handdator

Visa fullständig version : Vad beror naturlig styrka på?


hidden
2011-03-17, 23:31
Det jag menar med frågan är, vad är det som gör att folk är naturligt starka?

Svårt att formulera rätt. Men till exempel: Magnus Samuelsson tog 100kg första gången han testade på bänkpress vid 16 års ålder (enligt wikipedia). Gener? (enligt källan till texten från wikipedia är det gener) Levnadsätt?

Vad är det i generna som just gör vissa individer starkare än andra isåfall? Högre testosteron? Muskelfibrer? Längd? Skelett? Nerver?

Jag skulle också vilja få svar på vad som gör folk snabbare än andra, och hur de har "naturligt" bättre kondition allmänt? Det känns som min grundkondition är hemsk, medan en kompis som kanske inte springer på 3 månader ändå klarar av att springa 5km på samma tid som då han sprang aktivt. Är det hur länge man har tränat eller än engång gener?

Vunnis
2011-03-17, 23:33
Gener, kost och livsstil innan dom började träna. Tror inte det är krångligare än så ;)

HulkH
2011-03-17, 23:42
Som Vunnis säger.


Samt att vid till exemepl bicepscurl så spelar det roll vart muskeln färster o.s.v då man kan få mera hävstångseffekt.

Sen kanske några lyfter bättre naturligt, alltså tekniken är bättre redan från början.

hidden
2011-03-17, 23:42
Det känns som om det är krångligare än så, för att det känns inte direkt vanligt att ta 100kg bänkpress första gången man testar på det vid 16 års ålder?

kettlebellGuden
2011-03-17, 23:58
Det känns som om det är krångligare än så, för att det känns inte direkt vanligt att ta 100kg bänkpress första gången man testar på det vid 16 års ålder?

Du får väl titta på vad han har pysslat med sina första 16 år.

Hatwalker
2011-03-18, 07:35
Magnus Samuelsson har ju också faktiskt arbetat på en gård i hela sitt liv, mer eller mindre. Tittat på en dokumentär där han själv medverkat och han och hans brorsa köpte vikter redan när Magnus var 14. Det + fysiskt arbete på gården lär ju ha byggt en grym grundstyrka, även om han ej tränat på gym.


Men jag har också grunnat på naturlig styrka, men detta beror väl kanske mest på en människas kroppstyp? Har man en stor kroppsbyggnad kanske kroppen "lägger på sig" lite bättre av vardaglig motion, som jobb, trappor, lyft och dylikt. Vikt och längd kan ju också spela in i ens balanspunkt, som kanske kan göra en del lyft svårare eller enklare.

Tänkte bara dela med mig om mina funderingar om frågan, är det ungefär så du tänker om det?

Mineur
2011-03-18, 09:24
Magnus Samuelsson har ju också faktiskt arbetat på en gård i hela sitt liv, mer eller mindre. Tittat på en dokumentär där han själv medverkat och han och hans brorsa köpte vikter redan när Magnus var 14. Det + fysiskt arbete på gården lär ju ha byggt en grym grundstyrka, även om han ej tränat på gym.


+1 ren bondstyrka enda ifrån barnaåren

ARMSTARK
2011-03-18, 09:47
Jag tror att det allra största skälet är det HulkH sa; hur muskelfästena sitter. Det ger en enorm hävstångs effekt om fästet sitter bara några millimeter längre ut på exempelvis underarms benet.

grondahl
2011-03-18, 09:54
Hur lång och hur mycket vägde Samuelsson som 16-åring?

collieweed
2011-03-18, 11:03
Bondstyrka= den riktiga styrkan!

Fredrik_S
2011-03-18, 11:14
Det känns som om det är krångligare än så, för att det känns inte direkt vanligt att ta 100kg bänkpress första gången man testar på det vid 16 års ålder?

Krångligare än gener kost och livstil?
Nej det är inte direkt vanligt att man har bäst gener. Det är ungefär bara en på alla som har det.

Men med det sagt så kan mer eller mindre alla får en jäääkligt snygg och vältränad kropp trots "kassa" gener, med hjälp av kost och livsstil, dock kan inte alla springa 100 m på 10 sek eller bänka 250 kg hur mycket dom än tränar...

Ristretto
2011-03-18, 11:15
Bondstyrka= den riktiga styrkan!

http://www.thisblogrules.com/wp-content/uploads/2011/02/sean_connery_james_bond-e1298596351424.jpg

HulkH
2011-03-18, 12:44
Sen som några har nämnt så spelar nog gener och livstil stor roll.

Tar vi vem som helst och får jobba som Magnus gjorde under tiden han växte upp, blir nog inte alla lika starka som han var vid 16 års ålder.

Dock så skulle nog fler som inte vet att dom har bra gener, kunna bli riktigt starka. Alla utvecklas vi olika.

ARMSTARK
2011-03-18, 13:18
Men ändå är det skillnad på att ha gener för att kunna träna sig riktigt stark och vara riktigt stark redan från början.

Jag tycker "naturligt stark" är en som aldrig har gjort nånting jobbigt i hela sitt liv och ändå visar sig vara skitstark.

Att träna upp styrka är inte "naturlig styrka" även om gener kan ge ett bättre resultat på träningen.

Jag hade en sån i plugget, han dwarfade alla första gången han klev in i gymet trotts att han aldrig rört en hantel. :confused:

HulkH
2011-03-18, 13:20
Men ändå är det skillnad på att ha gener för att kunna träna sig riktigt stark och vara riktigt stark redan från början.

Jag tycker "naturligt stark" är en som aldrig har gjort nånting jobbigt i hela sitt liv och ändå visar sig vara skitstark.

Att träna upp styrka är inte "naturlig styrka" även om gener kan ge ett bättre resultat på träningen.

Jag hade en sån i plugget, han dwarfade alla första gången han klev in i gymet trotts att han aldrig rört en hantel. :confused:

Det har du rätt i.

Men som sagt... vissa som har bra gener, om dom gör småsaker kan dom utvecklats mycket fortare än andra. Dom har ju inte legat i sängen i 15 år sen testar styrkan på gymmet. Ibland kanske dom gör ansträngande saker som gör att deras kropp svarar bra på den träning och utvecklas.

emi23j
2011-03-18, 13:27
Krångligare än gener kost och livstil?
Nej det är inte direkt vanligt att man har bäst gener. Det är ungefär bara en på alla som har det.

Men med det sagt så kan mer eller mindre alla får en jäääkligt snygg och vältränad kropp trots "kassa" gener, med hjälp av kost och livsstil, dock kan inte alla springa 100 m på 10 sek eller bänka 250 kg hur mycket dom än tränar...

Det nedanstående stycket tror jag vad jag vill om. Med rätt träning och plan kan man komma väldigt långt. Men det gäller ju också att börja i en tidig ålder. Så delvis stämmer ju det du säger. Det är inte många som kan springa 100m under 10 sek om man börjar med sprintträning i 12 års åldern...

von huff
2011-03-18, 13:36
Hur många naturligt starka finns det egentligen?Alla otränade personer som jag har sett har bänkat ungefär lika mycket första gången.Det är roligt hur folk ofta tycker att nån fet bonde är så jävla stark men får endå spö i allt av nästan vilken speta som styrketränat som helst.

ARMSTARK
2011-03-18, 13:40
Hur många naturligt starka finns det egentligen?Alla otränade personer som jag har sett har bänkat ungefär lika mycket första gången.Det är roligt hur folk ofta tycker att nån fet bonde är så jävla stark men får endå spö i allt av nästan vilken speta som styrketränat som helst.

1. Det är väldigt ovanligt med den typen av personer som jag tänker på i alla fall.

2. Då var han ju inte naturligt stark, enligt mina definitioner.

Linjedomarn
2011-03-18, 13:43
Just det exemplet på bänkpress så har det väl hur långa armar man har, det vill säga hur lång väg man måste föra vikten ?

HulkH
2011-03-18, 13:57
Just det exemplet på bänkpress så har det väl hur långa armar man har, det vill säga hur lång väg man måste föra vikten ?

Vilket jag sätter in i kategorin med vart muskelfästerna fäster samt teknik, eller vad som känns naturligt från början.

filmjölk
2011-03-18, 14:12
Jag tog 100kg i bänkpress första gången jag testade med, men då hade jag tränat armhävningar, hantelpressar, dips, lutande hantelpressar, bröstpressar i maskin, flyes och styrketränat övriga kroppen i fyra år innan jag vågade mig på penismätarn nummer ett: bänkpressmax.

hidden
2011-03-18, 15:49
Men är det endast muskelfästena som gör att vissa kan bli enastående i till exempel strongman? Till ex, Pudzianowski, Kaizmaier och Sigmarsson. Finns det ingen gemensam nämnare bland dessa? Något som finns i generna annat än hur musklerna fäster och levnadssätt? Som Fredrik S sa så kan inte alla uppnå 200kg i bänkpress osv.

Testas WSM atleter för doping?

kettlebellGuden
2011-03-18, 15:57
Men är det endast muskelfästena som gör att vissa kan bli enastående i till exempel strongman? Till ex, Pudzianowski, Kaizmaier och Sigmarsson. Finns det ingen gemensam nämnare bland dessa? Något som finns i generna annat än hur musklerna fäster och levnadssätt? Som Fredrik S sa så kan inte alla uppnå 200kg i bänkpress osv.

Testas WSM atleter för doping?

Pudzianowski åkte ju för doping så någon har iaf testat honom. De är väl dopade hela högen i vilket fall som.

Dax
2011-03-18, 15:59
http://www.thisblogrules.com/wp-content/uploads/2011/02/sean_connery_james_bond-e1298596351424.jpg

:d

David_wigren
2011-03-18, 16:09
Jag tror det är i stort sett omöjligt att ge ett exakt svar på varför någon är naturligt starkare än andra.
Det handlar nog om en väldigt komplicerad sammanställning av en mängd olika fysiska och mentala aspekter hos olika människor som ger fördel eller nackdel då det gäller att lyfta något i en specifik övning.

HulkH
2011-03-18, 16:34
Men är det endast muskelfästena som gör att vissa kan bli enastående i till exempel strongman? Till ex, Pudzianowski, Kaizmaier och Sigmarsson. Finns det ingen gemensam nämnare bland dessa? Något som finns i generna annat än hur musklerna fäster och levnadssätt? Som Fredrik S sa så kan inte alla uppnå 200kg i bänkpress osv.

Testas WSM atleter för doping?


Nja, Kaizmaier vet jag inget om men Sigmarsson jobbade också på gården mycket som ung.

Pudzianowski åkte ju för doping så någon har iaf testat honom. De är väl dopade hela högen i vilket fall som.

Det var väl för han hade kokain eller något i kroppen?