handdator

Visa fullständig version : Styrkelyft i OS?


McLR
2011-03-16, 21:18
Tror ni att Styrkelyft någonsin kommer bli en OS sport?

Proxy
2011-03-16, 21:19
Kanske, men jag tror inte att det kommer att hända i den formen styrkelyft är i idag.

gunhamn
2011-03-16, 21:30
Dopingen borde vara en faktor till varför det inte är en OS-sport.

IronBug
2011-03-16, 22:16
Dopingen borde vara en faktor till varför det inte är en OS-sport.

Snarare allt krångel med utrustning? Eller?

gunhamn
2011-03-16, 22:18
Snarare allt krångel med utrustning? Eller?

Både och skulle jag säga, men skippade att säga utrustningen då Proxy syftade på den i sitt inlägg.

Arf Pingvin
2011-03-16, 22:21
Tyngdlyftningen fick stryka press ur sporten för att den var svårbedömd och tävlingarna tog för lång tid. Det finns mycket små chanser att styrkelyft kommer med då det redan finns en styrkeidrott med.

stevebc
2011-03-16, 22:25
Jag tror dopingproblem, fördomar och mängden förbund står i vägen för tillfället.

Det är många som har sett styrkelyft på youtube och förknippar det med bänkpressar på 400kg+ och knäböj i monolift med högst godtyckligt djup.

Jag hoppas att sporten kommer med i OS, för mina starkare medtävlares skull. Att tävla i OS måste vara bland det mest häftiga man kan göra. Det som är bra med OS är att små sporter med framgångsrika svenskar uppmärksammas då. Grenar som skytte och rodd som är långt ifrån publiksporter ser man sällan på TV, men när de når framgång i OS så går det knappt att missa. I och med att Sverige är en stor nation i SL, särskilt bänkpress, så tror jag att SSF skulle få rejält med uppmärksamhet av ett OS. Vinner folk SL/BP-VM blir det, med lite flyt, en A4 i en lokaltidning. Ett par OS-medaljer till svenska styrkelyftare är framsidestoff, tror jag.

Proxy
2011-03-16, 22:29
Tyngdlyftningen fick stryka press ur sporten för att den var svårbedömd och tävlingarna tog för lång tid. Det finns mycket små chanser att styrkelyft kommer med då det redan finns en styrkeidrott med.

Varför? Det är ju med massa varianter av nerförsåkning, och det är ju knappast större skillnad mellan super G och storslalom och störtlopp än det är mellan OL och SL.
Dessutom har vi ju alla olika distanser i skidåkning, och den, i mina ögon, helt värdelösa sporten skidskytte.
"Nee, det räcker inte med att ha massa olika distanser och stilar i skidor, vi ska minsann åka skidor och skjuta på saker också!"
Då kan vi ju ha med Olympisk lyftning, fast med ett tillägg också. Ryck och stöt och kullerbytta. Skickar in en ansökan imorgon!

Nej, det argumentet fallerar! :D Personligen anser jag det vara skamligt att det endast finns med ett test på styrka i de gamla anrika grekiska spelen. Men däremot har vi med fem miljarder olika discipliner i skidåkning!! Inte f*n hade man skidor i det gamla Grekland! *grr27*

gunhamn
2011-03-16, 22:31
Tyngdlyftningen fick stryka press ur sporten för att den var svårbedömd och tävlingarna tog för lång tid. Det finns mycket små chanser att styrkelyft kommer med då det redan finns en styrkeidrott med.

Det här med press i tyngdlyftning ströks väl snarare pga skaderisken? folk stod som bryggor tillslut när dom pressade. Det är iaf vad jag hört

Keyser Söze
2011-03-16, 22:54
Tror inte heller på styrkelyft i OS, p.g.a bedömningssvårigheten. Tänk vilket liv det hade blivit om det som hände Fredrik Svensson på bänk-VM i fjol hänt på ett OS t.ex.

Men å andra sidan, jämfört med tae kwon do är SL superlätt att döma och förstå :cool:

gunhamn
2011-03-16, 22:56
Tror inte heller på styrkelyft i OS, p.g.a bedömningssvårigheten. Tänk vilket liv det hade blivit om det som hände Fredrik Svensson på bänk-VM i fjol hänt på ett OS t.ex.

Men å andra sidan, jämfört med tae kwon do är SL superlätt att döma och förstå :cool:

hände ju han den svenska brottaren, som jag tappade namnet på precis. Han som kastade bort sin bronsmedalj under priscermonin?

Carolinew
2011-03-16, 23:04
Har det ansökts om detta någon gång då? I sådana fall borde det ju finnas en motivering till varför SL inte är aktuellt så slipper folk komma med gissningar hejvilt. Om inte så kanske det är dags att ansöka (eller hur sjutton det nu går till för att få in en sport i OS).

stevebc
2011-03-16, 23:06
hände ju han den svenska brottaren, som jag tappade namnet på precis. Han som kastade bort sin bronsmedalj under priscermonin?Ara Abrahamian?

Tänkte på honom när Fredrik Svensson nämndes.

Keyser Söze
2011-03-16, 23:11
hände ju han den svenska brottaren, som jag tappade namnet på precis. Han som kastade bort sin bronsmedalj under priscermonin?

Ara Abrahamian ja, och det blev ju ganska livat om det. Brottning precis som SL är ju en ganska enkel sport i grunden (få motståndaren på rygg/lyft vikten) där domarna har mycket att säga till om.

Har inte svårt att tänka mig Ara som en styrkelyftare som fått ett avgörande lyft bortdömt men inte håller med.

gunhamn
2011-03-16, 23:17
Ara Abrahamian ja, och det blev ju ganska livat om det. Brottning precis som SL är ju en ganska enkel sport i grunden (få motståndaren på rygg/lyft vikten) där domarna har mycket att säga till om.

Har inte svårt att tänka mig Ara som en styrkelyftare som fått ett avgörande lyft bortdömt men inte håller med.

jovisst är det så. Finns ju människor i alla sporter som tycker dom blir bortdömda, sen blir det ju olika tydligt/luddigt från sport till sport beroende av reglementet.

stevebc
2011-03-16, 23:31
Har det ansökts om detta någon gång då? I sådana fall borde det ju finnas en motivering till varför SL inte är aktuellt så slipper folk komma med gissningar hejvilt. Om inte så kanske det är dags att ansöka (eller hur sjutton det nu går till för att få in en sport i OS).Från: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4622831&postcount=1

Around 80% of the meeting we talked about the Anti Doping work in the IPF, because this item is the main reason that we still not receive the IOC recognition. The IOC honours the work of the IPF on the World level but they are still concerned about the situation on the national levels. That means that in a lot of our member federations is still a high number of positive cases and the IOC will be also informed by WADA about the national situations and not just about the international situation. Mr. Bourquin told us that our sport is on the right direction but we have still to convince our member federations that the Anti Doping work is a duty, which must be fulfilled from all member federations and athletes. It is not enough to prevent or educate on the top of the organisation, it is even more important to educate and prevent on regional and especially national level.
Another topic was about the situation at marketing and we told Mr. Bourquin that the IPF is now in process to build up a new media working group and also that we have now new partners and we are still in negotiations with potential new partners. With the new incomes hopefully our financial situation will be better and better each year and so we can invest also
more money in media presence like TV. We introduced also our new IPF magazine and all present persons were really impressed about the good quality of our magazine and especially that there are information’s about the federation, their members and also championships and not just promotion.

About the IOC recognition I can inform you that a realistic goal to receive it is in about two to three years, provided we follow our standards in Anti Doping work and fulfil all requirements which are requested from the WADA and also from the IOC.

the_PL_man
2011-03-16, 23:31
Har det ansökts om detta någon gång då? I sådana fall borde det ju finnas en motivering till varför SL inte är aktuellt så slipper folk komma med gissningar hejvilt. Om inte så kanske det är dags att ansöka (eller hur sjutton det nu går till för att få in en sport i OS).

IPF är idag en del av World games.

Ansökt har man gjort och fortsatt arbetet pågår:
http://www.powerlifting-ipf.com/fileadmin/data/Newscontainer/Press_release-IOC_recognition.pdf

/the_PL_man

Edit: Pucktvåa....

Landström
2011-03-17, 08:55
En väg att gå är att försöka få OL och SL att bli två olika discipliner av samma sport. :cool: Precis som t ex brottning som har fristil och grekisk-romersk stil. Bägge disciplinerna finns med i OS-programmet.

gunhamn
2011-03-17, 09:12
En väg att gå är att försöka få OL och SL att bli två olika discipliner av samma sport. :cool: Precis som t ex brottning som har fristil och grekisk-romersk stil. Bägge disciplinerna finns med i OS-programmet.

hahaha, så jävla lömskt!!

345.5 i bänk
2011-03-17, 09:21
Dopingen borde vara en faktor till varför det inte är en OS-sport.

Japp det är det som är problemet. Att komma som ny sport utifrån med dopingproblem är omöjligt. Styrkelyft måste nog vara helt ren under väldigt många år för att ens ha en chans..........

Ungrim
2011-03-17, 09:28
Our main problem is the high amount of doping positive athletes on international, regional and national level. This is the main reason for the IOC Executive Board not to grant us the recognition.

Hur ser statistiken ut om man jämför Tyngdlyftning & Styrkelyft, nån som har koll?

345.5 i bänk
2011-03-17, 09:32
Tror inte heller på styrkelyft i OS, p.g.a bedömningssvårigheten. Tänk vilket liv det hade blivit om det som hände Fredrik Svensson på bänk-VM i fjol hänt på ett OS t.ex.

Men å andra sidan, jämfört med tae kwon do är SL superlätt att döma och förstå :cool:

Ja skulle det hänt i OS skulle det få enorma konsekvenser med negativ plublicitet för sporten. Man får trösta sig med att det som hände mig nog hade del i den nu lättade bedömningen samt att juryn nu inte har rätt att ändra ett lyft som godkänts med 3-0.

Överklagan till CAS verkar gå i sirap så man får nog känna sig rånad/bestulen på ett VM-GULD livet ut:smash:

345.5 i bänk
2011-03-17, 09:33
Hur ser statistiken ut om man jämför Tyngdlyftning & Styrkelyft, nån som har koll?

Inte säkert det ser bättre ut men stora skillnaden är att dom redan är inne i OS.....

Deceiver85
2011-03-17, 09:46
Japp det är det som är problemet. Att komma som ny sport utifrån med dopingproblem är omöjligt. Styrkelyft måste nog vara helt ren under väldigt många år för att ens ha en chans..........

Fast egentligen är det bs och ett väldigt ihåligt argument med tanke på hur mycket doping som förekommer inom de andra os-sporterna.

Arf Pingvin
2011-03-17, 09:49
Fast egentligen är det bs och ett väldigt ihåligt argument med tanke på hur mycket doping som förekommer inom de andra os-sporterna.

"Weightlifting has been contested at every Summer Olympic Games since the 1920 Summer Olympics, as well as twice before then. It debuted at the 1896 Summer Olympics, in Athens, Greece, and was also an event at the 1904 Games."

gunhamn
2011-03-17, 10:14
Fast egentligen är det bs och ett väldigt ihåligt argument med tanke på hur mycket doping som förekommer inom de andra os-sporterna.

Nja, problemet är ju att man inte vill få in ännu mer doping i OS. dom vill inte ta in en sport som redan har doping problem. Skillnad för de sporterna som redan är med, dom är ju redan med i matchen.

För att sl ska komma in i OS måste det blir dopingfritt

Adama
2011-03-17, 10:29
Dessutom har vi ju alla olika distanser i skidåkning, och den, i mina ögon, helt värdelösa sporten skidskytte.
"Nee, det räcker inte med att ha massa olika distanser och stilar i skidor, vi ska minsann åka skidor och skjuta på saker också!"

lite OT, i många andras ögon är det en spännande sport som gör sig väldigt bra i TV.

Landström
2011-03-17, 11:01
hahaha, så jävla lömskt!!

Säger som min far brukade göra, "ful får man vara, men inte dum". :)

Tror inte IOK är så intresserade av fler trikåsporter med flummiga och luddiga regler.

Brottningen har ju länge legat på gränsen till att åka ut ur OS-programmet. Historien med Abrahamian förstärkte inte brottningens OS-status direkt. Då började brottningen med rätta även kallas för "Grekisk-Romersk Lottning".

Så som SL sett ut de senaste åren så hade det blivit en fars med all konstiga domslut och regler. En annan sak som legat brottningen i fatet är misstanken om korrumperade/partiska domare. Ett problem som säkerligen även SL hade fått dras med som OS-sport.

mikaelj
2011-03-17, 11:43
Från: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4622831&postcount=1

IPF är idag en del av World games.

Ansökt har man gjort och fortsatt arbetet pågår:
http://www.powerlifting-ipf.com/fileadmin/data/Newscontainer/Press_release-IOC_recognition.pdf

/the_PL_man

Edit: Pucktvåa....

Skulle det vara enbart utrustad SL?

stevebc
2011-03-17, 12:03
Skulle det vara enbart utrustad SL?Det får man väl anta. Man skulle kunna diskutera raw vs utrustning här, men det verkar som doping är det stora dilemmat just nu. Jag personligen tror att utrustningsfri SL har större chans att komma med i OS.

Nitrometan
2011-03-17, 12:15
Skulle det vara enbart utrustad SL?

Fram tills nyligen fanns det inget annat i IPF.

mikaelj
2011-03-17, 12:22
Fram tills nyligen fanns det inget annat i IPF.

OK. För mig som är oinsatt, var kan jag läsa mer om förändringen?

Det får man väl anta. Man skulle kunna diskutera raw vs utrustning här, men det verkar som doping är det stora dilemmat just nu. Jag personligen tror att utrustningsfri SL har större chans att komma med i OS.

Ja, om inte annat för tidsargumentet som togs upp ovan. Man kan också tänka sig att det blir enklare att fånga publik för en idrott som inte kräver stödbandage och gummidräkt för att utföra, istället för att tänka på en scen ur en BDSM-film.

stevebc
2011-03-17, 12:28
Å andra sidan blir det himla klyddigt. En splittrad sport splittras upp ännu mer.

Den klassiska lyftningen är ny (pånyttfödd) och har inte ens haft sin första World Cup än, om man bortser från tiden innan utrustningen äntrade.

Det kanske står i vägen mer än utrustningen gör.

billmaier
2011-03-17, 13:05
Dopingen borde vara en faktor till varför det inte är en OS-sport.

Det är mycket fler som har åkt fast för dopning i t.ex. cykling, skidning, simning, friidrott mm, vilka alla är OS-grenar.

Tyngdlyftningen fick stryka press ur sporten för att den var svårbedömd och tävlingarna tog för lång tid. Det finns mycket små chanser att styrkelyft kommer med då det redan finns en styrkeidrott med.

Det finns ju också flera olika varianter av tex löpning, simning, skidning också.

Men man skulle ju hoppas på att styrkelyft skulle någongång komma med i OS. Det skulle göra mycket bra för sporten och göra den kändare. Men isåfall måste det ju vara RAW som gäller och ingen löjlig utrustning.

345.5 i bänk
2011-03-17, 13:14
Det är mycket fler som har åkt fast för dopning i t.ex. cykling, skidning, simning, friidrott mm, vilka alla är OS-grenar.



Det finns ju också flera olika varianter av tex löpning, simning, skidning också.

Men man skulle ju hoppas på att styrkelyft skulle någongång komma med i OS. Det skulle göra mycket bra för sporten och göra den kändare. Men isåfall måste det ju vara RAW som gäller och ingen löjlig utrustning.

Ja men dom sporter du nämner är ju redan med i OS det som är skillnaden. IOC vill inte ha in ännu mer doping.

Sedan argumentet man hör ibland att det redan finns en styrkesport genom OL är ju bara fånigt när det i så många andra idrotter finns olika varianter...........

the_PL_man
2011-03-17, 13:15
Det är mycket fler som har åkt fast för dopning i t.ex. cykling, skidning, simning, friidrott mm, vilka alla är OS-grenar.

Lägg märke till det fetmarkerade: vilka alla ärOS-grenar
Inte vill bli.

Men isåfall måste det ju vara RAW som gäller och ingen löjlig utrustning.

Den inställningen lär ju inte hjälpa till.

/the_PL_man

Edit: Pucktvåa...

sweetkarolina
2011-03-17, 13:24
Fram tills nyligen fanns det inget annat i IPF.

Skulle vilja påstå att det inte finns än heller iom att det inte finns någon färdigt regelverk.
Snarare kommer det införas raw senast sommaren 2012.

billmaier
2011-03-17, 13:28
Ja men dom sporter du nämner är ju redan med i OS det som är skillnaden. IOC vill inte ha in ännu mer doping.

Sant, men det borde inte vara ett hinder. Man borde inse att det finns och kommer att finnas inom all idrott, så styrkelyt är inget undantag. Och för SL kommer att göras precis likadana tester som för alla andra idrotter.


Den inställningen lär ju inte hjälpa till.

Tror att de skulle ha samma inställning även i olympiska kommitén.

Landström
2011-03-17, 13:28
IOC vill inte ha in ännu mer doping.


Kanske det därför kan gå upp ett litet ljus för alla nötter, som på ett eller annat sätt brukar försvara preppare, varför prepparna förstör så jävla mycket för sporten.

SL hade utan preppare varit en högst respektabel idrott. Nu är den mer eller mindre bespottad.

-AG-
2011-03-17, 13:35
Nej

Nitrometan
2011-03-17, 13:49
Fram tills nyligen fanns det inget annat i IPF.

Skulle vilja påstå att det inte finns än heller iom att det inte finns någon färdigt regelverk.
Snarare kommer det införas raw senast sommaren 2012.
Aha. Jag har inte kollat så noga. Men jag utgisk från vissa formuleringar på kongressen sist och det faktum att ryssarna har börjat köra "klassiskt" att det var bestämt och klart.

Kanske det därför kan gå upp ett litet ljus för alla nötter, som på ett eller annat sätt brukar försvara preppare, varför prepparna förstör så jävla mycket för sporten.

SL hade utan preppare varit en högst respektabel idrott. Nu är den mer eller mindre bespottad.
Mycket bra sagt! :thumbup:

gunhamn
2011-03-17, 15:41
Det är mycket fler som har åkt fast för dopning i t.ex. cykling, skidning, simning, friidrott mm, vilka alla är OS-grenar.


Jo, exakt. IOK har redan nu problem med doping i sporterna som du precis räknade upp. Varför dra in ytterliggare en sport med dopingproblem då?

Carolinew
2011-03-17, 17:29
Finns det överhuvudtaget någon fysisk sport som inte har dopingproblem? Vill IOK endast ha in frimärkssamlarsporter i fortsättningen?

För övrigt tvivlar jag på att IPF någonsin kommer vilja jobba för att få in klassisk SL i OS, med tanke på att det säkerligen skulle bli utrustningens död. (Inte mig emot, men IPF lär ju få problem med ekonomin då.)

Petter__Jonsson
2011-03-17, 18:37
Finns det överhuvudtaget någon fysisk sport som inte har dopingproblem? Vill IOK endast ha in frimärkssamlarsporter i fortsättningen?

För övrigt tvivlar jag på att IPF någonsin kommer vilja jobba för att få in klassisk SL i OS, med tanke på att det säkerligen skulle bli utrustningens död. (Inte mig emot, men IPF lär ju få problem med ekonomin då.)

Tyvärr är väll doping förekommande i alla sporter där koncentration eller fysik spelar roll. Men det är väll klokt av IOK att verka för ren idrott även om jag också tycker att styrkelyft vore roligt att se i OS.

OS öppnar ju andra ekonomiska dörrar så det IPF skulle förlora i utrustningspengar i ett sådant fall skulle de säkert kunna hämta hem många gånger om :)

mini
2011-03-17, 18:48
Jag är splittrad.
Visst vore det ett stort erkännande för vår idrott att få bli en OS-sport. Det skulle också göra att elitidrottare hade större chanser att få ekonomiskt stöd för att kunna satsa mer på träningen. SOK är en stor och rik organisation.
Det skulle också ställa andra och troligen betydligt högre krav på både de internationella förbunden och SSF när det gäller organisation och struktur. Sponsorer är mer intresserade av OS-sporter än små okända, som SL känns som i många fall i dagsläget i Sverige.
Eventuellt skulle idrotten bli dyrare att utöva. Har bara exempel från en vän som höll på med segling. Så snart e-jolle blev en gren i OS blev båtarna och det mesta materialet och gadgetarna dyrare, både pga ökade omkostnader för tillverkarna men också för att folk var villiga att betala mer för en idrott med ökad status.

bragd
2011-03-17, 19:17
OS-status som en utrustningsfri sport.. Vilken dröm :)

stridis
2011-03-17, 19:29
OS-status som en utrustningsfri sport.. Vilken dröm :)

Sett såhär från utsidan: Yepp, det vore klart ballt.

bragd
2011-03-17, 19:43
Sett såhär från utsidan: Yepp, det vore klart ballt.

Nog många som skulle tycka detta, det skulle definitivt förändra sporten mot det bättre. Men sedan finns det som sagt avigsidor med att bli "större", så som ökande kostnader osv. Dock skulle det finnas möjlighet att bli kvitt utrustningen en gång för alla i och med den ökade publiciteten sporten skulle få, IPF skulle inte längre behöva intäkterna från alla fabrikörer.

Nitrometan
2011-03-17, 20:52
Vill IOK endast ha in frimärkssamlarsporter i fortsättningen?
Jag vet inte om IOK vill ha in några nya sporter alls. OS är stort som det är.

elo_
2011-03-17, 21:12
Jag säger som Kaptain Kirk:

"I wanna see this sport do something!"

I concur.

Skulle SL bli en OS-gren skulle väl till och med jag som inbiten utrustningstvivlare dra på mig böjdräkten.. ;) Helst RAW dock. Tror gemene man förstår det bättre. Ens nära och kära tycks ha svårt att förstå utrustningens roll och impakt fastän de har hundrafalt mer insikt i sporten än gemene man på gatan.

OS-gren, RAW och förenklat regelverk, bort med balettreglerna och godkänt för kämpalyft som inte kommer helt stilrent.. vilken dröm! :)

Ungrim
2011-03-17, 21:21
OS-gren, RAW och förenklat regelverk, bort med balettreglerna och godkänt för kämpalyft som inte kommer helt stilrent.. vilken dröm! :)

Riktigt bra sammanfattat :thumbup:, tur att man får drömma iallafall

Rickard
2011-03-17, 21:49
Nog för att det skulle vara ett stort erkännande för styrkelyft. Men hur intressant är det som publiksport?
Det är väldigt svårt för någon som själv inte styrketränar att relatera till prestationerna.
Det är inte samma elegans i styrkelyft som i lyftning, även någon som inte vet något om lyftning kan se på elegansen vem som är en riktigt bra lyftare och inte.
Och så är det ju det faktumet att det är mer action i curling än i styrkelyft.

bragd
2011-03-17, 21:50
OS-gren, RAW och förenklat regelverk, bort med balettreglerna och godkänt för kämpalyft som inte kommer helt stilrent.. vilken dröm! :)

Plusett gånger tusen. Blir styv av bara tanken på detta!

Carolinew
2011-03-17, 22:39
Nog för att det skulle vara ett stort erkännande för styrkelyft. Men hur intressant är det som publiksport?
Det är väldigt svårt för någon som själv inte styrketränar att relatera till prestationerna.
Det är inte samma elegans i styrkelyft som i lyftning, även någon som inte vet något om lyftning kan se på elegansen vem som är en riktigt bra lyftare och inte.
Och så är det ju det faktumet att det är mer action i curling än i styrkelyft.

Fördelen är ju att det är betydligt fler människor som utövar SL-grenarna i någon form själva på gymmet än vad det är som håller på med ryck och stöt. Därmed tror jag att fler kommer intressera sig eftersom de har något att relatera till. Precis som att en skidåkare gärna tittar på skidor och en ryttare gärna tittar på hästsport osv.

Keyser Söze
2011-03-17, 23:09
Å andra sidan blir det himla klyddigt. En splittrad sport splittras upp ännu mer.

Den klassiska lyftningen är ny (pånyttfödd) och har inte ens haft sin första World Cup än, om man bortser från tiden innan utrustningen äntrade.

Det kanske står i vägen mer än utrustningen gör.

När var egentligen den här gyllene klassiska eran, och varför övergavs den? Avskyr benämningen klassisk styrkelyft, i princip tycker jag att den förvanskar sportens historia. Kalla det för RAAAAAAW istället för det är ändå bara lyftare och andra gymråttor som bryr sig.

Inget emot dig Stevebc, men har länge velat ventilera detta.

Ungrim
2011-03-18, 07:22
När var egentligen den här gyllene klassiska eran, och varför övergavs den? .


Kan tänka mig att intågningen till utrustningen var lite som Göran Perssons glasögon.
Bytte ofta till ett par som var lite större varje gång, så ingen märkte byterna. Fören någon en dag satt ner och fundera, När fan blev hans glasögon såhär gigantiska??

http://svt.se/content/1/c8/02/06/77/13/goran460.jpg

Nitrometan
2011-03-18, 07:25
När var egentligen den här gyllene klassiska eran, och varför övergavs den? Avskyr benämningen klassisk styrkelyft, i princip tycker jag att den förvanskar sportens historia. Kalla det för RAAAAAAW istället för det är ändå bara lyftare och andra gymråttor som bryr sig.
Det var 1962. Den övergavs för att folk började med styrkelyft.

Varför skulle RAAAAAAW vara ett så mycket bättre ord?

Isåfall skulle väl det svenska rå, naken eller utrustningsfri vara minst lika bra?

Arf Pingvin
2011-03-18, 08:02
Man har tävlat RAW länge, alltid med olika regler. Om IPF inför ett RAW-begrepp så kan det vara bra att strikt definiera vad man menar(t-shirt, trikå, skor, strumpor, ev. bälte och handledslindor) och ge det ett nytt namn, klassiskt. Men smaka på den här. Olympic Powerlifting... Taste good. Fast jag tror inte SL får vara med i OS.

the_PL_man
2011-03-18, 08:41
Kan tänka mig att intågningen till utrustningen var lite som Göran Perssons glasögon.
Bytte ofta till ett par som var lite större varje gång, så ingen märkte byterna. Fören någon en dag satt ner och fundera, När fan blev hans glasögon såhär gigantiska??

http://svt.se/content/1/c8/02/06/77/13/goran460.jpg

Sporten föddes som officiell 1965.

Läs lit om utrustning & dess historia här:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=144918&highlight=tennisbollar&page=2

/the_PL_man

stevebc
2011-03-18, 12:44
När var egentligen den här gyllene klassiska eran, och varför övergavs den? Avskyr benämningen klassisk styrkelyft, i princip tycker jag att den förvanskar sportens historia. Kalla det för RAAAAAAW istället för det är ändå bara lyftare och andra gymråttor som bryr sig.

Inget emot dig Stevebc, men har länge velat ventilera detta.Jag vet att det inte är mot mig, jag använder helt enkelt den för tillfället officiella termen.

Jag är inte helt nöjd med "Klassisk" heller. "Olympic Powerlifting" som Arf kom med klingar bra, men då gäller det ju också att vi får in utrustningsfritt SL i OS.

An Iron Soul
2016-09-10, 20:19
Bänkpress finns med i paralympics.
Styrkelyft till OS är nog betydligt närmare än vad man egentligen skulle vilja tro.

Tanke nr 2
Varför är bänkpressen så helig i styrkelyft?
Det finns t.e.x distriktsmästerskap i bänkpress.
När införs DM/VM i knäböj och marklyft, separat för sig? Bänkpress borde väl vara ett tävlingsmoment som vilket annat som helst. :)

kjell33
2016-09-10, 20:44
SL i OS tror jag inte mycket på. Främts pga att det tar en evig tid att genomföra en tävling.

På den andra frågan är det enkla svaret är därför att man enats om att ha det på det här sättet.

spoon
2016-09-10, 22:49
IOK är korrupt och IPF har inte pengar till att skaffa sig en plats. Bortser man från den konspirationsteorin så finns det fler hinder. Dålig tv-sport, få utövare och en knepig dopinghistoria. Även om os hade varit stort för sporten så är min känsla att det är pengar i sjön. Pengar som kunde ha använts inom IPF istället.

Tapatalk

FilipLindstr
2016-09-11, 13:00
dålig TV-sport
Skulle nog säga att det finns betydligt mer händelsefattiga sporter i OS. Varannan OS-sport är nog tråkigare att kolla på.

få utövare
Finns mindre sporter än styrkelyft I OS.

Guckenn
2016-09-11, 13:46
Skulle nog säga att det finns betydligt mer händelsefattiga sporter i OS. Varannan OS-sport är nog tråkigare att kolla på.


Finns mindre sporter än styrkelyft I OS.

Men de sporterna är ju redan med i OS(och IOK försöker väl att banta ner antalet sporter också?). Det är ju jobbigt för IOK att sparka ut sporter men det krävs ingenting för att neka en plats. Att IOK skulle ta med ännu en liten skitsport som inte lockar mycket publik är nog tyvärr önsketänkande.