handdator

Visa fullständig version : Styrkekomplex


Basics
2011-03-16, 18:33
Hej. Jag ligger just nu i deff, och jag funderar på att börja använda mig av styrkekomplex för att bränna mer fett. Är det någon som vet hur energiåtgången står sig mot vanlig kardio, exempelvis löpning? Jag läste också på Joachim Bartolls blogg att det förbättrar hormonnivåerna, och utsöndrar inte kortisol som vid vanlig kardio. Ni får gärna nämna några fler eventuella fördelar/nackdelar.

Basics
2011-03-16, 21:56
Styrkekomplex är alltså en form av cirkelträning.

Gorilla
2011-03-16, 22:01
Jag tänkte mer på någon form av komplex. Det du snackar om har jag aldrig hört talas om. Beskriv!

emi23j
2011-03-16, 22:12
det finns något som heter komplex styrketräning, menar du det?

Komplex styrketräning används mest för att öka explosiv styrka, har jag för mig. Tränade själv förra sommaren efter denna "mall".

Du gör t ex
2 rep bänkpress följt av 2 rep kast med medicin boll för att sedan avsluta settet med 2 explosiva armhävningar.

panzerpig
2011-03-16, 23:52
Jag har inte stenkoll men har hört att detta är nån guru på området: http://istvanjavorek.com/

googla barbell complex så hittar du mycket info. Eller kettlebell complex om du är den som är den ;)
har för mig att jag läst om det på tnation?

Supermicke
2011-03-17, 00:03
har läst att det är övningar man gör i rad tex

marklyft
rodd
styrkevändningar
frontböj
pushpress
bakböj
drag haka
utfall

sen gör man t ex 5 rundor 10reps per övning med en 40kgs stång i rak utan vila. Det blir jobbigt som fan och är skoj. Är nog säkert bra, men inte opti för att varken bygga eller träna styrka men det är ju inte syftet i guess.

edit: en grej jag kom på till är att det nog inte gör att det blir sämre att bygga muskler som nu tex löpning tydligen ska ge.

Färssen
2011-03-17, 00:17
Hej. Jag ligger just nu i deff, och jag funderar på att börja använda mig av styrkekomplex för att bränna mer fett. Är det någon som vet hur energiåtgången står sig mot vanlig kardio, exempelvis löpning? Jag läste också på Joachim Bartolls blogg att det förbättrar hormonnivåerna, och utsöndrar inte kortisol som vid vanlig kardio. Ni får gärna nämna några fler eventuella fördelar/nackdelar.

Bartoll förklarar ganska det hela ganska bra i sin artikel om just styrkekomplex, som går att hitta här:
http://www.bartoll.com/index.php/articles/28-articles-2010
"Sluta snacka, bli totaltränad."
De andra är ganska intressanta de med.

Sanslöst jobbigt är det vilket som!

Basics
2011-03-17, 07:27
Bartoll förklarar ganska det hela ganska bra i sin artikel om just styrkekomplex, som går att hitta här:
http://www.bartoll.com/index.php/articles/28-articles-2010
"Sluta snacka, bli totaltränad."
De andra är ganska intressanta de med.

Sanslöst jobbigt är det vilket som!

Jag syftar just på programmet du länkade. Har någon provat liknande? Jag kör ju hellre detta än löpning, men jag undrar om energiförbrukningen står sig mot vanliga kardioformer?

Mack10
2011-03-17, 08:11
stor del utan min träning är som du pratar om här, så kallad cirkelträning, största andledning är för att får riktigt bra uthållighet, men känner ju att det tar riktigt bra då man kör helt slut på kroppen.

EeJay
2011-03-17, 12:32
Hej. Jag ligger just nu i deff, och jag funderar på att börja använda mig av styrkekomplex för att bränna mer fett. Är det någon som vet hur energiåtgången står sig mot vanlig kardio, exempelvis löpning? Jag läste också på Joachim Bartolls blogg att det förbättrar hormonnivåerna, och utsöndrar inte kortisol som vid vanlig kardio. Ni får gärna nämna några fler eventuella fördelar/nackdelar.

Energiåtgången kan enkelt höftas med pulsökning över tid. Vill man göra det avancerat så får man lägga till ökad basalmetabolism under kommande dygnet av mer intensiv träning osv.

Flera studier påvisar att ett kortare intervallöpning kan ge en högre förbränning än distanslöpning utslaget på 24h. Även om i själva träningspasset så bränner distanslöpningen mer än intervallerna.

Att köra högintensiv styrketräning kan högst sannolikt innebära en ökad basalmetabolism under kommande dygnet men jag har svårt att se att du kan hålla pulsen så hög att det konkurerar med löpning.

Varför skulle att det inte utsöndrar kortisol vara en fördel? Jag tror nog inte heller att det stämmer. Kortvarig förhöjning utav kortisol är bara bra för kroppen. Dessutom så stimulerar det till nedbrytning utav fettvävnad i kroppen. Och det är väl det du vill uppnå?