handdator

Visa fullständig version : muskelgrupp-indelning.hjälp


mrbiceps
2011-03-16, 21:17
"Kunde inte ta bort min förra tråd , hittade inte hur man gjorde , sry.. "

______

Jag har svårt att bestämma mig.
Alla jag frågar tycker o säger olika , men det e ju klart , det förstår jag med, men tänkte kolla lite här vad ni tycker.
Frågan är alltså , vilka muskel-grupper man skall köra med varandra..
te.x : Triceps & bröst i samma pass
Biceps & axlar i samma pass

nu gäller det inte bara dom grupperna utan alla muskelgrupper ;p

osv osv osv .. det va bara exempel , men vad är bäst att köra med varandra?
tacksam för svar. o tack på förhand

kettlebellGuden
2011-03-16, 21:20
Prova att köra alla muskelgrupper varje pass. Försök hitta övningar som får med så många grupper som möjligt så slipper du köra mer än kanske 3-4 olika övningar / dag.

eJohansson
2011-03-16, 21:52
Här finns nybörjarscheman som är lätta att följa: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

mrbiceps
2011-03-16, 21:54
glömde nämna det , är inte nybörjare , har tränat i 1,5 år nu :)
Men vill ha lite förändringar bara :D

eJohansson
2011-03-16, 22:04
glömde nämna det , är inte nybörjare , har tränat i 1,5 år nu :)
Men vill ha lite förändringar bara :D

Det är ju lite svårt att göra förändringar åt dig om du inte skriver hur du tränar just nu?
Men men.. Jag delar upp kroppen såhär: Axlar/Biceps, Bröst/Triceps, Rygg/Biceps, Ben/Mage.
Finns säkert folk som anser att det är jättedåligt att dela upp sådär, men det funkar bra för mig

mrbiceps
2011-03-16, 22:06
Det är ju lite svårt att göra förändringar åt dig om du inte skriver hur du tränar just nu?
Men men.. Jag delar upp kroppen såhär: Axlar/Biceps, Bröst/Triceps, Rygg/Biceps, Ben/Mage.
Finns säkert folk som anser att det är jättedåligt att dela upp sådär, men det funkar bra för mig

sant , men jag ville mest veta hur ni delar upp det o inte tänka på mig , bara säga hur eran indelning ser ut ;)
okej , tack :)

Optimistic
2011-03-17, 08:11
Vill du splitta kroppen på "många pass" så är ju en 3 split med ben/mage, bröst/axlar/triceps och rygg/biceps/ev. underarmar vanlig pga att då behöver man inte krångla med att lägga upp sitt schema så mycket. Skulle du t.ex. ha bröst/axlar/triceps på 3 olika pass så skulle det kunna bli omständigt att få in det så att det passar bra. Annars är det väl bara att planera lite så att det inte blir jobbiga krockar, t.ex. knäböj dagen innan marklyft, militärpress dagen innan bänkpress osv.

Annars funkar hel eller halvkropps upplägg bra (tycker jag).

sandberg93
2011-03-17, 14:33
rygg-biceps
axlar-triceps-bröst
ben-mage

testar det just nu och det funkar skit bra, kör dess tre pass, vila en dag-repeat.

mikaelj
2011-03-17, 14:38
1 sumomarklyft, stoppböj, räckhävningar med pronerat grepp
2 stoppbänk, smalbänk, frontböj, rodd
3 stoppböj, marklyft, räckhävningar med extravikt
4 bänk, stoppfrontböj, rodd, räckhävningar

stoffeleijon
2012-12-21, 10:52
Jag kör bröst/biceps, rygg/ben, axlar/triceps, ser att alla kör mage en gång i veckan. jag kör mage efter varje pass.
dock är det bara sålänge innan jag gjort mitt nya schema

krubkungen
2012-12-21, 10:59
Jag kör bröst/biceps, rygg/ben, axlar/triceps, ser att alla kör mage en gång i veckan. jag kör mage efter varje pass.
dock är det bara sålänge innan jag gjort mitt nya schema

Rygg och ben på samma dag känns rätt så tungt,eller? Två stora muskelgrupper som tränas samtidigt.

Angående magen så är det som vilken annan muskel som helst. Så att träna den varje pass är kanske lite overkill.

stoffeleijon
2013-04-28, 02:10
Rygg och ben på samma dag känns rätt så tungt,eller? Två stora muskelgrupper som tränas samtidigt.

Angående magen så är det som vilken annan muskel som helst. Så att träna den varje pass är kanske lite overkill.


Insåg det rätt snabbt, Kör nu lite vettigare

Bröst triceps
Rygg biceps
Axlar traps
Ben

Mage varannat pass

Simonfrisk
2013-04-28, 07:59
Det avgör du själv, det beror ju på om du går in med 110% styrka i varje pass.
Då kan det ju bli så att vissa muskler läre återhämta sig mer än andra, och då kanske man får stryka 1 muskelgrupp som man tänkt träna dagen efter, just för stunden för att låta den återhämta sig. :)

Men iallafall, här är mitt schema upplägg :
Måndag : Tunga ben, Biceps / U.A (Under Armar)
Tisdag : Bröst, Triceps & Axlar
Onsdag : Vila
Torsdag : Rygg & Biceps
Fredag : Lätta ben & Axlar
Lördag : Bröst & Triceps


- Och alla muskelgrupper fungerar väl nästan att kombinera i ett pass, dock skulle jag undvikigt både ben & rygg i samma pass, men allt annat går väl i stortsett att kombinera gissar ja. :)

Och dock, så slänger ja in mag-övningar lite nu & då, när jag känner för det, men när jag gör det, så blir det "intervaller" på magen, vilket brukar bestå utav :
Situps, Benlyft, Plankan, Situps m medicinboll. (några utav dessa övningar, gör jag intervaller på isåfall.)

Men som sagt, över magen, har ja inte bestämt, utan jag kör det när jag har tid över till skjutsen tex, eller något sådant. :)

Kvicksilver
2013-04-28, 10:00
sant , men jag ville mest veta hur ni delar upp det o inte tänka på mig , bara säga hur eran indelning ser ut ;)
okej , tack :)

Ben / Axlar
Rygg / Biceps
Bröst / Triceps

Du frågar vad som är "bäst". hade det funnits något bäst så hade alla tränat så. Eller hur?
Det här forumet är ett bevis på att ingen har en aning om vad som är bäst. Varje individ får prova sig fram. När man frågar folk som tränat i 20 år så säger dom att dom fortfarande inte vet vad som är bäst och dom förändrar sin träning hela tiden.