handdator

Visa fullständig version : Ingen påverkan av mononatriumglutamat på kroppsvikt


King Grub
2011-03-16, 14:36
Although the umami compound monosodium glutamate (MSG) is a widely used flavor enhancer, controversy still persists regarding the effects of MSG intake on body weight. It has been claimed, in particular, that chronic MSG intake may result in excessive body weight gain and obesity. In this study we assessed the effects of chronic (16 weeks) ad libitum MSG on body weight and metabolism of C57BL6/J mice. Adult male mice were divided in four experimental groups and fed with either a low-fat (LF) or high-fat (HF) diet and with either two bottles of plain water or one bottle containing 1% MSG and another one containing water according to a factorial design. Mice were monitored weekly for body weight and food/fluid intake for 15 weeks. At the end of the experiments, the circulating levels of leptin, insulin, total protein, total cholesterol, triglyceride, blood urea nitrogen, and non-esterified fatty acids were also analyzed. Our results show that MSG intake did not influence body weight in either LF or HF groups. Interestingly, although animals overall displayed strong preferences for MSG against water, preferences were relatively higher in LF compared to HF group. Consistent with the body weight data, while significant differences in leptin, insulin, total cholesterol, and non-esterified fatty acids were found between HF and LF groups, such an effect was not influenced by MSG intake. Finally, indirect calorimetry measurements revealed similar energy expenditure levels between animals being presented water only and MSG only. In summary, our data does not support the notion that ad libitum MSG intake should trigger the development of obesity or other metabolic abnormalities.
Copyright © 2011 S. Karger AG, Basel.

Digestion. 2011;83 Suppl 1:32-6. Effects of ad libitum ingestion of monosodium glutamate on weight gain in C57BL6/J mice.

forslund
2011-03-16, 14:56
Finns det några andra dokumenterade effekter på människan av glutamat?

hejhopp79
2011-03-16, 15:04
Spekuleras om allergiska reaktioner och neuropsyk. problematik.

Googla MGS

KaptenKnäsvag
2011-03-16, 15:48
Spekuleras om allergiska reaktioner och neuropsyk. problematik.

Googla MGS

Metal Gear Solid?

Tror du menar MSG

Scratch89
2011-03-16, 16:18
Har det ens funnits indikationer på detta tidigare? Aldrig något jag har hört, och då har jag ändå pratat med många människor som varit nojiga över glutamat.

hejhopp79
2011-03-16, 17:57
Metal Gear Solid?

Tror du menar MSG

orly

Eddie Vedder
2011-03-16, 19:18
Har det ens funnits indikationer på detta tidigare?

Ja det är ju därför studien gjorts. De säger ju i bakgrunden att kopplingen setts och därför den här undersökningen. Men nu tycker jag iofs att ordvalen är lite felvalda eftersom det får det att låta som en direkt kausal effekt och det man sett som skulle kunna peka på det borde ju vara vanliga från sambandsstudier (som vanligt i kostforskningssammanhang:)). I fullängdaren framgår med all säkerhet de källor de fått hypotesen ifrån.

Xerxex
2011-03-17, 00:25
chinese restaurant syndrom kanske?

Eddie Vedder
2011-03-19, 08:37
Har det ens funnits indikationer på detta tidigare? Aldrig något jag har hört, och då har jag ändå pratat med många människor som varit nojiga över glutamat.

Ja det är ju därför studien gjorts. De säger ju i bakgrunden att kopplingen setts och därför den här undersökningen. Men nu tycker jag iofs att ordvalen är lite felvalda eftersom det får det att låta som en direkt kausal effekt och det man sett som skulle kunna peka på det borde ju vara vanliga från sambandsstudier (som vanligt i kostforskningssammanhang:)). I fullängdaren framgår med all säkerhet de källor de fått hypotesen ifrån.

Om du vill kolla referenserna är fullängdaren här:

http://content.karger.com/ProdukteDB/produkte.asp?Aktion=ShowFulltext&ArtikelNr=323405&Ausgabe=254813&ProduktNr=223838

Fartman
2011-03-19, 11:51
Ja det är ju därför studien gjorts. De säger ju i bakgrunden att kopplingen setts och därför den här undersökningen. Men nu tycker jag iofs att ordvalen är lite felvalda eftersom det får det att låta som en direkt kausal effekt och det man sett som skulle kunna peka på det borde ju vara vanliga från sambandsstudier (som vanligt i kostforskningssammanhang:)). I fullängdaren framgår med all säkerhet de källor de fått hypotesen ifrån.

Känns ju rent spontant som att den misstänkta kopplingen till övervikt hänger ihop med vart man hittar glutamatet "naturligt". Typ kinabuffé, ingen smalmat precis :)

Eddie Vedder
2011-03-19, 12:07
Känns ju rent spontant som att den misstänkta kopplingen till övervikt hänger ihop med vart man hittar glutamatet "naturligt". Typ kinabuffé, ingen smalmat precis :)

Snarare att MSG skulle trigga extra hunger och/eller aptit. Typ som hypotesen om sötningsmedel.

hejhopp79
2011-03-19, 12:15
Snarare att MSG skulle trigga extra hunger och/eller aptit. Typ som hypotesen om sötningsmedel.

Precis.

Och ja, man kan ofta hitta det en masse på kinesiska restauranger.

Eddie Vedder
2011-03-19, 12:27
Precis.

Och ja, man kan ofta hitta det en masse på kinesiska restauranger.

Fast i den naturligt umamirika kosten, inte som MSG. Men det finns ju idag inget som tyder på att det skulle vara skillnad.

hejhopp79
2011-03-19, 12:32
Fast i den naturligt umamirika kosten, inte som MSG. Men det finns ju idag inget som tyder på att det skulle vara skillnad.

Det skopas ju även ner MSG i maten. Hur det ligger till i Sverige vet jag inte, men i alla fall i USA. Man är rätt frikostiga med det.

Eddie Vedder
2011-03-19, 12:33
Det skopas ju även ner MSG i maten. Hur det ligger till i Sverige vet jag inte, men i alla fall i USA. Man är rätt frikostiga med det.

Där ser man, det visste jag faktiskt inte om.

hejhopp79
2011-03-19, 12:39
Där ser man, det visste jag faktiskt inte om.

Jupp, men frågan är ju om det finns spekulativa hälsorisker förutom högre kroppsvikt.

Precis som med aspartam är det anekdotalt kopplat till hyperaktivitet. Men hur mycket sanning som finns i det är svårt att säga. Kan vara allergiska/överkänslighets-reaktioner.

King Grub
2011-04-07, 18:35
Background: It has been hypothesized that monosodium glutamate (MSG), a flavor enhancer, is positively associated with weight gain, which influences energy balance through the disruption of the hypothalamic signaling cascade of leptin action.

Objective: The objective was to examine the longitudinal association between MSG consumption and incidence of overweight.

Design: Data were collected from the China Health and Nutrition Survey (CHNS), a prospective open-cohort, ongoing nationwide health and nutrition survey, consisting of 10,095 apparently healthy Chinese adults aged 18–65 y at entry from 1991 to 2006. Diet, including MSG and other condiments, was assessed with a weighed food inventory in combination with three 24-h recalls. Incident overweight was defined as a body mass index (BMI; in kg/m2) ≥ 25 or ≥23 based on World Health Organization recommendations for Asian populations. Multilevel mixed-effects models were constructed to estimate change in BMI, and Cox regression models with gamma shared frailty were used to determine the incidence of overweight.

Results: The mean follow-up was 5.5 y. The cumulative mean (±SD) MSG intake of 2.2 ± 1.6 g/d was positively associated with BMI after adjustment for potential confounders and cluster effects at different levels (individual, household, and community). The adjusted hazard ratio of overweight was 1.33 (95% CI: 1.01, 1.75; P for trend < 0.01) for participants in the highest quintile of MSG intake compared with those in the lowest quintile after adjustment for age, physical activity, total energy intake, and other major lifestyle factors.

Conclusions: MSG consumption was positively, longitudinally associated with overweight development among apparently healthy Chinese adults. Additional studies are needed to elucidate mechanisms of action and to establish causal inference.

http://www.ajcn.org/content/early/2011/04/06/ajcn.110.008870.full.pdf+html

prOtotype
2011-04-07, 19:31
Snarare att MSG skulle trigga extra hunger och/eller aptit. Typ som hypotesen om sötningsmedel.

Sååååå, lättare att bulka med det? :D

hillbilly90210
2011-04-07, 20:03
För många innebär ju ett stopp för buljong, kött- och grillkrydda och aromat vid matlagningen att det blir lättare att deffa i alla fall... :D