handdator

Visa fullständig version : Hur mycket vatten tappar kycklinglårfilé efter stekning?


Danne2k
2011-03-18, 00:09
Ja, som rubriken lyder, jag har ärligt talat sökt som en galning (SLV, kolo, google) utan att hitta något.

Näringsvärdet på de kycklinglårfiléer jag åt var inte riktigt som dom på SLV utan:

Per 100g
150 kcal
19g protein
9g fett
0g kolh

Stekte 2,4 kg i ugnen på typ 200 grader i 25 minuter, blev en helvetes massa vätska på plåten, säkert en halvliter!

Borde man kunna räkna med att dom tappar runt 20% i vikt/vatten?

Tacksam för svar*cupid*

Hedman
2011-03-18, 00:12
Här har du Kycklingbröstfilé u skinn ugnsstekt näringsvärden:
http://www7.slv.se/Naringssok/Naringsamnen.aspx?LivsmedelsId=1170

Danne2k
2011-03-18, 00:16
Här har du Kycklingbröstfilé u skinn ugnsstekt näringsvärden:
http://www7.slv.se/Naringssok/Naringsamnen.aspx?LivsmedelsId=1170

Nu var det dock kycklinglårfilé det var frågan..

Hittar inget näringsvärde för stekt/ungsstekt sådan :(

Lepras
2011-03-18, 00:25
Är ju bara o väga efter tillagning?
Om det var 2,4kg och tex väger 1,9kg efter tillagning=1900/2,4=79,16. 79,16g tillagad file motsvarar 100g rå.

Danne2k
2011-03-18, 00:36
Är ju bara o väga efter tillagning?
Om det var 2,4kg och tex väger 1,9kg efter tillagning=1900/2,4=79,16. 79,16g tillagad file motsvarar 100g rå.

Ja det vore det enklaste men inte så lätt att väga en hel plåt med så mycket kycklinglårfilé på en gång, och alla bitar var ju olika stora vilket inte gör saken bättre.

Antar att ditt exempel var en gissnins men kanske inte en helt okvalificerad sådan?

Lepras
2011-03-18, 00:54
Ja det vore det enklaste men inte så lätt att väga en hel plåt med så mycket kycklinglårfilé på en gång, och alla bitar var ju olika stora vilket inte gör saken bättre.

Antar att ditt exempel var en gissnins men kanske inte en helt okvalificerad sådan?

Lägg bitarna i en bunke/skål/tallrik och väg?
Dela upp bitarna i 4 lika stora högar=600g i varje..

Danne2k
2011-03-18, 11:28
Lägg bitarna i en bunke/skål/tallrik och väg?
Dela upp bitarna i 4 lika stora högar=600g i varje..

Knappt att allt hade fått plats i en bunke/skål/tallrik tror jag, och bunken kan inte vara för stor (eller tung) heller eftersom vågen är ganska liten (och bara tål 3 kg).

Tack för tipsen men det var inte riktigt det som var frågan.

Fattar inte att denna info inte finns någonstans, tillagad/stekt vikt finns ju i princip på alla andra livsmedel (fläsk/nöt/kycklingfilé m.m.)

Kravmaga
2011-03-18, 12:01
Knappt att allt hade fått plats i en bunke/skål/tallrik tror jag, och bunken kan inte vara för stor (eller tung) heller eftersom vågen är ganska liten (och bara tål 3 kg).

Tack för tipsen men det var inte riktigt det som var frågan.

Fattar inte att denna info inte finns någonstans, tillagad/stekt vikt finns ju i princip på alla andra livsmedel (fläsk/nöt/kycklingfilé m.m.)

Nu verkar det ju som att informationen inte finns tillgänglig och Lepras gav ett bra alternativ där du kan ta reda på det själv. Som sagt, ta en plastbunke, den väger inte speciellt mycket. Dessutom behöver du ju inte väga allt, lägg ett lår, som du vägt sedan innan, lite åt sidan på plåten, för att sedan väga det efteråt.

Lepras
2011-03-18, 12:53
Knappt att allt hade fått plats i en bunke/skål/tallrik tror jag, och bunken kan inte vara för stor (eller tung) heller eftersom vågen är ganska liten (och bara tål 3 kg).

Tack för tipsen men det var inte riktigt det som var frågan.

Fattar inte att denna info inte finns någonstans, tillagad/stekt vikt finns ju i princip på alla andra livsmedel (fläsk/nöt/kycklingfilé m.m.)

Jag litar ju 100% mer på min egen vägning än någon info som finns på nätet..
Har ju varierat upp mot 300g efter tillagning. Olika märken,temperaturskillnader och tillagningstid.

Menmen;)

Danne2k
2011-03-18, 14:03
Jag litar ju 100% mer på min egen vägning än någon info som finns på nätet..
Har ju varierat upp mot 300g efter tillagning. Olika märken,temperaturskillnader och tillagningstid.

Menmen;)

Det är sant. Vore dock trevligt om tillverkarna själva kunde säga något om saken, kanske ringer dom på kul :D

Det står ju inget om vatten i kycklingen som det brukar stå på tex. kycklingfiléer.

Dreas
2011-03-18, 14:27
Det är sant. Vore dock trevligt om tillverkarna själva kunde säga något om saken, kanske ringer dom på kul :D

Det står ju inget om vatten i kycklingen som det brukar stå på tex. kycklingfiléer.Men snälla nån, det finns ju ganska många variabler som spelar in för vätskeförlusten. Köp dig en ny våg, eller väg upp en halv påse före, väg sen efteråt och använd det som mall för framtiden.