handdator

Visa fullständig version : Alltid sjuk


PRound
2011-03-16, 17:53
Visste inte riktigt vart jag skulle posta denna, flytta den gärna om den ligger fel.

Hej!

Jag har under ca. 2 års tid varit sjuk med jämna mellanrum. Ungefär så här: Sjuk en vecka, halvfrisk en vecka (snorig, hostig o.s.v.) frisk den tredje, och jättesjuk i slutet på månaden. Med jättesjuk menar jag: Feber, yrsel, ont i magen, halsen, väldigt djup hosta. Så att jag knappt orkar äta eller röra på mig.
Jag tänkte, kan det vara något som jag slarvar med? Men jag är otroligt noga med allt. Jag sover mycket, jag äter som jag ska, och jag är väldigt noga med hygienen. Jag tycker att det finns många personer som är mycket mer slarviga än mig som nästa aldrig är sjuka. Detta påverkar mycket, som t.ex. skola, träning och privatlivet blir lidande.

Är det någon som känner igen sig? Jag väntar på att få tid hos läkare, men jag tänkte om någon har några personliga erfarenheter eller känner igen mina symptom. Kunskapen brukar vara väldigt hög på detta forum.

Hoppas någon kan hjälpa mig!

kettlebellGuden
2011-03-16, 18:02
Kanske du behöver ta några veckors paus från tränandet.

PRound
2011-03-16, 18:06
Jag har redan testat det, och jag brukar ha regelbundna viloveckor. Kanske får lägga ned denna träning :( trodde att det var hälsosamt, men det visar sig nästan vara tvärtom.

mattilainen
2011-03-16, 18:08
Jag har redan testat det, och jag brukar ha regelbundna viloveckor. Kanske får lägga ned denna träning :( trodde att det var hälsosamt, men det visar sig nästan vara tvärtom.

Kanske är det så att du blir sjuk(are) än andra tack vare att du antagligen inte håller koll på hygienen. Då menar jag inte att du inte duschar utan jag menar att du kasnke ska testa köpa handsprit och tvätta händerna med tvål mycket oftare. Detta fick mig att sluta bli så mycket sjuk. Umgås inte med folk som är sjuka och ifall du ändå gör detta så undvik att röra dem och undvika att stoppa händerna i munnen.

PRound
2011-03-16, 18:14
Jag tvättar alltid händerna efter träning, och utspritt över dagen. Och jag undviker att ha händerna i ansiktet och att ta på "ofräscha" saker.

kettlebellGuden
2011-03-16, 18:21
Jag har redan testat det, och jag brukar ha regelbundna viloveckor. Kanske får lägga ned denna träning :( trodde att det var hälsosamt, men det visar sig nästan vara tvärtom.

Träning är hälsosamt och bygger långsiktigt upp immunförsvaret. Dock innan du har återhämtat dig från ett pass så är ditt motstånd mycket lägre än annars.

Tycker annars att du beskriver lite överträningssymptom + blivit sjuk och inte frisknat till ordentligt innan du satt igång igen. Ät mer, vila mer. Kanske planera om din träning.

mattilainen
2011-03-16, 18:22
Jag tvättar alltid händerna efter träning, och utspritt över dagen. Och jag undviker att ha händerna i ansiktet och att ta på "ofräscha" saker.

handsprit är tvunget för att få bort bakterier. Även om du tvättar med tvål så finns de kvar. Det är virusets lipidhölje du tar bort med tvål och vatten för att sedan sprita "ihjäl" dessa.

TurningTorso
2011-03-16, 18:39
Jag hade likadant när jag var runt 18 bast. Tränade mycket, sov inget, krökade på helgerna. Till slut tog det stopp. Höll på så i över ett år. Hade en konstig känsla i näsa/svalg som inte försvann. En dag var den borta och jag var frisk igen. Träning m.m. tar ju på kroppen. Vila ett tag från tung träning kanske. Jag var ju tvungen att lägga ner träningen ett bra tag och till slut hjälpte det.

StarkaUlf
2011-03-16, 18:45
Kanske tränar för hårt direkt när du blivit frisk? Många brukar göra det.
Måste ju även stämma med sömn och kost också.

mikaelj
2011-03-16, 19:06
Jag har redan testat det, och jag brukar ha regelbundna viloveckor. Kanske får lägga ned denna träning :( trodde att det var hälsosamt, men det visar sig nästan vara tvärtom.

Äter för dåligt?

När jag tokåt ägg i höstas fick jag i mig massvis med vitaminer och mineraler. Inte sjuk en enda gång, vanligtvis nästan konstant annars.

entropy
2011-03-16, 19:10
Jag upplever i princip samma sak som TS. Ungefär var fjärde/femte vecka drabbas jag av olika infektioner i luftvägarna som KRÄVER vila i ett par dagar och lämnar mig snuvig i uppåt 2 veckor efteråt.
Jag är 19 år, sover drygt 8 timmar per natt och sköter kosten mycket väl. Jag tränar 5-7 gånger per vecka, beroende på hur fräsch jag känner mig och är långt ifrån överträning.

Jag super sällan och tränar/super aldrig när jag känner att en sjukdom närmar sig.

Jag ser alltså inte att mina vanor skulle kunna bidra det minsta till min ohälsa.

Jag har uppsökt läkare, men fick ingen hjälp där. Jag är inte allergisk, såvitt jag vet. Jag bor i en källare, men upplever inte luften som dålig. Jag tror inte att jag har AIDS - det vore i så fall beklagligt. Vad f-n kan förklaringen vara?

Torrré
2011-03-16, 19:16
Vad kör du för tränings upplägg nu och hur många dagar/vecka tränar du ? Hade samma problem som du när jag började träna och började på ett fysiskt arbete samtidigt och var sjuk konstant, tränade då 4 dar i veckan men drog ner till 2 (halvkropps pass) funkade mycket bättre för mig.

PRound
2011-03-16, 19:55
handsprit är tvunget för att få bort bakterier. Även om du tvättar med tvål så finns de kvar. Det är virusets lipidhölje du tar bort med tvål och vatten för att sedan sprita "ihjäl" dessa.

Tack för tipset. Jag ska testa, även fast jag inte tror att det kommer att hjälpa.

Jag hade likadant när jag var runt 18 bast. Tränade mycket, sov inget, krökade på helgerna. Till slut tog det stopp. Höll på så i över ett år. Hade en konstig känsla i näsa/svalg som inte försvann. En dag var den borta och jag var frisk igen. Träning m.m. tar ju på kroppen. Vila ett tag från tung träning kanske. Jag var ju tvungen att lägga ner träningen ett bra tag och till slut hjälpte det.

Jag dricker inte.

Kanske tränar för hårt direkt när du blivit frisk? Många brukar göra det.
Måste ju även stämma med sömn och kost också.

Jag brukar alltid lyssna på kroppen och ta det lugnt efter sjukdom. Känner jag att jag inte orkar så tränar jag inte.

Äter för dåligt?

När jag tokåt ägg i höstas fick jag i mig massvis med vitaminer och mineraler. Inte sjuk en enda gång, vanligtvis nästan konstant annars.

Jag har testat olika kostupplägg. Underskott, överskott, stort överskott och balans. 6 måltider om dagen, 3 måltider om dagen och nu periodisk fasta som jag kör på nu. Jag höll mig faktiskt frisk i två månader (wow) när jag började med periodisk fasta, men sen blev det sämre igen.

Vad kör du för tränings upplägg nu och hur många dagar/vecka tränar du ? Hade samma problem som du när jag började träna och började på ett fysiskt arbete samtidigt och var sjuk konstant, tränade då 4 dar i veckan men drog ner till 2 (halvkropps pass) funkade mycket bättre för mig.

4 dagar i veckan, halvkropp. två dagar lätt och två tungt. Jag har varierat mellan olika träningsupplägg. Tungt, varje muskel en gång per vecka. Lätt med varje muskel tre gånger per vecka osv.

Jag vet att det låter som jag är helt perfekt på allt, men jag har verkligen försökt att testa allt!

Kan tillägga att jag hade en infektion i båda fötterna för över två år sedan. Jag fick tre kurer med penicillin utskrivet. Jag åt alltså det 10 dagar, fast gånger 3. 30 dagar. Då var jag sjuk nästan hela tiden efteråt, och det har nästan varit så ända sen dess.

SiSenior
2011-03-16, 20:09
Hur ser din träning ut? Vet att gånger jag har testat på att träna "lite" för mycket blir jag nästan direkt sjuk. Trots att jag äter riktigt mycket vissa gånger.

RKRKRK
2011-03-16, 20:10
Måste bara säga att jag hade samma problem, började sen med LCHF alltså jag åt typ 20-70 kolhydrater per dag, följde det inte jätte strikt och efter det har jag inte varit sjuk en ända gång. Har hört att bakterier trivs i kolhydrater iaf dem kolhydrater som kommer från socker och stärkelser. Detta hjälpte mig det betyder inte att det är så för alla.

kettlebellGuden
2011-03-16, 20:12
Måste bara säga att jag hade samma problem, började sen med LCHF alltså jag åt typ 20-70 kolhydrater per dag, följde det inte jätte strikt och efter det har jag inte varit sjuk en ända gång. Har hört att bakterier trivs i kolhydrater iaf dem kolhydrater som kommer från socker och stärkelser. Detta hjälpte mig det betyder inte att det är så för alla.

Kan ju då nämna att när jag körde LCHF blev jag sjuk och utsliten på nolltid.

PRound
2011-03-16, 20:15
Hur ser din träning ut? Vet att gånger jag har testat på att träna "lite" för mycket blir jag nästan direkt sjuk. Trots att jag äter riktigt mycket vissa gånger.

Jag anpassar volymen efter intensiteten, eller vad man kallar det.
Jag kör på dag 1: Tunga basövningar, 2 set, 3-5 reps, inte till fail.
Dag 2: Isolationsövningar underkropp, 3-4 set, 8-12 reps, inte fail.
Dag 3: Isolationsövningar överkropp, 3-4 set, 8-12 reps, inte fail.
Dag 4: Tunga basövningar underkropp, 2 set, 3-5 reps, inte fail.

Jag lyssnar alltid på kroppen, känner jag att jag inte orkar ett set eller en rep till så kör jag inte det. Och tvärtom.

Måste bara säga att jag hade samma problem, började sen med LCHF alltså jag åt typ 20-70 kolhydrater per dag, följde det inte jätte strikt och efter det har jag inte varit sjuk en ända gång. Har hört att bakterier trivs i kolhydrater iaf dem kolhydrater som kommer från socker och stärkelser. Detta hjälpte mig det betyder inte att det är så för alla.

Vad jag har hört så är det viktigt med kolhydrater efter träningen om man tänker på immunförsvar och resistansen mot sjukdomar. Kanske är fel?

SiSenior
2011-03-16, 20:24
Jag anpassar volymen efter intensiteten, eller vad man kallar det.
Jag kör på dag 1: Tunga basövningar, 2 set, 3-5 reps, inte till fail.
Dag 2: Isolationsövningar underkropp, 3-4 set, 8-12 reps, inte fail.
Dag 3: Isolationsövningar överkropp, 3-4 set, 8-12 reps, inte fail.
Dag 4: Tunga basövningar underkropp, 2 set, 3-5 reps, inte fail.

Jag lyssnar alltid på kroppen, känner jag att jag inte orkar ett set eller en rep till så kör jag inte det. Och tvärtom.

När och hur ofta har du träningsfria dagar?

PRound
2011-03-16, 20:32
När och hur ofta har du träningsfria dagar?

tisdag, fredag och lördag vilar jag. tränar söndag, måndag, onsdag, torsdag.

Torrré
2011-03-17, 19:00
Men prova dra ner på halvkropps passen till 2 dagar i veckan istället för 4 och kör låg/hög-volym varannan vecka ? Provat öka kcal intaget eller konditionen om du inte redan håller på med sån träning, själv tycker jag att jag mår bättre då jag är ute och joggar en två gånger i veckan.

SiSenior
2011-03-17, 19:23
tisdag, fredag och lördag vilar jag. tränar söndag, måndag, onsdag, torsdag.

Känns onekligen inte som boven i dramat längre. Men man ska aldrig säga aldrig.

Ekonom
2011-03-17, 21:55
PRoud: Mår du bra, psykiskt alltså?

Hade samma problem tidigare. Sjuk ca var 6e vecka under 2009. Besökte läkare ett flertal gånger, blev gravt frustrerad...

Det enda svar läkarna kunde ge mig var att jag hade bytt jobb, och att det innebar ny bakterieflora, men.... nja...

Jag mådde ganska dåligt under det året också, och jag är övertygad om att den psykiska hälsan är väl korrelerad med motståndskraften.

Det, och att jag altl för ofta tränade till fail, tror jag var svaret för min del.

Jag började må bättre efter hand, slutade med fail-träning, började ta alla kosttillskott som kan ha en effekt på imunförsvaret - D-vitamin (2000 ie), C-vitamin (1000 mg), multivitamin/mineral, zink (30 mg) och, hör och häpna, Glutamin.

Nu verkar det funka bra än så länge, men funny thing, igår råkade jag oavsiktligt faila två gånger. Idag vaknade jag upp otroligt sliten och med kliande i halsen. Om det hör ihop vet jag såklart inte, men jag har mina misstankar;)

Så, se över hur du mår, stress etc. och träna aldrig till fail. Det kanske kan vara värt att prova att köra tillskotten jag skrev ovan också, känns inte som du har nåt att förlora på det förutom ett par hundralappar..

Mvh

Mushan
2011-03-17, 23:44
Är du utomhus ofta? Det är viktigare än vad man tror, med frisk luft och motion.

daff__
2011-03-18, 07:09
Visste inte riktigt vart jag skulle posta denna, flytta den gärna om den ligger fel.

Hej!

Jag har under ca. 2 års tid varit sjuk med jämna mellanrum. Ungefär så här: Sjuk en vecka, halvfrisk en vecka (snorig, hostig o.s.v.) frisk den tredje, och jättesjuk i slutet på månaden. Med jättesjuk menar jag: Feber, yrsel, ont i magen, halsen, väldigt djup hosta. Så att jag knappt orkar äta eller röra på mig.
Jag tänkte, kan det vara något som jag slarvar med? Men jag är otroligt noga med allt. Jag sover mycket, jag äter som jag ska, och jag är väldigt noga med hygienen. Jag tycker att det finns många personer som är mycket mer slarviga än mig som nästa aldrig är sjuka. Detta påverkar mycket, som t.ex. skola, träning och privatlivet blir lidande.

Är det någon som känner igen sig? Jag väntar på att få tid hos läkare, men jag tänkte om någon har några personliga erfarenheter eller känner igen mina symptom. Kunskapen brukar vara väldigt hög på detta forum.

Hoppas någon kan hjälpa mig!

Tvätta händerna direkt efter gymmet, och ta dig inte i ansiktet under passet.
(Du sa iofs att du är noga med hygienen, men lätt att glömma händerna :))

baxpin
2011-03-18, 09:02
Allergier? Bihålor? En allergi kan få slemhinnorna att svälla och täppa igen dräneringen av bihålorna, vilket i sin tur leder till en infektion med snor och hosta. När du sedan är sjuk en vecka kanske du inte längre utsätts för det du är allergisk mot och tillfrisknar. Sedan går du tillbaka till vardagen. Repetera.