jag innan jag styrketränade vägde 55kg och är rädd att jag faller tillbaka till det om jag slutar.Visst är styrketräning roligt men efter en 9 timmars arbetsdag när man kommer hem klockan 7 så är motivationen ofta inte den bästa

Stoltz
2011-03-18, 09:38
Vad de där oändliga timmarna gett mig?


Oändliga timmar roligt så klart, vad är det här för dum tråd?

Kwon
2011-03-18, 09:40
Är det någon/något som tvingat dig träna/gå till gymet?

O_Wao
2011-03-18, 09:42
Jag styrketränar inte så hårt att det på något sätt är skadligt, de uppenbara hälsovinsterna med att hålla sig i form är bra mycket större än ev småkrämpor.

von huff
2011-03-18, 09:43
Vad de där oändliga timmarna gett mig?


Oändliga timmar roligt så klart, vad är det här för dum tråd?

Det är roligt att sitta hemma å runka också.Endel som tränar vill forutom att det är roligt, ha resultat!

Lellan
2011-03-18, 09:50
Det är roligt att sitta hemma å runka också.Endel som tränar vill forutom att det är roligt, ha resultat!

Ok.. så om man vill ha muskler i resultat, vilket ger mest - sitta hemma och runka eller att träna musklerna man vill stärka? *rolleyes* Sen att vissa har roligt under tiden försämrar ju inte saken. Resultatfokus innebär ju också till mkt stor del till kosthållning.

Förstår inte problemet; är det att man inte uppnått de resultat man vill, så har man väl iaf kommit närmare dem än om man tittat tv, runkat el whatever den tiden istället? Eller cyklat, jag tror man bygger mer muskler av att lyfta tungt än att cykla om ens fokus nu är på muskler. Då hade man väl snarare blivit olyckligare av att cykla som en tokdåre, om det var muskler man strävade efter.

Minimjölk
2011-03-18, 09:50
Jag inser att inte alla håller med mig. Konstigt vore väl ananrs när man starta en sådan här tråd på ett forum för folk intresserad av just styrketräning.
Styrketräning kan fylla en funktion vid rehab eller som komplement till andra sporter men att renodlat satsa fullt ut på styrketräning som många unga killar (ok jag generaliserer) gör att de i onödan undviker att vidga sina vyer. Jämför man styrketräning med många andra motionsformer måste man hålla på längre och pressa sig mer för att uppnå något som helst resultat. Visst, tillhör man den genetiska elitpoolen så kanske det går fort men för de allra flesta är inte avkastningen i närheten av inlagd energi. Jämför med löpning och kondition. Genom att lunka på halvfart en dag i veckan kan man uppnå häpnadsväckande konditionsförbättring på några veckor. Att gå in och lalla på gymmet ger ingenting utan det krävs dedikation samt stenhård satsning, vilket i många fall leder till någon av konsekvernserna jag redan nämnt.
jag köper att många ser styrketräning som en rolig sysselsättning men det finns säkerligen andra aktiviter som ni skulle finna lika roliga utan att behöva göra uppoffringar.

mikaelj
2011-03-18, 09:51
Den andra extremen från att träna huvudet dag ut och dag in. Programmering och motion verkar gå hand i hand?

Vem säger att man enbart styrketränar, dock?

Lellan
2011-03-18, 09:56
Jag inser att inte alla håller med mig. Konstigt vore väl ananrs när man starta en sådan här tråd på ett forum för folk intresserad av just styrketräning.
Styrketräning kan fylla en funktion vid rehab eller som komplement till andra sporter men att renodlat satsa fullt ut på styrketräning som många unga killar (ok jag generaliserer) gör att de i onödan undviker att vidga sina vyer. Jämför man styrketräning med många andra motionsformer måste man hålla på längre och pressa sig mer för att uppnå något som helst resultat. Visst, tillhör man den genetiska elitpoolen så kanske det går fort men för de allra flesta är inte avkastningen i närheten av inlagd energi. Jämför med löpning och kondition. Genom att lunka på halvfart en dag i veckan kan man uppnå häpnadsväckande konditionsförbättring på några veckor. Att gå in och lalla på gymmet ger ingenting utan det krävs dedikation samt stenhård satsning, vilket i många fall leder till någon av konsekvernserna jag redan nämnt.
jag köper att många ser styrketräning som en rolig sysselsättning men det finns säkerligen andra aktiviter som ni skulle finna lika roliga utan att behöva göra uppoffringar.

Men vilka uppoffringar? Allt är inte svart och vitt. Man kan göra allt, precis som du säger. Men håller inte med dig alls, styrketräning är väl just den träning som - i rätt intensitet och mängd, väl avvägd - man kan göra jämt fasten man har skador tom? Har man stukat en fot gör man ngt annat etc. Om man begränsar sig till att cykla el jogga står man ju handfallen, dessutom ser jag inte hur ngn med ett stillasittande arbete skulle kunna bibehålla en god funktion i axlar/rygg etc med enbart promenader, cykla, jogga osv. Dagliga livet för de flesta innebär få rörelser som främjar god hälsa, tyvärr.

hultman
2011-03-18, 09:57
Mitt liv är inte direkt någon handbok i hälsosamt leverne. Kunde inte bry mig mindre om vad som är hållbart och bra för kroppen. Tränar av estetiska anledningar och för att få vissa fördelar om man tvingas använda nävarna. Vilket förvisso är alltmer sällan nuförtiden, precis som gymbesöken.

L-Sami
2011-03-18, 09:57
Om du skall vara helt ärlig, exakt vad har du fått ut av din styrketräning på gym?

Fått gå till ett ställe flera gånger i veckan, efter studier/jobb, utmana mig själv (livet blir tråkigt om utmaningarna är få) träffa människor och umgås, tillhöra en grupp individer som har samma intressen (rätt normalt).

Visst kanske du har blivit av med lite fett och visst kanske du har fått mer muskler men i ärlighetens namn, vilket behov uppfyller det?

Jag har alltid varit tränad och varit aktiv, min bild av mig är att jag ska vara vältränad. Det är jag, jag som tjockis och fet existerar inte. Jag tror det handlar om självförverkligande. Vara den man vill vara.

För hälsans skull är det bättre att gå promenader och hålla igång med armhävningar och andra aktiviteter.
Styrketränar du för att det är din hobby och du finner det roligt/avkopplande?

Styrketräning är mer som rutin för mig. Det är någonting som tillhör min veckoplan, en del av mig. Roligt, utmanande och avkopplande.

Det finns så mycket annat roligt man kan göra än spendera sina dagar i någon svettig källarlokal och ha ångest över ens uteblivna resultat.

Om man får resultat då?

von huff
2011-03-18, 09:57
Ok.. så om man vill ha muskler i resultat, vilket ger mest - sitta hemma och runka eller att träna musklerna man vill stärka? *rolleyes* Sen att vissa har roligt under tiden försämrar ju inte saken. Resultatfokus innebär ju också till mkt stor del till kosthållning.

Förstår inte problemet; är det att man inte uppnått de resultat man vill, så har man väl iaf kommit närmare dem än om man tittat tv, runkat el whatever den tiden istället? Eller cyklat, jag tror man bygger mer muskler av att lyfta tungt än att cykla om ens fokus nu är på muskler. Då hade man väl snarare blivit olyckligare av att cykla som en tokdåre, om det var muskler man strävade efter.



Javisst.Alla har vo olika åsikter/mål men för mig innebär att pass att jag måste köra 40km, kommer hem ca kl.22.00 så redan där försvinner lite av det roliga så jag vill ha lite utdelning, eller kännbar utdelning.Nöjer man sig med att ha roligt är det ju bra:)

130kg finsk sisu
2011-03-18, 09:59
Ursäkta en bortkommen bondson, men vad har flashiga kläder att göra med styrketräning?

ispåse
2011-03-18, 09:59
Träningen har bara varit bra för mig, 5-6 timmar i veckan av 168 möjliga är en piss i havet vad gäller tidkrävande och uppoffring, tid jag annars hade slösat bort framför TV´n. Jag har fått bra resultat, trivs med min kropp, är lugnare som person, är stark nog så att det räcker till, är skadefri, har bättre självförtroende.

Ser inte vad som skulle kunna vara dåligt?

Jo föresten, om man efter att ha tränat ett år och har 38cm i armar börjar laborera av bara helvete med det ena och det andra vad gäller kost och träning. Snöar in sig, börjar räkna kalorier, börjar räkna protein, provat lchf ena månaden, lchp nästa, pf den tredje. Läser mängder med studier för att optimera sin träning, lyssnar på andra spetor som också baserar sin träning på studier och matematik samt sitter halva dagarna och funderar på vad som är bra och dåligt och varför, på det kanske man har ångest de dagar man ätit tårta när man varit på kalas, börjar sova dåligt, hinner/vill inte göra vissa saker för att det påverkar träningen negativt. osv osv osv....

Finns det något som kallas överträning eller dåligt med att träna så är det snarare allt runt omkring som bidrar till det än själva träningen i sig.

Spridis
2011-03-18, 10:05
Jag kan finna det en smula olustigt när man finner eufori över att greppa en stång. Är det verkligen detta som är höjdpunkten i ditt liv.

Men snälla lilla Surmjölk...
Tror du verkligen att jag är så patetisk att hela mitt liv kretsar kring styrketräning? Svart och vitt som nån nämnde i ett tidigare inlägg. *grr*
Jag har fru, 3 barn, hus och vänner som gör att jag mår prima. Nu är det så att jag funnit en hobby som ger mej något både mentalt och kroppsligt. Något som är bara mitt. En stund för mej själv där jag kan vara egoistisk och tänka enbart på mej själv. Det är så in i helvet skönt att få ha den känslan mitt i allt annat som hör livet till. Mitt liv består i huvudsak av att vara man till min älskade fru, far till mina kära barn och allt som där hör till och då är det extra viktigt att få en stund för sej själv lite nu som då för att få rå sej själv!
Som jag skrev tidigare, jag har testat att springa/cykla runt och det gav mej bara skavsår och sjuk röv.

ispåse
2011-03-18, 10:08
Ursäkta en bortkommen bondson, men vad har flashiga kläder att göra med styrketräning?

Kan inte du dra på dig ett gasplinne och visa bröstvårtorna någon dag?

:D

prOtotype
2011-03-18, 10:11
Jag har mer energi.
Jag börjar se ut mer som en man än en pojke.
Jag är snyggare naken.
Jag kan göra saker jag bara sett på film innan (freerunning).
Jag lär mig att pusha mina gränser.
Jag lär mig att sätta upp mål och kämpa emot dom.
Jag lär mig att det inte är farligt att anstränga sig.
Jag har förbättrat min hållning otroligt så jag slipper ha ont pga datorsittande.

Vad jag har förstått så ger regelbundna endorfinkickar också ett väl utvecklat system för den typen av belöningar. Vilket kanske kan förklara att jag ofta blir så glad att det spritter i mig.
Sen har träningen fått mig intresserad av kost också, vilket på andra sätt förbättrat mitt liv.

Det är några av fördelarna jag har fått med min tid på gymmet.

Spridis
2011-03-18, 10:14
-Högre testo-nivåer som ger mej bättre sexdrift
-Orkar ****** längre och intensivare

mini
2011-03-18, 10:19
Det här var en av Minimjölks blekaste provokationer. Gäsp.

mangemani
2011-03-18, 10:20
styrketräningen har gett mej en del viktiga saker vilka jag inte hade förut då jag började som ung:
*diciplin
*struktur
*rutin
3 viktiga saker som även har påverkat mitt liv mycket possetivt.

i början om jag ska vara ärlig så var det mest att man vill bli störst och starkast(ung och dum)+ att man ville bli lika stor som min kusin(han som fick mej att börja träna och var min inspiration),men ju mer åren gick,vid den tiden jag hade vuxit om min kusin och ju mer man växte upp desto mer försvan den inställningen och det hela blev en mycket underhålland,stimulerand och rolig hobby.

styrketräningen har gett mej mycket mer än bara mycket styrka och mycket muskler.

Slartibartfast
2011-03-18, 10:20
Hade jag när jag började träna för 11 år sedan vetat, att jag efter i runda slängar 1500 timmar på gymmet, fortfarande såg ut som jag gör idag, hade jag nog blivit avskräckt. Tur att man var envis och lyckligt ovetande :D

Och kul har det ju varit också!

Eddie Vedder
2011-03-18, 10:27
Snöar in sig, börjar räkna kalorier, börjar räkna protein, provat lchf ena månaden, lchp nästa, pf den tredje. Läser mängder med studier för att optimera sin träning

Det här resonemanget är iofs fel, den gruppen du pratar om har aldrig i hela sitt liv läst en studie. Det är just av den anledningen man tar allt som sanningar. Att faktiskt läsa forskningen gör ju att man inser hur oklara många saker faktiskt är och vilka brister det kan finnas. Jag "visste" mer innan jag satte mig in ordentligt än vad jag "vet" nu känner jag ibland.

Angående topic:

1. Jämförelsen av stenhård styrketräning och lite joggning och promenader håller inte, antingen ska stenhård satsning jämföras med stenhård satsning eller så ska motionsträning jämföras med motionsträning.

2. Det finns många hälsorelaterade effekter som positivt påverkas av styrketräning så valet står inte mellan estetik och hälsa som om det vore två dikotomier.

Trådens diskussion är i sig intressant även om det naturligtvis bara är en liten fredagsprovokation från Minimjölk. ;) Men det kan det vara värt för att få fart på brasan. :)

Bärs
2011-03-18, 10:46
1. Jämförelsen av stenhård styrketräning och lite joggning och promenader håller inte,

Varför skulle inte den hålla? Poängen är väl just att många överdriver träningen på bekostnad av annat, dvs. utan att vinsten står i proportion till insatsen.

Resonemanget kan dock utvidgas till all träning. Är t.ex. allt slit som krävs för att komma under 6 h på Vasaloppet värt det? De flesta av oss kommer ändå aldrig någonsin att ha med prispallen att göra i någon sport/idrott, så man gott ifrågasätta sin träningssatsning nu och då. Klarar man inte av en ärlig granskning utan reagerar defensivt/slår ifrån sig fråga är man kanske i behov av en granskning.

Dessutom måste slitaget och skadorna räknas in i bilden. Träning är ett ständigt slitage på kroppens ändliga resurser.

ispåse
2011-03-18, 10:46
Det här resonemanget är iofs fel, den gruppen du pratar om har aldrig i hela sitt liv läst en studie. Det är just av den anledningen man tar allt som sanningar. Att faktiskt läsa forskningen gör ju att man inser hur oklara många saker faktiskt är och vilka brister det kan finnas. Jag "visste" mer innan jag satte mig in ordentligt än vad jag "vet" nu känner jag ibland.

[

Jag kan ibland tydligen inte uttrycka mig ordentligt men menar ungefär som du säger. :D

Ta PF som exempel. Några studier görs, någon postar några inlägg med bilder och nu några år senare ägnar sig halva forumet åt pf.

Med det sagt tycker jag att för många lägger tid på egentligen onödigt vetande istället för att lägga tid på på att träna.

För mig tar träningen kanske 5% av vardagen, för vissa verkar den ta +50% då 45% ägnas åt bokstavsträning, likväl går det åt skogen. Inte underligt att det då känns jobbigt och krävande.

130kg finsk sisu
2011-03-18, 10:49
Kan inte du dra på dig ett gasplinne och visa bröstvårtorna någon dag?

:D

Bah, flashar jag så flashar jag buk och allt.

fiskebulle
2011-03-18, 10:49
Jämför med löpning och kondition. Genom att lunka på halvfart en dag i veckan kan man uppnå häpnadsväckande konditionsförbättring på några veckor. Att gå in och lalla på gymmet ger ingenting utan det krävs dedikation samt stenhård satsning, vilket i många fall leder till någon av konsekvernserna jag redan nämnt.

Alright, jämför styrketräning med fotboll eller hockey, eller någon annan lagsport.
Du snackar om timmar / vecka nedlagda på styrketräning "utan" resultat eller hur ditt resonemang gick. Tänk när du börjar komma upp i 14-15års åldern, hur många pass i veckan har man inte då med fotbollslaget? 5? 6? Som sedan ökar gradvis tills man inte har tid med något annat än fotboll och vad fan ger det? Är man inget genetiskt fotbollsunder så kanske man harvar i någe div. 3 lag när man gått ut gymnasiet och snart kommer skadorna, knän, fötter, ryggar, axlar osv. Det går att skada sig rejält även fast man inte lyfter tungt.

Eddie Vedder
2011-03-18, 10:52
Varför skulle inte den hålla? Poängen är väl just att många överdriver träningen på bekostnad av annat, dvs. utan att vinsten står i proportion till insatsen.

Då är det ju inte styrketräningen som är överskattad utan hård träning i allmänhet. Och varför då inte jämföra hård styrketräning där kost och annat tar upp en stor del av livet jämfört med mer motionsinriktad styrketräning? Jag tycker inte att problemet med extrem träning är specifikt för styrketräning och även styrketräningen kan ju göras "mildare".

Dr Jones
2011-03-18, 10:56
Styrketräning är en stor del i mitt liv, inte bara att det är en rolig hobby utan det har blivit mer som en mötesplats. Alla i mitt umgänge tränar och jag har även träffat mängder av nya vänner där. Gym för mig har bara varit positivt. :)

Snafu
2011-03-18, 11:17
Jag har hamnat på samma bana som Minimjölk (gymmat 10 år sissådär, dock inte 100%igt). Nu när jag väger sissådär 100kg ifrågasätter jag poängen med det. Mina knän och till viss del fötter tar stryk av vikten - och det är jävligt tungt att cykla.

Sen när man börjar settle down och ta det lugnare (som brukar ske vid 30+) känns inte rediga beceps och hästskor kännas lika viktiga, typ! Nu handlar det om att bekämpa kaggen!

tntballe
2011-03-18, 11:19
Jag tränar för att det är roligt med själva träningen och det är skoj att pressa kroppens gränser.

Håller inte med om att dom som tränar har mer krämpor än andra, och den tränade med krämpor klarar ändå oftast mer med sin kropp än dom som inte tränar och för tillfället inte har krämpor.

Ska man räkna med slitage så ska man väl även ta med allt man stärkt upp. Alla otränade i ens omgivning har en tendens att gå sönder vid lättare ansträngningar, det tycker inte jag är jämförbart med dom som som skadar sig när dom pressat sig för långt med vikter den andre inte ens kan rubba. Vad exakt är det som slits ut mer än det stärks?

mikaelj
2011-03-18, 11:21
Ingenting slits om du utför träningen korrekt och ser till att inte göra saker din kropp inte klarar av. Precis tvärtom, snarare.

Jag har hamnat på samma bana som Minimjölk (gymmat 10 år sissådär, dock inte 100%igt). Nu när jag väger sissådär 100kg ifrågasätter jag poängen med det. Mina knän och till viss del fötter tar stryk av vikten - och det är jävligt tungt att cykla.

Sen när man börjar settle down och ta det lugnare (som brukar ske vid 30+) känns inte rediga beceps och hästskor kännas lika viktiga, typ! Nu handlar det om att bekämpa kaggen!

Prioriteringarna ändras. Är det styrketräningen i sig som är felet eller att du satsat på något som du inte längre är intresserad av? Det kan du jämföra med alla andra val du gör i livet.

Snafu
2011-03-18, 11:28
Ingenting slits om du utför träningen korrekt och ser till att inte göra saker din kropp inte klarar av. Precis tvärtom, snarare.



Prioriteringarna ändras. Är det styrketräningen i sig som är felet eller att du satsat på något som du inte längre är intresserad av? Det kan du jämföra med alla andra val du gör i livet.

Yepp, naturligtvis. Det är nog vikten i sig, eller kanske inte tillräckligt med benträning =)

Asdf
2011-03-18, 11:33
Visst stämmer det att du sliter ut kroppen, men livet i sig sliter ut kroppen iaf! Frågan är hur vill du leva ditt liv med den kropp du har nu?

Du kommer aldrig veta med säkerhet hur länge din kropp kommer att hålla vad du än gör. Använd den möjligheten du har fått och som är din rätt att göra det som du tycker om att göra

Kwon
2011-03-18, 11:38
Sen när man börjar settle down och ta det lugnare (som brukar ske vid 30+) känns inte rediga beceps och hästskor kännas lika viktiga, typ! Nu handlar det om att bekämpa kaggen!

Exakt :D

Bärs
2011-03-18, 11:45
Ingenting slits om du ... ser till att inte göra saker din kropp inte klarar av.

Nu är nåt på gång!

Bärs
2011-03-18, 11:57
Då är det ju inte styrketräningen som är överskattad utan hård träning i allmänhet. Och varför då inte jämföra hård styrketräning där kost och annat tar upp en stor del av livet jämfört med mer motionsinriktad styrketräning? Jag tycker inte att problemet med extrem träning är specifikt för styrketräning och även styrketräningen kan ju göras "mildare".

Jag tror att de negativa konsekvenserna, fysiskt och psykiskt, av att snöa in på styrketräning är större än om man snöar in på många andra träningsformer. Framstegen sitter hårt åt (med risk för att diverse hjälpmedel brukas), fokusering på kosten går lätt till överdrift, kroppsfixeringen blir osund etc.

Henchman
2011-03-18, 12:02
Ännu en tråd om optinoja.

Krampus
2011-03-18, 12:06
Om du skall vara helt ärlig, exakt vad har du fått ut av din styrketräning på gym? Du har troligtvis plöjt ner ett stort antal timmar och lagt ner mängder av pengar på kosttillskott, medlemskap eller flashiga kläder men vad har du egentligen uppnått för resultat och hur påverkar detta din livssituation? Visst kanske du har blivit av med lite fett och visst kanske du har fått mer muskler men i ärlighetens namn, vilket behov uppfyller det? Det är mer hälsosamt att hålla en normal/lägre vikt med normal mängd fett. För hälsans skull är det bättre att gå promenader och hålla igång med armhävningar och andra aktiviteter.
Styrketränar du för att det är din hobby och du finner det roligt/avkopplande? Du kan säkert hitta andra hobbies som inte är lika krävande och dessutom ger dig mer utan att du behöver riskera att spränga ett blodkärl i hjärnan under en benböj eller sabba ryggraden i marklyft.

De flesta som sysslar med seriös styrketräning har mer krämpor jämfört med om de suttit stilla i soffan 24/7. Måttlig motion är däremot bäst för hälsan och din kroppsfunktion. Det är inte hälsosamt att så gott som dagligen pressa sin kropp till det yttersta-

Tränar du för att du vill uppnå ett visst kroppsligt ideal, vad beror det på? Du duger som du är och har du en vaneföreställning om att du skulle må bättre eller bättre passa in med mer muskler är det bättre att du lägger energi på att höja din självkänsla.

Det finns så mycket annat roligt man kan göra än spendera sina dagar i någon svettig källarlokal och ha ångest över ens uteblivna resultat.

Ut i friska luften och cykla med dig!

Jag håller med dig och jag tror inte att du trollar.
Jag tränar nästan inte styrketräning längre utan bara kampsport och när jag tränar styrketräning så är det just styrketräning. Att "bygga en perfekt symmetri" är ungefär lika aktuellt som att skaffa mig klamydia.
Vad är perfekt symmetri?
Ett ideal som sattes av några smyghomogubbar i en subkultur på 50-talet eller det ideal med en storlek som uppnås med olja injicerat i musklerna och/eller silikonimplantat, en kroppsfettsprocent som uppnåtts genom insektsgift och en definition medelst läkemedelsklassade vätskedrivande preparat som gäller på Olympiascen?

Jag känner den eufori man får de första passen av hård styrketräning mycket väl och hur beroendeframkallande den kan va, men är det värt för mig att sedan ha svårt att sitta på fem dagar..?
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=162556

2005 skulle jag nog aldrig kunnat se mig själv skriva ett sådant här inlägg men frågan jag ställt mig själv den senaste tiden är vad man ska ha sin styrketräning till om man redan är hyffsat stark och inte ämnar att tävla i en styrkemätande idrott.? Elitidrott är sällan förenat med hälsa.
Någon klok man på kolo skrev att det man bör satsa att skaffa sig massa på är benen och ryggen inför äldre dagar då många drabbas av problem i dessa områden, speciellt benen. Jag håller med om detta.

Arf Pingvin
2011-03-18, 12:14
Om du skall vara helt ärlig, exakt vad har du fått ut av din styrketräning på gym?

Sambo, vänner, klubbkamrater, hälsa, styrka, storlek, struktur i livet, fina minnen, kunskap... ska jag fortsätta?

Du har troligtvis plöjt ner ett stort antal timmar och lagt ner mängder av pengar på kosttillskott, medlemskap eller flashiga kläder men vad har du egentligen uppnått för resultat och hur påverkar detta din livssituation?

Det är ju världens billigaste sport och ett av skälen till varför det passar så bra, hade en riktigt dyr hobby tidigare men inget att göra resten av året. Man behöver inget av det du sa. Fick bra resultat utan kosttillskott men det är billigare med proteinpulver än kött och smidigt efter jobb/innan träning.

Visst kanske du har blivit av med lite fett och visst kanske du har fått mer muskler men i ärlighetens namn, vilket behov uppfyller det?

En hobby som jag kan hålla på med obegränsat mycket då det är så billigt och så jag slipper sitta vid datorn hela tiden. Det är perfekt!

Det är mer hälsosamt att hålla en normal/lägre vikt med normal mängd fett. För hälsans skull är det bättre att gå promenader och hålla igång med armhävningar och andra aktiviteter.

Nä sitta vid datorn är inte bättre. Promenader tar man ändå. Armhävningar skulle inte ge mig ett skit idag. Skulle faktiskt vara kontraproduktivt.

Styrketränar du för att det är din hobby och du finner det roligt/avkopplande? Du kan säkert hitta andra hobbies som inte är lika krävande och dessutom ger dig mer utan att du behöver riskera att spränga ett blodkärl i hjärnan under en benböj eller sabba ryggraden i marklyft.

Min hobby när det begav sig var dyr, så krävande att jag behövde styrketräna och riskerade skador precis hela tiden. Dessutom fick jag ont i ryggen. Så styrketräningen var ett bra komplement. Nu vet jag hur jag ska undvika att få ont i ryggen.

De flesta som sysslar med seriös styrketräning har mer krämpor jämfört med om de suttit stilla i soffan 24/7. Måttlig motion är däremot bäst för hälsan och din kroppsfunktion. Det är inte hälsosamt att så gott som dagligen pressa sin kropp till det yttersta.

Men det är roligt. Måttlig motion får man ändå. Jag pressar inte min kropp till det yttersta. Jag citerar: "efter träning ska lyftaren endast känna en behaglig känsla av trötthet".

Tränar du för att du vill uppnå ett visst kroppsligt ideal, vad beror det på? Du duger som du är och har du en vaneföreställning om att du skulle må bättre eller bättre passa in med mer muskler är det bättre att du lägger energi på att höja din självkänsla.

Jag skiter i era ideal. Tycker ibland det är jobbigt att ha för mycket muskler men jag undviker att träna för storlek om möjligt. Dessutom är det enkelt att gå ner i vikt när man har mycket muskler men tjejen tycker inte om tvättbräda :)

Det finns så mycket annat roligt man kan göra än spendera sina dagar i någon svettig källarlokal och ha ångest över ens uteblivna resultat.

Nån är bitter över uteblivna resultat*rolleyes* Jag får resultat.

Ut i friska luften och cykla med dig!

Men om det regnar då? Dessutom blir mina cyklar stulna hela tiden...

Allan
2011-03-18, 12:27
Jag gör det för att det är roligt. Resultaten har varit lite grädde på moset, men långa perioder har jag bara tränat för att det är...kul

Lasse Kongo
2011-03-18, 12:35
Det finns många poänger i det han skriver, förstår inte alls vad vissa retar sig på.

Jag känner hur många som helst som lägger tusen och åter tusentals kronor om året, ja i månaden tom på speciell mat, tillskott etc, och till vilken nytta, en del får resultat en del ser fortfarande ut som skit.

Finns folk som dessutom lägger ner SJUKA summor på olagliga preparat, vissa får bra resultat, vissa sämre, men när preparaten slutas att intas så blir det inte lika roligt länge, och då kan man ju fråga sig vad dessa personer fått ut av det.

Att träna för att det är kul är ju självklart, men knappast alla som tränar tycker det är kul, utan många gör det för att få den perfekta kroppen etc (vilket de aldrig får)

Tycker man det är kul ska man absolut göra det, livet går ut på att ha kul, livet går inte ut på att tycka synd om sig själv och vara deprimerad, så är det, och jag tror många far illa av träningen istället för tvärtom.


Sen tycker jag helt klart att man också kan träna i rent "måbra" syfte, man kanske inte tycker det är skitkul, men att hålla igång sin muskulatur har sjukt mycket hälsosamma fördelar, OM det utförs på rätt sätt och i rätt mängder, så styrketräning är helt klart en bra medicin, så kan man ju alltså också se på träningen, en medicin, och jag tar hellre den medicinen än någon annan medicin.

<Mike>
2011-03-18, 12:56
Man blir biff. Det är nice.

Eddie Vedder
2011-03-18, 13:09
Jag tror att de negativa konsekvenserna, fysiskt och psykiskt, av att snöa in på styrketräning är större än om man snöar in på många andra träningsformer. Framstegen sitter hårt åt (med risk för att diverse hjälpmedel brukas), fokusering på kosten går lätt till överdrift, kroppsfixeringen blir osund etc.

Där är vi oense. Jag tycker mig se mer osunda beteenden på cross-trainern än vid de fria vikterna ärligt talat. Att ätstörningar skulle vara vanligare i kraftsport än i uthållighetsidrott (eller annan idrott där en lätt kropp är eftersträvansvärt) tror jag inte en sekund på.

Och angående framstegen tycker jag det är samma sak där. Vid en viss nivå går det sjukt långsamt men i början går det fort. Att börja löpträna ger en initial ökning som för de flesta är enorm, risken är snarare att man ökar på för fort där och skadar sig. Men ökningen från 38 minuter på milen till 35 minuter kräver massor massor massor av träning. Så även diskussionen om svårigheter med utveckling är densamma, det går långsammare och långsammare och krävs mer och mer dedikation för mindre och mindre ökningar ju högre nivå man når.

Jag gör det för att det är roligt. Resultaten har varit lite grädde på moset, men långa perioder har jag bara tränat för att det är...kul

Allan du är ju ett bra exempel på trådens diskussion. Känner du hur ditt byggarbete går åt helvete på grund av den slitande styrketräningen och att dina otränade kollegor klarar arbetet så mycket bättre än du?

För enligt Minimjölks hypotes bör ju så vara fallet. :)

darocker
2011-03-18, 13:13
Ingenting slits om du utför träningen korrekt och ser till att inte göra saker din kropp inte klarar av. Precis tvärtom, snarare.



Prioriteringarna ändras. Är det styrketräningen i sig som är felet eller att du satsat på något som du inte längre är intresserad av? Det kan du jämföra med alla andra val du gör i livet.

Är inte du skadad i ryggen själv för tillfället?

Minimjölk
2011-03-18, 13:16
Lite intressant är det att många av forumets profiler som har en lite längre träningskarriär ämnar att hålla med mig mer än de med kortare erfarenhet. Kan ju vara tänkvärt.

Det jag syftar på men kanske inte utryckt i klartext är att styrketräning som hobby har en tendens att göra utövaren mer besatt jämfört med en person som har som vana att gå en promenad efter maten. Visst kan man styrketräna på en lagom nivå men så är sällan fallet och just styrketränings som motionsform ger ju utöveren en möjlighet att verkligen pressa kroppen (varje enskild muskel) utöver det vanliga. Det brukar inte hamna på en nivå där utövaren kör tre lallarpass i veckan och äter fritt. Visst finns dessa med men de brukar sluta träna inom det första året pga uteblivna resultat. De resultatinriktade äter/tänker och lever träning 24/7.

Om man dessutom inte är elitidrottare eller har ett extremt fysiskt krävande jobb har man i vardagen ingen egentlig nytta av sina större och starkare muskler. Den positiva effekt som musklerna ger är en högre förbränning, det ökade självförtroendet etc. tror jag är mer vanligt hos de som gör ökningar i början av sin karriär. Enligt mig sitter inte självkänslan i träningsresultaten utan att det kommer inifrån och att den kan och bör byggas upp av andra byggstenar.

Många som kommer in på styreträning viger sitt liv åt det utan att egentligen ha ambition att nå elit eller att kunna livnära sig på det. Är det rätt beslut att försaka mycket andra saker som hör livet till bara för att man tycker hobbyn är givande? Det finns otaliga exempel på de som fördrivit tiden och pengar på styrketräning men när de efter 15år slutar så är de mer eller mindre direkt tillbaka på ruta ett men de har kanske dessutom ådragit sig en hel del skador.

Att röra på sig är sunt. Att gå in och pressa halvt ihjäl sig i 25set 4gånger i veckan är inte det i längden.

Arf Pingvin
2011-03-18, 13:31
Jahaaaa, du pratar om den förhatliga fitnessindustrin och all kroppsfixering i samhället.

Jag trodde du hackade på styrketräning, fick det intrycket av rubriken. Men jag är på din sida. Folk har ingen distans, lär sig massor av skit (sila mygg, svälja kameler?) köper dynga de inte behöver, tränar idiotiska program som lovar mycket på kort tid osv.

Om alla bara skulle träna på en atletklubb :thumbup:

Spridis
2011-03-18, 13:32
Tänk då på alla små lokförare som vigt sitt liv åt att bygga en modelltågbana i källaren som ingen annan kommer att se.
Dom stackars fruarna som kastar en förmögenhet i nya blommor varje vår för att förgylla trädgården. Sen sitter dom på knä hela sommaren och rensar ogräs.
Folkraceföraren som skruvar bilen varje kväll i veckan för att kunna köra sitt race och sen tvingas sälja bilen efter tävling för att reglerna säger så.
Hifi-fantasten som satsar hela sin lön och fritid på att finjustera sitt system för att kunna höra den minsta noten i symfonin.
Listan kan göras hur lång som helst.

Vad har dom ovan nämnda gemensamt med en styrketränande? Allt och inget...

Kan man livnära sej på ovanstående? Är alla ovanstående komplett galna?

filmjölk
2011-03-18, 13:34
Numera är jag gammal, mer bekväm i mig själv, tjock och tränar för att det är kul, men när jag var ung fick jag ut något enormt av min styrketräning.

Jag är född liten och tanig, talanglös i sport, utan vare sig karisma, humor eller särskilt begåvad, dessutom har jag ett ansikte som ingen skulle kunna beskriva som särskilt attraktivt och har alltid haft få vänner och lite svårt med sociala situationer.

Innan jag skaffade muskler och gick på högstadiet såg inte ens tjejer åt mitt håll eller ville inte ens prata med mig, men efter att träningen började ge resultat och musklerna växte började tjejer prata med mig, fnittra åt mina dåliga skämt. Det var ju inte direkt så att jag kunde välja och vraka, men jag fick iallafall napp emellanåt, något jag aldrig hade fått utan muskler.

Om jag inte hade haft snygg kropp hade jag aldrig heller träffat mitt livs kärlek, min fru när jag var 20. Hon är inte ytlig, tvärtom, men när man attraheras av någon är det ju i första hand utseendet som tilltalar en. Hade jag aldrig börjat träna hade hon inte sett åt mig den där gången, jag hade inte blivit pappa till 2 underbara barn och jag hade vart en 32 årig okysst oskuld.

Förutom utseendemässigt eftersom jag inte tävlar i någon idrott har det nog vart mest nackdelar med att vara stark. Släkt och vänner ringer en alltid när det skall flyttas, eller bäras något tungt.

ispåse
2011-03-18, 13:36
Ähhh lägg ägg. 3-4 timmar i veckan räcker för att nå upp till 43cm armar efter några år, då har man en helt okej fysik.

Dit tar man sig utan alla världens tillskott och allt vad det nu är. De flesta tycks ju tro att man behöver en ferrari för att köra med med på en 70väg. Många här tycks ju lägga ner 20/24 timmar på sin träning och en mindre förmögenhet på mat/tillskott men ändå ser de ut som skit. Klart det inte är värt det då. Jag skulle iaf ha ångest om jag pungade ut all den tid och alla pengar för att se ut som en påse skit.

Edit: Alla med bättre fysik än jag och vilka lyfter tyngre vikter kastar bort sitt liv, jag tycker ni ska sluta! :D

JusupWillkosz
2011-03-18, 13:46
Ehh va fasen, Jusup tar tid och svara i denna tråd.
Vad har Jusup fått ut av sin träning? Man måste se det ur långsiktigt perspektiv. Visserligen pratar vi ju om tiden som något negativt. För Jusup har träningen ibland fungerat som ångestdämpare när det har varit svåra perioder i livet. Att "hit the iron" är avslappnande och kanaliserar iväg många negativa tankar. För att inte tala om pumpen som har uppstått i alla de år som Jusup har tränat. Det går inte att beskriva det tryck som exempelvis sker i armarna vid smalbänk eller scottcurl. Det känns som att födas på nytt, det känns som "The Quickening"...du vet i Highlander, när blood is rushning and you can feel the deer, it's heart pounding.

Sen har vi kostdelen som för Jusup inte ska ses som en belastning. Jusup älskar helt enkelt mat och kosttillskott används inte i regel av Jusup.

3-4 gånger i veckan och totalt några timmar styrketräning tycker jag alla människor är värda. Träning har blivit något av Jusups identitet. Han har byggt upp sig själv och ses säkerligen som en alfahane hos vissa män och kvinnor. Vissa kvinnor tittar nu glatt på Jusup och ler. Det finns så mycket positiva saker med att träna. Jusup är ju nästan aldrig sjuk heller.

Jusup känner sig frisk och staaark

Minimjölk
2011-03-18, 13:47
Ingen vet hur deras liv skulle blivit med eller utan styrketräning. jag är glad för din skull filmjölk att du hittat rätt i livet men vad säger dig att du inte blivit ihop med din fru även utan träningen?

Klart att man kan få positiva effekter av just styrketräning med de flesta positiva effekterna skulle man lika gärna kunna få av andra aktiviteter. Aktiviteter där man slipper slita ut kroppen och gå som en invalid i trappor allt som oftast pga all träningsvärk.


Styrketräning i sig är en ganska enkel verksamhet, Kontrahera-Extrahera och reptera. Det många tidigt gör är att de målar upp en felaktig bild ang. vilken skillnad träningen kommer göra för dem kroppsligt och därmed har tre val.
Antingen satsa som en elitidrottsman
Fortsätta träna på med lugna pass
Lägga av med träningen.

Jag tycker mig se att många väljer alternativ 1 eller 3. Inom de flesta andra motionsformer som är till för att hålla kroppen i trim är det snarare tvärtom, där väljer många att köra mellanalternativet.

ispåse
2011-03-18, 13:54
Klart att man kan få positiva effekter av just styrketräning med de flesta positiva effekterna skulle man lika gärna kunna få av andra aktiviteter. Aktiviteter där man slipper slita ut kroppen och gå som en invalid i trappor allt som oftast pga all träningsvärk.

Träningsvärk är ju skitgött, saknar det från nybörjartiden.

Att slita ut kroppen kan du hålla för dig själv, tränar du dumt får du lida för det senare.

Själv tränar jag för att hålla mig frisk, glad och pigg. Inte för att få skador, vara sjuk och tjurig.

Brickhead
2011-03-18, 14:27
Skulle bara sitta hemma och spendera ännu flera timmar framför datorn om jag inte styrketräna. Känns bra att man håller igång o så tycker jag det är skoj.

Absolut inte överskattat för min del.

<Mike>
2011-03-18, 14:34
Ingen vet hur deras liv skulle blivit med eller utan styrketräning.

Nej men man kan veta hur ens liv var innan träningen och jämföra. Personligen har jag gynnats stort, psykiskt och fysiskt, av att vara mer muskulös. Mycket större uppmärksamhet från tjejer, större respekt från killar, och blivit lite mer allmänt cool i folks ögon. Det betyder mycket, även fast det nästan bara är ytligt.

Klart att man kan få positiva effekter av just styrketräning med de flesta positiva effekterna skulle man lika gärna kunna få av andra aktiviteter. Aktiviteter där man slipper slita ut kroppen och gå som en invalid i trappor allt som oftast pga all träningsvärk.

De flesta tränar styrketräning för att bli muskulösa, man kan inte uppnå det om man bara cyklar t.ex. Sedan är styrketräning förhållandevis lätt att få resultat från.

Carolinew
2011-03-18, 14:38
Jag har väl inte riktigt fått de resultat jag hoppats på nej, men en sak är i alla fall säker och det är att jag definitivt inte skulle varit snyggare om jag aldrig styrketränat. Dessutom har man fått en hel del goda vänner på kuppen också och det är inte att underskatta.

hurril
2011-03-18, 14:43
Vad i hela helvete ska man annars göra? Sitta i sin takvåning och masturbera vid sin Tepanyaki-häll, blogga bilder på sin bajsnödiga frukost och/ eller äta LCHF?

stevebc
2011-03-18, 14:55
Vad i hela helvete ska man annars göra? Sitta i sin takvåning och masturbera vid sin Tepanyaki-häll, blogga bilder på sin bajsnödiga frukost och/ eller äta LCHF?/thread

Krampus
2011-03-18, 14:57
Vad i hela helvete ska man annars göra? Sitta i sin takvåning och masturbera vid sin Tepanyaki-häll, blogga bilder på sin bajsnödiga frukost och/ eller äta LCHF?

Jag ägnar stor del av mitt liv till att lyssna på häftig musik. Det reglerar bajsnödigheten.

Semiramis
2011-03-18, 15:01
Vid 55 års ålder kan jag tydligt se vad jag har för glädje av styrketräningen. Det är bara att kolla på de vardagsgrejor som mina jämnåriga inte orkar med. Och jag tror att jag är den enda i min korridor på jobbet som inte har ont i axlarna! Starkare benstomme räknar jag med att jag har fått också men det är ju inget jag märker av, det märks så småningom om jag inte har det. När man är ung är kroppen relativt förlåtande, när man blir äldre får man jobba på att vara rörlig, stark och smärtfri. Att det är roligt och ger mig ett fysiskt och mentalt välbefinnande är bara en bonus

Matsa
2011-03-18, 15:14
Styrketräningen har gjort mig starkare, om det är positivt eller inte går att diskutera men det är en diskussion som intresserar mig föga. Att träna är min hobby, det gör mig inget om det skulle vara meningslöst så länge som jag trivs med det.

Du kan säkert hitta andra hobbies som inte är lika krävande och dessutom ger dig mer utan att du behöver riskera att spränga ett blodkärl i hjärnan under en benböj eller sabba ryggraden i marklyft

Kanske bäst att hålla sig till frimärkssamling i så fall. Åker man skridskor kan man ramla och slå ihjäl sig, likaså om man klättrar, motorsport är avgjort livsfarligt, kampsport är nog säkrare än vad oinitierade tror men nog fan kan man bli invalidiserad även där, bollsporter är ingen höjdare heller.

Det är farligt att leva, man kan dö.


Det finns så mycket annat roligt man kan göra än spendera sina dagar i någon svettig källarlokal och ha ångest över ens uteblivna resultat.

Fast du kan ju inte avgöra vad andra personer tycker är roligt, vissa kanske verkligen tycker att styrketräning är så inihelvete roligt att allt annat bleknar i jämförelse. Om resultaten uteblir är det givetvis beklagligt men det problemet går ju oftast att lösa. Om styrketräning framkallar ångest skulle jag säga att man har problem och de problemen försvinner nog inte för att man byter hobby utan ångesten kommer nog att komma krypande igen oavsett om man lyfter skrot eller spelar golf.

Ut i friska luften och cykla med dig!

Att cykla är ju fullständigt livsfarligt, massor av cyklister skadar sig allvarligt eller rentav dör varje år.


Det jag syftar på men kanske inte utryckt i klartext är att styrketräning som hobby har en tendens att göra utövaren mer besatt jämfört med en person som har som vana att gå en promenad efter maten.

Jag tycker inte att du kan jämföra en hobby som styrketräning med att ta promenader efter maten, promenader är knappast någon hobbyverksamhet för de flesta. Nej, jämför hellre med riktiga hobbies som bilbyggande eller datorspelande. Jag känner folk som har ruinerat sig och förstört förhållanden i bägge de fallen. Jag har sett den besatthet du talar om inom många hobbyverksamheter, om du bara har sett den inom styrketräning kanske du inte har tittat tillräckligt noga på andra aktiviteter?

hurril
2011-03-18, 15:25
Jag ägnar stor del av mitt liv till att lyssna på häftig musik. Det reglerar bajsnödigheten.

Någon gång ska jag testa det.

hejhopp79
2011-03-18, 15:28
Håller med om att styrketräning är rätt överskattat. Kul att vara stark och ha en snygg kropp, men många lägger ner på tok för mycket tid på det. Om man inte tävlar i något styrkemoment då, för bodybuilding och liknande är det töntigaste som finns (enligt mig).

Det finns bra mycket mer att göra än att ständigt deffa, oroa sig för sin kroppsfettsprocent och tajma in EAA-intag på minuten.

mikaelj
2011-03-18, 15:28
Någon gång ska jag testa det.

60a6LpB4zZ8

eternallord
2011-03-18, 15:31
Jag slutade med gymträning för att jag kände att det inte gav mig tillräckligt mycket, men det är säkerligen inte samma sak för andra, jag vet många som hade varit helt tappade utan sin styrketräning och det är ju kul att de hittat något de tycker är roligt.

För mig kände jag att jag behövde en träningsform där det inte bara är fysiskt krävande utan även tekniskt utmanande och att man känner att man utvecklas på det planet också, så det blev en gradvis övergång till kampsport över några år. Nu tränar jag en kombination av Taekwondo och MMA och det passar mig mycket bättre.

mikaelj
2011-03-18, 15:34
För mig kände jag att jag behövde en träningsform där det inte bara är fysiskt krävande utan även tekniskt utmanande och att man känner att man utvecklas på det planet också, så det blev en gradvis övergång till kampsport över några år. Nu tränar jag en kombination av Taekwondo och MMA och det passar mig mycket bättre.

Jag har gjort precis tvärtom, av precis samma anledningar. Så lustigt.

Crocker
2011-03-18, 15:36
Lol, jag tränar för det är kul. Vad är det för dum tråd?

Semiramis
2011-03-18, 15:39
Det finns bra mycket mer att göra än att ständigt deffa, oroa sig för sin kroppsfettsprocent och tajma in EAA-intag på minuten.Är detta en nödvändighet för styrketräning?

Stefan J
2011-03-18, 15:50
Håller med om att styrketräning är rätt överskattat. Kul att vara stark och ha en snygg kropp, men många lägger ner på tok för mycket tid på det. Om man inte tävlar i något styrkemoment då, för bodybuilding och liknande är det töntigaste som finns (enligt mig).

Det finns bra mycket mer att göra än att ständigt deffa, oroa sig för sin kroppsfettsprocent och tajma in EAA-intag på minuten.

Deffa och oroa sig för kroppsfettsprocent är en metrosexuell företeelse och har bara att göra med en individs osäkerhet, detta hör inte till styrketräning :)

EEA gör varken från eller till. Träna hårt och bra och regelbundet däremot gör till.

mikaelj
2011-03-18, 15:55
Deffa och oroa sig för kroppsfettsprocent är en metrosexuell företeelse och har bara att göra med en individs osäkerhet, detta hör inte till styrketräning :)

Nå, viss påverkan har det ju om man vill tävla i rätt viktklass.

hejhopp79
2011-03-18, 15:55
Som jag skrev anser jag att styrkelyftare har en legitim anledning att träna mycket. Det är ju deras sport. Jag kommer alltid att respektera 200 kg i bänkpress en miljon gånger mer än 50 cm omkrets på biceps. Att se bulliga snubbar med (enligt oss andra 90%) apful och överdriven fysik spänna sina vadmuskler i spegeln på gymmet är sanslöst töntigt och rätt patetiskt på något sätt. Visst kan ta bilder på sin kropp och dess delar ibland för att se om man gjort framsteg, men en del tar det för långt. Det blir en besatthet utan dess like, vilket även är väldigt navelskådande och självupptaget.

Träning är kul och det är kul att vara vid god vigör och hälsa (ta i trä), men när styrketräningen blir ett självändamål där ENDAST så stora muskler som möjligt räknas, blir det rätt löjligt. Jag tycker det är kul med lite lagom med muskler, men är hellre slankt muskulös året om än bulkar 6 månader för att spräcka 100 kg i kroppsvikt. Det finns ingen förutom dessa människor själva som tycker det de gör är ballt.

*tar betäckning*

cero
2011-03-18, 15:59
Som jag skrev anser jag att styrkelyftare har en legitim anledning att träna mycket. Det är ju deras sport. Jag kommer alltid att respektera 200 kg i bänkpress en miljon gånger mer än 50 cm omkrets på biceps. Att se bulliga snubbar med (enligt oss andra 90%) apful och överdriven fysik spänna sina vadmuskler i spegeln på gymmet är sanslöst töntigt och rätt patetiskt på något sätt.

:laugh:

hejhopp79
2011-03-18, 16:02
Är detta en nödvändighet för styrketräning?

Absolut inte, men en del människor på sådana här forum tenderar att bli så besatta.

anton2000
2011-03-18, 16:12
Absolut inte, men en del människor på sådana här forum tenderar att bli så besatta.

Det är väl ganska vanligt att man blir ganska besatt av sin hobby. Jämför med vilken hobby som helst, t.e.x. golfare. Tror du att en inbiten golfare spelar med sin pappas gamla klubbor och en sliten reklam-tischa?

mikaelj
2011-03-18, 16:15
Det är väl ganska vanligt att man blir ganska besatt av sin hobby. Jämför med vilken hobby som helst, t.e.x. golfare. Tror du att en inbiten golfare spelar med sin pappas gamla klubbor och en sliten reklam-tischa?

Det får man väl inte göra enligt reglerna som finns på golfbanor?

von huff
2011-03-18, 16:17
Altså det är ju inte frågan om styrketräning är bra eller inte för bra är det.Ur hälsoperspektiv skulle jag satsa på kondition.Jag skulle nog ha mer nytta av bra syreupptagningsförmåga och förbättrad insulinkänslighet.Dessutom gör konditionsträningen mig piggare i motsats till styrketräning.

cero
2011-03-18, 16:17
Det får man väl inte göra enligt reglerna som finns på golfbanor?

http://www.threadbombing.com/data/media/30/Point_over_your_head.jpg

hurril
2011-03-18, 16:21
Som jag skrev anser jag att styrkelyftare har en legitim anledning att träna mycket. Det är ju deras sport. Jag kommer alltid att respektera 200 kg i bänkpress en miljon gånger mer än 50 cm omkrets på biceps. Att se bulliga snubbar med (enligt oss andra 90%) apful och överdriven fysik spänna sina vadmuskler i spegeln på gymmet är sanslöst töntigt och rätt patetiskt på något sätt. Visst kan ta bilder på sin kropp och dess delar ibland för att se om man gjort framsteg, men en del tar det för långt. Det blir en besatthet utan dess like, vilket även är väldigt navelskådande och självupptaget.

Träning är kul och det är kul att vara vid god vigör och hälsa (ta i trä), men när styrketräningen blir ett självändamål där ENDAST så stora muskler som möjligt räknas, blir det rätt löjligt. Jag tycker det är kul med lite lagom med muskler, men är hellre slankt muskulös året om än bulkar 6 månader för att spräcka 100 kg i kroppsvikt. Det finns ingen förutom dessa människor själva som tycker det de gör är ballt.

*tar betäckning*

Min inställning är den inverterade. Om allt man söker är att få bli lite varm, svettas lite och bubbla med andra så finns det tusen och en alternativ till skivstångshärj utan mål.

Ska man ändå nöta stålet så bör man ta det långt och man bör lägga stor energi vid det och försöka bli duktig (för någon betydelse av det ordet). Dit räknas helt klart att bli seriefigurs-grov (även om det innebär doping). Orka vara en medelmåtta och snacka om hälsa och hur man bör träna för att må bra. DU kan må bra!

Eddie Vedder
2011-03-18, 16:33
Det finns bra mycket mer att göra än att ständigt deffa, oroa sig för sin kroppsfettsprocent och tajma in EAA-intag på minuten.

Nu gör du ju samma fel som Minimjölk. Ni pratar om risken med att bli fanatisk men pratar om det som om det vore "risken med styrketräning".

hurril
2011-03-18, 16:34
Fler borde testa på att bli fanatiska, helt klart. Orka med alla som aldrig vågar göra något fullt ut eller utan att göra det ironiskt.

Zibbe
2011-03-18, 16:57
Jag skulle inte byta stryketräningen mot något i världen vid det här laget och jag hoppas jag kommer känna likadant tills man kolar. När jag smått börjar tycka att jag ser helt okej ut och får bättre och bättre självkänsla så vill jag inte tänka på hur jag hade varit, både i kroppen och skallen, om jag inte hade börjat träna. Sen att det är underbart både innan, under och efter själva passet gör det till dagens höjdpunkt.

Styrketräningen har även hjälpt mig grymt mycket socialt då jag fått många nya, goda vänner genom den och även givit mig en identitet som jag trivs i. Jag gillar min roll som klassens seriösa gymråtta :)

Helt klart fanatisk! Ska man göra något ska man göra det till 100%!

Rikard Jansson
2011-03-18, 17:26
+
Snyggare kropp
Starkare, till den graden att det går diskussioner runtom skolan ibland
Tar 99.9% av alla man någonsin stöter på i armbrytning, och andra småsaker
Man hamnar inte lika lätt i bråk, såvida man inte vill förstås
Lättare att utföra vardagliga sysslor
Ibland är det riktigt skönt och kul att vara en träningsmänniska, speciellt om man har en klubbtröja
Edit: glömde att man också träffar en hel del vänner, och har kul när man tränar med dem!
-
Tar upp väldigt mycket tid
Tar upp en hel del pengar
Orsakar smärre panikanfall om man inte ökar på ett tag
Man kan inte supa alls så ofta som man kanske vill
Ang. tidgrejen så innebär det också givetvis att man inte kan ägna sig fullhjärtat åt andra saker. Men att följa den här livsstilen är ett val vi gör!

hejhopp79
2011-03-18, 17:30
Fler borde testa på att bli fanatiska, helt klart. Orka med alla som aldrig vågar göra något fullt ut eller utan att göra det ironiskt.

Det håller jag i o f s med om, men området att bli fanatisk inom är ju lite relevant också.

hejhopp79
2011-03-18, 17:35
Nu gör du ju samma fel som Minimjölk. Ni pratar om risken med att bli fanatisk men pratar om det som om det vore "risken med styrketräning".

Ja, men styrketräning är ju ett område där särskilt många företrädelsevis yngre män blir besatta inom. Muskler är någonstans ett mått på manlighet och många som vill bli riktigt stora har sannolikt stora komplex och vill kompensera för sin upplevda låga "manlighet".

hejhopp79
2011-03-18, 17:39
Sen är ju styrketräning egentligen en paraply-term, där en massa vitt skilda mål samsas.

Träning för allmän hälsa, snygg kropp, bodybuilding, athletic fitness, styrkelyft, tyngdlyftning, för att se farlig ut etc.

Styrketräning i sig är kul och jag gillar det, men det är ju anledningarna till att man tränar som är intressanta. Själv vill jag se snygg ut och vara stark, men mycket muskler tilltalar mig inte alls. Framförallt styrka med vältränad fysik är roligt, d v s att vara otippat stark men inte så krallig.

Rikard Jansson
2011-03-18, 17:39
Jag tränar iaf för att det inte finns något annat att göra

von huff
2011-03-18, 17:39
Ja, men styrketräning är ju ett område där särskilt många företrädelsevis yngre män blir besatta inom. Muskler är någonstans ett mått på manlighet och många som vill bli riktigt stora har sannolikt stora komplex och vill kompensera för sin upplevda låga "manlighet".

Massor av folk blir besatta men ytters få är det längre än 2-3 år.De som ser markus ruhl framför sig när de tränar bicepscurl brukar tröttna ganska snabbt.Kvar blir ofta dom med mindre optinoja, har sett tdet på gymet fler ggr

rolf
2011-03-18, 17:40
Jag kan inte riktigt avgöra om jag ska tro att TS är troll eller en riktigt bitter människa med chipstuttar som curlar 11kg-hantlarna.

Eddie Vedder
2011-03-18, 17:42
Ja, men styrketräning är ju ett område där särskilt många företrädelsevis yngre män blir besatta inom. Muskler är någonstans ett mått på manlighet och många som vill bli riktigt stora har sannolikt stora komplex och vill kompensera för sin upplevda låga "manlighet".

Styrketräning i sig är kul och jag gillar det, men det är ju anledningarna till att man tränar som är intressanta.

Jag svarar samma sak här som mina tidigare svar i tråden (som ingen uppmärksammat:D); det osunda beteendet och det ångestladdade tvånget är inte på något sätt specifikt för styrketräning och på vilka grunder tror du ens att det skulle vara överrepresenterat bland de som prioriterar styrketräningen? Jag tycker den här tråden glorifierar konditionsidrott lite väl mycket.

Jockefoten
2011-03-18, 17:44
Själv kan man curla 5kilos hantlarna efter snart fyra års styrketräning! Ångrar inte en sekund!

rooz
2011-03-18, 17:45
Jag har bara upplevt fördelar. Nackdelarna är så obetydliga att jag inte riktigt bryr mig.

Och det finns inget bättre sätt att få ut sin ilska, hat och bitterhet än att greppa en skivstång och bara få lyfta i sin ensamhet och skrika ut all skit ur kroppen..

hejhopp79
2011-03-18, 17:45
Jag tränar iaf för att det inte finns något annat att göra

Haha :D

hejhopp79
2011-03-18, 17:50
Jag svarar samma sak här som mina tidigare svar i tråden (som ingen uppmärksammat:D); det osunda beteendet och det ångestladdade tvånget är inte på något sätt specifikt för styrketräning och på vilka grunder tror du ens att det skulle vara överrepresenterat bland de som prioriterar styrketräningen? Jag tycker den här tråden glorifierar konditionsidrott lite väl mycket.

Jag ställer inte styrketräning och konditionsidrott mot varandra.

Det ångestladdade tvånget som du talar om när det gäller styrketräning hänger ofta ihop med att sagda män ser ett legitimt sätt att öka på sitt manliga "kapital", genom just styrketräning. Denna önskan efter att känna sig stor, stark och kraftfull är oerhört intensiv och hänger ihop med alltifrån respekt från kompisar till att få blickar från tjejer. Att bli "någon". En upplevd minsta gemensam nämnare för en grundläggande manlighet som inte är krånglig och svår att förstå sig på. Krävs inget känslotjafs eller metrosexuella utsvävningar.

Eddie Vedder
2011-03-18, 17:52
Jag ställer inte styrketräning och konditionsidrott mot varandra.

Det ångestladdade tvånget som du talar om när det gäller styrketräning hänger ofta ihop med att sagda män ser ett legitimt sätt att öka på sitt manliga "kapital", genom just styrketräning. Denna önskan efter att känna sig stor, stark och kraftfull är oerhört intensiv och hänger ihop med alltifrån respekt från kompisar till att få blickar från tjejer. Att bli "någon". En upplevd minsta gemensam nämnare för en grundläggande manlighet som inte är krånglig och svår att förstå sig på. Krävs inget känslotjafs eller metrosexuella utsvävningar.

Jo jag håller med dig. Den problematiken finns med stor sannolikhet men det gör inte styrketräningen till överskattad. Eftersom problematiken inte är specifik för styrketräningen.

Biceps
2011-03-18, 17:56
Tycker det ligger en hel del i TS inlägg.
Jag kör lite styrka emellanåt för skojs skull, orka köra 5 pass i veckan och sån skit.
Man är ju inte 20 längre :D

hejhopp79
2011-03-18, 17:59
Jo jag håller med dig. Den problematiken finns med stor sannolikhet men det gör inte styrketräningen till överskattad. Eftersom problematiken inte är specifik för styrketräningen.

Nej, den är förvisso inte specifik för styrketräningen men jag tror anledningarna jag nämnde gör att styrketräning ändå har en viss särställning i denna frågan.

Oxe
2011-03-18, 18:25
Vad har jag fått ut av träningen genom åren...

En grym kompis krets, även nu flera år senare och man inte setts å ett tag så är det som det knappt gått en vecka. Man vet att dom ställer uppför en i vått och torrt.

Bättre självförtroende, en bra mycket mer estetiskt tilltalandefysik.

Haft kvinnor som de flesta bara kan drömma om.

Har världens grymmaste fästmö (träning nja men det var ju pga utseendet och fysiken som jag fick chansen)

En fysisk styrka att kunna prestera saker som de flesta inte klarat.

Ett liv utan rullstol (enligt doktorerna så var anledningen att jag inte hamnade i rullstol efter en ordentligbilolycka min extrema muskelmassa)

är det värt det hmm hur kan man värdesätta vänner tjej och fysiken i timmar och pengar ?

Var flera årsedan jag tränade seriöst (ifall det ens var seriöst då)
Nu kör jag när jag har tid, skönt att komma bort ifrån verkligenheten och få koppla bort allt och bara tänka på nåt simpelt som att lyfta vikter det är ju en skön mental avslappning.

Har iofs dragit på mig massa småskador och vissa större, har dålig kondition och fått en ganska skev kroppsuppfattning ifall man skall lyssna på vanligt folk...

Eddie Vedder
2011-03-18, 18:32
Nej, den är förvisso inte specifik för styrketräningen men jag tror anledningarna jag nämnde gör att styrketräning ändå har en viss särställning i denna frågan.

Det tror inte jag. Absolut inte.

hejhopp79
2011-03-18, 18:51
Det tror inte jag. Absolut inte.

Hepp.

Eddie Vedder
2011-03-18, 19:11
Hepp.

Eller det beror iofs på vad du menar. Menar du "allmänt skeva kroppsideal" eller menar du "muskelbergsideal"?

Minimjölk
2011-03-18, 19:38
Jag kan inte riktigt avgöra om jag ska tro att TS är troll eller en riktigt bitter människa med chipstuttar som curlar 11kg-hantlarna.

One or the other?

Ugh
2011-03-18, 19:53
One or the other?

Jag känner mig iaf extremt levande 2 timmar om dagen och det gör jag inte de vilodagar som spenderas i soffan även fast jag då planerar min framtida träning.
Livet kretsar kring träning och det är värt det varenda minut!

hejhopp79
2011-03-18, 19:54
Eller det beror iofs på vad du menar. Menar du "allmänt skeva kroppsideal" eller menar du "muskelbergsideal"?

Muskelbergsideal

Minimjölk
2011-03-18, 19:57
Jag känner mig iaf extremt levande 2 timmar om dagen och det gör jag inte de vilodagar som spenderas i soffan även fast jag då planerar min framtida träning.
Livet kretsar kring träning och det är värt det varenda minut!


Jag är dock övertygad om att du kommer resonera annorlunda i framtiden.

Ugh
2011-03-18, 20:00
Jag är dock övertygad om att du kommer resonera annorlunda i framtiden.

Det är mycket möjligt fast jag lever ju inte i framtiden jag lever ju trotts allt nu

Matsa
2011-03-18, 20:05
Jag är dock övertygad om att du kommer resonera annorlunda i framtiden.

Det vore trist, han har talang och kan förmodligen bli riktigt bra om han fortsätter att satsa på allvar.

Ugh
2011-03-18, 20:07
Det vore trist, han har talang och kan förmodligen bli riktigt bra om han fortsätter att satsa på allvar.

:thumbup: Tack för den!

stevebc
2011-03-18, 20:17
Tycker det ligger en hel del i TS inlägg.
Jag kör lite styrka emellanåt för skojs skull, orka köra 5 pass i veckan och sån skit.
Man är ju inte 20 längre :DDet går alldeles finemang.

Återhämtningsförmågan kan förbättras mer än vad man tror, ofta.

tntballe
2011-03-18, 20:22
När ska återhämtningen försämras så pass att man inte orkar med flera pass i veckan? Inte var det vid 30 som man fick höra som ung.
Tror det handlar om prioriteringar, vill man inte så orkar man inte.
Postat via en mobil enhet

Biceps
2011-03-18, 21:24
Det går alldeles finemang.

Återhämtningsförmågan kan förbättras mer än vad man tror, ofta.

Nja menade inte så. För mig är det kul att köra spontant emellanåt, inte som ett extrajobb var och varannan dag. Sen svarar min kropp dåligt på styrketräning (trots hög input -> låg output) och det minskar såklart motivationen. Sen ändras ju ens prioriteringar med åldern

Eddie Vedder
2011-03-18, 22:25
Muskelbergsideal

Okej. Ja då är vi ju överens där, enbart inom styrketräningen finns muskelbergsidealet. Men oavsett vilket skevt kroppsideal vi pratar om tycker jag att det är lika illa. Skillnaden är väl den att den skeva kroppsbilden som gynnas i de idrotter där en låg vikt är fördelaktig riskerar att bli skadligare för individens fysiska hälsa. Mentalt kan man ha samma ångest men "megarexi" skadar ju inte kroppen riktigt lika illa som att ha anorexia.

Matsa
2011-03-18, 22:51
Ja, men styrketräning är ju ett område där särskilt många företrädelsevis yngre män blir besatta inom. Muskler är någonstans ett mått på manlighet och många som vill bli riktigt stora har sannolikt stora komplex och vill kompensera för sin upplevda låga "manlighet".

Ja så är det säkert för många, men är det verkligen så hemskt? Människor drivs väl väldigt ofta av liknande saker inom alla möjliga områden? Fåfänga, osäkerhet, revanschlusta, en vilja att sticka ut, ett bekräftelsebehov eller helt enkelt bara en vilja att ha något man inte har idag. Vissa söker pengar och makt och satsar på sin karriär. Imponeras man av styrka och ser det som manligt så är det helt naturligt att vilja bli starkare, ser man på muskler som något manligt är det inte alls konstigt att man eftersträvar det. Jag tycker inte ens att det är löjligt, inte i sig självt men givetvis kan fenomenet ta sig löjliga uttryck hos somliga.

Inget av detta är nödvändigtvis alltid av ondo precis som besatthet inte behöver vara något dåligt, allt beror på om man har det under kontroll och kan balansera det mot allt annat viktigt i sitt liv.

Sen är ju styrketräning egentligen en paraply-term, där en massa vitt skilda mål samsas.

Träning för allmän hälsa, snygg kropp, bodybuilding, athletic fitness, styrkelyft, tyngdlyftning, för att se farlig ut etc.

Styrketräning i sig är kul och jag gillar det, men det är ju anledningarna till att man tränar som är intressanta. Själv vill jag se snygg ut och vara stark, men mycket muskler tilltalar mig inte alls. Framförallt styrka med vältränad fysik är roligt, d v s att vara otippat stark men inte så krallig.

Varför vill du vara snygg och stark? Varför vill du vara "otippat stark"? Varför är det du strävar efter ok medan det inte är ok att Byggarbengt strävar efter att bli löjligt stor?

Det låter lite som att du tycker att styrketräning är ok, men bara om man gör det av samma anledning som dig (eller åtminstone av anledningar som du godkänner). Låter inte det lite fånigt? Kanske missförstår jag dig nu men då får du gärna förklara hur du egentligen menar.

joasimo
2011-03-18, 22:58
Om du skall vara helt ärlig, exakt vad har du fått ut av din styrketräning på gym? Du har troligtvis plöjt ner ett stort antal timmar och lagt ner mängder av pengar på kosttillskott, medlemskap eller flashiga kläder men vad har du egentligen uppnått för resultat och hur påverkar detta din livssituation? Visst kanske du har blivit av med lite fett och visst kanske du har fått mer muskler men i ärlighetens namn, vilket behov uppfyller det? Det är mer hälsosamt att hålla en normal/lägre vikt med normal mängd fett. För hälsans skull är det bättre att gå promenader och hålla igång med armhävningar och andra aktiviteter.
Styrketränar du för att det är din hobby och du finner det roligt/avkopplande? Du kan säkert hitta andra hobbies som inte är lika krävande och dessutom ger dig mer utan att du behöver riskera att spränga ett blodkärl i hjärnan under en benböj eller sabba ryggraden i marklyft.

De flesta som sysslar med seriös styrketräning har mer krämpor jämfört med om de suttit stilla i soffan 24/7. Måttlig motion är däremot bäst för hälsan och din kroppsfunktion. Det är inte hälsosamt att så gott som dagligen pressa sin kropp till det yttersta-

Tränar du för att du vill uppnå ett visst kroppsligt ideal, vad beror det på? Du duger som du är och har du en vaneföreställning om att du skulle må bättre eller bättre passa in med mer muskler är det bättre att du lägger energi på att höja din självkänsla.

Det finns så mycket annat roligt man kan göra än spendera sina dagar i någon svettig källarlokal och ha ångest över ens uteblivna resultat.

Ut i friska luften och cykla med dig!

Alla tycker och tänker inte som du. Vill jag ta mig nånstans inom min idrott krävs det att jag tränar på gym, sedan tycker jag det är oerhört kul. Du låter som en person som är rädd, tråkig och som inte vågar ta några risker!

Troll
2011-03-18, 23:55
Om du skall vara helt ärlig, exakt vad har du fått ut av din styrketräning på gym? Du har troligtvis plöjt ner ett stort antal timmar och lagt ner mängder av pengar på kosttillskott, medlemskap eller flashiga kläder men vad har du egentligen uppnått för resultat och hur påverkar detta din livssituation? Visst kanske du har blivit av med lite fett och visst kanske du har fått mer muskler men i ärlighetens namn, vilket behov uppfyller det? Det är mer hälsosamt att hålla en normal/lägre vikt med normal mängd fett. För hälsans skull är det bättre att gå promenader och hålla igång med armhävningar och andra aktiviteter.
Styrketränar du för att det är din hobby och du finner det roligt/avkopplande? Du kan säkert hitta andra hobbies som inte är lika krävande och dessutom ger dig mer utan att du behöver riskera att spränga ett blodkärl i hjärnan under en benböj eller sabba ryggraden i marklyft.

De flesta som sysslar med seriös styrketräning har mer krämpor jämfört med om de suttit stilla i soffan 24/7. Måttlig motion är däremot bäst för hälsan och din kroppsfunktion. Det är inte hälsosamt att så gott som dagligen pressa sin kropp till det yttersta-

Tränar du för att du vill uppnå ett visst kroppsligt ideal, vad beror det på? Du duger som du är och har du en vaneföreställning om att du skulle må bättre eller bättre passa in med mer muskler är det bättre att du lägger energi på att höja din självkänsla.

Det finns så mycket annat roligt man kan göra än spendera sina dagar i någon svettig källarlokal och ha ångest över ens uteblivna resultat.

Ut i friska luften och cykla med dig!

Har du tänkt på att det finns folk som tränar för att dom tycker det är roligt och faktiskt mår bra av det??? :smash:

Själv klarar jag mig typ en vecka sen får jag bokstavligen ont i ryggen om jag inte tränar!
Så min träning ger mig väldigt mycket, sen att man blir friskare, starkare och får lite muskler på köpet är ju bara en bonus!

Krogbyggaren
2011-03-19, 00:32
WTF did i just read...

hurril
2011-03-19, 01:16
Varför tycker du, Hejhopp, att det räcker med att befästa vissa saker med "skeva ideal"? Jaha? Mina ideal är män och kvinnor som är (bland) de starkaste i världen. Problem?

Novaindex
2011-03-19, 08:07
Har visserligen bara styrketränat lite mer än ett år nu men det har verkligen gjort skillnad i mitt liv.. bättre rutiner, mindre ont i kroppen.. men framförallt så har de gjort så otroligt mycket mentalt då ett hårt träningspass rensar skallen otroligt bra och nu efter ett år är jag en helt ny människa :) ..

Styrketräning är garanterat inget jag tänkt sluta med igen då jag störtälskar det.. sen att man kan ta fram cykeln på sommaren ändå :P de är en annan femma ;)

Allan
2011-03-19, 10:23
Allan du är ju ett bra exempel på trådens diskussion. Känner du hur ditt byggarbete går åt helvete på grund av den slitande styrketräningen och att dina otränade kollegor klarar arbetet så mycket bättre än du?

För enligt Minimjölks hypotes bör ju så vara fallet. :)

Nej, enligt ortopeden är jag i mycket bättre skick än jämförbara kroppsarbetare. Det som kunnat läggas mig till last har varit perioder med övervikt, men det är som bekant inget avvikande i mitt yrke hur som helst.
Eftersom jobbet fortfarande innefattar monotona automatiserade rörelser, där enbart en kroppshalva jobbar (det är mycket få som klarar av att spika effektivt med bägge händerna) skulle jag nog påstå att allsidig styrketräning varit långt bättre än golf eller simning.

Nykropp
2011-03-19, 10:30
Jag anser verkligen inte att styrketräning är överskattat, snarare underskattat.

Jag har sedan jag började träna fått en starkare kropp som orkar mer. En rygg som inte ger mig värk ständigt och mycket mer energi.

Jag tränar i ett par gamla everlast shorts för 99 spänn och en tshirt.
Kosttillskott har väl kostat mig några hundra än så länge då jag inte använder speciellt mycket mer än omega 3 och whey 100% då och då.

Jag ångrar att jag inte började styrketräna tidigare.

Ja just det, gymkortet får jag betalt av företaget. ;)

rbs
2011-03-19, 10:33
uteblivna resultat.

Du fick inte de resultat du ville ha och bestämde dig för att göra den här tråden? Jag vet inte vad uteblivna resultat är. Jag har alltid fått resultat.

Det är KUL, SOCIALT, ROLIGT, ASSKÖNT, DET BÄSTA JAG VET (efter att äta, ha sex, och ******). Sen får jag en killer kropp vilket attraherar det motsatta könet, vilket i sin tur bidrar till sex.

Som om cykling kan ge mig det där

Dr Jones
2011-03-19, 11:16
du fick inte de resultat du ville ha och bestämde dig för att göra den här tråden? Jag vet inte vad uteblivna resultat är. Jag har alltid fått resultat.

Det är kul, socialt, roligt, asskönt, det bästa jag vet (efter att äta, ha sex, och ******). Sen får jag en killer kropp vilket attraherar det motsatta könet, vilket i sin tur bidrar till sex.

Som om cykling kan ge mig det där

+1111

Minimjölk
2011-03-19, 21:49
DET BÄSTA JAG VET (efter att äta, ha sex, och ******).

Jag är väldigt intresserad av att veta vad som står bakom ****** ovan, eftersom du redan haft sex måste det vara något riktigt bra.

Jag fick resultat men har även slitit många många timmar för att komma dit. Hade jag lagt lika mycket energi på löpning hade jag troligtvis kommit betydligt längre (i alla fall i meter räknat).

Spartansk
2011-03-20, 00:28
Jag är väldigt intresserad av att veta vad som står bakom ****** ovan, eftersom du redan haft sex måste det vara något riktigt bra.

Jag tror han syftar på onani.

sundvall
2011-03-20, 02:27
Kul med något man ständigt avancerar i och sätter upp nya mål. Man blir starkare, får det lättare att utföra vardagliga sysslor, man ser "manligare" ut, man får en snyggare kropp, man får bättre välmående, känner mycket mer "go" när jag styrketränar regelbundet.

Oh, and cuz girlz like the bicupZ

solari
2011-03-20, 02:30
Jag är väldigt intresserad av att veta vad som står bakom ****** ovan, eftersom du redan haft sex måste det vara något riktigt bra.

Jag fick resultat men har även slitit många många timmar för att komma dit. Hade jag lagt lika mycket energi på löpning hade jag troligtvis kommit betydligt längre (i alla fall i meter räknat).

Och om du inte räknar i meter?
Vilket resultat som du var ute efter har du nått? Viktökning/viktminskning/allmänt välmående/styrka/glädje... Det finns så många mål man kan nå med styrketräning...

Fordon
2011-03-20, 10:13
Vad jag har fått av träningen.. Hmm. Ett jäkla bra liv samt iaf ett förhållande.

Bullen!
2011-03-20, 11:01
Om du skall vara helt ärlig, exakt vad har du fått ut av din styrketräning på gym?

jag har nått de mål jag hade och för att nå de målen så var styrketräning på gym vägen att gå.

Du har troligtvis plöjt ner ett stort antal timmar och lagt ner mängder av pengar på kosttillskott, medlemskap eller flashiga kläder men vad har du egentligen uppnått för resultat och hur påverkar detta din livssituation? Visst kanske du har blivit av med lite fett och visst kanske du har fått mer muskler

timmar är förbrukade, det är sant. jag har inte lagt nämnvärda pengar på kosttillskott eftersom jag istället besitter kunskapen om nutrienterna man får i sig genom att välja vilken kost man inmundigar. medlemskapet var 300:- per år under gymnasietiden och blev svindlande 500:-/året de kommande 10 åren. ökat till 600:- i år. jag tränar fortfarande i samma byxor och t-shirtar nu när jag är 29 år gammal som jag hade på idrotten i 7:e klass i skolan och var de är svarta eller vita. väldigt neutrala. byxorna kostade 2000:- när jag var 13 år. grym kvalite alltså med 16 års tvättande. t-shirtarna är levi´s legendariska 2 pack som är planetens bästa. de är spikraka ännu. trots uppskattningsvis 100 tvättar om året. (har ju några stycken som cirkulerar)

resultatet är: 13 år gammal vägde jag 55kg och var slank som fasen. bänkade 35kg. klarade dock 42,5 innan högstadiet va slut och jag istället började på gym då man inte hade tillgång till gympasalen längre. nu väger jag 92 kg och bänkar 180kg. gör 31 reps på 100kg. (för att bara nämna en övning osm många kan relatera till. (ja, kläderna va nog sjukt stora när jag var 13år. för de är absolut inte för små nu heller)

men i ärlighetens namn, vilket behov uppfyller det? Det är mer hälsosamt att hålla en normal/lägre vikt med normal mängd fett. För hälsans skull är det bättre att gå promenader och hålla igång med armhävningar och andra aktiviteter.

behov vetefan... det är väl mer ett välbefinnande. styrkan är dock bra å ha. för det är flera ggr som min styrka givit mig genvägar som jag uppskattat. där man annars fått montera upp motorlyften osv för att lasta av lasten på pickisen. att vara liten och lätt är ett recept för ett långt liv. det har du rätt i. men i mitt fall så har ingen man i släkten uppnåt pensionsålder. olika former av cancer. alla kvinnor har oxå dött av cancer. men vissa har blivit 80år. så jag har liksom inte tron på att jag bara ska sitta på arslet i 100år och va nöjd med att läsa i tidningarna om vad som händer i världen. jag fyller dagen med det jag gillar fram tills min dag e kommen. gym och skapa den kroppen jag vill ha. så att utsidan speglar min insida. vissa vill va ett annat kön och opererar om sig för att utsidan ska matcha insidan. jag vill ha en muskulös kropp och får således träna för att min utsida ska spegla den jag är på insidan.

Styrketränar du för att det är din hobby och du finner det roligt/avkopplande? Du kan säkert hitta andra hobbies som inte är lika krävande och dessutom ger dig mer utan att du behöver riskera att spränga ett blodkärl i hjärnan under en benböj eller sabba ryggraden i marklyft.

det är eufori och njutning för mig att träna. jag är glad inför, under och efter träningen. jag önskar att jag hade haft tid (och att det rent kroppsligt gått) att träna 2 ggr om dagarna och lägga all annan tid på att förbereda sig inför passen. det hade varit en perfekt/dröm vardag för mig. men man måste jobba osv. så det får bli en dröm och jag får hålla på med en lightversion som jag gör idag.

jag kan inte finna en hobby som passar mig som inte är ännu mer tidskrävande. jag skulle vilja bygga högpresterande motorer. men det är oerhört dyrt och all annan tid försvinner. finns inte kunder i sverige heller för den typen som hade fått mig att gilla hobbyn.

det lär vara ganska många mer som spränger blodkärl på andra platser än vad det är gymmare som gör det. att bete sig fel i gymmet är bara vanlig okunskap, inte något som är gymmets fel. för hade det varit en sanning så hade ALLA med gymkort haft sprängda blodkärl. varför skulle man sabba ryggen i marklyft? jo. precis av samma anledning av att man skulle dö av att köra av vägen efter en körning i 250km/h. att man tagit i och gjort något över sin förmåga alltså. gör marklyft med en 0,5kg hantel i varje hand. öka om du känner att du utan några som helst problem kan det. men inte annars.

De flesta som sysslar med seriös styrketräning har mer krämpor jämfört med om de suttit stilla i soffan 24/7. Måttlig motion är däremot bäst för hälsan och din kroppsfunktion. Det är inte hälsosamt att så gott som dagligen pressa sin kropp till det yttersta-

man får inte glömma de 22,5 timmarna man har på dagen att återhämta sig. de gör underverk om man effektiviserar dom. och vissa dagar (typ 3 i mitt fall) i veckan så har man hela dagarna till återhämtning. sitta stilla är direkt farligt. de som blir sängliggande löper exempelvis stor risk för sjukdomar som annars inte uppstår. måttlig motion är ett lite flytande begrepp. det kan vara ganska högintensiv träning bara man får en oerhört bra återhämtningsfas och rätt bränsle in i kroppen. jag försöker sova 10h. ska man upp för jobb kl 06 så får man lägga sig senast kl 20. du kommer må prima det lovar jag. de timmarna man missar är livsviktiga bigbrother eller något annat hjärndött som några timmar på facebook. helgerna kan man hålla träningsfria och jobbfria och spendera med vänner. jag tror att de som lipar över träningen lägger för dåligt med krut på återhämtningen. och tränar för att det är modernt och något man ska göra. gärna samtidigt som man gör allt annat modernt. som facebook, festar, sena kvällar, resor och allt annat. på en och samma gång. klart allt blir halvdant då.

Tränar du för att du vill uppnå ett visst kroppsligt ideal, vad beror det på? Du duger som du är och har du en vaneföreställning om att du skulle må bättre eller bättre passa in med mer muskler är det bättre att du lägger energi på att höja din självkänsla.

jag är så gammal så man inte gör något för någon annans skull. för jag har t.o.m ett hemmagym där de flesta pass genomförs. så där går man ju inte och visar upp sig för någon, man e ju ensam. jag har aldrig ägt ett linne (tror jag, får reservera mig för ev felsägning där). stranden äntras för att barnen verkligen vill dit. jag har långärmad tunn tröja för att jag inte gillar sol eller solbränna.

jag dög som jag var innan gymintresset. jag har t.o.m samma flickvän som när jag var 13 år. så detta har ju inte varit i något jag gjort för att få uppmärksamhet. jag gillar dock att min utsida matchar min insida som jag sa tidigare. så det är ju en utseende fråga oxå. men observera att det är för att JAG gillar att MIN utsida matchar den insida jag har. inte hur någon annan än jag uppfattar mig själv är alltså intressant. så till viss del är det ju inte bara funktion som exempelvis bättre styrka. jag bär ju in pellets, bor på en gård och har villa att sköta. så det underlättar mycket om man har lite styrka och inte får ont efter man burit några grejor. bor på landet så man har ju inte några grannar heller att brösta sig för. så det är ju inte för att vara snygg på målarställningen man tränat heller egentligen. det är ju för att jag gillar det.

Det finns så mycket annat roligt man kan göra än spendera sina dagar i någon svettig källarlokal och ha ångest över ens uteblivna resultat.

Ut i friska luften och cykla med dig!

uteblivna resultat???

tar ju min dubbla vikt i bänkpress från att tidigare tagit halva min vikt, är lagom grov, stark i vardagen, gör det jag gillar. aldrig varit skadad. kan väl bero på att man inte känner som du tror många gör. D.v.s att man måste slita ut sig på gymmet för att få resultat. många verkar tro att man köper fina kläder. dyrt medlemskap, mängder av kosttillskott med balla etiketter och sen festar man. tränar kanske ibland lite sporadistk. bloggar flera timmar om att man minsann tränar... men gör bara de övningarna som polarna tycker är ok och gärna på de vikter som polarna tycker är tuffa. sen om man får resultat eller inte verkar kvitta många. huvudsaken är att man tränar, har kläderna, berättar om det på nätet.

lika tragiskt som "bantaren" som år ut och år in berättar om hur man får äta och inte äta men inte klarar gå ner ett gram.

Gymtrenden är "more prayed then practiced" bland folk. klart att resultat uteblir. jag har aldrig sett någon snacka upp ett par vikter eller prata till sig muskler.


detta är bara mitt sätt att svara på dina frågor ur mitt perspektiv. ingen grundlag eller religion någon måste ta efter. Ett annat sätt att se på samma situation som trådskaparen bara. man gör sina val utifrån sin egen situation.

fridens.

Sparven från Minsk
2011-03-20, 11:12
Styrketräning har get mig socialt umgänge, en hobby, fysiskt och mental välbefinnande samt en starkare kropp. Och störst av allt, det är skoj!

Varför byta, trivs med gymmet :thumbup:

Lerdric
2011-03-21, 12:01
Vad jag har fått av träningen:

Möjligheten att om man är ute och går och får se en full kille försöka våldta en tjej. Så klickar till i hjärnan och man löper emot och släpper lös all den styrka man byggt upp under alla dessa år av stenhård träning.

One Gear: GO!

Minimjölk
2011-03-21, 12:05
Vad jag har fått av träningen:

Möjligheten att om man är ute och går och får se en full kille försöka våldta en tjej. Så klickar till i hjärnan och man löper emot och släpper lös all den styrka man byggt upp under alla dessa år av stenhård träning.

One Gear: GO!

mm, men styrketräning gör dig väl inte bättre på att slåss? Om du vill ut på stan och leka Guradian angel så är nog kamsport betydligt mer effektivare än att bara bygga upp styrka.

kettlebellGuden
2011-03-21, 12:22
Vad jag har fått ut av styrketränande...

initialt mycket skador här och där.

Nu på senare år en fantastiskt skadefri kropp, en djup passion, och ett riktigt kul liv. Allt baserat runt träning. Beror väl iofs lite på hur man tränar.

Timme
2011-03-21, 12:37
jag mår så vansinnigt bra att att köra skiten ur mig på gymmet helt enkelt :) Älskar att få resultat och bli bättre. Älskar att bli mer muskulös, få bättre from bli starkare. Sedans så tävlar jag också i styrkelyft vilket jag också älskar :)

Utan gymmet hade jag varit helt körd.

Nomnom
2011-03-31, 19:20
Googlade runt på lite rolig information om ämnet styrketräning och strök över ditt inlägg, Minimjölk. Jag blev medlem enbart för att få svara på den här tråden.

Just det här stör jag mig på som du skrev;
"Tränar du för att du vill uppnå ett visst kroppsligt ideal, vad beror det på? Du duger som du är och har du en vaneföreställning om att du skulle må bättre eller bättre passa in med mer muskler är det bättre att du lägger energi på att höja din självkänsla.

Det finns så mycket annat roligt man kan göra än spendera sina dagar i någon svettig källarlokal och ha ångest över ens uteblivna resultat."

Folk har olika intressen och så är det bara, det verkar som om du enbart skriver ner det negativa med styrketräning? Många gör det för att det är kul, får en att må bättre, för att ev. uppnå ett mål? Ha en större chans hos damerna kanske?
Jag känner själv att jag helt enkelt mår bra över att styrketräna 3 gånger i veckan, somnar lättare på kvällarna, känner mig utvilad på dagarna, mår bättre över min kropp även om det inte är något fel på den sen tidigare. Och ärligt talat ja, för att ha en bättre chans hos damerna.

Din tråd verkar vara som en negativ pil riktad mot folk som styrketränar, du anar inte hur mycket jag stör mig på sättet du jämför styrketräning med att sitta i soffan 24/7.

Bullen!
2011-03-31, 19:52
jag vill göra ett litet tillägg.

vissa verkar tro att det är gymmet som är det avgörande för hur man ser ut. så där är de ofta. missar inte ett pass.

men vilan och maten skiter de fullständigt i. UNDERSKATTA inte kraften i maten och vilan. det är där resultaten kommer. jag är bättre än många som tränat dubbelt så många timmar som jag i samma gym. lika intensiva pass i samma maskiner, samma förutsättningar osv. det som skiljer de med resultat mot alla andra är kost och vila.

prova så får ni se skillanden.

Upptaget
2011-03-31, 20:43
Styrketräning har get mig socialt umgänge, en hobby, fysiskt och mental välbefinnande samt en starkare kropp. Och störst av allt, det är skoj!

Varför byta, trivs med gymmet :thumbup:

+1, precis detta!!

Minimjölk
2011-03-31, 22:34
Googlade runt på lite rolig information om ämnet styrketräning och strök över ditt inlägg, Minimjölk. Jag blev medlem enbart för att få svara på den här tråden.

Just det här stör jag mig på som du skrev;
"Tränar du för att du vill uppnå ett visst kroppsligt ideal, vad beror det på? Du duger som du är och har du en vaneföreställning om att du skulle må bättre eller bättre passa in med mer muskler är det bättre att du lägger energi på att höja din självkänsla.

Det finns så mycket annat roligt man kan göra än spendera sina dagar i någon svettig källarlokal och ha ångest över ens uteblivna resultat."

Folk har olika intressen och så är det bara, det verkar som om du enbart skriver ner det negativa med styrketräning? Många gör det för att det är kul, får en att må bättre, för att ev. uppnå ett mål? Ha en större chans hos damerna kanske?
Jag känner själv att jag helt enkelt mår bra över att styrketräna 3 gånger i veckan, somnar lättare på kvällarna, känner mig utvilad på dagarna, mår bättre över min kropp även om det inte är något fel på den sen tidigare. Och ärligt talat ja, för att ha en bättre chans hos damerna.

Din tråd verkar vara som en negativ pil riktad mot folk som styrketränar, du anar inte hur mycket jag stör mig på sättet du jämför styrketräning med att sitta i soffan 24/7.

*fniss*

Det var just pga av sådana här inlägg jag blev inspirerad att skriva denna tråden. Keep'em comin'

Ademius
2011-03-31, 22:47
Styrketränar du för att det är din hobby och du finner det roligt/avkopplande? Du kan säkert hitta andra hobbies som inte är lika krävande och dessutom ger dig mer utan att du behöver riskera att spränga ett blodkärl i hjärnan under en benböj eller sabba ryggraden i marklyft.
Jag styrketränar eftersom jag sedan många år tillbaka tycker det är väldigt roligt och givande att träna i sig. Andra hobbies som jag har kan jag bara utöva till en väldigt begränsad del på grund av små marginaler med studentekonomi. Jag planerar att balansera det lite bättre i framtiden och ägna mer tid åt mina andra hobbies. Träning kostar inte överdrivet mycket i nuläget, även om det givetvis kan skena iväg bara man låter det.


Tränar du för att du vill uppnå ett visst kroppsligt ideal, vad beror det på? Du duger som du är och har du en vaneföreställning om att du skulle må bättre eller bättre passa in med mer muskler är det bättre att du lägger energi på att höja din självkänsla.
Det tycker jag verkligen inte man rent kategoriskt kan säga. Alla har olika utgångspunkter, sen kan ju självkänslan i sig höjas som en konsekvens av sin (styrke-)träningshobby.

krellik
2011-04-01, 00:43
Om du skall vara helt ärlig, exakt vad har du fått ut av din styrketräning på gym? Du har troligtvis plöjt ner ett stort antal timmar och lagt ner mängder av pengar på kosttillskott, medlemskap eller flashiga kläder men vad har du egentligen uppnått för resultat och hur påverkar detta din livssituation? Visst kanske du har blivit av med lite fett och visst kanske du har fått mer muskler men i ärlighetens namn, vilket behov uppfyller det? Det är mer hälsosamt att hålla en normal/lägre vikt med normal mängd fett. För hälsans skull är det bättre att gå promenader och hålla igång med armhävningar och andra aktiviteter.
Styrketränar du för att det är din hobby och du finner det roligt/avkopplande? Du kan säkert hitta andra hobbies som inte är lika krävande och dessutom ger dig mer utan att du behöver riskera att spränga ett blodkärl i hjärnan under en benböj eller sabba ryggraden i marklyft.

De flesta som sysslar med seriös styrketräning har mer krämpor jämfört med om de suttit stilla i soffan 24/7. Måttlig motion är däremot bäst för hälsan och din kroppsfunktion. Det är inte hälsosamt att så gott som dagligen pressa sin kropp till det yttersta-

Tränar du för att du vill uppnå ett visst kroppsligt ideal, vad beror det på? Du duger som du är och har du en vaneföreställning om att du skulle må bättre eller bättre passa in med mer muskler är det bättre att du lägger energi på att höja din självkänsla.

Det finns så mycket annat roligt man kan göra än spendera sina dagar i någon svettig källarlokal och ha ångest över ens uteblivna resultat.

Ut i friska luften och cykla med dig!

Kan bittert konstatera att perioder då jag inte tränar fysisk träning så mår jag psykiskt och fysiskt sämre. För mig är det tydligt att träningen får effekter både fysiskt och psykiskt, min självkänsla, mitt "driv", min allmäna känsla av vällmående fungerar alla bättre i perioder när jag tränar. Vid sidan av detta så drabbbas jag av mängder av små krämpor när jag inte tränar, dessa kan vara nog så allvarliga och dessa brukar magiskt försvinna när jag kommer igång med träningen.
Med min egen kropp så är det uppenbart att det är en kombination av rent fysiska mekanismer som kommer igång av träningen, att man får kroppen som maskin att tugga bättre och att har man disciplin i träningen så hjälper det en även att få mer disciplin med andra saker man gör i livet.

Det här blir extra tydligt när jag konstaterar att jag under en längre tid har kommit ur träningen på grund av skador (kampsport inte styrketräning, styrketräningen behövdes för att bli hel igen) och att jag haft tunnelseende på grund av jobb och familj och omständigheter vilket gjort att jag skött om mycket viktiga saker men inte skött om mig själv så bra som jag borde, vilket i mycket bland annat skulle inneburit att unna mig själv att göra en enkel sak som att gå till gymmet några timmar i veckan och att ha disciplinen på mig själv att genomföra det. Så ditt snack om att man ska lägga energin på att utveckla sig själv istället tror jag är ett i grunden felaktigt påstående. Det finns ingen enda sann vägg till att hitta sin vägg i livet, men att påstå att sköta om sin kropp på något sätt skulle stå i motsats till att bli bättre som människa tycker jag låter tokigt, vidare tycker jag det låter som det är sagt från ett perspektiv grundat i lathet och möjligen feghet.
Något varumärke hade en slogan som var "livet är en fullkontaktsport" och det tycker jag det finns mycket sanning i, det finns en mängd saker i livet som kommer tugga upp dej om du tillåter det, även i grunden positiva saker som mat, sömn, kärlek eller för all del styrketräning ifall man tar det till överdrift eller till ställen där det inte är sunt.

Vetenskapligt blir det kanske inte men de runt mig som gått till överdrift med de sakerna som du tog upp som "positiva", tex att cykla eller springa börjar bli i väldigt dålig form nu när de börjar komma upp i åren, medan jag har många som i sin krafts dagar hållt på med kraftsporter som tyngdlyftning och brottning vid sidan av helt sjukt slitigt arbete i skogen och de är rakryggade, fortfarande starka och friska för sin ålder. Klart att de hade mått bättre nu när de är gamla ifall de hade suttit i soffan och spelat xbox, gått lite promenader och "utvecklat" sig själva istället för att ha levt hårda liv för att slita ihop till brödfödan och skapa en framtid för sina familjer.

För min egen del har jag i perioder försökt springa mycket, det frestar väldigt hårt på många leder i kroppen, även när jag vägde 65kg och unnade mig bra skor, kan inte heller påstå att jag kände mig som mest atletisk när jag sprang och gjorde armhävningar (idealet tydligen enligt din post). Rena motionssporter där det är lätt att bara öka sträckan för att öka ansträngningen och där man kan nästan springa hur mycket som helst är rena rama knarket när man väl kommer in i det och får in flytet, mer mer mer.... Fast det är klart när man är 16 och har ett ton överskottsenergi och har kåthet och frustration till förbannelse att göra av med så ska man naturligtvis göra alla aktiviteter i livet utifrån att det är optimalt hälsosamt... (eller kanske inte)

Kampsport i lite olika former har jag också försökt mej på, oerhört kul, utvecklande, utmanande, vällbalanserat och socialt, optimalt på många sätt, också väldigt lätt att dra på sig skador tyvärr.

I jämförelse känns styrketräning riktigt säkert, man slipper det mesta av de monotona repetetiva rörelserna från motionssporterna, man har inte en massa kroppar huller om buller på en svettig matta (eller för den delen ute i en korp fotbollsmatch,ve och fasa där snackar vi skaderisk mitt taskiga knä får ont bara jag tänker på det) utan man kontrollerar sin omgivning hyffsat, man kontrollerar sin teknik i en kontrollerad rörelse och viktigast man bestämmer själv vilka risker man är villig att ta.

Min sambo går lite promenader, följer typ din checklista för hur träning ska ske, har mycket smärta i sin kropp. När hon tar min hjälp med lite riktad stretching där det behövs och styrketräning där det behövs så mår hon snabbt bra igen, sen så fort smärtan är borta är det lätt att glömma vad som behövs göra för att få kroppen att må så bra som den kan göra. Tills man har ont igen och det krävs arbete att stärka upp den igen...

Blev lite långt inlägg kanske, men måste säga att jag hänger upp mig på att du skriver "ha ångest för uteblivna resultat", är det hur du upplevde det när du själv har kört styrketräning eller är det din bild av hur folk som utövar aktiviteten mår?

Jag reagerar lite på "du duger som du är" snacket med.
Klart att vi "duger" i hävd av att vara människor och att ha ett värde som människa. Men är vi svaga och har en kropp som börjar stänga ner efter minsta lilla påfrestning som livet slänger mot den så kan jag säga att du förtjänar mer än så. Har du en ekonomi som är svag så duger du som du är, men du förtjänar att kräva mer av livet än så, och så vidare.

prOtotype
2011-04-01, 10:27
Jag har fått en starkare och smidigare kropp som låter mig ha mer roligt i mitt liv med mindre skaderisk i aktiviteterna jag utför.
Jag har även lyckats bli av med diverse krämpor som kom av dålig hållning och datorsittande.

Att bli snyggare naken är en bonus.

shadowfire
2011-04-01, 15:54
På ett sätt gillar jag provokationen och trådens tänk.

Det är nog många som plöjjer ner ofantliga mängder på kosttillskott och GASP-kläder och sedan spenderar timme ut och timme in på gymet utan att få några speciella resultat pga olika orsaker. Är dessa människor lyckligare än personen som istället klipper ett par bärs med polarna och snackar skit på veckorna?

Undrar om det inte finns en hög med människor som utåt säger att de mår så bra av träningen, men innerst inne är besvikna över faktumet att de hårda grabbarna (och tjejerna?) har tagit prepp för att få sitt fina resultat.

För de som faktiskt har fått goda resultat eller gjort förvandlingar kroppsmässigt som verkligen har gett ett nytt liv, så tror jag tveklöst att man kan se det som "värt mödan". Sedan finns det absolut många som bara är nöjda med att träna, med helt uteblivna resultat, bara för att man tycker det är skoj.

Ps. Noterade att det finns kosttillskott här i Sverige som säljs för runt 900 kr/burken och där det kommenteras hejvilt om hur bra trycket blir osv på webbshopparna. Undrar hur mkt pengar som egentligen plöjs ner på kosttillskott och gymmärkeskläder.. Ds.

Status Quo
2011-04-01, 16:59
Att se någon man inte gillar darra av skräck när man hotar med stryk gör det värt det för min del. Och jag skämtar inte, tyvärr.

Mollestam
2011-04-01, 18:24
Att se någon man inte gillar darra av skräck när man hotar med stryk gör det värt det för min del. Och jag skämtar inte, tyvärr.

Haha, är tyvärr inte ens nära det stadiet just nu:(

vrok
2011-04-01, 18:26
Tränar för att kroppen ska reflektera mitt sinne. Disciplin samt mental/fysisk styrka och uthållighet är egenskaper jag värderar högt och ju fler av dessa jag kan erhålla desto bättre. Inte så mycket för att skryta eller tävla då jag inte har något att bevisa för någon annan än mig själv, utan mer en form av överlevnadstänk. Det inbillar jag mig själv åtminstone. Survival of the fittest! :D

flipp
2011-04-01, 19:14
Tränar för att det är kul. Tror absolut inte att träningen och dess effekter påverkar min livskvalitet i någon högre utsträckning. Om jag inte tränat hade jag gjort andra saker som skulle varit ungefär lika roliga. Tror även stor muskelmassa är ganska överskattad för att erhålla socialt anseende och attraktion. Och det är nog just det många medvetet eller omedvetet vill åt med träningen. Bättre att gå på charmkurs då... ;)

Lillgrabben
2011-04-01, 20:50
Tränar för att det är ROLIGT!

Behöver inga andra orsaker.:)