handdator

Visa fullständig version : Träna ovansidan av händerna.


jizzinmypants
2011-03-17, 17:55
Finns tydligen två muskler på ovansidan av handen. Kör med gripper nu men jag antar att det bara tränar insidan, handflatan.

Någon som har någon idè på hur jag ska träna ovansidan?

Sheogorath
2011-03-17, 18:02
Finns tydligen två muskler på ovansidan av handen. Kör med gripper nu men jag antar att det bara tränar insidan, handflatan.

Någon som har någon idè på hur jag ska träna ovansidan?

Nej, på ovansidan av handen finns det bara muskelsenor som löper från fingrarna över i underarmen. Dessa underarmsmuskler tränar du t.ex. genom handledsextension (dorsalflexion, d.v.s rörelser som liknar "omvända" underarmscurlar) eller genom att träna fingrarnas spret- och sträckförmåga. Detta gör man t.ex. med gummiband eller genom att köra ner fingrarna i något som liknar en konservburk som man fäst till en vikt (t.ex. med en kedja), pressar ut fingrarna i burken och lyfter. Går jättebra att göra med Iron Minds "hub" som är öppen upptill (syns inte på bilden, men jag har en och kan intyga att det går fint att träna så: lätt att bli övertränad i tummen dock så var försiktig):

http://ironmind-store.com/images/1244fl.jpg

mn8eii
2011-03-17, 23:44
Nej, på ovansidan av handen finns det bara muskelsenor som löper från fingrarna över i underarmen. Dessa underarmsmuskler tränar du t.ex. genom handledsextension (dorsalflexion, d.v.s rörelser som liknar "omvända" underarmscurlar) eller genom att träna fingrarnas spret- och sträckförmåga. Detta gör man t.ex. med gummiband eller genom att köra ner fingrarna i något som liknar en konservburk som man fäst till en vikt (t.ex. med en kedja), pressar ut fingrarna i burken och lyfter. Går jättebra att göra med Iron Minds "hub" som är öppen upptill (syns inte på bilden, men jag har en och kan intyga att det går fint att träna så: lätt att bli övertränad i tummen dock så var försiktig):

http://ironmind-store.com/images/1244fl.jpg

Nu tvivlar jag inte på dina anatomikunskaper och det du skriver är i princip rätt men jag skulle vilja förtydliga en sak. Fingrarnas spretförmåga (abduktion av fingrarna) står inte underarmsextensorerna för utan de dorasala interroseusmusklerna. I och för sig har du rätt i att det inte finns några muskler på dorsala sidan av handen, då de dorsala interroseusmusklerna ligger mellan metacarpalerna trots sina namn. De är väldigt svåra att palpera förutom första, men en del påstår att de går att palpera från dorsala sidan av handen vilket kanske kan lura någon att vi har muskler på handryggen.

Sheogorath
2011-03-18, 06:18
Nu tvivlar jag inte på dina anatomikunskaper och det du skriver är i princip rätt men jag skulle vilja förtydliga en sak. Fingrarnas spretförmåga (abduktion av fingrarna) står inte underarmsextensorerna för utan de dorasala interroseusmusklerna.I och för sig har du rätt i att det inte finns några muskler på dorsala sidan av handen, då de dorsala interroseusmusklerna ligger mellan metacarpalerna trots sina namn. De är väldigt svåra att palpera förutom första, men en del påstår att de går att palpera från dorsala sidan av handen vilket kanske kan lura någon att vi har muskler på handryggen.

Precis. Bra förtydligande. Självklart menar jag inte att dessa muskler ligger i underarmarna. :thumbup: