handdator

Visa fullständig version : Diverse funderingar över mitt grepp.


Rikard Jansson
2011-03-15, 22:00
Hejsan.

Har alltid funderat över att jag har ett mycket svagt grepp, däremot starka underarmar. Alltid kört med dragremmar, även vid 120-150 kg i mark. Däremot aldrig förlorat en armbrytningsmatch ungefär. Har kunnat trycka ihop en newtonmätare bäst i klassen vid några tillfällen, men har alltid antagit att alla andra helt enkelt var svaga. Kan inte stänga en CoC 1.5 helt, no way. Däremot, nu när jag fick magnesium, kunde jag lätt hålla i en OL-stång (25 mm) vid 250 kg, och är säker på att om lats och bröstryggen pallade, så skulle jag också kunna hålla i 300.

Hur kommer sig detta? Är det inte ganska märkligt?

kettlebellGuden
2011-03-15, 22:15
Hålla i stång för marklyft är hyfsat olik sak att göra än att klämma grippers.. Crush grip (som grippers tränar) är bra för just grippers. Av någon anledning så tror många att det är bra komplement till just marklyft.. makes no sense to me. Verkar som om helt andra typer av greppträning har mycket högre transferability till just greppstyrka i marklyft.

Armbrytning är ju också väldigt specifikt för just armbrytning.

Ang. lyfta mer med magnesium så är det inte jättekonstigt.. du får bättre grepp.. t.ex. skrovligheter fylls i vilket leder till mer greppyta. klämmer hårdare (även om du inte märker det). Mer kontakt + hårdare klämmande ger betydligt mer firing i alla dina härliga receptorer i handen.. du blir starkare. Det är ditt nervsystem in action. För övrigt en av de stora anledningar till att du ska skratta gott åt alla som använder vantar när de lyfter.

Rikard Jansson
2011-03-15, 22:20
Aha. Så CoC är ungefär lika överförbart till mark som löpning är till simning?

kettlebellGuden
2011-03-15, 22:28
Aha. Så CoC är ungefär lika överförbart till mark som löpning är till simning?

Ungefär så ja. Till viss del samma muskler du använder för att krossa grippers och hålla statiskt i stången.. men muskelfibrernas firing patterns och inter- + intramuskulär syncning är som dag och natt. annan "teknik" som det så fint heter. Kan ju gå lite hand i hand förstås.. inte sällan som de som är starka i det ena är starka i det andra.

Arf Pingvin
2011-03-15, 22:30
En gripper och hålla en stång är olika saker helt enkelt. Vissa har bra förutsättningar för ett bra grepp. Det beror mer på hävstänger och sånt än styrka. En med korta tjocka fingrar kommer alltid ha sämre grepp runt en stång än en tunnare hand. OL-stången är väl 28 och SL-stången 29 mm. typ.

Rikard Jansson
2011-03-15, 22:30
Ungefär så ja. Till viss del samma muskler du använder för att krossa grippers och hålla statiskt i stången.. men muskelfibrernas firing patterns och inter- + intramuskulär syncning är som dag och natt. annan "teknik" som det så fint heter. Kan ju gå lite hand i hand förstås.. inte sällan som de som är starka i det ena är starka i det andra.

Aha. Om jag varit en styrkelyftare hade jag nog vart ledsen att jag tidigare idag brände 1000 spänn på grippers, men då jag finner nöje i att vara bra i båda så gör det inget ändå :) Vill kunna mosa colaburkar!

Supermicke
2011-03-15, 22:32
hade du mixat grepp? :O bara nyfiken :cool:

Rikard Jansson
2011-03-15, 22:33
hade du mixat grepp? :O bara nyfiken :cool:

Japp, annars hade jag vart cpstark i händerna ju ^^

kettlebellGuden
2011-03-15, 22:35
Aha. Om jag varit en styrkelyftare hade jag nog vart ledsen att jag tidigare idag brände 1000 spänn på grippers, men då jag finner nöje i att vara bra i båda så gör det inget ändå :) Vill kunna mosa colaburkar!

Du är på väg in i en hemsk värld. Nästa steg är "hhmmm.. pinch grip? uh ok.. får väl prova.. hmmm lite kul ju...", och sen "bending? va.. kan väl inte vara så jävla speciellt att böja korta stänger... oj.. den blev ju helt mosad. lol. får prova en till..." *cupid*

kettlebellGuden
2011-03-15, 22:36
En gripper och hålla en stång är olika saker helt enkelt.

Mycket bättre förklaring :)

Rikard Jansson
2011-03-15, 22:36
Du är på väg in i en hemsk värld. Nästa steg är "hhmmm.. pinch grip? uh ok.. får väl prova.. hmmm lite kul ju...", och sen "bending? va.. kan väl inte vara så jävla speciellt att böja korta stänger... oj.. den blev ju helt mosad. lol. får prova en till..." *cupid*

Haha! Det kanske ger en nytändning i träningen ;) Dock så har jag små och känsliga kvinnohänder, och får ont av att böja ihop kapsyler. Så får se hur det går :D

Arf Pingvin
2011-03-15, 22:37
Ang. lyfta mer med magnesium så är det inte jättekonstigt.. du får bättre grepp.. t.ex. skrovligheter fylls i vilket leder till mer greppyta. klämmer hårdare (även om du inte märker det). Mer kontakt + hårdare klämmande ger betydligt mer firing i alla dina härliga receptorer i handen.. du blir starkare. Det är ditt nervsystem in action. För övrigt en av de stora anledningar till att du ska skratta gott åt alla som använder vantar när de lyfter.

Det där om skrovligheter hade jag inte hört förut. Borde det inte vara bra att få fram så mycket lättring på stången som möjligt?

Magnesiumkarbonat fungerar på så sätt att det reagerar med H20 (vatten i svett) och bildar saltkristaller, med andra ord det torkar ut huden. På så sätt får man bättre grepp.

Rikard Jansson
2011-03-15, 22:43
Det där om skrovligheter hade jag inte hört förut. Borde det inte vara bra att få fram så mycket lättring på stången som möjligt?

Magnesiumkarbonat fungerar på så sätt att det reagerar med H20 (vatten i svett) och bildar saltkristaller, med andra ord det torkar ut huden. På så sätt får man bättre grepp.

Jag har knappt någon lättring... gammal stång, eller så kanske det i regel är så på OL-stänger? Körde även clean&jerk på 80 kg utan att greppet var något problem, utan tumlås då, men det kanske är helt standard, jag har ingen koll då de jag tränar med använder dragremmar till att köra bicepsrodd, och därigenom även i marklyft. Jag skulle tippa på att mina händer har de perfekta förutsättningarna, men att jag är svag, typ.

kettlebellGuden
2011-03-15, 22:45
Det där om skrovligheter hade jag inte hört förut. Borde det inte vara bra att få fram så mycket lättring på stången som möjligt?

Magnesiumkarbonat fungerar på så sätt att det reagerar med H20 (vatten i svett) och bildar saltkristaller, med andra ord det torkar ut huden. På så sätt får man bättre grepp.

Intressant.. med uttorkad hud.

Lättring kan vara bra och ge mer tryck på receptorerna.. för vissa är det sämre :)

Arf Pingvin
2011-03-15, 22:55
Ja visst är det intressant! Så jäkla nördigt att veta sånt :)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Magnesiumkarbonat