handdator

Visa fullständig version : LCHF vs LCHP


jenni
2011-03-16, 17:09
borde inte LCHP vara bättre för kroppen än LCHF?
protein är väl nyttigare än grädde och högfett ostar

Bwall
2011-03-16, 17:15
Det blir lite väl stora proteinmängder om man dessutom håller ner på fettet.

kettlebellGuden
2011-03-16, 17:17
Jag får väl sätta bollen i rullning... vad skulle det vara som gör grädde och högfetts-ostar ohälsosamt?

jenni
2011-03-16, 17:22
Jag får väl sätta bollen i rullning... vad skulle det vara som gör grädde och högfetts-ostar ohälsosamt?

okej, inte ohälsosamt, men protein är väl ändå ett bättre val, speciellt när man bygger eller?

BengtBurk
2011-03-16, 17:24
okej, inte ohälsosamt, men protein är väl ändå ett bättre val, speciellt när man bygger eller?

Återigen: varför då? Att ett någorlunda högt proteinintag är vettigt är nog de flesta överens om. Men att hålla det så högt som en LCHP-diet antyder är nog bara dyrt.

kettlebellGuden
2011-03-16, 18:05
Jag vill nog hålla mig lite till att utöver 2g / kg (eller annan Bra Siffra) så känns protein som onödigt dyrt för att komma upp i bra mängder med kalorier.

Men för "speciellt när man bygger" så tycker jag, personligen, att LC inte är vägen att gå.

Sverker
2011-03-16, 18:13
Ingen av uppläggen är bra för en aktiv och tränande.

LCHF ger inte energin till tuffa träningspass utan man eldar fett och ketonkroppar.

Att köra LCHP är ett dumt och dyrt sätt att bilda energi. Varför äta kyckling för att få glukos till träningen. När du baserar energiintaget på protein ställer du större krav på att utsöndra allt urinämne som bildas. Vid extremt intag får du problem med ammoniak.

Ola Wallengren
2011-03-16, 18:23
Innan det utbryter att förmycket förvirring kanske man skall definiera vad man menar med HP resp LC.

StarkaUlf
2011-03-16, 18:47
Innan det utbryter att förmycket förvirring kanske man skall definiera vad man menar med HP resp LC.

Low carb high protein :)

Ola Wallengren
2011-03-16, 18:53
Och vad menar du med det?

20E% protein och <35E%kolhydrater?

kalajset
2011-03-16, 19:03
Vid extremt intag får du problem med ammoniak.

Kan man säga någon ungefärlig gräns? (eller snarare definiera "extremt intag"). Jag är knappast någon expert i detta ämne, (därav frågan), men omvandlar inte kroppen ammoniaken som bildas vid deaminering just till urea? - det finns alltså en gräns för hur mycket urea som kan bildas?.

Doctor Snuggles
2011-03-16, 19:09
borde inte LCHP vara bättre för kroppen än LCHF?
protein är väl nyttigare än grädde och högfett ostar

Nej. Höga proteinmängder har snarare kopplingar till sämre hälsa vad gäller olika cancermarkörer o dyl. En kost låg i aminosyran metionin, t.ex, leder till ökad livslängd bland möss.
Att mättat fett är dåligt är en gammal myt - om något så är det neutralt vad gäller motsvarande mängder av andra makronutrienter, och bättre än fleromättat fett. Om en kost hög i fett men låg i kolhydrater och protein är bättre för hälsan än en "vanlig" kost är heller inte klarlagt.

mikaelj
2011-03-16, 19:10
http://www.second-opinions.co.uk/fat-not-protein.html

Eddie Vedder
2011-03-16, 19:28
Low carb high protein :)

Det är en förklaring av förkortningarna, inte en definition. Vad det betyder vet vi.

Sverker: Har du själv provat under längre tid och utan att ligga på underskott? Jag har det inte så jag kan inte uttala mig om att det inte är bra.

Sverker
2011-03-16, 19:34
Vad väger jenni ? 55 kg kanske. Vad behöver hon ? 2000 kcal.
Med 70 % protein så blir det 6.3 g protein / kg kroppsvikt. Jag tror att hennes lever arbetar på högtryck.






Ursäkta att jag spekulerar jenni, men jag tycker det var viktigt att ge lite siffror för att få det tydligt.

Eddie Vedder
2011-03-16, 19:38
Vad väger jenni ? 55 kg kanske. Vad behöver hon ? 2000 kcal.
Med 70 % protein så blir det 6.3 g protein / kg kroppsvikt. Jag tror att hennes lever arbetar på högtryck.

70% var iofs en vild gissning, vi har ju inte hört hennes definition än.

Lillgrabben
2011-03-16, 19:43
Ingen av uppläggen är bra för en aktiv och tränande.

LCHF ger inte energin till tuffa träningspass utan man eldar fett och ketonkroppar.



Nu tränar jag kanske inte tillräckligt hårt för att räknas som tufft tränande längre, men jag har det sista året ätit i princip inga kolhydrater alls, förutom vid ett tillfälle / vecka när jag "unnat" mig ngt jag längtat efter. Jag kan iallafall träna på tämligen hög nivå, har numer tämligen bra kondition, bänkar snart dubbla kroppsvikten, blir mindre tjock hela tiden osv.

Jag skulle inte vara så kategorisk & säga att det inte går. För mig går det iallafall alldeles utomordentligt bra.

mikaelj
2011-03-16, 20:14
Nu tränar jag kanske inte tillräckligt hårt för att räknas som tufft tränande längre, men jag har det sista året ätit i princip inga kolhydrater alls, förutom vid ett tillfälle / vecka när jag "unnat" mig ngt jag längtat efter. Jag kan iallafall träna på tämligen hög nivå, har numer tämligen bra kondition, bänkar snart dubbla kroppsvikten, blir mindre tjock hela tiden osv.

Jag skulle inte vara så kategorisk & säga att det inte går. För mig går det iallafall alldeles utomordentligt bra.

Du hade kunnat träna mycket mycket tuffare och fått ännu bättre resultat om du inte begränsat dig och istället tillfört musklerna det bränsle som de föredrar.

/ Sverker, de senaste två åren.

Bozar
2011-03-16, 20:14
Tror nog högproteindieter är mindre hälsosamma i långa loppet. Tränar man inte så mycket och är rädd för mättat fett så kan man ju försöka göra en LCHF med betoning på enkelomättat fett och minimera mättat fett.

Det går även om det nog blir jobbigt men det kan jag tänka mig HPLC också blir.

mikaelj
2011-03-16, 20:16
LCHP är ju dessutom poänglöst. Protein i de mängderna blir bara en dyr kolhydratkälla.

rbs
2011-03-16, 20:18
Hur mycket är mycket protein? Mer än 3g/kgkv?

Grandmaster
2011-03-17, 05:43
Ingen av uppläggen är bra för en aktiv och tränande.

LCHF ger inte energin till tuffa träningspass utan man eldar fett och ketonkroppar.

Att köra LCHP är ett dumt och dyrt sätt att bilda energi. Varför äta kyckling för att få glukos till träningen. När du baserar energiintaget på protein ställer du större krav på att utsöndra allt urinämne som bildas. Vid extremt intag får du problem med ammoniak.

Utveckla.

Sverker
2011-03-17, 07:00
Inte mer än att energiintaget kommer från protein. Levern måste deaminera aminosyror för att få energi till att eliminera andra aminosyrors kväve i ureacykeln. När ureacykln snurrar fullt, lär ammoniak läggas på hög i levern.



LCHP är troligen inte en kost där man bara höjer mängden protein. Snarare kan det vara en kost där man sänker intaget av de andra energikällorna med målet att hamna på enegiunderskott. Glutamin-alanin-cykeln lär inte göra det lättare för levern.

Grandmaster
2011-03-17, 08:54
Inte mer än att energiintaget kommer från protein. Levern måste deaminera aminosyror för att få energi till att eliminera andra aminosyrors kväve i ureacykeln. När ureacykln snurrar fullt, lär ammoniak läggas på hög i levern.



LCHP är troligen inte en kost där man bara höjer mängden protein. Snarare kan det vara en kost där man sänker intaget av de andra energikällorna med målet att hamna på enegiunderskott. Glutamin-alanin-cykeln lär inte göra det lättare för levern.

Du har fortfarande inte förklarat vilka problem detta skulle ställa till med.

Ola Wallengren
2011-03-17, 09:30
Höga urea- och amonianivåer i blodet är inte bra men de uppstår främst vid lever och njursjukdom. Hursomhelst så ökar dessa nivåer av en kost med väldigt mycket protein och även vid hård fysisk aktivitet, vilket till viss del placerar "bodybuilders" i riskzonen.
Man kanske snarare skall uttrycka sig mer som att det är potentiella problem.

At rest, arterial ammonia levels are maintained at 50–100 μM.31 Athletes engaged in our study exhibited normal basal venous ammonia levels (40–60 μM) as in our previous studies with football players22 and marathon runners.32 Ammonia has been proposed as a physiological marker of prolonged intense exercise and its appearance in blood is positively correlated with exercise intensity.33–36 Moreover, ammonia can be toxic to both muscles and the central nervous system (CNS), and can induce central and peripheral fatigue.7–10 In the worst case scenario, ammonia (300–500 μM) induces severe encephalopathy37 and could lead to coma. Therefore, any strategies to protect against hyperammonemia could enhance physical performance or prevent CNS injuries.

Br J Sports Med. 2008 Apr;42(4):260-6. Epub 2007 Nov 5.

Glutamine protects against increases in blood ammonia in football players in an exercise intensity-dependent way.
Bassini-Cameron A, Monteiro A, Gomes A, Werneck-de-Castro JP, Cameron L.

Leifallan
2011-03-17, 14:21
Du har fortfarande inte förklarat vilka problem detta skulle ställa till med.

Anser du inte att detta är ett problem?

Welli
2011-03-17, 17:03
Jag kör en deff nu där jag försöker få i mig mkt protein, då blir det ju automatiskt så att det blir lite kolhydrater för att hålla kcalbudget. Räknas det här som LCHP med tanke på att jag inte stoppar i mig särskilt mycket fett heller?

Protein: 282 g
Fett: 64 g
Kolhydrat: 84 g

185cm 90kg

kettlebellGuden
2011-03-17, 17:06
Jag kör en deff nu där jag försöker få i mig mkt protein, då blir det ju automatiskt så att det blir lite kolhydrater för att hålla kcalbudget. Räknas det här som LCHP med tanke på att jag inte stoppar i mig särskilt mycket fett heller?

Protein: 282 g
Fett: 64 g
Kolhydrat: 84 g

185cm 90kg

I min bok är det verkligen inte LC att pressa 80g kolisar :)

Welli
2011-03-17, 17:21
I min bok är det verkligen inte LC att pressa 80g kolisar :)

Nej kanske inte
Men här pratas det ju om ett dygnsintag på under 100g.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=162844

80g kolhydrater/dag, som i mitt fall, måste väl anses som lågt?

kettlebellGuden
2011-03-17, 17:43
Nej kanske inte
Men här pratas det ju om ett dygnsintag på under 100g.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=162844

80g kolhydrater/dag, som i mitt fall, måste väl anses som lågt?

I min bok är LC =<30g / dag.

Sverker
2011-03-17, 19:36
Du har fortfarande inte förklarat vilka problem detta skulle ställa till med.

Varför har vi en ureabildning ? Man måste alltid fråga varför.

Anledningen är uppenbar. Urea är en svagare bas än ammoniak. Fritt ammoniak skulle påverka pH i cellen och vi skulle få en del konstiga reaktioner mellan amminiak och peptidbindningar, ketogrupper, estrar etc.

Du ifrågasätter men vad är då det possitiva med att äta massor med protein ?

jenni
2011-03-17, 19:40
70% var iofs en vild gissning, vi har ju inte hört hennes definition än.


ja jag ligger väl på 1800-2000kcal/dag, men jag har än sålänge inte testat verken LCHF eller LCHP, försöker väl inte äta vitt bröd och pasta men det blir ändå det några gånger i veckan:em:

Däremot tyckte jag att det är väl bättre att höja proteinet istället för fettet om man nu väljer att skära ner på kolisar.
har läst lite LCHF bloggar, och:

äggröra på grädde+ägg till frukost
brieost till mellis
gräddstuvad fläskfile med mer ost till lunch
Osv....

låter inte så jätte hälsosamt i mina ögon, nu menar jag inte att det är så
jag kan inte så mycket om näringslära, men tycker att det är intressant
och man lär sig faktiskt väldigt mycket av er andra här på kolo *cupid*

Eddie Vedder
2011-03-17, 19:44
ja jag ligger väl på 1800-2000kcal/dag, men jag har än sålänge inte testat verken LCHF eller LCHP, försöker väl inte äta vitt bröd och pasta men det blir ändå det några gånger i veckan:em:

Däremot tyckte jag att det är väl bättre att höja proteinet istället för fettet om man nu väljer att skära ner på kolisar.
har läst lite LCHF bloggar, och:

äggröra på grädde+ägg till frukost
brieost till mellis
gräddstuvad fläskfile med mer ost till lunch
Osv....

låter inte så jätte hälsosamt i mina ögon, nu menar jag inte att det är så
jag kan inte så mycket om näringslära, men tycker att det är intressant
och man lär sig faktiskt väldigt mycket av er andra här på kolo *cupid*

Fast det säger fortfarande inget om dina definitioner riktigt. Hur mycket protein och fett i den ena respektive den andra?

Jag tycker det låter både gott och hälsosamt om du bara kompletterar med lite grönsaker.

Doctor Snuggles
2011-03-17, 20:04
Fast det säger fortfarande inget om dina definitioner riktigt. Hur mycket protein och fett i den ena respektive den andra?

Jag tycker det låter både gott och hälsosamt om du bara kompletterar med lite grönsaker.

Ditto.
Du som har någorlunda koll, förresten. Vad står forskningsläget på vad gäller hälsosamhet hos olika makronutrientfördelningar?

jenni
2011-03-17, 20:11
Fast det säger fortfarande inget om dina definitioner riktigt. Hur mycket protein och fett i den ena respektive den andra?

Jag tycker det låter både gott och hälsosamt om du bara kompletterar med lite grönsaker.

nej nej, jag äter inte så där, det var exempel som jag läst på en LCHF-blogg

Jag äter mer efter tallriksmodellen, mesig som jag är :em:
har inte riktigt vågat mig på en annan kost,
är då nog mer intresserad av att äta en medelhavskost tror jag.

Jag var bara mer nyfiken på vad ni ansåg om dessa två (LCHP vs LCHF)

Eddie Vedder
2011-03-17, 20:20
Jag var bara mer nyfiken på vad ni ansåg om dessa två (LCHP vs LCHF)

Men vi vet ju inte exakt vad du menar!!! :D

Ditto.
Du som har någorlunda koll, förresten. Vad står forskningsläget på vad gäller hälsosamhet hos olika makronutrientfördelningar?

Det är man ju långt ifrån ense om inom forskarsamhället och jag vet inte bättre. Men jag tycker i alla fall att det rent allmänt känns som att man frångår den överdrivna synen på mättat fett som dåligt och kolhydrater som så väldigt viktigt. Vad man "bör" äta har helt enkelt blivit mindre givet känner jag. Och jag tror nästa version av rekommendationerna kommer ha ett vidare spann i energiprocenten.

jenni
2011-03-17, 20:26
Men vi vet ju inte exakt vad du menar!!! :D




Det är man ju långt ifrån ense om inom forskarsamhället och jag vet inte bättre. Men jag tycker i alla fall att det rent allmänt känns som att man frångår den överdrivna synen på mättat fett som dåligt och kolhydrater som så väldigt viktigt. Vad man "bör" äta har helt enkelt blivit mindre givet känner jag. Och jag tror nästa version av rekommendationerna kommer ha ett vidare spann i energiprocenten.

ärligt sagt Eddie, så blev jag lite förvirrad av alla olika svar i tråden.
Är nog bättre att jag lugnar mig en stund och sitter och lär från er istället för att blanda ihop allt jag läst på olika bloggar haha:em:

Doctor Snuggles
2011-03-17, 20:49
Men vi vet ju inte exakt vad du menar!!! :D



Det är man ju långt ifrån ense om inom forskarsamhället och jag vet inte bättre. Men jag tycker i alla fall att det rent allmänt känns som att man frångår den överdrivna synen på mättat fett som dåligt och kolhydrater som så väldigt viktigt. Vad man "bör" äta har helt enkelt blivit mindre givet känner jag. Och jag tror nästa version av rekommendationerna kommer ha ett vidare spann i energiprocenten.

Ja, då ligger det väl till ungefär som jag trodde. Jag skulle personligen inte äta högproteindieter av något slag (mer än 2g/kvkg), för trots att evidensläget för dess eventuella skadlighet inte är så stort (om man räknar bort chark/rött kött då), så misstänker jag att det inte är det optimalaste för hälsan i det långa loppet.

mikaelj
2011-03-17, 20:58
ärligt sagt Eddie, så blev jag lite förvirrad av alla olika svar i tråden.
Är nog bättre att jag lugnar mig en stund och sitter och lär från er istället för att blanda ihop allt jag läst på olika bloggar haha:em:

Det här är bra riktlinjer: http://paleonu.com/get-started

kettlebellGuden
2011-03-17, 21:04
Det här är bra riktlinjer: http://paleonu.com/get-started

Kanske lite mycket religion och lite ont om vetenskap på den där sidan.

Doctor Snuggles
2011-03-17, 21:21
Det här är bra riktlinjer: http://paleonu.com/get-started

Baserat på vad? Finns det någon vetenskap som stödjer palo-dieter? Att dra paralleller och säga "det var så vi åt under miljontals år" som anledning har nog vederlagts ett antal gånger, om inte av andra så av mig.

mikaelj
2011-03-17, 21:25
Kanske lite mycket religion och lite ont om vetenskap på den där sidan.

Baserat på vad? Finns det någon vetenskap som stödjer palo-dieter? Att dra paralleller och säga "det var så vi åt under miljontals år" som anledning har nog vederlagts ett antal gånger, om inte av andra så av mig.

Läste ni ens listan innan autopiloten slog på?

Doctor Snuggles
2011-03-17, 21:29
Läste ni ens listan innan autopiloten slog på?

Ja, jag skummade igenom den snabbt.
Även om det finns några ok tips där, så tolkas det som du gör reklam för en palo-diet. Vilket är vad jag syftade på. Plus att det finns några galna tips där också, iaf utan egentligt vetenskapligt stöd, och ett tips som är potentiellt skadligt (det angånde att käka rött kött).

kettlebellGuden
2011-03-17, 21:30
Läste ni ens listan innan autopiloten slog på?

Ja.

1. Eliminera socker. Varför? Kolhydrater är knappast dåligt.
3. Gluten. Knappast någon obestridd forskning som pekar på att gluten skulle vara dåligt.
5. Favor ruminants bla bla for your meats. Varför skulle lamm, ko, etc. vara bättre än t.ex. vildfångad lax och kalkon?
7. 2 or 3 meals / day is best. <- Det här är den som är mest skrattretande.
9. Undvik lång aerobisk träning (vad är lång för övrigt?) . Rimmar illa med vad vår hjärna mår bra av.
11. eliminate legumes. Oh please.


Det enda som saknas är 15. Ät 30 bananer om dagen.

Doctor Snuggles
2011-03-17, 21:38
Ja.

1. Eliminera socker. Varför? Kolhydrater är knappast dåligt.
3. Gluten. Knappast någon obestridd forskning som pekar på att gluten skulle vara dåligt.
5. Favor ruminants bla bla for your meats. Varför skulle lamm, ko, etc. vara bättre än t.ex. vildfångad lax och kalkon?
7. 2 or 3 meals / day is best. <- Det här är den som är mest skrattretande.
9. Undvik lång aerobisk träning (vad är lång för övrigt?) . Rimmar illa med vad vår hjärna mår bra av.
11. eliminate legumes. Oh please.


Det enda som saknas är 15. Ät 30 bananer om dagen.

Apropå lång aerobisk träning så såg jag någon TED video från någon barefoot running snubbe som snackade om en stam som regelbundet springer 150 km i en stöt eller ngt sådant galet och inte har några välfärdssjukdomar och lever länge. Bara som en notis.

kettlebellGuden
2011-03-17, 21:40
Apropå lång aerobisk träning så såg jag någon TED video från någon barefoot running snubbe som snackade om en stam som regelbundet springer 150 km i en stöt eller ngt sådant galet och inte har några välfärdssjukdomar och lever länge. Bara som en notis.

Var det kanske Christopher McDougall?

Hans bok "Born to Run: A Hidden Tribe, Superathletes, and the Greatest Race the World Has Never Seen" är rätt inspirerande. Man blir sugen på att ta på femfingrarna och ta ett par varv i parken på direkten.

:edit: de äter, för övrigt, inte paleo eller ens i närheten.

Doctor Snuggles
2011-03-17, 21:49
Var det kanske Christopher McDougall?

Hans bok "Born to Run: A Hidden Tribe, Superathletes, and the Greatest Race the World Has Never Seen" är rätt inspirerande. Man blir sugen på att ta på femfingrarna och ta ett par varv i parken på direkten.

:edit: de äter, för övrigt, inte paleo eller ens i närheten.

Antagligen. Jag är dålig på detaljer som... namn, och annat oväsentligt. :D

EDIT: Nog dessa http://en.wikipedia.org/wiki/Tarahumara
Majs och bönor som huvudstapel. Och dricker en massa majsöl som är rikt i kolhydrater innan de ger sig ut och springer i 700 km. Yikes.
Det säger förstås inget om att kolhydrater skulle vara den bästa makronutrienten för sådana ändamål heller, nödvändigtvis.

Leifallan
2011-03-19, 19:02
7. 2 or 3 meals / day is best. <- Det här är den som är mest skrattretande.


utveckla gärna varför....

kettlebellGuden
2011-03-19, 19:18
utveckla gärna varför....

Jag har inte sett några övertygande bevis på att
äta 2-3 gånger per dag på något vis skulle vara sämre än 4 gånger, eller 7 gånger, eller 1 gång. Den här sajten bidrar verkligen inte med något
på det planet heller.

Antagligen. Jag är dålig på detaljer som... namn, och annat oväsentligt. :D

EDIT: Nog dessa http://en.wikipedia.org/wiki/Tarahumara
Majs och bönor som huvudstapel. Och dricker en massa majsöl som är rikt i kolhydrater innan de ger sig ut och springer i 700 km. Yikes.
Det säger förstås inget om att kolhydrater skulle vara den bästa makronutrienten för sådana ändamål heller, nödvändigtvis.

Yep. Det är dom. Utan fina NIKE-dojjer med dämpning och allt springer de med.

Om deras mat är opti tror jag de skiter i :)

Eddie Vedder
2011-03-19, 19:59
Yep. Det är dom. Utan fina NIKE-dojjer med dämpning och allt springer de med.


Men de skulle kanske springa ännu bättre med de skorna. :) Så vitt jag vet är det inte ovanligt att barfotalöparna ökar när de lär sig löpa i skor.

kettlebellGuden
2011-03-19, 20:08
Men de skulle kanske springa ännu bättre med de skorna. :) Så vitt jag vet är det inte ovanligt att barfotalöparna ökar när de lär sig löpa i skor.

Lustigt. Det är ju många som har raka motsatta effekten. Att de ökar och får mindre skadefrekvens när de lär sig springa utan dämpning.

Tror ju mycket av löpare från mörkaste afrika som dominerar i löparskor gör det för de får bättre tränare när de får sina sponsringskontrakt.

Eddie Vedder
2011-03-19, 20:12
Lustigt. Det är ju många som har raka motsatta effekten. Att de ökar och får mindre skadefrekvens när de lär sig springa utan dämpning.

Tror ju mycket av löpare från mörkaste afrika som dominerar i löparskor gör det för de får bättre tränare när de får sina sponsringskontrakt.

Ja barfotalöpning är högintressant. Och kul. :) Men allt "stöd" för att det skulle vara bra bygger på att det saknas stöd för att skor skulle vara bättre. Med andra ord lyder oftast argumentet "Det finns inget bevis för att de andra har rätt och därför har vi rätt". ;)

Har du läst Jacobs texter om det? Om inte så gör det, de är grymma.:thumbup:

Doctor Snuggles
2011-03-19, 20:13
Tror nog inte heller det nödvändigtvis är bra att bedöma elitlöpare för barfotalöpandets vara eller icke-vara. Sannolikt har de ypperliga förutsättningar som det är, som inte är särskilt relevant för medelsvensson.

kettlebellGuden
2011-03-19, 20:22
Ja barfotalöpning är högintressant. Och kul. :) Men allt "stöd" för att det skulle vara bra bygger på att det saknas stöd för att skor skulle vara bättre. Med andra ord lyder oftast argumentet "Det finns inget bevis för att de andra har rätt och därför har vi rätt". ;)

Har du läst Jacobs texter om det? Om inte så gör det, de är grymma.:thumbup:

Min egen övertygelse om varför barfotalöpning skulle vara bra bygger jag lite på att vi faktiskt har ett fotvalv och en jädrans stark vadmuskulatur som tar upp den mesta av kraften när man kör framfota-löpning, vs. hård smäll rätt upp i lederna.

Känns mycket skönare för mig iaf, helt klart. Barfota eller five fingers är min melodi (även för marklyft å knäböj :D).

Vad som är bäst tror jag kan vara lite individuellt. Oh well.

Nix inte läst Jacobs texter om det. Är det något i stil med hans bok så tror jag att jag måste avstå. :S

coolboynesko
2011-03-19, 20:25
Nix inte läst Jacobs texter om det. Är det något i stil med hans bok så tror jag att jag måste avstå. :S

Du tänker på fel Jakob!

kettlebellGuden
2011-03-19, 20:34
Du tänker på fel Jakob!

Ok. Känner ingen annan Jacob. Vad är det här för en?

A.Steinbach
2011-03-19, 20:53
Ok. Känner ingen annan Jacob. Vad är det här för en?

Jacob aka Guddi

Eddie Vedder
2011-03-19, 20:56
Nix inte läst Jacobs texter om det. Är det något i stil med hans bok så tror jag att jag måste avstå. :S

:laugh:

Jag tänker inte på Bananjacob. :D Min bloggkollega Jacob Gudiol:

Här är del 1 av 7:

http://traningslara.se/skor-barfotalopning-fotisattning-vara-fotters-utveckling-del-1-av-7/

Scrolla,nedåt så hittar du relaterade artiklar där du kan ta dig vidare i hela serien.

A.Steinbach
2011-03-19, 20:59
Lite mer om Taramuhara indianernas kost.

http://www.ajcn.org/content/31/7/1131.full.pdf

http://forttumbleweed.net/tarahumara.html

Väldig uthållighet trots mycket kolhydrater, alltid bra exempel att ta upp när LCHF-talibanerna börjar gagga om kolhydraternas inverkan på prestationen.

Sverker
2011-03-20, 07:07
Varför har vi en ureabildning ? Man måste alltid fråga varför.

Anledningen är uppenbar. Urea är en svagare bas än ammoniak. Fritt ammoniak skulle påverka pH i cellen och vi skulle få en del konstiga reaktioner mellan amminiak och peptidbindningar, ketogrupper, estrar etc.

Du ifrågasätter men vad är då det possitiva med att äta massor med protein ?

BUMP.

Du har svaret. Vad är svaret Grandmaster ?
Det ingår i ditt koncept att inta stor mängd protein på kort tid. Att extrapolera fram vad som händer vid kroniskt högt intag kan inte vara så svårt.


Jag har själv aldrig funderat över grejen med högt proteinintag. Det är miljövidrigt. Slöseri av jordens resurser. Övergödning lokalt där proteinet produceras och där det konsumeras. Fast det är en helt annan fråga.

Ristretto
2011-03-20, 10:53
LCHP är ju dessutom poänglöst. Protein i de mängderna blir bara en dyr kolhydratkälla.

Det här. Om man cyklar intaget av kolhydrat och fett ungefär varannan dag. Är det dumt att gå ner väldigt lågt på kolhydraterna de dagar man äter mer fett, dvs. runt 20-30g?

Jag tänker på detta eftersom man knappast hinner hamna i ketos och dessutom håller proteinintaget högt. Vore det i teorin smartare att lägga sig på ett högre intag av kolhydrater för att använda en mindre andel protein som energi?

Grandmaster
2011-03-23, 11:07
Höga urea- och amonianivåer i blodet är inte bra men de uppstår främst vid lever och njursjukdom. Hursomhelst så ökar dessa nivåer av en kost med väldigt mycket protein och även vid hård fysisk aktivitet, vilket till viss del placerar "bodybuilders" i riskzonen.
Man kanske snarare skall uttrycka sig mer som att det är potentiella problem.



Br J Sports Med. 2008 Apr;42(4):260-6. Epub 2007 Nov 5.

Glutamine protects against increases in blood ammonia in football players in an exercise intensity-dependent way.
Bassini-Cameron A, Monteiro A, Gomes A, Werneck-de-Castro JP, Cameron L.

1. Otaliga byggare och diverse styrkeatleter har krängt i sig hundratals gram protein utöver vad den medicinska litteraturen bedömer vara riskfyllt. Varför hittar man då inte en enda fallstudie på dödsfall som inträffat till följd av hyperammonemia i den moderna medicinska litteraturen? Friska individer givetvis, främst då byggare, styrkelyftare, etc. Du får gå tillbaks till 1800-talet för att hitta exempel på detta och även då är det tveksamt om hyperammonemia är den egentliga dödsorsaken.

2. Nordamerikanska urbefolkningen och eskimoernas traditionella dieter bestod i perioder av upp till 400 g protein. Inga problem med hyperammonemia.

3. Slutsats? Mycket sannolikt att vi - precis som många djur - kan anpassa oss till högproteindieter genom uppreglering av enzymer som glutamat dehydrogenas/ASAT/ALAT etc. Det är när enzymerna inte hänger med det blir problem (AKA rabbit starvation syndrome).

Eddie Vedder
2011-03-23, 11:15
(AKA rabbit starvation syndrome).

Som väl mer är en fråga om obalans väl? Utan att vara insatt känns det som att 200 gram protein + närmast obefintliga mängder fett och CHO borde vara en större risk än 300 gram protein plus en viss mängd av fett och CHO?

Grandmaster
2011-03-23, 11:46
Som väl mer är en fråga om obalans väl? Utan att vara insatt känns det som att 200 gram protein + närmast obefintliga mängder fett och CHO borde vara en större risk än 300 gram protein plus en viss mängd av fett och CHO?

Obalans är ett flummigt resonemang. Nej, så är det verkligen inte.

Eddie Vedder
2011-03-23, 11:49
Obalans är ett flummigt resonemang. Nej, så är det verkligen inte.

Förlåt för ordvalet då. Men du borde ju inse vad jag menar utifrån det andra jag skrev. Är risken för Rabbit Starvation enbart en fråga om proteinmängd per se eller påverkas den av vad man äter (eller inte äter) i övrigt?

Grandmaster
2011-03-23, 12:02
Förlåt för ordvalet då. Men du borde ju inse vad jag menar utifrån det andra jag skrev. Är risken för Rabbit Starvation enbart en fråga om proteinmängd per se eller påverkas den av vad man äter (eller inte äter) i övrigt?

Det skrev jag ju innan.

Det är när enzymerna inte hänger med det blir problem (AKA rabbit starvation syndrome).

Kör du raw vegan i några månader och sedan laddar med 4-5 kg kycklingfilé i ett antal dagar blir det problem.

Från <50 g protein/dag till 500 g+ protein/dag = problem. Leverenzymerna hänger inte med. Blir diarré och illamående ett tag. I värsta fall dör du.

Eddie Vedder
2011-03-23, 12:11
Det skrev jag ju innan.



Kör du raw vegan i några månader och sedan laddar med 4-5 kg kycklingfilé i ett antal dagar blir det problem.

Från <50 g protein/dag till 500 g+ protein/dag = problem. Leverenzymerna hänger inte med. Blir diarré och illamående ett tag. I värsta fall dör du.

Okej, tack. :)

Ola Wallengren
2011-03-23, 12:36
Jag är fullt medveten om att det finns en uppreglering i tex leverenzymer, vilket naturligtvis minskar risken för de potentiella hälsorisker det kanske innebär med högt proteinintag. Jag tror inte heller att den absoluta risken är speciellt stor, och därmed bör man titta på den relativa risken för framtida hälsoproblem.
Att byggare och olika populationer inte dött av akut hyperamonemi eller uremi är därför inte speciellt relavant. Jämför tex med blodfetter.

Att byggare eller andra högproteinkonsumenter inte utmärker sig i vården kan lika gärna göra med att de är få och ingen dokumenterat deras hälsoproblem i flrhållande till tidigare levandsvanor. Jag har i alla fall hört om två "gamla byggare" som går på dialysen här på sjukhuset, vilket iofs inte säger ett skit mer än att de finns i alla fall.

whalle
2011-03-23, 14:31
Själv tror jag att det viktigaste är att man hittar en kosthållning som man trivs med, vare sig den innehåller kolhydrater eller inte.


Jag hörde Björn Ferry prata lite om sin diet på P3 för någon dag sedan och det han sa tyckte jag var mycket vettigt. Han menade på att han åt enligt LCHF för att han upplevde att han mådde bra av det och att det gjorde att han höll sig frisk.

martinmartin
2011-03-23, 18:05
Själv tror jag att det viktigaste är att man hittar en kosthållning som man trivs med, vare sig den innehåller kolhydrater eller inte.


Jag hörde Björn Ferry prata lite om sin diet på P3 för någon dag sedan och det han sa tyckte jag var mycket vettigt. Han menade på att han åt enligt LCHF för att han upplevde att han mådde bra av det och att det gjorde att han höll sig frisk.

Okej.

MasterC
2011-04-06, 11:48
Har kört stenhårt på LCHP nu i sex veckor, har inte märkt speciellt stor skillnad förutom på ensaks fotbollsträningar när man vart lite seg i huvudet bara. Styrka och uthållighet har vart den samma, har t o m förbättrat min kondition ett par snäpp. Vad jag äter på en dag är följande

3ägg, 2proteinshakes(250g vardera), 500g kvarg(lidl) lunch med enbart kött och grönsaker, middag samma där. Inga frukter eller annat. Enda kolhydratkällan är kvargen och det är 17gram på hela dagen.

Tillägga att jag, löper före frukost 4km , gång 1.5km (7.2km/h) , 2fotbollsträningar (div4 topplag) samt 4styrkepass och 1 pass kondition/styrka

Njaha
2011-04-06, 20:05
Har du sett någon utveckling vad gäller kroppsfett och definitioner? :)

Blir väl lite mer kolhydrater på grund av grönsakerna? Men de är ju i princip obefintliga om du väljer rätt grönsaker i rätt mängder antar jag :P

MasterC
2011-04-07, 08:24
Broccoli, isbergsallad, tomat och gurka. Är väl ca 3g / 100g i broccoli äter väl ca 200-300g om dagen så 6-9g kolhydrater + kvarg så landar på 25-30g som mest :)

Ja har fått fram mer definition på axlar, armar och ben, dock målet med deffen är ju att få fram relativt synliga magrutor, dum som jag var så mätte jag inte kroppsfettet innan jag började. Men det är en bit kvar iallafall, jävla bukfett :)!

hejhopp79
2011-04-07, 11:08
Käka mer fett. Risken är att du får problem av något slag när du utesluter fetter. Dessutom, får du i dig vitamintillskott?

"Enda kolhydratskällan..." Vad tror du grönsaker är?

Grandmaster
2011-04-07, 11:46
Käka mer fett. Risken är att du får problem av något slag när du utesluter fetter. Dessutom, får du i dig vitamintillskott?

"Enda kolhydratskällan..." Vad tror du grönsaker är?

Bara på kolo man får "problem" om man äter för lite fett.

MasterC
2011-04-07, 11:56
Har som sagt inte upplevt några problem än, har ju ätardag varann vecka det bör räcka, samt omega3 tabletter och matfettet man steker i?

hejhopp79
2011-04-07, 15:47
Bara på kolo man får "problem" om man äter för lite fett.

Tycker du inte själv att ditt uttalande är rätt konstigt. I längden lär det ju inte vara optimalt att nolla fett.

Därför cyklar man kolisar och fett om man är smart. Det rekommenderar ju även du i ditt koncept.

Endura
2011-04-07, 16:10
Jenni, för att svara på din ursprungliga fråga:

Jag som tjej, som tränar hård styrketräning och under en period nu ätit enligt LCHF med en energifördelning på 60% fett, 30% protein (blir ca 2g/kg kroppsvikt för mig) och max 10% kolhydrater, måste min spontana reaktion bli att jag inte fattar varför jag inte anammat det tidigare.
Jag har tidigare ätit likt både ISO och LCHP, men då alltid haft ett slags sug kvar i skallen som jag fått lov att mota bort - det är nu borta, vilket för mig är hela poängen!
Jag upplever själv en stor fördel av den högre fettprocenten.

Dock vill jag tillägga att jag inte huvudsakligen baserar mitt fettintag på mättade fettkällor, jag äter väldigt mycket fet fisk, avokado, ägg och kompletterar med tex röror på mager(!)kvarg och majonaise, magra som feta animalier (kyckling, rött kött) men självklart också grädde/feta ostar, men då hellre i såser och liknande som feta komplement.

Du behöver inte alls äta bara bacon och fet ost för att uppnå en bra LCHF-fördelning.

Hoppas det gav lite mer ljus på frågan :)

mikaelj
2011-04-07, 16:47
Den där jobbige killen som tjatade om att fett, protein och fokus på att bli stark är en bra grej kanske hade en poäng ändå?
Undrar hur mycket historierevisionism vi kommer se framöver....

Jag är glad för din skull, Endura! Det låter som ungefär samma insikt jag gjorde för några år se'n.
Postat via en mobil enhet

DanielT
2011-04-07, 21:08
Bara på kolo man får "problem" om man äter för lite fett.

..inte bara på kolo verkar vara massa goja som sprids lite var stans..har aldrig fattat varför man behöver mer fett än par gram i praktiken..

jenni
2011-04-15, 17:18
Jenni, för att svara på din ursprungliga fråga:

Jag som tjej, som tränar hård styrketräning och under en period nu ätit enligt LCHF med en energifördelning på 60% fett, 30% protein (blir ca 2g/kg kroppsvikt för mig) och max 10% kolhydrater, måste min spontana reaktion bli att jag inte fattar varför jag inte anammat det tidigare.
Jag har tidigare ätit likt både ISO och LCHP, men då alltid haft ett slags sug kvar i skallen som jag fått lov att mota bort - det är nu borta, vilket för mig är hela poängen!
Jag upplever själv en stor fördel av den högre fettprocenten.

Dock vill jag tillägga att jag inte huvudsakligen baserar mitt fettintag på mättade fettkällor, jag äter väldigt mycket fet fisk, avokado, ägg och kompletterar med tex röror på mager(!)kvarg och majonaise, magra som feta animalier (kyckling, rött kött) men självklart också grädde/feta ostar, men då hellre i såser och liknande som feta komplement.

Du behöver inte alls äta bara bacon och fet ost för att uppnå en bra LCHF-fördelning.

Hoppas det gav lite mer ljus på frågan :)

tack, det var ett bra svar som fick mig att bli ännu mer nyfiken :)
vilka är dina kolhydratskällor eller jag menar de 10% var kommer de ifrån?
äter du frukt och grönt eller utesluts de också?