handdator

Visa fullständig version : KLarar man Vätternrundan med Marathon-träning och spinning?


Brook
2011-03-17, 16:38
Som rubriken antyder undrar jag om man kan genomföra Vätternrundan på ett bra sätt genom att endast träna inför Sthlm marathon (som jag skall springa) samt regelbundna spinning-pass.
Anledningen till denna fundering är att jag har möjligheten att Låna en cykel under Vätternveckan, men jag har inte möjlighet att cykla på den cykeln under träning. Och för att slippa köpa en cykel kom jag en kväll på att jag kanske klarar mig utan egen cykel och utan cykelträning =/

Tankar och funderingar?

kjell33
2011-03-17, 16:47
Svar nej. 10-12 timmar på cykel utan tidigare vana kommer att bli ett enda långt lidande.

grondahl
2011-03-17, 17:18
Det beror nog på hur du definierar "ett bra sätt" och vad det är för slags spinningpass (bara vanliga 45-60 min eller även långpass).

Människor genomför tävlingen med mindre träning än så men det är nog inte en behaglig upplevelse. Det kan nog dessutom vara mycket värt att träna på att cykla i klunga om du inte har gjort det tidigare.

StarkaUlf
2011-03-17, 17:55
Det beror ju självklart på i vilket tempo du har tänkt cykla :)
Om du cyklar i vanlig normal takt (~20 km/h) så är det inga större problem. Cyklade själv lite över 100 mil på 12 dagar för 1.5 år sen utan tidigare cykling (2 gånger innan hade jag cyklat 2x6-7 mil).
Om du har tänkt hålla ett högt tempo, så blir det svårt utan cykelträning. Då krävs det nog några längre träningspass på en riktig cykel

Jag tycker iallafall att du ska ha cykelbyxor på dig ;)

RS.
2011-03-17, 18:08
Orkar gör du nog, men risken finns att du kommer ha babianröv typ resten av året iallafall.

Tolkia
2011-03-17, 18:10
Skall du använda spinning som träning, så börja köra flera pass efter varandra. En kompis till mig som kört Vätternrundan gjorde så under vintern, och för att få lite variation. Entimmespass är nog bra, men man måste vänja sig vid långkörning om man skall göra långkörning.

Poxeman
2011-03-17, 18:40
Alla klarar vätternrundan. Frågan är bara hur ont man har efteråt...

Spinning ger verkligen inte den träning som rygg och rumpa behöver för att klara ett gäng timmar. Du kommer antagligen ha rejält ont redan i Gränna och sen få plåga dig för att komma runt.
Vad har du för ambition?
Vilken träningsmängd ligger du på nu?

Jockefoten
2011-03-17, 18:52
Cykling och Löpning två lika skilda idrotter som simning och längdskidåkning.

Jag hade tränat båda sporterna om du vill göra en bra prestation i respektive tävling.

Brook
2011-03-19, 12:44
Hej alla och tusen tack för era svar, gläödjer mig, och det gör min mera motiverad.

Många bra och logiska svar, men jag får väl ta till mig det ni sagt,
Vilka ambitioner jag har?
Well, har aldrig cyklat annat än spinning så det är helt omöjligt att resonera fram ett tänk tid, men sprang Lidingöloppet(LL) på 2.20 och Öppetspår(ÖS) åkte jag på 6.22h, hjälper det er att estimera min tid på Vättern?

Idag ligger jag på 4pass i veckan,gym men mest fokus på löpning då jag hoppat in på ett 3.3h-program inför Sthlm-Maran. Bör jag köra Benpass på gymmet, eller får mina ben nog med den löpning och spin jag kör idag? Om ni tycker jag kör köra lite ben-styrka, hur ställer ni upp rep/set-en? Inför ÖS körde jag basövningar för benen 1-2pass i veckan beroende på hur mkt skidor jag åkte(Totalt 30.07mil innan ÖS),knäböj och marklyft som benövningar 3*8.

Det några av er tycker, i enighet med mina egna tanka, är att Man klarar sig runt, men kommer varken att tycka det är roligt eller trevligt. +att man inte kommer att kunna gå på flera dagar. =D
Vore ju extremt roligt om jag kunde klara Vättern på samma nivå som LL och ÖS.

summa summarum blir det att jag försöker få tag på en cykel,, till rimligt pris (Studentbudget) och tränar långpass(3-4h varje helg från att det blir barmak) för att bli van känslan. Dvs stärka rygg o rumpa, Tipps på upplägg för sådana träningspass, Poxeman?
Fram till barmarken så tar jag mig i kragen och kör dubble 45min spinnpass, DOCK är väl ett spinnpass lite mer som intervallträning är fö löpning, jag kommer väl för 17sigen inte cykla Vättern så intensivt och med så varierande positionering (Kör Spin på Friskis&svettis)

@grondahl, har aldrig tänkt tanken att det skulle vara speciellt att cykla i klunga, löpning och längdskidor har jag ju tränat ensam men ändå klarat folkhavet, (LL startade jag i sista startled och fick springa om en j*vla massa folk, kan dock tänka mig att det är lite lurigare att cykla om folk än att spiringa) Hur fan hittar man folk att cykla i klunga med? är det värt att ta kontakt med någon cykelklubb och be att få trängas lite med dom, eller räcker det med lite klung-teori för att fixa biffen? :P

944RS
2011-03-19, 13:15
Vill du få en tid på Vättern som motsvarar dina tider på LL & ÖS så bör du nog köra med en klubb för att det är STOR skillnad på att cykla själv och i klunga.
Det behövs ingen värstingcykel utan leta på blocket efter någon begagnad i rätt storlek omgående och börja vänja dig så fort snön är borta.

Guddi
2011-03-19, 16:32
Om du inte har något tidsmål så klarar du vätternrundan utan någon speciell träning överhuvudtaget. Det får helt enkelt ta sin tid ;)

Poxeman
2011-03-19, 17:12
Cykling och Löpning två lika skilda idrotter som simning och längdskidåkning.


Jämförelsen haltar rejält.
Just simning och längdskidåkning är tekniksporter. Löpa och cykla kan alla göra "hjälpligt".


Well, har aldrig cyklat annat än spinning så det är helt omöjligt att resonera fram ett tänk tid, men sprang Lidingöloppet(LL) på 2.20 och Öppetspår(ÖS) åkte jag på 6.22h, hjälper det er att estimera min tid på Vättern?

Jag har lite sämre tider på både LL och Vasan, klarade Vättern strax under nio timmar. (Men då körde jag i en diciplinerad grupp med gemensamt mål).
Tio timmar klarar du lätt om du har milen i kroppen. (Jag hade ca 200mil innan VR förra året tror jag.)



summa summarum blir det att jag försöker få tag på en cykel,, till rimligt pris (Studentbudget) och tränar långpass(3-4h varje helg från att det blir barmak) för att bli van känslan. Dvs stärka rygg o rumpa, Tipps på upplägg för sådana träningspass, Poxeman?
Fram till barmarken så tar jag mig i kragen och kör dubble 45min spinnpass, DOCK är väl ett spinnpass lite mer som intervallträning är fö löpning, jag kommer väl för 17sigen inte cykla Vättern så intensivt och med så varierande positionering (Kör Spin på Friskis&svettis)

Om du fixar en cykel (det behöver inte ens vara en räser egentligen, men självklart är det bättre och roligare) så är det bara att cykla långt.
Kolla efter cykelklubbar i närheten och haka på dem eller så kollar du upp schyssta fik som ligger två timmar bort. Cykla dit, fika och cykla hem igen :cool:
Lugna långpass är det som behövs för Vättern.
Om du vill kan du köra spinningpassen efter eget huvud, sätt dig längst bak i hörnet och trampa på i din egen takt två timmar bara.


@grondahl, har aldrig tänkt tanken att det skulle vara speciellt att cykla i klunga, löpning och längdskidor har jag ju tränat ensam men ändå klarat folkhavet, (LL startade jag i sista startled och fick springa om en j*vla massa folk, kan dock tänka mig att det är lite lurigare att cykla om folk än att spiringa) Hur fan hittar man folk att cykla i klunga med? är det värt att ta kontakt med någon cykelklubb och be att få trängas lite med dom, eller räcker det med lite klung-teori för att fixa biffen? :P

Läs Cykelteori (http://ckvalhall.se/doc/Dogma2009.pdf) på nätet och försök haka på andra cyklister. Det är en social sport och fasen så mkt roligare att köra tillsammans.

dannegavle
2011-03-20, 14:08
Att sätta sig på en cykel man inte är van med och sen trampa 30 mil är det perfekta receptet för förlamande ryggvärk, köttiga skavsår i arslet och kramp i vader och/eller lår.

Sittställningen är viktig, och att vänja kroppen att arbeta i den positionen är viktigt.

Konditionsmässigt klarar du det säkert utan problem. Se till att ligga i underkant av FATMAX pulsmässigt och peta i dig kolisar i varje kontroll så är 10 timmars ansträngning inget hinder för nån som sysslar med uthållighetsidrott.

machine gun
2011-03-20, 15:01
Folk som inte kan cykla klunga utgör en potentiell livsfara i stora motionslopp på cykel. Åtminstone de som försöker cykla med i klungorna. Fixa en budgetracer och kontakta en cykelklubb.

Ska man cykla 30 mil, är det ju bra om man har cyklat några långpass innan dess.