handdator

Visa fullständig version : Spelar tiden av kolhydratsintaget roll?


suedish
2011-03-18, 01:03
Tjena,

Såvitt jag kan minnas så har jag läst att det inte spelar någon roll när på dygnet man intar kolhydrater. Men jag tycker jag ofta hör folk påstå att man minsann inte ska äta några kolisar efter lunch eller något liknande.

Jag har provat söka men hittar inte, så om någon vänlig själ antingen kan peka mig till rätt tråd, alternativt direkt till en källa. Eller om jag har fel, så blir jag mer än gärna rättad =)

Tackar.

Sheogorath
2011-03-18, 06:36
Tjena,

Såvitt jag kan minnas så har jag läst att det inte spelar någon roll när på dygnet man intar kolhydrater. Men jag tycker jag ofta hör folk påstå att man minsann inte ska äta några kolisar efter lunch eller något liknande.

Jag har provat söka men hittar inte, så om någon vänlig själ antingen kan peka mig till rätt tråd, alternativt direkt till en källa. Eller om jag har fel, så blir jag mer än gärna rättad =)

Tackar.

Största lasset som första måltiden efter träningspass skulle jag säga, och om det finns utrymme till det också till frukost då insulinkänsligheten är bättre.

Fredrik_S
2011-03-18, 10:12
Oftast är det övertolkningar av olika forskningsrapporter eller bara helt random myter som dyker upp.
Du kan äta kolhydrater precis när du vill så länge det inte påverkar dig negativt.
Tex har vissa svårt att somna av mycket kolhydrater nära läggdags medans andra har lättare att somna. Jag äter det mesta av dagens kolhydratintag mellan 2200 och 2400 då jag tränat klart för dagen och behöver ny energi till morgondagens träning. somnar fridfullt vid 0100

suedish
2011-03-22, 10:51
Så det här med "inga kolhydrater efter 18.00" finns det ingen grund för?

King Grub
2011-03-22, 11:15
Inte om dygnets totala kaloriintag blir lika stort i jämförelserna.

Går man ner mer i vikt efter att ha slutat äta kolhydrat efter en viss tidpunkt, beror det på att man inte ersatt dom kalorierna vid något annat tillfälle heller.

Bwall
2011-03-22, 11:28
Så det här med "inga kolhydrater efter 18.00" finns det ingen grund för?

"Ingen mat alls efter 18:00 om du vill gå ner i vikt" har jag hört om tidigare, men inte det där. Båda påståendena är dock helt felaktiga.

suedish
2011-03-22, 11:45
Inte om dygnets totala kaloriintag blir lika stort i jämförelserna.

Går man ner mer i vikt efter att ha slutat äta kolhydrat efter en viss tidpunkt, beror det på att man inte ersatt dom kalorierna vid något annat tillfälle heller.

Strålande, tackar.

hejhopp79
2011-03-22, 12:29
Folk som säger att man inte tappar mer i fettvikt av att dra ner på kolisarna, är för hårt inkörda på kcal- in och ut.

Kolhydratsintaget spelar roll i den mån att du helst vill lagra dem som muskelglykogen i första hand, d v s efter träning.

Pretorian
2011-03-22, 12:29
Det enda jag hört är att man inte ska ge "dem" mat efter midnatt:
http://www.imdb.com/title/tt0087363/plotsummary