handdator

Visa fullständig version : Frågor om termogen effekt och mineraler & sömn


Seriouscat
2011-03-16, 21:55
Det är 2 helt separata frågor, svårt att göra en ok rubrik.

Säg att jag behöver 3500 kcal varje dag för att vara viktstabil men så bulkar jag och ligger på 3800 för att öka i vikt. Jag äter 300g protein varje dag och protein har vad jag har hört en hög så kallad termogen effekt, dvs att det kostar kroppen ca 30% av den energin som maten ger att bryta ner det till aminosyror och använda dem i kroppen.

Betyder detta att jag egentligen hamnar på ett underskott? 300g protein x 4kcal per gram protein = 1200. 1200x0,3= 360. 3800-360=3440 alltså underskott? Stämmer det eller är jag ute och cyklar?

Andra frågan om mineraler och sömn.
Har precis börjat ta zink och magnesium tillskott och jag märker att jag sover annorlunda. Jag brukar kunna sova 11-12 timmar lätt utan att vakna, men nu vaknar jag efter 8-9 och känner mig helt utvilad. Kan detta ha med zinket eller magnesiumet att göra? Och är det verkligen så att jag sover bättre eller är det i själva verket tvärt om?

hejhopp79
2011-03-16, 23:04
Ja sömnen kan ha med zink och magnesium att göra. Sannolikt har den det om du upplever skillnader i sömnen när du supplementerar.

Omöjligt att säga, men du är på rätt spår med att kcal in och ut inte är en hundraprocentig formel i praktiken. Bland annat av anledningar du nämner

Seriouscat
2011-03-17, 17:15
GrandMaster baserar ju en hel diet-metod på den termogena effekten av mat så jag tycker det är väldigt konstigt att det aldrig nämns i andra sammanhang vid kcal-beräkningar och så, eller har jag missat något?

Seriouscat
2011-03-28, 19:48
Bump

vicarious
2011-03-28, 19:52
GrandMaster baserar ju en hel diet-metod på den termogena effekten av mat så jag tycker det är väldigt konstigt att det aldrig nämns i andra sammanhang vid kcal-beräkningar och så, eller har jag missat något?

Konstigt och konstigt.. att protein har högt TEF är nog ganska många medvetna om. Men nej, de flesta tänker nog inte på det när de räknar sina kalorier. Alla uträkningar är ändå bara ungefärliga, TEF eller ej.

Bättre försöka hitta ungefär rätt, testa & se vad som händer och justera kcal-intag därefter.

Sverker
2011-03-29, 05:57
Hade det fungerat som du skriver Seriouscat hade vi haft mat med negativa kalorier och folk hade blivit magra av tonfisk och kyckling.

Så är det naturligtvis inte. Den termogena effekten är redan borträknad från de 4 kcal / gram ( antagligen närmre 3.2 kcal / gram ).

Att protein mättar bättre per kcal och protein har en muskelbevarande effekt vid viktnedgång är något man utnyttjar vid viktminskning. Inte att maten förbränner fler kalorier än vad den ger.

Seriouscat
2011-03-29, 11:39
Negativa kalorier hade det väl endå inte blivit? Bara 30% som försvinner ju, 70% återstår.

Så på innehållsförteckningar är den termogena effekten redan bortdragen?

hejhopp79
2011-03-29, 13:56
Hade det fungerat som du skriver Seriouscat hade vi haft mat med negativa kalorier och folk hade blivit magra av tonfisk och kyckling.

Så är det naturligtvis inte. Den termogena effekten är redan borträknad från de 4 kcal / gram ( antagligen närmre 3.2 kcal / gram ).

Att protein mättar bättre per kcal och protein har en muskelbevarande effekt vid viktnedgång är något man utnyttjar vid viktminskning. Inte att maten förbränner fler kalorier än vad den ger.

En person som ligger på kcal-balans på 2000 kcal och styrketränar och proppar i sig 3 kg kycklingfilé på låt oss säga 3 000 kcal om dagen, kommer knappast lägga på sig fett in nämnvärd utsträckning, fastän ett kcal-överskott på 1000 kcal föreligger.

Sverker
2011-03-29, 18:40
Klart att denna hypoteiska person kommer att lägga på hullet. Proteinet ( eg amniosyrorna ) kommer att omsättas som energi och fettet kommer att läggas i fettdepåerna. Aminosyror kan inte sparas utan kommer att förbrännas. Detta blockerar fettförbränningen.





Hur man sedan styrketränar och bara förbränner 2000 kcal är mig ett mysterium:D.

hejhopp79
2011-03-29, 19:14
Jo men jag syftar på den termogena effekten hos protein.

Menar du att det är omöjligt att överäta med flera tusen kcal utan att gå upp i vikt också?

Ja, jag kom på att min exempel-person måste väga ganska lite ;)

Sverker
2011-03-29, 19:21
Jo men jag syftar på den termogena effekten hos protein.

Menar du att det är omöjligt att överäta med flera tusen kcal utan att gå upp i vikt också?



Energi är oförstörbart. I ditt excempel skulle 1000 kcal bli till värme. Snacka om feber:D

Så är det inte. Aminosyror omsätts som energi och fettet och kolhydraterna i resten av maten kommer att läggas på hög.

hejhopp79
2011-03-29, 19:39
Okej, men om vi tänker oss en lite mer blandad kost istället med tonvikt på protein och kolhydrater. En överätning kan ju resultera antingen i mer kroppsfett eller att en större del av energin (kolisarna) lagras som glykogen. Samt termogenes etc

Men visst, det motsäger ju inte att kcal-intaget tas upp så att säga, men det är ju en väldigt stor skillnad på hur det används i kroppen. Men fortfarande finns det många som under diet kan äta tusentals kcal över kcal-balans någon dag ibland och till och med gå ned i vikt. Beror det enbart på insulinkänslighet, eller är det en signifikant termogenes inblandad också, särskilt om det handlar om enstaka stora måltider?

Eddie Vedder
2011-03-29, 20:24
Beror det enbart på insulinkänslighet, eller är det en signifikant termogenes inblandad också, särskilt om det handlar om enstaka stora måltider?

Du tar ofta upp insulinkänsligetens värde. Jag har aldrig satt mig in i det men finns det någon bra forskning som påvisar några, i praktiken värdefulla, skillnader mellan hur två individer med olika insulinkänslighet, men inom ett friskt intervall, lagrar in fett och kolhydrat olika?