handdator

Visa fullständig version : Tung i tårna vid Marklyft


Forqie
2011-03-15, 22:32
Sedan jag såg Mark Rippetoes video om kortfattad marklyft teknik så(jag tror det var sen dess) har jag börjat bli framåttung vid marklyft.
Idag föll jag nästan framlänges. Detta var aldrig ett problem, och jag har kikat på videos sen innan och märkt att fötterna var mycket längre bak än vad de är idag. Denna framtunghet har gjort att lyften känns mycket tyngre och ryggen känns fel.

Visst är ställningen i Marklyft densamma som i benböj, dvs att det är olika för alla. Bara för att Rippetoe säger si och så passar det inte in för alla?

Det låter som om jag har svaret på frågan, men vill mest bara ha bekräftelse, så jag inte börjar köra som förut och pang så förstörs det!

IronBug
2011-03-15, 22:32
Lägg tyngden på hälarna -> problemet löst.

Forqie
2011-03-15, 22:43
Lägg tyngden på hälarna -> problemet löst.

Det är väl klart, men när jag lyfter blir det automatiskt som om vikten skiftar till tårna, detta uppenbarade sig inte förut, men tror du det fixar sig ifall jag bara lägger det i åtanke innan och medan jag lyfter?

IronBug
2011-03-15, 22:48
Det är väl klart, men när jag lyfter blir det automatiskt som om vikten skiftar till tårna, detta uppenbarade sig inte förut, men tror du det fixar sig ifall jag bara lägger det i åtanke innan och medan jag lyfter?

Bara du tänker på det så. Ser inte varför det inte skulle göra det.

Forqie
2011-03-15, 22:55
Bara du tänker på det så. Ser inte varför det inte skulle göra det.

Tänkte bara ifall det var något liknande fälla fram ryggen i benböj, att man var tvungen att placera sig på något visst vis.

Tack!

Crocker
2011-03-15, 22:56
Prova att ha tyngdpunkten(stången) närmare med kroppen.

Arf Pingvin
2011-03-15, 23:00
Sedan jag såg Mark Rippetoes video om kortfattad marklyft teknik så(jag tror det var sen dess) har jag börjat bli framåttung vid marklyft.
Idag föll jag nästan framlänges. Detta var aldrig ett problem, och jag har kikat på videos sen innan och märkt att fötterna var mycket längre bak än vad de är idag. Denna framtunghet har gjort att lyften känns mycket tyngre och ryggen känns fel.

Visst är ställningen i Marklyft densamma som i benböj, dvs att det är olika för alla. Bara för att Rippetoe säger si och så passar det inte in för alla?

Det låter som om jag har svaret på frågan, men vill mest bara ha bekräftelse, så jag inte börjar köra som förut och pang så förstörs det!

Hela Rippetoes syn på marklyft går ut på att alla är olika. Ditt startläge med höften kommer att vara annorlunda än mitt. Det Rippetoe noterade i sin "nya" syn på marklyft var att axlarna kommer att hamna längre fram än stången och att vikten egentligen hänger från skuldrorna och hålls mot kroppen med hjälp av latsen. Om du blir framtung så tror jag du helt enkelt inte startar med axlarna nog långt fram. Det enda Rippetoe egentligen säger är att det dynamiska startläget inte ser ut som man normalt tror. Något som finns beskrivet i gamla sovjetiska lyftarmanualer men skitsamma...

Arf Pingvin
2011-03-15, 23:01
Prova att ha tyngdpunkten(stången) närmare med kroppen.

Så kan man också uttrycka det.

Forqie
2011-03-15, 23:23
hmm... min lösning på problemet var tvärtom, starta längre ifrån stången. De kanske förklaras genom att jag flyttar stången automatiskt just innan jag lyfter?

Arf Pingvin
2011-03-15, 23:28
Det kan det. Du gör förmodligen det.

Vissa gör så medvetet. Sätter stången i rullning. Det skulle med Rippetoes syn på marklyft förklaras som att genom att få en viss fart på stången in mot kroppen hjälper tröghetsprincipen till att få stången nära kroppen, bakom axlarna.

Det kan också hjälpa en som har en tight marklyftsdräkt och knappt kommer ner till stången att få en viss assistans ner i vinklar men vi lämnar det.

Forqie
2011-03-15, 23:31
Japp, he blir ba å prova nästa pass!
Ska till Umeå Power snart de bör väl kunna ett och annat om placering :D
Tack för hjälpen allesammans!

Zoidy
2011-03-16, 02:04
Vet inte om det här kommer hjälpa dig eller ej, men jag tycker själv att det där blir mycket bättre för mig om jag håller med mixat grepp jämfört med pronerat. Håller jag pronerat blir det ofta så att det känns som att stången är för långt ut från kroppen och lyften blir svintunga. Kanske nåt att testa, om du inte redan gör det?

Pjotor
2011-03-16, 08:55
Rippetoes recept mot framtunghet är att lyfta upp tårna. Då kommer vikten automatiskt längre bak under foten. Det har fungerat och fungerar för mig.

stahlberg
2011-03-17, 16:03
Jag vet inte vem Rippetoe är, men ska kolla hans video vid tillfälle.

Grunden för ett bra marklyft är en bra start. Detta innebär bl.a förljande :
1) Man ställer sig bakom stången med ett lämpligt avstånd till den. Detta kan innebära att den är alldeles fast i benen eller att den är en aning på avstånd ifrån den.
2) Man andas in för buktryck.
3) Man böjer sig ner och greppar stången med valfri greppbredd (men så brett att händerna inte vidrör benen och ökar friktionen. Ett för brett grepp gör draget längre, för då måste man böja sig längre ner).
4) När man böjer sig ner för att greppa stången bör man ha "axlarna lösa" (neråt), buken och höfterna spända, samt en huvudposition som (åtminstone inte i startögonblicket) är riktad neråt. Axlarna neråt betyder inte enligt min åsikt axlarna framåt, men det lär inte finnas några teoretiska hinder för det senare.
5) När man böjer sig ner ska benen vidröra stången (alltså fr.om startögonblicket).
6) När stången börjar stiga från golvet bör höfterna vara i rätt startposition, dvs i den position där man känner att "benen är med i starten".
7) Balansen bör vara alldeles framför hälen.
8) Draget ska påbörjas med kraft, men utan knyckar.
9) Stången ska röra benen fr.om början till slut.
10) Draget ska vara så rakt och kort som möjligt.
11) Axlarna ska i starten vara ungefär i linje med stången (i "framled").

För att minska orörligheten i starten (den döda starten) kan man*
1) Börja med att vara "för mycket över stången", vicka ner höfterna i rätt position, spänna höfter och midja och börja draget ;
2) Rulla in stången mot benen och sedan börja draget ;
3) Börja med för låg höfthöjd, starta lyftet med att låta höfterna stiga och påbörja draget när höfterna är i rätt startposition ;
eller
4) Dykstarta snabbt för att utnyttja kroppens (och eventuell utrustnings) elasticitet.

Helhetstekniken är alltså sammansatt av ett antal teknikdetaljer, som ofta påverkar varandra. Om man t.ex stiger längre från stången tvingar man höfterna längre ner i startposition, om övriga teknikdetaljer behålls oförändrade.

Om man är framtung kan det förstås bero på att man står för långt ifrån stången i starten. I synnerhet om man inte startar så att benen rör vid stången i startögonblicket är risken stor. Då måste man antingen börja draget med att dra in stången mot benen eller utföra draget med stången på avstånd från benen, vilket dels gör att belastningen på kroppen ökar, och dels drar framåt, vilket kan leda till att man blir framtung också om balansen varit rätt innan draget började. Men den enda lösningen behöver inte vara att flytta närmare stången. Filma dina lyft så ser vi (alla experter här på Kolozzeum) hur de ser ut.

stahlberg
2011-03-17, 16:06
Jag kan för övrigt inte personligen tycka att det är bra att höja på tårna, det kan minska stabiliteten i lyftet.

Har även experimenterat med "klack" (upphöjning) på lyftskons framsida. Men i de flesta fall är den ende som blivit gladare av det den skomakare som fått uppgiften att göra om skorna. (Undras om någon var med på den tiden man fick ha fri klackhöjd i bänken. Då fanns det högklackat i SL)