handdator

Visa fullständig version : Ont i armbågsled (tror jag)


Lindrian
2011-03-17, 20:46
Hejsan!

Körde ett tungt bröst- och tricepspass igår och har nu ont i området jag ringat in på bilden. Klämmer jag hårt där så gör det ont. Smärtan är annars svag eller helt obefintlig.

Jag har en led (eller vad det nu är) som hoppar i min högra armbåge (vilket är den arm jag har ont i nu) så jag tror det finns någon koppling.

Jag undrar mer exakt hur jag ska behandla detta och vad som orsakade det. Överbelastning? Körde jag för tungt? Hur kan jag undvika att detta händer igen? Armbågsvärmare?

Ego
2011-03-17, 20:49
Ser ingen bild, men läst det här först. Kanske något likt din :

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=162789

Lindrian
2011-03-17, 20:53
Ser ingen bild, men läst det här först. Kanske något likt din :

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=162789

Sorry! Något måste gått snett. La upp bilden igen. Bilden är min egen.

Ego
2011-03-17, 20:58
Men det var ju du som skapade den ursprungliga tråden? Det är väl samma problem som spökar?

Lindrian
2011-03-17, 21:00
Men det var ju du som skapade den ursprungliga tråden? Det är väl samma problem som spökar?

Nä denna smärtan ligger på ett annorlunda ställe. Den andra låg till höger om det inringade området (sett ur bildens perspektiv).

Den här smärtan är dessutom annorlunda... Svårt att beskriva men det är inte samma område eller känsla iaf.

Ego
2011-03-17, 21:06
Samma arm?

Lindrian
2011-03-17, 21:08
Samma arm?

Samma arm ja. Jag kan känna av lite vag smärta då och då, även om jag inte belastar armen. Har känt det under hela dagen idag.

Ego
2011-03-17, 21:12
Samma arm ja. Jag kan känna av lite vag smärta då och då, även om jag inte belastar armen. Har känt det under hela dagen idag.

Ta hänsyn till rekommendationerna jag skrev i din första post.

Lindrian
2011-03-17, 21:13
Ta hänsyn till rekommendationerna jag skrev i din första post.

Du menar följande tråd: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=158779 ?

Förmodar då att du tycker jag ska besöka sjukgymnast. Hade gärna gjort det men hittar ingen som någon kan rekommendera i Lund.

Ego
2011-03-17, 21:17
Tänkte på den här biten. Jag utgår från att du kan köra pressar utan problem.


Övningarna som belastar triceps i den extrema stretch-positionenen kommer så småningom att orsaka liknande besvär därför bör man hålla lite högre reps där och använda amrbågsvärme.

Kör close grip bänk, dips, lock-outs, floor-presses osv för dina triceps än så länge och kör lite högre reps på kabelövningarna 15-20 (helst skall du inte känna av det i senan) och kolla hur det funkar

Lindrian
2011-03-17, 21:22
Tänkte på den här biten. Jag utgår från att du kan köra pressar utan problem.

Okej.

Var på stadium i förrigår men de hade ingen armbågsvärmare i rätt storlek. Ska prova imorgon igen (de skulle nämligen få in dem denna veckan).

Alltså jag kände aldrig av någon smärta under passet. Körde följande övningar (i kronologisk ordning):
1. Bänkpress
2. Lutande hantelpress
3. Cable cross
4. Flyes
5. Dips med extravikt
6. Pulldown

Jag kände att det knäppte i högra armen under dips med extra vikt. Antar att det är något som sker vid hög belastning. Men det gjorde aldrig ont. Kände inte smärtan förens dagen efter (idag).

Men jag ska prova det du säger. Ska köra med armbågsvärmare och se hur det funkar. Ska jag fortsätta med dips eller byta till någon annan övning?

Ego
2011-03-17, 21:28
Okej.

Var på stadium i förrigår men de hade ingen armbågsvärmare i rätt storlek. Ska prova imorgon igen (de skulle nämligen få in dem denna veckan).

Alltså jag kände aldrig av någon smärta under passet. Körde följande övningar (i kronologisk ordning):
1. Bänkpress
2. Lutande hantelpress
3. Cable cross
4. Flyes
5. Dips med extravikt
6. Pulldown

Jag kände att det knäppte i högra armen under dips med extra vikt. Antar att det är något som sker vid hög belastning. Men det gjorde aldrig ont. Kände inte smärtan förens dagen efter (idag).

Men jag ska prova det du säger. Ska köra med armbågsvärmare och se hur det funkar. Ska jag fortsätta med dips eller byta till någon annan övning?

Knäppte det bara en gång? Eller har det hänt tidigare? Gör den ont nästa gång, ta bort den. Din muskel/sena verkar vara duktigt irriterad just nu om den gör ont i vila, då skall man vara försiktig med saker som underhåller smärtan. Kör du dips främst för bröst eller triceps?

Lindrian
2011-03-17, 21:32
Knäppte det bara en gång? Eller har det hänt tidigare? Gör den ont nästa gång, ta bort den. Din muskel/sena verkar vara duktigt irriterad just nu om den gör ont i vila, då skall man vara försiktig med saker som underhåller smärtan. Kör du dips främst för bröst eller triceps?

Det knäppte vid varje rep i princip. Det har hänt tidigare. Har pågått i några månader. Dock har ingen smärta yttrat sig förens nu.

Mitt nästa pass som involverar triceps är axlar imorgon, men jag skippar det och kör ben istället. Nästa pass med triceps blir då bröst nästa vecka på onsdag igen. Blir det tillräckligt med vila?

Dips är lite både och. Jag kör det främst för triceps men när jag blir riktigt trött kan jag luta mig lite framåt för att få extra hjälp från brösten för att klara av ett rep eller två till.

Ego
2011-03-17, 21:40
Det knäppte vid varje rep i princip. Det har hänt tidigare. Har pågått i några månader. Dock har ingen smärta yttrat sig förens nu.

Mitt nästa pass som involverar triceps är axlar imorgon, men jag skippar det och kör ben istället. Nästa pass med triceps blir då bröst nästa vecka på onsdag igen. Blir det tillräckligt med vila?

Dips är lite både och. Jag kör det främst för triceps men när jag blir riktigt trött kan jag luta mig lite framåt för att få extra hjälp från brösten för att klara av ett rep eller två till.

Ersätt med smalbänk/lock outs/floor presses/decline smalbänk etc eller något för de funkar väl utan problem?

Följ mina rekommendationer och hitta någon sjukgymnast/naprapat. Fråga runt lite. Eller bara chansa och gå till någon, det är ingen megadiagnos de skall ställa i det här fallet tror jag.

Googlade lite snabbt, http://www.rejta.se/omdome/795454/P%C3%A4r+Hafstad+leg.+sjukgymnast+OMT3

Har man OMT-3 så är man oftast bra. Kolla om han har tid eller hitta någon annan nära dig som har OMT-3.

Lindrian
2011-03-17, 21:43
Ersätt med smalbänk/lock outs/floor presses/decline smalbänk etc eller något för de funkar väl utan problem?

Följ mina rekommendationer och hitta någon sjukgymnast/naprapat. Fråga runt lite. Eller bara chansa och gå till någon, det är ingen megadiagnos de skall ställa i det här fallet tror jag.

Googlade lite snabbt, http://www.rejta.se/omdome/795454/P%C3%A4r+Hafstad+leg.+sjukgymnast+OMT3

Har man OMT-3 så är man oftast bra. Kolla om han har tid eller hitta någon annan nära dig som har OMT-3.
Har inte kört smalbänk. De flesta övningar som lägger hög belastning på triceps brukar orsaka att det knäpper. Hur som helst, vi får se nästa vecka!

Ska rota runt lite och se om jag hittar en värdig sjukgymnast :-)!

Håller tråden uppdaterad!

Ego
2011-03-17, 21:48
Har inte kört smalbänk. De flesta övningar som lägger hög belastning på triceps brukar orsaka att det knäpper. Hur som helst, vi får se nästa vecka!

Ska rota runt lite och se om jag hittar en värdig sjukgymnast :-)!

Håller tråden uppdaterad!

Dags att lära sig smalbänk då ;) Perfekt timing. Den är olik dips beträffande biomekaniken så den kanske knäpper inte dina trickar.

Lindrian
2011-03-26, 21:19
Körde bröst igår. Sket i triceps. I bänkpressen knäppte armbågarna och idag kan jag känna att jag är lite småöm (känner mig endast öm om jag tänker på det). Skulle inte vilja påstå att det är något allvarligt - ännu. Letade efter sjukgymnaster i Lund men ingen hade OMT 3 som du talade om. De andra var uppbokade under längre perioder och det verkade bara vara en jäkla massa klydd.

Har ni/Ego något tips på vad jag kan göra åt det? Ska jag köpa en armbågsvärmare (eller vad det nu heter, blå sak man sätter runt armbågen)? Kan det hjälpa?

Lindrian
2011-03-29, 15:24
någon?

Fitnesstjej
2011-03-29, 17:29
Förmodar då att du tycker jag ska besöka sjukgymnast. Hade gärna gjort det men hittar ingen som någon kan rekommendera i Lund.

Jag rekommenderar Idrottshälsan i Lund! :)

Ego
2011-03-29, 18:33
Ska jag köpa en armbågsvärmare (eller vad det nu heter, blå sak man sätter runt armbågen)? Kan det hjälpa?

Du borda ha gjort det för länge sedan :)

Du fick ett tips där, gå dit. Kanske kommer att behöva en liten justering av armbågsleden.

Lindrian
2011-03-29, 18:38
Du borda ha gjort det för länge sedan :)

Du fick ett tips där, gå dit. Kanske kommer att behöva en liten justering av armbågsleden.

Jag var på stadium för några veckor sedan samt förra veckan, men de hade endast storlekarna S och XL... Kilar dit imorgon och ser om de har rätt storlek då!

Denna justering, hur sker den? Kirurgiskt?

@Fitnesstjej: Tusen tack! Ringer dem i veckan och bokar tid. Ska passa på och fråga om alla lustiga saker jag varit med om, inte endast armbågen :)!

Ego
2011-03-29, 18:42
Jag var på stadium för några veckor sedan samt förra veckan, men de hade endast storlekarna S och XL... Kilar dit imorgon och ser om de har rätt storlek då!

Denna justering, hur sker den? Kirurgiskt?

@Fitnesstjej: Tusen tack! Ringer dem i veckan och bokar tid. Ska passa på och fråga om alla lustiga saker jag varit med om, inte endast armbågen :)!


Japp. De skall skära upp hela underarmen från tummen upp...nää, skojar bara :D De kan manipulera leden manuellt med händerna. Det blir samma ljudeffekt som när man knäcker rygg, tar 2 sekunder och känns inget :) Armbågsleden kommer dock att kännas mycket friare.

Lindrian
2011-03-29, 18:45
Japp. De skall skära upp hela underarmen från tummen upp...nää, skojar bara :D De kan manipulera leden manuellt med händerna. Det blir samma ljudeffekt som när man knäcker rygg, tar 2 sekunder och känns inget :) Armbågsleden kommer dock att kännas mycket friare.

Haha! Låter som en dröm detta. Nästan så jag ser fram emot besöket redan! Skönt om jag blir av med problemet :)!

Kommer som vanligt hålla tråden uppdaterad och tackar för svaren.

Fitnesstjej
2011-03-29, 19:33
@Fitnesstjej: Tusen tack! Ringer dem i veckan och bokar tid. Ska passa på och fråga om alla lustiga saker jag varit med om, inte endast armbågen :)!

Nice! Då ses vi kanske där, haha :)

Lindrian
2011-03-30, 06:22
Nice! Då ses vi kanske där, haha :)

Japp kanske vi gör ;)!

Lindrian
2011-03-30, 18:44
Körde nyss ett bröstpass och kan emellanåt känna lite smärta i armbågaleden. Under passet så kunde jag känna hur det "klickade", även med ett armbågsstöd som jag nyss köpte. Jag värmde även upp ordentligt. Antar att det är sjukgymnast som gäller nu då!!

Ego
2011-03-30, 21:02
Det var inte meningen att de skulle *fixa* problemet, vilket dock kan vara fallet i en del situationer. De är komplement till din rehab och borde sitta på under alla presspass.

Lindrian
2011-03-30, 21:06
Det var inte meningen att de skulle *fixa* problemet, vilket dock kan vara fallet i en del situationer. De är komplement till din rehab och borde sitta på under alla presspass.

Ok. Den var fruktansvärt obekväm men jag ska låta den sitta på under varje presspass. Har axlar imorgon så jag återkommer då.

Ego
2011-03-30, 21:10
Ok. Den var fruktansvärt obekväm men jag ska låta den sitta på under varje presspass. Har axlar imorgon så jag återkommer då.

Undrar om dina är för tighta kanske. Men benklickande är något som skall definitivt undersökas. Kan bero på en rad olika grejer, onödigt att ens sitta och spekulera. Boka tid så fort du kan.

Lindrian
2011-03-31, 08:41
Undrar om dina är för tighta kanske. Men benklickande är något som skall definitivt undersökas. Kan bero på en rad olika grejer, onödigt att ens sitta och spekulera. Boka tid så fort du kan.

Jag satte på mig den i butiken. Ägaren sa att man skulle kunna få in ett finger mellan och det kunde jag så han sa den såg bra ut.

Jag tror inte det är ett benklickande, utan ett ligament eller liknande som hoppar över något.

Jag kan återskapa hoppandet om jag lyfter handen rakt upp som om jag skulle stretcha triceps och sedan rör handen upp och ner. Alltså så här: http://www.elec-intro.com/EX/05-14-11/shoulder%2520triceps%2520stretching.JPG fast jag stretchar då inte utan rör underarmen upp och ner, som om jag skulle "träna" triceps. Då kan jag känna hur något hoppar lite.

Lindrian
2011-04-05, 11:12
Var nyss och körde ett bröstpass. Nu direkt efter i omklädningsrummet känner jag ganska intensiv smärta i området jag tidigare beskrivit. Detta trots armbågsvärmare och bra uppvärmning. Jag körde inga isolerande tricepsövningar. Antar att det är dags att boka tid hos sjukgymnast. Har skjutit på det dum och lat som jag är.

Tvåan
2011-04-05, 11:36
Jag har haft liknande problem i samma område som du har ringat in. Har i mitt fall känt av det i nästan 4 år. Men det blev riktigt mycket bättre efter att jag var till en kiropraktor förra veckan. Var egentligen där pga axel problem men när jag även nämnde detta med armbågen så tittade han på den också. Han sa att jag lider av golfarmbåge och masserade muskeln på nått vis så det blev mycket bättre :) Men eftersom jag haft det så länge så kunde det behövas fler behandlingar innan det skulle försvinna helt..
Om du har samma diagnos ska jag inte säga utan låt någon kolla upp det istället!

Ego
2011-04-05, 12:19
Var nyss och körde ett bröstpass. Nu direkt efter i omklädningsrummet känner jag ganska intensiv smärta i området jag tidigare beskrivit. Detta trots armbågsvärmare och bra uppvärmning. Jag körde inga isolerande tricepsövningar. Antar att det är dags att boka tid hos sjukgymnast. Har skjutit på det dum och lat som jag är.

Du skulle ha gjort det för länge sedan, varje vecka som går - utan förbättring, kommer att påverka din rehabtid. Det är alltid lättare att handskas med färska skador.

Lindrian
2011-04-05, 13:18
Jag har haft liknande problem i samma område som du har ringat in. Har i mitt fall känt av det i nästan 4 år. Men det blev riktigt mycket bättre efter att jag var till en kiropraktor förra veckan. Var egentligen där pga axel problem men när jag även nämnde detta med armbågen så tittade han på den också. Han sa att jag lider av golfarmbåge och masserade muskeln på nått vis så det blev mycket bättre :) Men eftersom jag haft det så länge så kunde det behövas fler behandlingar innan det skulle försvinna helt..
Om du har samma diagnos ska jag inte säga utan låt någon kolla upp det istället!
Hade du också ett ligament som knäppte? Eller ja, mitt knäppet inte, men jag kan känna att något hoppar.

Du skulle ha gjort det för länge sedan, varje vecka som går - utan förbättring, kommer att påverka din rehabtid. Det är alltid lättare att handskas med färska skador.
Ja du har så rätt så. Deras jour är stängd nu men jag ringer dem imorgon!

Fitnesstjej
2011-04-05, 13:21
Hittade det här nyss: http://idrottsdoktorn.se/fragor-svar/styrketraning/ont-i-triceps-vid-hog-belastning

Kanske du har någon nytta av detta?

Lindrian
2011-04-05, 13:58
Hittade det här nyss: http://idrottsdoktorn.se/fragor-svar/styrketraning/ont-i-triceps-vid-hog-belastning

Kanske du har någon nytta av detta?

Orsaken till knäppningar i armbågen vid tricepsövningar är ofta en segmentell stramhet i triceps, mycket vanligt. Då hjälper 1) stretching och 2) noggrann uppvärmning. Om du börjar med nya övningar bör du börja försiktigt första passen, med höga reps och liten belastning. Öka successivt belastning och sänk repetitionerna långsamt.
Enligt denna doktor ska jag alltså stretcha mina triceps och köra lätt. Dock så knäpper min arm oavsett belastning. Provade idag köra smalbänk & pushdown med rep (då dessa tydligen ska vara lindriga mot armbågen) men lik förbannat knäppte det vid båda övningarna på 20kg (stången) resp. 10kg. Alltså inte särskilt tunga vikter.

Jag känner inte av någon smärta längre, det gick över på 30-60min. Jag kände smärtan i området jag beskrev när jag satte armen i en position som om jag skulle spänna biceps. Är inte detta märkligt? Hur kommer detta sig?

Idag körde jag dessutom väldigt bred bänkpress vilket resulterade i kortade ROM men mindre triceps(?) och inget knäppande. Vet inte hur detta påverkar bröstträningen direkt men det var skönt att inte känna av leden iaf! (Höll som den här snubben: http://www.body-mind-strength.com/assets/smith_machine_chest_exercise_photos/wide_grip_smith_machine_flat_bench_press_finishing .jpg)

Edit:
Det är f.ö. jag som skrivit frågan till den doktorn, men inte sett svaret förens nu.

Fitnesstjej
2011-04-05, 15:23
Edit:
Det är f.ö. jag som skrivit frågan till den doktorn, men inte sett svaret förens nu.

Aha! Inte konstigt att det liknade din beskrivning här då :cool:

Tvåan
2011-04-05, 18:00
Hade du också ett ligament som knäppte? Eller ja, mitt knäppet inte, men jag kan känna att något hoppar.

Nej men däremot hoppade det till i min axel som jag egentligen var där för ;)
Det var en muskel som av någon anledning hade "stängt av" eller hur han förklarade. Men han tryckte och masserade så släppte det helt och har inte hoppat till nått sedan dess :) Låter ju lite liknande ditt problem förutom att det sitter i armbågen på dig.

Lindrian
2011-04-05, 18:29
Nej men däremot hoppade det till i min axel som jag egentligen var där för ;)
Det var en muskel som av någon anledning hade "stängt av" eller hur han förklarade. Men han tryckte och masserade så släppte det helt och har inte hoppat till nått sedan dess :) Låter ju lite liknande ditt problem förutom att det sitter i armbågen på dig.
Kanske ligger något i det. Får se om besöket hos sjukgymnasten resulterar i något!

Lindrian
2011-04-07, 12:52
Ringt dem 2 gånger och lämnat meddelande nu (idag och igår). Inte fått något svar ännu. Hmpf.

Hittade följande tråd där "DannyN" beskriver något väldigt likt (identiskt?) till mitt problem varpå en läkare rekommenderade operation: http://forum.body.se/showthread.php?t=36131
Vad tror ni om detta? Operation hade verkligen varit tråkigt.

Tänkte dra ner till gymmet och köra lite axelpressar nu. Får se hur det går. Jag kommer endast köra en pressövning idag (militärpress). Förhoppningsvis ger det ingen värk.

Ego
2011-04-07, 14:34
Ingen kommer att operera dig om du inte försökt behandla det konservativt (eller de kan göra det om de är 100% säkra på att konservativa behandlingar inte ger någon resultat). Ringa till någon annan, borde finnas massa sjukgymnaster i området.

Lindrian
2011-04-07, 14:48
Så. Nyss klar med mitt axelpass och likväl så knäppte armbågen som vanligt. Detta sker inte utan vikter. Den knäpper även om jag endast kör på stången. Körde dock relativt tunga militärpressar idag (45kg, 6 set) och jag känner ingen smärta just nu iaf.

Jag provade byta fattning om stången, provade ha ylar och maskiner men armbågen knäpper i samma läge oavsett (drygt 90 grader). Det jag dock märkt är att den inte knäpper förens jag pressar från startpunkten igen. Alltså, stången ligger mot mitt bröst (militärpressar) och jag trycker upp. När det är 90 grader mellan underarmen och överarmen så knäpper det. Om jag sedan vid nästa rep bara går ner tills där det knäppte så knäpper det inte igen. Dock halverar detta min ROM.

Har även desperat försökt ringa vårdcentralen (kanske meningslöst?) hela dagen men ingen har svarat. Lustigt...

Nåväl. När jag kommer hem ska jag leta upp en ny sjukgymnast.

Ego
2011-04-07, 14:59
Gå dit istället? Kan vara fel på linjerna eller högt tryck.

Lindrian
2011-04-07, 15:12
Gå dit istället? Kan vara fel på linjerna eller högt tryck.
Det får bli imorgon.

Men kolla vad jag nyss snubblade över: http://www.lundsnaprapatklinik.se/
Kan det vara något? Vill minnas att Naprapat är snäppet "duktigare" (om man får lov att säga så) än en sjukgymnast?

Ego
2011-04-07, 15:16
Det får bli imorgon.

Men kolla vad jag nyss snubblade över: http://www.lundsnaprapatklinik.se/
Kan det vara något? Vill minnas att Naprapat är snäppet "duktigare" (om man får lov att säga så) än en sjukgymnast?

Ringa och kolla med henne.

Det finns klantar i alla yrkeskårer, de som är bra (oavsett kiropraktor, naprapat eller sjukgymnast ), de är bra. Mycket hänger på ens egna mål och standard. Ibland får man en misdiagnostiserad patient från kiropraktor, ibland från naprapat, ibland från läkare, ibland från en annan sjukgymnast ...ibland står man själv för misdiagnostiseringen :)

Behandlingsmässigt är det ytterst lite skillnad mellan naprapat och sjukgymnast. Har inte så mycket erfarenhet av kiropraktorer dock.

Lindrian
2011-04-07, 15:20
Ringa och kolla med henne.

Det finns klantar i alla yrkeskårer, de som är bra (oavsett kiropraktor, naprapat eller sjukgymnast ), de är bra. Mycket hänger på ens egna mål och standard. Ibland får man en misdiagnostiserad patient från kiropraktor, ibland från naprapat, ibland från läkare, ibland från en annan sjukgymnast ...ibland står man själv för misdiagnostiseringen :)

Behandlingsmässigt är det ytterst lite skillnad mellan naprapat och sjukgymnast. Har inte så mycket erfarenhet av kiropraktorer dock.
Absolut har du rätt i det. Ringde nyss men typiskt nog inget svar. Lämnade namn och nummer så förhoppningsvis ringer hon tillbaka.

Ego
2011-04-07, 15:26
Absolut har du rätt i det. Ringde nyss men typiskt nog inget svar. Lämnade namn och nummer så förhoppningsvis ringer hon tillbaka.

Det gör hon nog , driver man eget och får inget bidrag från staten så brukar man vara lite mer skärpt när det gäller sånt. Varje patient är en möjlighet att få kund för livet, förr eller senare skadar man sig igen :smash:

Lindrian
2011-04-07, 15:33
Det gör hon nog , driver man eget och får inget bidrag från staten så brukar man vara lite mer skärpt när det gäller sånt. Varje patient är en möjlighet att få kund för livet, förr eller senare skadar man sig igen :smash:

Gött mos! Hon ringde nyss och vi bokade tid imorgon. Berättade om den knäppande leden och om mitt underarmsben som strular vid bicepsträning. En behandling på 45min som gäller för min del imorgon. Kostar 400kr vilket jag tycker är ganska mycket men hon verkade mycket trevlig & duktig över telefon så det är säkert väl investerade pengar.

Ego
2011-04-07, 16:50
Gött mos! Hon ringde nyss och vi bokade tid imorgon. Berättade om den knäppande leden och om mitt underarmsben som strular vid bicepsträning. En behandling på 45min som gäller för min del imorgon. Kostar 400kr vilket jag tycker är ganska mycket men hon verkade mycket trevlig & duktig över telefon så det är säkert väl investerade pengar.

Det är rätt rimlig pris för förta besöket, kostar betydligt mer här, i den stora staden. Lycka till!

Lindrian
2011-04-07, 17:26
Det är rätt rimlig pris för förta besöket, kostar betydligt mer här, i den stora staden. Lycka till!
Japp förhoppningsvis är det ett problem som går att lösa utan en operation eller något liknande. Jag återkommer imorgon efter besöktet!

Lindrian
2011-04-08, 09:46
Okej. Nyss varit där. Mycket trevlig tjej som tog hand om mig. Kollade på min armbåge och mina handleder/underarmar. Armbågen var det inget fel på, inget gjorde ont och allt var i sin ordning. Dock tyckte hon att mina armbågar och underarmar var överansträngda och jag behövde stretcha ut min högra hand för att den går inte att sträcka ut helt utan att man tar i lite. Hon lekte runt med mina handleder och det knakade lite. Hon tyckte jag skulle träna upp mina underarmar lite för mina handleder (mest vänstra som det gör mest ont i) var lite klena i förhållande till de vikter jag lyfte.

Så det jag måste göra till en början är att stretcha ordentligt och se om det hjälper. Hon sa att jag förmodligen kommer få leva med knäppa det men att det värker får man göra något åt. Vad vi gör åt det får vi se efter jag stretchat i några veckor.

Jag fick fortsätta träna som vanligt men ska vara lite extra uppmärksam och stretcha ordentligt.

Jag kan även tejpa/köpa handleds and (eller vad det heter) för extra stabilitet och se om det hjälper. Ska också ge mig på lite underarms och greppträning då jag måste stärka dem.

Fitnesstjej
2011-04-08, 15:29
Okej. Nyss varit där. Mycket trevlig tjej som tog hand om mig. Kollade på min armbåge och mina handleder/underarmar. Armbågen var det inget fel på, inget gjorde ont och allt var i sin ordning. Dock tyckte hon att mina armbågar och underarmar var överansträngda och jag behövde stretcha ut min högra hand för att den går inte att sträcka ut helt utan att man tar i lite. Hon lekte runt med mina handleder och det knakade lite. Hon tyckte jag skulle träna upp mina underarmar lite för mina handleder (mest vänstra som det gör mest ont i) var lite klena i förhållande till de vikter jag lyfte.

Så det jag måste göra till en början är att stretcha ordentligt och se om det hjälper. Hon sa att jag förmodligen kommer få leva med knäppa det men att det värker får man göra något åt. Vad vi gör åt det får vi se efter jag stretchat i några veckor.

Jag fick fortsätta träna som vanligt men ska vara lite extra uppmärksam och stretcha ordentligt.

Jag kan även tejpa/köpa handleds and (eller vad det heter) för extra stabilitet och se om det hjälper. Ska också ge mig på lite underarms och greppträning då jag måste stärka dem.

Låter bra! Förresten tror jag inte att du ska oroa dig för knäppandet. I så fall borde jag oroa mig för hela min kropp för precis ALLTING knakar. ;)

Lindrian
2011-04-08, 15:44
Låter bra! Förresten tror jag inte att du ska oroa dig för knäppandet. I så fall borde jag oroa mig för hela min kropp för precis ALLTING knakar. ;)

Jaja det är inte knaka det jag är orolig över, utan att det värker. Det innebär att något är kasst. Precis vid leden som hoppar går en nerv. Vill inte ha några permanenta skador på nerverna eller så och planen är att fortsätta styrketräna :-).

Märkte även detta precis. Om jag spänner hela armen (biceps, triceps och what not) och sedan sträcker ut och böjer armen igen så knakar det (spänner armen under hela utförandet). Detta sker inte om jag bara spänner biceps, dvs inget knak vid bicepscurls. Det måste alltså ha något och göra med min triceps. Kan det vara så att det blir för tajt i armbågen eller att jag är för spännd? Kanske ska se till och stretcha triceps också när jag ändå håller på?

Fitnesstjej
2011-04-09, 11:40
Kanske ska se till och stretcha triceps också när jag ändå håller på?

Gör det som känns bra. Vad som känns bra kan bara du avgöra. :)

Lindrian
2011-04-20, 11:41
Kan f.ö. säga att det känns lite bättre nu. Har börjat stretcha ordentligt dagligen. Jag tror personligen att problemet ligger i att mina biceps i kombination med stela underarmar kan vara boven i dramat. Dessutom ökade mina triceps (innan "skadan") väldigt snabbt i både styrka och volym vilket förmodligen hade något med saken och göra. Hur som helst har jag nu gått igenom ett bröst+triceps och ett axelpass. Båda tungt och smärtan är näst intill borta. Kan ev. känna lite smärta om jag "letar efter den". Dock klickar det fortfarande, men det bryr jag mig inte om så länge det inte smärtar.