handdator

Visa fullständig version : "Posteriorly tilt the pelvis" - vad betyder det?


Grodsilla
2011-03-17, 10:24
http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance_repair/core_training_for_smart_folks

I denna artikel står det att man ska göra det medan man utför vissa magövningar. Men vad betyder det?

prOtotype
2011-03-17, 10:25
Jucka fram

Arf Pingvin
2011-03-17, 10:52
Posterior betyder ungefär "bakåt", motsatsen anterior betyder ungefär "framåt". Tilt är lutning. Pelvis är bäcken. Så om du står och svankar lutar ditt bäcken framåt (anterior tilt) och du vill aktivera magen och räta på ryggen och rotera bäckenet bakåt (posterior).

Pjotor
2011-03-17, 11:14
http://www.floota.com/images/Posterior%20Anterior%20Neutral%20Pelvic%20Tilt.jpg

(Personen är vänd åt vänster)

Grodsilla
2011-03-18, 16:36
Om jag har förstått det rätt, så ska man helt enkelt bara ha röven "fastklistrad" på golvet under utförandet?

sanoj
2011-03-18, 16:45
Om jag har förstått det rätt, så ska man helt enkelt bara ha röven "fastklistrad" på golvet under utförandet?

Snarare ländryggen va?

Grodsilla
2011-03-18, 16:49
Snarare ländryggen va?

Både ländryggen och röven, väl?

tumme
2011-03-18, 17:19
Om du ligger på rygg och "Posteriorly tilt the pelvis" kommer rumpan lyfta och ländryggen kommer pressas mot golvet.

Arnoldski
2011-03-19, 00:41
Om jag har förstått det rätt, så ska man helt enkelt bara ha röven "fastklistrad" på golvet under utförandet?

Svårt att gissa vad man tror att folk förstått så klart, men det känns som tt du fattat fel. Notera i den föredömliga bildserien som postats att personen tittar åt vänster.

Om du står upprätt och tänker dig att du har stånd, så ska du försöka pilla dig själv i naveln med snoppen. Rumpan rullar in "under dig" lite mer och magen dras ihop.

Ligger du på rygg är det detsamma som att aktivt pressa ned korsryggen/ländryggen i baken, med konsekvensen att rumpan lyfts eller i alla fall inte trycker mot golvet längre. Ryggen rundas aningen och revbenen kommer närmare bältet på framsidan av kroppen.

Kort och gott är det i mitt stilla sinne motsatsen till att svanka.

Det var så många förtydlingar jag kom på. Hoppas det klarnar eller bekräftar.