handdator

Visa fullständig version : Prova deffa?


Ma92
2011-03-16, 20:15
Har lite frågetecken när det gäller en deff som ska inledas "ordentligt" på Måndag, och sedan köras tills jag är nöjd. Det jag är lite osäker över min förbrukning då jag rör på mig extra mycket onsdag - fredag.
Måndag tisdag är det bara vanligt plugg,

jag är 170 och vågen landade på 69kg (+ - 0) senast jag vägde mig. Sen är jag i en verkstad onsdag - fredag, blir ju att man rör på sig en hel del, samt att jag ska börja cykla till och från verkstaden vilket blir cirka 2 mil per dag, + gymmet varannan dag. Till frukost blir det ofast 2 mackor (det som finns hemma) med antingen ost kalkon eller skinka, samt en kopp té med 2 sockerbitar i. Té + 2sockerbitar blir det även till eftermiddags kaffet, nu kommer då det jag är fundersam över,

vad kan man käka som inte har så himla mycket kalorier i sig? om man vill göra det lite enklare, eftersom jag käkar lunch på jobbet blir det väldigt jobbigt att inte veta exakt hur mycket kalorier man får i sig, är väldigt blandad husmanskost, allt ifrån stekt fläsk och bruna bönor till kyckling osv. (Hur hade ni gjort för att inte käka så himla mycket kalorier? men ändå blivit mätt?) Sen hade jag tänkt börja cykla till och från jobbet, vilket blir cirka 2 mil till och från. Sen vet jag ju inte hur mycket jag gör av med då jag rör på mig lite mer på onsdag torsdag fredag osv. Är ju som sagt första deffen, och försöker göra mig så förberedd som möjligt.

Mokai
2011-03-16, 23:08
Kvarg/keso mättar bra (för min del iaf)

bug
2011-03-17, 00:05
Ta med matlåda?

Pretorian
2011-03-17, 07:38
Hur hade ni gjort för att inte käka så himla mycket kalorier? men ändå blivit mätt?

Jag lägger oftast till mycket grönsaker till min proteinrika mat. Ofast frysta påsar tex, sommargrönsaker, haricots vere, ärter osv. Dessa ger knappt några kalorier och det mättar en hel del.

Galningen
2011-03-17, 08:13
Håller med Pretorian, grönsaker är vägen att gå om du vill bli mätt på få kalorier. Mina personliga favoriter är morötter och broccoli.

Ma92
2011-03-17, 16:03
Håller med Pretorian, grönsaker är vägen att gå om du vill bli mätt på få kalorier. Mina personliga favoriter är morötter och broccoli.

det finns ju sallads "bord" , så man kanske skulle lassa upp på morötter och sen käka mer av det istället för potatis och så inge sås. Så super "noga" har jag ingen lust att vara så jag skippar att äta lunch med arbetskamraterna.
Tror inte det finns broccoli dock, gurka och tomat kanske är kalorsnålt. Sen kanske man får bita i det sura äpplet och käka kesella till frukost, även fast jag saknar tuggmotståndet:banned

Pretorian
2011-03-17, 16:15
Nää, inte behöver du låsa dig vid kesella till frukost, om du nu inte älskar det. Ät gröt med frysta bär, lite honung och ett par kokta ägg.

maxiimous
2011-03-17, 16:38
Drick mycket vatten under dagen. Ibland när man känner sig lite småsugen på något funkar vatten skitbra!

Ma92
2011-03-17, 16:54
Nää, inte behöver du låsa dig vid kesella till frukost, om du nu inte älskar det. Ät gröt med frysta bär, lite honung och ett par kokta ägg.


Jag kan inte säga att jag älskar kesella, men att blanda det med frysta bär är något som jag faktiskt kan äta, och tror inte de finns micro i kafferummet, så kanske ett par ägg med lite kaviar räcker,
en vanlig dag blir väl så här.
06.00 stiger upp
06.20 åker till jobbet (kommer börja cykla då det inte är minusgrader)
07.00 börjar jobbet
08.30 frukost
11.30 lunch
13.30 kaffe
15.30 slut för dagen.
mellan 15.30 - 17.30 tränar jag, kan bli lite senare också beroende på hur tidigt jag tar åker hemifrån.
Middag sen när jag kommer hem, sen lägger man sig mellan 22 och 24

DarioGazibegovic
2011-03-17, 18:31
Mitt tips är att aldrig äta dig mätt ifall du inte vet hur mycket du bränner/trycker i dig på en dag. Försök att äta tills att hungern försvinner. Jag försökte hålla mig till mat som det gick att räkna kalorier på. Kvarg, protein shake, keso mm. Äter du dessutom mindre per måltid så kan du även lägga till ett par måltider för att nå det optimala 6 måltider per dag. Du får de en jämnare energikurva och slipper nog få in de onödiga sockerbitarna du har i kaffet/té:t. Snabba kolhydrater ska du endast ha efter träning ;)

Ma92
2011-03-17, 19:18
Mitt tips är att aldrig äta dig mätt ifall du inte vet hur mycket du bränner/trycker i dig på en dag. Försök att äta tills att hungern försvinner. Jag försökte hålla mig till mat som det gick att räkna kalorier på. Kvarg, protein shake, keso mm. Äter du dessutom mindre per måltid så kan du även lägga till ett par måltider för att nå det optimala 6 måltider per dag. Du får de en jämnare energikurva och slipper nog få in de onödiga sockerbitarna du har i kaffet/té:t. Snabba kolhydrater ska du endast ha efter träning ;)

hade gärna skippat sockerbitarna i mitt té men det smakar ju bara som varmvatten utan... :P kanske får byta ut det till funlight eller något bättre*popcorn*

OneManArmy
2011-03-17, 19:21
hade gärna skippat sockerbitarna i mitt té men det smakar ju bara som varmvatten utan... :P kanske får byta ut det till funlight eller något bättre*popcorn*

köp sötningsmedel

Ma92
2011-03-17, 19:26
köp sötningsmedel

du menar typ hermesetas eller något annat?

DarioGazibegovic
2011-03-17, 19:58
hade gärna skippat sockerbitarna i mitt té men det smakar ju bara som varmvatten utan... :P kanske får byta ut det till funlight eller något bättre*popcorn*

Haha, personligen hatar jag känslan av sockerkristallerna. Ser en bild i mitt huvud hur kalorierna flyger in utan någon alls nytta. Jag köpte nyligen té som smaka ganska mycket till skillnad av det jag brukade köpa förr. Låt té:t stå lite längre i koppen så att det hinner diffundera mer och få en fylligare smak.

köp sötningsmedel

du menar typ hermesetas eller något annat?
antar att han syftar på aspartam.

Ma92
2011-03-17, 20:07
Haha, personligen hatar jag känslan av sockerkristallerna. Ser en bild i mitt huvud hur kalorierna flyger in utan någon alls nytta. Jag köpte nyligen té som smaka ganska mycket till skillnad av det jag brukade köpa förr. Låt té:t stå lite längre i koppen så att det hinner diffundera mer och få en fylligare smak.




antar att han syftar på aspartam.
Vet att det är onödigt att stoppa i sockerbitar men ändå, har provat låta det stå ett bra tag utan att det blivit bättre, ska prova sötningsmedel istället, annars finns ju alltid fun light! Sen är ju hermesetas kalorifritt så vitt jag vet.

http://www.coffeequeen.fi/shop/cat/images/hermesetas_0805_3c4.jpg denna jag syftar på