handdator

Visa fullständig version : Deff eller svält?


Mimmla
2011-03-15, 22:50
Okej jag behöver lite hjälp här tror jag.
Just nu ligger jag på ca 1000 kcal om dagen.
Tränar i princip inte ett skit dock. Dansar kanske 4-5 timmar i veckan och går ut med hunden på långpromenader tränar hemma med situps och armhävningar och rygglyft mm ett par gånger om dagen korta pass.
Jag har lite svårt att komma underfund med hur mycket kcal jag använder om dagen.

Jag körde samma grej förra våren och gick ner 16 kilo på 3-4 månader.
I vinter gick jag upp ca 2-3 kilo.

Väger mellan 64-66 är 161 cm lång och ganska muskulös.
Tjej kan påpekas också.

Tänkte gå ner till under 60 sträcket iaf.
Och gärna innan sommaren börjar på allvar. Vill ju inte bli vassbadare i år ^^

Hur mycket kan jag träna utan att detta blir farligt för kroppen??

Fredron
2011-03-15, 23:21
1000 kcal per dag där du tränar?
ja då svälter du dig själv låter det som och kommer antagligen förlora en hel del muskler.
Jag skulle rekommendera att du tar det lugnare och ligger på -500 kcal per dag.
Då kan du tappa 2kg/månad och då kommer du under 60 utan problem innan sommaren.
Jag skulle tro att du behöver drygt 2000 kalorier minst i alla fall för att ligga på kaloribalans.
Det går inte direkt att bygga muskler om du ligger på kaloriöverskott utan du får satsa på att bibehålla så mycket muskelmassa som möjligt. Försök att få i dig mycket protein och fylla på med energi direkt efter du tränat.
Det finns ingen poäng med att köra situps, armhävningar etc flera gånger per dag.
Det bästa du kan göra är nog att trötta ut de muskler du har ordentligt och sen låta dem vila 1-2 dagar innan du tränar dem igen.

Explode
2011-03-15, 23:26
Det går inte direkt att bygga muskler om du ligger på kaloriöverskott utan du får satsa på att bibehålla så mycket muskelmassa som möjligt.

Han menar kaloriunderskott.

Fredron
2011-03-15, 23:42
Han menar kaloriunderskott.

Ah, tack :)
Kaloriunderskott givetvis!

Mimmla
2011-03-16, 00:18
1000 kcal per dag där du tränar?
ja då svälter du dig själv låter det som och kommer antagligen förlora en hel del muskler.
Jag skulle rekommendera att du tar det lugnare och ligger på -500 kcal per dag.
Då kan du tappa 2kg/månad och då kommer du under 60 utan problem innan sommaren.
Jag skulle tro att du behöver drygt 2000 kalorier minst i alla fall för att ligga på kaloribalans.
Det går inte direkt att bygga muskler om du ligger på kaloriöverskott utan du får satsa på att bibehålla så mycket muskelmassa som möjligt. Försök att få i dig mycket protein och fylla på med energi direkt efter du tränat.
Det finns ingen poäng med att köra situps, armhävningar etc flera gånger per dag.
Det bästa du kan göra är nog att trötta ut de muskler du har ordentligt och sen låta dem vila 1-2 dagar innan du tränar dem igen.

Mja men men tränar ju inte direkt, det är ju bara pyttelite.
Men jag brukar ligga på ca 2000 i vanliga fall och då händer inte ett skit :cryout:
Men frågan är ifall jag vill ha så mycket mer muskler. Vill mest gå ner i fett bara. Jag är väldigt grov som det är redan.
Mina korta träningspass gör jag mest för att bränna lite kcal och hålla igång. Har precis flyttat så jag har inte kommit iväg till något gym än.
Det känns liksom inte som det händer något när jag drar ner 500 kcal bara :/

Bwall
2011-03-16, 00:51
Mja men men tränar ju inte direkt, det är ju bara pyttelite.
Men jag brukar ligga på ca 2000 i vanliga fall och då händer inte ett skit :cryout:
Men frågan är ifall jag vill ha så mycket mer muskler. Vill mest gå ner i fett bara. Jag är väldigt grov som det är redan.
Mina korta träningspass gör jag mest för att bränna lite kcal och hålla igång. Har precis flyttat så jag har inte kommit iväg till något gym än.
Det känns liksom inte som det händer något när jag drar ner 500 kcal bara :/

2000 kcal låter som en rimlig dagsförbrukning för dig, så då borde du inte gå ner särskilt mycket. Du kommer inte bygga några muskler om du går ner i vikt heller, bara tappa mindre muskler, vilket gör att du ser bättre ut när du väl tappat dina kilon. Lycka till!

Mimmla
2011-03-16, 01:00
2000 kcal låter som en rimlig dagsförbrukning för dig, så då borde du inte gå ner särskilt mycket. Du kommer inte bygga några muskler om du går ner i vikt heller, bara tappa mindre muskler, vilket gör att du ser bättre ut när du väl tappat dina kilon. Lycka till!

Nej som sagt det händer inte ett skvatt om jag är såhär lat med träningen och äter så många kcal.
Tappa mindre muskler??

Mokai
2011-03-16, 03:31
Nej som sagt det händer inte ett skvatt om jag är såhär lat med träningen och äter så många kcal.
Tappa mindre muskler??

Ja om du inte styrketränar medan du är i kaloriunderskott (bara de lilla du nämnde på första inlägget) kommer du att tappa muskler på vägen.

(Om du inte har läst deffguiden så rekommenderar jag denna: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881 )

Benjila
2011-03-16, 07:26
Jag körde samma grej förra våren och gick ner 16 kilo på 3-4 månader. Är väl bara att köra på igen då med samma upplägg i princip :) Du väger lite mindre nu vilket skulle innebära att du behöver lite mindre kalorier nu. Men åt du 1000 kalorier om dagen då tycker jag du inte behöver sänka. Försök att börja med styrketräning så fort du bara kan.
Hur mycket kan jag träna utan att detta blir farligt för kroppen??Om du menar med dina 1000 kalorier? Väldigt mycket om du spenderar dem på rätt kost.

Nykropp
2011-03-16, 07:47
Ganska muskulös? Har du en bild som visar det?
För övrigt så lär du inte bli pumpad om du tränar under viktnedgång. Det handlar ju mest om att behålla dom få muskler du har. :)

Lycka till!

Mimmla
2011-03-16, 11:22
Ja om du inte styrketränar medan du är i kaloriunderskott (bara de lilla du nämnde på första inlägget) kommer du att tappa muskler på vägen.

(Om du inte har läst deffguiden så rekommenderar jag denna: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881 )

Men hur mycket måste jag träna då?
Egentligen skulle jag vilja bli av med lite benmuskler ifs.
Ah tackar ^^

Mimmla
2011-03-16, 11:28
Är väl bara att köra på igen då med samma upplägg i princip :) Du väger lite mindre nu vilket skulle innebära att du behöver lite mindre kalorier nu. Men åt du 1000 kalorier om dagen då tycker jag du inte behöver sänka. Försök att börja med styrketräning så fort du bara kan.
Om du menar med dina 1000 kalorier? Väldigt mycket om du spenderar dem på rätt kost.


Jo hoppas det går lika bra igen då ^^
Nej sänka blir nog inge bra, jag fungerar bra på 1000 kcal om dagen med den motionen jag har. Men om jag skulle sänka så skulle det nog bli jobbigare.
Men bör jag börja med några proteintillskott om jag kör hårt på gymmet?

Ah gott att höra. Folk har ballat ur totalt när jag berättat att jag käkar tusen om dagen. Men jag mår ju bra och har en stadig och inte allt för hetsig nedgång. Och äter man rätt borde man ju inte ta skada av det kan jag tycka.

Mimmla
2011-03-16, 11:38
Ganska muskulös? Har du en bild som visar det?
För övrigt så lär du inte bli pumpad om du tränar under viktnedgång. Det handlar ju mest om att behålla dom få muskler du har. :)

Lycka till!

Jag vill inte bli pumpad, jag vill bli slank :P
Du får gå in på min sida och kolla där finns det bilder.
Har 20% kroppsfett just nu. Sådär bra vadderat som på alla kvinnor så inte musklerna syns. ;)
Svårt att veta hur mycket jag ska träna för att bibehålla.

Mimmla
2011-03-16, 11:39
Har visst glömt att skriva att jag rider 3 pass i veckan minst en och en halv timme åt gången också.

Inge Enveten
2011-03-16, 11:48
Jag har sett vad du äter i en annan tråd och du bör meddelas att din kost är värdelös ur en synpunkt vad gäller bra fördelning mellan makronutrienter. Som en annan medlem skrev i den tråden borde du prioritera protein, sedan fett och sist kolhydrat. Även om du tycker att ditt nuvarande upplägg är bra så borde du ta och prova en dag med ett högre protein och fettintag samt minskad kolhydratintag. Utvärdera efteråt, kör på det du trivs bäst med, men hur som helst, kaloriunderskott + proteinunderskott = perfekt kombination för att förlora muskler vilket i sin tur kan leda till att du bara blir fetare.

Mimmla
2011-03-16, 12:19
Jag har sett vad du äter i en annan tråd och du bör meddelas att din kost är värdelös ur en synpunkt vad gäller bra fördelning mellan makronutrienter. Som en annan medlem skrev i den tråden borde du prioritera protein, sedan fett och sist kolhydrat. Även om du tycker att ditt nuvarande upplägg är bra så borde du ta och prova en dag med ett högre protein och fettintag samt minskad kolhydratintag. Utvärdera efteråt, kör på det du trivs bäst med, men hur som helst, kaloriunderskott + proteinunderskott = perfekt kombination för att förlora muskler vilket i sin tur kan leda till att du bara blir fetare.

Aha den dagen när jag åt massa kolhydrater bara :P
Ah jo det vet jag.
Men vad ska jag äta för bra mycket protein då?
Kvarg vet jag och det äter jag då och då.

vicarious
2011-03-16, 12:32
Kött, ägg, fisk, fågel, mejeriprodukter.

Mimmla
2011-03-16, 12:34
Kött, ägg, fisk, fågel, mejeriprodukter.

Svindyrt då med andra ord :P
Men jag äter fisk kanske 2 ggr i veckan och kyckling kanske två gånger. Kött vet jag inte hur ofta jag äter men det är ju mest köttfärs och sånt men det kanske inte spelar någon roll? Mejeri till frukost.
Men fasiken aldrig ägg.

Inge Enveten
2011-03-16, 12:53
Måste inte alls vara dyrt. Passa på att köpa när det säljs billigt och frys in. Att blanda in proteinpulver där det går, t.ex i kvargen, kan vara en bra idé också.

Mimmla
2011-03-16, 16:32
Måste inte alls vara dyrt. Passa på att köpa när det säljs billigt och frys in. Att blanda in proteinpulver där det går, t.ex i kvargen, kan vara en bra idé också.

Jo jag brukar försöka göra det.
Det är bra synd att jag tycker proteinpulver är så jävla äckligt bara :(

Men nu har jag hittat en träningskompis, blir träning tre dar i veckan på gym. Plus ridningen och dansen. Får se om jag kan hålla mig till de här kcal eller om jag ska öka 500.
Tur att man älskar tonfisk på burk iaf.

Inge Enveten
2011-03-16, 16:57
Alla proteinpulver smakar inte lika dant. Sök lite så lovar jag att du kan hitta ett billigt som du tycker är gott :)

Mimmla
2011-03-16, 17:11
Alla proteinpulver smakar inte lika dant. Sök lite så lovar jag att du kan hitta ett billigt som du tycker är gott :)

Hm ja det kanske är sant.
De jag har smakat har verkligen smakat konstgjort och pulver. tvi ><

Mokai
2011-03-16, 18:41
Hur mycket ska du träna?
Det vågar jag inte svara på eftersom jag är själv nybörjare på detta område.

Men själv kör jag halvkroppspass ca3-4ggr per vecka.
Det viktigaste är att du 'underhåller' dina muskler under deff så dem inte blir ledsna och försvinner... och käkar massa protein.

PS: Ägg är gott!!!

Mimmla
2011-03-16, 19:38
Hur mycket ska du träna?
Det vågar jag inte svara på eftersom jag är själv nybörjare på detta område.

Men själv kör jag halvkroppspass ca3-4ggr per vecka.
Det viktigaste är att du 'underhåller' dina muskler under deff så dem inte blir ledsna och försvinner... och käkar massa protein.

PS: Ägg är gott!!!

Jag tänkte gå på gym tre till fyra dagar i veckan, rider två till tre dagar och dansar åtminstone en. Sen går jag ju med hunden också.
Ridningen är mest kondition och dansen också.

Var på första passet med PT idag, sjukt kul :D
Men jäkla sadist till tränare jag hade. Hon var iaf imponerad för att jag var så stark ^^
Hon blev lite förvånad av min benstyrka, körde 250 kg 12 rep utan problem. Och då hade jag ändå cyklat i 15 min som en dåre och gjort massa andra maskiner.
Fan det kan vara början på något bra det här :naughty:

vicarious
2011-03-16, 21:27
Protein är dyrt. Varför tror du alla handlar som galningar när det är rea på t ex kvarg eller kött? Varför tror du folk räknar på PPK? Alltså hur många gram protein man får ut per krona.

Det behöver inte bli dyrt, eller man kan iallafall försöka göra det mindre dyrt. Handla när det är billigt, använd utrymmet i din frys.

Jag är extremt prismedveten och räknar nästan alltid på PPK när jag bedömer en vara. Det har hjälpt mig hålla nere matkostnaderna.

Gurkyngel
2011-03-16, 21:32
Alltså har läst denna tråd och känner mig lite irriterad. Du ber om hjälp men det känns som om du redan bestämt dig för hur du vill köra... ger mina synpunkter nedan.

Givetvis kommer du att gå ner i vikt (kilon) om du bara äter 1000 kcal per dag. Det är ju groteskt lite energi. Frågan är kommer du förlora muskler eller fett?
Jag hoppas att du är medveten om att kroppen, även de dagar du sitter på arslet, behöver energi för att fungera. Inre organ kan ta skada vid stora energiunderskott under lång tid, din mens kan fucka upp, du kan tappa håret o s v.
För din egen skull tycker jag att du använder dig av ekvationen som finns i deffguiden och räknar ut ditt basala behov och det där. Se sedan till att få i dig nog med protein och fett och skitsamma om det kostar lite mer och tar lite längre tid. Det är väl bra och ihållande resultat du vill åt?

Mimmla
2011-03-16, 21:33
Protein är dyrt. Varför tror du alla handlar som galningar när det är rea på t ex kvarg eller kött? Varför tror du folk räknar på PPK? Alltså hur många gram protein man får ut per krona.

Det behöver inte bli dyrt, eller man kan iallafall försöka göra det mindre dyrt. Handla när det är billigt, använd utrymmet i din frys.

Jag är extremt prismedveten och räknar nästan alltid på PPK när jag bedömer en vara. Det har hjälpt mig hålla nere matkostnaderna.

Ah tack för tipset ^^
Ska springa ner på ica nu och inhandla kvarg och tonfisk :D
Hur mycket protein behöver jag om jag tränar ganska hårt 3-4 dagar i veckan och rider och dansar resten av dagarna?
Har noll koll på proteiner.

Mimmla
2011-03-16, 21:36
Alltså har läst denna tråd och känner mig lite irriterad. Du ber om hjälp men det känns som om du redan bestämt dig för hur du vill köra... ger mina synpunkter nedan.

Givetvis kommer du att gå ner i vikt (kilon) om du bara äter 1000 kcal per dag. Det är ju groteskt lite energi. Frågan är kommer du förlora muskler eller fett?
Jag hoppas att du är medveten om att kroppen, även de dagar du sitter på arslet, behöver energi för att fungera. Inre organ kan ta skada vid stora energiunderskott under lång tid, din mens kan fucka upp, du kan tappa håret o s v.
För din egen skull tycker jag att du använder dig av ekvationen som finns i deffguiden och räknar ut ditt basala behov och det där. Se sedan till att få i dig nog med protein och fett och skitsamma om det kostar lite mer och tar lite längre tid. Det är väl bra och ihållande resultat du vill åt?

Jo absolut, men nu när jag ska börja träna hårdare så kommer jag öka på kcal. Det var mest intressant om det var hållbart att fortsätta med det jag gjorde men det verkar det ju inte vara.
Ska försöka få i mig mer proteiner.
Jag ska gå in i guiden och kika och försöka räkna ut vad jag kan förbruka. Just nu tycker jag att jag mest sitter på arslet så då använder man ju inte så mycket iaf.

vicarious
2011-03-16, 21:41
Ah tack för tipset ^^
Ska springa ner på ica nu och inhandla kvarg och tonfisk :D
Hur mycket protein behöver jag om jag tränar ganska hårt 3-4 dagar i veckan och rider och dansar resten av dagarna?
Har noll koll på proteiner.

Fast redan här blir det fel. ICAs tonfisk & (Arlas) kvarg (som heter kesella) är svindyr. Kilopris är ju ett riktmärke du kan använda som hjälpmedel i affären när du handlar. PPK behöver man räkna lite på, funkar spontant om man gillar huvudräkning.

På Lidl hittar du kvarg av märket Milbona som kostar hälften så mycket som Arlas.

Om du vill ha billig tonfisk är det Euroshopper som gäller. Willys & Eldorados är något dyrare men ändå helt OK. Gillar du tonfisk? Annars finns det ingen anledning att äta det "bara för att."

Eddie Vedder
2011-03-16, 21:54
Ha som regel att alltid kolla disken för kort datum. Hela min frys är full i kött och allt är i princip kort datum som jag köpt för halva priset. Det är ett bra sätt att få lite variation i kosten med, jag köper det som för dagen blivit dåligt behandlat helt enkelt.

Tolkia
2011-03-16, 21:54
Vad skall vi skriva för att du skall hålla med och vara nöjd? Att det är skitbra att käka 1000 kcal om dagen och motionera sju pass i veckan (vilket är ungefär vad du beskriver, när du räknar in sådant som du "råkar" glömma)? Ain't gonna happen. Jag får intrycket att du är rätt medveten om att det du gör inte är världens smartaste grej, men att du inte är så intresserad av att testa något annat.

Mimmla
2011-03-16, 22:50
Fast redan här blir det fel. ICAs tonfisk & (Arlas) kvarg (som heter kesella) är svindyr. Kilopris är ju ett riktmärke du kan använda som hjälpmedel i affären när du handlar. PPK behöver man räkna lite på, funkar spontant om man gillar huvudräkning.

På Lidl hittar du kvarg av märket Milbona som kostar hälften så mycket som Arlas.

Om du vill ha billig tonfisk är det Euroshopper som gäller. Willys & Eldorados är något dyrare men ändå helt OK. Gillar du tonfisk? Annars finns det ingen anledning att äta det "bara för att."

Det blev icas kvarg och eurpshopers tonfisk faktiskt :P

Vet du hur många kcal det är i milbona?

Jag älskar tonfisk :D
Äter det direkt ur burken med lite salt :P

Mimmla
2011-03-16, 22:52
Ha som regel att alltid kolla disken för kort datum. Hela min frys är full i kött och allt är i princip kort datum som jag köpt för halva priset. Det är ett bra sätt att få lite variation i kosten med, jag köper det som för dagen blivit dåligt behandlat helt enkelt.

Jo men det brukar jag göra, speciellt på willys där kan det blir riktigt billigt om man har tur, de tar ju in så stora partier.

Mimmla
2011-03-16, 22:54
Vad skall vi skriva för att du skall hålla med och vara nöjd? Att det är skitbra att käka 1000 kcal om dagen och motionera sju pass i veckan (vilket är ungefär vad du beskriver, när du räknar in sådant som du "råkar" glömma)? Ain't gonna happen. Jag får intrycket att du är rätt medveten om att det du gör inte är världens smartaste grej, men att du inte är så intresserad av att testa något annat.

Fast det var ju inte det jag undrade.
Och jag tror inte heller att det är hållbart med 1000 kcal om dagen om jag tränar mer. Speciellt inte nu när jag börjar att gymma hårt.
Varför skulle jag inte vilja testa annat?
Jag är medveten om att det är lite kcal men med tanke på hur lite jag har rört på mig så har min dagsförbrukning varit sjukt låg. Nu kommer den bli större.

Eddie Vedder
2011-03-16, 22:59
Jag är medveten om att det är lite kcal men med tanke på hur lite jag har rört på mig så har min dagsförbrukning varit sjukt låg.

Bara för att man inte rör på sig slutar ju inte dina inre organ funka. Om du nu inte svälter dig till en direkt livsfarlig nivå vill säga. "Jag har så låg förbränning" är förmodligen den vanligaste bortförklaringen bland alla som vill legitimera att de äter för lite.

1000 kcal är inte "för lite nu när du tränar mycket", det är för lite om du ligger i koma.

hejhopp79
2011-03-16, 23:01
Abs are made in the kitchen, som man säger.

Styr upp kosten först och främst och implementera träning sen.

Mokai
2011-03-16, 23:06
Abs are made in the kitchen, som man säger.

Styr upp kosten först och främst och implementera träning sen.


+1


Om jag minns rätt så är det 12.2g protein per 100g i milbonas kvarg.
500g = 61g protein per burk. Jag kan ha fel på värden dock.

Mimmla
2011-03-16, 23:07
Bara för att man inte rör på sig slutar ju inte dina inre organ funka. Om du nu inte svälter dig till en direkt livsfarlig nivå vill säga. "Jag har så låg förbränning" är förmodligen den vanligaste bortförklaringen bland alla som vill legitimera att de äter för lite.

1000 kcal är inte "för lite nu när du tränar mycket", det är för lite om du ligger i koma.

Ja men jag har ju en del fett att ta av också.
Jag kan inte äta som jag ska typ 3000 kcal om dagen då går jag inte ner ett skvatt. Och jag har ätit 2000 kcal ganska länge nu med den här motionen och det händer inte heller något.
Och jag har ju ätardagar också så kroppen inte går in på att spara allt den får.

Mimmla
2011-03-16, 23:09
+1


Om jag minns rätt så är det 12.2g protein per 100g i milbonas kvarg.
500g = 61g protein per burk. Jag kan ha fel på värden dock.

Aha okej, och hur mycket protein behöver jag få i mig per dag ungefär??
En normal dag är det, hundpromenad och ridning.
Eller hundpromenad och gym.
Eller hundpromenad och dans.

Mimmla
2011-03-16, 23:11
Abs are made in the kitchen, som man säger.

Styr upp kosten först och främst och implementera träning sen.

Jo det är klart det är så.

Men vadå styr upp, vad ska jag göra?
Jag ska gå ner i vikt och jag äter nyttigt nu. Lite för lite protein dock tror jag för gym som jag börjar med nu.

Mokai
2011-03-16, 23:12
Ja men jag har ju en del fett att ta av också.
Jag kan inte äta som jag ska typ 3000 kcal om dagen då går jag inte ner ett skvatt. Och jag har ätit 2000 kcal ganska länge nu med den här motionen och det händer inte heller något.Och jag har ju ätardagar också så kroppen inte går in på att spara allt den får.

Kan det vara så att du har räknat fel på något vis?
Så länge man är i kaloriunderskott så går man ner, hur du än ser på det.

hejhopp79
2011-03-16, 23:14
Mimmla, är mer grönsaker och mindre stärkelse så kommer du garanterat att märka skillnad.

Mokai
2011-03-16, 23:16
Aha okej, och hur mycket protein behöver jag få i mig per dag ungefär??
En normal dag är det, hundpromenad och ridning.
Eller hundpromenad och gym.
Eller hundpromenad och dans.

Jag hoppas att du har läst deffguiden (där står allt om hur mycket protein, kolhydrater och fett du skall helst äta i deff) men här är vad jag har uppfattat dem senaste månaderna jag har läst kolozzeum:

2.0 - 2.5g protein per kroppsvikt
1.0 - 1.5g kolhydrater per kroppsvikt (är inte hundra då kolhydrater bryr jag mig inte så mycket om förutom efter träning)
1g fett per kroppsvikt

Om jag har fel så får nån gärna rätta till mig :Virro

Fru_Flisa
2011-03-16, 23:19
Och jag har ju ätardagar också så kroppen inte går in på att spara allt den får.

Dom kan du hoppa över sen ligga på runt 2000 kcal.

Spartansk
2011-03-16, 23:19
Ditt argument verkar vara "jag gick inte ner i vikt på 2000 kcal, så nu prövar jag 1000 kcal". Har du missat att det finns siffror däremellan? Varför inte pröva 1500 kcal t ex?

Mimmla
2011-03-16, 23:29
Kan det vara så att du har räknat fel på något vis?
Så länge man är i kaloriunderskott så går man ner, hur du än ser på det.

Ja men det är det jag tycker också men det verkar inte hända något alls :/
Jag tror inte jag räknat fel.

Mimmla
2011-03-16, 23:30
Mimmla, är mer grönsaker och mindre stärkelse så kommer du garanterat att märka skillnad.

Jo jag brukar göra det i vanliga fall. Just den här veckan har det bara blivit sjukt dåligt med grönsaker. I vanliga fall äter jag tokigt mycket grönsaker.

Mimmla
2011-03-16, 23:32
Jag hoppas att du har läst deffguiden (där står allt om hur mycket protein, kolhydrater och fett du skall helst äta i deff) men här är vad jag har uppfattat dem senaste månaderna jag har läst kolozzeum:

2.0 - 2.5g protein per kroppsvikt
1.0 - 1.5g kolhydrater per kroppsvikt (är inte hundra då kolhydrater bryr jag mig inte så mycket om förutom efter träning)
1g fett per kroppsvikt

Om jag har fel så får nån gärna rätta till mig :Virro

Jag har inte haft ro att sätta mig och göra det än, är först på to do listan.

Aha ja det var ju inte så knepigt.

Mimmla
2011-03-16, 23:33
Dom kan du hoppa över sen ligga på runt 2000 kcal.

Jo det kanske går bra nu när jag faktiskt har börjat gymma.

Mimmla
2011-03-16, 23:34
Ditt argument verkar vara "jag gick inte ner i vikt på 2000 kcal, så nu prövar jag 1000 kcal". Har du missat att det finns siffror däremellan? Varför inte pröva 1500 kcal t ex?

Jo men jag är så otålig också. Vill se resultat nu, helst igår :P

Mimmla
2011-03-17, 00:59
Nu har jag räknat ut min ungefärliga förbrukning. Jag ska äta runt 2200 kcal om dagen om jag ska bibehålla min vikt.
Är verkligen 1000-1500 kcal så himla dumt då??

Mokai
2011-03-17, 02:15
Jo men jag är så otålig också. Vill se resultat nu, helst igår :P
Jag förstår vad du menar men med den attityden kommer du faila snabbt*gah!*
Sätt istället rimliga mål på ca 0.5kg i veckan eller så. Tänk inte "jag kunde ha gjort si o så" tänk framåt istället.
Jag hade samma problem i början att jag ville ha allt gjord direkt och helst igår men så funkar det tyvärr inte :)


Nu har jag räknat ut min ungefärliga förbrukning. Jag ska äta runt 2200 kcal om dagen om jag ska bibehålla min vikt.
Är verkligen 1000-1500 kcal så himla dumt då??

Jag skulle tippa på ca minus 500-700kcal alltså ligga ungefär vid 1500kcal.

Mokai
2011-03-17, 02:27
Tänkte bara lägga in en link på hur mitt vitnedgång har gått.
http://img688.imageshack.us/img688/6696/22892232.th.jpg (http://img688.imageshack.us/i/22892232.jpg/)
Som du ser, inte supersnabbt men funkar för mig.

Mokai
2011-03-17, 02:28
Crap dubbel post. My bad

Gurkyngel
2011-03-17, 07:15
Nu har jag räknat ut min ungefärliga förbrukning. Jag ska äta runt 2200 kcal om dagen om jag ska bibehålla min vikt.
Är verkligen 1000-1500 kcal så himla dumt då??

Är 2200 kcal ditt basala behov eller är det med lägsta aktivitetfaktorn?
De dagar du tränar (inkl hundpromenader) måste du hur som helst plussa på ytterligare och då är 1000 kcal i allra högsta grad för lite.
Jag skulle säga minst 1500 kcal för att din kropp ska vara glad!

Eddie Vedder
2011-03-17, 09:01
Och jag har ju ätardagar

Sluta med det då och ät normalt alla dagar. Varför ska du svälta dig för att kunna ha en ätardag?

Inge Enveten
2011-03-17, 09:16
Och jag har ju ätardagar också så kroppen inte går in på att spara allt den får.

Det funkar inte riktigt så

vicarious
2011-03-17, 09:28
Nu har jag räknat ut min ungefärliga förbrukning. Jag ska äta runt 2200 kcal om dagen om jag ska bibehålla min vikt.
Är verkligen 1000-1500 kcal så himla dumt då??

Hur stort underskott man kan ligga på utan att man tappar muskler bestäms av hur mycket fett man har på kroppen. Läs denna

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=83037

Jag rekommenderar ett något högre energiintag alla dagar i veckan och skippa ätardagarna.

Mimmla
2011-03-17, 10:19
Är 2200 kcal ditt basala behov eller är det med lägsta aktivitetfaktorn?
De dagar du tränar (inkl hundpromenader) måste du hur som helst plussa på ytterligare och då är 1000 kcal i allra högsta grad för lite.
Jag skulle säga minst 1500 kcal för att din kropp ska vara glad!

Mitt basala behov är 1471 kcal.
2200 är i rörelse.
Mja jag tror jag får börja med 1500 ist.

Mimmla
2011-03-17, 10:21
Sluta med det då och ät normalt alla dagar. Varför ska du svälta dig för att kunna ha en ätardag?

För att kroppen inte ska börja lagra allt fett osv.
Jag vill ju inte gå in i svält heller.
Men jag ska öka nu antagligen till 1500 så då slipper jag ätardagar.

Mimmla
2011-03-17, 10:22
Hur stort underskott man kan ligga på utan att man tappar muskler bestäms av hur mycket fett man har på kroppen. Läs denna

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=83037

Jag rekommenderar ett något högre energiintag alla dagar i veckan och skippa ätardagarna.

Jag har ganska hög % fett på kroppen nu, så jag tror att det funkar tills jag gått ner några kilo.

Eddie Vedder
2011-03-17, 11:39
För att kroppen inte ska börja lagra allt fett osv.
Jag vill ju inte gå in i svält heller.
Men jag ska öka nu antagligen till 1500 så då slipper jag ätardagar.

Men du har fel om den hypotesen. 1500 låter också väldigt lite om du både tränar och rider och jobbar i stallet. Plus dansen och långpromenaderna. Bara stalljobbet är ju en liten energislukare jämfört med att sitta framför datorn till exempel. Många stirrar sig blinda på bara träningen men det vardagliga, icke-tränande, livet spelar en stor roll. Ofta den största till och med.

Men har du bestämt dig så har du. Det är ju, som du redan fått höra, ganska tydligt att du i stort redan bestämt dig.

Mimmla
2011-03-17, 13:09
Men du har fel om den hypotesen. 1500 låter också väldigt lite om du både tränar och rider och jobbar i stallet. Plus dansen och långpromenaderna. Bara stalljobbet är ju en liten energislukare jämfört med att sitta framför datorn till exempel. Många stirrar sig blinda på bara träningen men det vardagliga, icke-tränande, livet spelar en stor roll. Ofta den största till och med.

Men har du bestämt dig så har du. Det är ju, som du redan fått höra, ganska tydligt att du i stort redan bestämt dig.

Jahapp
Men jag jobbar ju inte i stallet, och ridningen är inte direkt ansträngande heller.
Långpromenaderna går i sakta mak.
När jag inte gör dessa saker sitter jag på arslet framför datorn.

Bestämt mig? Jag har ju precis gått upp 500 kcal?
Hur mycket tycker herrn att jag ska äta då?

vicarious
2011-03-17, 13:12
Kör på 1500 och se hur du reagerar och vad som händer. Funkar det dåligt så får du ändra igen. Du måste dock ha lite tålamod och kan inte bara "åh det här funkar inte" efter 2 dagar. Ge det lite tid.

De flesta här är nog överens om att 1500kcal fortfarande är för lite. Men som sagt, man kan inte veta förrän man har testat :thumbup:

Mimmla
2011-03-17, 13:29
Kör på 1500 och se hur du reagerar och vad som händer. Funkar det dåligt så får du ändra igen. Du måste dock ha lite tålamod och kan inte bara "åh det här funkar inte" efter 2 dagar. Ge det lite tid.

De flesta här är nog överens om att 1500kcal fortfarande är för lite. Men som sagt, man kan inte veta förrän man har testat :thumbup:

Jo det har ju funkat bra nu.
Körde på det igår när jag tränade och idag kommer jag köra det igen för att jag har tränat idag också. Men jag antar att jag äter tills jag är mätt egentligen. Och det är ca 1500 kcal.

Jag ger upp efter en månad om det inte händer något alls :P
Men då mäter jag också så jag går inte bara på vikt.

Jag fattar inte varför alla är så neggo.
Jag är ju liksom inte en karl på 180 och 90 pannor. Jag behöver inte så många kcal.

Eddie Vedder
2011-03-17, 14:23
Jag behöver inte så många kcal.

Om du rider, promenerar med hund, dansar och tränar ytterligare så jo.

Mimmla
2011-03-17, 14:25
Om du rider, promenerar med hund, dansar och tränar ytterligare så jo.

Hur många tycker du då?

anton2000
2011-03-17, 14:27
Jag fattar inte varför alla är så neggo.
Jag är ju liksom inte en karl på 180 och 90 pannor. Jag behöver inte så många kcal.

Därför att du har fått jättemånga bra tips av väldigt duktiga personer och inte verkar ta till dig tipsen ändå. Känns lite onödigt att fråga om råd om du redan har bestämt dig att 1500 kcal är lagom.

Mimmla
2011-03-17, 14:29
Därför att du har fått jättemånga bra tips av väldigt duktiga personer och inte verkar ta till dig tipsen ändå. Känns lite onödigt att fråga om råd om du redan har bestämt dig att 1500 kcal är lagom.

Varför skulle jag inte ta på mig tipsen?

anton2000
2011-03-17, 14:55
Varför skulle jag inte ta på mig tipsen?

Såg iofs att du ökat på 500 kcal. Så nevermind :)
Det är ju svårt att säga något kcal-intag som kan vara lagom eftersom att det är så många olika faktorer som spelar in. Men minst 1500 kcal och vettig makro-fördelning och utvärdera efterhand låter som ett vinnande koncept.

Eddie Vedder
2011-03-17, 14:56
Hur många tycker du då?

Vet inte. Men kör på 1500 och utvärdera. Går det för fort så ät mer.

Mimmla
2011-03-17, 14:58
Såg iofs att du ökat på 500 kcal. Så nevermind :)
Det är ju svårt att säga något kcal-intag som kan vara lagom eftersom att det är så många olika faktorer som spelar in. Men minst 1500 kcal och vettig makro-fördelning och utvärdera efterhand låter som ett vinnande koncept.

Jo jag tänkte köra på 1500 i en månad nu och se vad som händer. Om det inte händer så mycket som jag vill kommer jag öka löpningen bara.

mangemani
2011-03-17, 15:03
"Jag är väldigt grov som det är redan"
ok?en titt i tjejernas journaler som har tränat ett tag kanske kan få din syn på "grov" att ändras.

läs deff guiden,använd uträkningen där(hur mycket kcal du ska ha i dej per dag),använd sen nått program som tex hälsovakten för att hålla koll på alt du stoppar i dej=gå ner i vikt.

Mimmla
2011-03-17, 15:07
"Jag är väldigt grov som det är redan"
ok?en titt i tjejernas journaler som har tränat ett tag kanske kan få din syn på "grov" att ändras.

läs deff guiden,använd uträkningen där(hur mycket kcal du ska ha i dej per dag),använd sen nått program som tex hälsovakten för att hålla koll på alt du stoppar i dej=gå ner i vikt.

Ja men jag vill inte bli biff.

Jag har gjort det, och skrivit vad det blev här.
Jag skriver ner vad jag äter varje dag.

Eddie Vedder
2011-03-17, 15:12
Ja men jag vill inte bli biff.

Det kommer inte hända heller. Tjejer tror ofta att man kör ett pass på gymmet och dagen efter vaknar man upp med 10 kg extra muskler. Så är det inte. Om du anpassar hela ditt liv efter att bygga maximalt kanske du ökar ett par kg fettfri massa på ett år som kille. Att då inte ens prioritera muskler och vara tjej kommer med andra ord inte få den effekten.

Mimmla
2011-03-17, 15:24
Det kommer inte hända heller. Tjejer tror ofta att man kör ett pass på gymmet och dagen efter vaknar man upp med 10 kg extra muskler. Så är det inte. Om du anpassar hela ditt liv efter att bygga maximalt kanske du ökar ett par kg fettfri massa på ett år som kille. Att då inte ens prioritera muskler och vara tjej kommer med andra ord inte få den effekten.

Det kan mycket väl hända. Jag har tränat boxning förr och då var jag stor.
Jag har mycket lättare än folk generellt att bygga muskler.
Jag kör ganska hårt på gymmet, mycket hårdare än vad min PT trodde att jag skulle klara.
Och jag vet att man max kan gå upp några kilo muskler per år.
Fast genom att gymma blir ju musklerna prioritering. PTn avrådde mig från att träna mer ben dock. Men underhålla ska jag göra.

Det som är nu är bara igångsättning i träningen.

Du behöver inte dumförklara mig.

Eddie Vedder
2011-03-17, 15:25
Det kan mycket väl hända. Jag har tränat boxning förr och då var jag stor.
Jag har mycket lättare än folk generellt att bygga muskler.


Det kan vara så. Men du kommer inte bli biff för det om du inte anstränger dig för att bli biff. Ingen människa råkar bli ett muskelberg bara sådär mot sin vilja.

Mimmla
2011-03-17, 15:29
Det kan vara så. Men du kommer inte bli biff för det om du inte anstränger dig för att bli biff. Ingen människa råkar bli ett muskelberg bara sådär mot sin vilja.

Nej men tränar jag gör jag det fullt ut, inte en gång i veckan.
Jag gör inget halvdant.
På ett sätt vill jag ju köra på maxvikt hela tiden men jag ska nog inte göra det.

Spartansk
2011-03-17, 15:41
Hade du ätardagar när du åt 2000 kcal/dag också? Det kan förklara varför du inte gick ner då. Jag vet inte om du förstod det av Eddies inlägg tidigare, men det är en myt att man behöver ätardagar när man deffar/bantar, och det är en myt att kalorierna man sätter i sig under ätardagar "rinner igenom kroppen" och inte räknas till det totala kaloriantalet.

Hur mycket äter du en vanlig ätardag? Det är möjligt att du, trots att du äter 1000 kcal de flesta dagar, redan äter 1500 kcal/dag eller mer i snitt, sett över en hel vecka.

Mimmla
2011-03-17, 15:45
Hade du ätardagar när du åt 2000 kcal/dag också? Det kan förklara varför du inte gick ner då. Jag vet inte om du förstod det av Eddies inlägg tidigare, men det är en myt att man behöver ätardagar när man deffar/bantar, och det är en myt att kalorierna man sätter i sig under ätardagar "rinner igenom kroppen" och inte räknas till det totala kaloriantalet.

Hur mycket äter du en vanlig ätardag? Det är möjligt att du, trots att du äter 1000 kcal de flesta dagar, redan äter 1500 kcal/dag eller mer i snitt, sett över en hel vecka.

Nej under de perioderna jag ätit 1000 kcal har jag ökat 500 på ätardagar. Och då har jag tränat hårdare dagen innan. För att jag vet att alla kcal man sätter i sig hamnar i kroppen.

Om man slår ut mina kcal på en vecka blir det ungefär 8000.
Och jag har god koll på mina kcal, skriver upp allt jag äter och dricker och väger allt.

Eddie Vedder
2011-03-17, 15:48
Nej men tränar jag gör jag det fullt ut, inte en gång i veckan.
Jag gör inget halvdant.
På ett sätt vill jag ju köra på maxvikt hela tiden men jag ska nog inte göra det.

Fast jag utgick från att du gå all-out i gymmet också. Men poängen är fortfarande den att man måste anpassa livsstilen för att bygga maximalt också. Du blir omöjligt grov på ett energiunderskott som dessutom kombineras med massa motionerande av annan form.

Jag menar inget drygt, men det är helt enkelt en fysiologisk omöjlighet om du nu inte utgör en promille av befolkningen med helt ofattbara gener.

Mimmla
2011-03-17, 16:20
Fast jag utgick från att du gå all-out i gymmet också. Men poängen är fortfarande den att man måste anpassa livsstilen för att bygga maximalt också. Du blir omöjligt grov på ett energiunderskott som dessutom kombineras med massa motionerande av annan form.

Jag menar inget drygt, men det är helt enkelt en fysiologisk omöjlighet om du nu inte utgör en promille av befolkningen med helt ofattbara gener.

Jag är ifs valon ;)

Pretorian
2011-03-17, 16:43
Jag är ifs valon ;)

Och vem i Sverige är inte valon?

Mimmla
2011-03-17, 16:46
Och vem i Sverige är inte valon?

Det är faktiskt skitsnack att det är så många som är det.
De flesta valoner åkte hem igen när de jobbat klart här i sverige.
Jag har släktforskat och vet att det stämmer, vilket de flesta inte har.
Sen har jag en del valondrag också, som extra armveck mm.

Spartansk
2011-03-17, 16:52
Sen har jag en del valondrag också, som extra armveck mm.

Har du extra armar också? De drar i så fall säkert extra kalorier.

Mimmla
2011-03-17, 16:56
Har du extra armar också? De drar i så fall säkert extra kalorier.

Ha ha ha

Eddie Vedder
2011-03-17, 17:02
Jag är ifs valon ;)

Jag med. :) Och mig veterligt är de inte några fullkomliga muskelmonster med en annan genetisk uppsättning. ;)

Mimmla
2011-03-17, 17:10
Jag med. :) Och mig veterligt är de inte några fullkomliga muskelmonster med en annan genetisk uppsättning. ;)

De brukar vara lite grovare än folk i allmänhet.
Fick höra av morsans läkare (hon har en muskelsjukdom) att de har något annorlunda med muskelfästena också.

nemb
2011-03-17, 18:18
Humm men visst har tjejer lägre kaloriförbrukning än killar ?

Hade för mig att en genomsnittlig tjej behöver 1500kcal för att hålla vikten, medans en kille ca behöver 2500 kcal.. Eller är jag helt ute och cyklar?

Mimmla
2011-03-17, 18:29
Humm men visst har tjejer lägre kaloriförbrukning än killar ?

Hade för mig att en genomsnittlig tjej behöver 1500kcal för att hålla vikten, medans en kille ca behöver 2500 kcal.. Eller är jag helt ute och cyklar?

Ja tjejer har lägre kcal förbrukning.
Men jag vet inte exakta siffror.

Spartansk
2011-03-17, 18:30
Fick höra av morsans läkare (hon har en muskelsjukdom)

Hon har inte en mutation som gör att hon producerar mindre myostatin? Det skulle i så fall kunna innebära att du har mycket lättare än andra att bygga muskler: http://en.wikipedia.org/wiki/Myostatin#The_double-muscle_mutation_in_humans

Mimmla
2011-03-17, 18:35
Hon har inte en mutation som gör att hon producerar mindre myostatin? Det skulle i så fall kunna innebära att du har mycket lättare än andra att bygga muskler: http://en.wikipedia.org/wiki/Myostatin#The_double-muscle_mutation_in_humans

Sjukdomen innebär bland annat det.
Hon kan inte bygga muskler.

Spartansk
2011-03-17, 18:39
Sjukdomen innebär bland annat det.
Hon kan inte bygga muskler.

Jag tror du missförstod. Om hon saknar myostatin borde hon snarare ha ovanligt lätt för att bygga muskler.

Mimmla
2011-03-17, 18:41
Jag tror du missförstod. Om hon saknar myostatin borde hon snarare ha ovanligt lätt för att bygga muskler.

Hm ja men det är en neurologisk sjukdom som gör att hjärnan inte samarbetar med musklerna. När hon var yngre hade hon ovanligt lätt för att bygga, sen när sjukdomen bröt ut så kan hon inte göra det längre.

nemb
2011-03-17, 19:08
Ja tjejer har lägre kcal förbrukning.
Men jag vet inte exakta siffror.

Nej men med dom måtten är 1000kcal ganska bra nivå för dig :)

jenni
2011-03-17, 19:33
jag tror 1500 är det minsta intaget du ska ta, gå inte under den mängden.
sen sjunker väl förbränningen och ämneomsättningen och du hamnar i svält?

Jag ligger på ca 1800-2000kcal/dag ibland mer och jag tränar inte, promenerar till jobbet 2-3dagar i veckan (försover jag mig blir det buss eller taxi i värsta fall:em: haha)

Vad jag menar är att ditt kaloriintag verkar väldigt lågt i mina ögon.
äter du enligt tallriksmodellen eller kör du någon kost som keto, lchf osv?

Fredron
2011-03-17, 19:36
Humm men visst har tjejer lägre kaloriförbrukning än killar ?

Hade för mig att en genomsnittlig tjej behöver 1500kcal för att hålla vikten, medans en kille ca behöver 2500 kcal.. Eller är jag helt ute och cyklar?

Tjejer har lägre än killar, ja.
Men inte så låg som 1500kcal och speciellt inte om man utför någon slags fysisk aktivitet under dagen.
Exakt hur mycket man behöver beror främst på kön, vikt, längd och ålder. Har du de faktorerna är det bara att söka runt lite så hittar du massor av modeller som visar ungefär hur mycket kalorier du behöver per dag.
TS hamnar antagligen strax över 2000 kcal minst i alla fall, antagligen lite mer om hon rör på sig.

Mimmla
2011-03-17, 20:04
jag tror 1500 är det minsta intaget du ska ta, gå inte under den mängden.
sen sjunker väl förbränningen och ämneomsättningen och du hamnar i svält?

Jag ligger på ca 1800-2000kcal/dag ibland mer och jag tränar inte, promenerar till jobbet 2-3dagar i veckan (försover jag mig blir det buss eller taxi i värsta fall:em: haha)

Vad jag menar är att ditt kaloriintag verkar väldigt lågt i mina ögon.
äter du enligt tallriksmodellen eller kör du någon kost som keto, lchf osv?

Du är tjej antar jag?

Jag kan ju säga att jag är ganska liten och väger mycket, är grov i kroppen.

Jag äter väl allt jag vet är nyttigt :P
Går inte efter någon speciell skola utan bara vad jag kan behöva.

Mimmla
2011-03-17, 20:06
Tjejer har lägre än killar, ja.
Men inte så låg som 1500kcal och speciellt inte om man utför någon slags fysisk aktivitet under dagen.
Exakt hur mycket man behöver beror främst på kön, vikt, längd och ålder. Har du de faktorerna är det bara att söka runt lite så hittar du massor av modeller som visar ungefär hur mycket kalorier du behöver per dag.
TS hamnar antagligen strax över 2000 kcal minst i alla fall, antagligen lite mer om hon rör på sig.

Vad jag lyckats räkna mig till så har jag ett basalbehov på 1471.
Vad jag behöver med det jag tränar (innan jag börjar på gymmet ordentligt) är 2200.

jenni
2011-03-17, 20:07
Du är tjej antar jag?

Jag kan ju säga att jag är ganska liten och väger mycket, är grov i kroppen.

Jag äter väl allt jag vet är nyttigt :P
Går inte efter någon speciell skola utan bara vad jag kan behöva.

ja, tjej, att inte namnet avslöjade mig haha ;)

får man fråga vad du väger och längden?
om du tränar så ligger nog vikten i muskelmassan.
Jag vägde ca 7kg mer när jag gymmade men var samma storlek i kläder som nu

Mimmla
2011-03-17, 20:12
ja, tjej, att inte namnet avslöjade mig haha ;)

får man fråga vad du väger och längden?
om du tränar så ligger nog vikten i muskelmassan.
Jag vägde ca 7kg mer när jag gymmade men var samma storlek i kläder som nu

Haha man vet aldrig :P

Jag är 161 lång och väger 65 kg.
Kroppsfett på runt 20.
Liten och tung ^^

jenni
2011-03-17, 20:24
Haha man vet aldrig :P

Jag är 161 lång och väger 65 kg.
Kroppsfett på runt 20.
Liten och tung ^^

okej, jag är lite dålig på att uppskatta figur ändå
men du lär nog ändå ha muskler som väger :)
men jag tycker absolut inte du ska gå under 1500kcal, då det är ditt basalbehov ligger där,
är nog inte lika insatt i deff som killarna här (de är sjukt duktiga*cupid*)
men minska inte för mycket för då kan kroppen gå på sparlåga och då minskar ju fettförbränningen

Mimmla
2011-03-17, 20:30
okej, jag är lite dålig på att uppskatta figur ändå
men du lär nog ändå ha muskler som väger :)
men jag tycker absolut inte du ska gå under 1500kcal, då det är ditt basalbehov ligger där,
är nog inte lika insatt i deff som killarna här (de är sjukt duktiga*cupid*)
men minska inte för mycket för då kan kroppen gå på sparlåga och då minskar ju fettförbränningen

Jo jag har ganska mycket muskler under mitt fett :P
Näe jag ska gå på 1500 kcal nu, blir lite svårt att få i sig bara men men.
Mja fast det har jag sagt också men då får jag typ skäll :P

jenni
2011-03-17, 20:45
Jo jag har ganska mycket muskler under mitt fett :P
Näe jag ska gå på 1500 kcal nu, blir lite svårt att få i sig bara men men.
Mja fast det har jag sagt också men då får jag typ skäll :P

tror du det blir svårt att inte äta mer än 1500kcal eller att komma upp i 1500kcal:confused:
om du menar att du har svårt att komma upp i den (lilla) mängden så lägg till en näve nötter till mellis så får du lite kalorier mer i dig :)

Mimmla
2011-03-17, 20:56
tror du det blir svårt att inte äta mer än 1500kcal eller att komma upp i 1500kcal:confused:
om du menar att du har svårt att komma upp i den (lilla) mängden så lägg till en näve nötter till mellis så får du lite kalorier mer i dig :)

Svårt för mig att komma upp i det utan att äta onyttigt.
Äter som en fågel :P
Mja nötter är ju många kcal i ja :)

Fredron
2011-03-17, 21:06
Svårt för mig att komma upp i det utan att äta onyttigt.
Äter som en fågel :P
Mja nötter är ju många kcal i ja :)

Du tar dock inte upp all energi i nötter.
King Grub skrev en post tidigare och hänvisade till en studie angående ämnet;
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=4930553&postcount=4

Mimmla
2011-03-17, 21:09
Du tar dock inte upp all energi i nötter.
King Grub skrev en post tidigare och hänvisade till en studie angående ämnet;
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=4930553&postcount=4

Mjaha där ser man.
Men vad finns det mer som man inte behöver äta mycket av som är många kcal som är bra för träningen då??

Fredron
2011-03-17, 21:24
Du bör få i dig ungefär 2gr protein/kg kroppsvikt om du styrketränar för att inte tappa för mycket muskler, och 1gr protein = 4kcal. Så då kommer du cirka 500kcal per dag om du äter saker med protein och då brukar det ofta finnas fett också som är 9kcal/gr fett. Så jag förstår absolut inte hur det kan vara ett problem att få i sig 1500 kalorier per dag.
Tonfisk, kyckling, kvarg, kött drick lite mjölk. Problemet brukar vara att man får i sig för mycket..

Mimmla
2011-03-17, 21:26
Du bör få i dig ungefär 2gr protein/kg kroppsvikt om du styrketränar för att inte tappa för mycket muskler, och 1gr protein = 4kcal. Så då kommer du cirka 500kcal per dag om du äter saker med protein och då brukar det ofta finnas fett också som är 9kcal/gr fett. Så jag förstår absolut inte hur det kan vara ett problem att få i sig 1500 kalorier per dag.
Tonfisk, kyckling, kvarg, kött drick lite mjölk. Problemet brukar vara att man får i sig för mycket..

Haha vad lustigt, du skrev just upp allt jag ätit idag :P