handdator

Visa fullständig version : Vad göra för gott med kycklinglårfilér?


Danne2k
2011-03-17, 12:59
(Jag har sökt på forumet men tyvärr utan att hitta något).

Jag har tagit fram 2,4 kg kycklinglårfilé som håller på att tina just nu och tänkte höra vad ni sitter inne med för trevliga recept på detta?

Till saken hör att jag går på diet just nu så gärna något med lite kolhydrater, fett är dock ok i rimliga mängder.

Helst något som man gör i ugnen då det känns enklast eftersom det är så mycket.
Gärna något asiatiskt men jag är öppen för allt :)

Detta låter läckert! *drool*
http://www.tasteline.com/recept/Baconlindade_kycklinglarfileer

Hit me!

bug
2011-03-17, 13:11
Strimla kycklingen, krydda sedan med curry, svartpeppar och salt, sjukt gott :)

Reaper123
2011-03-17, 13:13
Om du vill göra det väldigt enkelt för dig att tillaga kyckling föreslår jag att du införskaffar dig "stekpåse". I med tinade kyckling, baconbitar, champinjoner, lök, vitlök, rapsolja, sambal oleak + diverse starka kryddor i påsen. In i ungden på 175 grader ca 30min (lårfileer brukar ju vara väldigt små)

När det är klart sila ur skyn och använd lite av den till bas för en "gräddsås". För bukfylla kan du köra broccoli! :)

Edit: du ska såklart använda "geggan" på alla ingredienser sen vid servering :)

Danne2k
2011-03-17, 14:47
Strimla kycklingen, krydda sedan med curry, svartpeppar och salt, sjukt gott :)

Undviker gärna att strimla sådär mycket kyckling..
Annars lät det gott, ibland är det enkla godast :)

Om du vill göra det väldigt enkelt för dig att tillaga kyckling föreslår jag att du införskaffar dig "stekpåse". I med tinade kyckling, baconbitar, champinjoner, lök, vitlök, rapsolja, sambal oleak + diverse starka kryddor i påsen. In i ungden på 175 grader ca 30min (lårfileer brukar ju vara väldigt små)

När det är klart sila ur skyn och använd lite av den till bas för en "gräddsås". För bukfylla kan du köra broccoli! :)

Edit: du ska såklart använda "geggan" på alla ingredienser sen vid servering :)

Lät ju galet gott dedär!!

Måste införskaffa en sån där stekpåse, hur mycket rymmer dom?

Men om man bara vill lägga skiten på en plåt och sen in i ugnen?

kalaskonrad
2011-03-17, 15:36
Just kycklinglårfiléer tycker jag är sjukt gott att bara steka rakt upp och ner i pannan. Lite salt, peppar, diverse kryddor som du finner passar (det mesta sitter fint, t.ex. kanel & kardemumma är en hit) eller en mix av i princip allt som jag gör.

Reaper123
2011-03-17, 16:32
Lät ju galet gott dedär!!

Måste införskaffa en sån där stekpåse, hur mycket rymmer dom?

Men om man bara vill lägga skiten på en plåt och sen in i ugnen?På en välsorterad mataffär hittar du påsar upp till 5kg kött har jag för mig!

Japp bara stoppa in allt i påsen knyt ihop med klammern och klipp ett hål i ett av hörnen! Rapsoljan (eller vilken olja som helst) gör att det "kockas" samt grillas och blir mumsigt som fan eftersom alla smaker stannar i påsen! :)

Edit: självfallet kan du göra detta utan påse, men imho blir det mörare/godare i påse och du slipper stänka ner ugnen!

Nykropp
2011-03-17, 17:04
Smörj in med olivolja, salt och grovmalen svartpeppar. In i ugnen. Konstla inte till det. ;)

Danne2k
2011-03-17, 17:25
Tack för tipsen!

Tror jag gör någon modifikation av allt ni sagt, typ nån enkel marinad med olja, vitt vin, soya, vitlök och lite enkla kryddor. Där får dom ligga ett tag och sen in i ugnen!

Stekpåse ska definitivt införskaffas!

Fredron
2011-03-17, 17:27
Just kycklinglårfiléer tycker jag är sjukt gott att bara steka rakt upp och ner i pannan. Lite salt, peppar, diverse kryddor som du finner passar (det mesta sitter fint, t.ex. kanel & kardemumma är en hit) eller en mix av i princip allt som jag gör.


:eek:
Seriöst?

jenni
2011-03-17, 19:44
kycklingpasta, strimlad pasta+crème fraich franska örter+färskpasta = mums ;)

kalaskonrad
2011-03-17, 20:04
:eek:
Seriöst?

Ja seriöst, typ lika frekvent i Indien som svenskar använder grillkrydda eller bea:smash: om inte vanligare

Fredron
2011-03-17, 21:10
Ja seriöst, typ lika frekvent i Indien som svenskar använder grillkrydda eller bea:smash: om inte vanligare

Intressant, jag har rest runt en månad i Indien men stötte aldrig på det. Höll mig bara i de vegetariska delarna typ *grr27*
50/50 på kanel och kardemumma eller? sen salt och peppar och gnida in typ?

kalaskonrad
2011-03-17, 22:19
Intressant, jag har rest runt en månad i Indien men stötte aldrig på det. Höll mig bara i de vegetariska delarna typ *grr27*
50/50 på kanel och kardemumma eller? sen salt och peppar och gnida in typ?

Nja mest en lätt touch kanel för att känna en underton av det. För mycket kanel smakar f*n likaså kardemumman. Prova dig fram!

edit* +salt & peppar

Gabriel Forslund
2011-03-18, 03:12
Eget hopkok, lagar detta själv flera kvällar i veckan.

Marinera kycklingen efter smak

Blanda/vispa passande mängd matlagningsgrädde, creme fraiche/turkisk yogurt, 1dl sweet chili sås, en tesked sambal oelek. Lägg kycklingen direkt i en ungsform eller plåt med hög kant. Häll din blandning rakt över kycklingen och in i ugnen på 175-200grader i ungefär en timme.

När detta är klart ska du ha en otroligt mör och fin kyckling med en välsmakande, krämig sås. Brukar inte bli så värst starkt men chilin sätter ju sina spår. Fantastiskt gott dock!

kalaskonrad
2011-03-18, 07:24
Nja mest en lätt touch kanel för att känna en underton av det. För mycket kanel smakar f*n likaså kardemumman. Prova dig fram!

edit* +salt & peppar

+typ curry/rosmarin/paprikapulver/soya. en skön mix av allt, skulle inte tro att endast kanel är gott

martikainen
2011-03-18, 07:35
Just kycklinglårfiléer tycker jag är sjukt gott att bara steka rakt upp och ner i pannan. Lite salt, peppar, diverse kryddor som du finner passar (det mesta sitter fint, t.ex. kanel & kardemumma är en hit) eller en mix av i princip allt som jag gör.


Väldigt underskattad krydda! Har längt kört med kanel på kycklingen och det blir riktigt gott, men som kalaskonrad sa i nästa inlägg, ta inte för mycket! Det ska ju inte bli havregrynsgrötmängder.

Danne2k
2011-03-18, 11:37
Eget hopkok, lagar detta själv flera kvällar i veckan.

Marinera kycklingen efter smak

Blanda/vispa passande mängd matlagningsgrädde, creme fraiche/turkisk yogurt, 1dl sweet chili sås, en tesked sambal oelek. Lägg kycklingen direkt i en ungsform eller plåt med hög kant. Häll din blandning rakt över kycklingen och in i ugnen på 175-200grader i ungefär en timme.

När detta är klart ska du ha en otroligt mör och fin kyckling med en välsmakande, krämig sås. Brukar inte bli så värst starkt men chilin sätter ju sina spår. Fantastiskt gott dock!

Lät sjukt gott det där! *drool*

Ungefär hur mycket är "passande mängd" matlagningsgrädde osv?
Är dålig på att "höfta" :p

Så kycklingen blir typ mer kokt än ungsstekt kan man säga? Låter löjligt gott med sweet chilin och sambal :hbang:


+typ curry/rosmarin/paprikapulver/soya. en skön mix av allt, skulle inte tro att endast kanel är gott

Nice asså, kul med lite udda tips. Rosmarin är underbart gott till kyckling.

Gabriel Forslund
2011-03-19, 00:57
Lät sjukt gott det där! *drool*

Ungefär hur mycket är "passande mängd" matlagningsgrädde osv?
Är dålig på att "höfta" :p

Så kycklingen blir typ mer kokt än ungsstekt kan man säga? Låter löjligt gott med sweet chilin och sambal :hbang:



Ungefär 2dl och ungefär lika mycket creme fraiche, till ~1kg kyckling. Beror ju på hur mycket kyckling du har att jobba med, blir ju så klart mer om du vill ha sås till alla dina portioner.

Danne2k
2011-03-19, 01:05
När vi ändå pratar om kyckling, har ni några bra tips på trådar/recept på hur man får till MÖRA kycklingbröstfiléer, gärna i ugn?

Tänkte ta ut 2kg ur frysen men jag tycker det svåraste med kycklingbröst är att få dom riktigt möra och saftiga..

Fredron
2011-03-19, 02:11
När vi ändå pratar om kyckling, har ni några bra tips på trådar/recept på hur man får till MÖRA kycklingbröstfiléer, gärna i ugn?

Tänkte ta ut 2kg ur frysen men jag tycker det svåraste med kycklingbröst är att få dom riktigt möra och saftiga..

Köper du billiga så brukar det vara en hel del vatten inpumpat och det bör göra att det blir ganska mört.
Att ta tempen på dem så de inte är inne för länge måste nog vara viktigaste faktorn. Det handlar nog bara om timing, men det kan vara svårt att få det rätt om man ska chansa eller gå efter kokböcker och hoppas att 20-25 blir bra.

Danne2k
2011-03-19, 12:01
Ja, 87% vatten är det i. Tänkte kanske göra nån god enkel marinad och sen skära 2-3 snitt i varje filé så att marinaden går in bättre, läste det tipset någonstans..sugen på att göra med med baconinlindning men får se om jag kan kombinera båda..

Så ditt tips framförallt en stektermometer?

Magnus N
2011-03-19, 12:30
Har du en termometer så kör med det, är väldigt lätt att ha kycklingen inne för länge och det gör rätt stor skillnad ifall man låter temperaturen sticka iväg för högt.

Adama
2011-03-19, 12:34
Denna äter vi till lunch idag, grymt gott tycker jag!

Oreganokyckling

http://www.ica.se/Recept/oreganokyckling-433508/

Danne2k
2011-03-19, 12:50
Denna äter vi till lunch idag, grymt gott tycker jag!

Oreganokyckling

http://www.ica.se/Recept/oreganokyckling-433508/

"SVÅRIGHETSGRAD: Avancerat"

Vette tusan hur det går :em:

Sen har jag ingen gryta som rymmer 2 kg kycklingfilé (tror jag)..
Blir att göra 1 kg isåfall.

Är koka i gryta ett säkrare kort än ugn, i fråga om mörhet?

Adama
2011-03-19, 12:53
"SVÅRIGHETSGRAD: Avancerat"

Hade inte sett det där.. kan verkligen inte hålla med iaf. E bland det lättaste jag brukar tillaga om man bortser från att steka köttbullar.

Danne2k
2011-03-19, 12:57
Hade inte sett det där.. kan verkligen inte hålla med iaf. E bland det lättaste jag brukar tillaga om man bortser från att steka köttbullar.

Ok I see, tack för tipset.

Kan man ha samma mängd sås till dubbla mängden kött om man tar dubbelt av allt annat (kryddor m.m)?

Man kan väl säkert ta lite vanlig mjölk istället för matlagningsgrädde, blanda lite menar jag, för att få ner fetthalten?

(Går ju på deff :))

Adama
2011-03-19, 13:03
Ok I see, tack för tipset.

Kan man ha samma mängd sås till dubbla mängden kött om man tar dubbelt av allt annat (kryddor m.m)?

Man kan väl säkert ta lite vanlig mjölk istället för matlagningsgrädde, blanda lite menar jag, för att få ner fetthalten?

(Går ju på deff :))

Ja brukar bara ta så mycket kött jag vill ha. Skär dem i "kuber" / småbitar, steker dem ett tag sen är det bara ned med dem i kastrullen med oreganosåsen och koka där i ett tag. Servera med typ bulgur. Smarrigt!

Gunfire
2011-03-19, 17:42
kycklingpasta, strimlad pasta+crème fraich franska örter+färskpasta = mums ;)

det håller jag på och lagar just nu =)

Danne2k
2011-03-19, 18:48
Ja brukar bara ta så mycket kött jag vill ha. Skär dem i "kuber" / småbitar, steker dem ett tag sen är det bara ned med dem i kastrullen med oreganosåsen och koka där i ett tag. Servera med typ bulgur. Smarrigt!

Står ju att man bara ska skära kycklingfilén i 3 bitar? Bättre att göra småbitar tycker du?

Kan man blanda i lite bacon tror du eller blir det knas?

Blir nog ditt recept jag kör på, är så djävulskt hungrig just nu, har bara käkat lite kräftstjärtar och 10g EAA på hela dagen :D

Gunfire
2011-03-19, 20:43
det håller jag på och lagar just nu =)

Edit, måste säga att det var det godaste jag har ätit på hela deffen:whipped:

Danne2k
2011-03-20, 00:37
Ja brukar bara ta så mycket kött jag vill ha. Skär dem i "kuber" / småbitar, steker dem ett tag sen är det bara ned med dem i kastrullen med oreganosåsen och koka där i ett tag. Servera med typ bulgur. Smarrigt!

Kan ju berätta hur det gick iaf (ifall någon bryr sig).

Körde med 1 kg färsk kycklingfilé (69:90 kr/kg på Willys!!), delade varje filé kanske 6 ggr och de största bitarna igen.

Allt gick bra, hade i lite wokgrönsaker också för att fylla ut.

Tyvärr blev det inte lika bra som jag tänkt mig. Såsen blev väldigt smakrik men köttet hade tyvärr inte så mycket smak och var heller inte speciellt mört. Detta kan bero på att vissa bitar fortfarande inte var helt färdiga efter att jag kokat allt i 5 minuter så jag körde några minuter till eftersom jag alltid tar det säkra före det osäkra med kyckling.

Antagligen aningen för länge dock.

Att jag ska ha så jävla svårt att göra god kycklingfilé *gah!*

Men +1 för god sås och enkelt recept.