handdator

Visa fullständig version : Bättre kontakt med tiden?


Basics
2011-03-17, 20:06
Hej. I t.ex bröstövningar får jag knappt någon kontakt hur jag än gör, har ni egen erfarenhet om kontakten har blivit bättre med tiden? Jag har tränat i ca 8 månader.

Sheogorath
2011-03-17, 20:10
Hej. I t.ex bröstövningar får jag knappt någon kontakt hur jag än gör, har ni egen erfarenhet om kontakten har blivit bättre med tiden? Jag har tränat i ca 8 månader.

I exempelvis bänkpress har du mängder av muskler som arbetar samtidigt. Det är inte givet att bröstet är din svagaste länk just nu och därför kommer någon annan muskel att få den hårdaste träffen. När exempelvis styrkan i triceps och axlar kommit ikapp kanske det är bröstens tur att vara svagast i kedjan och då är det där det kommer kännas mest. Detta givet att du inte har något helskumt utförande såklart. Det finns sätt att isolera bröstet från axlarna i bänkpress, men det är inte givet att bröstet kommer få mer träning av det eftersom vikten blir mycket lägre. Samma tänk kan appliceras i andra övningar ("varför känns det bara i armarna när jag kör chins - varför känns det bara i underarmarna när jag kör bicepscurl mm"). Låt länkarna stärkas i den kedja där de ska användas. Så på sätt och vis har du rätt: med tiden kommer "rätt" träff.

tumme
2011-03-17, 20:40
För mig har det blivit betydligt lättare med tiden. Tex hade jag ingen känsel i lats när jag började. Kunde inte spänna dom eller känna att jag blev trött. Men nu får jag pump osv så visst kan det bli bättre.