handdator

Visa fullständig version : Sixthsense/sjättesinnet


Warrior
2011-03-17, 16:16
Det sjätte sinnet är ett sinne som inte har något att göra med de 5 andra sinnena..

Hörsel
Syn
Smak
Känsel
Lukt


Jag hade ingen speciellt kontakt med mitt sjätte sinne förrens runt 25års ålder. Då jag först började känna av en extern kärlek. Men jag kunde även minnas att jag tidigare kände en slags evighet i atmosfären. Idag känner och ser jag lite olika saker genom mitt sjätte sinne, men hur många här på KOLO har kontakt med sitt sjätte sinne?

Hur många är intresseradE utav att utveckla sitt sjätte sinne?

stahlberg
2011-03-17, 16:28
Det enda sjätte sinne jag någonsin råkat ut för personligen är det s.k vansinnet. Men det har jag å andra sidan mycket välutvecklat. Syn, hörsel, känsel, lukt eller smak fungerar inte längre som de ska pga hög ålder. Men vansinnet frodas och utvecklas.

Kurash
2011-03-17, 16:28
Är yrsel ett sinne? I så fall har jag minst 4.

AngryFinnishGuy
2011-03-17, 16:29
Hej Thomas!

ceejay
2011-03-17, 16:30
Jag har ett spindelsinne. Jag hatar spindlar.

Inge Enveten
2011-03-17, 16:30
Tillåter ditt sjätte sinne dig att tala med hästar, gå på vatten, göra vin till whey-80 shakar?

delta_mats
2011-03-17, 16:32
Kan du förklara lite mer hur du i vardagen och praktiken har nytta av ditt sjätte sinne?
Jag har förlorat mitt sjätte sinne, men man brukar ju säga att man utvecklar sina andra sinnen mer om man förlorar ett annat. Så jag har ett sjunde sinne på g nu.

Warrior
2011-03-17, 16:38
Ni får väl komma med något vettig gubbar. Jag är allvarlig här.

Ja det stämmer att ifall man tex är blind, döv osv... att det ger mer ytrymme för utveckling av andra sinnen. Mitt sjätte sinne vägleder mig delvis om hur jag skall handla på ett sätt som leder till maximal lycka för oss alla t.ex.

filmjölk
2011-03-17, 16:43
Jag tror mig ha ett sjätte sinne, min intuition, jag får för mig att jag kan förutspå nära framtid, mer än logiska gissningar, tur, erfarenhet, deja vu eller sunt förnuft kan åstadkomma. Men det slår rätt ofta fel, ibland flera gånger i rad så jag tvivlar på min förmåga. Jag kanske har ett sjätte sinne i det, men isåfall svagt och otillförlitligt.

JusupWillkosz
2011-03-17, 16:50
Jusup har träffat sinnessjuka chicks, men det är en annan femma..

stahlberg
2011-03-17, 16:53
Om det sjätte sinne vägleder till hur alla ska få maximal lycka osv tycker jag nog att det är ganska minimalt utvecklat, rent allmänt. Ett sjätte sinne som vägleder till lycka eller låter någon känna en allmän känsla av en yttre kärlek ligger nog ganska nära gränsen till mitt eget sjätte sinne (vansinnet). Man kunde ändra ordstävet "Vägen till en god affär löper ofta längs fängelsemuren" till "Vägen till att utveckla det sjätte sinne löper ofta längs vansinnets brant".

Självklart kan det finnas intuition och liknande, men för de flesta människor är det som för filmjölk. Den är tämligen opålitlig. Iof är inte t.ex hörseln eller synen alltid heller så pålitliga sinnen.

Man kan - om det räknas som ett sjätte sinne - ofta t.ex känna på sig att en annan människa inte gillar en, trots att den andra inte säger det rent ut eller t.om ljuger och säger motsatsen. Men detta sjätte sinne beror enbart på att man tolkar den andres kroppsspråk rätt.

Men ett sjätte sinne som känner hur man ska utveckla maximal lycka för alla eller känner en stor yttre kärlek tror jag inte på. Och där får jag idag säkert medhåll t.ex av ett stort antal japaner.

stridis
2011-03-17, 16:57
Finns ju iofs relaterade sinnen som man inte brukar tänka på som mekanoreceptorer, balanssinne och kemiska interna sinnen som kollar bland annat ph och CO2 nivåer.

Om vi snackar riktiga sinnen, och avhåller oss från hippietjafs.

Färssen
2011-03-17, 17:12
Det sinne som ekar tomt i min köttsliga skepnad är inget annat än spillror av urkaoset. 218.

Nä, när allt kommer till kritan har jag en oromantiserad och rationell bild av våra sinnen. Världen är för relativ och våra sinnen är för lättmanipulerade för att jag personligen ska hysa någon större tilltro till paranormala fenomen sammankopplade med psyket, exempelvis telepati eller fjärrskådning. Men för den sakens skull betyder det inte att jag finner diskursen kring det hela ointressant.

stahlberg
2011-03-17, 17:16
Det finns mycket som övergår såväl männsikans sinnen som hennes förstånd.

Minimjölk
2011-03-17, 18:02
Jag har vad jag skulle vilja säga ett sjätte sinne. Jag kan förutspå vissa händelser i min omgivning. Tycker mig dessutom bli bättre på denna egenskap desto mer jag tänker på den. Det är ännu inte så att jag kan förutspå allting men vissa saker vet jag bara innan de har hänt. Exempel på saker jag kan komma på på rak arm.

Morgondagens aktieuppgång/nedgång, oftast i detaljerade %. Min tjejs vikt på exakt decimal när hon ställer sig på vågen för första gången på en vecka eller så.

Detta kanske inte är ett sjätte sinne utan bara ett mer välutcklat sinne för att gissa rätt efter någon form av mönster. Jag kan dock säga att det där med min frus vikt är jättekonstigt. I alla fall hälften av fallen säger jag exakt rätt och i majoriteten av de andra fallen ligger jag kanske 0.1kg ifrån. Var tionde gång eller så ligger jag längre ifrån.
Vad det gäller aktiekurser etc. finns det helt klart pengar att tjäna på daytrading.

Warrior
2011-03-17, 18:55
Jag har läst alla era poster, så när noga.

Det verkar ju vara helt öde om mystiker här på KOLO.

RassK
2011-03-17, 18:58
Intuition räknas väl mer eller mindre som det "sjätte sinnet"
En förmåga att ta relativt snabba beslut baserat på undermedveten extensiv erfarenhet.

delta_mats
2011-03-17, 18:59
Jag har läst alla era poster, så när noga.

Det verkar ju vara helt öde om mystiker här på KOLO.

Jasså? Du läste inte att jag har ett sjunde sinne istället för ett sjätte?
Kan säga att det sjunde sinnet är skapligt mystiskt.

Warrior
2011-03-17, 19:00
Intuition räknas väl mer eller mindre som det "sjätte sinnet"
En förmåga att ta relativt snabba beslut baserat på undermedveten extensiv erfarenhet.

Ja, det håller jag med om.

Sedan kanske intuition inte ens operar rationellt, och dess beslutsprocess kan därför inte härledas bakåt och förklaras för andra rent logiskt. Fast sådana här antaganden/påstående får rationella människor att kissa på sig i brallan.

stridis
2011-03-17, 19:02
Alltså, jag kan tycka det är fräckt hur mycket man tar in via känsel när man kör chisau med ögonbindel på.

Det finns många grymma förmågor man kan lära sig eller har begåvats med, det finns inga vettiga skäl att omgärda detta med en mystisk eller romantisk aura. Den här världen är grym nog som den är, utan hippietjafs utan substans.

stridis
2011-03-17, 19:06
Ja, det håller jag med om.

Sedan kanske intuition inte ens operar rationellt, och dess beslutsprocess kan därför inte härledas bakåt och förklaras för andra rent logiskt. Fast sådana här antaganden/påstående får rationella människor att kissa på sig i brallan.

Vi är människor inte robotar, så emotionell värdering finns ju givetvis inbakat. Så vi värderar saker och ting, man måste ha något att utgå ifrån annars kommer man inte någonstans genom logik.

Warrior
2011-03-17, 19:11
Vi är människor inte robotar, så emotionell värdering finns ju givetvis inbakat. Så vi värderar saker och ting, man måste ha något att utgå ifrån annars kommer man inte någonstans genom logik.

Ja, där har du ju en stor del av "mystiken". ;)

Bra, nu gillar jag ännu mer.

Men typer såsom Einstein o Stephen Hawkings påstår att även emtioner är orsakade av rationellt styrda lagar.

Vad säger du om de?

G_lund
2011-03-17, 19:20
Intuition räknas väl mer eller mindre som det "sjätte sinnet"
En förmåga att ta relativt snabba beslut baserat på undermedveten extensiv erfarenhet.

läst något om thinslicing?
Hjärnan försöker göra ett snabbt beslut med hjälp av den lilla info den har.

stridis
2011-03-17, 19:26
Men typer såsom Einstein o Stephen Hawkings påstår att även emtioner är orsakade av rationellt styrda lagar.

Vad säger du om de?

Rent spontant skulle jag säga att emotioner har evolverats fram, det är vad det är helt enkelt. Med lite utzoomning lär ju rationella mönster framskina, något annat vore detrimentalt för organismen.

Men precis vad menar du med orsakade av rationellt styrda lagar? På vilken nivå?

bear.flowertwig
2011-03-17, 19:31
Warrior, spana in podcasten Skeptikerpodden. Jag tror du får svar på det mesta av dina funderingar där. Tyvärr helt rationella svar men det kanske går att leva med.

Pudzianovski
2011-03-17, 19:37
Hur många är intresseradE utav att utveckla sitt sjätte sinne?

Inte jätteintresserad men tja....why not. Vad ska jag göra?

Henchman
2011-03-17, 20:08
Ja, det håller jag med om.

Sedan kanske intuition inte ens operar rationellt, och dess beslutsprocess kan därför inte härledas bakåt och förklaras för andra rent logiskt. Fast sådana här antaganden/påstående får rationella människor att kissa på sig i brallan.

Ja kanske de som inte är medvetna om att halva hjärnan inte tänker logiskt överhuvudtaget.

Warrior
2011-03-17, 20:17
Rent spontant skulle jag säga att emotioner har evolverats fram, det är vad det är helt enkelt. Med lite utzoomning lär ju rationella mönster framskina, något annat vore detrimentalt för organismen.

Men precis vad menar du med orsakade av rationellt styrda lagar? På vilken nivå?


Hur något OPERERAR... en dator operar uteslutande rationellt.

Men ifall människan INTE gör det, innebär detta att hon består utav något mer än bara det rationella. Och eftersom alla fysiker o matematiker försöker förklara hela universum genom "formler" som såklart är rationella. Ja, då förstår du.

Warrior
2011-03-17, 20:20
Inte jätteintresserad men tja....why not. Vad ska jag göra?

Själv utvecklades mitt sjätte sinne indirekt då jag var en stark troende människa under en viss tid. Levde enligt vissa moraliska föreskrifter osv...

Så en bra start tror jag är att leva utiliraristiskt under en anselig tid och se vad det ger. http://www.youtube.com/watch?v=pSWzFz-tGrM

Jens.Andersson
2011-03-17, 20:20
Det låter som om du tagit lite för mycket av dat dere LSD.

Warrior
2011-03-17, 21:35
Det låter som om du tagit lite för mycket av dat dere LSD.

Ingen chans jag håller inte på med sånt skräp. *slap*