handdator

Visa fullständig version : Armbågssmärta från tricepsövningar


Zaqwer
2011-03-16, 16:56
Kön: Man
Ålder: 26
Längd och vikt. 185/82

Började få ont i båda armbågarna efter ett bröst/triceps-pass där jag kört tunga "French-pressar" (http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/BBTriExt.html) med rak stång, 5 reps per set nära fail, kör i vanliga fall lättare med minst 8 reps.

Har sen dess suttit kvar i 1,5 månad ungefär och smärtan är alltid värst efter att jag kört övningar som involverar triceps, har skippat rena tricepsövningar på senare tid men det gör även ont, fast inte lika mycket, efter att jag kört bänkpress tungt.

Smärtan känns ganska ytlig på en liten punkt, precis ovanför den spetsigaste delen. Det känns mest när jag trycker på stället. Hittar endast på den onda punkten när armbågsleden är utsträckt eller nära på utsträckt.

Kan det vara tennisarmbåge? Är det bara vila som gäller? Och i så fall räcker det med att vila från övningar som sträcker ut armbågsleden eller bör man även skippa rygg/bicepsövningar? Vill verkligen inte ta något avbrott från träningen nu men måste man så måste man :cryout:

mbruhn86
2011-03-16, 17:42
Jag har haft exakt samma problem 2 gånger sen jag börja träna för 7-8 månader sen och sista gången jag ignorerade det slutade det med att jag fick stanna hemma 1 månad. Jag la upp en tråd om det här på kolo och fick svaren att det mycket möjligt var en infektion i triceps muskelfäste i armbågen och fick rådet att vila från all träning vilket jag gjorde och blev bra igen. lite surt att behöva stå över träningen i någon vecka men hellre det än en långvarig skada. Du kan ju alltid köra mage och ben under tiden ;)

Zaqwer
2011-03-16, 20:44
Skönt att höra att du blev av med det. Det är så drygt att vila bara, träningen har senaste månaderna gått bättre än någonsin. Att behöva ta ett uppehåll känns för jävligt. Skippa pressövningar känns i alla fall självklart eftersom jag vet att jag får mer ont efter dom passen. Frågan är om man vågar köra lite biceps/rygg, kanske kan känna mig fram lite och se hur det går.

Bara köra ben/mage kommer jag bli galen av, träningsabstinensen kommer bli enorm!

Ego
2011-03-16, 20:57
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=158779&highlight=triceps+compartment

Hade några posts om liknande grej där.

mbruhn86
2011-03-17, 23:39
Skönt att höra att du blev av med det. Det är så drygt att vila bara, träningen har senaste månaderna gått bättre än någonsin. Att behöva ta ett uppehåll känns för jävligt. Skippa pressövningar känns i alla fall självklart eftersom jag vet att jag får mer ont efter dom passen. Frågan är om man vågar köra lite biceps/rygg, kanske kan känna mig fram lite och se hur det går.

Bara köra ben/mage kommer jag bli galen av, träningsabstinensen kommer bli enorm!

Ja det va riktigt skönt att bli av med det men det tog ju som sagt sin tid! Och vad som gäller med biceps så är det ju bara att känna efter med ett pass. jag personligen kunde inte köra alls nästan det som gjorde mest ont var nog zstången men om jag körde cable cross med stång så gick det om jag hade armbågarna tätt och vid höften, så det är bara att testa dig fram! Lycka till och hoppas du blir av med det!

Zaqwer
2011-03-30, 15:00
Nu har det gått 15 dagar sen jag senast körde några pressövningar vilket jag brukar få mest ont av. Också skippat all överkroppsträning förutom ett rygg/biceps pass för några dagar sen när jag ville känna efter hur det gick, tror varken det blev bättre eller sämre.

Första 5 dagarnas vila blev det bättre av, sen dess känns det som det stått stilla, gör fortfarande ont när jag trycker på armbågen.

Har använt mig av Voltaren gel senaste veckan och även haft armbågsvärmare, eller ja, avklippta strumpor :) på armbågarna.

Det jag nu undrar är hur länge bör man vänta innan man söker hjälp, och är det i så fall sjukgymnast man ska gå till? Mest rädd för att det är bortkastade pengar och att man endast får rådet att vila mer.

Baler Evans
2011-03-30, 15:03
Jag förstår inte varför denna armbågs dödande övning fortfarande används när det finns övningar med mindre risker som är minst lika bra både för volym och styrka.

wird
2011-03-30, 15:28
Som jag förstått det kan bicepsträning hjälpa vid onda armbågar

JiZZiE
2011-03-30, 18:39
Är det utsidan eller insidan av armbågen du har ont i?

Zaqwer
2011-03-30, 19:32
Är det utsidan eller insidan av armbågen du har ont i?

Utsidan, precis ovanför armbågsspetsen. Hittar endast på den onda punkten när jag klämmer där samtidigt som jag har armen utsträckt.

Cirkeln markerar där det gör ont.
http://i51.tinypic.com/2cz658m.gif

Som jag förstått det kan bicepsträning hjälpa vid onda armbågar

Testade att köra lite biceps nyss, lättare och högre reps. Ingen direkt försämring efter i alla fall som jag får om jag kör triceps.

Jag förstår inte varför denna armbågs dödande övning fortfarande används när det finns övningar med mindre risker som är minst lika bra både för volym och styrka.

Nej jag förstår inte nu jag heller, men hade inte haft problem med övningen tidigare. Får hitta på bättre övningsalternativ sen om jag blir bra igen.

lachwa
2011-04-01, 11:53
Jag förstår inte varför denna armbågs dödande övning fortfarande används när det finns övningar med mindre risker som är minst lika bra både för volym och styrka.

Vilka övningar är att föredra?

Zaqwer
2011-04-05, 00:33
Vilka övningar är att föredra?

Funderat lite på det jag med. Tycker den här känns ganska skonsam att köra med rep, men jag vet inte..

http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/CBBentoverTriExtRope.html

Update på läget: Har nu vilat från allt vad pressövningar heter i 3 veckor, bara kört lättare bicepsträning när det gäller övningar där jag böjer armen.

Det har helt klart blivit bättre, men känner fortfarande av det. Antagligen ökar smärtan direkt om jag skulle börja köra tungt igen, men kan det vara värt att börja köra lite lättare i bröst/triceps/axelövningar i rehabsyfte?

Ego
2011-04-05, 08:51
Tycker att det är dags att boka tid hos någon kunnig i området. 3 veckor är ändå rätt lång tid och ju mer tid det går desto jobbigare blir det med rehab.

lei
2011-04-05, 08:57
Verkar vara kunnigt folk här så gör en sneaky och provar att hoppa in, har smärta på samma ställe som TS och haft av och till, främst vid bänkpress och tricepsövningar samt pressar. Min armbåge hoppar dock till ofta vid extention av leden och knakar till. Har nu fått ont utanför gymmet också, så tänker söka upp hjälp. Vilken av alla yrkesgrupper bland naprapater/fysioterapefter osv bör man söka sig till för att få diagnos/hjälp?

Ego
2011-04-05, 09:10
Verkar vara kunnigt folk här så gör en sneaky och provar att hoppa in, har smärta på samma ställe som TS och haft av och till, främst vid bänkpress och tricepsövningar samt pressar. Min armbåge hoppar dock till ofta vid extention av leden och knakar till. Har nu fått ont utanför gymmet också, så tänker söka upp hjälp. Vilken av alla yrkesgrupper bland naprapater/fysioterapefter osv bör man söka sig till för att få diagnos/hjälp?

En duktig sjukgymnast eller naprapat borde inte ha något problem med det. Kolla runt med vänner, bekanta osv om de känner någon de kan rekommendera.

lei
2011-04-05, 09:19
Tack för snabbt svar... kör oblygt vidare och frågar: hur många gånger är det rimligt att gå för en sådan skada om den nu är "standard" och inte alltför udda/illa för att kunna ställa en diagnos?

Lite som att fråga hur långt ett snöre är men har hört att naprapater ofta rekomenderar 4+ behandligar som standard vilket medför rätt stora kostnader..

Ego
2011-04-05, 09:43
Tack för snabbt svar... kör oblygt vidare och frågar: hur många gånger är det rimligt att gå för en sådan skada om den nu är "standard" och inte alltför udda/illa för att kunna ställa en diagnos?

Lite som att fråga hur långt ett snöre är men har hört att naprapater ofta rekomenderar 4+ behandligar som standard vilket medför rätt stora kostnader..

Få en diagnos, boka inga extra behandlignar, fråga hur du kan rehabilitera hemma. Skriv här ;)

Sebbe18
2011-04-05, 10:56
Har exakt samma problem som dig dock så har jag haft ont i ca 3 år nu i båda armarna, har varit hos sjukgymnast och fick en del övningar som jag kunde göra hemma.
Gjorde de här övningarna i ca 10 veckor samt använde voltaren och en massa andra salvor och tog en paus från träningen.
Men det förändrades ingenting hade samma problem efter de här övningarna.
En av övningarna var att jag skulle ta en vikt ca 1 kg bakom huvudet och ta i med triceps. Fick inte ont alls med 1 kg vikten men om jag höjde över 5 kg så började det strama lite där bak.
Har samma problem även idag men tycker att det flyter på ganska bra kan köra axlar,bröst tungt men får ibland hoppa över triceps eller att jag kör på lättare vikter.

lachwa
2011-04-06, 10:56
Även jag har en skum armbågsskada som dök upp mellan träningspassen. Armbågen knäppte till ordentligt när jag böjde den upp som vid en hantelcurl och det var inte skönt. Började även känna av armbågen på flera ställen med tiden och det har jag haft sedan 4 år men den har varit stundvis bra och då har jag börjat träna men har bara efter ett par gånger blivit sämre eller fått knäppljudet tillbaka.

Denna skada har ibland gjort mig riktigt deprimerad och jag har varit riktigt otränad. Förra våren flyttade jag ett par större grenar på några kg och det räckte för att armbågen skulle bli sämre under några veckor.

Den träningsperiod jag är inne i har gått bra. Armbågen känner jag av då och då, speciellt efter armträning men det går över tills nästa pass. Det jag har gjort nu är att inte ta i speciellt hårt när jag tränar armar. Körde extremt lätt i början och har varit noga med att inte lägga på dom där extra vikterna fast jag borde orka. Nu efter 3 månader kan jag köra ganska tungt, från 3:e set orkar jag max 10-12 reps med vikterna. När jag känner av armbågen masserar jag underarmen ganska hårt med olja (liniment). Detta gör så att jag kan träna men jag tror aldrig jag blir helt bra i armbågen. Kan tillägga att jag aldrig haft direkta smärtor, mer en mycket obehaglig känsla av att något hoppar fel och lite känningar här och där runt armbågen.

Mitt tips är att du vinner mycket tid på att träna försiktigt en längre tid även fast du orkar mycket mer. Stretcha alla muskler i armarna och massera underarmen ganska hårt med någon olja eller liniment.

Vet inte om mitt problem även sitter i tricepsfästet men det är mycket möjligt. Av någon anledning har jag inte kört direkta tricepsövningar denna träningsperiod förutom med kroppen på pall. Kanske därför det går bra nu?