handdator

Visa fullständig version : Proteintillskott i vilken mängd?


Spangeln
2011-03-15, 22:01
Hej!

Jag har precis inhandlat det första proteintillskottet till min kampsportsträning (BJJ), för att se vad det kan bidra med till min utveckling. Meningen med det är att få i mig tillräckligt med protein för att undvika muskelnedbrytning efter träningen utan att behöva smälla i mig ett större mål mat. Är det någon som skulle kunna tänka sig att förklara hur man räknar ut hur mycket proteintillskott (Shake, 87%-igt protein) man ska använda sig av i förhållande till kroppsvikten? Jag klockar in på 106 kg.

vicarious
2011-03-15, 22:06
Vad för slags proteintillskott är det?

Om det är vassle/whey:

Kroppsvikten har inget med det hela att göra, om man ser till varje enskilt intag. Där är det tarmarna som begränsar hur mycket som maximalt kan tas upp på en gång. Finns ingen anledning att ta mer än 15-20g protein per tillfälle. Om du då har ett 87%-igt protein så innebär det att cirka 18-23g är tillräckligt vid ett och samma tillfälle.

Spangeln
2011-03-15, 22:11
Vad för slags proteintillskott är det?

Om det är vassle/whey:

Kroppsvikten har inget med det hela att göra, om man ser till varje enskilt intag. Där är det tarmarna som begränsar hur mycket som maximalt kan tas upp på en gång. Finns ingen anledning att ta mer än 15-20g protein per tillfälle. Om du då har ett 87%-igt protein så innebär det att cirka 18-23g är tillräckligt vid ett och samma tillfälle.

Proteintillskottet jag köpte är det följande:
Complete Protein 1kg (FAIRNING)
Kombination av vassle och kasein som gör detta protein utmärkt både som mellanmål och direkt efter träning.

Jag hade länkat men verkar som forumet inte gillar det.

Om man då räknar med cirka 18-23 som du skriver, kan man enkelt översätta det till en halvdeciliter i mått? Det kan inte är det optimala tillskottet. Men just nu är det lite test över situationen för att känna upp hur det fungerar, och vad som ger bäst resultat. Så verkar jag vara lagom vimsig så har du förklaringen där ;)

Baserz
2011-03-15, 22:19
Vad för slags proteintillskott är det?

Om det är vassle/whey:

Kroppsvikten har inget med det hela att göra, om man ser till varje enskilt intag. Där är det tarmarna som begränsar hur mycket som maximalt kan tas upp på en gång. Finns ingen anledning att ta mer än 15-20g protein per tillfälle. Om du då har ett 87%-igt protein så innebär det att cirka 18-23g är tillräckligt vid ett och samma tillfälle.

Känner mig manad att lägga en tilläggsfråga till detta.. Om man pratar blandat protein / kasein eller tom mat så antar jag att maxvärdet / intag kan vara betydligt högre? Jag har sett info om att 40-60gr / intag skulle vara ok?

Spangeln: Jag TROR att begränsningen runt 20gr har att göra med hur snabbt whey hanteras av kroppen efter intag. Dock ej säker, är själv grön på området. Det lämpliga är väl för övrigt att kolla med hushållsvåg hur många gram ditt mått rymmer och sedan anpassa därefter.

Spangeln
2011-03-15, 22:22
Känner mig manad att lägga en tilläggsfråga till detta.. Om man pratar blandat protein / kasein eller tom mat så antar jag att maxvärdet / intag kan vara betydligt högre? Jag har sett info om att 40-60gr / intag skulle vara ok?

Det är därför jag la till min vikt. Jag har också hört att man ska inta ett antal gram Protein per kilo kroppsvikt.

Juxta
2011-03-16, 12:27
Det är därför jag la till min vikt. Jag har också hört att man ska inta ett antal gram Protein per kilo kroppsvikt.

Jag tror du tänker på att man ska inta 2g per kilo kroppsvikt. Det brukar vara det rekommenderade, oavsett protein.

vicarious
2011-03-16, 12:52
Proteintillskottet jag köpte är det följande:


Jag hade länkat men verkar som forumet inte gillar det.

Om man då räknar med cirka 18-23 som du skriver, kan man enkelt översätta det till en halvdeciliter i mått? Det kan inte är det optimala tillskottet. Men just nu är det lite test över situationen för att känna upp hur det fungerar, och vad som ger bäst resultat. Så verkar jag vara lagom vimsig så har du förklaringen där ;)

Det beror på densiteten av pulvret. För vissa märken kan 1dl vara 40g, för ett annat märke 35g osv. Det är helt enkelt olika.

Jag vet inte hur fördelningen mellan vassle och kasein är i Complete Protein. Det verkar inte framgå på hemsidan.

Känner mig manad att lägga en tilläggsfråga till detta.. Om man pratar blandat protein / kasein eller tom mat så antar jag att maxvärdet / intag kan vara betydligt högre? Jag har sett info om att 40-60gr / intag skulle vara ok?

Ja. Den maxsiffran gäller endast snabbupptagliga protein, vassle i synnerhet.

Spangeln: Jag TROR att begränsningen runt 20gr har att göra med hur snabbt whey hanteras av kroppen efter intag. Dock ej säker, är själv grön på området. Det lämpliga är väl för övrigt att kolla med hushållsvåg hur många gram ditt mått rymmer och sedan anpassa därefter.[/QUOTE]

Ja, det skrev jag ju.



Där är det tarmarna som begränsar hur mycket som maximalt kan tas upp på en gång.

King Grub
2011-03-16, 14:21
Meningen med det är att få i mig tillräckligt med protein för att undvika muskelnedbrytning efter träningen

Det är inte syftet med proteinintag efter träning. Syftet är att stimulera muskeluppbyggnaden. Muskelnedbrytning behöver du inte bry dig om. Den spelar ingen speciell roll för anabolism.

Runt 20 gram protein efter träning stimulerar muskeluppbyggnaden maximalt.

Tsandell
2011-03-16, 14:30
Vid varje måltid är det bra att du får i dig 40 g proteiner. När det handlar om t.ex. ett protein tillskott (vi säger Whey-80) så ska du följa bruksanvisningen. Det är en dl (35g) 1-3 gånger per dag. och 35 g = ungefär 27 g tror jag :)

vicarious
2011-03-16, 16:37
Vid varje måltid är det bra att du får i dig 40 g proteiner. När det handlar om t.ex. ett protein tillskott (vi säger Whey-80) så ska du följa bruksanvisningen. Det är en dl (35g) 1-3 gånger per dag. och 35 g = ungefär 27 g tror jag :)

Vad grundar du det på? Tog du bara siffran 40 ur luften eller?

Man ska inte alls _alltid_ följa bruksanvisningen. Den kan vara felaktig och skriven på ett sånt sätt så att produkten ska ta slut snabbare så man inhandlar mer av varan.

Jorgen
2011-03-16, 17:26
Jag vet inte hur fördelningen mellan vassle och kasein är i Complete Protein. Det verkar inte framgå på hemsidan.

50/50 har jag för mig att det är.

Spangeln
2011-03-17, 09:51
Tack ska ni ha för inputen! Då har jag lite mer på fötterna iaf om det här. Vilket leder mig till den andra frågan. Jag promenerar alltid hem efter träningen, vilket tar cirka 45minuter+15 minuter för dusch / ombyte. Så runt en timma att ta sig hem tar det.

Om jag intar en mindre måltid med pasta eller ris, eller några kokta ägg - är proteintillskottet nödvändigt, eller kan jag ersätta den måltiden med bara en shake om jag äter cirka 1-2 timmar innan träningen, med gott om kolhydrater? Själv hade jag föredragit det då jag försöker komma på Kaloriunderskott (gå ner lite i kroppsfett).

Ehm...innan någon påpekar det, så ja, jag är väldigt ny på det här och jag lär mig. Sakta men säkert! Är jag helt uppåt väggarna så får ni gärna rätta mig, så man lär sig ordentligt :D

vicarious
2011-03-17, 09:54
Tack ska ni ha för inputen! Då har jag lite mer på fötterna iaf om det här. Vilket leder mig till den andra frågan. Jag promenerar alltid hem efter träningen, vilket tar cirka 45minuter+15 minuter för dusch / ombyte. Så runt en timma att ta sig hem tar det.

Om jag intar en mindre måltid med pasta eller ris, eller några kokta ägg - är proteintillskottet nödvändigt, eller kan jag ersätta den måltiden med bara en shake om jag äter cirka 1-2 timmar innan träningen, med gott om kolhydrater? Själv hade jag föredragit det då jag försöker komma på Kaloriunderskott (gå ner lite i kroppsfett).



Om proteinmängden i shaken du tar efter träningen motsvarar proteinmängden du hade fått i dig från äggen så blir det ingen större skillnad. Du tänker alltså bara dricka en proteinshake efter du har tränat, inget mer överhuvudtaget?

Spangeln
2011-03-17, 09:57
Om proteinmängden i shaken du tar efter träningen motsvarar proteinmängden du hade fått i dig från äggen så blir det ingen större skillnad. Du tänker alltså bara äta en proteinshake efter du har tränat, inget mer överhuvudtaget?

Det var lite av tanken, för att undvika två måltider med tillagad mat (Kokt, stekt), annat än möjligtvis något omedelbart för att dämpa hungern som en smörgås.

Målet med att ta proteinet är:

1. Att dämpa muskelnedbrytningen / Främja muskeluppbyggnadet efter träningen
2. Få i mig färre kalorier då jag tar proteinet efter träningen, och bara en macka istället för lite större måltid för att få i mig proteinet matvägen. Och därmed hamna på kaloriunderskott.

Eller är det jag som har snurrat till det fullständigt?

vicarious
2011-03-17, 10:00
Du tänker helt rätt att du måste åstadkomma ett kaloriunderskott.

Däremot tror jag det vore bättre att försöka äta mer EFTER träningen, inte innan.

Spangeln
2011-03-17, 10:04
Du tänker helt rätt att du måste åstadkomma ett kaloriunderskott.

Däremot tror jag det vore bättre att försöka äta mer EFTER träningen, inte innan.

Då borde man kunna dela upp en stadigare lunch till två portitioner. En till lunchen, ett litet mellanmål och så resten av lunchen med protteshaken efter träningen? Eller ska man köra en stadig lunch, OCH en måltid efter träningen?

vicarious
2011-03-17, 10:37
Då borde man kunna dela upp en stadigare lunch till två portitioner. En till lunchen, ett litet mellanmål och så resten av lunchen med protteshaken efter träningen? Eller ska man köra en stadig lunch, OCH en måltid efter träningen?

Det beror på hur mycket energi allting blir totalt sett under dagen. Du måste ju som sagt åstadkomma ett energiunderskott för att gå ner i vikt.