handdator

Visa fullständig version : Aminosyror, tillskott mm. inför deffen


KevinWest
2011-03-15, 19:45
Tjena, då är det snart dags för sommardeffen.

Slackat lite på sistone, så tänkte träna upp konditionen/styrkan i alla muskler under mars och april månad, för att sedan ge mig in på den lite mer extrema deffen för 6-packet, precis innan sommaren.

Har väl en ganska god grund muskelmässigt, kunskap om vad jag ska äta osv.
Har dock förbannat lågt basintag, man kan likna det med ett hos en 45kgs 15 årig tjej, om ens det *grr*. Det positiva är dock att jag hade klarat mig ganska bra vid svält (2012-2013, solstorm någon?)

Nu kommer dock själv frågan.
Jag har sett att många bodybuilders och atleter använder sig av tillskott och aminosyror under deras "deff" inför tävlingar när de tränar som djur och försöker pressa bort de sista procenten kroppsfett.

Jag hade väl tänkt att gå ned en 7-8% BF, så vilka tillskott (aminosyror, kreatin, pulver) är att rekommenderas? Är det någon skillnad mellan alla olika produkter som bygger på "ny vetenskap" och är "det optimala för dig"? Eller ska man köpa det billigaste vasslet there is?
Jag förstår att det inte är "nödvändigt" att ta några tillsatser men jag vill gärna se ett optimalt resultat från träningen.

Dessutom, vad bör man köra under denna "hårda" månad, tungt (typ 6-8 reps) eller längre (12-15 reps). Vet att det är bra att variera, men vad ska jag försöka timea in precis till deffen?
Kommer köra D1 styrka, D2 kondition, D3 styrka, D4 kondition, D5 styrka, D6, kondition, D7 vila

Tror många kan dra nytta av detta, så svara som fan. Gokväll *screwy*

hejhopp79
2011-03-15, 19:49
Var det bara jag som kopplade till dopamin-receptorer när jag såg "D1", D2" osv?

Anyways, förmodligen spelar tillskotten mindre roll och ditt matintag, sömn och träning mer roll. Det finns en övertro till kosttillskott skulle jag säga, men visst finns en stark motiverande effekt a la "Jag känner mig starkare och känner musklerna växa av EAA", typ. Vassle är smidigt efter träning dock; det är ett snabbt och enkelt sätt att få i sig en optimal dos protein genom en shake, istället för att kränga kyckling eller något.

Mitt enkla tips till dig är att byta energitätare kolhydrater som ris, pasta osv mot huvudsakligen grönsaker och hålla proteinintaget kring 2-3 g protein/kg kroppvikt. Svårt att gå fel då vid en deff. Mer kolisar och mindre fett på träningsdagar och vice versa på vilodagar. Tajma så du får i dig mestadelen av ditt kcal-intag efter träning.

För övrigt hade jag kört något i stil med:

D1 Styrka D2 Kondition (intervaller) D3 Styrka D4 vila/intervaller D5 Styrka D6-D7 Vila. Känns som att många tränar onödigt mycket under deff, blir katabola och åker på sjukdom/skador.

KevinWest
2011-03-15, 19:59
Jag vet som sagt vad jag ska äta, och när.

Har haft en "lyckad" deff förut men den var väldigt extrem och obehaligt, lärt mig mycket sen dess.

Vill bara försöka göra den här mer optimal än den förra med rätt träningssätt och rätt tillskott.

Crocker
2011-03-15, 20:11
Fattar inte hela frågan. Omformulera dig gärna.
Vettiga kosttillskott, enligt mig är:
Kreatin
Protein/Amino
D-vitamin
Omega-3
PWO

KevinWest
2011-03-15, 20:56
D-vitamin och omega 3 får jag i mig via kosten.

Vad jag behöver hjälp med är vilka preparat kan hjälpa när man deffar och är det någon skillnad mellan produkt och produkt förutom priset?

Och vilket träningsätt är lämpligast under deffen, tungt med få reps eller medeltungt med många reps.

Som nämnt ovan så vet jag att det är bäst att variera men vilket (eller vilka) är bäst att timea in just under själva deffen.

Crocker
2011-03-15, 21:01
D-vitamin i "nyttiga" mängder får du inte från kosten, nej. (Under vinterhalvåret mao.)
Om du inte äter sisådär ca 4 kg lax i veckan.
Under deff tycker jag få reps tungt.

Inge Enveten
2011-03-15, 21:32
På tok för mycket träning först och främst

solari
2011-03-15, 21:35
Känns som att många tränar onödigt mycket under deff, blir katabola och åker på sjukdom/skador.

Förlåt min okunnighet, men vad innebär det att man blir katabol?

KevinWest
2011-03-15, 21:41
Förlåt min okunnighet, men vad innebär det att man blir katabol?

När kroppen bryter ner musklerna

solari
2011-03-15, 21:46
När kroppen bryter ner musklerna
I detta fallet pga för mycket träning och för lite energi (pga deffen)?

KevinWest
2011-03-15, 21:46
I detta fallet pga för mycket träning och för lite energi (pga deffen)?

På grund av proteinbrist i kroppen.

Grejen är att jag inte har något jobb för tillfället, så jag gör ingenting under dagarna.
Eftersom jag sitter still så mycket är jag rädd för att träningen inte kommer räcka till..

solari
2011-03-15, 21:48
På grund av att det finns för lite protein för att reparera musklerna efter träning, tror jag

OK, thx

vicarious
2011-03-15, 22:09
Du behöver inga tillskott alls. Det är inte tillskotten som avgör dina resultat utan kostupplägget samt träningen. En proteinrik kost och ett lämpligt kaloriunderskott med ett smart träningsupplägg är det som kommer göra att du "kommer i form."

Om du nödvändigtvis vill ha tillskott så kan ett proteintillskott vara en bra idé, att ta direkt efter avslutad träning. Kreatin är också bra för att kunna prestera bättre.

KevinWest
2011-03-15, 22:16
10gram aminosyror i form av WNT Anabolic caps
Twinlab Ripped fuel 5X
Twinlab ALA
WNT Omega 3
WNT 7-keto
WNT Tribulus
Mivitotal flex
Twinlab 100% whey protein
Twinlab Ripped fuel 5X
WNT 7-keto
WNT Tribulus
Twinlab 100% whey protein
Twinlab Ripped fuel 5X
WNT Pumped tabs
10gram aminosyror WNT Anabolic caps
10gram aminosyror i form av WNT Anabolic caps och 10gram maltodextrin
10gram aminosyror i form av WNT Anabolic caps och 10gram maltodextrin
WNT 7-keto
WNT Tribulus
WNT Night protein
WNT ZMA

Det här är det som Axon proppar i sig. Allt är under en dag.
http://axon.blogg.se/category/aktuellt-kostschema-1.html

Finns att läsa här, scrolla ner lite.

Nu är jag förståss ingen professionell atlet och behöver inte ens i närheten av vad han behöver, men fortfarande det är inte lite piller.

Vill bara ha en så lyckad deff i år som möjligt...

Fred*

KevinWest
2011-03-15, 22:17
"10gram aminosyror i form av WNT Anabolic caps och 10gram maltodextrin
10gram aminosyror i form av WNT Anabolic caps och 10gram maltodextrin"

Det är inte dubbelpostat utan före & efter träning

vicarious
2011-03-15, 22:17
10gram aminosyror i form av WNT Anabolic caps
Twinlab Ripped fuel 5X
Twinlab ALA
WNT Omega 3
WNT 7-keto
WNT Tribulus
Mivitotal flex
Twinlab 100% whey protein
Twinlab Ripped fuel 5X
WNT 7-keto
WNT Tribulus
Twinlab 100% whey protein
Twinlab Ripped fuel 5X
WNT Pumped tabs
10gram aminosyror WNT Anabolic caps
10gram aminosyror i form av WNT Anabolic caps och 10gram maltodextrin
10gram aminosyror i form av WNT Anabolic caps och 10gram maltodextrin
WNT 7-keto
WNT Tribulus
WNT Night protein
WNT ZMA

Det här är det som Axon proppar i sig. Allt är under en dag.
http://axon.blogg.se/category/aktuellt-kostschema-1.html

Finns att läsa här, scrolla ner lite.

Nu är jag förståss ingen professionell atlet och behöver inte ens i närheten av vad han behöver, men fortfarande det är inte lite piller.

Vill bara ha en så lyckad deff i år som möjligt...

Fred*

och han får spons vilket innebär att han får alla dessa tillskott och tar de för att representera sin sponsor.. det ser mer ut än vad det är för att han tar sprider ut intagen över dagen.

Inge Enveten
2011-03-15, 22:20
10gram aminosyror i form av WNT Anabolic caps
Twinlab Ripped fuel 5X
Twinlab ALA
WNT Omega 3
WNT 7-keto
WNT Tribulus
Mivitotal flex
Twinlab 100% whey protein
Twinlab Ripped fuel 5X
WNT 7-keto
WNT Tribulus
Twinlab 100% whey protein
Twinlab Ripped fuel 5X
WNT Pumped tabs
10gram aminosyror WNT Anabolic caps
10gram aminosyror i form av WNT Anabolic caps och 10gram maltodextrin
10gram aminosyror i form av WNT Anabolic caps och 10gram maltodextrin
WNT 7-keto
WNT Tribulus
WNT Night protein
WNT ZMA

Det här är det som Axon proppar i sig. Allt är under en dag.
http://axon.blogg.se/category/aktuellt-kostschema-1.html

Finns att läsa här, scrolla ner lite.

Nu är jag förståss ingen professionell atlet och behöver inte ens i närheten av vad han behöver, men fortfarande det är inte lite piller.

Vill bara ha en så lyckad deff i år som möjligt...

Fred*

Det är inte Axon iheller

Owe
2011-03-16, 00:03
Generellt skulle jag säga: ut o spring! Vill hävda bestämt att detta med konditionsträning och förlora muskler är VÄLDIGT över drivet.
Det stämmer nog helt okej för bodybulider på elit nivå, som redan slänger i sig ämnen som gör att deras förbräning ligger på topp.
Men för oss andra "dödliga" vill jag starkt hävda att konditionsträning kommer öka din förbräning och även öka din prestation på gymmet.

Personligen så sticker jag ut o springer 2-3 gånger i veckan, så fort snön o vädret tillåter, och alla mina "vinterkilo" försvinner, samtidigt som jag prestera bättre på gymmet.
Jag är långt från ensam om ha märkt detta, utan dom jag rekomenderat detta till har märkt presis samma sak som jag.

MVH
Owe

Pinky
2011-03-16, 01:09
Hade min första deff förra sommaren och var nöjd med resultatet.

Som redan sagt, högt proteinintag, färre kolhydrater. Simple!
Jag föredrog att träna få reps på gymmet och lika mycket som vanligt (4 pass/vecka). Drar du ner på kolhydraterna så kommer du även tömma glykogennivåerna i musklerna snabbare vilket gör att din uthållighet försämras, därav få men tunga reps.
Ingen cardioträning mer än lite gång i uppförsbacke på löpbandet då och då.

Ville precis som du gå in för deffen seriöst och tyckte att ska det göras så ska det göras ordentligt, fast utan att det blir skrämmande dyrt.

Åt ca 40 piller om dagen:

*Fatburner utan stim (nån hokus pokus med örter och grejer). 6st/3 tillfällen.
*3st WNT Ripped fuel under dagen (innehåller synephrin så du blir lite stissig, och pissar ut en del vätska, funkar säkerligen om än bara lite).
*6 kapslar Omega 3 (totalt 6g) fördelat på 3 måltider.
*HMB, massa småkapslar...
*Vitaminer, typ 12 piller
*ZMA innan läggdags

PWO
Aminosyror före och under träning.
Vassleprotein efter träning.
Kasseinprotein innan sängen.

Det blev nog en slant per månad trots allt ser jag nu. :em:

Ska börja deffa om en månad igen och denna gången nöjer jag mig nog med pulvrena du ser ovan samt Omega 3, HMB, och ZMA. Om jag nu ska rekommendera något så är det väl något liknande detta isf.

lind3r
2011-03-16, 02:14
Oj, det var en jävla lista Axon hade.
Gör det simpelt.

Själv kör jag på
Star Nutritions Monohydrat (vilodagar)
Jack3d (PWO)
Fairings Amino Rush (EAA)
Star Nutritions Whey80 (protein).

Alla är rätt populära och "borde funka", om man vågar uttrycka sig så.

vicarious
2011-03-16, 09:10
Generellt skulle jag säga: ut o spring! Vill hävda bestämt att detta med konditionsträning och förlora muskler är VÄLDIGT över drivet.
Det stämmer nog helt okej för bodybulider på elit nivå, som redan slänger i sig ämnen som gör att deras förbräning ligger på topp.
Men för oss andra "dödliga" vill jag starkt hävda att konditionsträning kommer öka din förbräning och även öka din prestation på gymmet.

Personligen så sticker jag ut o springer 2-3 gånger i veckan, så fort snön o vädret tillåter, och alla mina "vinterkilo" försvinner, samtidigt som jag prestera bättre på gymmet.
Jag är långt från ensam om ha märkt detta, utan dom jag rekomenderat detta till har märkt presis samma sak som jag.

MVH
Owe

Ingen träning ökar dygnets fettförbränning, om det är vad du menar? För viktminskningens skull går det lika bra att äta mindre. Visst, springer man gör man av med mer energi, vilket gör att man går ner i vikt snabbare eller kan äta mer men ur muskelbevaringssynpunkt är det faktiskt det sämre alternativet.. men konditionsträning har givetvis andra hälsofrämjande effekter.

Owe
2011-03-16, 09:37
Ingen träning ökar dygnets fettförbränning, om det är vad du menar? För viktminskningens skull går det lika bra att äta mindre. Visst, springer man gör man av med mer energi, vilket gör att man går ner i vikt snabbare eller kan äta mer men ur muskelbevaringssynpunkt är det faktiskt det sämre alternativet.. men konditionsträning har givetvis andra hälsofrämjande effekter.

Ingen träning ökar dygnets fettförbränning,,???:confused:

Är det inte verdertaget att stillasittade och ingen träning är en stor andleding till övervikt ?

Jag menar att i "byggarkretsar" så har det gått troll i detta med konditionsträning och tron om förlora muskler om man gör det.

Personligen har jag aldrig gått på kaloriminus, utan bara ökat mängden konditionsträning, och det har funkat varje gång :hbang:

MVH
Owe

Langster
2011-03-16, 09:42
Ingen träning ökar dygnets fettförbränning,,???:confused:

Är det inte verdertaget att stillasittade och ingen träning är en stor andleding till övervikt ?

Jag menar att i "byggarkretsar" så har det gått troll i detta med konditionsträning och tron om förlora muskler om man gör det.

Personligen har jag aldrig gått på kaloriminus, utan bara ökat mängden konditionsträning, och det har funkat varje gång :hbang:

MVH
Owe
Träning förbränner bara mer kalorier under tiden man faktiskt tränar. Det går lika bra att äta mindre. Men visst är träning ett sätt att hålla vikten under kontroll, om inte annat äter man ju inget just när man tränar, till skillnad mot vad man kanske hade gjort samma tid framför TV:n istället.

Ökar du konditionsträningen utan att ändra kosten och då går ned i vikt, så har du hamnat på kaloriminus. Det är samma sak.

Owe
2011-03-16, 09:58
Träning förbränner bara mer kalorier under tiden man faktiskt tränar. Det går lika bra att äta mindre. Men visst är träning ett sätt att hålla vikten under kontroll, om inte annat äter man ju inget just när man tränar, till skillnad mot vad man kanske hade gjort samma tid framför TV:n istället.

Ökar du konditionsträningen utan att ändra kosten och då går ned i vikt, så har du hamnat på kaloriminus. Det är samma sak.

Mja,,,inte ricktigt, du glömmer att konditionsträning även förbättrar ens insulinkänslighet och det i sin tur även påverkar viktnergång.

Att jag sen väljer sticka ut o springa kontra gå omkring o vara hungrig eller ha mega koll på vad jag äter,,,Well, bägge sätten funkar ju, men vill mena det finns fler fördelar med att öka mängden konditionsträning.

MVH
Owe

Langster
2011-03-16, 09:59
Mja,,,inte ricktigt, du glömmer att konditionsträning även förbättrar ens insulinkänslighet och det i sin tur även påverkar viktnergång.

Nej

Owe
2011-03-16, 10:05
Nej

Inte,,,?!
Då får du nog utvekla ditt NEJ, då du motsäger en hög med böcker i min ägo som säger precis det jag skrev ovan,,,*screwy*

MVH
Owe

Langster
2011-03-16, 10:07
Insulinkänsligheten påverkar inte viktnedgång. Möjligtvis påverkar det kroppskompositionen eller aptiten, vilket indirekt kan sägas påverka vikten. Men vad vikten beträffar handlar det alltid om kalori in/kalori ut.

Langster
2011-03-16, 10:17
En del verkar tro att kroppen är en mystisk maskin med en massa ologiska funktioner.

Tänk så här: Bra insulinkänslighet=Alltid bra, kroppens naturliga läge.
Viktnedgång=Egentligen dåligt, under människans evolution har kroppen alltid strävat efter att lagra energi, inte slösa på den.
Alltså, naturligt har kroppen en bra insulinkänslighet och bra förmåga att lagra energi. Enligt resonemanget att en bra insulinkänslighet skulle bidra till viktnedgång så är kroppen i utgångsläget alltså sämre fungerande än när man förstört insulinkänsligheten genom att äta felaktig kost och sitta still. Det om något är Troll Science.

vicarious
2011-03-16, 10:23
Ingen träning ökar dygnets fettförbränning,,???:confused:

Är det inte verdertaget att stillasittade och ingen träning är en stor andleding till övervikt ?

Jag menar att i "byggarkretsar" så har det gått troll i detta med konditionsträning och tron om förlora muskler om man gör det.

Personligen har jag aldrig gått på kaloriminus, utan bara ökat mängden konditionsträning, och det har funkat varje gång :hbang:

MVH
Owe

Du menar nog inte samma sak som du skriver. Mer träning innebär givetvis ökad energiförbrukning. Det är inte samma sak som ökad fettförbränning.

Ingen träning ökar fettförbränningen över dygnet, mer än vad den eventuellt påverkar kaloribalansen. Konditionsträning kökar inte dygnets fettförbränning under varken bulk eller deff, mer än vad det eventuellt påverkar kaloribalansen. Konditionsträning i sig ökar inte fettförbränningen, utan är bara ett sätt att påverka kaloribalansen. Kroppsfettmängden påverkas inte mer än vad kaloribalansen eventuellt påverkas. Man förlorar lika mycket eller lite kroppsfett utan att träna konditionsträning och styra kaloribalansen med kosten i stället, äta mindre. Eller genom en kombination.

En viktnedgång utan styrketräning innebär mycket större muskelförlust. Går man ner 1 kilo i vikt men 75% av den vikten är fettfri massa har man förvisso blivit lättare... men samtidigt procentuellt fetare.

Styrketräning bygger muskler på precis samma sätt vid kaloriunderskott och viktnedgång som vid överätning och viktuppgång.

Styrketräning är A och O vid en viktnedgång där fettförlust prioriteras. Konditionsträning däremot är sak samma, helt valfri. Det är inte fel, men upp till dig. Saken går precis lika bra att justera med matintaget, om så önskas.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4458633&postcount=2

Det har varit känt länge att träning, oavsett typ eller intensitet, inte ökar fettförbränningen.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2201159&postcount=74

Du har helt rätt att konditionsträning har hälsofrämjande effekter. Däremot så har den inga effekter på viktregleringen, utöver den extra energiåtgången som aktiviteten skapar. Energiunderskottet går lika bra att åstadkomma genom att reglera kosten.

Att konditionsträning däremot innebär försämrade förutsättningar för muskeluppbyggnad råder det inga tvivel om. Det är ingen "tro" bland byggare. Jag kan däremot hålla med om att det överdrivs ibland.

Det finns massor av trådar på forumet om just detta för den som orkar leta rätt på dom. Här är en.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537&highlight=samtida

Man ska givetvis inte övertolka allting och ta det till det extrema. Klart man kan dra ut och springa eller jogga ett par gånger utan att man tappar alla sina muskler.

Owe
2011-03-16, 10:27
Insulinkänsligheten påverkar inte viktnedgång. Möjligtvis påverkar det kroppskompositionen eller aptiten, vilket indirekt kan sägas påverka vikten. Men vad vikten beträffar handlar det alltid om kalori in/kalori ut.

Nu läste du mitt svar dåligt, jag skrev: "du glömmer att konditionsträning även förbättrar ens insulinkänslighet"

Poängen var att konditionsträning förbättrar ens insulinkänslighet, inte viktnergången i sig.

MVH
Owe

Langster
2011-03-16, 10:28
En del verkar tro att kroppen är en mystisk maskin med en massa ologiska funktioner.

Tänk så här: Bra insulinkänslighet=Alltid bra, kroppens naturliga läge.
Viktnedgång=Egentligen dåligt, under människans evolution har kroppen alltid strävat efter att lagra energi, inte slösa på den.
Alltså, naturligt har kroppen en bra insulinkänslighet och bra förmåga att lagra energi. Enligt resonemanget att en bra insulinkänslighet skulle bidra till viktnedgång så är kroppen i utgångsläget alltså sämre fungerande än när man förstört insulinkänsligheten genom att äta felaktig kost och sitta still. Det om något är Troll Science.

Och det samma gäller konditionsträning. Människan är byggd för att röra på sig - och lagra energi. Det är ju därför otroligt ologiskt att vår kaloriförbrukning plötsligt skulle skena iväg om vi börjar röra på oss. Människosläktet skulle ha svält ihjäl för längesen om det var så farligt att röra på sig.

Owe
2011-03-16, 10:47
En del verkar tro att kroppen är en mystisk maskin med en massa ologiska funktioner.

Tänk så här: 1. Bra insulinkänslighet=Alltid bra, kroppens naturliga läge.
2.Viktnedgång=Egentligen dåligt, under människans evolution har kroppen alltid strävat efter att lagra energi, inte slösa på den.
3.Alltså, naturligt har kroppen en bra insulinkänslighet och bra förmåga att lagra energi. Enligt resonemanget att en bra evolution skulle bidra till viktnedgång så är kroppen i utgångsläget alltså sämre fungerande än när man förstört insulinkänsligheten genom att äta felaktig kost och sitta still. Det om något är Troll Science.

Nu la jag till några nummmer för att lättare svara.

Ja punkt 1 o 2 håller jag med dig om.
Men punkt 3 stämme inte, det är när man har dålig insulinkänslighet som man blir bra på att lagra inte tvärtom.

MVH
Owe

Langster
2011-03-16, 10:51
Nu la jag till några nummmer för att lättare svara.

Ja punkt 1 o 2 håller jag med dig om.
Men punkt 3 stämme inte, det är när man har dålig insulinkänslighet som man blir bra på att lagra inte tvärtom.

MVH
Owe

Så kroppen är alltså naturligt dålig på att lagra energi? Mycket märkligt resonemang. Vi är alltså bättre anpassade till ett liv där vi inte vet om vi får mat nästa dag nu, när vi har haft chansen att sabba insulinkänsligheten med stillasittande, godis och skräpmat?
Var tar energin vägen vid god insulinkänslighet anser du?

Owe
2011-03-16, 11:00
Så kroppen är alltså naturligt dålig på att lagra energi? Mycket märkligt resonemang. Vi är alltså bättre anpassade till ett liv där vi inte vet om vi får mat nästa dag nu, när vi har haft chansen att sabba insulinkänsligheten med stillasittande, godis och skräpmat?
Var tar energin vägen vid god insulinkänslighet anser du?

Du tar saker o ting ur sitt samanhang.

Dålig insulinkänsligheten är bra ur övelevnads perspektivet, då man kan lagra o öveleva bättre när det blir svält, men det gör även att man lättare blir fet och därför ur vår "vår synvinkel" som handlar om vara/se fit ut, så kommer bra insulinkänsligheten vara nått att sträva efter.

MVH
Owe

Langster
2011-03-16, 11:23
Du tar saker o ting ur sitt samanhang.

Dålig insulinkänsligheten är bra ur övelevnads perspektivet, då man kan lagra o öveleva bättre när det blir svält, men det gör även att man lättare blir fet och därför ur vår "vår synvinkel" som handlar om vara/se fit ut, så kommer bra insulinkänsligheten vara nått att sträva efter.

MVH
Owe
Återigen:
Var tar energin vägen vid god insulinkänslighet anser du?

Owe
2011-03-16, 13:46
Återigen:
Var tar energin vägen vid god insulinkänslighet anser du?

Ja säg det, men sist jag läste näringslära så stog fotfarande insulin o kortisol för ökad fettinlagring, så att ha god insulinkänslighet var att föredra.

Men visst det kan säkert ha ändrat på sig, så vi är tillbaka till blint endast räkna kalorier och inte göra skillnad på var man får sina kalorier ifrån,,,
hej o hå, viktväktarna hade rätt och att hålla blodsockret på jämn nivå och att protein mättar mer än kolhydrater, är väl förlegat,,,,:confused:

MVH
Owe

Langster
2011-03-16, 14:09
Ja säg det, men sist jag läste näringslära så stog fotfarande insulin o kortisol för ökad fettinlagring, så att ha god insulinkänslighet var att föredra.

Men visst det kan säkert ha ändrat på sig, så vi är tillbaka till blint endast räkna kalorier och inte göra skillnad på var man får sina kalorier ifrån,,,
hej o hå, viktväktarna hade rätt och att hålla blodsockret på jämn nivå och att protein mättar mer än kolhydrater, är väl förlegat,,,,:confused:

MVH
Owe

Jag skrev ju att försämrad insulinkänslighet kan påverka kroppskompositionen. Alltså man kanske blir fetare om man har sämre insulinkänslighet vid samma kaloriintag som en som har bra insulinkänslighet, men det har absolut noll att göra med hur mycket man väger. Detta är dock irrelevant då det handlar om just viktnedgång eftersom en negativ kaloribalans i sig förbättrar insulinkänsligheten.

Protein mättar bättre än kolhydrater och det är bra att äta mycket protein under viktnedgång för kroppskompositionen.

Owe
2011-03-16, 15:21
Jag skrev ju att försämrad insulinkänslighet kan påverka kroppskompositionen. Alltså man kanske blir fetare om man har sämre insulinkänslighet vid samma kaloriintag som en som har bra insulinkänslighet, men det har absolut noll att göra med hur mycket man väger. Detta är dock irrelevant då det handlar om just viktnedgång eftersom en negativ kaloribalans i sig förbättrar insulinkänsligheten.

Protein mättar bättre än kolhydrater och det är bra att äta mycket protein under viktnedgång för kroppskompositionen.

Nej käre Langster, det har du inte skrivet.
Du har där imot skrivet:
1.Insulinkänsligheten påverkar inte viktnedgång
2. har kallat verdetagen kundskap om hur insulinkänsligheten för Troll Science,
3.Du skriver även ovan:
"Alltså man kanske blir fetare om man har sämre insulinkänslighet vid samma kaloriintag som en som har bra insulinkänslighet, men det har absolut noll att göra med hur mycket man väger"

Nej det är inte KANSKE, utan detta VET man!
Om du sen börjar förstå att man kan bli fetare vid sämre insulinkänslighet vid samma kaloriintag,,,
Så kan jag inte förstå din slutsatts att det har absolut noll att göra med hur mycket man väger ,,,???:confused:*screwy*

Hur gick den logiken ihop?

Om sen förbättrad insulinkänslighet kommer hjälpa trådskaparen, ja det vet jag inte, då detta beror ju på om den är bra eller dålig från början.

MVH
Owe

Langster
2011-03-16, 15:39
Nej käre Langster, det har du inte skrivet.
Jo, här:
Insulinkänsligheten påverkar inte viktnedgång. Möjligtvis påverkar det kroppskompositionen eller aptiten, vilket indirekt kan sägas påverka vikten. Men vad vikten beträffar handlar det alltid om kalori in/kalori ut.

Du har där imot skrivet:
1.Insulinkänsligheten påverkar inte viktnedgång
2. har kallat verdetagen kundskap om hur insulinkänsligheten för Troll Science,
3.Du skriver även ovan:
"Alltså man kanske blir fetare om man har sämre insulinkänslighet vid samma kaloriintag som en som har bra insulinkänslighet, men det har absolut noll att göra med hur mycket man väger"

Nej det är inte KANSKE, utan detta VET man!
Om du sen börjar förstå att man kan bli fetare vid sämre insulinkänslighet vid samma kaloriintag,,,
Så kan jag inte förstå din slutsatts att det har absolut noll att göra med hur mycket man väger ,,,???:confused:*screwy*

Hur gick den logiken ihop?

Om sen förbättrad insulinkänslighet kommer hjälpa trådskaparen, ja det vet jag inte, då detta beror ju på om den är bra eller dålig från början.

MVH
Owe

Käre Owe, du verkar ha svårt att skilja på vissa begrepp.
Du måste väl ändå kunna förstå att två personer vid samma längd och vikt kan vara olika feta?

hejhopp79
2011-03-16, 15:48
Haha, Axon är för skön. En miljon kosttillskott.

Först axoncurls och nu axondeff :)

vicarious
2011-03-16, 16:14
Haha, Axon är för skön. En miljon kosttillskott.

Först axoncurls och nu axondeff :)

Fast det är inte så många olika tillskott. Han tar samma tillskott vid flera tillfällen samma dag. Därför ser det mer ut än vad det är. Om ni skulle läsa vad det egentligen står så fattar ni det.

Owe
2011-03-16, 16:17
Käre Owe, du verkar ha svårt att skilja på vissa begrepp.
Du måste väl ändå kunna förstå att två personer vid samma längd och vikt kan vara olika feta?

Då får du gärna berätta vilka begrepp som du vill mena jag blandar ihop?

För jag tycker helt klart att det är du som flackar fram o tillbaka och inte verkar har 100 koll på detta med insulinkänslighet har för påverkan.


När du skriver:

"Alltså man kanske blir fetare om man har sämre insulinkänslighet vid samma kaloriintag som en som har bra insulinkänslighet, men det har absolut noll att göra med hur mycket man väger."

Så läser jag det som ett märkligt svar, där du ena stunden säger att man kanske blir fetare med sämre insulinkänslighet, o i nästa rad skriver det har absolut noll att göra med hur mycket man väger,,,,,för mig är det ett motsägande påstånde/svar.

Att sen insulinkänslighet har stor betydelse för vikten, är ett känt faktum.
förutom att den påverkar hur mycket fett vi ska lagra, så påverkar den även vår muskelmassa eftesom vid dålig insulinkänslighet kommer inte musklerna känna av insulinet lika bra.

Att kalla sen kallat verdetagen kundskap om hur insulinkänsligheten för Troll Science. tycker jag fotfarand du får förklara vad du menar det.

MVH
Owe

Langster
2011-03-16, 16:30
Hur tydlig måste jag vara?

Oavsett om energin lagras som fett eller används för att bygga muskler så har detta inget med vikten att göra. Oavsett om man blir fet eller blir ett muskelberg så går man upp i vikt om man äter mer kalorier än vad man gör av med.

Likaså, äter man mindre kalorier än vad man gör av med så går man ner i vikt, oavsett om man sedan ser ut som en pommes frites eller som Bruce Lee.

Viktuppgången kommer att vara lika stor vid samma kaloriöverskott oavsett om man går upp i fettvikt eller muskelmassa. Viktnedgången kommer att vara lika stor vid samma kaloriunderskott oavsett om man bränner fett eller muskler.

Kroppskomposition.
Olika människor har olika kroppskomposition. Två personer som väger lika mycket och är lika långa kan ha helt olika kroppskomposition, t.ex den ena väger 80 kg och har 4% kroppsfett, den andre väger 80 kg och har 30% kroppsfett. De här två personerna har olika kroppskomposition. Det är inte omöjligt att personen med 4% kroppsfett har betydligt bättre insulinkänslighet än personen med 30% kroppsfett. MEN, äter båda personerna 500 kalorier mindre än vad de gör av med per dag, så kommer båda personerna att gå ner exakt lika mycket i vikt.

KevinWest
2011-03-24, 16:48
Har inte personen med större muskelmassa bättre omsättning än den med mindre muskelmassa? Bord han då inte ha ett större basintag än tjockisen?

Langster: Att feta personer har svårare att gå ned i vikt och att muskler hjälper vid viktnedgång står i King Grubbs deffguide i alla fall.

Hur som helst, insulin har jag koll på och ni har båda en poäng i det ni säger.

Owe: vad jag tror Langster vill säga är att min insulinkänslighet inte spelar någon större roll då min kropp inte är ämnad att lagra fett när jag går på ett kaloriunderskott.

Trådens syfte var bara att försöka hitta "hjälpmedel" till en lyckad deff. :)

Vanish
2011-04-20, 16:19
Har inte personen med större muskelmassa bättre omsättning än den med mindre muskelmassa? Bord han då inte ha ett större basintag än tjockisen?
Langster: Att feta personer har svårare att gå ned i vikt och att muskler hjälper vid viktnedgång står i King Grubbs deffguide i alla fall.

Hur som helst, insulin har jag koll på och ni har båda en poäng i det ni säger.

Owe: vad jag tror Langster vill säga är att min insulinkänslighet inte spelar någon större roll då min kropp inte är ämnad att lagra fett när jag går på ett kaloriunderskott.

Trådens syfte var bara att försöka hitta "hjälpmedel" till en lyckad deff. :)

Jo ett större basintag kanske, men om han har det så spelar det ingen roll om båda äter 500kcal mindre än vad man gör av med. I det så räknar man ju inte _vad man gör av med_!

vicarious
2011-04-20, 18:26
Skön en-månad bump :)