handdator

Visa fullständig version : Newbie ska deffa för första gången


salkin_21
2011-03-16, 10:42
Hej. Jag är en kille på 20 år som tränat på gym sen jag var 15. Jag har dock aldrig provat att deffa. Jag har nu läst igenom deffguiden ett antal gånger och läst igenom ganska många trådar här inne angående detta men de finns en del frågetecken som jag behöver få hjälp med att räta ut. Jag trycker iväg all info om mig så de ska ge er kunniga en bättre bild av mig, även om en del kanske är onödig i detta sammanhang.

Jag ber redan nu om ursäkt för idiotiska frågor och en dåligt konstruerad text. Hoppas ni kan förstå någorlunda och jag är tacksam för alla svar jag kan få.

Anledningen till att jag vill deffa är för att jag tränar på ganska hårt tycker jag men jag ligger konstant på samma vikt, ungefär 92-94 kg. Jag vill gå ner i fettprocent då det skulle gynna mig som fotbollsspelare att bli lättare för att båda kunna springa fortare, hoppa högre och orka mera. Jag tror anledningen till detta är för att jag äter mycket kolhydrater. Jag skulle själv säga att jag är "kraftig" och har enkelt för att lägga på mig massa men väldiga problem med att göra av mig med den. Jag är väldigt nöjd med den massa/styrka jag har nu och måste bara få ner fettprocenten på kroppen för att bli väldigt nöjd.

Lite stats:
92 kg
186 cm
20 år
4-5 års styrketräning erfarenhet

Jag tränar fotboll och det är de jag vill bli bra i så att säga. Styrketräningen är ett nödvändigt komplement och något jag verkligen gillar.
Såhär kan en vecka se ut för mig:

måndag: gym (ben) + fotbollsträning
tisdag: gym (rygg) + fotbollsträning
onsdag: gym (mage) + fotbollsträning
torsdag: gym (överkroppen dvs frivädningar "komplexstyrka" osv) + fotbollsträning
fredag: vila
lördag: match
söndag: vila/löpning/fotbollsträning/gym

Ska tilläggas att jag är målvakt så matchdagarna är inte speciellt tunga.

Jag har dock problem med att avgöra i vad för grad min stress- och aktivitetsfaktor ligger i dom respektive dagarna. Ska sägas att jag inte gör särskilt mycket under dagarna och att det blir en del timmar framför datorn i väntan på träning.
Som t.ex måndag-torsdag så ligger den väl på 1.7-1.8 ungefär?
Fredag ligger den väl på 1.3 ungefär om jag inte gör speciellt mycket, ute lite kanske, städar lite, gör ett par ärenden osv?
Lördagarna skulle jag vilja påstå är 1.5-1.6 ungefär?
Låter dom här uppskattningarna rimliga?

Jag har räknat ut att jag ligger på 2764.5 Kcal vid vilodag för kaloribalans.

När man deffar, ska man anpassa kaloriintaget till exakt det som de är dom dagarna, beroende på vilken aktivitet jag utövar specifikt eller ska man gör ett överslag på en hel vecka?

Jag har som mål att nå 85-86 kg och är beredd att gå ner 0.5 kg i veckan då jag känner att det låter som ett rimligt mål för mig vilket bör ta 3 månader ungefär.

Hur fungerar det med ätardagar? Äter ni vad som helst då utan att tänka på hur många kcal ni drar i er eller är det ett visst tak man inte får överstiga?

Vad för olika produkter bör jag använda för att detta ska kunna fungera bra, för att få i mig all protein som behövs osv?

Kan säga att jag har en förmåga för att bli sjuk ganska lätt så finns det något i vitaminstil som hjälper er att hålla er friska?

Var får man tag på en "bra" våg så man kan väga all sin mat?

Skulle de för min del fungera med PF trots att jag ofta tränar båda morgon och kväll? Finns det någon lösning på det? Läst igenom en del i den stora tråden som berör ämnet men har svårt att hitta något ordentligt svar på detta. Någon som löst detta och får det att fungera? Tycker det låter väldigt intressant.

Något mer jag ska tänka på såhär första gången som ni har egna erfarenheter av som hjälp er?

Tanken var att jag skulle börja med detta på måndag nästa vecka.

Jag ber om ursäkt för idiotiska frågor och en dåligt konstruerad text. Hoppas ni kan förstå någorlunda och jag är tacksam för alla svar jag kan få.

Peace

944RS
2011-03-16, 11:14
Du behöver kanske inte rusa iväg och köpa en matvåg det första du gör utan du har ju märkt att du står ganska still i kroppsvikt på den mängd mat du äter nu. Så börja helt enkelt med mindre portioner.

Som du var inne på så är det viktigt att du håller proteinmängden fortsatt hög så då återstår det nästan bara att minska på kolhydraterna. äter du extremt mycket fett så kan du ju alltid testa att minska lite på det med för attlättare få ner kcal mängden.
Blir du för hungrig så kan du om det passar öka fettmängden igen och minska ner ännu mer på kolhydraterna. För sånt behövs det ingen våg.

Om PF passar dig är omöjligt att säga. Testa dig fram några veckor.
Låt allting ta tid för man behöver oftast någon vecka på sig att anpassa sig för sin nya livsstil.

Ang. ätardagar så har de egentligen ingen bra effekt för viktminskningen utan förlänger ju bara dieten ytterligare någon dag. Men känner du att du måste äta mer någon dag så gör det då. Om du vill toksvulla den dagen så är det upp till dig men i princip så ju mer du äter ju mer förlänger du din diet.

salkin_21
2011-03-16, 11:24
Om PF passar dig är omöjligt att säga. Testa dig fram några veckor.
Låt allting ta tid för man behöver oftast någon vecka på sig att anpassa sig för sin nya livsstil.

Jag tänkte mer på hur man lägger upp detta för att fungera på ett korrekt sätt. Man ska äta ett litet mål innan träning och två stora mål efter träning men hur kan man ändra detta om man tränar t.ex två gånger om dagen?

Tack för dina svar!

944RS
2011-03-16, 11:36
Jag tänkte mer på hur man lägger upp detta för att fungera på ett korrekt sätt. Man ska äta ett litet mål innan träning och två stora mål efter träning men hur kan man ändra detta om man tränar t.ex två gånger om dagen?

Tack för dina svar!

PF passar nog mig ganska dåligt så jag har inte lagt ner så jättemycket tid på att läsa om det.
Jag tränar oftast på morgonen och vissa dagar blir det dubbla pass med kondition på morgonen och styrka på kvällen.

Jag äter oftast inget innan träningen utan det blir enbart protein i form av EAA eller vassle. Sedan protein direkt efter träningen och vanlig mat 60-90 min efter det.

salkin_21
2011-03-17, 13:20
Jag tränar fotboll och det är de jag vill bli bra i så att säga. Styrketräningen är ett nödvändigt komplement och något jag verkligen gillar.
Såhär kan en vecka se ut för mig:

måndag: gym (ben) + fotbollsträning
tisdag: gym (rygg) + fotbollsträning
onsdag: gym (mage) + fotbollsträning
torsdag: gym (överkroppen dvs frivädningar "komplexstyrka" osv) + fotbollsträning
fredag: vila
lördag: match
söndag: vila/löpning/fotbollsträning/gym

Ska tilläggas att jag är målvakt så matchdagarna är inte speciellt tunga.

Jag har dock problem med att avgöra i vad för grad min stress- och aktivitetsfaktor ligger i dom respektive dagarna. Ska sägas att jag inte gör särskilt mycket under dagarna och att det blir en del timmar framför datorn i väntan på träning.
Som t.ex måndag-torsdag så ligger den väl på 1.7-1.8 ungefär?
Fredag ligger den väl på 1.3 ungefär om jag inte gör speciellt mycket, ute lite kanske, städar lite, gör ett par ärenden osv?
Lördagarna skulle jag vilja påstå är 1.5-1.6 ungefär?
Låter dom här uppskattningarna rimliga?

Jag har räknat ut att jag ligger på 2764.5 Kcal vid vilodag för kaloribalans.
Peace

Ingen som har god erfarnhet av att uppskatta aktivitetsfaktorn och kan hjälpa mig uppskatta ungefär vad jag ligger på?

DGARD
2011-03-17, 15:04
Gör en uppskattning och testa o lägga dig på det i en vecka eller två och se om du går upp eller ner och justera upp/ner efter hur utfallet blir.