handdator

Visa fullständig version : Marklyft vikt för nybörjare


Hatwalker
2011-03-15, 16:49
Letade runt lite med sökfunktionen men hittade inte riktigt det jag ville, ber ödmjukast om ursäkt om ni nödgas läsa samma nybörjartvivel igen : )

Har efter några veckor av lätta marklyft börjat köra lite med tyngre vikter. (Lätta har då varit 20-30 kg för att försöka lära mig tekniken okej vilket jag då enligt instruktör också hade).

Nu har jag dock börjat köra på lite tyngre, där jag började med 50-60x5 första veckan. Veckan efter provade jag 70 x5, vilket också gick. Idag (efter att ha varit borta 5-6 dagar pga sjukdom) provade jag efter 60x5 att köra 80 och 90 kg. 80x3 gick bra teknikmässigt, men märkte att ryggen böjdes en aning på 90.

Hursomhelst undrar jag hur mycket vikt en nybörjare kan slänga på utan allt för stor skaderisk? Har hållit koll på hur min rygg böjs då och då med hjälp av speglar och tycker själv att jag har kontroll över det oftast, men finns väl förmodligen andra aspekter som muskelfästen och dylikt.

Så vad är realistiskt? Ska jag träna på 70-80 för att bygga grund eller kan jag kötta på vad som känns okej? (sliter man på ryggen märks det ju inte direkt liksom)

Är för övrigt 182, ungefär 92 kg (en delikat blandning av fett och muskler) och har tränat i snart 7 veckor.

Tacksam för svar!

mikaelj
2011-03-15, 16:54
+2,5 kg per vecka med start på 55x5 kanske?

Forqie
2011-03-15, 17:10
Håller du ryggen skall väl den vikt du kan reppa på vara helt okej? eller är det annorlunda när det gäller "ovana" ryggar?

Victuhh
2011-03-15, 17:13
Lagom är alltid bäst, tills du fått in tekniken perfekt och du känner att det känns rätt så höjer du :) jag skulle vant ryggen lite mer vid tunga vikter om du ska börja pumpa riktigt

Victuhh

Hatwalker
2011-03-15, 17:26
Låter vettigt, då ska jag sikta på att falla bak lite i vikt och öka mer jämnt. Tror jag "börjar om" på 60 ungefär, har rätt bra kontroll över den vikten.

Vad säger ni om andningstekniker och dylikt? Tittat på en del videor på youtube och forum och får inget helt klart svar om tekniker. Antar att man håller andan under själva lyftet och andas när vikten är "uppe"?

Hatwalker
2011-03-16, 22:54
Och, justfan, hur många set skall man köra i marklyft?

Om jag då går tillbaka till 60x5.

ceejay
2011-03-16, 22:56
så tungt du kan med bra teknik

solari
2011-03-17, 00:09
Hoppar på denna tråd då även jag är nybörjare vad gäller mark.

Har hittills inte gått högre än 120kg men jag ställer mig lite frågande till vad som skulle kunna "gå snett"? Jag brukar köra 5x5 på 100 (senaste veckorna). Men frågan är vad är den största risken vid ett "felaktigt" lyft. Jag tror (övertygad om) att jag lyfter rätt vid mina vikter, men om jag skulle öka till...låt oss säga 150, vad är största risken?

Vågar i dagsläget inte öka i och med att jag inte känner övningen/kroppen/riskerna ordentligt.

spoon
2011-03-17, 07:22
så tungt du kan med bra teknik

+1

Sträva efter att hålla god teknik i alla lyft och efter att konstant öka vikterna på stången. Filma med mobilkameran och justera under eller efter passet. Gör man rätt så bör ju 60kg motsvara tom stång för en man på 92kg.

EeJay
2011-03-17, 12:14
Hoppar på denna tråd då även jag är nybörjare vad gäller mark.

Har hittills inte gått högre än 120kg men jag ställer mig lite frågande till vad som skulle kunna "gå snett"? Jag brukar köra 5x5 på 100 (senaste veckorna). Men frågan är vad är den största risken vid ett "felaktigt" lyft. Jag tror (övertygad om) att jag lyfter rätt vid mina vikter, men om jag skulle öka till...låt oss säga 150, vad är största risken?

Vågar i dagsläget inte öka i och med att jag inte känner övningen/kroppen/riskerna ordentligt.

Största risken vid felaktigt lyft är väl att du får ryggskott eller diskbråck med medföljande cauda equina som utvecklas kroniskt och du kissar och bajsar på dig resten av livet samt inte kan gå normalt då högerben släpar efter samt att du lever med konstant smärta och även blir impotent.

Kör hårt!

<Mike>
2011-03-17, 12:24
så tungt du kan med bra teknik

-1.
Säger inte att man ska köra på pyttevikter med otaliga set och reps, men det är den mentaliteten som tyvärr kan sabba lite för en. Det är lätt att lura sig själv att man kör bra teknik, även fast man kanske ligger i riskzonen.
Vad man borde göra är att komma överens med sig själv att det är en lång, skadefri träningskarriär som ska prioriteras. Därför bör teknikträning ha stort fokus, och man borde vara väldigt kritisk. Helst borde man filma och träna med någon som vet hur ett marklyft ska utföras. Endast när man verkligen har kunskap om vad som är rätt och fel ska man gå på vikter som är maxtunga, för annars blir det lätt så att man får reda på varför man skadade sig när man väl gjort det, istället för att förebygga skadan innan den händer.

Jag talar från erfarenhet, och då var jag knappast vårdslös i mitt utförande, bara precis viktkåt nog för att tumma på utförandet EN gång.

Att vara hel betyder mer än att vara stark.

(Jag menar inte att du hade fel alltså, bara att du inte var tydlig nog.)

Största risken vid felaktigt lyft är väl att du får ryggskott eller diskbråck med medföljande cauda equina som utvecklas kroniskt och du kissar och bajsar på dig resten av livet samt inte kan gå normalt då högerben släpar efter samt att du lever med konstant smärta och även blir impotent.

Kör hårt!

:thumbup:

Nykropp
2011-03-17, 12:44
Största risken vid felaktigt lyft är väl att du får ryggskott eller diskbråck med medföljande cauda equina som utvecklas kroniskt och du kissar och bajsar på dig resten av livet samt inte kan gå normalt då högerben släpar efter samt att du lever med konstant smärta och även blir impotent.

Kör hårt!

HAHAHAHAHAHAHAHA!!!
Fyfan sprutade mitt vatten över skärmen när jag läste detta. :thumbup:

Men som sas tidigare, skynda långsamt. Du lär känna när du tappar tekniken.

Hatwalker
2011-03-17, 14:14
+1

Sträva efter att hålla god teknik i alla lyft och efter att konstant öka vikterna på stången. Filma med mobilkameran och justera under eller efter passet. Gör man rätt så bör ju 60kg motsvara tom stång för en man på 92kg.

Mjo, 60kg har jag bra kontroll över. Men min vikt är en rätt dålig grej att jämföra med då jag är mer eller mindre komplett otränad och aningen överviktig. Har en viss grundmuskulatur jag fått av sommarjobb de senaste 4 åren, främst ben och armar av hyffsat tunga lyft. (avfuktare, bökiga ting).

Att filma blir svårt då min mobil är värdelös, men jag skall se om jag kan få tag i nån instruktör som kan kolla tekniken om det finns nån läglig.

Men då kör jag då, börjar nog på 60-70 kg imorgon och försöker ta det lite lugnare.

Hatwalker
2011-03-18, 14:26
Såja, en till synes kunnig snubbe/gubbe har kikat på om min rygg kröker sig vid lyft på 50 och 70kg, och han tyckte det såg bra ut. Enda han hade påpekningar om var greppet, men känner att ett vanligt grepp funkar i dessa vikter.

Körde 70x5 i 3 set, avslutade sen med 80x3. Kändes som jag hade bra kontroll över vikterna, så nästa vecka kör vi 72.5.

Även 2.5 ökning i bänkpress, till ungefär 50 kg. Klarade fulla reps på alla set (vilket jag slarvat med innan) trots tyngre vikt, så känns najs.

Nu måste man bara tänka ut några schyssta mål att sikta mot också, hoho.

spoon
2011-03-18, 14:39
Nu måste man bara tänka ut några schyssta mål att sikta mot också, hoho.

1xkv i bänk kanske och 2xkv i mark. Så har du något att jobba mot en stund.